Kategorie

Pełnomocnik

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pełnomocnictwo dla najemcy przydaje się w kilku sytuacjach (np. gdy właściciel lokalu ma zaufanie do najemcy i wyjeżdża za granicę). Warto sporządzić pełnomocnictwo z podpisem notarialnie poświadczonym, które jest postrzegane przez wspólnoty jako znacznie bardziej wiarygodne. Pełnomocnictwo związane z głosowaniem na zebraniu wspólnoty powinno być szczególnie starannie sporządzone. Jak sformułować pełnomocnictwo dla najemcy?
Pełnomocnik w działalności gospodarczej. Ministerstwo Rodziny, Pracy i Technologii poinformowało 12 lipca 2021 r., że ponad 370 tys. przedsiębiorców wpisanych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej korzysta z pomocy pełnomocników. Z danych resortu wynika, że na 2,6 mln aktywnych działalności gospodarczych zarejestrowanych w CEIDG, ponad 374 tys. korzysta z pomocy pełnomocników, czyli osób upoważnionych do działania w ich imieniu. Liczba ustanowionych pełnomocników wynosi 395,6 tys.
Prowadzenie biznesu wiąże się ze zróżnicowanymi obowiązkami, dlatego wielu przedsiębiorców korzysta z pełnomocników – osób upoważnionych do działania w ich imieniu. Kto najczęściej korzysta z pełnomocników?
Jak przygotować i złożyć zawiadomienie o odwołaniu lub zmianie pełnomocnika do podpisywania e-deklaracji podatkowej? Czy rodzaj spółki ma znaczenie? Ile trwa zmiana? Ile kosztuje?
E-deklaracje podatkowe mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta. W tym celu konieczne jest złożenie formularza UPL-1. Jak ustanowić pełnomocnictwo do podpisywania e-deklaracji? Jak odwołać takie pełnomocnictwo (OPL-1)?
Od 30 września 2020 r. na PUE ZUS znajdują się nowe uproszczone formularze pełnomocnictwa (PEL) i odwołania pełnomocnictwa (PEL-O). Jak można podpisać te formularze?
Wniosek w sprawie głosowania przez pełnomocnika w wyborach prezydenckich można złożyć do piątku 19 czerwca 2020 r. Przez pełnomocnika nie mogą głosować wyborcy, którzy zgłosili zamiar głosowania korespondencyjnego.
Kodeks rodzinny i opiekuńczy umożliwia zawarcie małżeństwa przez pełnomocnika. Jakie warunki muszą zostać spełnione? Kto może zostać pełnomocnikiem? W jakiej formie udzielić pełnomocnictwa? Prezentujemy najważniejsze zasady dotyczące ślubu przez pełnomocnika.
Często zdarza się, iż osoby starsze mają trudności w załatwieniu spraw w sądach czy urzędach. Problemy te mogą wynikać z niepełnosprawności, nieznajomości obowiązujących przepisów czy nieumiejętności posługiwania się nowymi rozwiązaniami technologicznymi. Przepisy prawa przewidują jednak wiele ułatwień dla seniorów.
Zgromadzenie wspólników spółki kapitałowej może udzielić pełnomocnictwa rodzajowego, a zatem do reprezentowania spółki w zakresie określonej kategorii umów lub sporach z członkiem zarządu. Co oznacza, że zgromadzenie wspólników nie musi powoływać pełnomocnika osobno dla każdej z czynności.
Zdaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego, jeżeli strona ustanowiła pełnomocnika, to właśnie jemu należy doręczać wszelkie pisma. Pominięcie pełnomocnika odnosi bowiem taki skutek jak pominięcie strony. W rozpatrywanej przez NSA sprawie chodziło o zawieszenie biegu terminu przedawnienia poprzez wszczęcie postępowania karnoskarbowego.
Zgodnie z Kodeksem karnym rozmowa więźnia ze swoim reprezentantem, obrońcą lub pełnomocnikiem będącym adwokatem lub radcą prawnym, odbywa się poufnie. Czy kontroli służby więziennej nie podlegają także kontakty z przedstawicielem reprezentującym osadzonego przed Europejskim Trybunałem Praw Człowieka (ETPC), który nie należy do samorządu prawniczego?
Czy dla skutecznego przerwania terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, zawiadomienie o wszczęciu postępowania karnego skarbowego powinno zostać doręczone podatnikowi, czy jego pełnomocnikowi? Odpowiedź na to pytanie daje uchwała NSA z 18 marca br.
Zgodnie z przepisami pisma w sprawie podatkowej doręcza się stronie postępowania, a jeśli został ustanowiony pełnomocnik, to temu pełnomocnikowi. Jeżeli więc podatnik ustanowi w swej sprawie pełnomocnika, to o wszystkich pismach i czynnościach organu dowie się on od swojego pełnomocnika, bowiem w takiej sytuacji organ podatkowy nie doręcza już pism jemu, ale pełnomocnikowi.
Jeżeli w postępowaniu kontrolnym został ustanowiony pełnomocnik, to naczelnik urzędu skarbowego nie może kierować do podatnika zawiadomienia o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia. Organy powinny ze sobą współdziałać i nie powinno dochodzić do sytuacji, że jeden nie wie, iż przed drugim podatnik działa za pośrednictwem pełnomocnika - uznał NSA w uchwale.
Przepisy Ordynacji podatkowej umożliwiają podatnikowi ustanowienie pełnomocnika do spraw podatkowych. Jakie są rodzaje pełnomocnictw i w jaki sposób można je ustanowić?
Jakie skutki wywołuje pominięcie pełnomocnika w doręczeniu zawiadomienia o nierozpoczęciu lub zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego w przypadku wszczęcia postępowania w sprawie popełnienia przestępstwa karnego skarbowego?
Zgodnie z regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług w roku 2018 podatnicy tego podatku zobowiązani są do składania deklaracji drogą elektroniczną. Ci spośród podatników, którzy korzystają z pomocy innych podmiotów prowadzących księgowość, mogą udzielić pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji. Do tego celu służy formularz UPL.
Zasady głosowania w wyborach samorządowych w 2018 r. określa Kodeks wyborczy. Kto może głosować? Jak oddać swój głos, aby był ważny?
Kto może głosować w wyborach samorządowych, które odbędą się w październiku 2018 r.? Jak głosować przez pełnomocnika? Czy można oddać swój głos, będą za granicą?
Pełnomocnika może ustanowić osoba niebędąca stroną, jeżeli wymagają tego jej interesy w toczącym się postępowaniu karnym czy karnym skarbowym. Świadek może to zrobić w sytuacji, w której nie dysponuje wystarczającą wiedzą profesjonalną do obrony swych praw w toku składania zeznań, a taka obrona jest konieczna ze względu na okoliczności.
W trakcie toczącego się postępowania podatkowego strona postępowania jak również jej pełnomocnik mają prawo brać udział w przesłuchaniu świadka. Uprawnienie to daje możliwość zadawania pytań. Aby jednak zadawać je prawidłowo, należy uważnie śledzić sposób prowadzenia przesłuchania oraz sporządzania protokołu.
Zgodnie z orzeczeniem NSA profesjonalny pełnomocnik nie musi być na platformie ePUAP, aby skutecznie doręczano mu pisma. Niewskazanie adresu elektronicznego na tej platformie nie stanowi takiego braku formalnego pisma, który uniemożliwia skuteczne złożenie odwołania od decyzji administracyjnej.
Posiadając konto bankowe, możesz upoważnić inną osobę do dokonywania dyspozycji czy pobierania zgromadzonych na nim środków. Istotą jest zawarcie oświadczenia, które określi zakres pełnomocnictwa, w tym m.in. czas i rodzaj dokonywanych czynności prawnych. To także furtka dla zabezpieczenia swoich finansów na wypadek śmierci - na zasadach określonych w przepisach. Warto czasem dać umocowanie krewnemu, by sprawował pieczę nad stanem rachunku.
Regulacje dotyczące zakresu odpowiedzialności solidarnej pełnomocnika podatnika przewidują sytuacje, gdy zostaje ona wyłączona. Pełnomocnik nie będzie pociągnięty do odpowiedzialności solidarnej wraz z podatnikiem w przypadku gdy powstanie zaległości nie było powiązane z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu w celu osiągnięcia korzyści majątkowej.
Strony i ich organy lub przedstawiciele ustawowi mogą działać przed sądem osobiście lub przez pełnomocników. Pełnomocnik jest obowiązany przy pierwszej czynności procesowej dołączyć do akt sprawy pełnomocnictwo z podpisem mocodawcy lub uwierzytelniony odpis pełnomocnictwa. W toku sprawy pełnomocnictwo może być udzielone ustnie na posiedzeniu sądu przez oświadczenie złożone przez stronę i wciągnięte do protokołu.
Każda czynność prawna, w tym zaciągnięcie zobowiązania lub rozporządzenie prawem, może być dokonana osobiście albo przez pełnomocnika. Pełnomocnik zawsze działa w imieniu i na rzecz mocodawcy i czynności prawne dokonane przez pełnomocnika w granicach umocowania pociągają za sobą skutki prawne bezpośrednio dla mocodawcy.
W ramach przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju i Finansów projektu ustawy o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej znalazły się również rozwiązania dotyczące możliwości ustanowienia prokurenta przez przedsiębiorcę prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą. Twórcy wskazują, że wprowadzenie zmian w tym zakresie było od wielu lat postulowane nie tylko przez świat nauki prawa (spotykane są głosy powołujące się na względy celowościowe i ratio legis art. 109(1) § 1 k.c. oraz wykładnię historyczną), ale także przez samych przedsiębiorców wpisanych do CEIDG, według których możliwość skorzystania z tej instytucji znacząco ułatwiłaby im prowadzenie działalności gospodarczej.
Od 1 stycznia 2017 r., w wyniku nowelizacji Kodeksu cywilnego, przedsiębiorcy mają możliwość ustanawiania prokury obejmującej umocowanie także albo wyłącznie do dokonywania czynności wspólnie z członkiem organu zarządzającego lub wspólnikiem uprawnionym do reprezentowania handlowej spółki osobowej. Prokura taka pozwala zachować u danego przedsiębiorcy zasadę reprezentacji łącznej i realizować ją także przez osoby nie wchodzące w skład organu zarządzającego, tj. przez prokurentów.
Z początkiem marca 2017 r. zacznie obowiązywać nowy wzór pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1) oraz zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego (OPO-1). Zmiany mają związek z wejściem w życie reformy administracji skarbowej.
Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej dane z ewidencji VAT przesyłane w formacie JPK_VAT mogą być podpisywane także przez pełnomocnika podatnika. Do ustanowienia pełnomocnictwa w tym zakresie służy wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1).
Nowelizacja ustawy o VAT, która zacznie obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., przewiduje sankcję do pół miliona zł za zarejestrowanie podmiotu do celów VAT założonego dla tzw. słupa. Zmiana ta może poważnie zagrozi branży rachunkowej. Zawodowi pełnomocnicy, z obawy przed ryzykiem, mogą przestać wykonywać lub istotnie ograniczyć świadczenie usług nowym podmiotom.
Od początku lipca 2016 r. obowiązują przepisy dotyczące udzielania pełnomocnictw ogólnych. Nowe regulacje stanowią o pełnomocnictwie ogólnym, które upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Dotychczas wymagane było złożenie pełnomocnictwa do akt każdej toczącej się sprawy, co wiązało się również z uiszczaniem opłaty skarbowej od każdego składanego dokumentu przez pełnomocnika.
Minister finansów zrezygnował z koncepcji wprowadzenia kaucji rejestracyjnej dla podatników VAT. W zamian MF wysunął projekt zwiększenia odpowiedzialności pełnomocników rejestrujących nowych podatników VAT. Zmiany mają obowiązywać już od 2017 roku.
W ustawie o VAT mają nastąpić od 2017 roku zmiany w przepisach dotyczących solidarnej odpowiedzialności nabywcy za zaległości podatkowe podmiotu dokonującego dostaw określonych towarów i kaucji gwarancyjnej. Natomiast w ustawie o VAT i Ordynacji podatkowej wprowadzone mają zostać nowe przepisy dotyczące solidarnej odpowiedzialności pełnomocnika rejestrującego podatnika za zaległości podatkowe podatnika powstałe w ciągu 6 miesięcy od dnia zarejestrowania tego podatnika jako podatnika VAT.
Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w lipcu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie ordynacji podatkowej, prawa bankowego oraz ustawy o administracji podatkowej.
Postępowanie podatkowe niejednokrotnie skutkuje określeniem zobowiązania podatkowego, dlatego bierne zdanie się na ustalenia organu może drogo kosztować. Żeby jednak skutecznie bronić swoich racji, warto wiedzieć czego należy się spodziewać.
Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy, którzy chcą zgłosić pełnomocnictwo ogólne, od 1 lipca 2016 r. mogą to zrobić przy wykorzystaniu nowej funkcjonalności Portalu Podatkowego (PP). Dodatkowo udostępniono Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych, czyli narzędzie do weryfikacji pełnomocnictw przez administrację podatkową.
Minister finansów określił wzory pełnomocnictwa ogólnego (PPO-1) oraz zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa ogólnego (OPO-1), które obowiązują od 1 lipca 2016 r.
Z dniem 1 lipca 2016 r. wejdą w życie przepisy nowelizacji ustawy z 29 sierpnia 1997 r.– Ordynacja podatkowa (dalej jako: Ordynacja), dotyczące udzielania pełnomocnictw ogólnych. Pełnomocnictwa dołączone do akt sprawy przed dniem wejścia w życie nowych przepisów, a także ich urzędowo poświadczone odpisy oraz uwierzytelnione odpisy, uznaje się za pełnomocnictwa szczególne. Nie ma zatem możliwości potraktowania pełnomocnictwa złożonego przed 1 lipca 2016 r. dla celów konkretnego postępowania za pełnomocnictwo ogólne.
Od 1 lipca 2016 r. pełnomocnictwo ogólne może upoważniać terminowo albo bezterminowo do działania pełnomocnika na rzecz mocodawcy we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Nie trzeba już dołączać oryginału lub urzędowo poświadczonego odpisu pełnomocnictwa do akt każdej sprawy.
Pełnomocnictwo to upoważnienie do zastępowania strony w postępowaniu przed sądem lub organem administracji oparte na oświadczeniu woli reprezentowanego – ze skutkiem bezpośrednio dla niego. Jest to upoważnienie danej osoby fizycznej (pełnomocnika) do dokonywania czynności prawnych w imieniu i na rzecz reprezentowanego (mocodawcy). Jakie są rodzaje pełnomocnictw? Jakie zasady obowiązują w zakresie ustanawiania, zmiany zakresu, odwoływania czy wypowiadania pełnomocnictwa?
Od 1 stycznia 2016 r. można ustanowić pełnomocnika dla nieobecnej osoby lub niemogącej prawidłowo działać firmy (np. z uwagi na brak zarządu). Natomiast od 1 lipca 2016 r. płatnik będzie mógł wyznaczyć jako pełnomocnika ogólnego biuro rachunkowe lub doradcę podatkowego.
Od 1 lipca 2016 r. zaczną obowiązywać przepisy dotyczące pełnomocnictwa ogólnego. W związku z wprowadzeniem pełnomocnictwa ogólnego przestanie obowiązywać zasada, że pełnomocnictwo składa się w organie podatkowym dopiero wtedy, gdy toczy się sprawa.
W związku ze zmianami w Ordynacji podatkowe, pełnomocnictwo w sprawach podatkowych może być ogólne, szczególne lub do doręczeń. Począwszy od 1 lipca 2016 r. pełnomocnik ogólny będzie mógł działać w imieniu strony postępowania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej. Od lipca br. zacznie także działać informatyczna baza pełnomocnictw ogólnych, czyli Centralny Rejestr Pełnomocnictw Ogólnych (CRPO).
Od 1 lipca 2016 roku w zmienionej Ordynacji podatkowej zacznie obowiązywać kompleksowa regulacja w zakresie pełnomocnictw podatkowych. Wprowadzono możliwość ustanawiania przez podatników pełnomocnika ogólnego. Pełnomocnikiem w sprawach podatkowych (oprócz postępowania przed NSA) nie musi być adwokat, radca prawny czy doradca podatkowy. Przed organami podatkowymi, czy przed wojewódzkim sądem administracyjnym - pełnomocnikiem podatnika może być każda osoba fizyczna, która maj pełną zdolność do czynności prawnych. Ponadto zmieniły się przepisy w zakresie doręczania pism.
Zmiany w zakresie wprowadzenia instytucji pełnomocnika ogólnego do przepisów Ordynacji podatkowej wejdą w życie z dniem 1 lipca 2016 r. Nowe przepisy mają na celu uproszczenie sytuacji pełnomocnika oraz strony, którą reprezentuje.
Jeżeli doradca podatkowy, radca prawny lub adwokat nie podał elektronicznego adresu (e-mail) do doręczeń, organ podatkowy może nadal komunikować się z nim za pomocą tradycyjnej poczty – potwierdziło Ministerstwo Finansów na pytanie DGP. Pełnomocnicy skarżą się jednak, że jeśli nie podali adresu elektronicznego, to urzędnicy dzwonią do nich, wzywając do osobistego odbioru pisma w siedzibie urzędu. Bywa, że mieści się on na drugim krańcu Polski.
Dotychczasowe regulacje Ordynacji podatkowej dotyczące pełnomocnictw nie odpowiadały rosnącym zapotrzebowaniom podatników. Na czym polegają planowane zmiany w Ordynacji podatkowej?
Minister Finansów opublikował projekt rozporządzenia wprowadzającego wzory pełnomocnictwa szczególnego, pełnomocnictwa do doręczeń, a także zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw. Projektowane przepisy umożliwią wdrożenie instytucji pełnomocnika szczególnego oraz pełnomocnika do doręczeń. W konsekwencji ułatwią też kontakty podatników, płatników oraz inkasentów z administracją podatkową.