Kategorie

PESEL

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oszuści mogą podszywać się pod pracowników banków i próbować wyłudzić dane osobowe. Niemal co 4. Polak deklaruje, iż otrzymał taki telefon.
Prezes UODO wystąpił do GUS w sprawie wątpliwości dotyczących procesu pozyskiwania numeru PESEL od osób dokonujących tzw. samospisu internetowego.
PESEL do celów podatkowych dla cudzoziemców. Od 1 czerwca 2021 r. cudzoziemcy mogą wystąpić o nadanie PESEL do celów podatkowych – poinformowało Ministerstwo Finansów. Dzięki nowelizacji ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników urzędy gminy mogą nadawać numer PESEL cudzoziemcom na ich wniosek. Podatnicy, których identyfikatorem jest PESEL, a którzy do dnia wejścia w życie przepisów posługiwali się NIP, mają 30 dni na zmianę NIP na PESEL.
PESEL dla cudzoziemca. W związku z nowymi przepisami, które obowiązują od 1 maja 2021 r., cudzoziemcy mogą ubiegać się o nadanie numeru PESEL dla celów podatkowych.
Spis powszechny przez internet wiąże się z przetwarzaniem numerów PESEL, co wzbudza wątpliwości obywateli. Zastępca RPO pisze do Prezesa GUS.
Aby przeprowadzić samospis, w praktyce należy podać dane współlokatorów, w tym PESEL. RPO zwraca uwagę na prawo do prywatności.
PIT dla obcokrajowca zawiera numer PESEL lub NIP. Do kiedy pracownik powinien otrzymać PIT? Do kiedy pracodawca składa deklarację do urzędu skarbowego? Jak uzyskać numer PESEL? Jak zgłosić się o nadanie NIP? Jakie korzyści daje Twój e-PIT?
Odmowa przepisania do polskiego rejestru stanu cywilnego zagranicznego aktu urodzenia, w którym jako rodziców wskazano osoby tej samej płci, nie uniemożliwia nadaniu takiemu dziecku numeru PESEL oraz wydania polskiego dokumentu tożsamości. Z odpowiedzi Ministra Cyfryzacji udzielonej Rzecznikowi Praw Obywatelskich wynika ponadto, iż organ gminy nie może odmówić wydania dowodu, lecz powinien z urzędu przeprowadzić postępowanie wyjaśniające, a w rejestrze wpisać np. matkę + brak danych ojca.
W ponad dwuletniej praktyce stosowania RODO ujawniają się ciągłe wątpliwości co do zakresu danych osobowych, do których przetwarzania uprawniony jest administrator. Oczywiście, niektóre procesy przetwarzania danych osobowych i zakres tych danych są określone przez ustawodawcę, np. w odniesieniu do danych osobowych kandydatów oraz pracowników w ramach kodeksu pracy. Jednakże, w dużej części przypadków, to administrator samodzielnie jest zobowiązany do określenia zakresu danych osobowych, które będzie przetwarzał w konkretnych procesach.
Od 1 stycznia 2020 roku każdy podatnik musi wpłacać podatki (VAT, PIT i CIT) na indywidualny mikrorachunek. Dotyczy to również osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.
RPO interweniuje w kolejnej sprawie braku prawa do dokumentu tożsamości dziecka ze związku jednopłciowego. Pani Katarzyna otrzymała odmowę wpisania do polskich akt stanu cywilnego zagranicznego aktu urodzenia córki z małżeństwa jednopłciowego w Irlandii.
Ministerstwo Finansów apeluje do pracodawców i innych płatników PIT aby podczas składania PIT-11, PIT-8C, PIT-R wpisać prawidłowy identyfikator podatkowy PESEL albo NIP swojego pracownika lub innego podatnika. Pracownik, który jest cudzoziemcem i mieszka w Polsce też powinien mieć PESEL. Poprawne wpisanie tych identyfikatorów pozwoli administracji skarbowej udostępnić podatnikom poprawne zeznania PIT-37 i/lub PIT-38 za rok 2018 w ramach nowej usługi "Twój e_PIT".
Od 1 stycznia 2019 r. wnioski o udostępnienie danych z rejestru PESEL mają być rozpatrywane szybciej. Obecnie wszystkie wnioskirealizuje Centrum Personalizacji Dokumentów Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji.
15 marca 2018 r. weszły w życie zmiany w ustawie o Krajowym Rejestrze Sądowym, o których powinien wiedzieć każdy menadżer spółki. Nowe przepisy nakładają na zarządców spółek m.in. dodatkowe obowiązki sprawozdawcze. Jednocześnie zmieniają zasady wykonywania przez nich niektórych dotychczasowych zadań, jak składanie sprawozdań finansowych w sądzie – i to w sposób, który dla spółek z zagranicznym zarządem jest szczególnie problematyczny.
Polskie prawo przewiduje dwa rodzaje identyfikatorów podatkowych – numer PESEL oraz NIP. Jakie są zasady posługiwania się identyfikatorami podatkowymi?
Uchylenie przepisów związanych ze zniesieniem obowiązku meldunkowego oraz wprowadzenie od 2018 r. możliwości zameldowania w formie elektronicznej - to główny cel przygotowanego przez MSWiA projektu noweli ustawy o ewidencji ludności, wysłanego do konsultacji.
Podatnicy będący osobami fizycznymi, którzy muszą dokonać zgłoszenia aktualnego adresu miejsca zamieszkania, danych kontaktowych czy też rachunku bankowego, mogą to zrobić na specjalnie do tego celu przeznaczonym formularzu - ZAP-3. Jest to zgłoszenie aktualizacyjne, które, gdy zajdzie konieczność aktualizacji powyższych danych, należy złożyć we właściwym urzędzie skarbowym.
Przyszły rok przyniesie przedsiębiorcom sporo zmian. Wśród nich znajdzie się uproszczenie zasad poprawiania i wykreślania wpisów w CEiDG. Celem nowelizacji ustawy o swobodzie działalności gospodarczej jest m.in. walka z nieuczciwymi firmami, skrócenie procedur i po prostu ułatwienie prowadzenia działalności przedsiębiorcom.