REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rok szkolny 2024/2025: nauka pierwszej pomocy. W których klasach i szkołach? Ile godzin? Jak to będzie realizowane?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pierwsza pomoc, edukacja, szkoła
Od roku szkolnego 2024/2025 nauka pierwszej pomocy. W których szkołach i klasach? Ile godzin? Jak to będzie realizowane?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ministerstwo Edukacji Narodowej wyjaśnia, że od roku szkolnego 2024/2025 nauka udzielania pierwszej pomocy będzie realizowana przez nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej na zajęciach edukacji przyrodniczej oraz przez wychowawców klas na części zajęć z wychowawcą w klasach IV–VII szkół podstawowych, klas: II–IV liceum ogólnokształcącego, II–V technikum oraz II i III branżowej szkoły I stopnia. Natomiast w klasie VIII szkoły ponadpodstawowej i w klasie I szkół ponadpodstawowych uczniowie uczą się pierwszej pomocy na lekcjach edukacji dla bezpieczeństwa. Można też korzystać w czasie tej nauki z wiedzy zaproszonych specjalistów – za zgodą dyrektora szkoły.

Pierwsza pomoc w podstawie programowej szkół

Zmiany legislacyjne w zakresie nauki pierwszej pomocy zostały wprowadzone w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji z 20 maja 2024 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. poz. 781) oraz rozporządzenia Ministra Edukacji z dnia 28 czerwca 2024 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. z 2024 r. poz. 996).

REKLAMA

Ile godzin na naukę pierwszej pomocy? Decyzję podejmuje nauczyciel

Zgodnie z ww. przepisami prawa oświatowego, nauczyciele wychowawcy są zobowiązani do omawiania z uczniami na zajęciach z wychowawcą istotnych problemów społecznych, tj. zdrowotnych, prawnych, finansowych, klimatycznych i ochrony środowiska oraz nauki udzielania pierwszej pomocy. Szkołom i nauczycielom nie narzuca się realizacji konkretnych treści. Decyzję o tematyce i liczbie godzin przeznaczonych na dane zagadnienie, w tym na naukę udzielania pierwszej pomocy podejmuje każdorazowo wychowawca.

Klasy I-III szkół podstawowych

REKLAMA

Natomiast w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego (tj. klas I–III – edukacja wczesnoszkolna) w zakresie edukacji przyrodniczej, uzupełniono wymagania w obszarze „Osiągnięcia w zakresie funkcji życiowych człowieka, ochrony zdrowia, bezpieczeństwa i odpoczynku“ - o znajomość podstawowych zasad udzielenia pierwszej pomocy.

MEN podkreśla, że obowiązkiem każdej szkoły podstawowej i ponadpodstawowej jest realizacja podstawy programowej i ramowych planów nauczania, w m.in. w zakresie nauki udzielania pierwszej pomocy.

MEN: Naukę pierwszej pomocy będą prowadzić nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz wychowawcy. Ale można też korzystać z wiedzy zaproszonych specjalistów

REKLAMA

W odpowiedzi na pytania zawarte w interpelacji poselskiej nr 3698 z 5 lipca 2024 r., Ministerstwo Edukacji Narodowej poinformowało, że nie wybrało żadnej organizacji, w tym także Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy, do prowadzenia zajęć nauki pierwszej pomocy w szkołach ani nie zleciło żadnemu podmiotowi realizacji takich zajęć lub szkoleń dla nauczycieli
Zajęcia nauki udzielania pierwszej pomocy w szkołach, począwszy od września 2024 r. – jak wyżej wskazano – będą prowadzić nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczyciele wychowawcy, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ale MEN też zaznacza, że szkoły mają możliwość realizacji tematyki zdrowotnej, prawnej, finansowej, klimatycznej i ochrony środowiska z udziałem zaproszonych specjalistów w danej dziedzinie, wolontariuszy, przedstawicieli stowarzyszeń i innych organizacji, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły
Jak wskazał MEN, także nauka udzielania pierwszej pomocy – dodana do katalogu zagadnień obowiązkowo omawianych na zajęciach z wychowawcą – może być realizowana z udziałem ww. podmiotów.

MEN upowszechnia w szkołach informacje na temat działalności prowadzonej przez WOŚP, Polski Czerwony Krzyż oraz Państwową Straż Pożarną.

MEN poinformował także, że szkolenia dla nauczycieli z zakresu m.in. udzielania pierwszej pomocy organizuje np. Fundacja Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy (WOŚP). Fundacja WOŚP od wielu lat prowadzi działania na rzecz edukacji i promowania pierwszej pomocy wśród uczniów i nauczycieli. Podczas spotkań w resorcie edukacji oraz w prowadzonej korespondencji, Fundacja WOŚP wielokrotnie wskazywała na potrzebę uzupełnienia treści nauczania dotyczących pierwszej pomocy w podstawie programowej edukacji wczesnoszkolnej.

Na prośbę Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy Ministerstwo Edukacji Narodowej zwróciło się – za pośrednictwem kuratorów oświaty - do dyrektorów szkół podstawowych, zachęcając szkoły do udziału w szkoleniach dla nauczycieli w ramach ogólnodostępnego i bezpłatnego programu edukacyjnego „Ratujemy i Uczymy Ratować“. Szkolenia dla nauczycieli, organizowane w ramach ww. programu, są bezpłatne, trwają jeden dzień i obejmują część praktyczną oraz teoretyczną. Prowadzą je instruktorzy Fundacji WOŚP. W ramach szkolenia szkoły otrzymają bezpłatne materiały dydaktyczne.

MEN podkreśla, że ostateczną decyzję o ewentualnym skorzystaniu np. ze szkolenia dla nauczycieli w zakresie udzielania pierwszej pomocy oraz o formie i zakresie współpracy z danym podmiotem – podejmuje dyrektor szkoły, który dokonuje ewentualnego wyboru podmiotu/organizacji, organizujących takie szkolenia.

Zatem Ministerstwo Edukacji Narodowej nie dokonało wyboru Fundacji Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy do realizacji zajęć z zakresu nauki udzielania pierwszej pomocy (ani żadnego innego podmiotu) i nie zleciło WOŚP (ani żadnej organizacji) prowadzenia zajęć/szkoleń w szkołach z ww. zakresu. Resort edukacji nie organizował również przetargu na szkolenia nauczycieli, ani nie przekazuje żadnych środków finansowych WOŚP (ani żadnej innej organizacji) na realizację ww. zajęć/szkoleń.

Ministerstwo Edukacji Narodowej upowszechnia też w szkołach, za pośrednictwem Kuratorów Oświaty - na prośbę poszczególnych Organizacji - informacje na temat działalności prowadzonej przez WOŚP, Polski Czerwony Krzyż oraz Państwową Straż Pożarną.

Źródło: Odpowiedź z 19 lipca 2024 r. sekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej Katarzyny Lubnauer (w imieniu Ministra Edukacji) na interpelację poselską nr 3698.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wysokość alimentów w 2025 r. według nowej tablicy alimentacyjnej [Przykład]

Ministerstwo Sprawiedliwości zaprezentowało nową tablicę alimentacyjną. Co istotne, nie ma ona charakteru wiążącego. Jak podkreśla resort, tabele będą narzędziem pomocowym dla sędziów i uczestników postępowania.

Polacy chcą szybko na emeryturę, ale nie chcą przestać żyć aktywnie. Tylko nieliczni pracują po 60-tce

Choć prawo pozwala łączyć emeryturę z pracą, robi to zaledwie 11,6 proc. Polaków w wieku 50–74 lat. Ponad połowa osób zbliżających się do wieku emerytalnego nie wyobraża sobie dalszej aktywności zawodowej. Eksperci ostrzegają: bez zachęt do pracy po 60. roku życia system emerytalny może się nie utrzymać.

Nowe prawo planistyczne 2026: Co oznacza dla właścicieli gruntów rolnych? Ekspert wyjaśnia

Najistotniejszą zmianą wydaje się fakt, iż „dla właścicieli gruntów rolnych tych najlepszych klas bonitacyjnych, położonych poza granicami miast zasadniczo do czasu uchwalenia planu ogólnego nie będzie możliwe uzyskanie decyzji o warunkach zabudowy, a więc i faktyczne odrolnienie nieruchomości.” – mówi Barbara Pancer w wywiadzie z ekspertem INFOR, [Radca prawny, local partner w warszawskiej praktyce nieruchomości kancelarii Greenberg Traurig].

Rekonstrukcja rządu stała się faktem. Premier Donald Tusk ogłosił: mniej ministrów, więcej odpowiedzialności, nowa jakość zarządzania państwem

Rekonstrukcja rządu: „Porządek, bezpieczeństwo i przyszłość” – to trzy filary, które mają kierować nowym gabinetem Donalda Tuska. Premier ogłosił zmniejszenie liczby ministrów konstytucyjnych z 26 do 21, utworzenie nowych superministerstw, powołanie kontrolingu pracy ministrów i całkowicie nowe podejście do energetyki, finansów i relacji międzynarodowych.

REKLAMA

Niższa renta: dla jednych tak a dla drugich nie. RPO interweniuje

Niższa renta: dla jednych tak a dla drugich nie. RPO interweniuje - dlaczego? Chodzi o osiemnaste urodziny i rentę rodzinną. Mówi się, że 18-stka to symboliczny próg dorosłości, czas nowych praw, ale też i obowiązków. Chociaż dla większości młodych ludzi to radosny moment, to istnieje jednak grupa, dla której ten dzień, zamiast otwierać nowe możliwości, przynosi pewne bolesne finansowe rozczarowanie. Chodzi o rentę rodzinną, która dla niektórych nie jest już tak wysoka, jak przed ukończeniem 18. roku życia.

Rewolucja technologiczna bez kobiet? Sztuczna inteligencja może pogłębić nierówności

Rewolucja technologiczna bez kobiet? Sztuczna inteligencja może pogłębić nierówności, chociaż sektor sztucznej inteligencji woła o nowych specjalistów, ale kobiet wciąż jest w nim jak na lekarstwo. Choć to one częściej niż mężczyźni kończą studia wyższe, rzadziej wybierają karierę w branży technologicznej. Jaki będzie miało to wpływ na sytuację kobiet na rynku pracy?

Koniec z ulgami na dzieci. Rodzice lawinowo tracą wsparcie: paradoksalnie za sprawą dzieci i wzrostu płac

Koniec z ulgami na dzieci. Rodzice lawinowo tracą wsparcie: paradoksalnie za sprawą dzieci i wzrostu płac. Jak to możliwe? A no tak, że dzieci często dorabiają w wakacje a ich zarobki mają wpływ na sytuację finansową rodziców i przekroczenie pewnych progów podatkowych, które wpływają na utratę różnych ulg.

Rekonstrukcja rządu. 23 lipca 2025 r. premier przedstawi nową Radę Ministrów

Premier ogłosi skład nowej Rady Ministrów w środę o godz. 10:00. Zgodnie z deklaracjami rządu celem rekonstrukcji ma być efektywniejsza i skuteczniejsza praca Rady Ministrów.

REKLAMA

Hołownia chce badać posłów alkomatem. Projekt ustawy po incydentach w Sejmie

Marszałek Sejmu Szymon Hołownia przygotował projekt ustawy, który umożliwi marszałkowi zlecenie badania alkomatem posła podejrzewanego o nietrzeźwość w czasie obrad. "Kończymy tolerowanie pijanych posłów" – zapowiedział. Projekt ma być odpowiedzią na incydenty, do których dochodziło już kilkukrotnie.

Jak wspierać naukę i zaangażowanie pracowników?

Dla 70 proc. pracowników z pokolenia Z cotygodniowe zdobywanie nowych umiejętności jest jednym z podstawowych oczekiwań wobec pracodawcy. Młode pokolenie coraz częściej poszukuje w pracy sensu, wyzwań i realnych możliwości rozwoju. Dlatego firmy oferują coraz więcej różnorodnych inicjatyw wspierających naukę i zaangażowanie.

REKLAMA