REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawa konsumenta, Alkohol

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Nowe zasady rozstrzygania sporów z konsumentami od 2017 roku

Od 10 stycznia 2017 roku obowiązywać zacznie ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, która ma na celu uproszczenie i przyśpieszenie rozstrzygania sporów konsumentów ze sprzedawcami także na drodze polubownej. Sprzedawca m.in. będzie musiał poinformować konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia sporu. Mediacje między konsumentami a sprzedawcami będą prowadzić specjalne organy przy UOKiK.

Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne

W dniu 1 lutego 2017 r. w Centrum Konferencyjnym Golden Floor w Warszawie odbędzie się szkolenie „Pozasądowe rozwiązywanie problemów konsumenckich – aspekty prawne i praktyczne” organizowany przez MM Conferences S.A. Infor.pl jest patronem medialnym tego wydarzenia.

Dochodzenie wierzytelności od zagranicznych dłużników

Rząd przyjął projekt ustawy, która ułatwi dochodzenie roszczeń pochodzących od zagranicznych dłużników.

Jazda pod wpływem narkotyków

Jazda pod wpływem narkotyków jest traktowana podobnie jak jazda pod wpływem alkoholu. Za jazdę pod wpływem narkotyków grozi do 2 lat więzienia. Jeżeli sprawca był już skazany za jazdę pod wpływem narkotyków może dostać karę pozbawienia wolności nawet do lat 5.

REKLAMA

Protokół z niedopuszczenia pracownika do pracy - wzór

W sytuacji, gdy zachodzi uzasadnione podejrzenie, że pracownik stawił się do pracy w stanie po spożyciu alkoholu albo spożywał alkohol w czasie pracy, podstawowym obowiązkiem pracodawcy jest niedopuszczenie pracownika do pracy. Oto wzór protokołu z niedopuszczenia pracownika do pracy.

Będzie łatwiej polubownie rozstrzygnąć spór z konsumentem

Ułatwienie konsumentom polubownego rozwiązywania sporów z przedsiębiorcami, zakłada ustawa uchwalona przez Sejm. Przewiduje ona m.in. powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei przy UTK oraz uporządkowanie systemu istniejących instytucji mediacyjnych.

Konsekwencje jazdy po spożyciu alkoholu

Praktycznie każdy polski kierowca wie, że za prowadzenie samochodu po spożyciu większej ilości alkoholu, grozą poważne sankcje karne. Dość powszechna jest też wiedza o dopuszczalnym stężeniu alkoholu we krwi (< 0,2 promila). Znacznie mniejsza liczba kierowców zdaje sobie sprawę, że obowiązujące przepisy rozróżniają stan wskazujący na spożycie alkoholu (stan po spożyciu alkoholu) oraz stan nietrzeźwości. Kierowca znajdujący się w każdym z tych stanów, będzie zagrożony różnymi konsekwencjami karnymi w razie wypadku lub kontroli drogowej. Dla klientów powodujących wypadki „po kieliszku”, wyrozumiali nie są też ubezpieczyciele. Nawet stosunkowo niewielkie stężenie alkoholu we krwi lub wydychanym powietrzu, uprawnia firmę ubezpieczeniową do roszczenia o zwrot kwoty wypłaconej z OC.

Dlaczego liczba wypadków w Polsce z udziałem pijanych maleje?

W ostatnim roku liczba wypadków, w tym komunikacyjnych, z udziałem pijanych osób maleje. Gdzie można szukać przyczyn tego trendu?

REKLAMA

Na czym polega upadłość konsumencka?

Upadłość konsumencka jest postępowaniem sądowym skierowanym do konsumentów, którzy stali się niewypłacalni. Konsument może zostać całkowicie zwolniony z długów, pod pewnymi warunkami.

Czy za pływanie rowerem wodnym po alkoholu w 2016 r. można stracić prawo jazdy?

Czy za pływanie po alkoholu skuterem wodnym, żaglówką, rowerem wodnym, czy kajakiem można stracić prawo jazdy? Można, ale to zależy czym konkretnie się pływa.

W jaki sposób środki psychoaktywne wpływają na kierującego?

Alkohol, narkotyki i inne psychoaktywne środki nie są zalecane dla kierujących pojazdami. Choć w przeszłości nielegalnie stosowali je kierowcy Formuły 1, uważane są one za szkodliwe. Dlaczego?

Brak możliwości zwrotu - umowy, od których konsument nie może odstąpić bez podania przyczyny

Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.

Czy dopuszczalny limit alkoholu zostanie zmieniony?

Według doniesień medialnych trwają prace nad zmianą dopuszczalnego limitu stężenia alkoholu we krwi kierowcy prowadzącego pojazd. Czy to prawda?

Alkohol w pracy - konsekwencje

Stawienie się w pracy w stanie nietrzeźwym, czy po spożyciu alkoholu w świetle przepisów Kodeksu pracy stanowi poważne naruszenie dyscypliny pracowniczej i może skutkować nie tylko nałożeniem na pracownika kary porządkowej, lecz także rozwiązaniem stosunku pracy.

Upadłość konsumencka – co musisz o niej wiedzieć?

Jedną z możliwości, z której mogą skorzystać zadłużeni konsumenci jest złożenie wniosku o upadłość. Jednakże, z tego przywileju korzysta wciąż niewielu dłużników. Czym jest upadłość konsumencka i jakie zmiany w przepisach upadłościowych przyniósł nowy, 2016 rok?

Platforma internetowego rozstrzygania sporów (ODR) już działa

15 lutego 2016 r. Komisja Europejska uruchomiła nową platformę, aby pomóc konsumentom i sprzedającym w rozstrzyganiu sporów dotyczących zakupów przez internet.

W jaki sposób można zmiejszyć ryzyko jazdy po wpływem alkoholu?

Czy są metody pozwalające zmniejszyć ryzyko kierowania autem pod wpływem alkoholu? Jak przekonują psycholodzy wszystko zaczyna się w głowie kierowcy,.

Zakaz sprzedaży e-papierosów nieletnim

Nowa ustawa antynikotynowa ma zawierać przepisy, które będą zakazywać sprzedaży e-papierosów osobom, które nie są pełnoletnie. Planowane wejście w życie nowych regulacji datowane jest na 2016 r.

Czy Polacy sięgają po upadłość konsumencką?

Jak wynika z danych zgromadzonych przez Biuro Informacji Gospodarczej InfoMonitor, od początku tego roku do miesiąca lipca aż 831 osób skorzystało z możliwości ogłoszenia upadłości konsumenckiej, najwięcej osób sięgnęło po to rozwiązanie na Mazowszu, Śląsku oraz w Wielkopolsce.

Zwiększenie skuteczności urzędów ochrony konkurencji

Komisja Europejska ogłosiła rozpoczęcie konsultacji o wzmocnieniu skuteczności krajowych organów ochrony konkurencji.

Zmiany w bankowym tytule egzekucyjnym od 2016 r.

W ostatnich dniach Prezydenta RP podpisał ustawę, dzięki której z dniem 1 sierpnia 2016 r. likwidacji ulegnie bankowy tytuł egzekucyjny. Tym samym zakończyła się wieloletnia dyskusja na temat nadmiernego uprzywilejowania banków w sporach z konsumentami, którego przejawem było prawo do samodzielnego wystawiania tytułów egzekucyjnych przez banki pod postacią bankowych tytułów egzekucyjnych.

Prawa turystów pod lepszą ochroną w UE

Turyści, którzy kupują wyjazdy wakacyjne w internecie, uzyskają taką samą ochronę, jak korzystający z tradycyjnych biur podróży. Taką ochronę przewidują unijne przepisy, które zostały przyjęte przez Parlament Europejski.

Ochrona praw konsumenta

Od grudnia 2014 r. w Polsce funkcjonują nowe regulacje skupione na prawach konsumenta. Gwarantują one otrzymywanie od przedsiębiorcy, przed zawarciem umowy, wyczerpujących informacji istotnych dla zabezpieczenia istotnych interesów konsumenta (m.in. o prawie i terminie na odstąpienie od umowy czy procedurze rozpatrywania reklamacji). Przepisy te ułatwiają także konsumentowi zorientowanie się, jeszcze przed zawarciem umowy, jakie koszty rzeczywiście będzie musiał ponieść w związku z jej zawarciem.

Rola tabeli frankfurckiej przy szkodach za zmarnowany urlop

Tabela frankfurcka może pełnić istotną rolę w określeniu wysokości odszkodowania należnego turyście od biura podróżny w przypadku niezgodności oferty wakacyjnej z rzeczywiście świadczonymi usługami.

Czy biuro turystyczne może wprowadzić górną granicę odszkodowania za zmarnowany urlop?

Podstawą dla oznaczania zasad organizacji imprez turystycznych jest ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, zwana dalej Ustawą. Ustawa zatem oznacza granice swobody organizatorów wycieczek i innych imprez turystycznych, w tym również w zakresie ewentualnych roszczeń odszkodowawczych.

Poszkodowany w wypadku komunikacyjnym nie jest konsumentem - uchwała SN

Poszkodowani w wyniku zdarzeń komunikacyjnych zostaną wyłączeni spod konsumenckiej ochrony UOKiK – to efekt uchwały Sądu Najwyższego z 9 września 2015 r. Zdaniem Urzędu, również oni powinni mieć zapewnioną ochronę konsumencką.

Czy przedsiębiorca może zawrzeć umowę z konsumentem przez SMS-a

Ustawa o prawach konsumenta, która weszła w życie 25 grudnia 2014 r., w sposób istotny zmieniła dotychczasowe zasady zawierania umów przez telefon. Obecnie zawarcie umowy w trakcie rozmowy telefonicznej jest już niemożliwe - może być ona jedynie wstępem do jej podpisania. Mimo tego, że strony uzgodniły przez telefon główne założenia kontraktu, przedsiębiorca musi przedstawić je na piśmie, a konsument potwierdzić podpisem w takiej samej formie. Powstaje jednak pytanie, czy umowę z konsumentem można zawrzeć przez SMS-a?

Nowe obowiązki informacyjne dotyczące reklamy kredytu

Dokładne wskazanie informacji, które będą musiały być podane przez kredytodawców w przekazach reklamowych dotyczących kredytu konsumenckiego oraz zmiany w zakresie wypowiedzenia umowy kredytu odnawialnego – to niektóre z rozwiązań jakie przewidują przygotowane przez rząd założenia zmian w ustawie o kredycie konsumenckim.

Sejm przyjął ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje więcej uprawnień UOKiK, tak by chronić konsumentów usług finansowych. Przedsiębiorca stosujący niedozwolone klauzule będzie miał możliwość uniknięcia kary, jeżeli sam zobowiąże się do zmiany praktyk. Ustawa została uchwalona przez Sejm.

UOKiK przeprowadzi kontrole w firmach w 2016 r.

Na początku 2016 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma przeprowadzić kontrole w związku ze zmianą ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. UOKiK sprawdzi jak w praktyce wygląda stosowanie nowych przepisów przez przedsiębiorców. W razie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Urząd może nałożyć karę do 10 proc. obrotu.

Przedsiębiorcy mają problem z nowym prawem konsumenckim

Przedsiębiorcy mają problemy z dostosowaniem się do nowych przepisów prawa konsumenckiego. Jednym z celów nowelizacji było wprowadzenie ograniczeń dla telemarketerów, bowiem klient musi wyrazić zgodę na przedstawienie mu oferty handlowej telefonicznie. Przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych musi udowodnić, że uzyskał taką zgodę. Często przedsiębiorcy nie stosują się do nowego prawa.

Odmowa wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu

Decyzja w przedmiocie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych jest decyzją częściowo związaną, o ograniczonym zakresie uznania administracyjnego. Kiedy można odmówić wydania zezwolenia na sprzedaż alkoholu?

Zmiana praktyk firm wypożyczających samochody

Wypożyczalnie samochodów zobowiązały się do dostosowania swoich obecnych praktyk do wymogów unijnych, zgodnie z którymi konsument otrzyma czytelniejsze warunki umów, zasad tankowania, przejrzystszą informację o wszystkich obowiązkowych opłatach i dodatkowych kosztach, a także mają być wprowadzone bardziej sprawiedliwe procedury w przypadku uszkodzeń samochodu.

Najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Rząd przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której głównym celem ma być szybsze eliminowanie niekorzystnych praktyk dla konsumentów oraz usprawnienie kontroli klauzul niedozwolonych.

Jakie obowiązki spoczywają na biurach podróży?

Mimo że Polacy coraz częściej korzystają z usług biur podróży, wciąż niewielu ma świadomość, jakie obowiązki ciążą na organizatorze wyjazdu. Na przykład, czy biuro podróży musi ostrzegać przed potencjalnymi niebezpieczeństwami, które mogą spotkać turystów w kraju, do którego się wybierają?

„Piłem – NIE Jadę!” - czas na reakcję

Organizatorzy czwartej odsłony kampanii „Piłem – NIE Jadę!” zwracają uwagę na problem społecznego przyzwolenia na prowadzenie samochodu po spożyciu alkoholu. Czas, by ludzie zaczęli reagować, gdy widzą jak ktoś chce wsiąść za kierownicę, a jest pod wpływem alkoholu.

Badanie trzeźwości pracownika

Badanie trzeźwości pracownika może odbyć się za żądanie pracodawcy albo pracownika. Nie budzi wątpliwości, że badanie może być wykonane przez Policję czy Straż Miejską. Problemy pojawiają się przy wykonywaniu badania trzeźwości przez pracodawcę.

Co zrobić z uszkodzoną przesyłką?

Problematykę odpowiedzialności za uszkodzenie przesyłki w transporcie reguluje ustawa Prawo przewozowe, a w zakresie nieuregulowanym w tej ustawie - kodeks cywilny.

Karta Ochrony Praw Konsumenta nie istnieje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed firmami, które oferują przedsiębiorcom tzw. Karty Ochrony Praw Konsumenta.

Karta Ochrony Praw Konsumenta

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzega przed firmami, które oferują przedsiębiorcom tzw. Karty Ochrony Praw Konsumenta.

Sternik nie może być pod wpływem alkoholu

Zaostrzenie kar dla osób po użyciu alkoholu, a nie jak dotychczas w stanie nietrzeźwości - zakłada nowela ustawy o bezpieczeństwie osób przebywających na obszarach wodnych.

Lepsza ochrona konsumentów usług finansowych

Dzięki nowym przepisom UOKiK będzie mógł skuteczniej interweniować w sprawie niedozwolonych, a co za tym idzie, niekorzystnych dla konsumentów zapisów, np. w umowach kredytowych.

Polski a europejski konsument - gwarancja i reklamacja

Czy polski konsument rożni się od tego zagranicznego swoimi prawami w obszarze gwarancji i reklamacji? Informacje na ten temat można znaleźć w raporcie Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ECC-Net) „Warranty are they worth money?”.

Większa ochrona prawna kredytobiorców i pożyczkobiorców

Zwiększenie poziomu ochrony konsumentów korzystających z usług finansowych firm udzielających kredytów i pożyczek konsumenckich, które nie są objęte obowiązkiem uzyskania zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego (KNF) zakłada projekt nowelizacji ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, ustawy – Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw.

Klienci firm pożyczkowych bardziej chronieni

Projekt przepisów zwiększających poziom ochrony konsumentów korzystających z pożyczek od tzw. chwilówek zakłada wyeliminowanie pobierania nadmiernych opłat związanych z udzieleniem i obsługą pożyczek oraz zapobieganie wpadaniu przez klientów w spiralę zadłużenia.

Ważność umów zawieranych przez telefon przez osoby starsze i niedołężne

Wskazać należy, iż nie ma szczególnych przepisów regulujących kwestię zawierania umów na odległość, w tym w formie telefonicznej lub elektronicznej, przez osoby starsze i niedołężne.

Upadłość konsumencka - podsumowanie zmian

Upadłość konsumencka funkcjonuje od początku 2015 r. Wprowadzone zmiany okazały się trafione, ponieważ w prawie połowie rozpoznanych wniosków sąd ogłosił upadłość dłużnika, który nie radzi sobie z wierzytelnościami.

Paragon nie jest niezbędny do reklamacji - decyzja UOKiK

Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Według UOKiK paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację.

System e-CODEX ułatwi przedsiębiorcom odzyskanie należności od kontrahentów z UE

Polska dołączyła do pilotażu systemu e-CODEX, dzięki któremu Polscy przedsiębiorcy i konsumenci będą mogli dochodzić swoich roszczeń wobec unijnych kontrahentów przez internet. Elektroniczne postępowania będą dotyczyły m.in. europejskiego nakazu zapłaty i drobnych roszczeń.

Polityka konsumencka Urzędu Komunikacji Elektronicznej – podsumowanie

Urząd Komunikacji Elektronicznej (UKE) angażuje się w działania pro konsumenckie na rynku telekomunikacyjnym. Oprócz tego, że kontroluje przedsiębiorców w zakresie przestrzegania przepisów Prawa telekomunikacyjnego, realizuje również działania o charakterze edukacyjnym i informacyjnym. Istotnym elementem pro konsumenckiej polityki UKE są również mediacje pomiędzy dostawcami usług telekomunikacyjnych, a konsumentami. W ubiegłym roku Urząd odzyskał ponad 1,43 mln zł na rzecz konsumentów.

REKLAMA