REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiany w bankowym tytule egzekucyjnym od 2016 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Bankowy tytuł egzekucyjny 2016 r. /fot. Fotolia
Bankowy tytuł egzekucyjny 2016 r. /fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W ostatnich dniach Prezydenta RP podpisał ustawę, dzięki której z dniem 1 sierpnia 2016 r. likwidacji ulegnie bankowy tytuł egzekucyjny. Tym samym zakończyła się wieloletnia dyskusja na temat nadmiernego uprzywilejowania banków w sporach z konsumentami, którego przejawem było prawo do samodzielnego wystawiania tytułów egzekucyjnych przez banki pod postacią bankowych tytułów egzekucyjnych.

Bankowy tytuł egzekucyjny przejawem dyskryminacji klientów

Aktualnie każdy bank chcąc wszcząć egzekucję komorniczą nie musi pozywać swojego dłużnika przed sądem w celu uzyskania prawomocnego orzeczenia stwierdzającego istnienie wymagalnego roszczenia (które stanowi tytuł egzekucyjny), a następnie składać do tegoż sądu wniosek o nadanie mu klauzuli wykonalności. Zamiast tego samodzielnie może wystawić bankowy tytuł egzekucyjny, po czym jedynie wnieść do sądu o nadanie mu klauzuli wykonalności i po jej uzyskaniu zgłosić się do komornika. Dzięki temu cały proces odzyskania należności jest znacznie krótszy, co z punktu widzenia banków jest wielce korzystne. Patrząc zaś z punktu widzenia konsumentów, będących dłużnikami banku, sprawa przedstawia się zupełnie inaczej. Aktualnie ich interesy nie są w wystarczającym stopniu chronione, ponieważ sąd rozpoznając wniosek o nadanie klauzuli wykonalności bankowemu tytułowi egzekucyjnemu nie rozpoznaje sprawy merytorycznie, a jedynie pod kątem formalnym. Oznacza to, że jedyną przesłanką do uwzględnienia przez sąd wniosku o nadanie klauzuli wykonalności bankowemu tytułowi egzekucyjnemu, a tym samym umożliwienie egzekucji komorniczej, której daleko idące skutki są bardzo często dotkliwe dla dłużników, jest stwierdzenie, że wystawiony bankowy tytuł egzekucyjny składa się ze wszystkich niezbędnych elementów i został wystawiony w odniesieniu do dokonanej czynności bankowej, np. udzielenie kredytu, bez przeprowadzenia postępowania sądowego.

REKLAMA

Zobacz serwis: Konsument i umowy

Co istotne, banki są jedynymi podmiotami, które samodzielnie mogą wystawiać tytuły egzekucyjne, wszystkie inne osoby prawne czy też fizyczne chcąc odzyskać przysługującą im należność pieniężną muszą uzyskać tytuł egzekucyjny w wyniku przeprowadzenia pełnego postępowania sądowego, nierzadko przed więcej niż jedną instancją. Z tej też przyczyny należy stwierdzić, że pozycja banków jest mocno uprzywilejowana nie tylko względem ich dłużników, którzy w wyniku nadania bankom uprawnienia do samodzielnego wystawiania bankowych tytułów egzekucyjnych – z pominięciem fazy sądowej – pozbawieni zostali ochrony sądowej swoich praw, ale także względem każdego innego podmiotu, który chcąc odzyskać przysługującą mu wierzytelność musi skorzystać z drogi sądowej. Stan ten powoduje dyskryminację przede wszystkim konsumentów – klientów banków, co przeczy konstytucyjnej zasadzie równości. Do takiego wniosku doszedł również Trybunał Konstytucyjny rozpoznający połączone pytanie prawne Sądu Rejonowego w Koninie i orzekł o niezgodności art. 96 ust. 1 i art. 97 ust. 1 ustawy Prawo bankowe, które uprawniają banki do  samodzielnego wydania bankowych tytułów egzekucyjnych z art. 32 ust. 1 Konstytucji RP mówiącym o równości wobec prawa.

Jak będzie wyglądać egzekwowanie należności przez bank po 1 sierpnia 2016 r.?

Po wejściu w życie ustawy nowelizującej, czyli  z dniem 16 sierpnia 2016 r. moc obowiązującą utracą przepisy zezwalające bankom na wystawianie bankowych tytułów egzekucyjnych. Oznacza to, że od tej pory banki, chcąc uzyskać tytuł egzekucyjny będą musiały skorzystać z drogi sądowej, co wiąże się z wydłużeniem czasu niezbędnego do zaspokojenia ich wierzytelności, a także ze zwiększeniem kosztów prowadzenia postępowania zmierzającego do tego celu, które wzrosną o koszty postępowania sądowego. W związku z tym wiele banków wyraziło swoje niezadowolenie z powodu planowanej likwidacji bankowych tytułów egzekucyjnych. Ponadto wątpliwości co do polepszenia sytuacji konsumentów poprzez likwidację bankowych tytułów egzekucyjnych wyraża również środowisko ekonomistów, które odpowiadając na często padające pytanie o podmiot, którego obciążą koszty prowadzonych postępowań sądowych, jednoznacznie stwierdza, że będą to klienci i zaznacza, że w związku z tym można spodziewać się wzrostu kosztów udzielenia kredytu. Pomimo tego nie powinniśmy obawiać się istotnych, negatywnych konsekwencji znowelizowanej ustawy, skoro banki mogą skorzystać z innej drogi egzekucji przysługujących im należności. Mianowicie jako warunek udzielenia kredytu mogą zażądać złożenia przez kredytobiorcę oświadczenia (w formie aktu notarialnego) o poddaniu się egzekucji komorniczej w razie zalegania ze spłatą kredytu. Dzięki temu w razie pojawienia się zaległości kredytowych będą mogły odzyskać przysługujące im z tego tytułu wierzytelność bez konieczności wszczynania sporu na drodze sądowej. Wydaje się, że taka forma ściągania wierzytelności, po 16 sierpnia 2016 r. zyska popularność, ponieważ będzie nie tylko szybsza, ale i tańsza od prowadzenia postępowania sądowego. 

Zobacz serwis: Prawa konsumenta

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Likwidacja bankowego tytułu egzekucyjnego korzystną zmianą prawa bankowego

Pomimo więc wszelkich pytań i wątpliwości nasuwających się w związku z nowelizacją prawa bankowego, zmiany które zostaną nią wprowadzone należy ocenić pozytywnie. Wydaje się, że dzięki likwidacji bankowego tytułu egzekucyjnego klienci banków, którzy w sporach z nimi  prowadzonych co do zasady są na pozycji słabszej, zyskają należytą ochronę swoich praw, której wprowadzenia przez wiele lat domagały się organizacje zajmujące się ochroną konkurencji i konsumentów.

Autor:
adw. Kamila Łukowicz.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

REKLAMA

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

Wrzutka na ostatniej prostej prezydentury. Deregulacja dla przedsiębiorców, pracowników, konsumentów, bo 29 w 1: dotkliwe zmiany w aż 29. ustawach na skutek podpisu Prezydenta z 5 czerwca 2025 r.

Na ostatniej prostej swojej prezydentury - Prezydent Andrzej Duda podpisał istotną ustawę, w szczególności dla przedsiębiorców, ale nowe regulacje odczują też pracownicy czy konsumenci. Można powiedzieć, że jest to 29 w 1: bo dotkliwe zmiany są w aż 29. ustawach na skutek tej jednej ustawy i podpisu Prezydenta w dniu 5 czerwca 2025 r.

REKLAMA

WZON. Tylko 78 punkty. Czy tata doczeka? Tyle za brak nerki, przebyty zawał, rak, zawał mózgu, RZS

Kolejny list czytelnika Infor.pl o nieprawidłowościach (jego zdaniem) w procesie przyznawania punktów przez WZON, od których zależy wysokość świadczenia wspierającego albo w ogóle jego przyznanie. Publikowaliśmy wcześniej listy np.: 1) osoby niewidomej, która otrzymała 61 punktów oraz osoby sparaliżowanej od pasa w dół z ... 43 punktami. Obie osoby to niepełnosprawność w stopniu znacznym, orzeczenia o niepełnosprawności stałe.

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW o wyborze na urząd prezydenta

Karol Nawrocki odebrał uchwałę PKW w sprawie stwierdzenia wyniku wyboru prezydenta RP, którą podczas uroczystości na Zamku Królewskim wręczył mu szef PKW Sylwester Marciniak.

REKLAMA