REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Prawo, Księgi rachunkowe

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Czy komornik ma prawo przeszukać dłużnika?

Komornik może zająć zarówno ruchomości, jak i nieruchomości dłużnika. W tym celu ma prawo wejść do mieszkania dłużnika, czy też do prowadzonej przez niego firmy. Ale czy ma prawo przeszukać rzeczy osobiste dłużnika?

Podsumowanie zmian w prawie w listopadzie 2016 r.

Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w listopadzie 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji z zakresu usług turystycznych oraz ochrony zabytków. Ponadto prezentujemy wyrok Trybunału Konstytucyjnego dotyczący kwoty wolnej od podatku, którego postanowienia weszły w życie z końcem miesiąca, a także istotny wyrok Sądu Apelacyjnego dotyczący wysokości wynagrodzenia w kontekście ubezpieczenia społecznego.

Jak przeprowadzić inwentaryzację należności

Inwentaryzacja należności, mimo że przeprowadzana co roku i, wydawałoby się, jasno określona w przepisach, w praktyce wciąż rodzi problemy. Ze względu na ogólność zapisów ustawy lub ich niewłaściwą interpretację księgowi popełniają różne błędy przy inwentaryzowaniu tej właśnie kategorii majątku.

Nadmiernie rozbudowane prawo utrudnia działalność gospodarczą

Zbyt duża liczba przepisów prawa, które dodatkowo często się zmieniają, nie sprzyja prowadzeniu biznesu. Obniża się bowiem ich jakość, pojawiają się sprzeczności, coraz trudniej jest się w nich zorientować i właściwie je interpretować. Funkcjonowanie w takiej rzeczywistości jest szczególnie uciążliwe dla kogoś prowadzącego własną działalność gospodarczą.

REKLAMA

Księgowość we franczyzie pomysłem na biznes

Katalog dostępnych franczyz na polskim rynku stał się bardzo szeroki. Coraz więcej dużych podmiotów oferuje możliwość rozwijania swoich sieci handlowych. Na naszym rynku po raz pierwszy pojawiła się franczyza usług księgowych.

Pierwsze biuro księgowe we franczyzie otwarte

Tax Care otworzył pierwszą placówkę opartą na systemie franczyzy. Nowatorski sposób na biznes może zamieszać na rynku usług księgowych. Do 2018 r. ma powstań ponad 200 nowych biur.

Kolizja z wyprzedzającym samochodem podczas skrętu w lewo

Jeżeli podczas skrętu w lewo (z włączonym kierunkowskazem) zderzymy się z wyprzedzającym nas z lewej strony pojazdem, możemy dostać mandat.

Duży problem dzieci oczekujących na adopcję

Sądy rodzinne opóźniają rozpoczęcie procedury adopcyjnej. Jest to związane z tym, że zwlekają z przesłaniem postanowień o pozbawieniu władzy rodzicielskiej do ośrodków adopcyjnych.

REKLAMA

W jakim paragrafie ująć wydatek na tłumacza przysięgłego

Jednostka działająca w formie jednostki budżetowej zawarła z tłumaczem przysięgłym umowę o dzieło na tłumaczenie tekstu wykorzystywanego w bieżącej działalności jednostki. Jak ująć w księgach rachunkowych jednostki operacje wynikające z wystawionego rachunku przez tłumacza? Do jakiego paragrafu klasyfikacji budżetowej zaklasyfikować ten wydatek?

Jak dokonać zwiększenia wartości środka trwałego

Nasza gmina uzyskała nieruchomość za długi podatkowe firmy. Na nieruchomości była hipoteka na rzecz ZUS. Zapłacono kwotę wpisu hipotecznego i odsetki. W jaki sposób zwiększyć wartość takiego środka trwałego? Czy o odsetki liczone do momentu nabycia tej nieruchomości (31 lipca br.), czy może o odsetki liczone do momentu zapłaty długu z hipoteki na rzecz ZUS (30 września br.)?

Klasy sportowe i dwujęzyczne po nowemu

Do tej pory uczniowie, którzy ukończyli 6 - letnią szkołę podstawową mogli wybrać na przykład gimnazjum sportowe. Zgodnie z przepisami obecnie obowiązującymi w szkole podstawowej nie można tworzyć oddziałów dwujęzycznych.

Żłobek czy klub malucha – opieka nad dzieckiem do 3 roku życia

Rodzice wracający do pracy często zastanawiają się, jaką formę opieki wybrać dla swojego dziecka. Nie wiedzą, jakie podmioty uprawnione są do prowadzenia takich placówek. Jednym z najczęstszych pytań jest: czy moje dziecko będzie tam bezpieczne? Kto może prowadzić takie placówki i jakie warunki musi spełniać?

Sprawniejsza praca organów spółek Skarbu Państwa

Praca organów spółek Skarbu Państwa ma się stać sprawniejsza dzięki wprowadzeniu tzw. "Dobrych praktyk w zakresie stosowania ustawy o zasadach kształtowania wynagrodzeń osób kierujących niektórymi spółkami". W "Dobrych praktykach..." uregulowane zostały m.in. kwestie zakazu konkurencji oraz odpraw.

Ceny gazu ziemnego od 2017 r.

Ceny gazu ziemnego nie będą już regulowane. Uwolnione zostaną ceny gazu dla przedsiębiorstw oraz innych odbiorców. Do odbiorców tych nie należą jednak użytkownicy w gospodarstwach domowych.

Szkoły polskie z dostępem do internetu

Szkoły w Polsce dostaną wsparcie w procesie kształcenia umiejętności cyfrowych. Każda szkoła do końca 2018 r. ma mieć dostęp do internetu o przepustowości co najmniej 100 Mb/s.

Wynagrodzenie płatnika z tytułu terminowego wpłacania PIT to dochód jednostki

Wynagrodzenie przysługujące płatnikowi z tytułu terminowego wpłacania PIT jest dochodem jednostki, w związku z czym jednostka zobowiązana jest je przekazać na rachunek budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jak prawidłowo ująć to wynagrodzenie w księgach rachunkowych jednostki?

Zasady ustalania stanu aktywów na dzień bilansowy

Konieczność weryfikacji stanu faktycznego aktywów z zapisami ksiąg rachunkowych na dzień kończący rok obrotowy (dzień bilansowy) wynika z przepisów bilansowych. Jednak w praktyce prace spisowe w przypadku części składników rozplanowuje się w czasie.

Wyniki kontroli autobusów szkolnych przez Najwyższą Izbę Kontroli

Polskie prawo jasno określa wymogi, które powinny spełniać zarówno autobusy szkolne, jak i kierowcy autobusów szkolnych. Jak przestrzeganie prawa w tych względach wygląda w praktyce, sprawdziła NIK.

Zakłócanie spokoju dziennego

Zakłócanie spokoju dziennego jest równie dużym problemem jak zakłócanie ciszy nocnej. Zwłaszcza w sytuacji, gdy zakłócanie spokoju dziennego ma charakter rażący i uporczywy, potrafi znacznie utrudnić życie sąsiadów. Istnieją w polskim ustawodawstwie przepisy prawne, które pozwalają skutecznie walczyć z tego typu sytuacjami.

Jak ująć w ewidencji nieruchomość przekazaną publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej

Jestem księgową w urzędzie miasta. Przekazaliśmy w nieodpłatne użytkowanie samodzielnemu publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej (SPZOZ) budynek (środek trwały) na prowadzenie placówki (jesteśmy organem założycielskim). Problem w tym, w jaki sposób ująć tę nieruchomość w ewidencji – czy ma być w ewidencji bilansowej naszej gminy (właściciela nieruchomości), czy w ewidencji bilansowej tego SPZOZ, czy może w pozabilansowej?

Pracownik na urlopie bezpłatnym

Pracownik ma prawo do nieodpłatnego urlopu bezpłatnego. Może go wziąć na przykład w celu zatrudnienia u innego pracodawcy. Urlop bezpłatny popularny jest także wśród osób, które przygotowują się do egzaminów, czy też planują dłuższy wyjazd zagraniczny.

Instytucja dokumentu – w prawie cywilnymi i procedurze cywilnej

Jednym z zasadniczych elementów znowelizowanych przepisów prawa cywilnego i procedury cywilnej są zmiany dotyczące instytucji dokumentu. Wprowadzono tak zwaną koncepcję szerokiego rozumienia dokumentu, która jest związana z rozwojem elektronicznych środków wymiany informacji.

Jak ująć odpis aktualizujący w ewidencji księgowej

Zgodnie przepisami zawartymi w ustawie o rachunkowości jednostka dokona odpisów aktualizujących należności, które są przeterminowane powyżej sześciu miesięcy. W jaki sposób prawidłowo ująć odpis w ewidencji księgowej?

Ewidencja księgowa operacji związanych z usunięciem usterek

Jakie dokumenty księgowe powinna wystawić jednostka budżetowa z tytułu obciążenia wykonawcy karami umownymi oraz kosztami zastępczego usunięcia usterek? Czy mają to być noty księgowe? Jak ująć w ewidencji księgowej operacje związane z zastępczym usunięciem usterek?

Gdzie i w jaki sposób szukać oszczędności w firmie?

Obecnie coraz więcej mówi się o rozsądnym wydawaniu pieniędzy. Temat oszczędzania dla większości z nas kojarzy się przede wszystkim z gospodarowaniem finansami osobistymi, warto jednak spojrzeć nań również z perspektywy przedsiębiorstw i zastanowić się, gdzie i w jaki sposób szukać mądrych oszczędności w firmie. Prezentujemy pięć sposobów, które pozwalają firmie obniżyć rachunki.

Jak ująć w księgach zmianę wartości posiadanych towarów

Inwentaryzacja magazynów i sklepów należących do firmy wykazała posiadanie partii towarów, która ze względu na zmianę mody i upodobania klientów pozostała niesprzedana. Co mamy zrobić, jeśli będziemy mogli je sprzedać poniżej kosztów zakupu? Jak wykazać w księgach rachunkowych zmianę wartości posiadanych towarów?

Jak ująć w księgach ryczałt za używanie samochodu niebędącego własnością pracodawcy

W jednostce budżetowej od niedawna podpisujemy umowy z pracownikami na używanie do celów służbowych samochodów niebędących własnością pracodawcy. Jakich w związku z tym zapisów należy dokonać w księgach rachunkowych jednostki?

Zamknięcie roku księgowego 2016 - terminy

Koniec i początek roku to czas intensywnej pracy związanej z zamknięciem roku i przygotowaniem sprawozdania finansowego. Aby nie zapomnieć o żadnym z terminów, jakie nakładają przepisy, przygotowaliśmy zestawienie tych najbardziej istotnych z krótkim omówieniem. Wskazujemy terminy dotyczące obowiązku zamknięcia roku 2016.

Jak pozyskać nowych klientów i zwiększyć obroty biura rachunkowego?

Częstą bolączką biur rachunkowych są klienci, których trzeba obsługiwać wielu, żeby wyjść na swoje, a także niskie ceny oferowanych usług, które spędzają sen z powiek ich właścicielom. Jak zatem pozyskać nowych klientów, a jednocześnie zwiększyć dochody własnego biura? Odpowiedzią na to może być program partnerski, oferowany na zasadzie franczyzy.

Jak założyć biuro rachunkowe i mieć już na starcie uznaną markę

Obecnie łatwiej niż kiedykolwiek wcześniej można założyć biuro rachunkowe. Nie jest problemem rejestracja działalności gospodarczej, a od prowadzącego takie biuro wymaga się obecnie jedynie niekaralności i ubezpieczenia OC. Znacznie trudniej nabyć wiedzę niezbędną do prowadzenia takiej firmy i zdobycia klientów. Pomocne w tym zakresie mogą się okazać program partnerski i franczyza oferowane przez Tax Care SA.

Jak ująć w księgach odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu

Spółce przyznano odszkodowanie za powypadkową naprawę samochodu ciężarowego. Kwota z tytułu odszkodowania wpłynęła bezpośrednio na rachunek bankowy warsztatu, który wystawił fakturę na kwotę niższą niż przyznane odszkodowanie, a spółka dopłaciła VAT. Jak w związku z tym zaksięgować powstałą nadpłatę z tytułu przyznanego odszkodowania?

Kiedy rozpoznać przychody ze sprzedaży nieruchomości dla potrzeb księgowych

Firma, którą prowadzę, działa w branży nieruchomości. Posiadam grunt, gdzie chcę wybudować nieruchomość mieszkalną. Sprzedaż mieszkań planuję rozpocząć po otrzymaniu pozwolenia na budowę. Budowa nieruchomości będzie finansowana w części kredytem udzielonym przez bank, a częściowo wpłatami otrzymanymi od kupujących. W którym momencie należy rozpoznać przychód ze sprzedaży nieruchomości mieszkalnej dla potrzeb księgowych, a w którym dla celów podatkowych?

Ewidencja księgowa przychodów z tytułu najmu

We wrześniu tego roku wystawiliśmy fakturę za najem za 4 miesiące z góry (wrzesień – grudzień). Czy wartość czynszu dotyczącą bieżącego roku (wrzesień – grudzień) można odpisać jednorazowo w koszty? Jednostka prowadzi pełną ewidencję kosztów.

Jak prowadzić ewidencję dotacji otrzymanych ze środków unijnych

Jednostka podpisała w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego umowę o dofinansowanie zakupu środków trwałych w wysokości 50 proc. kwoty wydatków kosztów kwalifikowanych. Na czym polega obowiązek prowadzenia odrębnej ewidencji zdarzeń związanych z realizacją projektu dotowanego ze środków unijnych?

W 2017 roku więcej firm rozliczy się w uproszczony sposób

Niedługo ułatwieniami w rozliczeniach może zostać objętych znacznie więcej przedsiębiorstw. Mateusz Morawiecki, wicepremier, minister rozwoju, a obecnie również minister finansów, w pakiecie 100 rozwiązań dla firm zaproponował m.in. podwyższenie limitu do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obecnie wynosi on 1,2 mln euro i miałby wzrosnąć do 2 mln euro. Zgodnie z szacunkami na zmianie, która ma wejść w życie od 2017 r., mogłoby skorzystać około 13,8 tys. podatników.

Dłuższy termin na wznowienie postępowania cywilnego zakończonego wyrokiem

Nawet dziesięć lat będzie przysługiwać każdemu obywatelowi na wznowienie zakończonego prawomocnym wyrokiem postępowania cywilnego.

Dla kogo księgi rachunkowe w 2017 r.

Od 1 stycznia 2017 r. osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych, jeżeli ich przychody za 2016 r. wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro.

Księgi rachunkowe w 2017 roku – limit przychodów

Nie jest jeszcze jasne, czy graniczny dla obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych limit przychodów osób fizycznych, spółek cywilnych osób fizycznych, spółek jawnych osób fizycznych oraz spółek partnerskich pozostanie w 2017 r. na obecnym poziomie 1.200.000 euro. Jest bowiem możliwe, że od początku 2017 r. wejdzie w życie nowelizacja ustawy o rachunkowości i zgodnie z projektem przygotowanym przez ministra rozwoju limit ten zostanie ustalony na równe 2 mln euro. Na pewno znany jest już średni kurs NBP po jakim te limity trzeba będzie przeliczyć. Możemy więc obliczyć równowartość w złotówkach obu tych limitów.

Jak przyciągnąć nowe firmy do biura rachunkowego

Z każdym miesiącem w Polsce otwierane są nowe biura rachunkowe, ale jednocześnie powstaje coraz więcej nowych przedsiębiorstw. To właśnie te nowe podmioty gospodarcze powinny być odbiorcami działań promocyjnych prowadzonych przez biura rachunkowe. Jak zatem dotrzeć do tych firm, które nie korzystają jeszcze z usług prowadzenia ksiąg rachunkowych lub dopiero wchodzą na rynek? Oto 7 sposobów na to, by ludzie wybierali Twoje biuro rachunkowe.

Czym jest proces na odległość?

8 września 2016 r. weszła w życie nowelizacja Kodeksu cywilnego, Kodeksu postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw. Dotyczy m.in. pracy komorników, ułatwień w czynnościach procesowych czy dostępu do sądów.

Obowiązek przekazywania danych w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego 2016/2017

Z dniem 1 lipca 2016 r. weszły w życie przepisy dotyczące tzw. Jednolitego Pliku Kontrolnego. Przepisy te dotyczą również jednostek sektora finansów publicznych prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych – niezależnie od tego, czy posiadają one status przedsiębiorcy.

LEX EMPIRICUS Ogólnopolski konkurs wiedzy prawniczej

Studenci i absolwenci studiów prawniczych po raz kolejny stają przed szansą zdobycia praktycznych umiejętności, pozwalających im na właściwe zaplanowanie swojej kariery. Wystarczy, że zgłoszą się do prestiżowego, ogólnopolskiego konkursu LEX EMPIRICUS, do którego eliminacje rozpoczynają się 7 października 2016 roku. Konkurs odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Śląskiego

Jak ująć leasing zwrotny w księgach rachunkowych

Jesteśmy spółką akcyjną zajmującą się produkcją profili okiennych. Zamierzamy zawrzeć umowę leasingu zwrotnego na posiadane maszyny. W ewidencji księgowej zawarta umowa będzie zakwalifikowana jako leasing finansowy. W jaki sposób ująć operacje związane ze sprzedażą maszyny i ponownym jej przyjęciem do ewidencji księgowej?

Jak sporządzić dokument przyjęcia środka trwałego (OT)

Dokument przyjęcia środka trwałego do używania (OT) to dowód dokumentujący nabycie środków trwałych nowych, używanych lub ulepszonych, ale także wytworzonych w zakresie własnym. Jakie elementy powinien zawierać ten dokument i jak go prawidłowo sporządzić?

Czy palenie e-papierosów w miejscu pracy będzie jeszcze dopuszczalne

Nie będzie można palić e-papierosów w miejscach pracy. W wyniku nowelizacji ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych został wprowadzony zakaz palenia e-papierosów w miejscach publicznych oraz na terenie pomieszczeń w zakładach pracy.

Ewidencja księgowa materiałów w przerobie

Ewidencję księgową materiałów w przerobie warto prowadzić na wyodrębnionym koncie. Powinno ono wykazywać saldo debetowe. Trzeba przy tym stosować ujęcie ilościowo-wartościowe, według miejsc przerobu, asortymentów i poszczególnych partii, w sposób umożliwiający prawidłowe ich rozliczenie.

Które jednostki muszą zmienić instrukcję inwentaryzacyjną

Znane jest już stanowisko Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów. Te jednostki, które stosują Krajowe Standardy Rachunkowości, mają obowiązek zastosować je przy najbliższej rocznej inwentaryzacji zapasów, która może się rozpocząć już 1 października 2016 r. A zatem jednostki stosujące KSR nie muszą zmieniać instrukcji inwentaryzacyjnej, ale pozostałe już tak.

Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 - do sprawozdań finansowych od 2017 r.

Opublikowany został Krajowy Standard Rachunkowości Nr 10 „Umowy o partnerstwie publiczno-prywatnym oraz umowy koncesji na roboty budowlane lub usługi". Nowy standard będzie miał zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2017 r.

Co wyróżnia nowoczesne biuro rachunkowe

W dzisiejszych czasach, dzięki wysokiemu poziomowi informatyzacji, możliwe jest świadczenie usług księgowych bez względu na miejsce wykonywania działalności. Nie ważne jest, czy miejsce siedziby zarządu to Katowice, Kraków, Wrocław, Łódź czy Warszawa. Księgowość firmy wraz z jej controllingiem może być prowadzona w innej lokalizacji.

Dowody księgowe będące podstawą zapisów w księgach rachunkowych

Podstawą zapisu w księgach rachunkowych są dowody księgowe stwierdzający fakt dokonania operacji gospodarczych. Jakiego rodzaju mogą to być dokumenty, jakie dane powinny zawierać, a także jak można je korygować?

REKLAMA