Kategorie

Ubezpieczenie OC

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czasem można kupić używany samochód lub inny pojazd bez ubezpieczenia OC. Czy w takiej sytuacji nabywcy grożą jakieś nieprzyjemne konsekwencje? Czy zakup używanego auta bez OC jest kłopotliwy?
Podczas likwidacji szkód z obowiązkowego OC, wciąż dochodzi do nadużyć. Rzecznik Finansowy konkretnie wskazał niewłaściwe praktyki ubezpieczycieli.
Regres nietypowy z art. 43. ustawy z dnia 22 maja 2003 r o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych stanowi, że Zakładowi ubezpieczeń oraz Ubezpieczeniowemu Funduszowi Gwarancyjnemu, w przypadkach określonych w art. 98 ust. 2 pkt 1, przysługuje prawo dochodzenia od kierującego pojazdem mechanicznym zwrotu wypłaconego z tytułu ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów mechanicznych odszkodowania.
W trakcie ustalania ceny ubezpieczenia OC ubezpieczyciele często pytają o przewidywany przebieg samochodu. Czy ten czynnik ma realny wpływ na koszt obowiązkowej polisy OC? Czasami, ale nie zawsze.
Instytucja ubezpieczeń obowiązkowych uregulowana jest w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych. Ubezpieczeniem obowiązkowym jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej podmiotu lub ubezpieczenie mienia. Najpowszechniejszym ubezpieczeniem obowiązkowym jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej posiadaczy pojazdów mechanicznych za szkody powstałe w związku z ruchem tych pojazdów zwane ubezpieczeniem odpowiedzialności cywilnej (OC) posiadaczy pojazdów mechanicznych.
Czy na cenę ubezpieczenia OC ma wpływ to, ile kilometrów przejeżdżamy rocznie swoim samochodem? Okazuje się, że tak. I to znacznie.
Kierowcy poszukujący ubezpieczeń komunikacyjnych (głównie OC lub AC), mają do wyboru różne sposoby zakupu takich polis. Najprostszy wariant, czyli zakup od ubezpieczyciela, wbrew pozorom nie jest najbardziej popularny. Krajowi kierowcy oraz osoby nabywające inne ubezpieczenia majątkowe (np. ubezpieczenia mieszkania), o wiele bardziej cenią sobie możliwość porównania oferty kilku lub kilkunastu firm ubezpieczeniowych za pośrednictwem multiagencji. Takie rozwiązanie pozwala na wybór tańszej polisy i w żaden sposób nie ogranicza późniejszych uprawnień ubezpieczającego.
Zakup obowiązkowego ubezpieczenia OC to jeden z kosztów, który czeka każdego nabywcę nowego samochodu. Wiele takich osób opłaca również dobrowolne ubezpieczenie Autocasco. Spora wartość nowych samochodów, skłania do wykupienia dodatkowej ochrony. Z myślą o nabywcach aut „od dilera”, porównywarka Ubea.pl sprawdziła, ile przeciętnie kosztuje ubezpieczenie takich pojazdów. W ramach analizy, zostały uwzględnione najpopularniejsze modele nowych samochodów z pierwszej połowy 2017 r.
Jakie podwyżki czekają na kierowców w 2017 r.? Na pewno zdrożeją opłaty za ubezpieczenie OC, za przejazd autostradami, za parkowanie w miastach. A to jeszcze nie wszystko!
Na które firmy ubezpieczeniowe najczęściej skarżą się kierowcy? Rzecznik Finansowy podsumował liczbę skarg dotyczących ubezpieczeń komunikacyjnych w 2016 r.
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny został utworzony między innymi po to, aby zagwarantować likwidację szkód komunikacyjnych, gdy ich sprawca był nieubezpieczony albo niezidentyfikowany. W takiej sytuacji, UFG przejmuje na siebie finansowy ciężar wypadku. Warto jednak wiedzieć, że wypłata odszkodowań z Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego podlega pewnym ograniczeniom.
PZU, w ramach polityki repolonizacji kupiło pokaźny pakiet akcji Pekao S.A. Czy może się to odbić na cenach polis OC dla kierowców?
Dane z rynku ubezpieczeń są pocieszające. Okazuje się, że ubezpieczyciele zaczęli zarabiać na polisach OC, a w kwietniu 2017 r. mieliśmy do czynienia z niewielkimi spadkami przeciętnych składek OC.
Jakie są dalsze losy obowiązkowej polisy OC i pojazdu zmarłej osoby? Jest to ważna kwestia, gdyż każdy zarejestrowany samochód lub motocykl, musi posiadać ubezpieczenie OC (nawet wtedy, gdy nie jest faktycznie użytkowany).
Co piąty kierowca z Gdańska i Wrocławia deklaruje, że spowodował stłuczkę. Jest to najgorszy wynik w kraju. Czy stłuczki są główną przyczyną wzrostu cen ubezpieczeń OC?
Czy osoby prowadzące samodzielną działalność gospodarczą w porównaniu z innymi właścicielami samochodów, muszą więcej płacić za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej?
1 maja ruszyła kampania wizerunkowa i sprzedażowa porównywarki ubezpieczeń mfind.pl w sieci bankomatów Euronet. Klienci znajdą ponad milion kuponów w aż 370 bankomatach na stacjach benzynowych na terenie całego kraju.
Czy sposobem na obniżenie rosnących kosztów ubezpieczenia OC jest obniżenie wartości odszkodowań, które wypłacane są z polis? Jednym z pomysłów jest standaryzacja świadczeń za śmierć oraz kalectwo i znaczące ograniczenie grona osób, które otrzymają z OC zadośćuczynienie za zgon ofiary wypadku drogowego.
Czy ubezpieczenia OC zaczną tanieć? Okazuje się, że już nieco tanieją! Po podsumowaniu około 150 000 porównań wykonanych przez użytkowników Ubea.pl okazało się, że średnia składka polis OC nieco spadła. Kwietniowy spadek to pierwsza taka zmiana od wielu miesięcy.
Czy warto pójść na ugodę z ubezpieczycielem? Osoby reprezentujące zakład ubezpieczeń, mogą nakłaniać poszkodowanych w wypadku drogowym do podpisania ugody i kompromisowego zakończenia sporu. Przed podpisywaniem ugód ostrzegają natomiast kancelarie prawne specjalizujące się w walce o wyższe odszkodowania (m.in. z OC dla kierowców).
Bardzo szybki wzrost składek za OC, zwiększa zainteresowanie zakupem ubezpieczenia na raty. Wspomniane rozwiązanie może się okazać sporą ulgą dla domowego budżetu (zwłaszcza w przypadku młodych kierowców). Trzeba jednak pamiętać, że ubezpieczyciel każe sobie nieco dopłacić za rozłożenie składki na raty.
Jeżeli sprawca wypadku nie ma wykupionej polisy OC nie oznacza to, że nie uzyskamy odszkodowania za szkodę, którą wyrządził. Jak w takim przypadku uzyskać odszkodowanie?
Zgodnie z literą prawa każdy zarejestrowany motocykl musi być objęty obowiązkowym ubezpieczeniem OC. Czy warto do obowiązkowego OC dla jednośladu dobrać np. autocasco i NNW?
Okazuje się, że zdarzenie drogowe w postaci stłuczki kosztuje dziś kierowców o wiele więcej niż kosztowało w roku 2016. Wystarczy drobna kolizja, by składka OC zdrożała o 100%.
Kierowcy kupujący obowiązkowe ubezpieczenia OC, często są zachęcani do nabycia dodatkowych polis. Wspomniane polisy czasem są nawet bezpłatnym gratisem do OC, czyli głównego produktu ubezpieczeniowego. Niezależnie od tego, ile kosztowała dodatkowa polisa (NNW lub assistance), warto poznać zasady jej funkcjonowania. Istnieje bowiem obawa, że ubezpieczenie sprzedawane jako tani dodatek lub gratis do OC, posiada dość mocno ograniczony zakres ochrony.
W ostatnim czasie można było przeczytać, że do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG) zgłaszają się osoby z roszczeniami za wypadki i kolizje sprzed kilkunastu lat. Jakie są zasady przedawniania roszczeń wobec ubezpieczycieli?
Czy cena OC zależy od rodzaju nadwozia samochodowego? Choć może się to wydawać absurdalne to po analizie wysokości składek okazuje się, że tak. Z czego wynika fakt, że właściciele kabrioletów i coupe płacą za OC więcej niż właściciele pickupów.
Okazuje się, że nie tylko polscy właściciele samochodów mają powody do narzekania na koszt polis OC i AC. Ciekawe dane Eurostatu oraz zrzeszenia ubezpieczycieli Insurance Europe wskazują, że w 2015 r. Polska na tle innych krajów Starego Kontynentu jeszcze nie wyróżniała się wysokimi cenami polis komunikacyjnych (w stosunku do zarobków).
Wszystko wskazuje na to, że w Polsce stawki ubezpieczenia OC będą zależne m.in. od stylu jazdy kierowcy. Co na ten temat sądzą eksperci?
W 2017 r. towarzystwa ubezpieczeniowe będą starały się przywrócić rentowność obowiązkowych polis dla kierowców. W związku z tym, przesądzone są kolejne szybkie podwyżki składek za OC.
Po uruchomieniu funkcji sprawdzania punktów karnych przez Internet w systemie CEPiK 2.0, kierowcy bez czystego konta zapłacą więcej za OC.
Na czym polega spór o przedłużanie OC? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uważa, że firma Link4 nieprawidłowo zinterpretowała przepisy ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych. Czy UOKiK ma odpowiednie argumenty na poparcie swojej tezy.
Od czego zależy cena ubezpieczenia OC? Także od zawodu, który wykonuje kierowca. Na przykład rolnik zapłaci za OC mniej niż informatyk. Różnice w wycenach kosztów OC dla różnych zawodów sięgają nawet kilkuset złotych.
Na podstawie danych polskiej policji można wywnioskować, że poszczególne miasta wojewódzkie cechują się zróżnicowaną częstotliwością wypadków i kolizji drogowych. Te różnice wpływają m.in. na ceny obowiązkowych polis OC.
Sprawa wyjaśnienia wypadku premier Szydło się przeciąga. Wciąż nie znany jest sprawca. Co w takim przypadku robi ubezpieczyciel? I o ile w przypadku uznania winy kierowcy Seicento wzrośnie dla niego składka ubezpieczenia OC?
Kto zapłaci za szkody powstałe na skutek karambolu? Ubezpieczyciel sprawcy zdarzenia. Jednak proces wypłaty świadczeń w przypadku karambolu jest złożony. O czym należy pamiętać?
W przypadku szkód majątkowych (np. uszkodzenia samochodu), kwestia wartości odszkodowania jest względnie jasna. Kwota przekazywana przez ubezpieczyciela, powinna skompensować szkodę na majątku i jednocześnie nie może doprowadzić do wzbogacenia poszkodowanego.
Jest możliwość refundacji kosztu „prywatnych” zabiegów medycznych przy pomocy ubezpieczenia OC sprawcy wypadku. W minionym roku, Sąd Najwyższy potwierdził, że ubezpieczyciele powinni refundować również koszty prywatnego leczenia. Takie stanowisko SN nie oznacza jednak, że poszkodowany może domagać się pokrycia każdego wydatku związanego z prywatnym leczeniem.
Ubezpieczenia OC, a także pakiety OC i AC można kupić poprzez stosowną aplikację na smartfony. W jaki sposób?
Powództwo sądowe powinno być ostatecznością dla klienta zakładu ubezpieczeń. Takie rozwiązanie trzeba wykorzystać, gdy sporna kwota jest duża, a efektów nie daje reklamacja oraz interwencja odpowiednich instytucji (np. Rzecznika Finansowego). Każda osoba rozważająca pozwanie zakładu ubezpieczeń, powinna wiedzieć, jakie koszty wiążą się z procesem sądowym. Pod uwagę trzeba wziąć również dodatkowe wydatki, które pojawią się w razie niekorzystnego wyroku. Po uwzględnieniu wszystkich kosztów oraz ryzyka procesowego może się okazać, że powództwo jest nieopłacalne.
Bezprecedensowy wzrost kosztów ubezpieczeń OC dla kierowców, spotkał się z reakcją krajowych polityków. Jak to zwykle bywa, problemy właścicieli aut wykorzystano do bieżącej walki politycznej. Oprócz wzajemnych oskarżeń ze strony parlamentarzystów, doczekaliśmy się również kilku propozycji, które mają ograniczyć dalszy wzrost kosztu ubezpieczeń OC. Czy limit cen zahamuje podwyżki składek za OC?
Czy ubezpieczyciele naprawdę nie zarabiają na OC? Przecież sumując wszystkie wpłacone składki z trzech kwartałów 2016 r. uzyskamy kwotę niespełna 8 miliardów złotych, a sumując wypłacone odszkodowania z polis OC w tym samym okresie uzyskamy wynik ok 5,7 miliarda złotych. O co chodzi?
Zdarza się, że kierowcy podają nieprawdziwe dane ubezpieczycielowi po to, żeby uzyskać atrakcyjniejszą stawkę za polisę OC. Czym skończy się podanie błędnych informacji ubezpieczycielowi?
Powszechną praktyką wśród spółek jest zawieranie umów ubezpieczenia dla członków zarządu (zarówno będących jej pracownikami, jak i pełniących tę funkcję na innej podstawie). Przeważnie umowy te nie określają osób ubezpieczonych imiennie, a jedynie wskazują, iż ubezpieczenie obejmuje wszystkie osoby pełniące w spółce funkcję członka zarządu. Czy w przypadku skonstrukowania polisy w taki sposób po stronie członków zarządu powstanie przychód z nieodpłatnych świadczeń?
Zakłady ubezpieczeniowe mają określony czas na wypłatę należnego odszkodowania. Jeżeli nie dotrzymają terminu, będą musiały wypłacić ubezpieczonemu rekompensatę. W jakich przypadkach?
Komisja Europejska zwiększy sumy gwarancyjne w ubezpieczeniach komunikacyjnych OC. Czy oznacza to podwyżkę składek w 2017 r.?
Mikroprzedsiębiorcy wykupujący polisy komunikacyjne na użytkowane w firmie samochody są w gorszej sytuacji niż klienci prywatni, którzy zawierają umową ubezpieczenia. Dlaczego?
Kolizja drogowa może się przytrafić każdemu. Jakie kroki podjąć po kolizji, by bez problemu uzyskać odszkodowanie z OC sprawcy zdarzenia?
Działalność ubezpieczycieli z terenu UE, niewątpliwie wzbogaca rynek i zwiększa konkurencję. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że pozew dotyczący ubezpieczenia sprzedawanego przez oddział firmy z UE, nie może zostać skierowany do przedstawicielstwa działającego w Polsce. Taka sytuacja nieco komplikuje dochodzenie roszczeń. Na szczęście, pozew przeciwko zagranicznemu zakładowi ubezpieczeń, można złożyć w polskim sądzie.
W 2017 r. właściciele pojazdów mogą się spodziewać dalszych wzrost cen obowiązkowego ubezpieczenia OC. Ale to nie koniec zmian. Co jeszcze czeka właścicieli aut w 2017 r.?