REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Umowa, Prawa konsumenta

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Platforma internetowa do rozstrzygania sporów z e-sklepami w całej UE w 2016 r.

Nowa platforma internetowa (tzw. ODR - Online Dispute Resolution) pozwoli konsumentom rozwiązać spory z e-sklepami z całej Unii Europejskiej, w tym również z polskimi. Platforma, która ma ruszyć w 2016 roku, będzie tłumaczyć skargi i kierować je do odpowiednich instytucji w każdym kraju.

Nowe prawa konsumenta – poradnik

Pod koniec ubiegłego roku, w związku z ostatnimi regulacjami unijnymi, zaczęła w Polsce obowiązywać nowa ustawa o prawach konsumenta. Aktualne zasady wprowadzają szereg udogodnień dla klientów robiących zakupy przez Internet. Warto się z nimi zapoznać, aby w każdej sytuacji być świadomym przysługujących nam praw.

Upadłość konsumencka – nowe regulacje

Nowelizacja przepisów o upadłości konsumenckiej, która obowiązuje od 31 grudnia 2014 r., wprowadziła istotne zmiany dotyczące postępowania upadłościowego wobec osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, czyli tzw. upadłości konsumenckiej. Podstawowym celem nowelizacji jest ułatwienie ogłoszenia upadłości przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej, w szczególności poprzez złagodzenie obowiązujących w tym zakresie rygorów oraz obniżenie kosztów wniosku o ogłoszenie upadłości.

Czy trzeba osobiście stawiać się w urzędzie, aby złożyć brakujący podpis?

Kiedy odwołanie trafia do urzędu bez podpisu, organ nie może zobowiązać strony do stawienia się w urzędzie. W takiej sytuacji należy wezwać daną osobę do uzupełnienia brakującego podpisu w terminie do 7 dni z pouczeniem pozostawienia podania bez rozstrzygnięcia. W takiej sytuacji dopuszcza się komunikacje drogą korespondencyjną.

REKLAMA

Czy uzupełnienie decyzji administracyjnej przesuwa termin na odwołanie?

Kiedy jedna strona żąda uzupełnienia decyzji, zgodnie z przepisami prawa zmienia się moment, od którego liczy się termin, w którym możemy złożyć odwołanie.

Pomoc w spłacie kredytu hipotecznego

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów prowadzi postępowanie wyjaśniające wobec wszystkich banków, które oferowały kredyty we frankach szwajcarskich.

Nowy numer infolinii konsumenckiej

800 889 866 – to nowy numer infolinii konsumenckiej, która umożliwia każdemu konsumentowi w Polsce dostęp do pomocy prawnej. Prawnicy odpowiadają także na pytania konsumentów pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Zarówno połączenie, jak i porady są bezpłatne.

Jak złożyć wniosek o upadłość konsumencką na nowych zasadach?

Nowe przepisy o upadłości konsumenckiej poluzowały zasady ogłaszania upadłości konsumenckiej. Uproszczono i zmniejszono koszty składania wniosków o upadłość - mówi adwokat Michał Hajduk, który radzi też, o czym należy pamiętać przy składaniu takiego wniosku.

REKLAMA

Niedozwolone klauzule w umowach z bankiem

Tylko 20% kredytobiorców czyta umowy które podpisują z bankiem - wynika z badań konsumenckich. Przed podpisaniem umowy z bankiem warto sprawdzić czy nie ma w niej tzw. klauzul niedozwolonych. Zobacz jakie niezgodne z prawem klauzuje mogą zawierać umowy oferowane przez bankami.

Umowa z bankiem - na co zwracać uwagę? Poradnik cz. 2

Podpisałeś umowę z bankiem? Możesz z niej zrezygnować w ciągu 14 dni. Każdy klient banku może w dowolnym momencie spłacić swoje zadłużenie prze terminem zawartym w umowie. Wysokość oprocentowania kredytu oraz zabezpieczenia, jakie powinien przedstawić konsument, by otrzymać kredyt wraz z ich wysokością to tylko niektóre z rzeczy, które należy sprawdzić przy podpisywaniu z daną instytucją umowy o kredyt. Zobacz poradnik na co zwracać uwagę podpisując umowę z bankiem?

Umowa z bankiem - na co zwracać uwagę? Poradnik cz. 1

Klient, który zawiera umowę z bankiem o udzielenie pożyczki lub kredytu powinien dokładnie przestudiować zarówno podpisywane pismo, jak i całe zagadnienie. Jaka jest różnica między kredytem a pożyczką? Jakie banki mogą udzielać kredytów, a jakie nie? Co z pożyczkami udzielanymi przez tak zwane parabanki, czyli instytucje nieprowadzące działalności bankowej oraz osoby fizyczne? Zobacz poradnik.

Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów - zmiany od 18 stycznia 2015 r.

Od 18 stycznia 2015 r. zmieni się ustawa o ochronie konkurencji konsumentów. Nowe regulacje nakładają na osoby fizyczne odpowiedzialności za antykonkurencyjne praktyki firmy oraz wprowadzenie środków zaradczych w prawie konkurencji. Prezes UOKiK będzie mógł nałożyć na osoby zarządzające przedsiębiorstwem karę do 2 mln zł. Zmiany zajdą również w procedurze łagodzenia kar, krótsze będzie też postępowanie w procedurze kontroli koncentracji.

Odstąpienie od umowy przez konsumenta – nowe zasady 2014/2015

Wraz z wejściem w życie ustawy o prawach konsumenta (25 grudnia 2014 r.), zmianie uległy regulacje dotyczące prawa konsumenta do odstąpienia od umowy zawartej na odległość. Na pozór mogłoby się wydawać, że nowymi przepisami najbardziej zainteresowani powinni być konsumenci. Wszakże to ich uprawnienia ulegną zmianie. Jednak nic bardziej mylnego. To przedsiębiorcy, prowadzący działalność polegającą na zawieraniu z konsumentami umów na odległość, powinni jak najlepiej zapoznać się ze tymi zmianami w prawie. Wynika to z faktu, że zostały na nich nałożone nowe obowiązki, a także zmieniły się ich uprawnienia.

Lepsza ochrona konsumentów - ustawa o prawach konsumenta

Od 25 grudnia 2014 r. obowiązuje nowa ustawa o prawach konsumenta, której głównym celem jest dostosowanie polskiego porządku prawnego do przepisów Unii Europejskiej dotyczących umów zawieranych z konsumentami. Zmiany mają służyć większej ochronie interesów konsumentów w stosunkach z przedsiębiorcami.

Orzeczenia w sprawach cywilnych automatycznie wykonalne w całej UE

Od 10 stycznia 2015 r. orzeczenia w sprawach cywilnych i handlowych wykonalne w jednym państwie członkowskim stają się automatycznie wykonalne w całej Unii, zaś konsumenci w sporach z firmami spoza UE mogą pójść do sądu w swoim kraju. Ułatwienie egzekwowania orzeczeń w sprawach cywilnych i handlowych sądów krajów unijnych w Polsce i polskich sądów w Unii Europejskiej jest celem obszernej nowelizacji Kodeksu postępowania cywilnego oraz nowych unijnych dyrektyw i rozporządzeń.

Planujesz zimowy wypoczynek? - sprawdź co powinieneś wiedzieć

Planując zimowy wyjazd, musimy mieć na względzie, że choć z prawnego z punktu widzenia nie różni się on specjalnie od wakacyjnego letniego wyjazdu, to faktycznie jego organizacja wymaga dużo więcej uwagi. Jak zaplanować zimowy wyjazd?

Wysokie kary za rozsyłanie spamu

Konsument będzie miał 14 dni na odstąpienie od umowy zawartej na odległość, będzie mu też łatwiej zwrócić towar zakupiony online. To główne zmiany, które na mocy ustawy o prawach konsumenta wejdą w życie 25 grudnia. Nowe przepisy zakazują również wysyłania reklamowych e-maili i telemarketingu osobom, które nie wyraziły na to zgody, co powinno ucieszyć konsumentów.

Nowa ustawa o prawach konsumenta - czy Twoja firma jest gotowa do zmian?

W dniu 25 grudnia 2014 roku wejdzie w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 roku o prawach konsumenta. Zmieni ona dotychczas obowiązujące przepisy odnoszące się do uprawnień konsumentów i obowiązków przedsiębiorców. Największe zmiany dotyczyć będą umów zawieranych na odległość, czyli m.in. przez Internet. Każdy przedsiębiorca powinien sobie zadać kilka podstawowych pytań, aby stwierdzić, czy jest przygotowany na zmianę przepisów.

Ustawa o prawach konsumenta - obowiązki informacyjne przedsiębiorców

Ustawa o prawach konsumenta nakłada na przedsiębiorców obowiązek udzielenia konsumentom szeregu informacji – zarówno w przypadku sprzedaży „tradycyjnej” – w sklepie stacjonarnym, jak i w przypadku sprzedaży poza lokalem przedsiębiorstwa (np. podczas organizowanej przez sprzedającego wycieczki) oraz sprzedaży na odległość (np. w sklepie internetowym lub przez telefon).

Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

25 grudnia br., wchodzi w życie Ustawa o prawach konsumenta, co oznacza wiele nowych obowiązków dla przedsiębiorców i większą ochronę praw konsumentów. Jakie zmiany dla przedsiębiorców wprowadza nowe prawo ochrony konsumentów?

Kiedy małoletni może być stroną umowy?

Możliwość bycia stroną umowy jest nierozerwalnie związana ze zdolnością do czynności prawnych. Pełną zdolność do czynności prawnych nabywa się z chwilą osiągnięcia pełnoletniości, tj. 18 lat. W przypadku osób małoletnich zdolność taka posiada swoje ograniczenia, uregulowane w art. 11-22 k.c.

Obowiązki sprzedawcy po zmianach w prawie konsumenckim

Nowe przepisy o prawach konsumenta, które wejdą w życie 25 grudnia 2014 r., w ocenie ekspertów mają przyczynić się do rozwoju handlu w internecie. Zyskają przede wszystkim klienci, którzy będą mieli większą jasność, co i po jakiej cenie zamawiają, będą też mogli łatwiej reklamować towar. Dla przedsiębiorców początkowo będzie to oznaczało konieczność przystosowania się do nowych wymogów, ale w konsekwencji wzajemne relacje sklepów i klientów będą łatwiejsze.

Zakupy w internecie - kiedy można zwrócić kupiony towar

Kupując w sklepie internetowym mamy prawo rozpakować i wypróbować towar, a następnie go odesłać. W ogóle nie można jednak zwracać leków. Zaś ze względów higienicznych - nie wolno przymierzyć soczewek czy wypróbować smoczka, a potem oddać. O prawach klientów sklepów internetowych obecnie i po zmianach 25 grudnia 2014 r. mówią PAP eksperci Federacji Konsumentów Andrzej Bućko i Michał Herde.

Prezenty z Internetu – termin dostarczenia

Sprzedawca powinien – zgodnie z regulacjami ustawy ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny – dostarczyć prezent zakupiony w sklepie internetowym w terminie 30 dni od złożenia oświadczenia woli o zawarciu transakcji.

Elementy umowy licencyjnej – co musi zawierać?

Licencja polega na umożliwieniu podmiotom gospodarczym korzystania z cudzych innowacji, przy jednoczesnym zachowaniu do nich autorskich praw majątkowych ich właściciela. Jakie konieczne elementy musi zawierać umowa licencyjna?

Dlaczego warto zawrzeć umowę przedwstępną?

W umowie przedwstępnej strony zobowiązują się do zawarcia przyrzeczonej umowy. W większości przypadków strony zawierają umowę przedwstępną w sytuacji, gdy umowa przyrzeczona nie może zostać zawarta od razu. Ponadto zgodnie z kodeksem cywilnym umowa przedwstępna powinna zawierać wszystkie istotne postanowienia umowy przyrzeczonej.

Jak zwrócić świąteczny prezent? – zmiana przepisów

W okresie Świąt Bożego Narodzenia niektórych z nas ogarnia zakupowa gorączka. Co zrobić, gdy prezent się nie spodoba i będzie trzeba go zwrócić? Te święta będą wyjątkowe, bowiem w ich trakcie zmienią się przepisy, które uregulują na nowo kwestie zwrotu prezentów.

Konsekwencje dla przedsiębiorców wprowadzenia zmian w prawach konsumenta

Już 25 grudnia 2014 r. wejdzie w życie ustawa o prawach konsumenta, której celem jest zwiększenie ochrony osób prywatnych zawieranych z przedsiębiorcami, w szczególności poza lokalem przedsiębiorstwa oraz na odległość. Nowe przepisy będą jednak mniej korzystne dla małych przedsiębiorców.

Zmiany w ubezpieczeniach inwestycyjnych

Projekt ustawy o działalności ubezpieczeniowej i reasekuracyjnej wprowadzi udogodnienia dla konsumentów. Ubezpieczyciel w pierwszej kolejności będzie zobowiązany sprawdzić potrzeby swojego klienta oraz jego sytuację finansową. Dzięki temu ubezpieczenia inwestycyjne będą mniej ryzykowne.

Aneks – w jaki sposób aneksować umowę?

Aneks umożliwia zmianę zawartej już umowy. W aneksie mogą być zmienione postanowienia, które nie stanowią elementów istotnych danego stosunku, tzw. essentiala negotii. W jaki sposób aneksować umowę?

Realizacja zamówienia publicznego według regulacji unijnych

Nowe unijne dyrektywy wprowadzają zmiany w warunkach realizacji zamówień publicznych. Wprowadzają regulacje dotyczące zmiany i rozwiązywania umów o zamówienie publiczne. Rozszerzony został również katalog aspektów związanych z warunkami zamówienia.

Zmiana regulaminu akcji promocyjnej o charakterze nieciągłym

Prawidłowe przeprowadzenie akcji promocyjnej – o charakterze nieciągłym bądź ciągłym, wiąże się w pierwszej kolejności ze sporządzeniem regulaminu promocji. Obowiązek sporządzenia regulaminu nie wynika jednakże bezpośrednio z przepisów prawa. Czy można zmienić regulamin w czasie trwania promocji o charakterze nieciągłym?

UOKiK przygotował specjalny portal dla konsumentów i przedsiębiorców

UOKiK przygotował specjalny portal, który ma pomóc sprzedawcom internetowym przygotować się do zmian, jakie niesie ustawa konsumencka wchodząca w życie 25 grudnia. Dzięki ujednoliceniu przepisów w całej UE firmom ma być łatwiej działać na rynkach zagranicznych.

Nowe prawo ochrony konsumenta a rozwoju e-commerce

Coraz więcej przedsiębiorców sięga po e-commerce jako kanał dotarcia do klientów. Powinni zatem wiedzieć, że koniec roku przyniesie internetowym sprzedawcom duże zmiany. Jeśli nie dostosują się w porę do nowych przepisów, będą narażeni na ryzyko grzywny lub kary ze strony UOKiK. Muszą też liczyć się z możliwością utraty zaufania klientów, które w tej formie handlu jest towarem niezbędnym i wrażliwym.

Czy dostawca internetu odpowiada za jego jakość?

Twoje łącze internetowe działa wolno? Transfer danych jest znacznie wolniejszy, niż wynikałoby z wybranego planu taryfowego? Takie sytuacje się zdarzają i nie są wcale wyjątkowe. Koniecznie przeczytaj poniższy tekst, aby dowiedzieć się, co możesz z tym zrobić.

Rewolucja w rękojmi – nowe przywileje dla kupujących

Z dniem 25 grudnia 2014 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. z 24 czerwca 2014 r.). Sama ustawa, jak i zmodyfikowane przez nią przepisy Kodeksu cywilnego, zastąpią dotychczasowe przepisy, regulujące sprzedaż z udziałem konsumentów: ustawę o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny i ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego.

Zmiany w przepisach o upadłości konsumenckiej od 1 stycznia 2015 r.

Od 1 stycznia 2015 r. obowiązywać będzie ustawa nowelizująca przepisy prawa upadłościowego i naprawczego. Zasadnicza zmiana wynikająca z nowych przepisów będzie polegała na uproszczeniu procedur tzw. upadłości konsumenckiej, czyli możliwości umorzenia zobowiązań osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej.

Konsumenci będą mieli więcej praw – nowelizacja ustawy o prawach konsumenta

W dniu 25 grudnia 2014 r. wejdą w życie znowelizowane przepisy ustawy o prawach konsumenta, które implikują wymogi dyrektywy Parlamentu Europejskiej i Rady Nr 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów. Ustawa została opublikowana 24 czerwca 2014 r., jednak ustawodawca słusznie przewidział aż sześciomiesięczne vacatio legis, aby przedsiębiorcy mieli wystarczająco dużo czasu na zapoznanie się oraz dostosowanie się do nowych przepisów.

Zastrzeżenie kar umownych za opóźnienie w wykonaniu robót budowlanych

W wielu branżach bardzo istotna jest terminowość w ukończeniu przedmiotu umowy. Jedną z nich jest niewątpliwie budownictwo, gdzie od realizacji inwestycji zgodnie z planem zależy np. rozliczenie projektu czy terminowa realizacja innych powiązanych projektów. Częstą praktyką w umowach o roboty budowlane jest zastrzeganie kar umownych za zwłokę wykonawcy. Należy jednak podkreślić, że w języku prawniczym czym innym jest zwłoka a czym innym opóźnienie w wykonaniu zobowiązania.

Dokumentowanie i rozliczanie w VAT sprzedaży na rzecz konsumentów

Sprzedaż na rzecz konsumentów podlega odrębnym zasadom dokumentowania niż sprzedaż na rzecz podatników VAT. Zasadą jest, że taka sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej, chyba że sprzedawca korzysta ze zwolnienia. Natomiast fakturę sprzedawca ma obowiązek wystawić tylko na żądanie kupującego.

Od 2015 r. będzie łatwiej o upadłość konsumencką

Usunięcie bariery w dostępie do oddłużenia w ramach upadłości konsumenckiej z zachowaniem praw wierzycieli - to główny cel nowelizacji Prawa upadłościowego i naprawczego, która będzie obowiązywać od 2015 r.

Umowa o zarządzanie firmą – co powinna zawierać?

Większe przedsiębiorstwa bądź spółki często decydują się na zatrudnienie zarządcy, który będzie kierował bieżącymi sprawami firmy. Zawierają wówczas umowę o zarządzanie firmą, która stanowi rodzaj kontraktu. Przy zawieranie takiej umowy należy pamiętać o precyzyjnym określeniu wszystkich obowiązków stron umowy. Jakie jeszcze elementy powinna zawierać umowa o zarządzanie firmą?

Nowe prawo konsumenckie - więcej czasu na odstąpienie od umowy

Nowe prawo konsumenckie, które wchodzi w życie 25 grudnia br., gruntownie zmieni przepisy w sprzedaży przez internet. Nowe regulacje zakładają m.in. wydłużenie czasu na odstąpienie od umowy bez podania powodu przez klienta z 10 do 14 dni.

Nowe prawo konsumenckie i zmiany w e - sklepach

Pod koniec 2014 r. wejdzie w życie nowa ustawa o prawie konsumentów. Wprowadzi zmiany wzmacniające pozycję konsumentów, a przedsiębiorcom da możliwość rozwoju. Właściciele e – sklepów rozpoczęli już działania zmierzające do dostosowania swoich biznesów do nowych wymogów.

Jak prawidłowo określić w umowie zadatek?

Zadatek to pieniądze lub rzeczy zamienne, które jedna ze stron umowy daje drugiej stronie, z tym skutkiem, że w razie niewykonania umowy przez jedną ze stron druga może bez wyznaczania terminu dodatkowego od umowy odstąpić i otrzymany zadatek zachować, a gdy sama go dała – żądać zwrotu sumy dwukrotnie wyższej. W jaki sposób prawidłowo skonstruować postanowienie dotyczące zadatku?

Nowe obowiązki przedsiębiorców po zmianach w prawie konsumenckim

Od 25 grudnia 2014 r. przedsiębiorcy będą musieli w szerszym niż dotychczas zakresie informować swych klientów o warunkach zawieranych umów. Prowadzący sklepy internetowe będą musieli dokonać zmian na swoich stronach internetowych. Klienci zyskali szersze niż dotychczas prawo do odstępowania od zawieranych z przedsiębiorcami umów.

Oznaczenie stron umowy – komparycja umów

Prawidłowe oznaczenie strony umowy oraz jej reprezentantów ma kluczowe znaczenie dla skuteczności umowy oraz dochodzenia swoich praw z niej wynikających. W jaki sposób prawidłowo oznaczyć strony umowy oraz osoby je reprezentujące?

Zmiany w upadłości konsumenckiej w 2015 roku

23 września 2014 r. Prezydent RP podpisał zmianę wadliwych przepisów o upadłości konsumenckiej i polski konsument otrzymał łatwiejszy dostęp do procedury ogłoszenia upadłości w sytuacji nadmiernego zadłużenia. Będzie to nowa szansa dla osób, które popadły w kłopoty finansowe nie ze swojej winy. Nowy start dla wielu osób, także dla bohaterki naszego artykułu.

Elementy umowy poręczenia

Za pomocą umowy poręczenia poręczyciel przyjmuje na siebie obowiązek wykonania zobowiązania, w przypadku, gdyby dłużnik go nie wykonał. Podpisanie umowy poręczenia nie wymaga jednak zgody dłużnika. Jakie elementy musi posiadać umowa poręczenia? Jak je sformułować?

Czym jest kara umowna? - WZÓR

Kara umowna jest środkiem zabezpieczenia wykonania umowy. W odróżnieniu od odszkodowania pełni jednak funkcję kompensacyjną tylko wobec szkód poniesionych z tytułu zobowiązania niepieniężnego. O tym czemu służy kara umowna, jakie są jej rodzaje, kiedy powstaje obowiązek jej zapłaty, a także w jaki sposób ustala się jej wysokość dowiesz się w poniższym artykule.

REKLAMA