REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Sektor TSL przechodzi przez istotne zmiany, które odzwierciedlają ewolucję całej branży. Nowe regulacje oraz kierunki rozwoju, wprowadzone w 2023 roku, jeszcze mocniej uwydatniły dynamiczny charakter branży. Jakie wyzwania i szanse z perspektywy prawa przyniesie ze sobą rok 2024?
Branża TSL jest najszybciej rozwijającym się sektorem gospodarki. Najważniejszą składową tego sukcesu jest transport, który w ciągu ostatnich 10 lat zwiększył zatrudnienie o blisko ćwierć miliona osób (najnowszy raport „Transport drogowy w Polsce 2023”). Skąd zatem biorą się finansowe wyzwania i problemy tej branży? Chociażby z długich terminów płatności.
Podwyżki opłat drogowych, które wyniosą nawet 80 proc. w Niemczech sprawią, że firmy transportowe będą musiały szukać oszczędności gdzie indziej. Jedynym skutecznym rozwiązaniem wydaje się podniesienie cen frachtu, chociaż wiadomo, że koszty tego rozwiązania poniosą nie zleceniodawcy, lecz konsumenci. A niezależnie od tego firmy transportowe i tak muszą dobrze przygotować się do funkcjonowania w nowej, droższej rzeczywistości. Sprawdzamy nastroje panujące w branży i szukamy rozwiązań, które mogą pomóc przewoźnikom oszczędzać nie tylko w tym trudnym okresie.
Między innymi po to starałem się o zwycięstwo w wyborach, żeby znowu Polska wpływała na decyzje Europy, a nie odwrotnie. To my będziemy rozstrzygać o tym, jakie będą kierunki zmian w Unii Europejskiej - powiedział lider KO Donald Tusk, pytany o zmiany w traktatach UE. Na pewno nic o was bez was - dodał.
REKLAMA
Dekarbonizacja transportu to temat, który ma coraz większe znaczenie dla osób związanych z branżą TSL. Tu powstaje jednak kluczowe pytanie. Czy transport drogowy może być ekologiczny?
Unia Europejska chce zakazać importu uszkodzonych aut używanych? Zdaje się, że przy okazji nowego rozporządzenia Komisja Europejska postanowiła unormować tę kwestię. Zapisy brzmią groźnie. Branża importowa może być zaniepokojona. Kiedy przepisy mogłyby wejść w życie?
Już w roku 2024 także w Polsce pojawi się nowa lista obowiązkowego wyposażenia pojazdu. Narzuca ją Unia Europejska. Czy nowe wyposażenie podwyższy ceny aut z salonu? I co z używanymi pojazdami?
Budżet UE na 2024 r. Na posiedzeniu plenarnym w Strasburgu, Parlament Europejski przyjął budżet Unii Europejskiej na 2024 rok, który ostatecznie wynosi 189,4 mld euro. Oznacza to wzrost o około 2,8 mld euro w porównaniu z budżetem na rok 2023.
REKLAMA
Parlament Europejski w przyjętej w środę 22 listopada 2023 r. rezolucji opowiedział się za zmianą traktatów unijnych. W głosowaniu 291 europosłów było za, 274 przeciw, a 44 wstrzymało się od głosu. Jak głosowali polscy europosłowie? Jak komentują proponowane zmiany traktatów polscy politycy?
Rada UE przyjęła nowe przepisy zmieniające dyrektywę z 2010 r. dotyczącą wdrażania inteligentnych systemów transportowych. Aktualizacja rozwiązań sprzed trzynastu lat była konieczna, aby dostosować jej zapisy do aktualnych standardów technologicznych, przyspieszyć transformację cyfrową i wesprzeć europejską mobilność.
Centralizacja Unii Europejskiej. Ewentualne wprowadzenie w życie planowanych zmian w traktatach UE miałoby daleko idące skutki – oczywiste dla samej Unii, a potencjalnie niebezpieczne dla Polski. Tak uważają przedsiębiorcy ZPP w swoim memorandum ws. propozycji zmian traktatów unijnych, wskazując m.in. na system podatkowy.
AI Act to projekt regulacji dotyczącej sztucznej inteligencji, która we wszystkich państwach członkowskich Unii Europejskiej wprowadzi jednolite prawo związane z tym obszarem. Celem jest stworzenie takich ram prawnych, aby rozwiązania bazujące na mechanizmach sztucznej inteligencji były godne zaufania i zgodne z wartościami oraz prawami obowiązującymi w UE. Co szczególnie istotne, rozporządzenie ma też chronić zdrowie oraz bezpieczeństwo obywateli.
Ministerstwo infrastruktury postanowiło na koniec kadencji określić zasady pilotowania pojazdów nienormatywnych. W Dzienniku Ustaw pojawiło się zatem nowe rozporządzenie. To mówi o zasadach przejazdu, wyposażeniu pojazdów pilotujących i obowiązkach pilota. Będzie obowiązywać od połowy lutego 2024 r.
Powodem protestów polskich przewoźników na granicy z Ukrainą są przyczyny leżące, albo po stronie ukraińskiej, albo po stronie UE - podkreślił w czwartek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że oczekiwanie, aby polski rząd przerwał protest są niezgodne z demokratycznymi zasadami.
Loty krajowe w 2023 r. Do jakich miast Polacy latali najchętniej? Które połączenia były najbardziej korzystne finansowe, a które najdroższe? W artykule raport podsumowujący krajowe loty mijającego roku.
Wielka Brytania wprowadza od 2024 roku nowe przepisy, które dotyczą schodzonych mięs mielonych i przetworów mięsnych. Firmy transportowe będą musiały posiadać odpowiednie certyfikaty. Przewoźnicy muszą liczyć się z dodatkowymi kontrolami na granicy.
Komisja Europejska przedstawiła 8 listopada 2023 r. sprawozdanie ze stanu przygotowań Ukrainy do członkostwa w Unii Europejskiej. Zarekomendowała rozpoczęcie negocjacji akcesyjnych z tym państwem.
Budynki w Unii Europejskiej zużywają więcej energii niż jakikolwiek inny sektor, w tym transport czy przemysł. Ogrzewanie, chłodzenie i zapewnianie ciepłej wody w obiektach to aż 80% mocy, którą zużywają obywatele. Potrzebne są zdecydowane działania w kierunku zeroemisyjności – jak wskazują eksperci, pomóc mogą w tym... same budynki. W najbliższej przyszłości będą one wytwarzały energię ze źródeł odnawialnych, magazynowały ją i inteligentnie dystrybuowały. Co popchnie właścicieli do zmian?
Jaki powinien być zbiorowy transport przyszłości? Czym jest nowa mobilność? Dlaczego trzeba zmienić nie tylko system transportowy w miastach ale i wewnętrzne przekonania i przyzwyczajenia.
Transfery środków z Unii Europejskiej do Polski we wrześniu wyniosły 337,57 mln euro - podało Ministerstwo Finansów.
Komisja Spraw Konstytucyjnych Parlamentu Europejskiego (AFEC) przyjęła w głosowaniu w dniu 25 października 2023 r. sprawozdanie zalecające zmianę unijnych traktatów. Za przyjęciem raportu głosowało 20 członków AFEC, sześciu było przeciw.
Obwieszczenie MF dotyczące stawek minimalnych podatku od środków transportowych na 2024 rok zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Jaka jest wysokość tych stawek, pokazują tabele zawarte w artykule.
Problem ostatniej mili lub ostatniego kilometra odnosi się do wyzwań związanych z przemieszczaniem się na krótkie dystanse, które stanowią początek lub koniec dłuższej podróży, na przykład pomiędzy domem a najbliższą stacją metra czy przystankiem autobusowym. Jest to koncepcja szczególnie ważna w kontekście logistyki oraz transportu miejskiego.
Ruszył proces legislacyjny w Radzie UE, który ma doprowadzić do planowanej od dawna reformy Unii Celnej. Zakłada ona usprawnienie pracy nie tylko organów celnych, ale i importerów. – Uproszczenie procedur, cyfryzacja, wdrożenie nowych programów, w tym „Trust & Check” mają wzmocnić bezpieczeństwo procesów celnych, a jednocześnie ułatwić przepływ towarów – wyjaśnia Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Funkcjonariusze KAS, podczas monitorowania drogowego przewozu towarów, wykryli niezgłoszony transport gazu. Kierowca skontrolowanej cysterny przewoził ponad 20 ton gazu.
Polski podatnik wykonał w sierpniu usługę transportu towarów spożywczych na trasie Ukraina-Polska na zlecenie polskiego podatnika. Czy można ją uznać za transport międzynarodowy? Jak rozliczyć? W jakich pozycjach pliku JPK_V7 należy ująć tę sprzedaż?
Przewodnicząca Komisji Europejskiej Ursula von der Leyen powiedziała w środę 11 października 2023 r., że pomoc humanitarna Unii Europejskiej dla narodu palestyńskiego nie podlega dyskusji, ale UE musi dokonać przeglądu pomocy finansowej.
35,1 proc. Polaków uważa, że po ewentualnym zwycięstwie wyborczym Zjednoczonej Prawicy nowy rząd będzie dążyć do wyprowadzenia Polski z Unii Europejskiej - wynika z sondażu IBRiS dla Radia ZET. Przeciwnego zdania było 56,1 proc. badanych. Zatem większość wyborców nie uwierzyła w tezę lansowaną od miesięcy a nawet lat przez część opozycji.
Prezes NBP Adam Glapiński powiedział: Wejście Polski do strefy euro oznaczałyby brak możliwości prowadzenia własnej polityki pieniężnej, dostosowanej do potrzeb krajowej gospodarki i ograniczenie prowadzenia własnej polityki fiskalnej.
Branża transportowa odgrywa kluczową rolę w zapewnianiu płynności dostaw. A Polska od lat utrzymuje się na pozycji lidera w transporcie międzynarodowym, odpowiadając aż za 20% całkowitej pracy przewozowej w Unii Europejskiej. Jednak mimo tego imponującego wyniku, branża na co dzień boryka się z licznymi wyzwaniami prawno-organizacyjnymi. O jakich wyzwaniach mowa?
Jeden z najszybciej rozwijających się sektorów polskiej gospodarki to sektor TSL (transport, spedycja, logistyka). Jak się okazuje, bardzo istotną częścią transportu drogowego w Polsce są busy do 3,5 t. Raport “Transport drogowy w Polsce 2023” podaje, że blisko połowa przychodów branży transportu drogowego pochodzi od transportu nierejestrowanego o DMC do 3,5 t.
Obecnie dużo mówi się o sztucznej inteligencji (SI), głównie za sprawą Chata GPT oraz premier kolejnych innowacyjnych maszyn i robotów humanoidalnych. Rozwiązania oparte o sztuczną inteligencję znane są jednak od lat – i to w różnych dziedzinach życia i gałęziach gospodarki. Podobnie jest z transportem i motoryzacją.
40 mln zł będzie kosztować transport wyborców do komisji wyborczych. Suma po części wynika ze skali przejazdów, a po części faktu, że ministerstwo... nie opracowało stawek, na podstawie których można byłoby taki transport realizować. Oto szczegóły programu "taksówka+".
Branża transportowa boryka się z problemem coraz częstszych kradzieży. Czy to przewoźnik ponosi odpowiedzialność za kradzież towaru? To zależy od okoliczności. Prawo transportowe rozstrzyga część sytuacji, w pozostałych przypadkach decyduje sąd. A decyzje te bywają dyskusyjne.
Unia Europejska zainwestuje 90 mln euro w 17 nowych projektów badawczych. Celem projektów będzie odbudowa i ochrona zdrowia gleby na potrzeby zrównoważonej produkcji zdrowej żywności, ochrony różnorodności biologicznej, budowania odporności na zmianę klimatu oraz realizacji celów Europejskiego Zielonego Ładu - podała KE.
Rada UE przyjęła w poniedziałek stanowisko negocjacyjne w sprawie proponowanej nowelizacji dyrektywy o ochronie prawnej wzorów. Nowe prawo ma na celu wprowadzenie ochrony wzorów przemysłowych wytwarzanych w drukarkach 3D.
Rada Unii Europejskiej przyjęła 25 września 2023 r. swoje stanowisko negocjacyjne w sprawie projektu rozporządzenia dotyczącego homologacji pojazdów (w tym samochodów) i silników. Chodzi o wprowadzenie normy Euro 7. Celem projektu jest obniżenie emisji substancji zanieczyszczających powietrze w transporcie drogowym.
UE chce majstrować przy prawie jazdy. Nowy pomysł polega na podzieleniu obecnej kategorii B na kategorię B i B+. Stopniowanie uprawnień ma być sposobem na poprawę bezpieczeństwa. Tyle że pomysł wcale bezpiecznie nie brzmi. Sprawdźcie szczegóły.
Na ten rok zapowiadane jest uchwalenie ostatecznego kształtu pakietu VAT w epoce cyfrowej (VAT in Digital Age – ViDA), który zakłada dalsze usprawnienie unijnego systemu podatku od wartości dodanej (VAT). Przyjęcie pakietu wiąże się ze znaczącymi zmianami w systemie rozliczenia VAT na terenie UE dla przedsiębiorców prowadzących sprzedaż wewnątrzwspólnotową. Krajowa Izba Gospodarcza dostrzega potrzebę poprawy otoczenia prawnego na poziomie unijnym, popierając projekt rozwiązań modernizujących system VAT oraz promujących gospodarkę cyfrową, zaproponowanych w ramach pakietu ViDA.
Rozporządzenie AFIR, przyjęte w lipcu tego roku przez Radę Unii Europejskiej, nakazuje rozbudowanie infrastruktury ładowania samochodów elektrycznych. Czy Polska jest na to gotowa?
Gmina powinna kierować się dobrem dziecka niepełnosprawnego poprzez umożliwienie mu dowozu do specjalistycznego przedszkola w warunkach zindywidualizowanych, uwzględniających zakres i rodzaj niepełnosprawności i dostosowany do tego zakresu i rodzaju.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) potwierdził, że otrzymywane z Urzędu Marszałkowskiego dotacje, stanowiące dopłaty do sprzedaży biletów ulgowych winny korzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na mocy art. 21 ust. 1 pkt 129 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
„Z dużą pewnością embargo na wwóz zboża z Ukrainy zostanie przedłużone” – ocenił Zdzisław Krasnodębski, wiceprzewodniczący unijnej Komisji Przemysłu, Badań Naukowych i Energii oraz europoseł. Dodał, że twierdzi tak na podstawie „sygnałów korytarzowych”.
– Umowę przewozu można zawrzeć w kilku formach różniących się nośnikiem, sposobem złożenia oświadczenia oraz miejscem, w którym została zawarta. Niezależnie jednak od rodzaju, każda z form jest wiążąca dla obu stron– wskazuje Maurycy Kieruj, prawnik w TC Kancelarii Prawnej.
Nowa strategia UE ma wzmocnić bezpieczeństwo lekowe w Europie. Zakłada między innymi dostęp do tańszych leków.
Francja, Niemcy i Portugalia chcą rozpocząć prace nad dodatkowymi opłatami lub podatkami, które pomogą sfinansować kolejny 7-letni budżet UE - powiedzieli we wspólnym wywiadzie dla portalu informacyjnego Politico ministrowie ds. europejskich tych krajów.
Po raz pierwszy w Polsce istnieje ponad 100 firm transportowych zatrudniających co najmniej 250 osób. Praktyka pokazuje, że trudne czasy tworzą często silne przedsiębiorstwa. Od czego zacząć myślenie o własnej firmie na 12 kółkach? Na to pytanie odpowiada darmowy ebook pt. ABC prowadzenia firmy transportowej w 2023, który został napisany pod patronatem serwisu Infor.pl.
Ogólnoeuropejski Indywidualny Produkt Emerytalny (OIPE) pojawia się w Polsce. W Dzienniku Ustaw ogłoszono ustawę, która umożliwia oferowanie OIPE polskim emerytom. Celem ustawy jest zapewnienie obywatelom UE nowe możliwości oszczędzania na emeryturę. Co to jest OIPE?
Parkuj i jedź (z angielskiego Park&Ride, P&R, P+R) to forma organizacji parkowania, w której kierowcy mogą zaparkować pojazd na określonym obszarze i następnie kontynuować podróż za pomocą środków transportu publicznego.
REKLAMA