REKLAMA
Zarejestruj się
REKLAMA
Polska zaprezentowała krytyczne stanowisko wobec propozycji, aby unijnymi regulacjami objąć kwestie dotyczące tzw. leśnych produktów niedrzewnych np. dziczyzny, grzybów, owoców leśnych i miodu - poinformowało 8 sierpnia 2023 r. PAP Ministerstwo Klimatu i Środowiska.
Parlament Europejski – dlaczego chce spotęgować produkcję farmaceutyczną w UE? PE wezwał Komisję Europejską do przedstawienia rozwiązań prawnych, mających na celu zwiększenie produkcji farmaceutycznej na terenie UE. Grzegorz Rychwalski, wiceprezes Krajowych Producentów Leków, ma nadzieję, że po tak stanowczym stanowisku Parlamentu Komisja rozpocznie konkretne działania.
Inicjatywa na światowym rynku logistyki kontraktowej od lat należy do regionu Azji i Pacyfiku i tak pozostanie przynajmniej do 2027 r. Do tego czasu operatorzy z Europy i Ameryki Płn. utracą na rzecz dalekowschodnich firm aż 4% udziałów w globalnych przychodach, ale wciąż będą się rozwijać. W Europie wzrost zapewni zwłaszcza handel internetowy, na którym skorzysta także Polska. Kluczową dla nas kwestią będzie także utrzymanie dynamiki na rynku magazynowym.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację indywidualną, w której potwierdził, że wydatki z tytułu diet za czas przebywania wnioskodawcy w podróży służbowej zarówno w Polsce, jak i za granicą można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności transportowej.
REKLAMA
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS) wydał interpretację, w której potwierdził możliwość zaliczenia wydatków związanych z organizowaniem zagranicznych wyjazdów szkoleniowych pracowników do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o CIT.
Osoby przyjeżdżające na terytorium państwa należącego do Unii Europejskiej muszą wiedzieć, że nie mogą przywozić tu żywności pochodzenia zwierzęcego. Wyjątkiem są specjalne produkty dietetyczne przeznaczone na użytek własny lub małych dzieci. Ze względu na ryzyko wprowadzenia chorób do Unii Europejskiej, m.in. ASF, przywóz z zagranicy żywności pochodzenia zwierzęcego (produkty mięsne i mleczarskie) jest objęty w UE bardzo ścisłą reglamentacją.
W dniu 17 lipca 2023 r. Komisja Europejska wniosła do Trybunału Sprawiedliwości UE skargę przeciwko Polsce dotyczącą orzecznictwa Trybunału Konstytucyjnego odnośnie prymatu prawa UE nad prawem polskim i brakiem spełniania przez Trybunał Konstytucyjny wymogów niezawisłego i bezstronnego sądu.
Dyrektor KIS potwierdził, że marynarze pracujący na statkach morskich poza granicami kraju mogą skorzystać z ulgi abolicyjnej bez ograniczenia kwotowego w wysokości 1360 zł. Kryterium jest wykonywanie pracy lub usług poza terytorium lądowym państw.
REKLAMA
W dniu 9 lipca Unia Europejska i Nowa Zelandia podpisały umowę o wolnym handlu (FTA). Począwszy od pierwszego roku stosowania umowy przedsiębiorstwa UE skorzystają ze zniżek ceł na kwotę łącznie ok. 140 mln euro rocznie. Oczekuje się, że w następstwie umowy wartość handlu dwustronnego wzrośnie w ciągu dekady nawet o 30 proc., przy czym roczny eksport z UE może wzrosnąć nawet o 4,5 mld euro. Inwestycje UE w Nowej Zelandii mają potencjał wzrostu nawet o 80 proc. W tej umowie zawarto też bezprecedensowe zobowiązania dotyczące zrównoważonego rozwoju, w tym zobowiązania z porozumienia klimatycznego z Paryża, oraz podstawowe prawa pracownicze. Umowa zostaje teraz przekazana do Parlamentu Europejskiego w celu uzyskania jego zgody. Umowa wejdzie w życie po zakończeniu procesu ratyfikacji zarówno w UE, jak i w Nowej Zelandii.
Przewoźnik ma nowy obowiązek informacyjny. Musi poinformować kierowcę jadącego w międzynarodową trasę o celu podróży, ale i czasie trwania trasy oraz... szeregu innych rzeczy.
Służby Celne Border Force UK mogą nałożyć wysokie kary na przewoźników oraz kierowców, nawet gdy ci nie zdają sobie sprawy, że w ich pojeździe lub na naczepie znajdują się nielegalni imigranci. Dlatego brytyjski rząd na swojej oficjalnej stronie zachęca polskich przewoźników do udziału w programie akredytacji Civil Penalty Accreditation Scheme.
Polacy potrafią efektywnie zarządzać swoim czasem, nie chcą tracić go na dojazdy do pracy i cenią sobie elastyczne rozwiązania, które pozwalają im osiągnąć równowagę między życiem zawodowym a osobistym - wynika z badań przeprowadzonych przez LeasingTeam Group. Do pracy wciąż najczęściej dojeżdżamy samochodem, ale jesteśmy skłonni do przesiadki na bardziej zrównoważone środki transportu. Co mogłoby nas do tego przekonać i jakie rozwiązania wprowadzają przedsiębiorcy, aby przyciągnąć pracowników?
W branży transportowej istotne jest dopełnienie zestawu formalności. Niezbędne do przygotowania pisma dotyczą ładunku, ale także pojazdu czy kierowcy. O jakich dokumentach trzeba pamiętać w transporcie drogowym?
Interpretacja indywidualna z dnia 12 stycznia 2023 r. dotyczyła możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości diet z tytułu podróży służbowych. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie transportu drogowego towarów, a usługi transportowe wykonuje na terenie Unii Europejskiej oraz Europejskiego Obszaru Gospodarczego samochodem ciężarowym o DMC powyżej 3,5t. Zamierzał zaliczać do kosztów uzyskania przychodu wartość diet z tytułu podróży służbowych, w części nieprzekraczającej wysokości diet przysługujących pracownikom, określonych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r.
Patologie w działalności transportowej nie ograniczają się jedynie do problemów związanych z wydłużeniem terminów płatności czy nawet ich brakiem. Obejmują one również szerokie spektrum innych zagadnień – m.in. absurdalne zapisy kar umownych w zleceniach, złe warunki pracy kierowców, niejasne i nie zawsze zgodne z prawem sposoby rozliczeń wynagrodzeń kierowców, kradzież paliwa i ładunków oraz wciąż za małą skalę monitoringu tras.
Odpowiedzialność przewoźnika w tranzycie to przede wszystkim znajomość procedur i wymaganych dokumentów , zwłaszcza dokumentu celnego T1 – pisze Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) odgrywa kluczową rolę w zakresie wymiaru sprawiedliwości na poziomie europejskim. Jako główny organ sądowy Unii Europejskiej, TSUE ma za zadanie interpretować prawo UE i zapewniać jego jednolite stosowanie we wszystkich państwach członkowskich. Oto podstawowe informacje na temat TSUE, jego kompetencji oraz wpływu na Polskę.
Dyrektywa CSRD wprowadza nowe wymogi w zakresie raportowania zrównoważonego rozwoju. Oznacza to, że przedsiębiorstwa będą musiały uwzględniać w swoich sprawozdaniach finansowych kwestie środowiskowe, społeczne, prawa człowieka oraz ład korporacyjny. Dla części firm wymóg będzie obowiązywał już od 2024 r. i może mieć znaczący wpływ na ich sposób prowadzenia działalności.
Skrzynka pocztowa Europejskiego Centrum Konsumenckiego co roku jest przepełniona „Pocztówkami z wakacji” z całej Europy. Poznaj ubiegłoroczne wakacyjne skargi z UE, dowiedz się, jak sobie poradzić z nieprzewidzianymi trudnościami w podróży i gdzie uzyskać pomoc.
Komisja Europejska poinstruowała swoich pracowników, by przestali używać oprogramowania wykorzystującego technologię sztucznej inteligencji do prac nad dokumentami o szczególnej ważności i zawierającymi wrażliwe informacje. Fragmenty wewnętrznych wytycznych KE publikuje w czwartek m.in. portal informacyjny Politico.
UE i USA opracują wspólny kodeks postępowania w zakresie sztucznej inteligencji AI - ustalono po zakończonym w środę w Lulea na północy Szwecji posiedzeniu Radu UE - USA ds. Handlu i Technologii (TTC) z udziałem sekretarza stanu USA Antony'ego Blinkena.
Polska wdraża „dyrektywę plastikową”. Z półek zniknie wiele produktów jednorazowych. Zmiany od 1 lipca 2024 roku.
58 proc. badanych opowiada się przeciwko rezygnacji przez Polskę z prawa weta w UE, za opowiedziało się 11 proc. badanych, 31 proc. nie ma zdania w tej sprawie - wynika z sondażu Social Changes dla portalu wPolityce.pl.
Dyrektor KIS potwierdził, że zmiana przepisów dotyczących czasu pracy kierowców nie wpłynęła na możliwość odliczania diety przez kierowców prowadzących działalność gospodarczą. Diety te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w części nieprzekraczającej wysokości określonej przez ministra pracy, zarówno w przypadku krajowych, jak i zagranicznych podróży służbowych.
Regulacje, które mają wprowadzić obowiązkową rejestrację właścicieli lokali przeznaczonych na tzw. wynajem krótkoterminowy są przedmiotem prac Parlamentu Europejskiego. Ich celem jest uniemożliwienie właścicielom unikania płacenia podatku od czynszu.
Unia Europejska 22 maja 2023 r. formalnie zatwierdziła termin kolejnych wyborów do Parlamentu Europejskiego na okres od 6 do 9 czerwca 2024 roku - poinformowała Rada UE na swoich stronach internetowych.
Unia Europejska po raz pierwszy obejęła przepisami kryptoaktywa, emitentów kryptoaktywów i dostawców usług kryptoaktywowych. 16 maja 2023 r. Rada UE przyjęła rozporządzenie o rynkach kryptoaktywów (MiCA). Tego samego dnia Rada EU objęła transfery kryptoaktywów przepisami o informacjach towarzyszących transferom środków pieniężnych.
Branża transportu, spedycji i logistyki (TSL) odgrywa kluczową rolę w łańcuchu dostaw, umożliwiając przemieszczanie towarów od producenta do klienta końcowego. Jakie obejmuje zawody?
Koniec wysokich lotów w dynamice e-commerce nie oznacza normalizacji w sektorze logistycznym obsługującym ten rynek. W najbliższych latach cała branża sporo zarobi, zwłaszcza operatorzy krajowi, ale zaspokojenie klienta detalicznego będzie coraz trudniejsze. E-konsument jest bowiem wyjątkowo niestabilny, tym bardziej w trudnych czasach. Dziś dla niego najważniejszy jest koszt dostawy i zwrotu, jutro wygoda, a pojutrze klimat, za ochronę którego mało kto chce dopłacać, choć postulaty w tym zakresie bywają dość radykale.
Subindeks Barometru EFL dla transportu na II kwartał 2023 roku wyniósł 50,5 pkt. Wskaźnik rośnie już trzeci kwartał z rzędu.
Służbowa bądź prywatna podróż za granicę z większą ilością gotówki może wiązać się z ryzykiem i wątpliwościami. Czy istnieją limity dotyczące przewożenia pieniędzy z jednego państwa do drugiego? A jeśli tak, to jakie są dopuszczalne kwoty i czy w uzasadnionych sytuacjach można je przekroczyć?
Reforma unijnego rynku cyfrowego coraz bliżej. Największe platformy internetowe mają cztery miesiące na dostosowanie się do zmian.
Decyzja dotycząca wprowadzenia przez Unię Europejską środków zapobiegawczych w sprawie produktów rolnych z Ukrainy wejdzie w życie we wtorek po południu - przekazała PAP rzeczniczka Komisji Europejskiej Miriam Garcia Ferrer.
Rowery elektryczne. Zgodnie z unijną strategią transportu rowerowego, liczba rowerów elektrycznych w Unii Europejskiej z 6,5 mln sztuk w 2015 roku, wzrośnie do 60 mln w 2030. Już w 2020 roku Polska została drugim w Europie producentem elektryków. Pierwsze miejsce zajęły natomiast Niemcy z liczbą 250 tys. wyprodukowanych jednośladów.
21 kwietnia 2023 r. Komisja Europejska zaproponowała nowe przepisy zmieniające normy handlowe niektórych produktów rolno-spożywczych, takich jak owoce i warzywa, soki i dżemy owocowe, miód, drób czy jaja. Zmiany te mają pomóc konsumentom w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów dotyczących zdrowszej diety i przyczynić się do zapobiegania marnotrawieniu żywności.
Nowe regulacje dla wszystkich pojazdów ciężarowych o masie całkowitej powyżej 12 t wjeżdżających do Londynu zostały wprowadzone w marcu 2021 r. Każdy pojazd ciężarowy (o masie całkowitej powyżej 12 t) musi spełniać standard Direct Vision Standard (DVS) i tym samym posiadać zezwolenie bezpieczeństwa dla pojazdów ciężarowych (HGV).
Parlament Europejski opowiedział się 30 marca 2023 r. za eliminacją gazu cieplarnianego SF6 ze wszystkich zastosowań w przemyśle energetycznym. Gaz ten jest nawet 23,5 tys. razy bardziej szkodliwy niż CO2. To ważny krok w kierunku osiągania celów klimatycznych i zerowej emisji – wskazują eksperci firmy Eaton.
Czy Polaków stać na samochody elektryczne? To ważne pytanie w perspektywie nowych wymogów unijnych i roku 2035. Sprawdźmy co mówią dane.
Chiny są skłonne wznowić kontakty z Unią Europejską na wszystkich szczeblach – oświadczył 6 kwietnia 2023 r. przywódca ChRL Xi Jinping na trójstronnym spotkaniu z odwiedzającymi Pekin prezydentem Francji Emmanuelem Macronem i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen.
Polska jest w globalnej czołówce państw, które będą celem relokacji przemysłu i źródeł zaopatrzenia nie tylko z Chin, ale także innych części świata. Tak przynajmniej wskazują profesjonaliści zarządzający globalnymi łańcuchami dostaw. Rozprzęganie światowej gospodarki dzieje się obecnie głównie w sferze deklaracji, ale jeśli obietnice zostaną spełnione, to polski sektor logistyczny będzie jednym z tych obszarów gospodarki, które zadecydują o atrakcyjności naszego kraju dla inwestorów.
Unia Europejska pracuje nad przepisami, które mają zapewnić bezpieczeństwo konsumentom kupującym przez internet produkty z państw trzecich, m. in. z Chin.Jednym z warunków wprowadzania towaru na rynek UE ma być posiadanie siedziby na terenie UE przez podmiot gospodarczy odpowiedzialny za bezpieczeństwo tych wyrobów. Co jeszcze przewiduje nowy projekt rozporządzenia?
W Szwajcarii podatek turystyczny jest trzy razy większy niż we Francji? W wielu regionach Hiszpanii w ogóle nie jest pobierana taksa klimatyczna a w Dubrowniku płacisz podwójnie niż w pozostałej części Chorwacji. Wynika to jasno z raportu sporządzonego przez firmę Interhome specjalizującej się w wynajmie domów wakacyjnych. Raport przygotowano, aby poinformować klientów, którzy planują swój wakacyjny pobyt samodzielnie o wysokości podatku turystycznego, który trzeba zapłacić w najchętniej rezerwowanych wakacyjnych destynacjach.
Wprowadzenie systemu kaucyjnego w Polsce wywoła znikomy impuls inflacyjny, ponieważ roczny koszt w przeliczeniu na statystycznego obywatela nie powinien przekroczyć 30 zł.
UE pracuje nad wspólnymi ramami regulacyjnymi dla branży kryptowalut – tzw. rozporządzenie MiCA ma być przedmiotem głosowania Parlamentu Europejskiego w kwietniu. Jednak w branży już mówi się o potrzebie jego zaktualizowania, ponieważ planowane regulacje nie nadążają za błyskawicznym postępem. – Technologia się rozwija. A jeżeli na stworzenie sensownego aktu prawnego potrzeba czterech–pięciu lat, to jest niemożliwe, żeby regulacyjnie za nią nadążyć – mówi Paweł Kuskowski, CEO i współzałożyciel Gatenox. Jak ocenia, unijna regulacja powinna mieć pozytywny wpływ na rynek kryptowalut i obniżyć tzw. próg wejścia dla osób, które dotąd nie miały z nim styczności. Jeśli jednak regulacja nie będzie przystawać do aktualnego kształtu tej branży, może wyhamować jej rozwój.
Umowy przewozu bywają naszpikowane kruczkami jak pole minowe. By przejść przez nie bez szwanku, przewoźnik powinien dobrze znać przepisy i dokładnie zapoznać się z treścią każdego zlecenia przed przyjęciem go. O niezbędnych elementach zlecenia transportowego i zapisach, które powinny wzbudzić czujność mówi Mateusz Pernak, prawnik z TC Kancelaria Prawna.
Rząd chce dofinansować transport pszenicy i kukurydzy do portów nadbałtyckich; stawki będą uzależnione od odległości od portów; najwięcej do tony zboża dopłaci się we wschodnich i południowych województwach - wynika z projektu, o którym poinformowano w wykazie prac legislacyjnym rządu.
Pakiet mobilności ponownie o sobie przypomina. Zgodnie ze zmianami w ustawie o transporcie drogowym, przewoźnicy są zobowiązani do spełnienia kolejnego obowiązku. Chodzi o przepis, wprowadzający konieczność zgłoszenia ilości zatrudnionych kierowców. W tym roku oświadczenie należy zgłosić już do 31 marca, a brak wypełnienia formalności może wiązać się poważnymi konsekwencjami dla przewoźników.
Rząd przyjął stanowisko w obronie polskich lasów; lasy to nasze dobro narodowe i to leśnicy wiedzą, jak o nie zadbać - przekazała w mediach społeczniościowych minister klimatu i środowiska Anna Moskwa.
Branża TSL stanowi jeden z fundamentalnych sektorów gospodarki w Polsce, a ostatnie lata nie sprzyjały stabilnemu prowadzeniu biznesu. Według najnowszego raportu Grupy Inelo oraz Polskiego Instytutu Transportu Drogowego, niemal każda z zapytanych firm odnotowała w ubiegłym roku podwyżkę kosztów prowadzenia działalności (98 proc.).
Firmy transportu drogowego uniknęły niemal pewnego załamania na rynku kierowców spoza UE, a nawet zakończały 2022 rok z dodatnim bilansem stanowisk. Zdołały także utrzymać zatrudnienie w sektorze magazynowym, zapowiadają inwestycje oraz deklarują malejący wpływ wojny na bieżącą działalność. Pomimo niesprzyjających warunków makroekonomicznych w 2022 roku przewiozły więcej towarów niż rok wcześniej i odważanie wkroczyły w nowy rok bijąc przy okazji rekord rejestracji nowych pojazdów. To już drugi w ciągu kilku lat poważny kryzys, z którego polski sektor TSL wychodzi zwycięsko. A rok 2023 nie powinien być gorszy.
REKLAMA