REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Uokik, Niedozwolone klauzule umowne

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail

Zmiana sprzedawcy prądu - będzie zmiana przepisów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wskazuje na problem nieuczciwych sprzedawców energii. Ofiarami oszustów najczęściej padają osoby starsze. By zminimalizować ryzyko nieuczciwych praktyk urząd proponuje zmianę przepisów.

Leniency czyli jak uniknąć kary od UOKiK

Polski Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów dysponuje bardzo potężnymi narzędziami, którymi może motywować przedsiębiorców do przestrzegania przepisów dotyczących konkurencji na rynku. Przedsiębiorca, który zawarł porozumienie ograniczające konkurencję może ponieść mniejszą karę lub jej całkowicie uniknąć dzięki leniency - programowi łagodzenia kar.

Jak zapobiegać aferom finansowym? UOKiK ma propozycje

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysunął kilka propozycji dotyczących zwiększenia nadzoru nad sprzedażą produktów finansowych. UOKiK proponuje m.in. by wprowadzić możliwość nakładania kar finansowych na menedżerów, wprowadzenie limitu wynagrodzenia prowizyjnego dla pośredników, a także stworzenie rejestru osób sprzedających produkty finansowe. Czy takie rozwiązania pozwolą uniknąć drugiego GetBack'u?

Nieuczciwe wykorzystywanie przewagi kontraktowej - zmiany w przepisach

Będą zmiany w przepisach o nieuczciwym wykorzystywaniu przewagi kontraktowej. O interwencję UOKIK będzie mógł poprosić nawet najmniejszy dostawca czy rolnik.

REKLAMA

Akcja serwisowa Suzuki Celerio - sprawdź czy chodzi o twój samochód

Trwa akcja serwisowa samochód marki Suzuki Celerio. Przedsiębiorca Suzuki Motor Poland ostrzega przed niedokręconym wspornikiem taśmy bocznej poduszki powietrznej, co może skutkować jej nieprawidłowym zadziałaniem w przypadku kolizji. Sprawdź czy chodzi o twój samochód.

Stałe oprocentowanie kredytów hipotecznych

Prezes UOKiK Marek Niechciał zaapelował o wprowadzenie do oferty kredytów hipotecznych o stałym oprocentowaniu. Ma to zapewnić lepszą ochronę konsumenta podczas trwania umowy kredytowej oraz stabilność sektora finansowego w Polsce.

Bezpieczne zabawki - na co zwrócić uwagę?

Inspekcja Handlowa w I kwartale 2018 r. w 8 województwach przeprowadziła kontrole zabawek. Wyniki są niepokojące – inspektorzy mieli zastrzeżenia aż do 30,7 proc. sprawdzonych zabawek. Na co zwrócić uwagę, jeśli chcemy kupić dziecku bezpieczną zabawkę?

Jak bezpiecznie grillować?

Na co zwrócić uwagę przy zakupie grilla, podpałki czy środka biobójczego? UOKiK radzi, jak bezpiecznie grillować.

REKLAMA

Niedozwolone klauzule w umowie pożyczki - UOKiK znowu w akcji

UOKiK zbadał wzorce umów sporządzanych przez pośrednika finansowego EGF Council. Kontrola wykazała umyślne stosowanie klauzul niedozwolonych w umowie pożyczki. Za stosowanie klauzul niedozwolonych prezes UOKiK nałożył na EGF Council ponad 5,7 mln zł kar.

UOKIK: wyniki kontroli jakości paliw w 2017 roku

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował raport z badań nad jakością paliw, które prowadził na terenie całego kraju w ubiegłym roku. Zakwestionowano 2,3 proc. pobranych próbek. Sprawdźcie, na jakie stacje paliw lepiej uważać.

Wyniki kontroli Inspekcji Handlowej– co druga kamizelka odblaskowa nie spełniała wymagań

Inspekcja Handlowa w II. kwartale 2017 roku przeprowadziła kontrolę, w trakcie której wzięła pod lupę m.in. odzież ostrzegawczą i akcesoria odblaskowe. Wyniki okazały się zaskakujące – co druga kamizelka odblaskowa miała zaniżony współczynnik luminancji świetlnej.

Akcja serwisowa Toyoty – ponad 750 sztuk RAV4 ma trafić do warsztatów

W 766 egzemplarzach japońskiego SUV-a może dojść do wycieku paliwa. Polski przedstawiciel Toyoty ogłosił akcję serwisową dotyczącą tego modelu.

Ponad 50 Lexusów CT200h trafi do ASO – ruszyła akcja serwisowa Lexusa

W hybrydowym hatchbacku z Japonii wykryto usterkę, która może doprowadzić do wycieku paliwa. W Polce akcją serwisową objęto ponad 50 samochodów.

Black Friday - poradnik UOKiK dla konsumentów

W piątek 24 listopada sklepy będą kusić wyprzedażami. Zanim ulegniesz szałowi zakupów, sprawdź, czy okazja naprawdę jest okazją. Towar kupiony w atrakcyjnej cenie także możesz reklamować.

Na co zwrócić uwagę przy zakupie mebli ogrodowych?

UOKiK zlecił Inspekcji Handlowej sprawdzenie bezpieczeństwa mebli ogrodowych. Jak prezentują się wyniki tej kontroli?

Jak uniknąć kary za udział w zmowie cenowej?

Przedsiębiorcy biorący udział w zmowie cenowej mogą uniknąć sankcji dzięki programowi łagodzenia kar leniency. UOKiK podpowiada jak to zrobić.

Kontrola jakości paliw na stacjach 2016/2017

Inspekcja Handlowa skontrolowała jakość paliw na stacjach benzynowych w 2016 r. Łącznie przebadano 933 próbek pobranych na 933 stacjach. Kontrole prowadzone są także w tym roku w takim samym zakresie.

UOKiK wszczął postępowanie przeciwko Volkswagen Group Polska

To pokłosie afery zwanej przez opinię publiczną Dieselgate. Chodzi o stosowanie przez koncern Volkswagen Group oprogramowania fałszującego wyniki testów na zawartość szkodliwych związków w spalinach. Według UOKiK działania koncernu mogą wiązać się z naruszeniem interesów konsumentów.

Nowe zasady rozstrzygania sporów z konsumentami od 2017 roku

Od 10 stycznia 2017 roku obowiązywać zacznie ustawa o pozasądowym rozstrzyganiu sporów konsumenckich, która ma na celu uproszczenie i przyśpieszenie rozstrzygania sporów konsumentów ze sprzedawcami także na drodze polubownej. Sprzedawca m.in. będzie musiał poinformować konsumentów o możliwości polubownego i pozasądowego rozstrzygnięcia sporu. Mediacje między konsumentami a sprzedawcami będą prowadzić specjalne organy przy UOKiK.

UOKiK wszczął postępowanie przeciw T-Mobile

Prezes UOKiK wszczął postępowanie przeciw T-Mobile Polska w związku z usługami „Granie na Czekanie”/„Szafa Gra” oraz „Prenumerata”; wątpliwości wzbudził brak uzyskania wyraźnej zgody konsumenta na uruchomienie dodatkowo płatnych usług - poinformował w poniedziałek Urząd.

Brak możliwości zwrotu - umowy, od których konsument nie może odstąpić bez podania przyczyny

Ustawa o prawach konsumenta określa rodzaje umów, od których Konsument nie może odstąpić. W porównaniu z poprzednim ustawodawstwem lista wyjątków została prawie o połowę wydłużona, jednocześnie zwiększyła się też ilość obowiązków po stronie przedsiębiorców, szczególnie obowiązków informacyjnych. Przy opisie wyjątków od prawa odstąpienia od umowy już na wstępie należy podkreślić, że prawo to z definicji nie dotyczy przedsiębiorców.

Stanowisko UOKiK w sprawie Ubera

UOKiK monitoruje działalność Ubera w Polsce. Czy przedsiębiorstwo narusza zasady konkurencji? Czy proces reklamacji usługi jest jasny? I co z podnoszonym przez taksówkarzy bezpieczeństwem pasażerów?

Afera Volkswagena – jak dochodzić swoich praw?

Jakie działania powinien podjąć właściciel samochodu, który podejrzewa że dotyczy go sprawa fałszowania wyników pomiaru czystości spalin? Poniżej porady Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

UOKiK nałoży na firmy ponad 50 mln kar w 2016 r.

UOKiK przyjął, że w 2016 r. wpływy w budżecie z kar nakładanych na przedsiębiorców mogą wynieść ponad 50 mln złotych.

UOKiK ostrzega przed płatnymi usługami na stronach internetowych

UOKiK ostrzega przed wysyłaniem smsów, zamawianiem darmowych próbek lub bezpłatnego okresu testowego, który może spowodować uruchomienie subskrypcji na płatne usługi. Skala nadużyć w internecie stała się plagą.

Wyszukiwarka wyroków sądowych uruchomiona

UOKiK uruchomił internetową bazę i wyszukiwarkę wyroków sądowych dotyczących ochrony konsumentów i konkurencji. Baza zawiera informacje o wszystkich wyrokach sądowych, w których powodem był Prezes UOKiK, zapadłych po 3 września 2015 r.

Afera spalinowa Volkswagena pod lupą Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postanowił wszcząć własne postępowanie, mające na celu wyjaśnić aferę spalinową Volkswagena. Sprawa dotyczy rzekomego manipulowania wynikami emisji spalin w silnikach Diesla z serii EA189.

Uproszczone procedury dot. kontroli koncentracji

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów wprowadziła uproszczone i skrócone procedury dotyczące kontroli koncentracji. Obecnie średni czas trwania postępowania wynosi 27 dni, podczas gdy przed zmianą przepisów było to 67 dni.

Sejm przyjął ustawę o ochronie konkurencji i konsumentów

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje więcej uprawnień UOKiK, tak by chronić konsumentów usług finansowych. Przedsiębiorca stosujący niedozwolone klauzule będzie miał możliwość uniknięcia kary, jeżeli sam zobowiąże się do zmiany praktyk. Ustawa została uchwalona przez Sejm.

Nowe procedury UOKiK - uzasadnienie zarzutów i komitet ewaluacyjny

Od 1 września 2015 r. UOKiK wprowadza nowe procedury, zgodnie z którymi będzie przedstawiał przedsiębiorcom szczegółowe uzasadnienie zarzutów po zgromadzeniu materiału dowodowego i powoła wewnętrzny komitet ewaluacyjny, który zapewni spójność oraz jakość postępowań.

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Zmiana ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów ma zapewnić lepszą ochronę konsumentów na rynku finansowym poprzez zwiększenie uprawnień UOKiK. Decyzje UOKiK będą miały skutek tylko w stosunku do przedsiębiorcy, który stosuje klauzule niedozwolone. Ponadto UOKiK będzie mógł wysłać do kontrolowanej firmy "tajemniczego klienta", czyli osobę, która sprawdzi sposób oferowania produktu.

UOKiK przeprowadzi kontrole w firmach w 2016 r.

Na początku 2016 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ma przeprowadzić kontrole w związku ze zmianą ustawy o prawach konsumenta i zmian w kodeksie cywilnym. UOKiK sprawdzi jak w praktyce wygląda stosowanie nowych przepisów przez przedsiębiorców. W razie naruszenia zbiorowych interesów konsumentów Urząd może nałożyć karę do 10 proc. obrotu.

Przedsiębiorcy mają problem z nowym prawem konsumenckim

Przedsiębiorcy mają problemy z dostosowaniem się do nowych przepisów prawa konsumenckiego. Jednym z celów nowelizacji było wprowadzenie ograniczeń dla telemarketerów, bowiem klient musi wyrazić zgodę na przedstawienie mu oferty handlowej telefonicznie. Przedsiębiorca kontaktujący się z konsumentem w celach sprzedażowych musi udowodnić, że uzyskał taką zgodę. Często przedsiębiorcy nie stosują się do nowego prawa.

Zmiana praktyk firm wypożyczających samochody

Wypożyczalnie samochodów zobowiązały się do dostosowania swoich obecnych praktyk do wymogów unijnych, zgodnie z którymi konsument otrzyma czytelniejsze warunki umów, zasad tankowania, przejrzystszą informację o wszystkich obowiązkowych opłatach i dodatkowych kosztach, a także mają być wprowadzone bardziej sprawiedliwe procedury w przypadku uszkodzeń samochodu.

Najważniejsze zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów

Rząd przyjął nowelizację ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, której głównym celem ma być szybsze eliminowanie niekorzystnych praktyk dla konsumentów oraz usprawnienie kontroli klauzul niedozwolonych.

UOKiK: konsument powinien otrzymać umowę kredytu bezpłatnie

Zgodnie z prawem konsument powinien otrzymać umowę kredytu bezpłatnie, natomiast opłaty naliczane za dodatkowe czynności powinny odpowiadać wysokości kosztów, które poniósł przedsiębiorca - takie praktyki zakwestionował UOKiK w najnowszej decyzji na rynku firm pożyczkowych.

1500 zł za Kartę Ochrony Praw Konsumenta? UOKiK ostrzega

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów ostrzegł przed firmami, które naciągają przedsiębiorców na tzw. Kartę Ochrony Praw Konsumenta. Według oświadczenia UOKiK z 29 maja 2016 r., w polskim prawie nie istnieje taka instytucja.

Reklamy mają dokładniej informować o warunkach kredytu konsumenckiego

Przedstawiane w reklamach warunki kredytu konsumenckiego mają być bardziej zrozumiałe i wyraźne dla odbiorcy. Projekt zmian w przepisach przygotował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

UOKiK: Korzystne zmiany dla kredytobiorców

Nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów przewiduje duże zmiany dotyczące w szczególności klauzul niedozwolonych, czyli takich, które są niekorzystne dla konsumentów, np. w umowach kredytowych.

Paragon nie jest niezbędny do reklamacji - decyzja UOKiK

Prawo konsumenta do reklamacji nie może być w żaden sposób ograniczane. Według UOKiK paragon jest jednym z wielu możliwych dowodów zakupu, jaki konsument może przedstawić sprzedawcy zgłaszając reklamację.

Walka UOKiK z łowcami klauzul

UOKiK wymierzył walkę tzw. łowcom klauzul. Tym mianem określane są stowarzyszenia oraz prawnicy, którzy atakują przedsiębiorców za stosowanie jakiegoś niedozwolonego zapisu w umowie, a następnie straszą ich pozwami w sprawie niedozwolonych przepisów, by wyłudzić pieniądze.

O czym pamiętać stosując wzorzec umowy?

Przedsiębiorcy bardzo często korzystają z wzorców umów, w szczególności z ogólnych warunków umów, wzorów umowy, regulaminów, itp. Często posługują się też formularzami, które następnie są uzupełniane danymi klienta i zamówionej usługi (towaru).

Opłaty za usługę Halo Granie niekorzystne dla klientów

Decyzją UOKiK, usługa Halo Granie dla osób posiadających karty pre-paid ma zostać wyłączona po bezpłatnym okresie, chyba że klient będzie chciał z niej korzystać odpłatnie. Dzięki temu praktyka polegająca na automatycznym przekształceniu po 30 dniach usługi bezpłatnej w płatną - zostanie wyeliminowana.

Uszkodzenie przesyłki a zwrot towaru – nowe niedozwolone klauzule

W przypadku uszkodzenia przesyłki, sprzedawca nie może odmówić zwrotu pieniędzy lub wymiany towaru, orzekł Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. W ostatnim czasie wprowadzono nowe niedozwolone klauzule w obrocie konsumenckim.

Czy niedozwolona klauzula umowna jest równoznaczna z nieważną klauzulą umowną?

W obrocie konsumenckim funkcjonują tzw. niedozwolone klauzule umowne. Są to postanowienia umów, które nie zostały indywidualnie z konsumentem uzgodnione oraz kształtują jego prawa i obowiązki w sposób sprzeczny z dobrymi obyczajami, rażąco naruszając jego interesy. Jakie to ma konsekwencje dla konsumenta, a jakie dla przedsiębiorcy?

Podwyższenie opłat abonamentowych Cyfra+ niezgodne z prawem

UOKiK uznał, że operator telewizji Cyfra+ podwyższył opłaty abonamentowe w sposób niezgodny z prawem. Spółka zobowiązała się do naprawienia klientom szkody.

Interesy konsumentów usług finansowych mają być lepiej chronione

Premier Ewa Kopacz poinformowała, że na ochronę konsumentów na rynku finansowym rząd przeznaczył dodatkowe środki z rezerwy budżetowej w wysokości blisko 5 mln złotych. Skierowano również do konsultacji projekt noweli o ochronie konkurencji i konsumentów, który ma lepiej chronić konsumentów usług finansowych.

Nowy numer infolinii konsumenckiej

800 889 866 – to nowy numer infolinii konsumenckiej, która umożliwia każdemu konsumentowi w Polsce dostęp do pomocy prawnej. Prawnicy odpowiadają także na pytania konsumentów pod adresem porady@dlakonsumentow.pl. Zarówno połączenie, jak i porady są bezpłatne.

Leniency - szansa na złagodzenie kary za udział w kartelu

Skruszeni uczestnicy karteli mogą uniknąć surowej kary lub uzyskać jej obniżenie, jeśli pójdą na współpracę z UOKiK w ramach programu łagodzenia kar - tzw. leniency. Szef UOKiK zachęca do składania wniosków leniency przed 18 stycznia, gdy wchodzi w życie nowe prawo.

Zasady konkursów sms – wyrok sądu

Zasady konkursów sms stanowiły przedmiot prac Sądu Apelacyjnego w Warszawie. Sędziowie stwierdzili, że nieprecyzyjne zasady takich konkursów stanowią praktykę niezgodną z prawem. Gwarancja udziału w konkursie sms nie może być traktowana równoznacznie z gwarancją otrzymania nagrody.

REKLAMA