Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Znak towarowy

Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Lojalny klient to prawdziwy skarb dla każdego przedsiębiorcy. Kupuje więcej, wybiera droższe produkty, poleca firmę swoim znajomym i rodzinie. Dzięki zbudowaniu zaufania wśród klientów, firmy rozwijają sprzedaż i zarabiają więcej. Lojalni klienci zwiększają zyski od 25 do nawet 95%. Warto zadbać o odpowiednie relacje, żeby otworzyć swojej marce furtkę do większych zarobków. Jak zbudować zaufanie? Jednym ze sposobów jest rejestracja znaku towarowego. ® to niewątpliwy symbol prestiżu.
Jak obniżyć koszty reklamy w Google Ads i docierać do większej liczby zainteresowanych Twoją ofertą klientów? Znamy na to dobry sposób! Wystarczy zarejestrować znak towarowy w urzędzie patentowym, a koszt kliknięcia w reklamę może zmniejszyć się nawet o złotówkę. Jak to możliwe? Wyjaśniamy.
IDEA zamiast IKEA, a Wujek Wania zastąpi McDonald's? Rosja mści się na krajach zachodnich za wycofanie swoich biznesów z jej terytorium. Jednym dekretem rosyjskie władze zalegalizowały kradzież patentów z kilkudziesięciu krajów. Nowe prawo uderza w zachodnie technologie i pozwala na korzystanie z ich dorobku. Czy Rosja pójdzie o krok dalej i zatwierdzi również bezkarne wykorzystywanie zastrzeżonych znaków towarowych?
Czy wiesz, że w 2022 r. możesz zyskać dofinansowanie na zastrzeżenie znaku towarowego? Fundusz MŚP The Ideas Powered for Business przyznaje całkiem spore dotacje. Kto może z nich skorzystać? Jakie korzyści przynosi rejestracja znaku? Jakie zagrożenia czekają tych, którzy zlekceważą tę kwestię? Wyjaśniamy w artykule.
Znak towarowy może stanowić istotną wartość w majątku przedsiębiorstwa. Jakie „nowe” znaki towarowe można obecnie zarejestrować?
Ryczałt od dzierżawy znaku towarowego. Kwestia opodatkowania praw majątkowych jest bardzo problematyczna i powoduje powstawanie wielu sporów z fiskusem. Negatywna linia orzecznicza w zakresie kwalifikacji przychodów z udostępnienia prawa do używania znaku towarowego, wyrażona m.in. w wyrokach NSA z 22 marca 2019 r., sygn. akt II FSK 955/17, z 28 lipca 2016 r., sygn. akt II FSK 1908/14, doprowadziła do braku realnej możliwości skorzystania z 8,5% stawki ryczałtu w przypadku przychodów z tytułu dzierżawy prawa do używania znaku towarowego.
Prawo własności przemysłowej. Zmiany w zakresie zgłaszania wzorów użytkowych, ochrony wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych i wynalazków przewiduje projekt (UD263) nowego Prawa własności przemysłowej, który został opublikowany w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Projekt ten jest przygotowywany w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii i ma zostać przyjęty przez rząd w IV kwartale 2021 roku.
Badanie zdolności rejestrowej znaku towarowego. Już na etapie pomysłu wprowadzania nowej marki na rynek, wybierania nazwy, pod jaką będziemy działać czy domeny internetowej warto jest pomyśleć o przyszłości. W tym celu dobrze jest „zbadać” czy nowa marka ma szansę na uzyskanie prawnej ochrony w postaci rejestracji znaku towarowego. Co istotniejsze należy też zweryfikować czy wchodząc z nią na rynek nie dojdzie do złamania prawa i naruszenia praw innych podmiotów.
Czy renoma znaków towarowych zapewnia im praktycznie nieograniczoną ochronę prawną? Niekoniecznie - o czym przekonał się w ostatnim czasie gigant rynku odzieży sportowej PUMA. Jak wynika z wyroku Sądu UE z 10 marca 2021r. w sprawie T-71/20 - nawet wyjątkowa renoma znaku towarowego nie przesądza automatycznie o rozszerzeniu jego ochrony wobec dowolnych towarów i usług.
Nowe logo Peugeota zostało właśnie zaprezentowane. Teraz będzie przedstawiać tarczę z wyraziście zarysowaną głową lwa. Czy to dobrze?
Rejestracja znaku towarowego w złej wierze jest podstawą do unieważnienia unijnego znaku towarowego, zgodnie z art. 59 pkt 1 b) Rozporządzenia w sprawie unijnych znaków towarowych. Czym jest zła wiara w tym przypadku? Problem ten wyjaśnia aplikantka adwokacka Sara Synowiec, na przykładzie unieważnienia znaku towarowego znanego brytyjskiego artysty Banksy’ego.
Unijny znak towarowy ma charakter jednolity we wszystkich państwach członkowskich UE. Ochrona unijnego znaku towarowego trwa 10 lat i może być przedłużana na dalsze okresy 10-letnie. Może to zatem trwać właściwie w nieskończoność.
Urząd Unii Europejskiej ds. Własności Intelektualnej (EUIPO) poinformowała 9 czerwca 2020 r., że co roku budżety państw w całej UE tracą 63,8 mld PLN dochodów z powodu podrabianych towarów. Najnowsze dane szacunkowe ujawniają skalę utraconych dochodów budżetowych państw z powodu podrabiania towarów. Wartość utraconej sprzedaży w sektorze produktów kosmetycznych i higieny osobistej w Polsce wynosi 1,942 mld złotych. W coraz większym stopniu związki z handlem towarami podrobionymi mają zorganizowane grupy przestępcze.
Dokonywanie opłat licencyjnych wynikających z tytułu korzystania ze znaków towarowych niejednokrotnie stanowi nieodłączny element prowadzonej przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej. Czy można przyjąć, że tego rodzaju opłaty stanowią koszt uzyskania przychodu?
Przepisy podatkowe wśród praw podlegających amortyzacji przewidują zarówno autorskie lub pokrewne prawa majątkowe, licencje, jak i inne prawa określone przez prawo własności przemysłowej. Do katalogu tego zaliczają się również prawa autorskie do znaku towarowego. Jakie są warunki amortyzacji tych praw?
Ochrona nazwiska z wykorzystaniem znaku towarowego nie jest zjawiskiem nowym, ani też niecodziennym. Mecenas Maciej Priebe, rzecznik patentowy, partner kancelarii Chałas i Wspólnicy zwraca uwagę na zaskakujący zakres ochrony znaków towarowych zgłoszonych przez Gretę Thunberg.
Brexit będzie miał znaczący wpływ na przedsiębiorców. Chociaż okres przejściowy potrwa co najmniej do końca 2020 r., warto już teraz podjąć decyzje co do strategii zarządzania prawami IP w przedsiębiorstwie.
Sąd Unii Europejskiej orzekł w wyroku z 12 grudnia 2019 r. (sygn. T-683/18), że oznaczenie graficzne przywołujące marihuanę nie może, zgodnie z aktualnym stanem prawa, zostać zarejestrowane jako unijny znak towarowy. Oznaczenie takie jest sprzeczne z porządkiem publicznym.
Prawną ochronę znaku towarowego uzyskać można poprzez rejestrację w Urzędzie Patentowym Rzeczypospolitej Polskiej. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby postępowanie inicjowały podmioty działające w środowisku sportowym. Jakie są podstawowe rodzaje znaków towarowych oraz okoliczności, w których ochrona prawna nie może zostać im przyznana?
W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego (i niektórych innych ustaw), która ma na celu stworzenie wyspecjalizowanych sądów rozstrzygających spory z zakresu ochrony praw autorskich i pokrewnych, jak również dotyczące wynalazków, wzorów użytkowych, wzorów przemysłowych, znaków towarowych, oznaczeń geograficznych, topografii układów scalonych oraz ochronę innych praw na dobrach niematerialnych (sprawy własności intelektualnej). Sady te miałyby również zajmować się sprawami, o zapobieganie i zwalczanie nieuczciwej konkurencji oraz o ochronę dóbr osobistych, dotyczącymi wykorzystania wartości dobra osobistego w celu indywidualizacji, reklamy lub promocji przedsiębiorstwa, towarów lub usług lub w związku z działalnością naukową lub racjonalizatorską.
19 sierpnia 2019 r. opublikowany został projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów, które ma ustalić szczegółowe wymogi, jakim ma odpowiadać zgłoszenie znaku towarowego, w tym wskazane zostaną rodzaje znaków towarowych i sposób ich przedstawienia. Ponadto określony ma zostać szczegółowy zakres i tryb rozpatrywania zgłoszeń znaków towarowych, a także postępowanie w sprawie uznawania na terytorium RP ochrony międzynarodowych znaków towarowych.
Znak towarowy oraz prawidłowa jego ochrona ma ogromny wpływ na wartość przedsiębiorstwa. Warto zatem zastanowić się nad mechanizmem budowania silnej marki oraz czynnikami, które wpływają bezpośrednio na wartość zasobów intelektualnych firmy.
Pomimo ponad 2 miesięcznego opóźnienia ustawa prawo własności przemysłowej jest już dostosowana do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2015/2436 z dnia 16 grudnia 2015 r. mającej na celu zbliżenie ustawodawstw państw członkowskich odnoszących się do znaków towarowych, która zniosła wymóg graficznej przedstawialności znaku i od 15 marca 2019 r. do Urzędu Patentowego Rzeczpospolitej Polskiej można zgłaszać znaki towarowe, które można przedstawić nie tylko w formie graficznej. Czy to oznacza otwarcie możliwości rejestracji znaków niekonwencjonalnych, a wiec np. zapachu lub smaku?
Koszt licencji na używanie znaku towarowego powinien zostać uznany za koszt uzyskania przychodów bezpośrednio związany z wytworzeniem lub nabyciem przez podatnika towaru (produktu) lub świadczeniem usługi.
Jeśli spółka udziela licencji na korzystanie ze znaków towarowych, które zostały przez nią wytworzone we własnym zakresie, to przychody uzyskane z tego tytułu nie są zaliczane do przychodów z zysków kapitałowych, należy je kwalifikować jako przychody z innych źródeł.
16 marca 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy prawo własności przemysłowej. Zmiany dotyczą głównie znaków towarowych. Zdaniem Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii nowe przepisy pozytywnie wpłyną na możliwość kreowania marki, zdobycia przez nią przewagi konkurencyjnej i konkurowania na rynkach zagranicznych, a także spowodują zmniejszenie biurokracji przed Urzędem Patentowym.
Szykują się zmiany w prawie własności przemysłowej. Nowe prawo zmienia m.in. definicję znaku towarowego.
11 grudnia 2018 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Prawa własności przemysłowej, przedłożony przez ministra przedsiębiorczości i technologii. Celem zmian jest dostosowanie polskich przepisów w zakresie znaków towarowymi do standardów UE. Zmieni się m.in. definicja znaku towarowego. Nowe przepisy mają obowiązywać od 14 stycznia 2019 r.
Polska spółka należąca do międzynarodowej grupy kapitałowej używająca rozpoznawalnego logo centrali uzyskuje z tego tytułu przychód podatkowy z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia, podlegający opodatkowaniu.
Zmiany przepisów ustawy Prawo własności przemysłowej spowodowały, że od dnia 16 kwietnia 2016 r. w Polsce przed Urzędem Patentowym RP obowiązuje tzw. system sprzeciwowy w miejsce dotychczasowego systemu badawczego. W praktyce oznacza to, że Urząd nie weryfikuje nowych zgłoszeń znaków towarowych pod kątem ich podobieństwa do wcześniej chronionych praw. W konsekwencji, możliwe są sytuacje, w których Urząd udzieli ochrony na znak towarowy podobny lub nawet identyczny ze znakiem chronionym wcześniej na rzecz innego podmiotu. Oczywiście sytuacja taka jest niezwykle niekorzystna i niebezpieczna z punktu widzenia uprawnionych do wcześniejszych znaków towarowych.
Rozpoczynam działalność gospodarczą - produkcję materiałów biurowych. Wymyśliłem nazwę i logo. Chcę być rozpoznawalny wśród klientów. Słyszałem, że powinienem zarejestrować znak towarowy, ale nie bardzo wiem, co nim jest: nazwa, logo, jakiś slogan? Czy rejestracja jest konieczna?
Korzystny system podatkowy dla przedsiębiorstw innowacyjnych (tzw. innovation box) funkcjonuje już w 13 krajach europejskich. Oferujący niską stawkę opodatkowania dochodów z tytułu własności intelektualnej system ma wkrótce trafić do Polski.
Zdaniem fiskusa, jeżeli dojdzie do rebrandingu pozwalającego na zaliczenie do kosztów podatkowych niezamortyzowanej wartości znaków towarowych (bez zmiany profilu działalności gospodarczej), wystąpi uzasadnione przypuszczenie możliwości zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.
18 kwietnia 2018 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej poinformował o pewnych wątpliwych podatkowo sytuacjach dot. wycofania znaku towarowego z działalności spółki osobowej w ramach rebrandingu. Zdaniem Szefa KAS tego typu stany faktyczne lub zdarzenie przyszłe wskazywane we wnioskach o udzielenie indywidualnych interpretacji podatkowych mogą skutkować zastosowaniem przepisów o przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania.
1 marca 2018 r. Sąd Unii Europejskiej orzekł, że adidas może sprzeciwić się rejestracji jako unijnego znaku towarowego dwóch równoległych pasków na bucie. Zgłoszone w tej sprawie znaki towarowe stwarzają ryzyko czerpania nienależnej korzyści z wcześniejszego znaku towarowego przedstawiającego trzy równoległe paski na bucie.
8 marca 2018 r. Sąd UE stwierdził nieważność odmowy zarejestrowania graficznego znaku towarowego zawierającego symbole walut „€” i „$” jako unijnego znaku towarowego. EUIPO nie uzasadnił bowiem wystarczająco swej decyzji odmownej. Wyrok zapadł w sprawie T-665/16 Cinkciarz.pl sp. z o.o./ EUIPO.
Darowizna z majątku osobistego wspólnika spółki cywilnej do tejże spółki stanowi czynność opodatkowaną VAT po stronie podatnika.
Rząd chce od 2018 roku wprowadzić do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (ustawa o CIT) nowe przepisy ustalające limit wysokości kosztów uzyskania przychodów związanych z umowami o usługi niematerialne (np. umowy licencyjne, usługi doradcze, zarządzania i kontroli) oraz związanych z korzystaniem z wartości niematerialnych i prawnych (np. ze znaków towarowych). Limit będzie dotyczył wydatków poniesionych na rzecz podmiotów powiązanych lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd w raju podatkowym (tj. kraju lub terytorium stosującym tzw. szkodliwą konkurencję podatkową). Doprecyzowane ma też zostać pojęcie „nabycia” wartości niematerialnej i prawnej.
30 sierpnia 2017 r. na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (mf.gov.pl) została opublikowana informacja szefa Krajowej Administracji Skarbowej, zwracająca uwagę, że pewne sytuacje darowizn znaków towarowych na rzecz spółek osobowych mogą zostać uznane za unikanie opodatkowania. Podmioty składające wnioski o wydanie indywidualnej interpretacji podatkowej, zawierające opisany w tej informacji schemat działania, powinny liczyć się z możliwością uzyskania odmowy wydania interpretacji przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej i mogą zostać zastosowane przepisy o przeciwdziałaniu unikaniu opodatkowania.
Jak wykazać renomę danego znaku oraz jakie korzyści są z tym związane omawia Kamil Trzaskoś, prawnik z kancelarii KG LEGAL KIEŁTYKA GŁADKOWSKI – SPÓŁKA PARTNERSKA.
W podatkach dochodowych, jeżeli podatnik wytworzył we własnym zakresie i zarejestrował znak towarowy, który jest używany w prowadzonej działalności gospodarczej np. jako logo, baner, hasło, to nie ma możliwości amortyzowania go. Choć przepisy art. 22g ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2032 ze zm., zwana dalej „ustawą o PIT”) i art. 16g 1 pkt 2 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. z 2016 r., poz. 1888 ze zm., zwana dalej „ustawą o CIT”) wskazują na wartość początkową w postaci kosztu wytworzenia, to jednak w utartej praktyce organy skarbowe nie uznają amortyzacji własnego znaku towarowego po jego rejestracji. Oznacza to zatem, że aby doszło do jego amortyzacji, podatnik taki będzie musiał ten znak zbyć w jakiś sposób. Nie każdy może się okazać opłacalny czyli gospodarczo lub ekonomicznie uzasadniony.
Procedura rejestracji znaku towarowego jest uregulowana w ustawie Prawo własności przemysłowej. Warto wiedzieć jakie zmiany w tej sprawie weszły w życie w 2016 r. i jak ułatwiły przedmiotową rejestrację.
Znak towarowy jest chroniony prawem, jeżeli został zarejestrowany w odpowiednim urzędzie ds. własności przemysłowej. Czy brak licencji oraz prawa ochronnego z rejestracji pozbawia znak towarowy jakiejkolwiek ochrony?
W przypadku umowy licencyjnej na używanie znaku towarowego, strony umowy same mogą kształtować swoje prawa i obowiązki, m.in. kwestię wysokości i sposobu liczenia opłat licencyjnych. Jakie są główne prawa i obowiązki licencjodawcy oraz licencjobiorcy?
Ambush marketing związany jest z najważniejszymi międzynarodowymi wydarzeniami, które przyciągają uwagę wielomilionowej publiczności na całym świecie. Zjawisko to oznacza zasadzkę, pułapkę, podstęp marketingowy. Ambush marketing pojawia się w momencie, gdy podmioty, które nie zawarły umów licencyjnych na posługiwanie się zastrzeżonym znakiem towarowym związanym z imprezą, wplatają w swoją reklamę takie treści, które wywołują skojarzenie z ową imprezą.
Jeżeli znaki towarowe znajdują się w procedurze rejestracji w Urzędzie Patentowym spółka będzie uprawniona do ujęcia ich w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w miesiącu, w którym zostaną one zarejestrowane w Urzędzie Patentowym, tzn. wydana zostanie decyzja o udzieleniu spółce praw ochronnych na przedmiotowe znaki.
Przedstawiamy podsumowanie najważniejszych zmian w polskich przepisach prawnych, które miały miejsce w kwietniu 2016 r. Zmiany dotyczą regulacji w zakresie prawa handlowego, prawa własności przemysłowej, opłat sądowych oraz prawa ochrony konkurencji i konsumentów.
Szybszą rejestrację znaków towarowych dzięki zmianie systemu rozpatrywania zgłoszeń przez Urząd Patentowy przewiduje nowelizacja przepisów dotyczących własności przemysłowej, która wchodzi w życie 15 kwietnia 2016 r. Ustawie towarzyszyć będzie rozporządzenie obniżające opłaty rejestracyjne.
23 marca 2016 r. weszły w życie przepisy nowego Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2424 z 16 grudnia 2015 r., które zmienia przepisy dotyczące wspólnotowych znaków towarowych. Czego konkretnie dotyczą zmiany?
Obecnie procedura rejestracyjna znaków towarowych trwa średnio rok. W kwietniu po nowelizacji przepisów Urząd Patentowy będzie badał wyłącznie spełnienie bezwzględnych przesłanek. Nie będzie natomiast sprawdzał każdego zgłoszenia pod kątem kolizji z prawami innych osób, a obowiązek ten w praktyce spadnie na właścicieli wcześniejszych znaków.