Na podstawie umowy franchisingu organizator sieci zobowiązuje się do udostępnienia podmiotowi korzystającemu z franchisingu (uczestnikowi sieci) korzystania przez czas określony lub nieokreślony z oznaczenia jego firmy, godła, emblematu, symboli, patentów, wynalazków, znaków towarowych, wzorów użytkowych, zdobniczych, know-how, koncepcji i techniki prowadzenia określonej działalności gospodarczej.
Urząd Patentowy to centralny organ administracji rządowej w sprawach z zakresu własności przemysłowej. Urząd podlega Radzie Ministrów. Nadzór nad jego działalnością sprawuje z ramienia Rady Ministrów minister właściwy do spraw gospodarki. Prezes Rady Ministrów, w drodze rozporządzenia, nadaje statut Urzędowi Patentowemu, w którym w szczególności określi organizację, strukturę i zasady kierowania Urzędem oraz podział kompetencji, z uwzględnieniem statusu ekspertów, urzędników służby cywilnej i innych pracowników.
Znak towarowy to każde oznaczenie, które można przedstawić w sposób graficzny, jeżeli oznaczenie takie nadaje się do odróżnienia towarów jednego przedsiębiorstwa od towarów innego przedsiębiorstwa. Może być nim w szczególności wyraz, rysunek, ornament, kompozycja kolorystyczna, forma przestrzenna, w tym forma towaru lub opakowania, a także melodia lub inny sygnał dźwiękowy. Są to także znaki usługowe.
Jedną z decyzji, jaką podejmujesz rozpoczynając swój biznes jest wybór oznaczenia, które będzie Cię identyfikować na rynku. Takim oznaczeniem może być np. słowo, grafika, czy połączenie tych elementów. Przy wyborze oznaczenia często kierujesz się tym, aby wywoływało ono u potencjalnego klienta odpowiednie skojarzenia z do towarami lub usługami oferowanymi przez Twoją firmę. Musisz jednak wiedzieć, że wybrane oznaczenie może być znakiem towarowym, zaś posługując się nim możesz w pewnych okolicznościach skorzystać z ochrony praw do tego znaku. Jakie korzyści zyskasz z rejestracji znaku towarowego?