REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powiatowe Urzędy Pracy wciąż nie są dostosowane i przygotowane do wspierania osób z niepełnosprawnościami

Większość urzędów pracy w Polsce nie jest przystosowana ani przygotowana do wspierania osób z niepełnosprawnością
Większość urzędów pracy w Polsce nie jest przystosowana ani przygotowana do wspierania osób z niepełnosprawnością
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Tylko co siódmy Powiatowy Urząd Pracy – PUP jest przystosowany do świadczenia usług dla osób z niepełnosprawnościami. Za główne trudności w kształtowaniu systemu wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami przedstawiciele i przedstawicielki PUP uznawały bariery architektoniczne, technologiczne oraz brak odpowiedniego przygotowania kadry do ich obsługi.

REKLAMA

Nieliczne urzędy pracy są w stanie wspomóc osoby niepełnosprawne w poszukiwaniu pracy i aktywizacji zawodowej
Zaledwie 16% badanych urzędów zapewnia usługi w pełni dostosowane do potrzeb tej grupy społecznej.
Nowe badanie Fundacji Aktywizacja wskazuje na liczne bariery w dostępności usług publicznych służb zatrudnienia.

REKLAMA

Przeprowadzone przez Fundację Aktywizacja badanie miało na celu ocenę dostępności usług Powiatowych Urzędów Pracy (PUP) dla osób z niepełnosprawnościami. Badanie pozwoliło na identyfikację kluczowych barier i wyzwań stojących przed publicznymi służbami zatrudnienia w kontekście wsparcia tej grupy osób.

Wykluczenie zawodowe osób niepełnoprawnych przez nieprzystosowanie urzędów pracy

Zgodnie z raportem, tylko niewielka część Powiatowych Urzędów Pracy wykazuje gotowość do zapewnienia kompleksowej obsługi osób z niepełnosprawnościami. Brak odpowiedniego wsparcia dla tak dużej grupy społecznej warunkuje konieczność głębszej refleksji nad obecnym systemem ich wsparcia.
W konsekwencji mamy do czynienia z niezwykle wysokim poziomem wykluczenia zawodowego w tej grupie.

REKLAMA

Osoby z niepełnosprawnościami stanowią wciąż liczną grupę osób zarejestrowanych, jako bezrobotne, a duża ich część to osoby które pracy poszukują od wielu lat.
Zaledwie 4% uczestników programów aktywizacji zawodowej realizowanych przez PUP to osoby z niepełnosprawnościami.

Taki nierówny dostęp do pomocy jest szczególnie niepokojący, zwłaszcza, że sam raport ujawnia, że osoby z niepełnosprawnościami często mają trudności z dotarciem do odpowiednich informacji, wsparciem i doradztwem zawodowym, które powinny im umożliwić powrót do aktywności zawodowej.
Nieliczne urzędy podejmują też działania ukierunkowane na przygotowanie kierunkowych programów wsparcia dopasowanego do ich potrzeb.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dlaczego Powiatowe Urzędy Pracy nie są w stanie pomóc osobom z niepełnosprawnościami

Bariery, z którymi spotykają się osoby z niepełnosprawnościami, obejmują także braki w infrastrukturze – np. brak podjazdów dla wózków, niedostateczne oznakowanie, czy niedostosowane miejsca parkingowe.
Wiele urzędów nie dysponuje również odpowiednimi urządzeniami wspierającymi, jak pętle indukcyjne czy systemy FM. Ponadto choć w niektórych urzędach dostępne są takie urządzenia, ich liczba jest niewystarczająca, by zapewnić równe warunki dla wszystkich osób potrzebujących tego typu pomocy.

Co więcej, tylko 3% urzędów posiada urządzenia wspierające osoby słabosłyszące, co pokazuje, jak niewiele zostało jeszcze zrobione w zakresie dostosowania usług do potrzeb osób z dysfunkcją słuchu.

Także personel PUP nie ma wsparcia w zdobywaniu kompetencji do pracy z osobami z niepełnosprawnościami

Raport wskazuje także na brak szczególnych działań mających na celu wspieranie pracowników i pracowniczek urzędów w ich codziennej pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Niezrozumienie specyficznych potrzeb tej grupy, a także brak odpowiednich szkoleń, może prowadzić do nieświadomego utrwalania stereotypów i skutkować niedostosowaną ofertą usług.
W konsekwencji, osoby z niepełnosprawnościami, które nie otrzymają odpowiedniego wsparcia, mogą zniechęcać się do ponownego kontaktu z urzędami i rezygnacji z procesu aktywizacji zawodowej.

Ekspertki prowadzące badanie zwracają również uwagę na fakt, że urzędnicy często nie dysponują wystarczającą wiedzą na temat specyficznych wymagań osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Mimo rosnącej świadomości na temat różnorodnych potrzeb, wciąż brakuje odpowiednich programów szkoleniowych, które przygotowywałyby urzędników i urzędniczki do udzielania kompleksowego i adekwatnego do ich indywidualnych potrzeb wsparcia.
Wnioski płynące z raportu nie pozostawiają wątpliwości, że istnieje pilna potrzeba systemowych zmian w podejściu do obsługi osób z niepełnosprawnościami przez Powiatowe Urzędy Pracy.

Co trzeba zrobić, by urzędy pracy potrafiły wspierać osoby z niepełnosprawnościami

Aby zapewnić pełny dostęp do usług i wsparcia, konieczne jest zapewnienie systemowych szkoleń dla pracowników PUP, które pomogą im lepiej rozumieć potrzeby osób z różnymi rodzajami niepełnosprawności.
Należy także podjąć działania w kierunku dostosowania infrastruktury urzędów, wdrożenia nowoczesnych narzędzi wspierających komunikację z osobami słabosłyszącymi, niesłyszącymi, niewidomymi, czy też osobami z innymi rodzajami niepełnosprawności.

Ponadto, niezbędne jest nawiązanie głębszej współpracy z organizacjami pozarządowymi, które specjalizują się w pracy z osobami z niepełnosprawnościami.
Takie organizacje mogą dostarczyć cenne wsparcie w zakresie doradztwa zawodowego, szkoleń oraz organizacji programów, które uwzględniają specyficzne potrzeby tej grupy.
Ostatecznie, celem jest poprawa sytuacji osób z niepełnosprawnościami na rynku pracy, co może nastąpić jedynie poprzez dostosowanie systemu usług publicznych w taki sposób, by zapewniał im równe szanse dostępu do wsparcia, rozwoju zawodowego oraz aktywizacji zawodowej.

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samorządy apelują o zmiany: Obecne regulacje mogą przynieść więcej szkód niż korzyści organizacjom pracującym z dziećmi i młodzieżą

Samorządowcy deklarują poparcie dla idei ochrony małoletnich i przeciwdziałania przestępstwom na tle seksualnym. Alarmują jednak, że obowiązujące przepisy powodują nadmierną biurokratyzację oraz utrudniają funkcjonowanie małych, lokalnych organizacji pracujących z dziećmi i młodzieżą. Niektóre podmioty będą zmuszone do ograniczenia swojej działalności.

Masło coraz droższe w sklepach: +30% r/r i mniej promocji. Bariera 10 zł za kostkę pęknie w I poł. 2025 roku

Od początku 2024 roku do listopada masło zdrożało w sklepach średnio o 2% rdr. Ceny poszły w górę w supermarketach, sieciach cash&carry i convenience, a spadły w hipermarketach i dyskontach. Natomiast w ostatnim czasie widać mocne i coraz większe wzrosty. Dla przykładu, w sierpniu rdr. wzrost był na poziomie 29,3%, we wrześniu – 30,1%, a w październiku – 32,2%. W połowie listopada wyniósł 31,8% rdr. Do tego przez większość roku ubyło rdr. 13,8% promocji. Dwucyfrowo zmniejszyły ich liczbę sieci cash&carry, supermarkety i hipermarkety, a jednocyfrowo – sklepy convenience. Jedynie dyskonty znalazły się na plusie. Do tego widać, że tylko w sierpniu na całym analizowanym rynku liczba promocji rdr. spadła o 33,7%, we wrześniu – o 25,2%, w październiku – o 14,5%, a po dwóch tygodniach listopada – aż o 41,1% rdr.

Drogi prąd w Polsce: Czy związki zawodowe blokują transformację energetyczną?

Polska jest liderwm, jeśli chodzi o wysokie ceny energii elektrycznej na rynku hurtowym w Europie. Dlaczego tak się dzieje? Czy główną przyczyną jest nasza zależność od węgla, czy może istnieje inne wytłumaczenie? W rozmowie z Szymonem Glonekim z Infor.pl Jakub Wiech, z Energetyka24.com, przybliża tę kwestię, wskazując na wielowymiarowy problem, którego korzenie sięgają daleko w przeszłość.

Wigilia 2025 r. wolna od pracy. Sklepy otwarte przez trzy niedziele. Na pracownika dwie niedziele (jak dziś)

Wszyscy już się przyzwyczaili, że Wigilia 2024 r. nie jest zwykłą nowelizacją przepisów. Pomysł szybko przebijany jest przez nowy pomysł. Trzech Króli miało stracić status wolnego dnia od pracy. Sejm uchwalił, że pracownicy handlu w grudniu będą pracowali 3 niedziele (dziś dwie). Najnowsza plotka dotyczy tego, że utrzymana zostanie zasada „pracownicy handlu będą pracowali trzy niedziele w grudniu 2025 r.”, ale jest zastrzeżenie „dany pracownik będzie pracował dwie niedziele". Taki pomysł ma pojawić się w Senacie.

REKLAMA

Podatek od sprzedaży w USA: czym różni się od VAT. Ponad 12 000 jurysdykcji podatkowych w jednym państwie

Stany Zjednoczone, jedna z największych i najpotężniejszych gospodarek świata, wyróżnia się pod względem podatkowym - nie posiada systemu podatku od wartości dodanej (VAT), który obowiązuje w Polsce i ponad 170 krajach na całym świecie. Wynikające z tego różnice widoczne są w portfelach konsumentów, ale są też prawdziwym wyzwaniem dla firm – zarówno tych amerykańskich, jak i polskich. Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym, odsłania szczegóły obu systemów i wyjaśnia, jak w nich funkcjonować.

Dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych – od lipca 2024 r. czy od stycznia 2025 r.?

Posłowie pracują nad nowelizacją przepisów o dofinansowaniu wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych. Jedną z rozstrzyganych kwestii jest termin, od którego waloryzacja wejdzie w życie. W grę wchodzi 1 stycznia 2025 r. lub 1 lipca 2024 r.

Wynagrodzenia osób niepełnosprawnych w górę. Wyższe dopłaty ze środków PFRON już od stycznia 2025 r.

Będą wyższe dopłat do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych z PFRON od 1 stycznia 2025 r. Stawki dofinansowań do wynagrodzeń osób z niepełnosprawnościami zostaną zwiększone o około 15 proc. Wysokość miesięcznego dofinansowania jest zależna od stopnia niepełnosprawności.

Zasiłek pogrzebowy 2025 r. Czy będzie to 7 tys. zł?

Zasiłek pogrzebowy 2025 r. Czy będzie to 7 tys. zł? Od maja 2024 r. trwają prace nad zwiększeniem zasiłku pogrzebowego. Projekt wrócił pod obrady Stałego Komitetu Rady Ministrów. Jakie zmiany wprowadzono w projekcie nowelizacji?

REKLAMA

Od 31 grudnia 2024 r. przewoźnicy do 56 dni wstecz pod lupą inspekcji transportowych w UE. Jak przygotować się do nowych przepisów?

Już od 31 grudnia 2024 roku inspekcje transportowe w całej Unii Europejskiej zyskają nowe możliwości nadzoru, które znacząco wpłyną na funkcjonowanie branży zarówno w transporcie międzynarodowym, jak i krajowym. Dwukrotne wydłużenie okresu kontroli wymusi istotną zmianę procedur w firmach transportowych i przewozach osób. Należy się też liczyć ze zwiększoną liczbą wykrytych naruszeń na drodze. Jakie są konsekwencje tych zmian? I w jaki sposób przewoźnicy oraz osoby odpowiedzialne za transport publiczny mogą się na to przygotować? 

Trybunał Konstytucyjny: Sąd podpowiada jakie dokumenty złożyć do ZUS [wyrok TK z 4 czerwca 2024 r.]. Przeliczenie emerytur tylko trzy lata wstecz. Taka wada

Sąd Okręgowy zastosował na korzyść emeryta wyrok TK z 4 czerwca 2024 r. (dla osób nieznających tematu opis wyroku na końcu artykułu). Emeryt został poszkodowany bo ZUS obniżył jego kapitał emerytalny o 137 361,57 zł. Sąd nakazał ZUS-owie cofnąć to. Ale tylko za 3 lata wstecz. Wyrok jest podpowiedzią jak odzyskać pieniądze korzystając z wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.

REKLAMA