REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków
Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Marzysz o pracy za kółkiem, kochasz jeździć samochodem, znasz dobrze swoje miasto i masz w sobie żyłkę do nawiązywania kontaktów? A może chcesz zarabiać na przewozie pasażerów, ale nie wiesz, który zawód – taksówkarz czy kierowca aplikacyjny – będzie dla Ciebie bardziej opłacalny i dogodny? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo oba zawody wiążą się z różnymi kosztami początkowymi, wymaganiami i potencjalnymi zarobkami. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

rozwiń >

Ile kosztuje zostać taksówkarzem?

Choć taksówkarz i kierowca aplikacyjny mają podobną rolę – transportują pasażerów z punktu A do punktu B – różnice w kosztach, wymaganiach i swobodzie pracy są dość znaczące. Zanim zdecydujesz się na zawód taksówkarza, musisz liczyć się z licznymi inwestycjami.

REKLAMA

Podstawowym wymogiem, który wyróżnia zawód taksówkarza, jest konieczność zdobycia licencji taksówkarskiej. Licencja ta wydawana jest przez odpowiedni urząd na określony czas oraz obszar świadczenia usług, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Licencja jest przypisana do konkretnego pojazdu, co w praktyce oznacza, że jeśli zamierzamy korzystać z kilku aut, każdemu z nich trzeba wystarać się o osobną licencję.

Koszty związane z uzyskaniem licencji:

  • Badania lekarskie i psychologiczne (sprawdzające, czy możesz wykonywać zawód bez przeciwwskazań zdrowotnych)
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Przyszłe koszty związane z ubezpieczeniem pojazdu, jego przystosowaniem do roli taksówki, a także regularnymi przeglądami technicznymi
  • Koszt samej licencji – jej wydanie to koszt kilku tysięcy złotych, a sama licencja przypisana jest do jednego pojazdu, co może stanowić pewne ograniczenie
  • Obowiązkowe oznaczenie taksówki (m.in. światło sygnalizacyjne na dachu z napisem "TAXI")

Wymagania do uzyskania licencji:

  • Ważne prawo jazdy
  • Badania zdrowotne i psychologiczne
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Własny pojazd spełniający określone normy techniczne

Dodatkowo, zawód taksówkarza wiąże się z koniecznością spełniania standardów korporacyjnych, jeśli zdecydujesz się na pracę w jednej z firm taksówkarskich. Część kosztów (np. samochód) może być pokrywana przez korporację, ale często będziesz musiał oddać część swoich zarobków na rzecz firmy. Korporacje narzucają także sztywne zasady dotyczące godzin pracy, tras oraz opłat, co zmniejsza elastyczność.

Inwestycje w pojazd – kosztowne przygotowanie samochodu

REKLAMA

Pojazd, którym będziesz przewoził pasażerów, musi spełniać określone wymogi. Musi być wyposażony w taksometr lub aplikację mobilną, która pełni funkcję licznika opłat. Wymagane są także podstawowe akcesoria, takie jak apteczka, zapasowe koło lub zestaw naprawczy. Pojazd musi być również odpowiednio oznakowany, a na dachu powinna znajdować się lampa sygnalizacyjna z napisem „TAXI”.

W przypadku pracy z korporacją, część tych kosztów jest przerzucana na firmę, ale za to musisz liczyć się z oddaniem części zarobków. Jeżeli chcesz pracować na własny rachunek, cała odpowiedzialność za koszty, jak i inne formalności spoczywa na Twoich barkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca aplikacyjny – tańsza alternatywa?

Jeśli nie chcesz inwestować dużych sum w licencje, samochód czy przystosowanie pojazdu, praca kierowcy aplikacyjnego może być lepszą opcją. Kierowcy aplikacyjni korzystają z platform takich jak Uber, Bolt czy FreeNow, co oznacza, że nie muszą ubiegać się o licencję na działalność transportową. Co więcej, koszty startowe w tej pracy są znacznie niższe. Nie musisz inwestować w specjalną licencję na pojazd, wystarczy, że pojazd posiada odpowiednią homologację oraz numer identyfikacyjny, który może być wydany przez firmę przewozową.

Zalety pracy kierowcy aplikacyjnego:

  • Brak konieczności uzyskiwania licencji indywidualnej – odpowiada za to firma przewozowa
  • Elastyczność godzin pracy – sam wybierasz, kiedy i jak długo pracujesz
  • Brak opłat stałych, jak w przypadku korporacji – zarabiasz od kursu, nie płacisz za nic, gdy nie pracujesz
  • Możliwość łatwego monitorowania swoich zarobków i zoptymalizowania tras

To wszystko sprawia, że koszty związane z pracą kierowcy aplikacyjnego są zdecydowanie mniejsze, a sama praca – bardziej elastyczna.

"Współpraca z platformami przewozowymi to doskonały pomysł, by spróbować sił w zawodzie kierowcy lub taksówkarza. Pozwala przełamać własne blokady, w tym blokady psychologiczne i społeczne. Jedyną inwestycją jest poświęcony czas. W zamian otrzymujemy doświadczenie, które bez względu na wynik końcowy jest zawsze bezcenne" – zauważa Wiktor Grejber, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.

Rozliczanie i obowiązki podatkowe

REKLAMA

Chociaż praca kierowcy aplikacyjnego daje większą swobodę, nie oznacza to, że jest pozbawiona obowiązków. Wielu kierowców staje przed wyzwaniem rozliczania swoich przychodów i dotrzymywania wszystkich zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS. W tym przypadku, zależnie od formy zatrudnienia, kierowca może być uznany za przedsiębiorcę lub pracownika platformy.

Z tego powodu rozliczenia mogą być skomplikowane, zwłaszcza w zakresie VAT i obowiązków podatkowych. Warto wówczas skorzystać z dedykowanych narzędzi, które pomogą w tym procesie, automatyzując wszelkie formalności.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

Zarobki – taksówkarz vs. kierowca aplikacyjny

Zarobki taksówkarza i kierowcy aplikacyjnego mogą się różnić w zależności od wielu czynników – lokalizacji, liczby przejazdów, opłat czy warunków pogodowych. Jednak warto pamiętać, że taksówkarz musi zmagać się z licznymi kosztami stałymi, które obniżają jego ostateczny zysk. Do tych kosztów należy doliczyć podatki, składki ZUS, ubezpieczenie samochodu, paliwo, naprawy, a także opłaty związane z pracą w korporacji.

Z kolei kierowca aplikacyjny ma więcej swobody, ponieważ nie jest obciążony stałymi kosztami i może decydować, kiedy i jak długo będzie pracować. Dzięki temu jego potencjalne zarobki mogą być wyższe, a sama praca bardziej elastyczna. Zamiast stałych opłat, kierowcy aplikacyjni płacą jedynie prowizję za wykonane kursy.

Podsumowanie

Zawód taksówkarza wiąże się z dużą inwestycją na starcie – zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. Konieczność uzyskania licencji, przystosowania pojazdu i spełnienia szeregu wymagań może odstraszać osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z transportem osób. Z kolei praca kierowcy aplikacyjnego to mniejsze koszty początkowe, elastyczność w godzinach pracy oraz możliwość samodzielnego zarządzania rozliczeniami.

Oba zawody mają swoje zalety i wyzwania, a wybór zależy od Twoich preferencji. Jeśli chcesz spróbować sił w zawodzie kierowcy, ale bez dużych inwestycji, rozpoczęcie pracy jako kierowca aplikacyjny może być doskonałym rozwiązaniem. Jeśli jednak zależy Ci na stabilności i tradycyjnej pracy w korporacji, zawód taksówkarza może być trafnym wyborem.

Źródło: Na podstawie informacji prasowej Natviol

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Emerytury pomostowe 2025. W razie odmowy ze strony ZUS, trzeba się zwrócić do Państwowej Inspekcji Pracy

Jednym z warunków przyznania emerytury pomostowej przez ZUS jest wykonywanie wcześniej prac w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze. Często jest problem z udokumentowaniem tego. Wtedy ZUS wydaje decyzję odmowną i nie przyznaje emerytury pomostowej.

Kontrolerzy nie mają litości. Każą zwracać dotacje z odsetkami za pięć lat wstecz. Wejdą wszędzie gdzie poszły pieniądze z programu Czyste Powietrze

Ruszyła kolejna edycja programu Czyste Powietrze. Teraz o pieniądze jest trudniej, a ich rozliczenie będzie bardziej skomplikowane. To efekt nadużyć, które były w programie. W czasie przerwy w przyznawaniu dotacji ruszyły kontrole szukające tych nadużyć. Nie omijają mieszkań i domów, w których przeprowadzano termomodernizację czy wymianę pieców z dofinansowaniem.

Nie domagałbym się "sprawiedliwości" co do emerytury z ZUS, gdyby moja pełna policyjna emka była składową niepełnej służby w połączeniu z przeliczonym cywilem

Do redakcji Infor.pl stale wpływają listy od policjantów, żołnierzy, emerytowanych funkcjonariuszy innych służb o bolączkach systemu emerytalnego. Publikujemy:

Pomysł naprawy emerytur policjanci i żołnierze i innych mundurowych na służbie przed 1999 r.

Dlaczego trzeba naprawić? Żołnierz albo policjant, który rozpoczął służbę np. w 1992 r. i od np. 2011 r. jest na np. emeryturze policyjnej i jednocześnie pracuje w cywilu, nie skorzysta ze składek odprowadzonych do ZUS. W niewielkim zakresie składki mogą podnieść emeryturę policyjną, ale nie ma możliwości otrzymania ze składek odprowadzonych do ZUS emerytury cywilnej. Taka możliwość istnieje dla mundurowych rozpoczynających służbę od 1999 r. Jak to naprawić? Czytelnik przesłał swoje propozycje.

REKLAMA

Jak Ministerstwo Finansów liczy lukę VAT? Metodą odgórną (top – down)

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 22 maja 2025 r., że metoda liczenia luki VAT od lat pozostaje niezmienna a jej opis jest opublikowany na stronie resortu. Luka VAT liczona jest względem VAT w ujęciu rachunków narodowych publikowanych przez GUS, tj. w ujęciu memoriałowym, w którym dochody ujmowane są za okres od lutego do stycznia kolejnego roku. Szacunki luki VAT dla lat 2022-2023, pomimo uwzględnienia wpływu istotnych zmian systemowych (m.in. tarcze antyinflacyjne, rekompensaty energetyczne) wskazują na znaczący wzrost luki względem poprzedzających ich lat. W 2023 roku luka VAT wynosiła 13,5%. Obecne szacunki wskazują na zmniejszenie się luki VAT w Polsce w 2024 r. do 6,9%.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Księgowi obawiają się obowiązkowego KSeF-u. Czego najbardziej?

Już tylko niecały rok dzieli nas od wprowadzenia obowiązkowego KSeF-u, a mimo to – jak się okazuje – księgowi nadal czują się niepewnie. Czego obawiają się najbardziej? Kto się wyłamuje i już dzisiaj deklaruje gotowość na zmiany? fillup k24 we współpracy ze Stowarzyszeniem Księgowych w Polsce opublikowali w maju 2025 r. "Barometr nastrojów polskich księgowych 2025", w którym przedstawiciele branży wypowiedzieli się w sprawach dla nich najważniejszych. Na KSeF-ie nie pozostawiono suchej nitki.

Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

REKLAMA

14. emerytura: znamy już termin wypłaty i wysokość świadczenia

Czternaste emerytury będą wypłacone we wrześniu, czyli tak jak w poprzednich latach – wynika z informacji o projekcie rozporządzenia MRPiPS, który właśnie ukazał się w wykazie prac legislacyjnych rządu. W tym roku 14. emerytura w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto.

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

REKLAMA