REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków

Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków
Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Marzysz o pracy za kółkiem, kochasz jeździć samochodem, znasz dobrze swoje miasto i masz w sobie żyłkę do nawiązywania kontaktów? A może chcesz zarabiać na przewozie pasażerów, ale nie wiesz, który zawód – taksówkarz czy kierowca aplikacyjny – będzie dla Ciebie bardziej opłacalny i dogodny? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo oba zawody wiążą się z różnymi kosztami początkowymi, wymaganiami i potencjalnymi zarobkami. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

rozwiń >

Ile kosztuje zostać taksówkarzem?

Choć taksówkarz i kierowca aplikacyjny mają podobną rolę – transportują pasażerów z punktu A do punktu B – różnice w kosztach, wymaganiach i swobodzie pracy są dość znaczące. Zanim zdecydujesz się na zawód taksówkarza, musisz liczyć się z licznymi inwestycjami.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym wymogiem, który wyróżnia zawód taksówkarza, jest konieczność zdobycia licencji taksówkarskiej. Licencja ta wydawana jest przez odpowiedni urząd na określony czas oraz obszar świadczenia usług, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Licencja jest przypisana do konkretnego pojazdu, co w praktyce oznacza, że jeśli zamierzamy korzystać z kilku aut, każdemu z nich trzeba wystarać się o osobną licencję.

Koszty związane z uzyskaniem licencji:

  • Badania lekarskie i psychologiczne (sprawdzające, czy możesz wykonywać zawód bez przeciwwskazań zdrowotnych)
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Przyszłe koszty związane z ubezpieczeniem pojazdu, jego przystosowaniem do roli taksówki, a także regularnymi przeglądami technicznymi
  • Koszt samej licencji – jej wydanie to koszt kilku tysięcy złotych, a sama licencja przypisana jest do jednego pojazdu, co może stanowić pewne ograniczenie
  • Obowiązkowe oznaczenie taksówki (m.in. światło sygnalizacyjne na dachu z napisem "TAXI")

Wymagania do uzyskania licencji:

  • Ważne prawo jazdy
  • Badania zdrowotne i psychologiczne
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Własny pojazd spełniający określone normy techniczne

Dodatkowo, zawód taksówkarza wiąże się z koniecznością spełniania standardów korporacyjnych, jeśli zdecydujesz się na pracę w jednej z firm taksówkarskich. Część kosztów (np. samochód) może być pokrywana przez korporację, ale często będziesz musiał oddać część swoich zarobków na rzecz firmy. Korporacje narzucają także sztywne zasady dotyczące godzin pracy, tras oraz opłat, co zmniejsza elastyczność.

Inwestycje w pojazd – kosztowne przygotowanie samochodu

Pojazd, którym będziesz przewoził pasażerów, musi spełniać określone wymogi. Musi być wyposażony w taksometr lub aplikację mobilną, która pełni funkcję licznika opłat. Wymagane są także podstawowe akcesoria, takie jak apteczka, zapasowe koło lub zestaw naprawczy. Pojazd musi być również odpowiednio oznakowany, a na dachu powinna znajdować się lampa sygnalizacyjna z napisem „TAXI”.

REKLAMA

W przypadku pracy z korporacją, część tych kosztów jest przerzucana na firmę, ale za to musisz liczyć się z oddaniem części zarobków. Jeżeli chcesz pracować na własny rachunek, cała odpowiedzialność za koszty, jak i inne formalności spoczywa na Twoich barkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca aplikacyjny – tańsza alternatywa?

Jeśli nie chcesz inwestować dużych sum w licencje, samochód czy przystosowanie pojazdu, praca kierowcy aplikacyjnego może być lepszą opcją. Kierowcy aplikacyjni korzystają z platform takich jak Uber, Bolt czy FreeNow, co oznacza, że nie muszą ubiegać się o licencję na działalność transportową. Co więcej, koszty startowe w tej pracy są znacznie niższe. Nie musisz inwestować w specjalną licencję na pojazd, wystarczy, że pojazd posiada odpowiednią homologację oraz numer identyfikacyjny, który może być wydany przez firmę przewozową.

Zalety pracy kierowcy aplikacyjnego:

  • Brak konieczności uzyskiwania licencji indywidualnej – odpowiada za to firma przewozowa
  • Elastyczność godzin pracy – sam wybierasz, kiedy i jak długo pracujesz
  • Brak opłat stałych, jak w przypadku korporacji – zarabiasz od kursu, nie płacisz za nic, gdy nie pracujesz
  • Możliwość łatwego monitorowania swoich zarobków i zoptymalizowania tras

To wszystko sprawia, że koszty związane z pracą kierowcy aplikacyjnego są zdecydowanie mniejsze, a sama praca – bardziej elastyczna.

"Współpraca z platformami przewozowymi to doskonały pomysł, by spróbować sił w zawodzie kierowcy lub taksówkarza. Pozwala przełamać własne blokady, w tym blokady psychologiczne i społeczne. Jedyną inwestycją jest poświęcony czas. W zamian otrzymujemy doświadczenie, które bez względu na wynik końcowy jest zawsze bezcenne" – zauważa Wiktor Grejber, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.

Rozliczanie i obowiązki podatkowe

Chociaż praca kierowcy aplikacyjnego daje większą swobodę, nie oznacza to, że jest pozbawiona obowiązków. Wielu kierowców staje przed wyzwaniem rozliczania swoich przychodów i dotrzymywania wszystkich zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS. W tym przypadku, zależnie od formy zatrudnienia, kierowca może być uznany za przedsiębiorcę lub pracownika platformy.

Z tego powodu rozliczenia mogą być skomplikowane, zwłaszcza w zakresie VAT i obowiązków podatkowych. Warto wówczas skorzystać z dedykowanych narzędzi, które pomogą w tym procesie, automatyzując wszelkie formalności.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

Zarobki – taksówkarz vs. kierowca aplikacyjny

Zarobki taksówkarza i kierowcy aplikacyjnego mogą się różnić w zależności od wielu czynników – lokalizacji, liczby przejazdów, opłat czy warunków pogodowych. Jednak warto pamiętać, że taksówkarz musi zmagać się z licznymi kosztami stałymi, które obniżają jego ostateczny zysk. Do tych kosztów należy doliczyć podatki, składki ZUS, ubezpieczenie samochodu, paliwo, naprawy, a także opłaty związane z pracą w korporacji.

Z kolei kierowca aplikacyjny ma więcej swobody, ponieważ nie jest obciążony stałymi kosztami i może decydować, kiedy i jak długo będzie pracować. Dzięki temu jego potencjalne zarobki mogą być wyższe, a sama praca bardziej elastyczna. Zamiast stałych opłat, kierowcy aplikacyjni płacą jedynie prowizję za wykonane kursy.

Podsumowanie

Zawód taksówkarza wiąże się z dużą inwestycją na starcie – zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. Konieczność uzyskania licencji, przystosowania pojazdu i spełnienia szeregu wymagań może odstraszać osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z transportem osób. Z kolei praca kierowcy aplikacyjnego to mniejsze koszty początkowe, elastyczność w godzinach pracy oraz możliwość samodzielnego zarządzania rozliczeniami.

Oba zawody mają swoje zalety i wyzwania, a wybór zależy od Twoich preferencji. Jeśli chcesz spróbować sił w zawodzie kierowcy, ale bez dużych inwestycji, rozpoczęcie pracy jako kierowca aplikacyjny może być doskonałym rozwiązaniem. Jeśli jednak zależy Ci na stabilności i tradycyjnej pracy w korporacji, zawód taksówkarza może być trafnym wyborem.

Źródło: Na podstawie informacji prasowej Natviol

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
1700 złotych miesięcznie zastąpi 800 plus i 300 plus. Ma być przyznawane bez względu na wiek i wysokość dochodu

Co dzieje się sprawie pomysłu wprowadzenia dochodu podstawowego dla każdego? Choć o tym pomyśle dużo się mówiło w kontekście KPO, to jednak w ostatnim czasie temat zdecydowanie ucichł. Czy trzeba się obawiać likwidacji 800 plus i 300 plus?

Gorzka niespodzianka od rządu dla emerytów i rencistów rodzinnych od 1 stycznia 2026 r.: podwyżka świadczeń średnio o 220 zł, ale bez zapowiadanych 2 tys. zł wyrównania i 15 tys. zł rekompensaty za lata wypłaty przez ZUS zaniżonych świadczeń

1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie ustawa, na podstawie której ZUS dokona przeliczenia wysokości emerytur ustalonych w czerwcu w latach 2009-2019 (tzw. emerytur czerwcowych) oraz rent rodzinnych po ubezpieczonych, którym ustalono emerytury w czerwcu w latach 2009-2019, z tego względu, że emerytury te zostały przyznane uprawnionym na poziomie niższym niż osobom, które wnioskowały o emeryturę w innych miesiącach roku. Ustawa ta uwzględnia korzystne dla emerytów i rencistów przepisy, na podstawie których otrzymają oni podwyżkę świadczeń bieżących, ale nie przewiduje rekompensaty za nawet 7 lat wypłaty zaniżonych świadczeń, ani nawet zapowiadanego przez MRPiPS – wyrównania za okres od 1 lipca 2025 r. do dnia, w którym zostanie ustalone świadczenie w nowej wysokości.

Nie tylko płaca minimalna pójdzie w górę od nowego roku. Te świadczenia też wzrosną. Są już wyliczenia

Ci, którzy utrzymują się z minimalnego wynagrodzenia, z ulgą patrzą na podwyżkę, jaka czeka ich od nowego roku. Tyle że – jak to zwykle bywa – medal ma dwie strony. Wzrost najniższej krajowej spędza sen z powiek przedsiębiorcom, bo uruchamia efekt domina. To nie tylko wyższe koszty zatrudnienia. Wraz z minimalną pensją rosną też inne wskaźniki – od składek ZUS po odprawy i odszkodowania.

Urlop regeneracyjny dla każdego. Trzy miesiące płatnego wolnego po spełnieniu prostych warunków. Od kiedy będzie można korzystać?

Od kiedy pracownicy skorzystają z urlopu regeneracyjnego? Aż 3 miesiące wolnego dla każdego pracownika co 7 lat. Czy te rozwiązania mają szansę wejść w życie już w 2026 roku, czy trzeba będzie na nie czekać do 2027 roku?

REKLAMA

Rejonizacja dla edukacji domowej? Czy może koniec edukacji domowej dla wszystkich dzieci? Wiceprezydent Warszawy: postulujemy

Wiceprezydent Warszawy Renata Kaznowska: Dziś do edukacji domowej może trafić każde dziecko. To ma i w dłuższej perspektywie będzie mieć poważne konsekwencje. Wiceprezydent udzieliła wywiadu dla Serwisu Samorządowego PAP.

Od stycznia 2026 roku już 600 plus na dentystę. Dla każdego, kto opłaca składkę zdrowotną. Ale czy wiesz, jak skorzystać?

W listopadzie 2025 r. wskaźnik inflacji rok do roku wyniósł 2,5%. Jednak czy domowe budżety to odczuwają? Warto pamiętać o tym, że można dbać o nie na różne sposoby. Jednym z nich jest korzystanie z usług oferowanych przez NFZ w ramach opłacanej składki zdrowotnej.

Będzie nowy ustawowy wiek emerytalny, ile wyniesie: 65 lat dla kobiet a 67 dla mężczyzn, od kiedy zmiana

Wiek emerytalny będzie podwyższony - to nieuchronne, by emerytury w ogóle mogły być wypłacane, bo alternatywą jest bankructwo Funduszu Ubezpieczeń Społecznych i całego systemu emerytalnego. Problemów do rozwiązania jest zresztą znacznie więcej, a kolejne zmiany w systemie emerytalnym zamiast je rozwiązywać tylko ten system komplikują.

Waloryzacja emerytur 2026. Taką podwyżkę dadzą seniorom. Są już wyliczenia i prognozy świadczeń

Po dwóch latach wyjątkowo wysokich podwyżek seniorzy muszą przygotować się na rozczarowanie. W 2026 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych znów zwaloryzuje emerytury i renty, ale wszystko wskazuje na to, że skala wzrostu świadczeń będzie znacznie mniejsza niż w latach 2023–2024. Z dostępnych dziś prognoz wynika, że wskaźnik waloryzacji może wynieść około 4,9 proc. To nadal realny wzrost pieniędzy trafiających na konta emerytów, ale mniej niż dotychczas.

REKLAMA

Koniec opłat za śmieci dla rodzin z dziećmi – także dla emerytów, których dzieci są już dorosłe? Wszelkie decyzje odmowne wydane przez gminy powinny zostać cofnięte, ponieważ mijają się z celem ustawy. RPO apeluje do MRPiPS

Rodzice dorosłych dzieci, które wyprowadziły się z domu, coraz częściej składają skargi na decyzje gmin odmawiających im zwolnienia z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Rzecznik Praw Obywatelskich uważa, że takie praktyki mijają się z celem ustawy o Karcie Dużej Rodziny i powinny zostać zmienione. O przedstawienie swojego stanowiska w sprawie poproszono MRPiPS.

Świadczenie dla seniorów za wychowanie co najmniej trojga dzieci (i to nie tylko własnych), o którym wie niewiele osób, a – przysługuje niezależnie od dochodów. Wystarczy złożyć wniosek

Seniorom, którzy w przeszłości mieli na utrzymaniu co najmniej troje dzieci (i nie chodzi tu tylko o dzieci własne) – w ramach programu Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, przysługuje świadczenie w postaci dostępu do określonych towarów i usług na korzystniejszych warunkach, od ogólnie obowiązujących. Jedną z ulg, z której można skorzystać w ramach Karty Dużej Rodziny (bo o niej mowa) – są zniżki na paliwo (benzynę, diesel i LPG), które mogą okazać się przydatne zwłaszcza w związku z rozpoczynającym się okresem świąteczno-noworocznym, kiedy wiele osób pokonuje samochodem setki kilometrów, żeby odwiedzić swoich bliskich.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA