REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków

Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków
Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Marzysz o pracy za kółkiem, kochasz jeździć samochodem, znasz dobrze swoje miasto i masz w sobie żyłkę do nawiązywania kontaktów? A może chcesz zarabiać na przewozie pasażerów, ale nie wiesz, który zawód – taksówkarz czy kierowca aplikacyjny – będzie dla Ciebie bardziej opłacalny i dogodny? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo oba zawody wiążą się z różnymi kosztami początkowymi, wymaganiami i potencjalnymi zarobkami. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

rozwiń >

Ile kosztuje zostać taksówkarzem?

Choć taksówkarz i kierowca aplikacyjny mają podobną rolę – transportują pasażerów z punktu A do punktu B – różnice w kosztach, wymaganiach i swobodzie pracy są dość znaczące. Zanim zdecydujesz się na zawód taksówkarza, musisz liczyć się z licznymi inwestycjami.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym wymogiem, który wyróżnia zawód taksówkarza, jest konieczność zdobycia licencji taksówkarskiej. Licencja ta wydawana jest przez odpowiedni urząd na określony czas oraz obszar świadczenia usług, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Licencja jest przypisana do konkretnego pojazdu, co w praktyce oznacza, że jeśli zamierzamy korzystać z kilku aut, każdemu z nich trzeba wystarać się o osobną licencję.

Koszty związane z uzyskaniem licencji:

  • Badania lekarskie i psychologiczne (sprawdzające, czy możesz wykonywać zawód bez przeciwwskazań zdrowotnych)
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Przyszłe koszty związane z ubezpieczeniem pojazdu, jego przystosowaniem do roli taksówki, a także regularnymi przeglądami technicznymi
  • Koszt samej licencji – jej wydanie to koszt kilku tysięcy złotych, a sama licencja przypisana jest do jednego pojazdu, co może stanowić pewne ograniczenie
  • Obowiązkowe oznaczenie taksówki (m.in. światło sygnalizacyjne na dachu z napisem "TAXI")

Wymagania do uzyskania licencji:

  • Ważne prawo jazdy
  • Badania zdrowotne i psychologiczne
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Własny pojazd spełniający określone normy techniczne

Dodatkowo, zawód taksówkarza wiąże się z koniecznością spełniania standardów korporacyjnych, jeśli zdecydujesz się na pracę w jednej z firm taksówkarskich. Część kosztów (np. samochód) może być pokrywana przez korporację, ale często będziesz musiał oddać część swoich zarobków na rzecz firmy. Korporacje narzucają także sztywne zasady dotyczące godzin pracy, tras oraz opłat, co zmniejsza elastyczność.

Inwestycje w pojazd – kosztowne przygotowanie samochodu

Pojazd, którym będziesz przewoził pasażerów, musi spełniać określone wymogi. Musi być wyposażony w taksometr lub aplikację mobilną, która pełni funkcję licznika opłat. Wymagane są także podstawowe akcesoria, takie jak apteczka, zapasowe koło lub zestaw naprawczy. Pojazd musi być również odpowiednio oznakowany, a na dachu powinna znajdować się lampa sygnalizacyjna z napisem „TAXI”.

REKLAMA

W przypadku pracy z korporacją, część tych kosztów jest przerzucana na firmę, ale za to musisz liczyć się z oddaniem części zarobków. Jeżeli chcesz pracować na własny rachunek, cała odpowiedzialność za koszty, jak i inne formalności spoczywa na Twoich barkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca aplikacyjny – tańsza alternatywa?

Jeśli nie chcesz inwestować dużych sum w licencje, samochód czy przystosowanie pojazdu, praca kierowcy aplikacyjnego może być lepszą opcją. Kierowcy aplikacyjni korzystają z platform takich jak Uber, Bolt czy FreeNow, co oznacza, że nie muszą ubiegać się o licencję na działalność transportową. Co więcej, koszty startowe w tej pracy są znacznie niższe. Nie musisz inwestować w specjalną licencję na pojazd, wystarczy, że pojazd posiada odpowiednią homologację oraz numer identyfikacyjny, który może być wydany przez firmę przewozową.

Zalety pracy kierowcy aplikacyjnego:

  • Brak konieczności uzyskiwania licencji indywidualnej – odpowiada za to firma przewozowa
  • Elastyczność godzin pracy – sam wybierasz, kiedy i jak długo pracujesz
  • Brak opłat stałych, jak w przypadku korporacji – zarabiasz od kursu, nie płacisz za nic, gdy nie pracujesz
  • Możliwość łatwego monitorowania swoich zarobków i zoptymalizowania tras

To wszystko sprawia, że koszty związane z pracą kierowcy aplikacyjnego są zdecydowanie mniejsze, a sama praca – bardziej elastyczna.

"Współpraca z platformami przewozowymi to doskonały pomysł, by spróbować sił w zawodzie kierowcy lub taksówkarza. Pozwala przełamać własne blokady, w tym blokady psychologiczne i społeczne. Jedyną inwestycją jest poświęcony czas. W zamian otrzymujemy doświadczenie, które bez względu na wynik końcowy jest zawsze bezcenne" – zauważa Wiktor Grejber, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.

Rozliczanie i obowiązki podatkowe

Chociaż praca kierowcy aplikacyjnego daje większą swobodę, nie oznacza to, że jest pozbawiona obowiązków. Wielu kierowców staje przed wyzwaniem rozliczania swoich przychodów i dotrzymywania wszystkich zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS. W tym przypadku, zależnie od formy zatrudnienia, kierowca może być uznany za przedsiębiorcę lub pracownika platformy.

Z tego powodu rozliczenia mogą być skomplikowane, zwłaszcza w zakresie VAT i obowiązków podatkowych. Warto wówczas skorzystać z dedykowanych narzędzi, które pomogą w tym procesie, automatyzując wszelkie formalności.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

Zarobki – taksówkarz vs. kierowca aplikacyjny

Zarobki taksówkarza i kierowcy aplikacyjnego mogą się różnić w zależności od wielu czynników – lokalizacji, liczby przejazdów, opłat czy warunków pogodowych. Jednak warto pamiętać, że taksówkarz musi zmagać się z licznymi kosztami stałymi, które obniżają jego ostateczny zysk. Do tych kosztów należy doliczyć podatki, składki ZUS, ubezpieczenie samochodu, paliwo, naprawy, a także opłaty związane z pracą w korporacji.

Z kolei kierowca aplikacyjny ma więcej swobody, ponieważ nie jest obciążony stałymi kosztami i może decydować, kiedy i jak długo będzie pracować. Dzięki temu jego potencjalne zarobki mogą być wyższe, a sama praca bardziej elastyczna. Zamiast stałych opłat, kierowcy aplikacyjni płacą jedynie prowizję za wykonane kursy.

Podsumowanie

Zawód taksówkarza wiąże się z dużą inwestycją na starcie – zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. Konieczność uzyskania licencji, przystosowania pojazdu i spełnienia szeregu wymagań może odstraszać osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z transportem osób. Z kolei praca kierowcy aplikacyjnego to mniejsze koszty początkowe, elastyczność w godzinach pracy oraz możliwość samodzielnego zarządzania rozliczeniami.

Oba zawody mają swoje zalety i wyzwania, a wybór zależy od Twoich preferencji. Jeśli chcesz spróbować sił w zawodzie kierowcy, ale bez dużych inwestycji, rozpoczęcie pracy jako kierowca aplikacyjny może być doskonałym rozwiązaniem. Jeśli jednak zależy Ci na stabilności i tradycyjnej pracy w korporacji, zawód taksówkarza może być trafnym wyborem.

Źródło: Na podstawie informacji prasowej Natviol

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Koniec 26 dni urlopu na rok. Te zmiany w kodeksie pracy dotyczą milionów Polaków

Państwo daje więcej wolnego, ale… liczy każdą godzinę. Pracownicy zyskują nowe prawa, lecz w chaosie przepisów łatwo coś przegapić. Nowelizacja work-life balance miała być prostym wdrożeniem unijnych dyrektyw, ale w praktyce nie tylko dołożyła pracownikom solidny pakiet wolnego. Pojawił się solidniejszy zestaw reguł, wyjątków i haczyków. Niby więcej odpoczynku, niby większe bezpieczeństwo, niby europejski standard, ale w szczegółach czają się liczne pułapki.

ZUS przegrał kilkaset spraw w sądach. Prawomocnie i nieprawomocnie. Ale tak naprawdę wygrał [Przeliczenie zaniżonej emerytury. Podwyżki. Wyrównania. Odsetki]

Bo nie ma przeliczenie bez sądu i indywidualnej batalii prawnej dla dziesiątek tysięcy osób. Nie zmieniają tego 223 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Wyroki te można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Robicie pranie w ten sposób? Możecie słono za to zapłacić. To nawet 5 tysięcy złotych kary!

Puszczenie w ruch automatycznej pralki w nocy, kiedy można skorzystać z niżej taryfy za prąd, może się skończyć finansową katastrofą dla tych, którzy robią to w mieszkaniu w bloku? Okazuje się, że za ten sposób szukania oszczędności grozi… kara sięgająca nawet 5 tysięcy złotych. Jak to możliwe!

Osoby bezrobotne mogą otrzymać dodatkowe pieniądze. I nie chodzi o zasiłek dla bezrobotnych

Osoby bezrobotne, czy to z własnej woli, czy w wyniku zwolnienia, mogą liczyć na wsparcie państwa. Rejestracja w powiatowym urzędzie pracy uprawnia do pobierania zasiłku dla bezrobotnych, a także innych świadczeń. Jakich?  Oto szczegóły. 

REKLAMA

Jeżeli masz to oświadczenie, to zapłacisz mniej za prąd. A niektórzy nawet nie muszą go składać

Podmioty samorządowe, które złożyły już stosowne oświadczenia o chęci skorzystania z preferencyjnych taryf energetycznych, nie są zobowiązane do ponownego składania takich dokumentów w związku z wprowadzeniem nowego wzoru dla odbiorców uprawnionych. Wyjątkiem są sytuacje, w których zaistniały nowe okoliczności. Oto szczegóły.

Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV najwcześniej w 2027 r. - jest już pierwszy konkret. A co zamiast tego? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radio?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

REKLAMA

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA