REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków
Taksówkarz czy kierowca aplikacyjny? Porównanie kosztów i zarobków
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Marzysz o pracy za kółkiem, kochasz jeździć samochodem, znasz dobrze swoje miasto i masz w sobie żyłkę do nawiązywania kontaktów? A może chcesz zarabiać na przewozie pasażerów, ale nie wiesz, który zawód – taksówkarz czy kierowca aplikacyjny – będzie dla Ciebie bardziej opłacalny i dogodny? Odpowiedź nie jest jednoznaczna, bo oba zawody wiążą się z różnymi kosztami początkowymi, wymaganiami i potencjalnymi zarobkami. Przyjrzyjmy się im dokładniej.

rozwiń >

Ile kosztuje zostać taksówkarzem?

Choć taksówkarz i kierowca aplikacyjny mają podobną rolę – transportują pasażerów z punktu A do punktu B – różnice w kosztach, wymaganiach i swobodzie pracy są dość znaczące. Zanim zdecydujesz się na zawód taksówkarza, musisz liczyć się z licznymi inwestycjami.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawowym wymogiem, który wyróżnia zawód taksówkarza, jest konieczność zdobycia licencji taksówkarskiej. Licencja ta wydawana jest przez odpowiedni urząd na określony czas oraz obszar świadczenia usług, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Licencja jest przypisana do konkretnego pojazdu, co w praktyce oznacza, że jeśli zamierzamy korzystać z kilku aut, każdemu z nich trzeba wystarać się o osobną licencję.

Koszty związane z uzyskaniem licencji:

  • Badania lekarskie i psychologiczne (sprawdzające, czy możesz wykonywać zawód bez przeciwwskazań zdrowotnych)
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Przyszłe koszty związane z ubezpieczeniem pojazdu, jego przystosowaniem do roli taksówki, a także regularnymi przeglądami technicznymi
  • Koszt samej licencji – jej wydanie to koszt kilku tysięcy złotych, a sama licencja przypisana jest do jednego pojazdu, co może stanowić pewne ograniczenie
  • Obowiązkowe oznaczenie taksówki (m.in. światło sygnalizacyjne na dachu z napisem "TAXI")

Wymagania do uzyskania licencji:

  • Ważne prawo jazdy
  • Badania zdrowotne i psychologiczne
  • Zaświadczenie o niekaralności
  • Własny pojazd spełniający określone normy techniczne

Dodatkowo, zawód taksówkarza wiąże się z koniecznością spełniania standardów korporacyjnych, jeśli zdecydujesz się na pracę w jednej z firm taksówkarskich. Część kosztów (np. samochód) może być pokrywana przez korporację, ale często będziesz musiał oddać część swoich zarobków na rzecz firmy. Korporacje narzucają także sztywne zasady dotyczące godzin pracy, tras oraz opłat, co zmniejsza elastyczność.

Inwestycje w pojazd – kosztowne przygotowanie samochodu

Pojazd, którym będziesz przewoził pasażerów, musi spełniać określone wymogi. Musi być wyposażony w taksometr lub aplikację mobilną, która pełni funkcję licznika opłat. Wymagane są także podstawowe akcesoria, takie jak apteczka, zapasowe koło lub zestaw naprawczy. Pojazd musi być również odpowiednio oznakowany, a na dachu powinna znajdować się lampa sygnalizacyjna z napisem „TAXI”.

REKLAMA

W przypadku pracy z korporacją, część tych kosztów jest przerzucana na firmę, ale za to musisz liczyć się z oddaniem części zarobków. Jeżeli chcesz pracować na własny rachunek, cała odpowiedzialność za koszty, jak i inne formalności spoczywa na Twoich barkach.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Kierowca aplikacyjny – tańsza alternatywa?

Jeśli nie chcesz inwestować dużych sum w licencje, samochód czy przystosowanie pojazdu, praca kierowcy aplikacyjnego może być lepszą opcją. Kierowcy aplikacyjni korzystają z platform takich jak Uber, Bolt czy FreeNow, co oznacza, że nie muszą ubiegać się o licencję na działalność transportową. Co więcej, koszty startowe w tej pracy są znacznie niższe. Nie musisz inwestować w specjalną licencję na pojazd, wystarczy, że pojazd posiada odpowiednią homologację oraz numer identyfikacyjny, który może być wydany przez firmę przewozową.

Zalety pracy kierowcy aplikacyjnego:

  • Brak konieczności uzyskiwania licencji indywidualnej – odpowiada za to firma przewozowa
  • Elastyczność godzin pracy – sam wybierasz, kiedy i jak długo pracujesz
  • Brak opłat stałych, jak w przypadku korporacji – zarabiasz od kursu, nie płacisz za nic, gdy nie pracujesz
  • Możliwość łatwego monitorowania swoich zarobków i zoptymalizowania tras

To wszystko sprawia, że koszty związane z pracą kierowcy aplikacyjnego są zdecydowanie mniejsze, a sama praca – bardziej elastyczna.

"Współpraca z platformami przewozowymi to doskonały pomysł, by spróbować sił w zawodzie kierowcy lub taksówkarza. Pozwala przełamać własne blokady, w tym blokady psychologiczne i społeczne. Jedyną inwestycją jest poświęcony czas. W zamian otrzymujemy doświadczenie, które bez względu na wynik końcowy jest zawsze bezcenne" – zauważa Wiktor Grejber, Co-founder Natviol, aplikacji rozliczeniowej dla kierowców i kurierów.

Rozliczanie i obowiązki podatkowe

Chociaż praca kierowcy aplikacyjnego daje większą swobodę, nie oznacza to, że jest pozbawiona obowiązków. Wielu kierowców staje przed wyzwaniem rozliczania swoich przychodów i dotrzymywania wszystkich zobowiązań wobec Urzędu Skarbowego i ZUS. W tym przypadku, zależnie od formy zatrudnienia, kierowca może być uznany za przedsiębiorcę lub pracownika platformy.

Z tego powodu rozliczenia mogą być skomplikowane, zwłaszcza w zakresie VAT i obowiązków podatkowych. Warto wówczas skorzystać z dedykowanych narzędzi, które pomogą w tym procesie, automatyzując wszelkie formalności.

Poradnik „Odliczanie VAT w firmie”

Zarobki – taksówkarz vs. kierowca aplikacyjny

Zarobki taksówkarza i kierowcy aplikacyjnego mogą się różnić w zależności od wielu czynników – lokalizacji, liczby przejazdów, opłat czy warunków pogodowych. Jednak warto pamiętać, że taksówkarz musi zmagać się z licznymi kosztami stałymi, które obniżają jego ostateczny zysk. Do tych kosztów należy doliczyć podatki, składki ZUS, ubezpieczenie samochodu, paliwo, naprawy, a także opłaty związane z pracą w korporacji.

Z kolei kierowca aplikacyjny ma więcej swobody, ponieważ nie jest obciążony stałymi kosztami i może decydować, kiedy i jak długo będzie pracować. Dzięki temu jego potencjalne zarobki mogą być wyższe, a sama praca bardziej elastyczna. Zamiast stałych opłat, kierowcy aplikacyjni płacą jedynie prowizję za wykonane kursy.

Podsumowanie

Zawód taksówkarza wiąże się z dużą inwestycją na starcie – zarówno pod względem finansowym, jak i czasowym. Konieczność uzyskania licencji, przystosowania pojazdu i spełnienia szeregu wymagań może odstraszać osoby, które dopiero zaczynają swoją przygodę z transportem osób. Z kolei praca kierowcy aplikacyjnego to mniejsze koszty początkowe, elastyczność w godzinach pracy oraz możliwość samodzielnego zarządzania rozliczeniami.

Oba zawody mają swoje zalety i wyzwania, a wybór zależy od Twoich preferencji. Jeśli chcesz spróbować sił w zawodzie kierowcy, ale bez dużych inwestycji, rozpoczęcie pracy jako kierowca aplikacyjny może być doskonałym rozwiązaniem. Jeśli jednak zależy Ci na stabilności i tradycyjnej pracy w korporacji, zawód taksówkarza może być trafnym wyborem.

Źródło: Na podstawie informacji prasowej Natviol

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF od A do Z: słownik najważniejszych pojęć

Przedsiębiorcy od kilku lat żyją w niepewności związanej z reformą w fakturowaniu, jaką jest Krajowy System e-Faktur. Rewolucja w wystawianiu faktur kojarzy im się z drastycznymi zmianami i obowiązkami, których woleliby uniknąć. Czy jednak wystawianie dokumentów w Krajowym Systemie e-Faktur rzeczywiście jest takie skomplikowane? Materiały szkoleniowe, zarówno komercyjne, jak i te opracowywane przez rząd, często napisane są bardzo skomplikowanym, nieprzystępnym językiem, przez co dla wielu osób bywają trudne do przyswojenia. A przecież ważne, żeby definicje były dla wszystkich jasne i zrozumiałe. Poniżej znajduje się wyjaśnienie podstawowych pojęć związanych z reformą.

85 wypadków dziennie! Tak wygląda szkoła w Polsce

Twoje dziecko idzie do szkoły, a Ty zakładasz, że tam jest najbezpieczniej. Niestety, rzeczywistość wygląda inaczej. Coraz częściej to właśnie szkolne korytarze, sale gimnastyczne i boiska stają się miejscem groźnych urazów. Eksperci ostrzegają: nawet zwykła przerwa czy lekcja wychowania fizycznego może skończyć się wizytą u w szpitalu.

Czujniki czadu i dymu. Jak prawidłowo zamontować

Czad jest wyjątkowo niebezpieczny zwłaszcza w sezonie grzewczym. Nie jesteśmy wstanie go wyczuć ani zobaczyć. Na rynku dostępne są urządzenia nieco sprytniejsze od nas, które w przypadku zagrożenia poinformują o wysokim stężeniu tej niezwykle niebezpiecznej substancji, już za kilka dni montaż czujników dymu i czadu będzie obowiązkowy.

Dlaczego Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy 14 października?

Pierwsze na świecie ministerstwo oświaty powstało w Polsce. Projekt "Komissyi nad edukacją młodzi szlacheckiej dozór mającej" wyprzedzał o wiele lat rozwiązania innych państw w przedmiocie edukacji. Dziś Dzień Edukacji Narodowej obchodzimy w rocznicę powołania Komisji Edukacji Narodowej w 1773 r. Przed 1982 r. był to Dzień Nauczyciela.

REKLAMA

Nowe świadczenie 1000 plus miesięcznie na drugie (również dorosłe) dziecko dla każdego, jeżeli rodzina nie przekracza 280 tys. zł dochodu rocznie. Ustawa ponownie na biurku Prezydenta

„Szacuje się, że w portfelu przeciętnej polskiej rodziny może zostać średnio 1 000 zł miesięcznie” – poinformowała Kancelaria Prezydenta, po podpisaniu przez Karola Nawrockiego, w dniu 8 sierpnia br., projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw, który został następnie wniesiony przez Prezydenta do Sejmu. Świadczenie ma być skierowane do osób z co najmniej dwójką dzieci (również już pełnoletnich – jeżeli będą spełniać określone w ustawie warunki), które nie przekraczają poziomu dochodów 140 tys. zł rocznie na małżonka, czyli 280 tys. zł rocznie na rodzinę. 11 września br. zakończyły się konsultacje społeczne projektu ustawy, a za sprawą Marszałka Sejmu – kilka dni wcześniej (bo w dniu 5 września br.), ponownie trafił on na biurko Prezydenta.

Ponad 645 zł dodatku co miesiąc z ZUS! Dodatek dla sierot zupełnych 2026 r. – zasady przyznawania i nowe kwoty

Dodatek dla sierot zupełnych to jedno z najważniejszych świadczeń wypłacanych przez ZUS. Od 1 marca 2026 r. kwota tego świadczenia wzrośnie do około 645,86 zł miesięcznie, dzięki corocznej waloryzacji. To świadczenie jest doliczane do renty sierocej i stanowi istotne wsparcie finansowe dla młodych osób, które straciły oboje rodziców. Sprawdź, komu dokładnie przysługują te pieniądze, jakie warunki należy spełnić i jak wygląda proces wnioskowania do ZUS.

Lista wszystkich dodatków do emerytur 2026. Nawet 1000 zł ekstra co miesiąc z ZUS! Komu przysługują i jakie kwoty po waloryzacji?

Podwyżka emerytur o 4,88% od 1 marca 2026 r. to nie wszystko. Wraz z waloryzacją wzrastają również wszystkie dodatki i świadczenia wypłacane przez ZUS. Dla wielu seniorów to właśnie te dodatki stanowią realne wsparcie finansowe, często wynoszące nawet kilkaset złotych ekstra co miesiąc. Sprawdź pełną listę siedmiu najważniejszych dodatków do emerytury na 2026 r., poznaj ich nowe kwoty i dowiedz się, jak o nie zawnioskować.

Szkoła bez jedynek? Nauczyciele biją na alarm: boją się rodziców bardziej niż uczniów

Czy w podstawówkach nie będzie już stawiania jedynek? Jeśli tak, to nie dlatego, że uczniowie nagle zaczęli mieć same piątki. Powód jest znacznie mniej budujący — to strach. Strach nauczycieli przed rodzicami, którzy z byle jakiej jedynki potrafią zrobić aferę na pół szkoły. Dyrektorzy, zamiast wspierać pedagogów, coraz częściej sugerują, że lepiej „nie psuć atmosfery”. A jedynki? Te stają się w szkołach… niemile widziane.

REKLAMA

To świadczenie z ZUS okazało się prawdziwym hitem. Wniosek można złożyć ponownie

355 zł brutto, taka jest średnia kwota wdowiej renty, po którą seniorzy przypuścili szturm na ZUS. Wypłacane od lipca świadczenie trafiło do 533 tysięcy Polaków, a jego łączna wartość wyniosła 1,8 miliarda złotych. Co z tymi, którzy nie wybrali najkorzystniejszego wariantu? Okazuje się, że wniosek można złożyć ponownie.

Wyrównanie Emerytur Czerwcowych 2009-2019: Kto dostanie nawet 12 000 zł z ZUS? Ustawa wchodzi w życie w 2026 r.

To koniec wieloletniej batalii prawnej i błędu w ustawie emerytalnej! Od 2026 r. wchodzi w życie ustawa o ponownym przeliczeniu tzw. emerytur czerwcowych, przyznanych w latach 2009–2019. ZUS wyrówna i podwyższy świadczenia dla blisko 95 tys. seniorów, których emerytury były zaniżone wyłącznie z powodu terminu złożenia wniosku. Kwoty zaległego wyrównania mogą sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych! Sprawdź, kogo obejmie przeliczenie i czy musisz złożyć wniosek, by otrzymać wyższe pieniądze.

REKLAMA