REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 1999 nr 86 poz. 961

ROZPORZĄDZENIE MINISTRA KULTURY I SZTUKI

z dnia 7 września 1999 r.

w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki artystyczne

Tekst pierwotny

Na podstawie art. 22 ust. 2 pkt 6 w związku z art. 32a ust. 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126) zarządza się, co następuje:

§ 1.
1. Innowacją pedagogiczną, zwaną dalej „innowacją”, w publicznych szkołach i placówkach artystycznych, zwanych dalej „szkołami”, są zmodyfikowane rozwiązania organizacyjne bądź metodyczne mające na celu poprawę skuteczności działania szkoły.

2. Eksperymentem pedagogicznym, zwanym dalej „eksperymentem”, są działania służące podniesieniu skuteczności działania szkoły, w ramach których tworzy się nowe warunki, organizację zajęć, sposób albo treść nauczania, wychowania lub opieki, a efekty tych działań są poddane procedurze weryfikacyjnej, zgodnej z metodologią nauk pedagogicznych.

3. Innowacje i eksperymenty nie mogą prowadzić do zmiany typu szkoły, a ponadto nie mogą naruszać:

1) ramowych planów nauczania, w zakresie określonego przez te plany minimalnego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych,

2) zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów, w zakresie, który ograniczałby uprawnienia ucznia do uzyskania świadectwa lub dyplomu.

§ 2.
1. Innowacja lub eksperyment może obejmować wszystkie lub wybrane zajęcia edukacyjne, całą szkołę lub jej część, czyli wydział, sekcję, grupę, ciąg klas lub grup.

2. Rozpoczęcie innowacji lub eksperymentu jest możliwe po zapewnieniu przez szkołę odpowiednich warunków kadrowych i organizacyjnych niezbędnych do realizacji planowanych działań innowacyjnych i eksperymentalnych.

3. Innowacje lub eksperymenty wymagające przyznania szkole dodatkowych środków budżetowych mogą być podjęte po wyrażeniu przez organ prowadzący szkołę pisemnej zgody na finansowanie planowanych działań.

4. Rekrutacja do szkół, w których prowadzona jest innowacja lub eksperyment, odbywa się na zasadzie powszechnej dostępności.

§ 3.
Innowacje, o których mowa w § 1 ust. 1, mogą w szczególności polegać na:

1) modyfikacji rozwiązań organizacyjnych lub metodycznych zachowującej cele kształcenia oraz wiedzę i umiejętności ucznia określone w podstawie programowej,

2) łącznym, czyli blokowym, nauczaniu zajęć edukacyjnych na podstawie jednego programu nauczania,

3) wprowadzeniu do szkolnego planu nauczania zajęć edukacyjnych nie ujętych w ramowych planach nauczania wspomagających kierunek kształcenia artystycznego.

§ 4.
1. Uchwałę w sprawie wprowadzenia innowacji w szkole podejmuje rada pedagogiczna.

2. Uchwała o wprowadzeniu innowacji może być podjęta po uzyskaniu:

1) pozytywnej opinii rady szkoły,

2) pozytywnej opinii metodyka lub konsultanta wyznaczonego przez Centrum Edukacji Artystycznej, zwane dalej „Centrum”, w przypadku innowacji, o której mowa w § 3 pkt 3,

3) pisemnej zgody autora lub zespołu autorskiego innowacji,

4) zgody organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.

3. Uchwałę rady pedagogicznej o podjęciu innowacji wraz z opisem jej zasad oraz opiniami, o których mowa w ust. 2, dyrektor szkoły przekazuje Centrum do 30 czerwca roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny wprowadzenia innowacji.

4. Centrum po upływie trzech miesięcy od rozpoczęcia roku szkolnego informuje ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego o zakresie i rodzajach innowacji podjętych w szkołach, nad którymi sprawuje nadzór pedagogiczny.

§ 5.
W przypadku stwierdzenia w trybie nadzoru pedagogicznego, że innowacja prowadzona jest niezgodnie z warunkami określonymi w niniejszym rozporządzeniu albo powoduje obniżenie poziomu kształcenia lub skuteczności działania szkoły, Centrum może wstrzymać dalsze prowadzenie innowacji.
§ 6.
Dyrektor szkoły prowadzącej innowację przekazuje - bezpośrednio po jej zakończeniu – Centrum, a w uzasadnionych przypadkach również organowi prowadzącemu szkołę – ocenę wyników innowacji.
§ 7.
Eksperyment nie może naruszać uprawnień ucznia do bezpłatnej nauki, wychowania i opieki w zakresie ustalonym w ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329 i Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 28, poz. 153 i Nr 141, poz. 943 oraz z 1998 r. Nr 117, poz. 759 i Nr 162, poz. 1126), a także w zakresie uzyskania wiedzy i umiejętności koniecznych do ukończenia danego typu szkoły, złożenia egzaminu dyplomowego i maturalnego.
§ 8.
Prowadzenie eksperymentu wymaga zgody ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego.
§ 9.
1. Dyrektor szkoły po uzyskaniu zgody rady pedagogicznej i opinii Centrum występuje z wnioskiem do ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego w terminie do 31 stycznia roku szkolnego poprzedzającego rok szkolny, w którym planowane jest jego rozpoczęcie.

2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, powinien zawierać:

1) założenia, czas trwania i sposób realizacji eksperymentu, wskazanie procedur weryfikacyjnych oraz formę przedstawienia oceny wyników eksperymentu,

2) opinię wyższej uczelni, która przeprowadzi weryfikację założeń eksperymentu, będzie sprawować opiekę naukową nad eksperymentem oraz dokona jego oceny,

3) w przypadku eksperymentu dotyczącego zawodu nie umieszczonego w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego – opinię wojewódzkiego urzędu pracy lub instytucji artystycznej zainteresowanej wynikami eksperymentu oraz pozytywną opinię o merytorycznej zawartości dokumentacji programowej, wydaną przez wyższą szkołę artystyczną właściwą dla zawodu będącego przedmiotem eksperymentu,

4) potwierdzenie zgody rady pedagogicznej oraz pozytywną opinię rady szkoły,

5) zgodę organu prowadzącego szkołę, o której mowa w § 2 ust. 3.

§ 10.
1. Dyrektor szkoły prowadzącej eksperyment przekazuje bezpośrednio po jego zakończeniu ministrowi właściwemu do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego ocenę eksperymentu, a w uzasadnionych przypadkach – również organowi prowadzącemu szkołę.

2. Oceny, o których mowa w ust. 1, składa się za pośrednictwem Centrum, które dołącza swoją opinię.

§ 11.
Traci moc zarządzenie Ministra Kultury i Sztuki z dnia 29 marca 1994 r. w sprawie zasad i warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez szkoły i placówki artystyczne (Dz. Urz. MKiS Nr 3, poz. 9).
§ 12.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Minister Kultury i Sztuki: A. Zakrzewski

Metryka
  • Data ogłoszenia: 1999-10-22
  • Data wejścia w życie: 1999-10-22
  • Data obowiązywania: 1999-10-22
  • Dokument traci ważność: 2011-06-07
Brak dokumentów zmieniających.
Brak zmienianych dokumentów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA