REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 1158

USTAWA

z dnia 25 lipca 2025 r.

o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw1), 2)

Tekst pierwotny

Art. 1.

W ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006 i 1019) wprowadza się następujące zmiany:

1) do tytułu ustawy dodaje się odnośnik nr 1 w brzmieniu:

1) Niniejsza ustawa służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie ustanowienia środków na rzecz wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego na terytorium Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy) (Dz. Urz. UE L 2024/903 z 22.03.2024).”;

2) w art. 1:

a) uchyla się pkt 1,

b) dodaje się pkt 1a i 1b w brzmieniu:

„1a) funkcjonowania Architektury Informacyjnej Państwa,

1b) funkcjonowania repozytorium interoperacyjności,”,

c) pkt 2-6 otrzymują brzmienie:

„2) zapewniania warunków sprawnego funkcjonowania oraz współdziałania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych - w sposób gwarantujący neutralność technologiczną i otwartość używanych standardów i specyfikacji, w tym wynikających z:

a) Krajowych Ram Interoperacyjności,

b) minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi,

c) minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych,

3) dostosowywania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych do Krajowych Ram Interoperacyjności oraz do minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi - w sposób gwarantujący neutralność technologiczną i otwartość używanych standardów i specyfikacji,

4) dostosowywania rejestrów publicznych do Krajowych Ram Interoperacyjności oraz do minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych - w sposób gwarantujący neutralność technologiczną i otwartość używanych standardów i specyfikacji,

5) kontroli realizacji przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz rejestrów publicznych,

6) wymiany danych między podmiotami publicznymi a podmiotami niebędącymi podmiotami publicznymi,”,

d) po pkt 9c dodaje się przecinek i dodaje się pkt 9d i 9e w brzmieniu:

„9d) funkcjonowania Komitetu do spraw Cyfryzacji,

9e) inwentaryzacji systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych”;

3) w art. 2:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Przepisy ustawy stosuje się do podmiotów publicznych:

1) jednostek sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39);

2) innych niż określone w pkt 1 państwowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;

3) innych niż określone w pkt 1 osób prawnych utworzonych w szczególnym celu zaspokajania potrzeb o charakterze powszechnym, niemających charakteru przemysłowego ani handlowego, jeżeli podmioty te oraz podmioty, o których mowa w pkt 1 i 2, pojedynczo lub wspólnie, bezpośrednio albo pośrednio przez inny podmiot:

a) finansują te osoby prawne w ponad 50 % lub

b) posiadają ponad połowę udziałów albo akcji tych osób prawnych, lub

c) sprawują nadzór nad organami zarządzającymi tych osób prawnych, lub

d) mają prawo do powoływania ponad połowy składu organów nadzorczych lub zarządzających tych osób prawnych;

4) związków podmiotów, o których mowa w pkt 1-3;

5) instytutów badawczych, Centrum Łukasiewicz oraz instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz;

6) uczelni niepublicznych;

7) federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki.”,

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Przepisy art. 12k ust. 4 i 5, art. 12l, art. 12n, art. 13, art. 14, art. 15, art. 15a, art. 17a ust. 7, art. 19c-20a, art. 20e, art. 20gb, art. 20gc, art. 20m, art. 20n, art. 20q, art. 20r oraz art. 21-24 stosuje się również do podmiotu innego niż podmiot publiczny, realizującego zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów albo na skutek powierzenia tych zadań lub ich zlecenia przez podmiot publiczny.”,

c) uchyla się ust. 2,

d) w ust. 3:

- skreśla się wyrazy „przedsiębiorstw państwowych, spółek handlowych,”,

- wyraz „informacji” zastępuje się wyrazem „danych”,

e) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Przepisów art. 25, art. 25a i art. 28 nie stosuje się do instytutów badawczych, Centrum Łukasiewicz, instytutów działających w ramach Sieci Badawczej Łukasiewicz, uczelni, federacji podmiotów systemu szkolnictwa wyższego i nauki, Polskiej Akademii Nauk ani tworzonych przez nią jednostek organizacyjnych, Polskiej Komisji Akredytacyjnej, Rady Doskonałości Naukowej, Rzecznika Praw Obywatelskich, Trybunału Konstytucyjnego, Sądu Najwyższego, sądów administracyjnych, Najwyższej Izby Kontroli, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, Krajowego Biura Wyborczego, Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, Komisji Nadzoru Finansowego ani Generalnego Inspektora Informacji Finansowej.”;

4) w art. 3:

a) pkt 5 i 6 otrzymują brzmienie:

„5) rejestr publiczny - uporządkowany zbiór danych służący do realizacji zadań publicznych, prowadzony na podstawie przepisów ustawowych przez podmiot realizujący zadania publiczne;

6) przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu - zespół działań organizacyjnych i technicznych służących do realizacji zadań publicznych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, obejmujących co najmniej jedno z następujących działań:

a) budowę systemu teleinformatycznego używanego do realizacji zadania publicznego, w tym umożliwiającego wymianę danych z podmiotami publicznymi,

b) utworzenie rejestru publicznego,

c) udostępnianie w postaci elektronicznej zasobu informacyjnego podmiotu publicznego,

d) wdrożenie usługi służącej do realizacji zadań publicznych,

e) budowę infrastruktury teleinformatycznej, w tym telekomunikacyjnej,

f) rozszerzenie zakresu, zmianę funkcjonalności lub zmianę technologiczną produktów powstałych w wyniku działań, o których mowa w lit. a-e,

g) utrzymanie produktów powstałych w wyniku działań, o których mowa w lit. a-e,

h) wsparcie rozwoju społeczeństwa informacyjnego;”,

b) po pkt 6 dodaje się pkt 6a w brzmieniu:

„6a) założenia przedsięwzięcia informatycznego o publicznym zastosowaniu - ogólny plan przedsięwzięcia informatycznego o publicznym zastosowaniu zawierający w szczególności informacje o:

a) zakresie przedsięwzięcia, w tym produktach powstałych w wyniku działań przedsięwzięcia,

b) harmonogramie realizacji przedsięwzięcia,

c) kosztach i planowanych źródłach finansowania przedsięwzięcia,

d) uwarunkowaniach i otoczeniu związanych z realizacją przedsięwzięcia,

e) ryzyku związanym z realizacją przedsięwzięcia,

f) sposobie i kosztach utrzymania produktów powstałych w wyniku działań przedsięwzięcia oraz ryzyku związanym z tym utrzymaniem;”,

c) uchyla się pkt 7 i 8,

d) pkt 9 i 10 otrzymują brzmienie:

„9) minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi - zespół wymagań, których spełnienie przez system teleinformatyczny używany do realizacji zadań publicznych umożliwia wymianę danych z innymi systemami teleinformatycznymi używanymi do realizacji zadań publicznych oraz zapewnia dostęp do danych udostępnianych za pomocą tego systemu;

10) minimalne wymagania dla rejestrów publicznych - zespół wymagań służących do zapewnienia spójności prowadzenia rejestrów publicznych, a także zapewnienia wiarygodności, jednoznaczności, aktualności, kompletności i dostępności danych gromadzonych w tych rejestrach;”,

e) po pkt 11 dodaje się pkt 11a w brzmieniu:

„11a) interfejs programistyczny aplikacji - interfejs programistyczny aplikacji, o którym mowa w art. 2 pkt 9 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2023 r. poz. 1524);”,

f) pkt 18 otrzymuje brzmienie:

„18) interoperacyjność - zdolność podmiotów do współdziałania przez wymianę danych za pomocą środków komunikacji elektronicznej;”,

g) pkt 21 otrzymuje brzmienie:

„21) Krajowe Ramy Interoperacyjności - zestaw wymagań organizacyjnych, semantycznych oraz technicznych dotyczących interoperacyjności;”,

h) w pkt 27 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 28-32 w brzmieniu:

„28) model architektoniczny - odwzorowanie obiektów, w szczególności usług, procesów, systemów, danych oraz sposobów ich powiązania, identyfikujące kluczowe komponenty funkcjonalne, które zapewniają realizację zadań publicznych za pomocą środków komunikacji elektronicznej;

29) Architektura Informacyjna Państwa - metodę zarządzania informatyzacją państwa realizującą cele strategii, o której mowa w art. 12aa ust. 1, opartą na modelach architektonicznych i obejmującą zasady podstawowe, zwane dalej „pryncypiami”, standardy, wytyczne i rekomendacje architektoniczne;

30) metadane - metadane, o których mowa w art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego;

31) środki Unii Europejskiej - środki, o których mowa w:

a) art. 5 ust. 3 pkt 1, 2, 4, 5 i 6 oraz art. 202 ust. 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych,

b) art. 3b oraz art. 14ll ust. 1 i 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2025 r. poz. 198);

32) środki z innych źródeł zagranicznych - środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.”;

5) po art. 4b dodaje się art. 4c w brzmieniu:

„Art. 4c. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji jest właściwym organem odpowiedzialnym za stosowanie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie ustanowienia środków na rzecz wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego na terytorium Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy) (Dz. Urz. UE L 2024/903 z 22.03.2024), zwanego dalej „rozporządzeniem 2024/903”, oraz pojedynczym punktem kontaktowym, w rozumieniu art. 17 ust. 1 rozporządzenia 2024/903.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji wyznacza przedstawiciela w Radzie ds. Interoperacyjnej Europy, o której mowa w art. 15 ust. 1 rozporządzenia 2024/903, spośród osób zatrudnionych w urzędzie obsługującym tego ministra, które posiadają kompetencje i wiedzę z zakresu interoperacyjności transgranicznej, o której mowa w art. 2 pkt 1 rozporządzenia 2024/903.

3. Do zadań ministra właściwego do spraw informatyzacji, o których mowa w ust. 1 i 2, przepisów art. 4a i art. 4b nie stosuje się.”;

6) tytuł rozdziału 2 otrzymuje brzmienie:

„Strategia dotycząca informatyzacji państwa oraz pełnomocnicy do spraw informatyzacji”;

7) dodaje się art. 12aa-12ae w brzmieniu:

„Art. 12aa. 1. Rada Ministrów przyjmuje, w drodze uchwały, strategię dotyczącą informatyzacji państwa, zwaną dalej „strategią”.

2. Strategia określa:

1) aktualny stan informatyzacji państwa;

2) wizję informatyzacji państwa;

3) cele informatyzacji państwa;

4) środki i działania służące do realizacji celów informatyzacji państwa;

5) sposoby i zasady współpracy podmiotów, których dotyczy informatyzacja państwa;

6) możliwości finansowania działań, o których mowa w pkt 4.

Art. 12ab. Strategia jest przyjmowana na okres dziesięcioletni.

Art. 12ac. 1. Strategię realizują członkowie Rady Ministrów.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji monitoruje realizację strategii.

Art. 12ad. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji we współpracy z innymi członkami Rady Ministrów dokonuje przeglądu strategii co 2 lata.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji sporządza sprawozdanie z przeglądu strategii i przedkłada je Radzie Ministrów w terminie 2 miesięcy od dnia zakończenia przeglądu.

Art. 12ae. 1. W urzędzie obsługującym ministra kierującego działem administracji rządowej oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów powołuje się pełnomocnika do spraw informatyzacji, zwanego dalej „pełnomocnikiem”. Przepisów art. 4a ust. 1 i 6 nie stosuje się.

2. Pełnomocnika można powołać w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1, w szczególności w urzędzie obsługującym organ jednostki samorządu terytorialnego.

3. Do zadań pełnomocnika należy:

1) koordynowanie realizacji strategii w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej kierowanym przez właściwego ministra, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, albo w zakresie spraw należących do właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych;

2) diagnozowanie obszaru, w którym jest konieczne wprowadzenie zmian w zakresie spraw objętych działem administracji rządowej kierowanym przez właściwego ministra, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych temu ministrowi lub przez niego nadzorowanych, albo w zakresie spraw należących do właściwości Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, w tym w zakresie spraw należących do właściwości jednostek organizacyjnych lub organów podległych Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych - pod względem realizacji strategii oraz wprowadzania nowych technologii cyfrowych;

3) wsparcie merytoryczne w procesie uzgadniania projektów aktów normatywnych kierowanych do właściwego ministra w ramach rządowego procesu legislacyjnego;

4) diagnozowanie potrzeb pracowników zatrudnionych w urzędzie, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, lub pracowników organów lub jednostek organizacyjnych podległych właściwemu ministrowi albo Prezesowi Rady Ministrów lub przez niego nadzorowanych, przygotowywanie materiałów szkoleniowych i organizowanie szkoleń, a także rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i informacji o dostępnych szkoleniach - w obszarze kompetencji cyfrowych;

5) tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników, o których mowa w pkt 4;

6) przygotowywanie bieżących informacji na temat postępów w realizacji strategii oraz związanego z tym ryzyka i ich przedkładanie ministrowi właściwemu do spraw informatyzacji w celu, o którym mowa w art. 12ac ust. 2;

7) przygotowywanie informacji z realizacji strategii w celu dokonania przeglądu, o którym mowa w art. 12ad ust. 1;

8) uczestnictwo we współpracy z innymi podmiotami w zakresie zadań związanych z realizacją strategii;

9) wspieranie kierownika urzędu, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, w zakresie zapewnienia zgodności przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, które są realizowane przez ten urząd, z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa, Krajowymi Ramami Interoperacyjności, minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;

10) koordynowanie przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ust. 1, oraz ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia 2024/903, oraz koordynowanie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań interoperacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia 2024/903, w ramach urzędu, o którym mowa w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika;

11) wykonywanie innych zadań wspierających realizację dokumentów o charakterze strategicznym, polityk i programów rozwoju, związanych z informatyzacją państwa.

4. Do zadań pełnomocnika powołanego w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1 należy:

1) diagnozowanie potrzeb pracowników zatrudnionych w urzędzie innym niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, przygotowywanie materiałów szkoleniowych i organizowanie szkoleń, a także rozpowszechnianie materiałów szkoleniowych i informacji o dostępnych szkoleniach - w obszarze kompetencji cyfrowych;

2) tworzenie i upowszechnianie dobrych praktyk wspierających podnoszenie kompetencji cyfrowych pracowników, o których mowa w pkt 1;

3) wspieranie kierownika urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, w zakresie zapewnienia zgodności przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, które są realizowane przez ten urząd, z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa, Krajowymi Ramami Interoperacyjności, minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi oraz minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;

4) koordynowanie przeprowadzania ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ust. 1, oraz ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia 2024/903, oraz koordynowanie udostępniania i ponownego wykorzystywania rozwiązań interoperacyjnych, o których mowa w art. 4 ust. 1 rozporządzenia 2024/903, w ramach urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika;

5) wykonywanie innych zadań związanych z informatyzacją, wskazanych przez kierownika urzędu innego niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.

5. Pełnomocnika powołuje i odwołuje kierownik urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, spośród osób zatrudnionych w tym urzędzie, które posiadają kompetencje, wiedzę i doświadczenie z zakresu informatyzacji niezbędne do realizacji zadań pełnomocnika.

6. W zakresie wykonywanych zadań pełnomocnik podlega bezpośrednio kierownikowi urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.

7. Obsługę merytoryczną, organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową pełnomocnika zapewnia urząd, o którym mowa w ust. 1, albo inny urząd niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika.

8. Pełnomocnicy są obowiązani do współdziałania oraz współpracy z innymi podmiotami w zakresie realizacji swoich zadań.

9. Pełnomocnik za zgodą kierownika urzędu, o którym mowa w ust. 1, albo innego urzędu niż urzędy wymienione w ust. 1, w którym powołano pełnomocnika, może tworzyć spośród pracowników, o których mowa w ust. 3 pkt 4 lub ust. 4 pkt 1, zespoły do opracowania określonych zagadnień lub wykonania określonych czynności oraz może zlecać przeprowadzanie badań i ekspertyz.”;

8) uchyla się art. 12b-12i;

9) tytuł rozdziału 3 otrzymuje brzmienie:

„Architektura Informacyjna Państwa, systemy teleinformatyczne używane do realizacji zadań publicznych, wymiana danych z podmiotami publicznymi, rejestry publiczne oraz Komitet do spraw Cyfryzacji”;

10) w rozdziale 3 dodaje się art. 12j-12n w brzmieniu:

„Art. 12j. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji opracowuje i rozwija Architekturę Informacyjną Państwa.

2. Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi repozytorium Architektury Informacyjnej Państwa, w którym są gromadzone w szczególności modele architektoniczne oraz pryncypia, standardy, wytyczne i rekomendacje architektoniczne - z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego.

3. Minister właściwy do spraw informatyzacji udostępnia pryncypia, standardy, wytyczne i rekomendacje architektoniczne Architektury Informacyjnej Państwa na stronie internetowej, której adres elektroniczny jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra.

Art. 12k. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi repozytorium interoperacyjności z wykorzystaniem powszechnie dostępnego systemu teleinformatycznego, w tym zapewnia mechanizm monitorowania dostępności interfejsów programistycznych aplikacji systemów teleinformatycznych służących do prowadzenia rejestrów publicznych.

2. Głównymi funkcjonalnościami repozytorium interoperacyjności są publikowanie i udostępnianie informacji służących do zapewnienia interoperacyjności.

3. Repozytorium interoperacyjności zawiera w szczególności następujące kategorie informacji:

1) metadane rejestrów publicznych, w tym:

a) pełną i skróconą nazwę rejestru publicznego,

b) opis rejestru publicznego,

c) nazwę organu prowadzącego rejestr publiczny oraz numer identyfikacyjny REGON podmiotu, który obsługuje ten organ w zakresie prowadzenia rejestru publicznego, jeżeli posiada taki numer,

d) kategorię przedmiotową i status funkcjonowania rejestru publicznego, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 12m,

e) podstawę prawną prowadzenia rejestru publicznego i datę jego utworzenia,

f) podstawę prawną i datę zakończenia prowadzenia rejestru publicznego - w przypadku zakończenia prowadzenia rejestru publicznego,

g) struktury danych i znaczenie danych zawartych w tych strukturach dla danych gromadzonych w rejestrze publicznym,

h) formaty plików, w których są udostępniane dane z rejestru publicznego,

i) informacje, o których mowa w art. 14 ust. 1a pkt 3,

j) terminy udostępniania danych zgromadzonych w rejestrze publicznym,

k) informacje o pojedynczym punkcie kontaktowym dla rejestru publicznego, o którym mowa w art. 14 ust. 1a pkt 4;

2) informacje o interfejsach programistycznych aplikacji systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 13 ust. 5;

3) wyniki ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ust. 3;

4) sprawozdania przedstawiające wyniki ocen interoperacyjności, o których mowa w art. 3 ust. 1 rozporządzenia 2024/903;

5) informacje o systemie rejestrów państwowych, o których mowa w art. 13b ust. 2;

6) raporty z przeglądu standardów oraz specyfikacji, o których mowa w art. 18a.

4. Podmiot prowadzący rejestr publiczny z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego lub używający systemu teleinformatycznego do realizacji zadań publicznych:

1) publikuje w repozytorium interoperacyjności informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1-4, albo wskazuje podstawę prawną, z której wynika obowiązek zachowania niejawności takich informacji;

2) zapewnia jakość, w tym poprawność, aktualność oraz kompletność publikowanych informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

5. Jeżeli rejestr publiczny jest prowadzony z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego przez więcej niż jeden podmiot, do publikowania informacji, o których mowa w ust. 3 pkt 1-4, a także do zapewnienia ich jakości, w tym poprawności, aktualności oraz kompletności, jest obowiązany podmiot, który prowadzi ten system teleinformatyczny.

Art. 12l. Podmioty obowiązane na podstawie przepisów odrębnych do przekazywania danych podmiotom realizującym zadania publiczne stosują, w ramach przekazywania takich danych, rozwiązania zapewniające zgodność z metadanymi rejestrów publicznych i interfejsami programistycznymi aplikacji systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 12k ust. 3 pkt 1 i 2.

Art. 12m. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia:

1) szczegółowe funkcjonalności repozytorium interoperacyjności,

2) sposób kategoryzacji informacji przeznaczonych do udostępniania w repozytorium interoperacyjności, w tym kategorie przedmiotowe i statusy funkcjonowania rejestru publicznego w repozytorium interoperacyjności,

3) szczegółowy sposób prowadzenia repozytorium interoperacyjności,

4) szczegółowy sposób wykonywania obowiązków przez podmioty realizujące zadania publiczne w zakresie udostępniania danych i informacji w repozytorium interoperacyjności

- mając na uwadze potrzebę zapewnienia interoperacyjności, zachowania spójnych standardów prezentacji danych w repozytorium interoperacyjności oraz zapewnienia informacji o danych gromadzonych w rejestrach publicznych i sposobie dostępu do tych danych przetwarzanych w systemach teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych.

Art. 12n. 1. Podmiot realizujący zadania publiczne przeprowadza ocenę interoperacyjności krajowej każdorazowo przed wprowadzeniem zmian w systemie teleinformatycznym używanym do realizacji zadań publicznych lub w rejestrze publicznym.

2. Ocena interoperacyjności krajowej zawiera:

1) opis wpływu zmian wprowadzanych w systemie teleinformatycznym używanym do realizacji działań publicznych lub w rejestrze publicznym na podmioty publiczne;

2) opis działań podjętych oraz planowanych do podjęcia w celu minimalizacji lub usunięcia negatywnego wpływu zmian na podmioty publiczne;

3) informację o negatywnym wpływie zmian na podmioty publiczne, który nie zostanie usunięty w ramach działań, o których mowa w pkt 2.

3. Podmiot realizujący zadania publiczne publikuje wynik oceny interoperacyjności krajowej w formacie nadającym się do odczytu maszynowego, ułatwiającym tłumaczenie maszynowe, w repozytorium interoperacyjności przed wprowadzeniem zmian. Publikacja, o której mowa w zdaniu pierwszym, następuje w terminie pozwalającym podmiotom publicznym na realizację zadań publicznych wynikających z przepisów odrębnych.

4. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do działań prowadzonych w stosunku do systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych oraz do rejestrów publicznych niewpływających na ich interoperacyjność, w szczególności do konserwacji oprogramowania, aktualizacji w zakresie bezpieczeństwa lub aktualizacji technicznych.”;

11) w art. 13:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Podmiot realizujący zadania publiczne używa do ich realizacji systemów teleinformatycznych:

1) spełniających minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi:

a) zapewniających spójność działania tych systemów,

b) określających model architektury oraz specyfikacje interfejsu programistycznego aplikacji, zwanego dalej „API”, tych systemów,

c) określających formaty danych oraz protokoły komunikacyjne i szyfrujące, przy zachowaniu możliwości nieodpłatnego ich wykorzystania,

d) zapewniających sprawną i bezpieczną wymianę danych między podmiotami publicznymi oraz między podmiotami publicznymi a organami innych państw lub organizacji międzynarodowych;

2) zapewniających interoperacyjność zgodnie z Krajowymi Ramami Interoperacyjności obejmującymi zagadnienia dotyczące:

a) sposobu postępowania podmiotu realizującego zadania publiczne w zakresie stosowania i wyboru norm, standardów, metod oraz formatów,

b) sposobu jej osiągania,

c) ocen interoperacyjności krajowej, o których mowa w art. 12n ust. 1;

3) zgodnych z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa.”,

b) w ust. 2:

- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Podmiot realizujący zadania publiczne z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego albo za pomocą środków komunikacji elektronicznej do przekazywania danych między tym podmiotem a podmiotem niebędącym organem administracji rządowej:”,

- pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) zapewnia spełnianie przez system teleinformatyczny służący do wymiany danych, poza wymaganiami, o których mowa w ust. 1, wymogu równego traktowania rozwiązań informatycznych;”,

- w pkt 2:

- - wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„udostępnia w Biuletynie Informacji Publicznej na swojej stronie podmiotowej:”,

- - uchyla się lit. a,

c) uchyla się ust. 3,

d) ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Podmiot realizujący zadania publiczne może nie udostępniać testów akceptacyjnych, jeżeli w oprogramowaniu interfejsowym mają być stosowane wyłącznie formaty danych oraz protokoły komunikacyjne i szyfrujące określone w przepisach wydanych na podstawie art. 18.”,

e) dodaje się ust. 5 w brzmieniu:

„5. Podmiot realizujący zadania publiczne przygotowuje następujące informacje o API systemu teleinformatycznego używanego do realizacji zadań publicznych:

1) informacje o punktach dostępowych API,

2) skrócony opis API,

3) dokumentację API, zawierającą w szczególności opis struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących,

4) opis sposobów integracji z API,

5) informację o gwarantowanym poziomie dostępności API,

6) informację o sposobie dostępu do danych w przypadku czasowej niedostępności API dłuższej niż wynikająca z informacji, o której mowa w pkt 5,

7) statystyki użycia API

- i zapewnia ich aktualność.”;

12) w art. 13b w ust. 2:

a) wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Minister właściwy do spraw informatyzacji określi i udostępni w repozytorium interoperacyjności:”,

b) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) informacje o rejestrach publicznych prowadzonych w systemie rejestrów państwowych.”;

13) w art. 14:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Podmiot realizujący zadania publiczne prowadzący rejestr publiczny jest obowiązany prowadzić ten rejestr zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych, określającymi kluczowe typy i identyfikatory obiektów w rejestrach publicznych oraz zasady prowadzenia rejestru publicznego i dostępu do niego.”,

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu:

„1a. Podmiot prowadzący rejestr publiczny, z wyjątkiem jednostki samorządu terytorialnego, związku takich jednostek, związku metropolitalnego, samorządowej jednostki budżetowej, samorządowego zakładu budżetowego, samorządowej instytucji kultury, samorządowej osoby prawnej utworzonej na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych oraz innej samorządowej jednostki organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, jest obowiązany:

1) prowadzić ten rejestr z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego;

2) umożliwiać dostarczanie danych do tego rejestru oraz udostępnianie danych z tego rejestru za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności przez interfejsy programistyczne aplikacji systemów teleinformatycznych, z wykorzystaniem których jest zapewniany dostęp do rejestru publicznego;

3) opracować i aktualizować:

a) listę słowników, schematów klasyfikacyjnych, taksonomii oraz list kodowych dla danych gromadzonych w rejestrze publicznym,

b) warunki oraz procedurę dostępu do danych gromadzonych w rejestrze publicznym,

c) warunki ponownego wykorzystania danych gromadzonych w rejestrze publicznym,

d) procedurę zgłaszania niezgodności danych w rejestrze publicznym ze stanem faktycznym - w przypadku gdy taka procedura nie została określona w przepisach regulujących funkcjonowanie rejestru publicznego;

4) zapewniać prowadzenie pojedynczego punktu kontaktowego dla rejestru publicznego, za pomocą którego są udzielane informacje pozwalające na zapewnienie interoperacyjności w odniesieniu do prowadzonego rejestru publicznego.

1b. W przypadku gdy jednostka samorządu terytorialnego, związek takich jednostek, związek metropolitalny, samorządowa jednostka budżetowa, samorządowy zakład budżetowy, samorządowa instytucja kultury, samorządowa osoba prawna utworzona na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych lub samorządowa jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej prowadzą rejestr publiczny z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, przepisy ust. 1a pkt 2-4 stosuje się.”,

c) uchyla się ust. 2,

d) ust. 3 i 4 otrzymują brzmienie:

„3. Podmiot prowadzący z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego rejestr publiczny, który zawiera dane osób fizycznych, dokonuje uprzedniej weryfikacji danych wprowadzanych po raz pierwszy do tego rejestru pod względem zgodności tych danych z danymi zgromadzonymi w rejestrze PESEL.

4. W przypadku wprowadzenia po raz pierwszy do rejestru publicznego danych osoby nieposiadającej numeru PESEL podmiot prowadzący ten rejestr nie przeprowadza weryfikacji tych danych.”,

e) ust. 7 i 8 otrzymują brzmienie:

„7. W przypadku negatywnego wyniku weryfikacji, o której mowa w ust. 3, podmiot prowadzący rejestr publiczny niezwłocznie przekazuje właściwemu organowi wskazanemu w art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 24 września 2010 r. o ewidencji ludności informację o negatywnym wyniku weryfikacji oraz posiadane dokumenty stanowiące podstawę stwierdzenia wskazanej niezgodności, ich uwierzytelnione kopie lub odpisy, chyba że przepisy ustaw odrębnych uniemożliwiają ich przekazanie.

8. W przypadku braku dostępu do rejestru PESEL z przyczyn niezależnych od podmiotu prowadzącego rejestr publiczny przepisów ust. 3 i 5 nie stosuje się.”,

f) dodaje się ust. 9 w brzmieniu:

„9. Podmiot otrzymujący dane z rejestru publicznego jest obowiązany chronić je na poziomie nie niższym niż poziom, który ma zastosowanie w przypadku tego rejestru.”;

14) w art. 15 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Dane, o których mowa w ust. 1, są udostępniane za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności przez interfejsy programistyczne aplikacji systemów teleinformatycznych, z wykorzystaniem których jest zapewniany dostęp do rejestru publicznego, i mogą być wykorzystane wyłącznie do realizacji zadań publicznych.”;

15) w art. 15a:

a) w ust. 4 wyrazy „usług sieciowych” zastępuje się wyrazami „interfejsów programistycznych aplikacji”,

b) ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. Udostępnienie interfejsów programistycznych aplikacji, o których mowa w ust. 4, następuje w terminie określonym w porozumieniu, nie dłuższym jednak niż 12 miesięcy od dnia zawarcia tego porozumienia.”;

16) w art. 16:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Podmiot publiczny, który organizuje przetwarzanie danych w systemie teleinformatycznym, jest obowiązany zapewnić możliwość przekazywania danych przez wymianę dokumentów elektronicznych związanych z załatwianiem spraw należących do jego zakresu działania. Do przekazywania danych podmiot ten wykorzystuje informatyczne nośniki danych lub środki komunikacji elektronicznej.”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Podmiot publiczny, o którym mowa w ust. 1, jest obowiązany prowadzić wymianę danych w postaci elektronicznej:

1) z wykorzystaniem systemów teleinformatycznych spełniających minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi;

2) zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych.”,

c) w ust. 3 część wspólna otrzymuje brzmienie:

„- uwzględniając minimalne wymagania dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi, minimalne wymagania dla rejestrów publicznych oraz potrzebę usprawnienia i ujednolicenia obiegu dokumentów między podmiotami publicznymi.”;

17) w art. 17 w ust. 2:

a) pkt 1 i 1a otrzymują brzmienie:

„1) proponowanie i opiniowanie na zlecenie ministra właściwego do spraw informatyzacji projektów stanowisk Rady Ministrów w sprawie dokumentów Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego dotyczących informatyzacji;

1a) opiniowanie projektu strategii oraz innych dokumentów rządowych, w tym projektów strategii rozwoju i projektów programów, w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, dotyczących informatyzacji państwa;”,

b) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) opiniowanie innych projektów aktów prawnych i innych dokumentów dotyczących informatyzacji państwa przekazanych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji;”,

c) w pkt 4 lit. e otrzymuje brzmienie:

„e) terminologii polskiej z zakresu informatyki.”;

18) po art. 17 dodaje się art. 17a-17m w brzmieniu:

„Art. 17a. 1. Komitet do spraw Cyfryzacji, zwany dalej „Komitetem”, zapewnia koordynację i wsparcie działań związanych z informatyzacją państwa w zakresie:

1) rozpatrywania projektów dokumentów rządowych i przyjmowania stanowisk w sprawach:

a) ustaw,

b) aktów normatywnych Rady Ministrów,

c) rozporządzeń Prezesa Rady Ministrów lub ministrów,

d) zarządzeń Prezesa Rady Ministrów;

2) rozpatrywania projektów dokumentów rządowych innych niż określone w pkt 1, w szczególności stanowisk rządu, strategii, polityk, programów, planów, standardów, rekomendacji oraz wytycznych, w tym:

a) procedur realizowania zadań publicznych za pomocą środków komunikacji elektronicznej,

b) wskazywania kluczowych kierunków interwencji oraz potrzeb podjęcia działań

- i przyjmowania stanowiska w tych sprawach;

3) monitorowania lub opiniowania przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu realizowanych przez podmioty publiczne i przyjmowania stanowisk, w tym rekomendacji i wytycznych, w sprawie założeń oraz postępów i efektów realizacji tych przedsięwzięć:

a) niezależnie od ich wartości - w przypadku przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, w ramach których jest realizowane co najmniej jedno z działań, o których mowa w art. 3 pkt 6 lit. a-d oraz h lub w art. 3 pkt 6 lit. f w odniesieniu do lit. a-d, planowanych do finansowania z udziałem środków Unii Europejskiej lub środków z innych źródeł zagranicznych,

b) których wartość przekracza 5 mln zł - w przypadku przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, w ramach których jest realizowane co najmniej jedno z działań, o których mowa w art. 3 pkt 6 lit. a-d oraz h lub w art. 3 pkt 6 lit. f w odniesieniu do lit. a-d, planowanych do finansowania z udziałem innych środków niż środki, o których mowa w lit. a,

c) których wartość przekracza 15 mln zł - w przypadku przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, o których mowa w art. 3 pkt 6 lit. e lub f w odniesieniu do lit. e

- z wyłączeniem przedsięwzięć informatycznych jednostek samorządu terytorialnego, związków takich jednostek, związków metropolitalnych, samorządowych jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, samorządowych instytucji kultury, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych oraz innych samorządowych jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej;

4) monitorowania realizacji strategii oraz przyjmowania stanowiska w tej sprawie;

5) monitorowania realizacji innych dokumentów o charakterze strategicznym, polityk i programów rozwoju, związanych z informatyzacją państwa, wskazanych przez Radę Ministrów lub Prezesa Rady Ministrów i przyjmowanie stanowisk w tych sprawach.

2. Na wniosek podmiotu realizującego przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu przewodniczący Komitetu może zwolnić to przedsięwzięcie z monitorowania lub opiniowania, o których mowa w ust. 1 pkt 3, ze względu na szczególny interes publiczny.

3. Wniosek, o którym mowa w ust. 2, zawiera opis założeń przedsięwzięcia, którego ma dotyczyć zwolnienie, oraz wskazanie istnienia szczególnego interesu publicznego uzasadniającego takie zwolnienie.

4. W przypadku gdy informacje wskazane we wniosku, o którym mowa w ust. 2, nie są wystarczające do jego oceny, w szczególności do oceny istnienia szczególnego interesu publicznego, przewodniczący Komitetu zwraca się do podmiotu realizującego przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu o uzupełnienie wniosku i wskazuje termin jego uzupełnienia, a także może zasięgnąć opinii właściwego ministra kierującego działem administracji rządowej, którego dotyczy przedsięwzięcie.

5. Przewodniczący Komitetu zwalnia przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu z monitorowania lub opiniowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, albo odmawia jego zwolnienia, w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku, o którym mowa w ust. 2.

6. W przypadku odmowy zwolnienia, o której mowa w ust. 5, podmiot realizujący przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu może wystąpić do Komitetu o zwolnienie, ponownie wskazując na istnienie szczególnego interesu publicznego. W przypadku odmowy zwolnienia przedsięwzięcie podlega monitorowaniu lub opiniowaniu, o których mowa w ust. 1 pkt 3.

7. Na wniosek podmiotu realizującego zadania publiczne innego niż podmiot publiczny i za zgodą przewodniczącego Komitetu Komitet może monitorować lub opiniować przedsięwzięcie informatyczne o publicznym zastosowaniu realizowane przez ten podmiot oraz przyjmować stanowisko Komitetu w sprawie założeń oraz postępów i efektów realizacji takiego przedsięwzięcia. Przepisy ust. 3-5 stosuje się odpowiednio, z tym że we wniosku nie wskazuje się na istnienie szczególnego interesu publicznego.

Art. 17b. 1. W przypadku przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, o których mowa w art. 17a ust. 1 pkt 3, realizowanych przez podmioty publiczne, z wyłączeniem Sądu Najwyższego, Naczelnego Sądu Administracyjnego, Trybunału Konstytucyjnego, Najwyższej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Krajowego Biura Wyborczego, pozytywna opinia Komitetu dotycząca założeń przedsięwzięcia stanowi warunek niezbędny do realizacji takiego przedsięwzięcia informatycznego oraz jego finansowania ze środków publicznych.

2. Przepisu ust. 1 nie stosuje się do przedsięwzięcia informatycznego o publicznym zastosowaniu, które nie rozszerza zakresu produktów działań przedsięwzięcia informatycznego, które uzyskało pozytywną opinię Komitetu, o której mowa w ust. 1, nie zmienia funkcjonalności tych produktów lub nie wprowadza w nich zmiany technologicznej oraz którego koszty różnią się o nie więcej niż 15 % od kosztów przyjętych w ramach tego przedsięwzięcia.

Art. 17c. Komitet realizuje zadania, o których mowa w art. 17a ust. 1, mając na uwadze zapewnienie w szczególności:

1) zgodności ze strategią;

2) zgodności ze Strategią Cyberbezpieczeństwa Rzeczypospolitej Polskiej, o której mowa w ustawie z dnia 5 lipca 2018 r. o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (Dz. U. z 2024 r. poz. 1077 i 1222 oraz z 2025 r. poz. 1017 i 1069);

3) zgodności z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa;

4) zgodności z Krajowymi Ramami Interoperacyjności;

5) zgodności z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi;

6) zgodności z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych;

7) optymalizacji warunków udostępniania danych z rejestrów publicznych innym podmiotom publicznym;

8) zgodności z zasadami doręczania korespondencji określonymi w ustawie z dnia 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 i 1841);

9) zgodności z zasadami otwartości danych określonymi w ustawie z dnia 11 sierpnia 2021 r. o otwartych danych i ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego.

Art. 17d. Komitet, w celu realizacji zadań, o których mowa w art. 17a ust. 1, może podejmować uchwały, w tym uchwały w sprawie rekomendacji i wytycznych dotyczących realizacji przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu.

Art. 17e. 1. W skład Komitetu wchodzą:

1) przewodniczący Komitetu - minister właściwy do spraw informatyzacji albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym tego ministra;

2) wiceprzewodniczący Komitetu - sekretarz stanu albo podsekretarz stanu wyznaczony przez ministra właściwego do spraw informatyzacji w urzędzie obsługującym tego ministra;

3) pozostali członkowie Komitetu:

a) Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów albo wyznaczony przez niego sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów,

b) ministrowie albo wyznaczeni przez właściwych ministrów ich przedstawiciele w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, po jednym z urzędu obsługującego danego ministra, z wyłączeniem ministra właściwego do spraw informatyzacji.

2. Członka Komitetu, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, w uzasadnionych przypadkach może zastąpić w pracach Komitetu inny sekretarz stanu, podsekretarz stanu albo pełnomocnik - wskazany przez członka Komitetu, właściwego ministra albo Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

3. Przewodniczący Komitetu jest informowany o zastępstwie przez członka Komitetu, właściwego ministra albo Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów za pośrednictwem sekretarza Komitetu.

Art. 17f. 1. Przewodniczący Komitetu zaprasza Prezesa Rządowego Centrum Legislacji do udziału w pracach Komitetu, w przypadku gdy przedmiotem prac jest projekt dokumentu rządowego, o którym mowa w art. 17a ust. 1 pkt 1.

2. Przewodniczący Komitetu zaprasza do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, przedstawiciela Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego, w przypadku gdy przedmiotem prac jest projekt dokumentu rządowego dotyczący zakresu działania jednostek samorządu terytorialnego.

3. Przewodniczący Komitetu może zapraszać do udziału w pracach Komitetu, z głosem doradczym, inne osoby, reprezentujące w szczególności organy, instytucje, organizacje lub przedsiębiorców - stosownie do przedmiotu prac Komitetu.

Art. 17g. 1. Przewodniczący Komitetu kieruje pracami Komitetu.

2. Przewodniczącego Komitetu w pracach Komitetu może zastępować wiceprzewodniczący Komitetu.

Art. 17h. Sekretarza Komitetu powołuje i odwołuje przewodniczący Komitetu spośród pracowników urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw informatyzacji.

Art. 17i. 1. Posiedzenia Komitetu odbywają się w obecności co najmniej 1/3 liczby członków Komitetu.

2. Rozstrzygnięcia Komitetu zapadają w drodze uzgadniania stanowisk członków Komitetu, a w przypadku rozpatrywania przez Komitet projektów dokumentów rządowych, o których mowa w art. 17a ust. 1 pkt 1 - także Prezesa Rządowego Centrum Legislacji.

3. W przypadku gdy uzgodnienie nie jest możliwe, projekt rozstrzygnięcia może być poddany pod głosowanie z inicjatywy przewodniczącego Komitetu. Rozstrzygnięcia zapadają zwykłą większością głosów, a w przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Komitetu.

4. W przypadku rozpatrywania przez Komitet projektów dokumentów rządowych członek Komitetu oraz Prezes Rządowego Centrum Legislacji mogą zgłosić do protokołu odrębne stanowisko w stosunku do rozstrzygnięcia podjętego na tym posiedzeniu Komitetu.

Art. 17j. Szczegółowy sposób i tryb działania Komitetu jest określony w regulaminie przyjętym przez Komitet i zatwierdzonym uchwałą Rady Ministrów.

Art. 17k. 1. Przewodniczący Komitetu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Komitetu, może:

1) tworzyć w drodze decyzji zespoły zadaniowe, określając w tej decyzji w szczególności zadania, termin ich wykonania, sposób ich realizacji, w tym sposób składania sprawozdań okresowych i końcowych, oraz skład osobowy, w tym kierownika zespołu;

2) zlecać przeprowadzanie badań, opracowywanie ich wyników lub przygotowywanie opinii, ocen lub ekspertyz związanych z realizacją zadań Komitetu.

2. Koszty funkcjonowania Komitetu związane z przeprowadzaniem badań, opracowywaniem ich wyników oraz przygotowywaniem opinii, ocen lub ekspertyz, o których mowa w ust. 1 pkt 2, pokrywa się z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw informatyzacji, oraz ze środków Unii Europejskiej.

Art. 17l. 1. Obsługę prac Komitetu i zespołów zadaniowych zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw informatyzacji.

2. Prace Komitetu są wykonywane z wykorzystaniem narzędzi informatycznych wspierających prace Komitetu, udostępnionych przez ministra właściwego do spraw informatyzacji i wskazanych przez przewodniczącego Komitetu.

Art. 17m. 1. W ramach wykonywanych prac Komitet przetwarza dane osób wskazanych do kontaktu lub odpowiadających za jakość danych udostępnianych Komitetowi w przedkładanych dokumentach lub w narzędziach informatycznych wspierających prace Komitetu, o których mowa w art. 17l ust. 2.

2. Dane, o których mowa w ust. 1, obejmują: imię, nazwisko, adres poczty elektronicznej, numer telefonu, nazwę instytucji, nazwę komórki organizacyjnej w tej instytucji (biura, departamentu, wydziału lub zespołu) oraz stanowisko lub funkcję w tej instytucji.”;

19) art. 18 otrzymuje brzmienie:

„Art. 18. Rada Ministrów określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe sposoby realizacji obowiązków, o których mowa w art. 13 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz art. 14 ust. 1, uwzględniając zasady neutralności technologicznej i otwartości używanych standardów oraz specyfikacji oraz zgodności z opublikowanymi normami zatwierdzonymi przez międzynarodową, europejską lub krajową jednostkę normalizacyjną.”;

20) po art. 18 dodaje się art. 18a w brzmieniu:

„Art. 18a. Rada Ministrów upoważnia ministra właściwego do spraw informatyzacji do:

1) dokonywania nie rzadziej niż raz na 3 lata przeglądu standardów oraz specyfikacji, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie art. 18, w szczególności w celu ich oceny pod kątem zapewniania interoperacyjności, w tym stwierdzenia:

a) stopnia ich zgodności z aktualnymi, opublikowanymi normami, które zostały zatwierdzone przez międzynarodową, europejską lub krajową jednostkę normalizacyjną - z uwzględnieniem otwartych standardów i specyfikacji oraz zasady równego traktowania różnych rozwiązań informatycznych,

b) stopnia ich zgodności z europejskimi ramami interoperacyjności, o których mowa w art. 6 ust. 1 rozporządzenia 2024/903,

c) zakresu i stopnia ich stosowania przez podmioty realizujące zadania publiczne;

2) przygotowania i udostępniania raportu z przeglądu, o którym mowa w pkt 1, w repozytorium interoperacyjności.”;

21) w art. 19c:

a) w ust. 1:

- wprowadzenie do wyliczenia otrzymuje brzmienie:

„Minister właściwy do spraw informatyzacji może zawrzeć porozumienie w sprawie udostępniania usług na ePUAP lub korzystania z interfejsów programistycznych aplikacji pozwalających na wykorzystanie profilu zaufanego z:”,

- część wspólna otrzymuje brzmienie:

„- jeżeli wykażą interes faktyczny w udostępnianiu usług na ePUAP lub w korzystaniu z interfejsów programistycznych aplikacji pozwalających na wykorzystanie profilu zaufanego.”,

b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Ocena interesu faktycznego jest dokonywana z uwzględnieniem jego wpływu na bezpieczeństwo i interes publiczny.”,

c) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. W porozumieniu określa się sposób udostępniania usług na ePUAP oraz ich zakres lub warunki korzystania z interfejsów programistycznych aplikacji pozwalających na wykorzystanie profilu zaufanego.”;

22) po art. 20g dodaje się art. 20ga-20gd w brzmieniu:

„Art. 20ga. 1. Minister właściwy do spraw informatyzacji prowadzi inwentaryzację systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych oraz inwentaryzację rejestrów publicznych, z wyłączeniem systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych wykorzystywanych do celów zapewnienia bezpieczeństwa narodowego i bezpieczeństwa publicznego.

2. Inwentaryzacja jest przeprowadzana co najmniej raz w roku i obejmuje zbieranie informacji o istniejących i planowanych systemach teleinformatycznych przeznaczonych do realizacji zadań publicznych, o rejestrach publicznych, a także o wymianie danych między tymi systemami.

3. Inwentaryzacja jest przeprowadzana z wykorzystaniem Systemu Inwentaryzacji Systemów Teleinformatycznych, zwanego dalej „SIST”, prowadzonego przez ministra właściwego do spraw informatyzacji.

4. Minister właściwy do spraw informatyzacji może powierzyć zadania związane z utrzymaniem i rozwojem SIST jednostce mu podległej lub przez niego nadzorowanej.

5. Zadania powierzone do realizacji jednostce, o której mowa w ust. 4, mogą być finansowane w formie dotacji celowej z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw informatyzacji.

Art. 20gb. 1. Do wprowadzania danych w SIST są obowiązane podmioty realizujące zadania publiczne, które otrzymały zawiadomienie od ministra właściwego do spraw informatyzacji o prowadzonej inwentaryzacji.

2. W zawiadomieniu minister właściwy do spraw informatyzacji określa zakres danych objętych inwentaryzacją oraz termin wprowadzania tych danych w SIST nie krótszy niż 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.

3. Podmiot, o którym mowa w ust. 1, po otrzymaniu zawiadomienia jest obowiązany do założenia konta w SIST, do administrowania tym kontem oraz do bieżącej aktualizacji w SIST danych podmiotu prowadzącego system teleinformatyczny używany do realizacji zadań publicznych lub rejestr publiczny.

Art. 20gc. 1. W SIST są przetwarzane w szczególności dane dotyczące:

1) systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych,

2) rejestrów publicznych,

3) aktów prawnych stanowiących podstawę prawną prowadzenia systemów teleinformatycznych i rejestrów publicznych

- oraz podmiotów prowadzących te systemy lub rejestry.

2. W SIST są przetwarzane dane osobowe osób fizycznych, które:

1) administrują kontem podmiotu realizującego zadania publiczne w SIST,

2) zostały wskazane do kontaktu w zakresie danych wpisanych do SIST

- obejmujące imię, nazwisko, adres poczty elektronicznej oraz numer telefonu.

3. Minister właściwy do spraw informatyzacji jest administratorem danych przetwarzanych w SIST.

4. Dane osobowe przetwarzane w SIST są wykorzystywane wyłącznie w celu realizacji zadań związanych z inwentaryzacją oraz z funkcjonowaniem w SIST konta podmiotu, o którym mowa w art. 20gb ust. 1, i przechowywane przez okres niezbędny do realizacji tych zadań.

Art. 20gd. Minister właściwy do spraw informatyzacji sporządza roczne sprawozdanie z wykonania przez podmioty realizujące zadania publiczne obowiązków, o których mowa w art. 20gb ust. 1, i przedkłada je Radzie Ministrów w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.”;

23) w art. 20h w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) organom administracji rządowej, organom kontroli państwowej i ochrony prawa, sądom, jednostkom organizacyjnym prokuratury, jednostkom samorządu terytorialnego i ich organom, jednostkom budżetowym i samorządowym zakładom budżetowym, samodzielnym publicznym zakładom opieki zdrowotnej oraz spółkom wykonującym działalność leczniczą w rozumieniu przepisów o działalności leczniczej, Zakładowi Ubezpieczeń Społecznych, Kasie Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego, Narodowemu Funduszowi Zdrowia, państwowym lub samorządowym osobom prawnym utworzonym na podstawie odrębnych ustaw w celu realizacji zadań publicznych oraz uczelniom,”;

24) w art. 20j w ust. 8 wyrazy „o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8” zastępuje się wyrazami „o którym mowa w art. 20h ust. 2 pkt 1”;

25) w art. 20k w ust. 2 w pkt 2 wyrazy „o którym mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8” zastępuje się wyrazami „o którym mowa w art. 20h ust. 2 pkt 1”;

26) w art. 20m w ust. 1 w pkt 1 wyrazy „o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8” zastępuje się wyrazami „o których mowa w art. 20h ust. 2 pkt 1”;

27) w art. 21:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. W celu zapewnienia interoperacyjności systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych przeprowadza się, z zastrzeżeniem art. 24, badanie poprawności wdrożenia API systemu teleinformatycznego używanego do realizacji zadań publicznych, z uwzględnieniem informacji, o których mowa w art. 13 ust. 5 pkt 3, w oprogramowaniu interfejsowym z wykorzystaniem testów akceptacyjnych udostępnionych przez podmiot realizujący zadania publiczne, zgodnie z art. 13 ust. 2 pkt 2 lit. b, zwane dalej „badaniem”.”,

b) w ust. 2 pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) po modyfikacji oprogramowania interfejsowego w zakresie struktur dokumentów elektronicznych, formatów danych oraz protokołów komunikacyjnych i szyfrujących, o których mowa w art. 13 ust. 5 pkt 3, dokonanej od czasu poprzedniego badania.”;

28) w art. 25:

a) w ust. 1:

- pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:

„1) realizacji przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, o których mowa w art. 3 pkt 6 lit. a, f, g lub h, działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi, a także rejestrów publicznych, których zakres przedmiotowy dotyczy spraw należących do właściwości więcej niż jednego działu administracji rządowej, dokonuje Prezes Rady Ministrów;

2) realizacji przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu, o których mowa w art. 3 pkt 6 lit. a, f, g lub h, działania systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi, a także rejestrów publicznych, których zakres przedmiotowy dotyczy spraw należących do właściwości jednego działu administracji rządowej, dokonuje minister kierujący działem administracji rządowej, którego dotyczy przedsięwzięcie;”,

- w pkt 3 część wspólna otrzymuje brzmienie:

„- pod względem zgodności z minimalnymi wymaganiami dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi lub zgodności z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych oraz zgodności z pryncypiami, standardami, wytycznymi i rekomendacjami architektonicznymi Architektury Informacyjnej Państwa.”,

b) uchyla się ust. 4.

Art. 2.

W ustawie z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej (Dz. U. z 2020 r. poz. 224) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 13 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 i 3 w brzmieniu:

„2. W przypadku gdy ustawa przewiduje dla danej czynności formę pisemną, czynność tę utrwala się w postaci papierowej lub elektronicznej oraz opatruje podpisem osób, które tej czynności dokonały.

3. Pisma utrwalane w postaci papierowej opatruje się podpisem własnoręcznym, a pisma utrwalane w postaci elektronicznej opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym lub kwalifikowaną pieczęcią elektroniczną organu administracji publicznej, ze wskazaniem w treści pisma osoby opatrującej pismo pieczęcią.”;

2) w art. 16 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Kontrolę przeprowadza pracownik jednostki kontrolującej (kontroler) na podstawie pisemnego imiennego upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, po okazaniu legitymacji służbowej albo innego dokumentu pozwalającego na ustalenie tożsamości lub po poświadczeniu tożsamości z wykorzystaniem kwalifikowanego podpisu elektronicznego, podpisu zaufanego albo podpisu osobistego, w toku dokonywania pierwszej czynności kontrolnej.”;

3) w art. 19 ust. 6 otrzymuje brzmienie:

„6. W przypadku wyłączenia kontrolera z udziału w kontroli po rozpoczęciu czynności kontrolnych zawiadamia się o tym fakcie kierownika jednostki kontrolowanej.”;

4) w art. 21 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:

„1a. Czynności kontrolne mogą być przeprowadzane z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej lub informatycznych nośników danych. Dokumenty, o których mowa w art. 38-42, art. 45 ust. 2, art. 47, art. 49, art. 50 oraz art. 52 ust. 5, są doręczane zgodnie z przepisem art. 13 ust. 1.”;

5) w art. 22:

a) pkt 3 otrzymuje brzmienie:

„3) sporządzania, a w razie potrzeby żądania sporządzenia niezbędnych do kontroli kopii, odpisów lub wyciągów, w szczególności z dokumentów, w tym ich odwzorowania w postaci papierowej bądź elektronicznej, oraz zestawień lub obliczeń;”,

b) po pkt 3 dodaje się pkt 3a w brzmieniu:

„3a) żądania sporządzenia niezbędnych do kontroli wyciągów, raportów, zestawień lub obliczeń z systemów informatycznych i teleinformatycznych lub elektronicznych baz danych;”;

6) w art. 25:

a) pkt 2 otrzymuje brzmienie:

„2) sporządzania niezbędnych do przeprowadzenia kontroli kopii, odpisów lub wyciągów, w szczególności z dokumentów, w tym ich odwzorowania w postaci papierowej bądź elektronicznej, jak również zestawień i obliczeń sporządzonych na podstawie dokumentów;”,

b) po pkt 2 dodaje się pkt 2a w brzmieniu:

„2a) sporządzania niezbędnych do przeprowadzenia kontroli wyciągów, raportów, zestawień lub obliczeń z systemów informatycznych i teleinformatycznych lub elektronicznych baz danych;”;

7) po art. 25 dodaje się art. 25a w brzmieniu:

„Art. 25a. Zgodność kopii, odpisów, wyciągów, raportów, zestawień lub obliczeń z oryginalnymi dokumentami i danymi zawartymi w systemach informatycznych i teleinformatycznych oraz elektronicznych bazach danych potwierdza kierownik jednostki kontrolowanej lub kierownik komórki organizacyjnej, w której dokumenty się znajdują lub która przetwarza te dane lub nimi zarządza. Poświadczenie zgodności z oryginałem następuje przez opatrzenie kopii, odpisu, wyciągu, raportu, zestawienia lub obliczenia odpowiednio podpisem albo pieczęcią, o których mowa w art. 13 ust. 3.”;

8) w art. 34 po wyrazie „wystąpić” dodaje się wyraz „pisemnie”;

9) w art. 42 w ust. 4 po wyrazach „przysługuje prawo do” dodaje się wyrazy „wniesienia pisemnego”;

10) w art. 49 po wyrazie „informuje” dodaje się wyraz „pisemnie”;

11) w art. 52 w ust. 5 po wyrazie „niego” dodaje się wyraz „pisemnie”;

12) w art. 54:

a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Dla kontroli prowadzi się akta kontroli, które są utrwalone w postaci:

1) papierowej, z numerowanymi kolejno stronami, lub

2) elektronicznej.”,

b) w ust. 2 pkt 1 otrzymuje brzmienie:

„1) wykaz ich zawartości, z podaniem nazw dokumentów oraz:

a) numerów stron dokumentów - jeżeli akta kontroli są prowadzone w postaci papierowej, lub

b) innych oznaczeń umożliwiających jednoznaczną identyfikację tych dokumentów - jeżeli akta kontroli są prowadzone w postaci elektronicznej;”.

Art. 3.

W ustawie z dnia 29 kwietnia 2016 r. o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań dotyczących informatyzacji w zakresie działów administracji rządowej budżet i finanse publiczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 186) wprowadza się następujące zmiany:

1) art. 1 otrzymuje brzmienie:

„Art. 1. Ustawa określa zasady wykonywania niektórych przedsięwzięć informatycznych o publicznym zastosowaniu w rozumieniu art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006, 1019 i 1158) w celu zapewnienia ministrowi właściwemu do spraw budżetu i finansów publicznych, zwanemu dalej „ministrem właściwym do spraw finansów publicznych”, oraz innym organom Krajowej Administracji Skarbowej systemów i rozwiązań teleinformatycznych wspierających wykrywanie naruszenia przepisów prawa podatkowego oraz wyższą efektywność poboru podatków, niepodatkowych należności budżetowych, opłat i innych należności na podstawie danych uzyskiwanych z systemów teleinformatycznych ministra właściwego do spraw finansów publicznych oraz organów Krajowej Administracji Skarbowej oraz systemów teleinformatycznych służących do obsługi budżetu państwa, jak również obsługę procesów pomocniczych dla wykonywania tych zadań.”;

2) w art. 2:

a) w ust. 1 wyrazy „Projekty informatyczne” zastępuje się wyrazami „Przedsięwzięcia informatyczne”,

b) w ust. 2 we wprowadzeniu do wyliczenia wyrazy „projektów informatycznych” zastępuje się wyrazami „przedsięwzięć informatycznych”.

Art. 4.

Tworzy się Komitet do spraw Cyfryzacji.

Art. 5.

Zadania Komitetu Rady Ministrów do spraw Cyfryzacji, który został utworzony na podstawie przepisów wydanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780), niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy są realizowane przez Komitet do spraw Cyfryzacji.

Art. 6.

Do konkursów, o których mowa w art. 12c ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, oraz do umów o dofinansowanie, o których mowa w art. 12f ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, ogłoszonych albo zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 7.

Do realizacji projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu oraz przedsięwzięć wspierających rozwój społeczeństwa informacyjnego, dla których pozyskano innowacyjne rozwiązania technologiczne służące do realizacji zadań publicznych, o których mowa w art. 12i ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, rozpoczętych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 8.

Do realizacji porozumień, o których mowa w art. 15a ust. 5 ustawy zmienianej w art. 1, zawartych przed dniem wejścia w życie art. 1 pkt 15 stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 9.

Do realizacji porozumień, o których mowa w art. 19c ustawy zmienianej w art. 1, zawartych przed dniem wejścia w życie art. 1 pkt 21 stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 10.

Do realizacji porozumień, o których mowa w art. 20r ustawy zmienianej w art. 1, zawartych przed dniem wejścia w życie ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 11.

Do kontroli prowadzonych na podstawie ustawy zmienianej w art. 2, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie ustawy, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 12.

Do będących w realizacji projektów informatycznych o publicznym zastosowaniu, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 3 w brzmieniu dotychczasowym, stosuje się przepisy dotychczasowe.

Art. 13.

Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 16 ust. 3 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym ustawą, jednak nie dłużej niż przez 18 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.

Art. 14.

1. Organy administracji rządowej oraz jednostki budżetowe obsługujące te organy realizują zadania, o których mowa w art. 12k ust. 4 i 5, w zakresie udostępniania informacji, o których mowa w art. 12k ust. 3 pkt 1 i 2, oraz zadania, o których mowa w art. 12l, art. 13 ust. 5 oraz art. 14 ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1, nie później niż po upływie 50 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

2. Jednostki samorządu terytorialnego, związki jednostek samorządu terytorialnego, związki metropolitalne, samorządowe jednostki budżetowe, samorządowe zakłady budżetowe, samorządowe instytucje kultury, samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych oraz samorządowe jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej realizują zadania, o których mowa w art. 12k ust. 4 i 5, w zakresie udostępniania danych, o których mowa w art. 12k ust. 3 pkt 1 i 2, oraz zadania, o których mowa w art. 12l, art. 13 ust. 5 oraz art. 14 ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1, nie później niż po upływie 72 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

3. Podmioty realizujące zadania publiczne, inne niż określone w ust. 1 i 2, realizują zadania, o których mowa w art. 12k ust. 4 i 5, w zakresie udostępniania danych, o których mowa w art. 12k ust. 3 pkt 1 i 2, oraz zadania, o których mowa w art. 12l, art. 13 ust. 5 oraz art. 14 ust. 1a ustawy zmienianej w art. 1, nie później niż po upływie 48 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

4. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do podmiotów realizujących zadania publiczne z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego:

1) z użyciem którego były realizowane zadania publiczne w dniu wejścia w życie ustawy - który po upływie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy został poddany zmianom w zakresie jego funkcjonalności wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych, z wyłączeniem konserwacji oprogramowania, aktualizacji w zakresie bezpieczeństwa lub aktualizacji technicznych;

2) wdrożonego w celu realizacji zadań publicznych w okresie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - który po upływie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy został poddany zmianom w zakresie jego funkcjonalności wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych, z wyłączeniem konserwacji oprogramowania, aktualizacji w zakresie bezpieczeństwa lub aktualizacji technicznych;

3) utworzonego po upływie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

5. Przepisów ust. 1-3 nie stosuje się do podmiotów prowadzących z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego rejestr publiczny:

1) z użyciem którego były realizowane zadania publiczne w dniu wejścia w życie ustawy - który po upływie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy został poddany zmianom w zakresie jego funkcjonalności wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych;

2) utworzony w okresie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy - który po upływie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy został poddany zmianom w zakresie jego funkcjonalności wykorzystywanych do realizacji zadań publicznych;

3) utworzony po upływie 18 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Art. 15.

1. Do dnia wejścia w życie art. 1 pkt 19 do minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych używanych do realizacji zadań publicznych i wymiany danych z podmiotami publicznymi stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 18 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

2. Do dnia wejścia w życie art. 1 pkt 19 do minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych stosuje się przepisy wydane na podstawie art. 18 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu dotychczasowym.

Art. 16.

1. W latach 2025-2034 maksymalny limit wydatków z budżetu państwa będących skutkiem wejścia w życie ustawy wynosi 389,00 mln zł, z tego w:

1) 2025 r. - 50,41 mln zł;

2) 2026 r. - 60,66 mln zł;

3) 2027 r. - 60,45 mln zł;

4) 2028 r. - 48,97 mln zł;

5) 2029 r. - 89,09 mln zł;

6) 2030 r. - 66,16 mln zł;

7) 2031 r. - 3,2 mln zł;

8) 2032 r. - 3,28 mln zł;

9) 2033 r. - 3,35 mln zł;

10) 2034 r. - 3,43 mln zł.

2. W przypadku zagrożenia przekroczeniem lub przekroczenia w danym roku budżetowym limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, stosuje się mechanizm korygujący, który polega na obniżeniu wydatków budżetu państwa będących skutkiem finansowym ustawy.

3. Minister właściwy do spraw informatyzacji monitoruje wykorzystanie limitu wydatków, o którym mowa w ust. 1, i dokonuje oceny wykorzystania tego limitu według stanu na koniec każdego roku kalendarzowego oraz jest odpowiedzialny za wdrożenie mechanizmu korygującego, o którym mowa w ust. 2.

Art. 17.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem art. 1 pkt 10 w zakresie art. 12k-12n, pkt 11 lit. a i e, pkt 12, 13 lit. b i c, pkt 14, 15, 19-21 oraz 27, które wchodzą w życie po upływie 18 miesięcy od dnia ogłoszenia.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: K. Nawrocki


1) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej oraz ustawę z dnia 29 kwietnia 2016 r. o szczególnych zasadach wykonywania niektórych zadań dotyczących informatyzacji w zakresie działów administracji rządowej budżet i finanse publiczne.

2) Niniejsza ustawa służy stosowaniu rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/903 z dnia 13 marca 2024 r. w sprawie ustanowienia środków na rzecz wysokiego poziomu interoperacyjności sektora publicznego na terytorium Unii (akt w sprawie Interoperacyjnej Europy) (Dz. Urz. UE L 2024/903 z 22.03.2024).

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA