REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

REKLAMA

Dziennik Ustaw - rok 2025 poz. 1235

USTAWA

z dnia 5 sierpnia 2025 r.

o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych1), 2)

Tekst pierwotny

Rozdział 1

Przepisy ogólne

Art. 1.

1. Ustawa określa zasady:

1) certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, zwanej dalej „certyfikacją”, w tym zakres, warunki i tryb jej udzielania oraz okres jej ważności;

2) posługiwania się certyfikatem wykonawcy zamówień publicznych, zwanym dalej „certyfikatem”;

3) gromadzenia w systemie teleinformatycznym danych dotyczących certyfikacji, w tym danych dotyczących wydanych certyfikatów, oraz zasady dostępu do tych danych;

4) akredytacji podmiotów udzielających certyfikacji, zwanych dalej „podmiotami certyfikującymi”.

2. Do udzielania zamówień publicznych, do których nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320, z późn. zm.3)), zwanej dalej „Prawem zamówień publicznych”, przepisy niniejszej ustawy stosuje się odpowiednio.

3. Do udzielania zamówień publicznych w dziedzinach obronności i bezpieczeństwa w rozumieniu art. 7 pkt 36 Prawa zamówień publicznych przepisów niniejszej ustawy nie stosuje się.

Art. 2.

Ilekroć w niniejszej ustawie jest mowa o:

1) podmiotowych środkach dowodowych - należy przez to rozumieć podmiotowe środki dowodowe w rozumieniu art. 7 pkt 17 Prawa zamówień publicznych;

2) postępowaniu o udzielenie zamówienia - należy przez to rozumieć postępowanie o udzielenie zamówienia w rozumieniu art. 7 pkt 18 Prawa zamówień publicznych;

3) wykonawcy - należy przez to rozumieć wykonawcę w rozumieniu art. 7 pkt 30 Prawa zamówień publicznych;

4) zamawiającym - należy przez to rozumieć zamawiającego w rozumieniu art. 7 pkt 31 Prawa zamówień publicznych;

5) zamówieniu - należy przez to rozumieć zamówienie w rozumieniu art. 7 pkt 32 Prawa zamówień publicznych.

Rozdział 2

Certyfikacja

Oddział 1

Przepisy ogólne

Art. 3.

1. Certyfikacja, o której udzielenie może wystąpić wykonawca, jest przeprowadzana na potrzeby ubiegania się o udzielenie zamówienia i służy potwierdzeniu niepodlegania wykonawcy wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia lub potwierdzeniu jego zdolności do należytego wykonania zamówienia.

2. Certyfikacja:

1) niepodlegania wykluczeniu - obejmuje potwierdzenie braku istnienia podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1-5 i ust. 2 oraz art. 109 ust. 1 pkt 1-5 i 7-10 Prawa zamówień publicznych, a w przypadku istnienia podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 lub art. 109 ust. 1 pkt 2-5 i 7-10 Prawa zamówień publicznych, obejmuje udowodnienie spełnienia przesłanek określonych w art. 22 ust. 1;

2) zdolności wykonawcy - obejmuje potwierdzenie zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi, służących do wykazania spełniania warunków udziału w postępowaniu w zakresie, o którym mowa w art. 112 ust. 2 Prawa zamówień publicznych.

3. O udzielenie certyfikacji nie może ubiegać się:

1) wykonawca, który prowadzi działalność gospodarczą oraz ma siedzibę albo miejsce zamieszkania w innym państwie niż państwa członkowskie Unii Europejskiej oraz innym niż państwa będące stronami Porozumienia Światowej Organizacji Handlu w sprawie zamówień rządowych lub stronami innych umów międzynarodowych gwarantujących na zasadzie wzajemności i równości dostęp do rynku zamówień publicznych, których stroną jest Unia Europejska;

2) wykonawca wspólnie z wykonawcą, o którym mowa w pkt 1.

Art. 4.

1. Wykonawca, w przypadku certyfikacji niepodlegania wykluczeniu, może ubiegać się o potwierdzenie braku istnienia podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia w zakresie podstaw wykluczenia, o których mowa w:

1) art. 108 ust. 1 pkt 1-5 Prawa zamówień publicznych albo

2) art. 108 ust. 1 pkt 1-5 Prawa zamówień publicznych oraz wybranych przez niego podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 2 lub art. 109 ust. 1 pkt 1-5 lub 7-10 Prawa zamówień publicznych.

2. Potwierdzenie braku istnienia podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia obejmuje również weryfikację pozostawania wykonawcy w okresie wykluczenia na podstawie art. 111 pkt 1-6 Prawa zamówień publicznych.

3. W przypadku podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 5 lub art. 109 ust. 1 pkt 8-10 Prawa zamówień publicznych, potwierdzeniem braku istnienia podstaw wykluczenia z postępowania o udzielenie zamówienia nie są objęte zdarzenia będące podstawą wykluczenia, zaistniałe w postępowaniu o udzielenie zamówienia, w którym wykonawca ubiega się o udzielenie zamówienia.

Art. 5.

1. Wykonawca, w przypadku certyfikacji zdolności wykonawcy, wskazuje zdolność do należytego wykonania zamówienia na roboty budowlane, dostawy lub usługi, która ma być potwierdzona certyfikacją, a także określa:

1) sposób spełnienia zdolności, w przypadku gdy dotyczy ona zakresu, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 1 i 2 Prawa zamówień publicznych,

2) sposób spełnienia zdolności i jej poziom, zwany dalej „poziomem zdolności”, w przypadku gdy zdolność ta dotyczy zakresu, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 3 Prawa zamówień publicznych, które obejmują w szczególności posiadanie przez wykonawcę:

a) rocznych przychodów w określonej wysokości,

b) określonego stosunku aktywów do zobowiązań,

c) określonego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej,

d) zdolności kredytowej w określonej wysokości,

e) środków finansowych w określonej wysokości,

3) sposób spełnienia zdolności i poziom zdolności, w przypadku gdy zdolność ta dotyczy zakresu, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 4 Prawa zamówień publicznych, które obejmują:

a) posiadanie przez wykonawcę lub osoby, które będą realizowały zamówienie:

- określonego wykształcenia,

- określonych kwalifikacji zawodowych,

- określonego doświadczenia,

- określonego potencjału technicznego,

b) spełnianie przez wykonawcę wymogów odnoszących się do określonych norm zarządzania jakością, w tym w zakresie dostępności dla osób niepełnosprawnych, oraz do określonych systemów lub norm zarządzania środowiskowego

- uwzględniając przepisy wydane na podstawie art. 128 ust. 6 Prawa zamówień publicznych.

2. Poziom zdolności dotyczący zakresu, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 4 Prawa zamówień publicznych, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a tiret drugie i trzecie, wykazuje się określając przedmiot robót budowlanych, dostaw lub usług oraz cechy tego przedmiotu, w szczególności rozmiar, zakres i liczbę robót, dostaw lub usług, użytą technologię lub materiały oraz zgodność z określonymi klasyfikacjami robót budowlanych, dostaw lub usług.

3. Wykonawca określając poziom zdolności dotyczący zakresu, o którym mowa w art. 112 ust. 2 pkt 4 Prawa zamówień publicznych, w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a tiret drugie i trzecie, stosuje wyłącznie poziomy zdolności określone w przepisach wydanych na podstawie:

1) ust. 4, jeżeli zdolność dotyczy zamówienia na roboty budowlane;

2) ust. 5, jeżeli zdolność dotyczy zamówienia na dostawy lub usługi.

4. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw transportu, ministrem właściwym do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa i ministrem właściwym do spraw gospodarki wodnej określi, w drodze rozporządzenia, poziomy zdolności w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a tiret drugie i trzecie, związane z udzielaniem zamówienia na roboty budowlane, kierując się potrzebą zapewnienia standaryzacji tych poziomów zdolności.

5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, poziomy zdolności w przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 3 lit. a tiret drugie i trzecie, związane z udzielaniem zamówienia na dostawy lub usługi, kierując się potrzebą zapewnienia standaryzacji tych poziomów zdolności.

Art. 6.

Warunkiem udzielenia certyfikacji:

1) niepodlegania wykluczeniu - jest potwierdzenie braku istnienia podstaw wykluczenia wykonawcy z postępowania o udzielenie zamówienia, w zakresie przez niego wskazanym, a w przypadku istnienia podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 lub art. 109 ust. 1 pkt 2-5 i 7-10 Prawa zamówień publicznych, udowodnienie spełnienia przesłanek określonych w art. 22 ust. 1,

2) zdolności wykonawcy - jest potwierdzenie, że wykonawca, w zakresie przez niego wskazanym, posiada zdolności do należytego wykonania zamówienia

- na podstawie odpowiednio oświadczenia wykonawcy o niepodleganiu wykluczeniu w zakresie podstaw wykluczenia przez niego wskazanych, dokumentów lub informacji związanych z udowodnieniem spełnienia przesłanek określonych w art. 22 ust. 1 oraz podmiotowych środków dowodowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 128 ust. 6 Prawa zamówień publicznych, weryfikowanych w toku procedury certyfikacji.

Art. 7.

1. Certyfikacja jest udzielana, zgodnie z żądaniem wykonawcy, na okres od roku do 3 lat, licząc od dnia jej udzielenia.

2. Dokumentem potwierdzającym udzielenie certyfikacji jest certyfikat.

Art. 8.

1. Z udzielenia certyfikacji domniemywa się, że wykonawca nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia lub że jest zdolny do należytego wykonania zamówienia publicznego, w zakresie potwierdzonym certyfikacją i przez okres, na który certyfikacja została udzielona, chyba że wykazano, że wykonawca wprowadził w błąd podmiot certyfikujący, co mogło mieć istotny wpływ na udzielenie tej certyfikacji, lub że wykonawca przestał spełniać warunki udzielenia certyfikacji.

2. Domniemanie, o którym mowa w ust. 1, może być obalone wyłącznie w związku z postępowaniem o udzielenie zamówienia, w którym wykonawca powołuje się na udzieloną certyfikację.

3. Obowiązek wykazania okoliczności, o których mowa w ust. 1, spoczywa na tym, kto kwestionuje niepodleganie wykonawcy wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia lub zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia publicznego, w zakresie potwierdzonym certyfikacją.

Art. 9.

Wykonawca nie może powoływać się na udzieloną certyfikację ani posługiwać się certyfikatem w postępowaniu o udzielenie zamówienia, jeżeli nie spełnia warunków udzielenia certyfikacji, w tym gdy certyfikacja utraciła ważność albo została zawieszona.

Art. 10.

1. Certyfikacja traci ważność w całości:

1) po upływie okresu, na jaki została udzielona;

2) przed upływem okresu, na jaki została udzielona, w przypadku stwierdzenia przez podmiot certyfikujący:

a) że wykonawca, któremu udzielono certyfikacji nie spełnia warunków jej udzielenia, chyba że uaktualniono ważność certyfikacji w okresie jej zawieszenia, o którym mowa w art. 12 ust. 1, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w lit. b i c,

b) istnienia podstawy wykluczenia, o której mowa w art. 108 ust. 1 pkt 4 Prawa zamówień publicznych, albo gdy stwierdzono jej istnienie w zakończonym postępowaniu odwoławczym albo postępowaniu skargowym, o których mowa w Prawie zamówień publicznych,

c) że wykonawca wprowadził w błąd podmiot certyfikujący, co mogło mieć istotny wpływ na udzielenie tej certyfikacji.

2. Certyfikacja traci ważność w części obejmującej określony jej zakres, w przypadku gdy:

1) upłynął okres, na jaki w odniesieniu do danego zakresu udzielono tej certyfikacji;

2) brak uaktualnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, dotyczy danego zakresu udzielonej certyfikacji.

3. Certyfikacja traci ważność, w całości albo w części, w przypadku, o którym mowa w:

1) ust. 1 pkt 1 i ust. 2 pkt 1 - z dniem upływu okresu, na jaki udzielono tej certyfikacji;

2) ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 2 - z dniem umieszczenia informacji o utracie ważności certyfikacji w bazie, o której mowa w art. 26 ust. 1.

4. Certyfikacja nie traci ważności, w przypadku gdy wykonawca przestał spełniać warunki jej udzielenia w zakresie potwierdzenia braku istnienia podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 lub art. 109 ust. 1 pkt 2-5 i 7-10 Prawa zamówień publicznych, jeżeli udowodni podmiotowi certyfikującemu, że spełnił łącznie przesłanki określone w art. 22 ust. 1.

5. W przypadku utraty ważności certyfikacji w całości albo w części, w tym zakresie certyfikat staje się nieważny.

Art. 11.

1. W okresie ważności certyfikacji podmiot certyfikujący prowadzi stały nadzór nad aktualnością jej ważności, który obejmuje:

1) monitorowanie sytuacji wykonawcy w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 25;

2) przeprowadzenie czynności sprawdzających w przypadku:

a) zgłoszenia takiej potrzeby przez wykonawcę lub w wyniku własnych ustaleń podmiotu certyfikującego,

b) określonym w art. 128a ust. 2 Prawa zamówień publicznych.

2. W przypadku określonym w art. 128a ust. 2 Prawa zamówień publicznych, podmiot certyfikujący przeprowadza czynności sprawdzające niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze licząc od dnia przekazania informacji przez zamawiającego. Najpóźniej w następnym dniu roboczym od dnia zakończenia przeprowadzania czynności sprawdzających, o których mowa w zdaniu pierwszym, podmiot certyfikujący przekazuje zamawiającemu informację o ważności certyfikacji, zawieszeniu jej ważności albo utracie ważności certyfikacji.

Art. 12.

1. Podmiot certyfikujący zawiesza ważność certyfikacji odpowiednio w całości albo w części obejmującej określony jej zakres, z wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. b i c, jeżeli:

1) stwierdzi, że wykonawca, któremu udzielono certyfikacji nie spełnia warunków jej udzielenia w całości albo w części;

2) w zakończonym prawomocnie postępowaniu odwoławczym albo w postępowaniu skargowym, o których mowa w Prawie zamówień publicznych, obalono domniemanie, o którym mowa w art. 8 ust. 1.

2. Zawieszenie ważności certyfikacji, w całości albo w części, następuje z dniem umieszczenia informacji o tym zawieszeniu w bazie, o której mowa w art. 26 ust. 1.

3. W przypadku zawieszenia ważności certyfikacji podmiot certyfikujący, w celu uaktualnienia ważności certyfikacji, wzywa wykonawcę do przedstawienia odpowiednio wyjaśnień, podmiotowych środków dowodowych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 128 ust. 6 Prawa zamówień publicznych, dokumentów lub informacji związanych z udowodnieniem spełniania przesłanek określonych w art. 22 ust. 1.

4. Podmiot certyfikujący przeprowadza aktualizację ważności certyfikacji w terminie 30 dni od dnia zawieszenia tej ważności, chyba że w treści umowy, o której mowa w art. 16 ust. 1, postanowiono inaczej. Przeprowadzenie aktualizacji kończy się uaktualnieniem ważności certyfikacji albo utratą ważności certyfikacji zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. a lub ust. 2 pkt 2.

5. O wyniku przeprowadzonej aktualizacji podmiot certyfikujący informuje wykonawcę. Wykonawca może złożyć do podmiotu certyfikującego zastrzeżenia do wyniku przeprowadzonej aktualizacji w terminie 21 dni od dnia doręczenia mu informacji, o której mowa w zdaniu pierwszym. Do rozpatrzenia zastrzeżeń stosuje się art. 23 ust. 2 i 3. W przypadku odmowy uwzględnienia zastrzeżeń przepis art. 23 ust. 4 stosuje się odpowiednio.

6. Po uaktualnieniu ważności certyfikacji w całości albo w części staje się ona ważna w tym zakresie, z dniem zamieszczenia w bazie, o której mowa w art. 26 ust. 1, informacji o aktualizacji ważności certyfikacji.

Art. 13.

1. Wykonawcy mogą wspólnie ubiegać się o udzielenie certyfikacji zdolności wykonawcy.

2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, wykonawcy ustanawiają pełnomocnika do reprezentowania ich w procedurze certyfikacji.

3. Warunkiem udzielenia certyfikacji zdolności wykonawcy, o której mowa w ust. 1, jest posiadanie łącznie zdolności do należytego wykonania zamówienia w zakresie, o którym mowa w art. 112 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, wykazanej w zakresach wskazanych przez poszczególnych wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie certyfikacji.

4. Wykonawcy, którym wspólnie udzielono certyfikacji zdolności mogą powoływać się na udzieloną certyfikację oraz posługiwać się certyfikatem w postępowaniu o udzielenie zamówienia wyłącznie w przypadku, w którym wspólnie ubiegają się o udzielenie zamówienia.

5. Do wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie certyfikacji zdolności oraz wykonawców, którym wspólnie udzielono tej certyfikacji, przepisy ustawy dotyczące wykonawcy stosuje się odpowiednio.

Oddział 2

Postępowanie w sprawie udzielenia certyfikacji

Art. 14.

1. Certyfikacji niepodlegania wykluczeniu udzielają podmioty certyfikujące będące:

1) jednostką sektora finansów publicznych w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.4)),

2) państwową jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, inną niż określona w pkt 1,

3) jednoosobową spółką Skarbu Państwa

- akredytowane zgodnie z art. 34.

2. Certyfikacji zdolności wykonawcy udzielają podmioty certyfikujące akredytowane zgodnie z art. 34.

Art. 15.

1. Podmiot certyfikujący jest administratorem danych osobowych, w tym danych przekazywanych przez wykonawcę w związku z ubieganiem się o udzielenie certyfikacji, prowadzeniem stałego nadzoru nad aktualnością ważności certyfikacji oraz aktualizacją jej ważności.

2. Dane osobowe są przetwarzane przez podmiot certyfikujący odpowiednio w celu i zakresie niezbędnym do potwierdzania, że wykonawca w zakresie przez niego wskazanym:

1) nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia;

2) posiada zdolności do należytego wykonania zamówienia.

3. Podmiot certyfikujący przetwarza dane osobowe od dnia złożenia wniosku o certyfikację, w toku procedury certyfikacji oraz przez okres, na jaki została udzielona certyfikacja, a także przez okres 3 lat licząc od dnia zakończenia procedury certyfikacji albo utraty ważności certyfikacji, jeżeli certyfikacja została udzielona. Podmiot certyfikujący trwale usuwa dane osobowe po upływie okresów wskazanych w zdaniu pierwszym.

4. Osoby pozostające w stosunku pracy z podmiotem certyfikującym oraz zatrudnione przez ten podmiot na podstawie umowy o dzieło, umowy zlecenia albo innej umowy o podobnym charakterze są obowiązane do zachowania w poufności wszelkich informacji i danych, które pozyskały w związku z postępowaniem w sprawie udzielenia certyfikacji, także po ustaniu tego stosunku pracy albo rozwiązaniu tej umowy.

Art. 16.

1. Certyfikacja jest udzielana na wniosek wykonawcy, na podstawie umowy zawieranej między podmiotem certyfikującym, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lub 2, a wykonawcą, zwanej dalej „umową”, po przeprowadzeniu przez ten podmiot procedury certyfikacji.

2. Wniosek o certyfikację zawiera:

1) nazwę wykonawcy ubiegającego się o udzielenie certyfikacji oraz adres jego siedziby, a w przypadku wykonawcy będącego osobą fizyczną - jego imię i nazwisko oraz adres miejsca wykonywania działalności, a także adres do korespondencji, numer identyfikacji podatkowej wykonawcy i nazwę rejestru albo ewidencji, do których jest wpisany w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz numer wpisu, pod którym jest wpisany, jeżeli wykonawca takiemu wpisowi podlega;

2) wskazanie, że wniosek dotyczy certyfikacji niepodlegania wykluczeniu lub certyfikacji zdolności wykonawcy oraz zakresu wnioskowanej certyfikacji, w tym wnioskowany sposób spełnienia zdolności do należytego wykonania zamówienia i poziom zdolności, jeżeli określenie tego sposobu lub poziomu jest wymagane;

3) wskazanie okresu, na jaki wnioskodawca ubiega się o udzielenie certyfikacji;

4) oświadczenie wykonawcy o niepodleganiu wykluczeniu w zakresie podstaw wykluczenia wskazanych we wniosku - w przypadku gdy wniosek dotyczy certyfikacji niepodlegania wykluczeniu;

5) wskazanie, czy wykonawca będzie powoływał się na spełnianie przesłanek określonych w art. 22 ust. 1 - w przypadku gdy wniosek dotyczy certyfikacji niepodlegania wykluczeniu;

6) oświadczenie wykonawcy, że nie złożył do innego podmiotu certyfikującego wniosku o certyfikację niepodlegania wykluczeniu w odniesieniu do danej podstawy wykluczenia lub o certyfikację zdolności wykonawcy w odniesieniu do danej zdolności do należytego wykonania zamówienia w zakresie, o którym mowa w art. 112 ust. 2 Prawa zamówień publicznych, objętych tym wnioskiem, oraz że nie jest prowadzona procedura certyfikacji w odniesieniu do tej podstawy wykluczenia lub zdolności;

7) inne informacje niezbędne do udzielenia certyfikacji, niestanowiące danych osobowych.

Art. 17.

1. Wykonawca może złożyć wniosek o certyfikację niepodlegania wykluczeniu w odniesieniu do danej podstawy wykluczenia lub certyfikację zdolności wykonawcy w odniesieniu do danej zdolności do należytego wykonania zamówienia, o ile nie złożył takiego wniosku dotyczącego tej samej podstawy lub tej samej zdolności do innego podmiotu certyfikującego, chyba że procedura certyfikacji w tym podmiocie została ostatecznie zakończona.

2. W przypadku złożenia wniosku o certyfikację niepodlegania wykluczeniu w odniesieniu do tej samej podstawy wykluczenia lub certyfikację zdolności wykonawcy w odniesieniu do tej samej zdolności do należytego wykonania zamówienia, do więcej niż jednego podmiotu certyfikującego, rozpatrzeniu podlega wniosek złożony jako pierwszy. Pozostałych wniosków nie rozpatruje się.

Art. 18.

1. Procedura certyfikacji rozpoczyna się z dniem zawarcia umowy.

2. Wykonawca, przed zawarciem umowy lub po jej zawarciu, przekazuje podmiotowi certyfikującemu:

1) podmiotowe środki dowodowe, inne dokumenty lub oświadczenia wykonawcy określone w przepisach wydanych na podstawie art. 128 ust. 6 Prawa zamówień publicznych w celu potwierdzenia braku istnienia podstaw wykluczenia lub posiadania zdolności do należytego wykonania zamówienia;

2) dokumenty lub informacje związane z udowodnieniem spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1, jeżeli jest to niezbędne do udzielenia certyfikacji niepodlegania wykluczeniu.

3. Wykonawca, po zawarciu umowy, może złożyć oświadczenie o wyrażeniu zgody na zwrócenie się przez podmiot certyfikujący do właściwych organów o wydanie podmiotowych środków dowodowych potwierdzających, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne, w celu potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu, wraz ze wskazaniem właściwych organów. Oświadczenie zachowuje ważność przez okres ważności certyfikatu, chyba że wykonawca odwoła to oświadczenie.

Art. 19.

Umowa zawiera postanowienia określające w szczególności:

1) wysokość wynagrodzenia podmiotu certyfikującego i warunki jego zapłaty, a także wysokość opłat za czynności podmiotu certyfikującego, którymi może być obciążony wykonawca w okresie obowiązywania umowy w określonych okolicznościach;

2) prawa i obowiązki podmiotu certyfikującego oraz wykonawcy związane z prowadzeniem procedury certyfikacji oraz prowadzeniem stałego nadzoru, o którym mowa w art. 11 ust. 1, dotyczące w szczególności podejmowanych czynności oraz terminów ich podejmowania, a także obowiązków wykonawcy w przypadku niezłożenia oświadczenia, o którym mowa w art. 18 ust. 3;

3) prawa i obowiązki podmiotu certyfikującego oraz wykonawcy związane z wymaganą aktualizacją ważności certyfikacji;

4) zasady współdziałania wykonawcy z podmiotem certyfikującym w okresie ważności certyfikacji;

5) prawa i obowiązki wykonawcy oraz podmiotu certyfikującego, w tym związane z wykonywaniem stałego nadzoru, o którym mowa w art. 11 ust. 1, w przypadku cofnięcia albo zawieszenia akredytacji, o której mowa w art. 32, tego podmiotu certyfikującego;

6) obowiązki podmiotu certyfikującego w związku z przedstawieniem stanowiska, o którym mowa w art. 521a ust. 2 Prawa zamówień publicznych, dotyczące sposobu i terminu przekazania tego stanowiska wykonawcy.

Art. 20.

1. Podmiot certyfikujący przeprowadza procedurę certyfikacji w terminie nie dłuższym niż 30 dni licząc od dnia zawarcia umowy, chyba że w treści umowy postanowiono inaczej.

2. W toku procedury certyfikacji, podmiot certyfikujący bada sytuację wykonawcy w zakresie objętym wnioskiem o certyfikację, w tym sprawdza informacje o wykonawcy za pomocą wszelkich dostępnych środków, w szczególności dokumentów i oświadczeń, rejestrów publicznych w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 1557 i 1717 oraz z 2025 r. poz. 1006, 1019 i 1158) oraz innych baz danych prowadzonych przez podmioty publiczne lub niepubliczne, a także przez bezpośredni kontakt podmiotu certyfikującego z podmiotami, z którymi wykonawca podejmował współpracę bezpośrednio lub za pośrednictwem podmiotu trzeciego.

3. W przypadku gdy wykonawca złożył oświadczenie, o którym mowa w art. 18 ust. 3, podmiot certyfikujący zwraca się do właściwych organów o wydanie zaświadczeń w zakresie niezbędnym do udzielenia certyfikacji niepodlegania wykluczeniu, potwierdzających, że wykonawca nie zalega z opłacaniem podatków i opłat oraz składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne w celu potwierdzenia niepodlegania wykluczeniu, na warunkach określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 128 ust. 6 Prawa zamówień publicznych.

4. Podmiot certyfikujący samodzielnie pozyskuje podmiotowe środki dowodowe w zakresie niezbędnym do udzielenia certyfikacji, w przypadku gdy środki te mogą być pozyskane:

1) za pomocą bezpłatnych i ogólnodostępnych baz danych, w szczególności rejestrów publicznych w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne;

2) na podstawie posiadanego przez ten podmiot prawa do uzyskania informacji z rejestrów publicznych w rozumieniu art. 3 pkt 5 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.

5. Przepisy ust. 3 i 4 stosuje się odpowiednio do prowadzenia stałego nadzoru nad aktualnością ważności certyfikacji oraz na potrzeby przeprowadzenia aktualizacji jej ważności.

Art. 21.

1. Podmiot certyfikujący zawiadamia wykonawcę o udzieleniu albo odmowie udzielenia certyfikacji.

2. Odmawia się udzielenia certyfikacji:

1) niepodlegania wykluczeniu - w zakresie, w jakim w procedurze certyfikacji nie potwierdzono braku istnienia podstaw wykluczenia wykonawcy z udziału w postępowaniu,

2) zdolności wykonawcy - w zakresie, w jakim w procedurze certyfikacji nie potwierdzono posiadania przez wykonawcę zdolności do należytego wykonania zamówienia

- wraz z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego.

Art. 22.

1. Nie odmawia się udzielenia certyfikacji niepodlegania wykluczeniu mimo niepotwierdzenia braku istnienia podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5, lub art. 109 ust. 1 pkt 2-5 i 7-10 Prawa zamówień publicznych, o ile wykonawca wnioskował o objęcie ich zakresem certyfikacji, w przypadku gdy udowodni on podmiotowi certyfikującemu, że spełnił łącznie następujące przesłanki:

1) naprawił lub zobowiązał się do naprawienia szkody wyrządzonej przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem, w tym poprzez zadośćuczynienie pieniężne;

2) wyczerpująco wyjaśnił fakty i okoliczności związane z przestępstwem, wykroczeniem lub swoim nieprawidłowym postępowaniem oraz spowodowanymi przez nie szkodami, aktywnie współpracując odpowiednio z właściwymi organami, w tym organami ścigania, lub zamawiającym;

3) podjął konkretne środki techniczne, organizacyjne i kadrowe, odpowiednie dla zapobiegania dalszym przestępstwom, wykroczeniom lub nieprawidłowemu postępowaniu, w szczególności:

a) zerwał wszelkie powiązania z osobami lub podmiotami odpowiedzialnymi za nieprawidłowe postępowanie wykonawcy,

b) zreorganizował personel,

c) wdrożył system sprawozdawczości i kontroli,

d) utworzył struktury audytu wewnętrznego do monitorowania przestrzegania przepisów, wewnętrznych regulacji lub standardów,

e) wprowadził wewnętrzne regulacje dotyczące odpowiedzialności i odszkodowań za nieprzestrzeganie przepisów, wewnętrznych regulacji lub standardów.

2. Podmiot certyfikujący ocenia, czy podjęte przez wykonawcę czynności, o których mowa w ust. 1, są wystarczające do wykazania jego rzetelności, uwzględniając wagę i szczególne okoliczności czynu wykonawcy. Jeżeli podjęte przez wykonawcę czynności, o których mowa w ust. 1, nie są wystarczające do wykazania jego rzetelności, odmawia się udzielenia certyfikacji niepodlegania wykluczeniu, wraz z podaniem uzasadnienia faktycznego i prawnego.

Art. 23.

1. W przypadku odmowy udzielenia certyfikacji, wykonawca może złożyć zastrzeżenia. Zastrzeżenia składa się do podmiotu certyfikującego, który odmówił udzielenia certyfikacji, w terminie 21 dni licząc od dnia doręczenia wykonawcy zawiadomienia o tej odmowie.

2. Wykonawca może dołączyć do zastrzeżeń nowe podmiotowe środki dowodowe, oświadczenia, informacje lub dokumenty, o których mowa w art. 18 ust. 2.

3. Zastrzeżenia podlegają rozpatrzeniu przez podmiot certyfikujący w terminie nie dłuższym niż 14 dni od dnia ich złożenia, w sposób zapewniający zachowanie obiektywizmu osób biorących udział w rozpatrzeniu tych zastrzeżeń oraz przejrzystości i rzetelności ich rozpatrywania. Zastrzeżenia rozpatrują osoby, które nie brały udziału w podejmowaniu rozstrzygnięcia, którego zastrzeżenia dotyczą.

4. W przypadku ponownej odmowy udzielenia certyfikacji, procedura certyfikacji podlega zakończeniu. O ponownej odmowie podmiot certyfikujący zawiadamia wykonawcę, podając uzasadnienie faktyczne i prawne.

Art. 24.

1. Po udzieleniu certyfikacji wykonawca otrzymuje certyfikat.

2. Certyfikat zawiera:

1) nazwę i adres siedziby podmiotu certyfikującego oraz symbol udzielonej akredytacji, o której mowa w art. 32;

2) nazwę wykonawcy, któremu udzielono certyfikacji, oraz adres jego siedziby, a w przypadku wykonawcy będącego osobą fizyczną - jego imię i nazwisko oraz adres miejsca wykonywania działalności;

3) numer identyfikacji podatkowej wykonawcy i nazwę rejestru albo ewidencji, do których jest wpisany w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz numer wpisu, pod którym jest wpisany, jeżeli wykonawca takiemu wpisowi podlega;

4) numer i oznaczenie certyfikatu;

5) zakres udzielonej certyfikacji:

a) niepodlegania wykluczeniu,

b) zdolności wykonawcy wraz ze wskazaniem sposobu spełnienia tej zdolności oraz poziomu zdolności, jeżeli określenie tego poziomu jest wymagane;

6) okres ważności certyfikacji;

7) w przypadku istnienia którejkolwiek z podstaw wykluczenia, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 lub art. 109 ust. 1 pkt 2-5 i 7-10 Prawa zamówień publicznych - wskazanie tej podstawy oraz okoliczności stanowiących podstawę tego wykluczenia, terminu podlegania wykluczeniu oraz okoliczności wskazujących na udowodnienie spełnienia przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1, z wyjątkiem danych dotyczących prawomocnego skazania za przestępstwo, prawomocnego ukarania za wykroczenie, prawomocnie orzeczonego zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne, a także zawartych przez wykonawcę porozumień, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych;

8) oznaczenie podmiotowych środków dowodowych, stanowiących podstawę udzielenia certyfikacji;

9) dane wynikające z podmiotowych środków dowodowych, które w procedurze certyfikacji służyły potwierdzeniu zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia;

10) w przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie certyfikacji - dane o sposobie spełnienia zdolności do należytego wykonania zamówienia przez poszczególnych wykonawców oraz poziom zdolności, jeżeli określenie tego poziomu jest wymagane;

11) inne dane dotyczące udzielonej certyfikacji niestanowiące danych osobowych;

12) datę wydania certyfikatu i kwalifikowany podpis elektroniczny osoby uprawnionej do jego wydania.

3. W certyfikacie nie umieszcza się danych zastrzeżonych przez wykonawcę, jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji (Dz. U. z 2022 r. poz. 1233 oraz z 2025 r. poz. 794). W takim przypadku w certyfikacie umieszcza się informację o dokonaniu tego zastrzeżenia i jego zakresie.

4. Certyfikat wydaje się w postaci elektronicznej, w języku polskim, a na wniosek wykonawcy dodatkowo w jednym z języków powszechnie używanych w handlu międzynarodowym.

5. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych i informacji, o których mowa w ust. 2 pkt 5 i 8-11, zamieszczanych w certyfikacie oraz wzór certyfikatu, uwzględniając konieczność zapewnienia kompletności i jednolitości danych i informacji zamieszczanych w certyfikacie.

Art. 25.

Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia:

1) sposób składania wniosku o certyfikację oraz innych dokumentów związanych z udzieleniem certyfikacji, a także sposób postępowania z wnioskiem i tymi dokumentami przez podmiot certyfikujący,

2) szczegółowy sposób przeprowadzania procedury certyfikacji, w tym czynności wykonywane w związku z umową,

3) sposób prowadzenia stałego nadzoru nad aktualnością ważności udzielonej certyfikacji, o którym mowa w art. 11 ust. 1, oraz sposób ustalania terminów wykonywania czynności w ramach tego nadzoru,

4) szczegółowy sposób przeprowadzania aktualizacji ważności certyfikacji,

5) sposób ustalania wynagrodzenia podmiotu certyfikującego związanego z certyfikacją

- mając na uwadze sprawność oraz przejrzystość postępowania w sprawie udzielenia certyfikacji, w ramach stałego nadzoru nad aktualnością ważności certyfikacji i jej aktualizacją oraz ochronę danych osobowych w ich toku, a także mając na względzie zapewnienie adekwatności wynagrodzenia podmiotu certyfikującego do zakresu lub złożoności czynności podejmowanych przez ten podmiot.

Rozdział 3

Baza Danych o Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych

Art. 26.

1. Minister właściwy do spraw gospodarki prowadzi, w systemie teleinformatycznym, Bazę Danych o Certyfikacji Wykonawców Zamówień Publicznych, zwaną dalej „bazą certyfikacji”, zapewniającą w szczególności powszechny dostęp do informacji o certyfikacji udzielonej wykonawcom.

2. W bazie certyfikacji gromadzi się dane o:

1) certyfikacjach udzielonych wykonawcom i wydanych certyfikatach:

a) które są ważne,

b) które utraciły ważność,

c) których ważność została zawieszona;

2) wykonawcach ubiegających się o udzielenie certyfikacji;

3) podmiotach certyfikujących.

3. W bazie certyfikacji zamieszcza się certyfikat i zapewnia się każdemu możliwość samodzielnego i nieodpłatnego pobrania, w postaci elektronicznej, ważnego certyfikatu.

4. Dane gromadzone w bazie certyfikacji służą:

1) kwalifikacji podmiotowej wykonawców ubiegających się o udzielenie zamówienia, w tym sprawdzeniu ważności udzielonej certyfikacji;

2) zapewnieniu wykonawcom dostępu do informacji o podmiotach certyfikujących oraz zakresie udzielonej im akredytacji, o której mowa w art. 32, umożliwiającej wybór podmiotu, u którego wykonawca będzie ubiegał się o udzielenie certyfikacji;

3) zapewnieniu podmiotom certyfikującym informacji o wnioskach złożonych przez wykonawców ubiegających się o udzielenie certyfikacji, do poszczególnych podmiotów certyfikujących, w celu weryfikacji spełnienia warunku, o którym mowa w art. 17 ust. 1, oraz o wyniku procedury certyfikacji, w celu zapewnienia prawidłowej weryfikacji warunków udzielenia certyfikacji, o których mowa w art. 6.

5. Minister właściwy do spraw gospodarki może upoważnić Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych do prowadzenia bazy certyfikacji, w tym do wykonywania zadań i czynności, o których mowa w art. 28 oraz art. 30 ust. 1 pkt 2 i ust. 3-5. W przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, przepisy art. 35 ust. 1 i 3 stosuje się odpowiednio.

Art. 27.

1. Dane, o których mowa w art. 26 ust. 2 pkt 1, gromadzone w bazie certyfikacji obejmują:

1) nazwę wykonawcy, któremu udzielono certyfikacji, oraz adres jego siedziby, a w przypadku wykonawcy będącego osobą fizyczną - jego imię i nazwisko oraz adres miejsca wykonywania działalności;

2) numer identyfikacji podatkowej wykonawcy i nazwę rejestru albo ewidencji, do których jest wpisany w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, oraz numer wpisu, pod którym jest wpisany, jeżeli wykonawca takiemu wpisowi podlega;

3) numer i oznaczenie certyfikatu;

4) nazwę i adres siedziby podmiotu certyfikującego oraz symbol udzielonej akredytacji, o której mowa w art. 32;

5) okres ważności certyfikacji;

6) zakres udzielonej certyfikacji:

a) niepodlegania wykluczeniu,

b) zdolności wykonawcy wraz ze wskazaniem sposobu spełnienia tej zdolności oraz poziomu zdolności, jeżeli określenie tego poziomu jest wymagane;

7) oznaczenie podmiotowych środków dowodowych, stanowiących podstawę udzielenia certyfikacji;

8) dane wynikające z podmiotowych środków dowodowych, które w procedurze certyfikacji służyły potwierdzeniu zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia;

9) w przypadku istnienia którejkolwiek z podstaw wykluczenia, o której mowa w art. 108 ust. 1 pkt 1, 2 i 5 lub art. 109 ust. 1 pkt 2-5 i 7-10 Prawa zamówień publicznych - wskazanie tej podstawy oraz okoliczności stanowiących podstawę tego wykluczenia, terminu podlegania wykluczeniu oraz okoliczności wskazujących na spełnienie przesłanek, o których mowa w art. 22 ust. 1;

10) w przypadku wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie certyfikacji - dane o sposobie spełnienia zdolności do należytego wykonania zamówienia przez poszczególnych wykonawców oraz poziom zdolności, jeżeli określenie tego poziomu jest wymagane;

11) datę wydania certyfikatu oraz imię i nazwisko osoby uprawnionej, która podpisała certyfikat kwalifikowanym podpisem elektronicznym;

12) datę zawieszenia ważności certyfikacji oraz zakres tego zawieszenia, a także dane dotyczące uaktualnienia ważności certyfikacji, w tym datę i zakres uaktualnienia;

13) datę utraty ważności certyfikacji.

2. Dane, o których mowa w art. 26 ust. 2 pkt 2, gromadzone w bazie certyfikacji obejmują dane:

1) o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2;

2) dotyczące złożonych wniosków o certyfikację, w tym:

a) zakresu certyfikacji objętej wnioskiem,

b) daty złożenia wniosku,

c) podmiotu certyfikującego, do którego wniosek został złożony, o których mowa w ust. 1 pkt 4;

3) dotyczące odmowy udzielenia certyfikacji, w tym dane, o których mowa w ust. 1 pkt 9, o ile przepis ten miał zastosowanie.

3. Dane, o których mowa w art. 26 ust. 2 pkt 3, gromadzone w bazie certyfikacji obejmują dane, o których mowa w art. 35 ust. 2 pkt 1 i 2, dotyczące podmiotów certyfikujących, a także datę zawieszenia albo cofnięcia akredytacji, o której mowa w art. 32, albo ograniczenia jej zakresu wraz z oznaczeniem zakresu tego ograniczenia.

Art. 28.

Minister właściwy do spraw gospodarki, w związku z prowadzeniem bazy certyfikacji, wykonuje zadania polegające w szczególności na:

1) zapewnieniu podmiotom certyfikującym stałego dostępu do bazy certyfikacji, umożliwiającego wprowadzanie do tej bazy danych, o których mowa w art. 26 ust. 2 pkt 1 i 2, oraz zmianę tych danych przez podmioty, które je wprowadziły lub przez podmioty, które prowadzą stały nadzór nad aktualnością ważności certyfikacji;

2) wprowadzaniu do bazy certyfikacji danych dotyczących podmiotów certyfikujących;

3) zapewnieniu stałego i powszechnego dostępu do danych zgromadzonych w bazie certyfikacji oraz do certyfikatów tam zamieszczonych, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 31;

4) zapewnieniu organizacyjnych i technicznych warunków prowadzenia bazy certyfikacji oraz dostępu do tej bazy, a także ochrony danych zgromadzonych w bazie certyfikacji przed nieuprawnionym dostępem do tej bazy, przetwarzaniem, zmianą lub utratą danych w niej zawartych;

5) przekazywaniu Komisji Europejskiej oraz właściwym organom państw członkowskich Unii Europejskiej informacji o podmiotach certyfikujących, w tym adresu siedziby tych podmiotów, oraz informacji o warunkach udzielenia certyfikacji.

Art. 29.

1. Podmioty certyfikujące są obowiązane do:

1) wprowadzania do bazy certyfikacji danych w zakresie, o którym mowa w art. 26 ust. 2 pkt 1 i 2, w tym dotyczących złożenia wniosku o certyfikację, o którym mowa w art. 16 ust. 1, oraz do aktualizacji tych danych;

2) zamieszczania w bazie certyfikacji aktualnego certyfikatu w sposób umożliwiający samodzielne pobranie, w postaci elektronicznej, ważnego certyfikatu;

3) wyłączenia możliwości samodzielnego pobrania certyfikatu, w przypadku gdy certyfikacja utraciła ważność oraz w przypadku zawieszenia jej ważności, przez okres tego zawieszenia;

4) zamieszczenia informacji o zawieszeniu ważności certyfikacji oraz o utracie ważności tej certyfikacji.

2. Podmiot certyfikujący wykonuje czynności, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym, po dniu:

1) złożenia wniosku o certyfikację, o którym mowa w art. 16 ust. 1;

2) udzielenia certyfikacji albo odmowy jej udzielenia;

3) uaktualnienia ważności certyfikacji albo braku uaktualnienia jej ważności;

4) stwierdzenia przez ten podmiot okoliczności, o których mowa w art. 10 ust. 1 albo 2 albo art. 12 ust. 1 pkt 1;

5) otrzymania przez ten podmiot informacji, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 lit. b albo art. 12 ust. 1 pkt 2.

3. Podmiot certyfikujący, który wprowadził dane do bazy certyfikacji oraz zamieścił w tej bazie certyfikat lub, który prowadzi stały nadzór nad ważnością certyfikacji, odpowiada za poprawność i kompletność tych danych oraz treść certyfikatu.

Art. 30.

1. Administratorem danych zgromadzonych w bazie certyfikacji, w tym danych osobowych, jest:

1) podmiot certyfikujący, który wprowadził te dane do bazy certyfikacji, lub który prowadzi stały nadzór nad ważnością certyfikacji, której dotyczą wprowadzone dane;

2) minister właściwy do spraw gospodarki w zakresie danych:

a) wynikających z wprowadzonych do bazy certyfikacji danych o podmiotach certyfikujących,

b) wprowadzonych do bazy certyfikacji przez podmiot certyfikujący, jeżeli podmiot ten utracił akredytację, o której mowa w art. 32, i żaden inny podmiot certyfikujący nie prowadzi stałego nadzoru nad ważnością certyfikacji, której dotyczą wprowadzone dane.

2. Dane osobowe zgromadzone w bazie certyfikacji są przetwarzane przez podmioty certyfikujące w celu zapewnienia:

1) dostępu do informacji o certyfikacjach udzielonych wykonawcom, które są ważne, zostały zawieszone albo utraciły ważność, w zakresie niezbędnym do potwierdzania, że wykonawca w zakresie przez niego wskazanym:

a) nie podlega wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia,

b) posiada zdolności do należytego wykonania zamówienia;

2) innym podmiotom certyfikującym dostępu do informacji o wnioskach złożonych przez wykonawców ubiegających się o udzielenie certyfikacji oraz o wyniku procedury certyfikacji, w zakresie niezbędnym do weryfikacji spełnienia warunku, o którym mowa w art. 17 ust. 1, oraz zapewnienia prawidłowej weryfikacji warunków udzielenia certyfikacji, o których mowa w art. 6.

3. Dane osobowe zgromadzone w bazie certyfikacji są przetwarzane przez ministra właściwego do spraw gospodarki:

1) w celu zapewnienia dostępu do informacji o podmiotach certyfikujących oraz zakresie udzielonej im akredytacji, o której mowa w art. 32, w zakresie niezbędnym do zapewnienia wykonawcy możliwości wyboru podmiotu, u którego wykonawca będzie ubiegał się o udzielenie certyfikacji;

2) w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, w celach i zakresach określonych w ust. 2.

4. Dane osobowe zgromadzone w bazie certyfikacji są przetwarzane od dnia zamieszczenia w tej bazie informacji o wniosku o certyfikację, przez okres, na jaki certyfikacja została udzielona, a także w okresie 3 lat licząc od dnia zakończenia procedury certyfikacji, a jeżeli certyfikacja została udzielona, od dnia utraty ważności tej certyfikacji. Podmiot certyfikujący, a w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2 lit. b, minister właściwy do spraw gospodarki, trwale usuwa dane osobowe z bazy certyfikacji po upływie okresów określonych w zdaniu pierwszym.

5. Dane osobowe, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, są przetwarzane przez okres, na który została udzielona podmiotowi certyfikującemu akredytacja, o której mowa w art. 32, a także przez okres 5 lat licząc od dnia utraty jej ważności. Minister właściwy do spraw gospodarki trwale usuwa dane osobowe z bazy certyfikacji po upływie okresu określonego w zdaniu pierwszym.

Art. 31.

1. Dane oraz ważny certyfikat, zamieszczone w bazie certyfikacji są jawne i ogólnodostępne, z wyjątkiem danych:

1) o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 9 - w zakresie, w jakim dotyczą prawomocnego skazania za przestępstwo, prawomocnego ukarania za wykroczenie oraz prawomocnie orzeczonego zakazu ubiegania się o zamówienia publiczne, a także zawartych porozumień, o których mowa w art. 108 ust. 1 pkt 5 Prawa zamówień publicznych;

2) o których mowa w art. 27 ust. 2;

3) zastrzeżonych przez wykonawcę, jako stanowiące tajemnicę przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, w zakresie danych, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 8-10.

2. W przypadku zastrzeżenia przez wykonawcę danych zgodnie z ust. 1 pkt 3, w bazie certyfikacji zamieszcza się informację o dokonaniu tego zastrzeżenia i jego zakresie.

3. Każdy ma prawo do nieodpłatnego dostępu do danych oraz ważnego certyfikatu, zamieszczonych w bazie certyfikacji, z wyjątkiem danych, o których mowa w ust. 1.

4. Dane dotyczące certyfikacji zgromadzone w bazie certyfikacji oraz podlegające udostępnieniu oraz ważny certyfikat udostępnia się za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, w którym ta baza jest prowadzona, z wyjątkiem danych, o których mowa w ust. 6 pkt 1.

5. Dane, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 9 w zakresie wskazanym w ust. 1 pkt 1, oraz dane, o których mowa w art. 27 ust. 2, są dostępne dla podmiotów certyfikujących innych niż podmiot certyfikujący, do którego złożono wniosek o udzielenie certyfikacji.

6. Wykonawca, na żądanie zamawiającego, w toku postępowania o udzielenie zamówienia, w którym ten wykonawca posługuje się certyfikatem:

1) udostępnia dane, o których mowa w art. 27 ust. 1 pkt 9, w zakresie wskazanym w ust. 1 pkt 1, oraz dane, o których mowa w ust. 1 pkt 3, w zakresie okoliczności, które mają być potwierdzone certyfikatem lub

2) wyraża zgodę na udostępnienie przez podmiot certyfikujący temu zamawiającemu danych, o których mowa w pkt 1, zawartych w bazie certyfikacji.

Rozdział 4

Warunki i tryb udzielania akredytacji podmiotom certyfikującym

Art. 32.

1. Akredytacji podmiotom ubiegającym się o uprawnienie do certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, zwanej dalej „akredytacją”, udziela Polskie Centrum Akredytacji.

2. Do udzielania akredytacji stosuje się przepisy rozdziału 4 ustawy z dnia 13 kwietnia 2016 r. o systemach oceny zgodności i nadzoru rynku (Dz. U. z 2025 r. poz. 568).

Art. 33.

1. Polskie Centrum Akredytacji uzgadnia z ministrem właściwym do spraw gospodarki program akredytacji określający szczegółowe zasady i procesy akredytacji podmiotów certyfikujących.

2. Program akredytacji udostępnia się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki oraz na stronie podmiotowej Polskiego Centrum Akredytacji.

Art. 34.

1. Podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikacji składają wniosek o udzielenie akredytacji w zakresie spełniania co najmniej wymagań określonych w normie PN-EN ISO/IEC 17029 „Ocena zgodności - Ogólne zasady i wymagania dla jednostek walidujących i weryfikujących.”.

2. Polskie Centrum Akredytacji udziela akredytacji podmiotom, o których mowa w ust. 1, w oparciu o wymagania określone w przepisach ustawy, w tym przepisach wydanych na podstawie art. 25, oraz na podstawie programu akredytacji uzgodnionego z ministrem właściwym do spraw gospodarki.

Art. 35.

1. Polskie Centrum Akredytacji informuje ministra właściwego do spraw gospodarki o akredytacji udzielonej podmiotowi certyfikującemu, a także o cofnięciu, ograniczeniu zakresu oraz zawieszeniu akredytacji podmiotowi certyfikującemu, niezwłocznie, nie później niż w następnym dniu roboczym od dnia tego zdarzenia.

2. Informacja, o której mowa w ust. 1, zawiera:

1) oznaczenie podmiotu, któremu udzielono akredytacji, któremu cofnięto albo zawieszono akredytację, albo któremu ograniczono jej zakres;

2) wskazanie terminu udzielonej akredytacji, jej zakresu, okresu jej ważności oraz symbolu akredytacji;

3) w przypadku cofnięcia, zawieszenia albo ograniczenia zakresu akredytacji - wskazanie przyczyny i daty cofnięcia, zawieszenia albo ograniczenia zakresu akredytacji, a w przypadku ograniczenia zakresu akredytacji także określenie zakresu ograniczenia.

3. Minister właściwy do spraw gospodarki i Polskie Centrum Akredytacji mogą zawrzeć porozumienie o współpracy w zakresie monitorowania działalności podmiotów certyfikujących i wzajemnym przekazywaniu informacji dotyczących tych podmiotów.

Rozdział 5

Zmiany w przepisach

Art. 36.

W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2025 r. poz. 111, z późn. zm.5)) w art. 306h w § 1 w pkt 4 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 5 w brzmieniu:

„5) podmiotu certyfikującego, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1235), w zakresie niezbędnym do udzielenia certyfikacji niepodlegania wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia, w tym w procedurze certyfikacji, w okresie prowadzenia stałego nadzoru nad aktualnością ważności udzielonej certyfikacji oraz na potrzeby przeprowadzenia aktualizacji jej ważności.”.

Art. 37.

W ustawie z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym (Dz. U. z 2024 r. poz. 276) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 4 w ust. 1 pkt 5 otrzymuje brzmienie:

„5) występowanie na wniosek podmiotów, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-10 i 10b oraz w art. 7 ust. 1 i 1a, do organów centralnych państw członkowskich Unii Europejskiej z zapytaniem o udzielenie informacji o skazaniu z rejestrów karnych tych państw zgodnie z prawem państwa, do którego kierowany jest wniosek;”;

2) w art. 6:

a) w ust. 1 po pkt 10a dodaje się pkt 10b w brzmieniu:

„10b) podmiotowi certyfikującemu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1235), w zakresie niezbędnym do udzielenia certyfikacji niepodlegania wykluczeniu z postępowania o udzielenie zamówienia, w tym w procedurze certyfikacji, w okresie prowadzenia stałego nadzoru nad aktualnością ważności udzielonej certyfikacji oraz na potrzeby przeprowadzenia aktualizacji jej ważności;”,

b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:

„2. Przepisy ust. 1 pkt 1, 4-9, 10b i 11 stosuje się odpowiednio do uzyskiwania zgromadzonych w Rejestrze informacji o podmiotach zbiorowych.”;

3) w art. 6a ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Informacje uzyskane na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 5 przez organy, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-10 i 10b, mogą być wykorzystywane wyłącznie dla celów postępowania, w związku z którym się o nie zwrócono.”;

4) w art. 19 ust. 1a otrzymuje brzmienie:

„1a. Informacji o podmiocie zbiorowym na podstawie danych o tym podmiocie zgromadzonych w Rejestrze udziela się na zapytanie podmiotów wymienionych w art. 6 ust. 1 pkt 1, 4-9, 10b i 11 lub na wniosek podmiotu, o którym mowa w art. 7 ust. 2.”.

Art. 38.

W ustawie z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1320 oraz z 2025 r. poz. 620, 769, 794, 1165 i 1173) wprowadza się następujące zmiany:

1) w art. 11 ust. 4 otrzymuje brzmienie:

„4. Przepisów ustawy nie stosuje się do zamówień dotyczących wytwarzania blankietów dokumentów publicznych, o których mowa w art. 5 ust. 2 pkt 16, 17, 19 i pkt 32 lit. a-e, g, h oraz m ustawy z dnia 22 listopada 2018 r. o dokumentach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1669 i 1863), oraz ich personalizacji lub indywidualizacji.”;

2) w art. 112 dodaje się ust. 3 w brzmieniu:

„3. Zamawiający określając warunki udziału w postępowaniu w zakresie, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, stosuje poziomy zdolności określone w przepisach wydanych na podstawie art. 5 ust. 4 lub 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych (Dz. U. poz. 1235), chyba że nie jest to możliwe ze względu na charakter zamówienia albo gdy dla danego przedmiotu zamówienia poziomy zdolności nie zostały określone, co zamawiający wskazał w specyfikacji warunków zamówienia lub innych dokumentach zamówienia.”;

3) w art. 124 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2-4 w brzmieniu:

„2. W postępowaniu o udzielenie zamówienia wykonawca zamiast odpowiednich podmiotowych środków dowodowych może złożyć certyfikat potwierdzający udzielenie certyfikacji wykonawców zamówień publicznych odpowiednio w zakresie, o którym mowa w art. 3 ust. 2 pkt 1 lub 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.

3. Zamawiający nie może żądać innych podmiotowych środków dowodowych w zakresie, w jakim potwierdzenie braku podstaw wykluczenia lub potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu wynika z certyfikatu, o którym mowa w ust. 2, z uwzględnieniem wyjątku określonego w ust. 4 oraz okoliczności, o których mowa w art. 31 ust. 6 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.

4. Zamawiający przed udzieleniem zamówienia może żądać podmiotowych środków dowodowych od wykonawcy, który złożył certyfikat, o którym mowa w ust. 2, na potwierdzenie braku podstawy wykluczenia z postępowania, o której mowa w art. 109 ust. 1 pkt 1.”;

4) po art. 128 dodaje się art. 128a w brzmieniu:

„Art. 128a. 1. Zamawiający, który powołuje się na okoliczności, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, wzywa wykonawcę do złożenia wyjaśnień w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 5 dni licząc od dnia wezwania.

2. W przypadku gdy zamawiający uzna wyjaśnienia złożone przez wykonawcę za niewystarczające, informuje podmiot certyfikujący, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, który wydał certyfikat, o którym mowa w art. 124 ust. 2, o okolicznościach, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, wykazując, że wykonawca wprowadził ten podmiot w błąd, co mogło mieć istotny wpływ na udzielenie certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, lub że wykonawca przestał spełniać warunki udzielenia tej certyfikacji. Zamawiający przekazuje podmiotowi certyfikującemu wyjaśnienia złożone przez wykonawcę.

3. W przypadku zawieszenia ważności certyfikacji wykonawców zamówień publicznych na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, zamawiający wzywa wykonawcę do złożenia, w wyznaczonym terminie nie krótszym niż 5 dni licząc od dnia wezwania, podmiotowych środków dowodowych w zakresie, w jakim złożony certyfikat, o którym mowa w art. 124 ust. 2, miał potwierdzać brak podstaw wykluczenia lub spełnianie warunków udziału w postępowaniu na potrzeby prowadzonego postępowania o udzielenie zamówienia. Przepisy art. 128 ust. 2-5 stosuje się odpowiednio.”;

5) w art. 266 wyrazy „art. 124” zastępuje się wyrazami „art. 124 ust. 1”;

6) w art. 273 w ust. 2 dodaje się zdanie drugie i trzecie w brzmieniu:

„W oświadczeniu wykonawca wskazuje, czy będzie posługiwał się certyfikatem, o którym mowa w art. 124 ust. 2. W przypadku gdy wykonawca będzie posługiwał się tym certyfikatem, w oświadczeniu podaje numer i oznaczenie tego certyfikatu, nazwę podmiotu certyfikującego, który wydał ten certyfikat, okres ważności certyfikacji wykonawców zamówień publicznych oraz wskazuje, w zakresie których podstaw wykluczenia lub warunków udziału w postępowaniu będzie posługiwał się tym certyfikatem.”;

7) w art. 373 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

„1. Wykonawca ubiegający się o dopuszczenie do udziału w systemie kwalifikowania wykonawców składa wniosek wraz z oświadczeniem o niepodleganiu wykluczeniu oraz spełnianiu warunków udziału w systemie kwalifikowania wykonawców, określonych przez zamawiającego w ogłoszeniu o systemie kwalifikowania wykonawców, a jeżeli zamawiający żąda podmiotowych środków dowodowych lub przedmiotowych środków dowodowych, również te środki dowodowe. Jeżeli zamawiający żąda podmiotowych środków dowodowych, wykonawca zamiast odpowiednich podmiotowych środków dowodowych może złożyć certyfikat, o którym mowa w art. 124 ust. 2. Przepisy art. 125 ust. 2-6, art. 127, art. 128 i art. 393 ust. 1 pkt 1 i 3 stosuje się odpowiednio.”;

8) po art. 521 dodaje się art. 521a w brzmieniu:

„Art. 521a. 1. Zamawiający przesyła podmiotowi certyfikującemu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, kopię odwołania, niezwłocznie, nie później niż w terminie 2 dni licząc od dnia jego otrzymania, w przypadku gdy odwołanie to zawiera twierdzenia dotyczące domniemania wynikającego z udzielonej certyfikacji wykonawców zamówień publicznych.

2. Podmiot certyfikujący, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, niezwłocznie, nie później niż w terminie 5 dni licząc od dnia otrzymania odwołania, doręcza Prezesowi Izby i przesyła do zamawiającego oraz wykonawcy wnoszącego odwołanie swoje stanowisko, wraz z uzasadnieniem, zawierające odniesienie się do twierdzeń, o których mowa w ust. 1, zawartych w odwołaniu.”;

9) po art. 568 dodaje się art. 568a w brzmieniu:

„Art. 568a. W przypadku stwierdzenia w prawomocnie zakończonym postępowaniu odwoławczym, że domniemanie niepodlegania wykluczeniu lub zdolności do należytego wykonania zamówienia, wynikające z certyfikatu, o którym mowa w art. 124 ust. 2, zostało obalone co do całości albo części obejmującej określony zakres certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, Prezes Izby przesyła niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze licząc od dnia wydania prawomocnego orzeczenia w tym postępowaniu, podmiotowi certyfikującemu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, informację w tym zakresie.”;

10) po art. 588 dodaje się art. 588a w brzmieniu:

„Art. 588a. W przypadku stwierdzenia w prawomocnie zakończonym postępowaniu skargowym, że domniemanie niepodlegania wykluczeniu lub zdolności do należytego wykonania zamówienia, wynikające z certyfikatu, o którym mowa w art. 124 ust. 2, zostało obalone co do całości albo części obejmującej określony zakres certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, sąd rozpatrujący skargę na orzeczenie Izby przesyła niezwłocznie, w terminie nie dłuższym niż 3 dni robocze licząc od dnia wydania prawomocnego orzeczenia w tym postępowaniu, podmiotowi certyfikującemu, o którym mowa w art. 14 ust. 1 lub 2 ustawy z dnia 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych, informację w tym zakresie.”.

Rozdział 6

Przepisy epizodyczne, przepis przejściowy i przepis końcowy

Art. 39.

Rada Ministrów, po upływie 4 lat od dnia wejścia ustawy w życie, dokona przeglądu funkcjonowania jej przepisów oraz przedłoży Sejmowi i Senatowi informację o skutkach obowiązywania ustawy wraz ze wskazaniem ewentualnej konieczności podjęcia działań korygujących.

Art. 40.

W terminie 4 lat od dnia ogłoszenia ustawy nie stosuje się przepisów art. 5 ust. 1 pkt 3 lit. a tiret drugie i trzecie oraz ust. 2, w zakresie udzielania certyfikacji zdolności wykonawcy potwierdzającej zdolność wykonawcy do należytego wykonania zamówienia na dostawy lub usługi.

Art. 41.

1. Do postępowań o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 38, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.

2. W postępowaniach o udzielenie zamówienia, o których mowa w ustawie zmienianej w art. 38, wszczętych i niezakończonych od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia upływu terminu, o którym mowa w art. 40, nie składa się certyfikatu potwierdzającego udzielenie certyfikacji zdolności wykonawcy do należytego wykonania zamówienia na dostawy lub usługi w zakresie, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 3 lit. a tiret drugie i trzecie.

Art. 42.

Ustawa wchodzi w życie po upływie 10 miesięcy od dnia ogłoszenia, z wyjątkiem:

1) art. 5 ust. 3 pkt 2 i ust. 5, które wchodzą w życie po upływie 4 lat od dnia ogłoszenia;

2) art. 14, art. 19-23, art. 25 i art. 32-35, które wchodzą w życie po upływie 4 miesięcy od dnia ogłoszenia;

3) art. 38 pkt 1, który wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2026 r.

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: K. Nawrocki


1) Niniejsza ustawa w zakresie swojej regulacji wdraża:

1) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/24/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie zamówień publicznych, uchylającą dyrektywę 2004/18/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 65, Dz. Urz. UE L 307 z 25.11.2015, str. 5, Dz. Urz. UE L 24 z 30.01.2016, str. 14, Dz. Urz. UE L 337 z 19.12.2017, str. 19, Dz. Urz. UE L 279 z 31.10.2019, str. 25, Dz. Urz. UE L 398 z 11.11.2021, str. 23, Dz. Urz. UE L 2023/90063 z 03.11.2023 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2495 z 16.11.2023);

2) dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/25/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych, uchylającą dyrektywę 2004/17/WE (Dz. Urz. UE L 94 z 28.03.2014, str. 243, Dz. Urz. UE L 307 z 25.11.2015, str. 7, Dz. Urz. UE L 337 z 19.12.2017, str. 17, Dz. Urz. UE L 279 z 31.10.2019, str. 27, Dz. Urz. UE L 398 z 11.11.2021, str. 25, Dz. Urz. UE L 2023/90064 z 03.11.2023 oraz Dz. Urz. UE L 2023/2496 z 16.11.2023).

2) Niniejszą ustawą zmienia się ustawy: ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, ustawę z dnia 24 maja 2000 r. o Krajowym Rejestrze Karnym oraz ustawę z dnia 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych.

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2025 r. poz. 620, 769, 794, 1165, 1173 i 1235.

4) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2024 r. poz. 1572, 1717, 1756 i 1907 oraz z 2025 r. poz. 39 i 1180.

5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2025 r. poz. 497, 621, 622, 769, 820 i 1203.

Metryka
  • Data ogłoszenia: 2025-09-11
  • Data wejścia w życie: 2026-07-12
  • Data obowiązywania: 2026-07-12

REKLAMA

Dziennik Ustaw

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA