REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Automatyczna księgowość. Jak to działa?

Automatyczna księgowość. Jak to działa?
Automatyczna księgowość. Jak to działa?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Największe problemy i jednocześnie wyzwania związane z pracą księgowego to częste zmiany przepisów – 87% wskazań i niejasność przepisów – 61%. Zakres wymaganej od księgowego wiedzy nieustannie się powiększa. Zmiany zasad rozliczania powodują, że także zawodowi księgowi posiłkują się automatycznymi platformami – w przypadku faktura.pl ich liczba zwiększyła się o 95% od 2020 roku. Księgowość automatyczna może także być korzystna ze względu na zbliżającą się obligatoryjność Krajowego Systemu e-Faktur. 

3 modele księgowości w Polsce

Szacuje się, że w Polsce działa ok. 70 tys. biur rachunkowych, a liczba samych księgowych może sięgać nawet 400 tysięcy. Ich praca zaczyna się w momencie wystawienia faktury (czyli wtedy, kiedy zazwyczaj kończy się praca przedsiębiorcy). 
Własny, zatrudniony w firmie księgowy, zewnętrzne biuro rachunkowe lub platforma do księgowości automatycznej – to trzy najistotniejsze modele, w jakich firmy zabezpieczają swoje potrzeby księgowe. Wybór w dużym stopniu zależy od skali działania. Oprócz wielkości przedsiębiorstwa ważny jest także stopień trudności księgowania. Są firmy, które mają wiele dokumentów, ale są powtarzane i łatwe w księgowaniu. Inne przedsiębiorstwa mogą mieć mniej dokumentów, ale wymagających dużej wiedzy specjalistycznej. Duża firma o wielomilionowych obrotach z pewnością zatrudni własnego księgowego, który będzie stale do dyspozycji zarządu i cały swój czas poświęci na obsługę firmy, w której pracuje. Będzie on jednak sporo kosztował, szczególnie jeśli ma to być człowiek o wysokich kwalifikacjach i wieloletnim doświadczeniu. 

Model z wykorzystaniem zewnętrznego biura rachunkowego zazwyczaj będzie tańszy, jednak z dostępnością i dyspozycyjnością specjalistów do księgowania może być różnie. Takie biuro trudniej też ocenić i zweryfikować, czy ma odpowiednią wiedzę o zmieniających się przepisach, czy pamięta o istotnych z punktu widzenia rozliczeń datach czy robi wszystko, co jest możliwe w kierunku optymalizacji podatkowej, czy zawsze doradza najlepsze rozwiązania. 

REKLAMA

Zawodowi księgowi posiłkują się platformami automatycznymi

Wg raportu Wolters Kluwer największe wyzwania związane z pracą księgowego to częste zmiany przepisów – 87% wskazań i niejasność przepisów – 61%. Katalog wymaganej wiedzy nieustannie się powiększa. Takie zagrożenie może niwelować trzeci model zabezpieczenia potrzeb księgowych.

- W ostatnich latach szybko zwiększa się zapotrzebowanie na zautomatyzowaną platformę do obsługi księgowej. Chociaż dedykowana jest przede wszystkim firmom z kategorii MSP, wydaje się łączyć zalety dwóch pierwszych: nie kosztuje dużo (rocznie oszczędności mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych), gwarantując przy tym stałą dostępność obsługi procesów księgowych. Przy czym, kiedy mówię stała dostępność, mam na myśli 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu - Grzegorz Grodek, prezes zarządu faktura.pl. 

Księgowość automatyczna jest także bezpiecznikiem przy wątpliwościach związanych z przepisami Polskiego Ładu. W konsekwencji następujących zmian pojawia się realne ryzyko popełnienia błędów przez księgowych i biura rachunkowe. Automatyczne platformy mają tu pewną przewagę – bazy przepisów i interpretacji są uaktualniane…. automatycznie i bez zwłoki. Trudno podobną pewność mieć w przypadku wszystkich biur podatkowych. Zresztą z naszej platformy korzysta coraz więcej księgowych i biur rachunkowych, którzy w ten sposób weryfikują czy dokonane przez nich wyliczenia są poprawne. W ciągu dwóch lat, liczba zawodowych księgowych korzystających z naszej platformy zwiększyła się o 95% – dodaje ekspert faktura.pl.

Firmy szukają oszczędności, także na procesach księgowych

W realiach rekordowej inflacji i wysokiej niepewności co do rozwoju sytuacji gospodarczej, firmy zaczęły szukać oszczędności na nowych polach. Wiele małych firm rezygnuje z usług firm trzecich na poczet automatyzacji i cyfryzacji procesów – widać to w szybko rosnącym popycie na księgowość automatyczną. Długofalowo może to okazać się przełomowe dla przedsiębiorcy, bo firmy mogą wykorzystać kryzys do wzmocnienia się i optymalizacji kosztowych, dzięki czemu w lepszych czasach będą bardziej konkurencyjne i zarobią więcej. Pociągająca jest także oszczędność już teraz – jeśli energia, paliwo czy koszty pracy rosną z miesiąca na miesiąc, szukanie oszczędności na innych polach jest koniecznością dla wielu firm. Jeżeli w rubryce koszty księgowe zamiast kilku tysięcy złotych pojawia się kilkadziesiąt złotych, większość przedsiębiorców z kategorii MSP nie może przejść obojętnie wobec takiej różnicy. Księgowość online to znacząca oszczędność pieniędzy.

On-line, czyli zawsze pod ręką

Największą zaletą księgowości automatycznej jest szybkość działania. W przypadku faktura.pl wystawienie faktury zajmuje zazwyczaj mniej niż 30 sekund i jest w dużym stopniu zautomatyzowane. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Zdigitalizowane jest dodawanie dokumentów kosztowych za pomocą zdjęć lub w aplikacji. Faktury kosztowe odczytywanie są za pomocą OCR, a inteligentne schematy księgowe podpowiedzą, jak zaksięgować dokument. Zobowiązania podatkowe i kwoty przelewów do Urzędu Skarbowego wyliczają się automatycznie, a deklaracje są wysyłane jednym kliknięciem. Taka platforma może być też zintegrowana z Urzędem Skarbowym. Wszystkie dokumenty przetworzone na platformie są dostępne o każdej porze dnia i nocy i z każdego miejsca, bo są zarchiwizowane w wirtualnym segregatorze na dokumenty. Dotyczy to także elektronicznej ewidencji majątku firmy - Grzegorz Grodek.

Takie przechowywane dane w praktyce są bezpieczniejsze niż zgromadzone w fizycznych segregatorach. Szczególnie jeśli transmisja danych pomiędzy komputerem użytkownika a serwerem jest szyfrowana kluczem AES oraz zabezpieczona 2048-bitowym certyfikatem SSL. Kopie zapasowe powinny być tworzone każdego dnia i przechowywana w bezpiecznym miejscu.

Automatyzacja i digitalizacja nie jest zazwyczaj barierą dla przedsiębiorców, którzy – mówiąc oględnie – nie są zaprzyjaźnieni z elektroniką. Każda z platform do takiej księgowości zapewnia pomoc telefonicznego konsultanta, który wspiera przy zakładaniu konta księgowości online. 

- W każdym razie każdy przedsiębiorca do digitalizacji musi się przyzwyczajać, ponieważ od 1 lipca 2024 roku wchodzi w życie Krajowy System e-Faktur, który powoduje, że faktura będzie musiała być wystawiana elektronicznie, w systemach takich jak faktura.pl czyli takich, które są z KSEF zintegrowane. W naszym przypadku z platformy korzysta wielu przedsiębiorców z branż, dla których komputer raczej nie jest podstawowym narzędziem pracy np. handlowej czy budowlanej - Grzegorz Grodek z faktura.pl.

 

 

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

REKLAMA

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

Obowiązek sporządzania i aktualizacji ogólnej oceny ryzyka prania pieniędzy i finansowania terroryzmu

Każde biuro rachunkowe powinno znać i rozumieć ryzyko prania pieniędzy i finansowania terroryzmu, które może wystąpić w związku z charakterem oraz zakresem prowadzonej przez siebie działalności. Temu celowi służy tzw. ogólna ocena ryzyka. Co ważne dokument ten należy nie tylko sporządzić ale też aktualizować dostosowując go do zmieniających się okoliczności, nie rzadziej niż co dwa lata.

Nawet milion złotych kary. Tych zasad muszą przestrzegać biura rachunkowe

Podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub prowadzący księgi podatkowe znajdują się na liście jednostek obowiązanych do stosowania przepisów o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. ustawa o AML). Wiąże się to z szeregiem obowiązków, z których nie każde biuro zdaje sobie sprawę

REKLAMA

Uproszczone procedury. Kiedy biuro rachunkowe może je stosować?

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy  przewiduje łagodniejsze reguły identyfikacji i weryfikacji klientów w ściśle określonych przypadkach. Są to okoliczności, w których ryzyko wystąpienia przestępstwa prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu jest znacząco ograniczone, jeżeli nie całkowicie wyeliminowane. "Uproszczenie" nie zwalnia biura z obowiązków nałożonych przepisami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu.

Kontakt z państwem trzecim, skomplikowane transakcje? To powinno zaalarmować biuro rachunkowe

Biuro rachunkowe ma obowiązek stosować wzmożone środki bezpieczeństwa finansowego, jeżeli zajdą okoliczności świadczące o wyższym ryzyku prania pieniędzy oraz finansowania terroryzmu. To biuro ocenia czy takie okoliczności zaszły. Ponadto biuro stosuje wzmożone środki bezpieczeństwa zawsze w przypadkach stosunków gospodarczych lub transakcji związanych z państwem trzecim wysokiego ryzyka, a także gdy klient lub beneficjent rzeczywisty jest osobą zajmującą eksponowane stanowisko polityczne albo członkiem rodziny takiej osoby, czy jej bliskim współpracownikiem.

REKLAMA