Kategorie

Widmo BDO nie wisi już nad większością biur rachunkowych

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Widmo BDO nie wisi już nad większością biur rachunkowych /shutterstock.com
Widmo BDO nie wisi już nad większością biur rachunkowych /shutterstock.com
www.shutterstock.com
Biura rachunkowe zastanawiają się, czy obsługiwać klientów w zakresie nowych obowiązków środowiskowych, a jeżeli tak, to za ile. Chcą też wiedzieć, czy same muszą być wpisane do rejestru i elektronicznie wystawiać karty przekazania odpadów.

Jeszcze w grudniu odpowiedź na to drugie pytanie była twierdząca. Ale od tego czasu przepisy odpadowe na tyle się zmieniły, że dzisiaj zdecydowana większość firm księgowych może odetchnąć z ulgą - ich działalność została wyłączona z tej uciążliwej procedury.

23 grudnia 2019 r. minister klimatu wydał rozporządzenie w sprawie rodzajów odpadów i ilości odpadów, dla których nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji odpadów (Dz.U. z 2019 r. poz. 2531). W efekcie obowiązku wpisu do bazy, za pomocą której prowadzona jest ewidencja (baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, w skrócie: BDO) nie ma już ani niewielkie biuro księgowe, ani fryzjer czy nawet niewielki sklep - o ile nie wytwarzają większej ilości odpadów innych niż komunalne (dopuszczalne limity można znaleźć w rozporządzeniu). Zawsze należy to sprawdzić. Jeżeli któryś z poziomów z rozporządzenia zostanie przez biuro przekroczony, należy wpisać się do ewidencji odpadów.

Wątpliwości pozostały u innych przedsiębiorców, choćby z tego powodu, że nie ma ścisłej definicji między tym, co jest odpadem komunalnym, a co nie jest.

Limity w górę

W grudniowym rozporządzeniu zwiększono limity, a ich wzrosty są znaczące (patrz tabela). Znalazły się w nim również nowe kategorie odpadów, które będzie można wytworzyć do pewnego poziomu bez prowadzenia ewidencji.

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Jak się wypisać z BDO

Co mają zrobić ci, którzy pod koniec roku wpisali się do BDO, a teraz nie muszą już w niej być?

Ustawa o odpadach (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 701 ze zm.) nie przewidziała możliwości wypisania się z BDO ze względu na zmianę przepisów.

Zapytane przez nas Ministerstwo Klimatu wyjaśnia, że wypisanie jest możliwe. Tłumaczy, że podmiot "niepotrzebnie" wpisany do BDO ma dwa wyjścia (oczywiście dotyczy to tylko przypadku, gdy taki podmiot jest jedynie wytwórcą odpadów i nie prowadzi innej działalności objętej obowiązkiem wpisu do rejestru w BDO).

Wariant pierwszy

Podmiot wpisany do BDO może pozostać w bazie, ale ze względu na zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji (zgodnie z rozporządzeniem z 23 grudnia 2019 r.) nie będzie prowadził ewidencji za pomocą BDO.

Może się to okazać dobrym rozwiązaniem, gdy nie ma pewności, że w ciągu roku podmiot ten nie wytworzy innych odpadów, dla których jednak będzie musiał prowadzić ewidencję.

Wariant drugi

Podmiot zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji (na podstawie rozporządzenia z 23 grudnia 2019 r.) może złożyć do marszałka województwa wniosek o wykreślenie z rejestru. Składa się go elektronicznie, za pomocą modułu wniosków dostępnego na indywidualnym koncie po zalogowaniu w BDO (szczegółowe opisy procedur i instrukcje dostępne są na stronie bdo.mos.gov.pl).

Należy jednak pamiętać, że sprawozdawczość w zakresie wytwarzanych odpadów jest sporządzana za poprzedni rok tylko na podstawie prowadzonej ewidencji. Jeżeli podmiot nie był w 2019 r. zwolniony i prowadził ewidencję odpadów, to powinien posiadać dostęp do BDO w celu przekazania takiego sprawozdania marszałkowi województwa.

Co po przekroczeniu

Resort klimatu wyjaśnia, że podmiot, który nie jest w ogóle zarejestrowany w BDO, a wytwarza wyłącznie odpady określone w załączniku do rozporządzenia z 23 grudnia 2019 r., powinien zarejestrować się w BDO tuż przed przekroczeniem limitów wytworzenia ilości dla rodzajów odpadów wskazanych w tym rozporządzeniu.

Ale i w tym zakresie nastąpiła istotna zmiana. 23 stycznia br. Sejm przyjął nowelizację ustawy o odpadach oraz ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. To oznacza, że ewidencja odpadowa do 30 czerwca 2020 r. może być papierowa, ale ostatecznie należy ja przenieść do BDO do 31 lipca br. (art. 236a ustawy o odpadach).

Sprawozdania za 2019 r. należy składać drogą elektroniczną, ale terminy ich złożenia zostały przesunięte, podobnie jak obowiązek wpisu do BDO - do 30 czerwca 2020 r. Chodzi o sprawozdania z art. 73, art. 74a i art. 75 ustawy o odpadach, czyli m.in. o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu nimi, o produktach, opakowaniach i o gospodarowaniu odpadami z nich powstającymi. W analogicznym terminie sprawozdania będą też składały firmy zobowiązane do sprawozdawczości w zakresie odpadów komunalnych.

Nowelizacja czeka już tylko na podpis prezydenta i publikację. ©℗

Ile odpadów można wytworzyć bez ewidencji (wybrane pozycje)

Kod odpadu

Rodzaj odpadu

Wzrost limitu lub nowy limit

08 03 18

odpadowy toner drukarski inny niż wymieniony w 08 03 17

ze 100 kg do 200 kg

16 02 14

zużyte urządzenia inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 13

z 5 kg do 50 kg

16 02 16

elementy usunięte ze zużytych urządzeń inne niż wymienione w 16 02 15

z 5 kg do 50 kg

16 06 04

baterie alkaliczne z wyłączeniem 16 06 03

z 5 kg do 20 kg

16 06 05

inne baterie i akumulatory

z 5 kg do 20 kg

16 06 03

baterie zawierające rtęć

do 5 kg

16 80 01

magnetyczne i optyczne nośniki informacji (płyty CD, DVD, dyski komputerowe).

do 50 kg

16 02 13

zużyte urządzenia zawierające niebezpieczne elementy inne niż wymienione w 16 02 09 do 16 02 12 (tu są klasyfikowane np. świetlówki)

do 50 kg

Zofia Jóźwiak

Dowiedz się więcej z naszej publikacji
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych z aktywnymi drukami online
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Obowiązki biur rachunkowych z aktywnymi drukami online
Tylko teraz
Źródło: gazetaprawna.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Biura rachunkowe
    1 sty 2000
    24 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Własna księgowa czy zewnętrzne biuro rachunkowe?

    Księgowość. Rozpoczęcie działalności gospodarczej wiąże się z obowiązkami sprawozdawczości rachunkowej i podatkowej. Często wielu przedsiębiorców chce się skupić na swoich obszarach biznesowych, a kwestie księgowe powierzyć innemu podmiotowi. Wybór dostawców usług księgowych na rynku jest duży. Można się również zdecydować na zatrudnienie własnej księgowej. A może alternatywą będzie księgowość on-line? Podejmując decyzję, warto rozważyć wszystkie plusy i minusy każdego z rozwiązań.

    Czy biuro rachunkowe musi udzielić komornikowi informacji o klientach?

    Biuro rachunkowe a komornik. Wielu właścicieli biur rachunkowych dostaje od komornika wezwanie do złożenia wyjaśnień / udzielenia informacji o klientach swojego bura. Podstawą prawną na którą powołują się komornicy to art. 761 kodeksu postępowania cywilnego. Dostając takie wezwanie zastanawiają się, czy powinni udostępniać informacje dotyczące majątku i dochodu swoich klientów. W wezwaniu od komornika możemy przeczytać, iż wzywa on do udzielenia informacji niezbędnych do prowadzenia postępowania oraz że za nieuzasadnioną odmowę udzielenia informacji może zostać nałożona grzywna do 2000,00 zł. Czy księgowi mogą odmówić komornikowi uzasadniając to tajemnicą zawodową lub nawet Rozporządzeniem o ochronie danych osobowych RODO? Poniżej przedstawiamy odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania właścicieli biur rachunkowych w tym zakresie.

    Nowoczesny księgowy w dobie cyfryzacji – konferencja 8-9 października w Warszawie

    Zmiany w podatkach i nieuchronna cyfryzacja biur rachunkowych

    Jak przygotować biuro rachunkowe na cyfrową księgowość?

    Biuro rachunkowe a cyfrowa księgowość. Zdecydowana większość polskich firm (prawie 65%) zleca prowadzenie księgowości zewnętrznym biurom rachunkowym. Pozwala to ograniczyć koszty zatrudnienia, wydatki na szkolenia i rekrutację pracowników czy przenieść odpowiedzialność za naliczanie podatków na biuro. Ostatnio pojawiła się jeszcze jedna ważna korzyść, wynikająca bezpośrednio z digitalizacji.

    Pranie pieniędzy – ważne zmiany dla biur rachunkowych od 31 lipca 2021 r.

    Pranie pieniędzy. Od 31 lipca 2021 r. na wszystkich biurach rachunkowych, a nie tylko zajmujących się usługowym prowadzeniem pełnej księgowości, będą ciążyć obowiązki w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Sprawdź jakie wynikają z tego obowiązki.

    Czy księgowość jest kobietą?

    Tak, z pewnością w Polsce, gdzie w odróżnieniu od innych krajów, zawód księgowych został prawie całkowicie sfeminizowany. Czy oznacza to, że w pracy tej lepiej sprawdzają się panie?

    Przegląd zmian w VAT od 1 lipca 2021 r.

    Polecamy e-booka "Przegląd zmian w VAT od 1 lipca 2021 r.", czyli 11 zmian z krótkim i praktycznym komentarzem ekspertów INFORLEX. Pobierz bezpłatnie.

    Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych – merytoryczna wiedza i nowoczesne rozwiązania

    Współczesna księgowość to nie tylko słupki, faktury i żmudne wyliczenia na podstawie dokumentów dostarczanych przez klientów. Biura rachunkowe to nowoczesne przedsiębiorstwa szukające rozwiązań, które podwyższą jakość oferty, przyspieszą pracę, ale także sprawią, że usługi świadczone przez księgowe wkroczą na wyższy poziom. Zapraszamy na Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych, któremu patronuje medialnie Infor.pl.

    Humor biur rachunkowych - zabawne historie z życia księgowych

    W zawodzie księgowego, oprócz wymagających skupienia i wytężonej pracy chwil, bardzo często zdarzają się też sytuacje zaskakujące i komiczne, które przez długi czas wywołują uśmiech na twarzy. Z okazji przypadającego 9 czerwca Dnia Księgowego firma CashDirector S.A. zebrała zabawne historie z życia pracowników biur rachunkowych zrzeszonych w OSCBR (Ogólnopolskiej Sieci Certyfikowanych Biur Rachunkowych) i udowadnia, że wbrew licznym stereotypom praca ta wcale nie musi być nudna.

    Kontrola biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy

    Kontrola biur rachunkowych - przeciwdziałanie praniu pieniędzy. Biura rachunkowe podlegają kontroli wykonywania obowiązków w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu. Zasady tej kontroli są określone w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej u.p.p.p. lub ustawa).

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy (AML). Biuro rachunkowe jako instytucja obowiązana

    Przeciwdziałanie praniu pieniędzy - biuro rachunkowe. Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (dalej u.p.p.p. lub ustawa) zawiera zamknięty katalog podmiotów zobowiązanych do wypełniania obowiązków przewidzianych ustawą, tj. instytucje obowiązane. Wśród nich są podmioty prowadzące działalność w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych.

    OC biur rachunkowych w 2021 roku

    OC biur rachunkowych w 2021 roku. Ustawa o rachunkowości wprost nakłada na przedsiębiorców wykonujący działalność z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych obowiązek zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. W 2021 r. minimalna suma gwarancyjna ubezpieczenia OC, w odniesieniu do jednego zdarzenia, którego skutki objęte są umową ubezpieczenia, wynosi 45 485 zł (jest zatem wyższa o niemal 3 tyś zł niż w 2020 r.).

    Wzór oceny ryzyka prania pieniędzy w biurze rachunkowym

    Obowiązki biur rachunkowych w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu. Identyfikacja i ocena ryzyka przez biura rachunkowe – wzór oceny ryzyka prania pieniędzy w biurze rachunkowym.

    Umowa biura rachunkowego z klientem – na co zwrócić uwagę?

    Umowa biura rachunkowego z klientem. Przed podpisaniem umowy warto zwrócić uwagę na postanowienia sprzeczne z dobrymi obyczajami oraz postanowienia niekorzystne dla biura rachunkowego. Co powinna zawierać umowa biura rachunkowego na prowadzenie ksiąg rachunkowych?

    Czy biuro rachunkowe musi mieć kasę fiskalną online?

    Kasa fiskalna online w biurze rachunkowym. Czy w związku z obowiązkiem stosowania kas fiskalnych online począwszy od 1 lipca 2021 r. biuro rachunkowe jest zobligowane do jej nabycia, czy też może zaniechać stosowania kasy fiskalnej?

    Biura rachunkowe objęte ustawą o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy

    Biura rachunkowe a przeciwdziałanie praniu pieniędzy, ustawa AML. Monitorowanie i zgłaszanie podejrzeń o pranie pieniędzy będzie nowym obowiązkiem wszystkich biur księgowych.

    Biuro rachunkowe przyjazne rodzinie

    Kobiety na rynku pracy preferują pracodawców, którzy tworzą warunki dla zachowania równowagi między pracą, a życiem prywatnym, wychowywaniem dzieci. Dobrym przykładem takiej firmy jest wrocławska spółka GOBS, zajmująca się zaawansowaną obsługą księgową zagranicznych spółek.

    Jak stać się ekologicznym biurem rachunkowym?

    Biura rachunkowe a ekologia. Znaczenie ekologii w naszym życiu zdecydowanie rośnie. Spotykamy się z ekologiczną żywnością, kosmetykami, ograniczamy w naszych domach produkcję śmieci. Odnawialne źródła energii cieszą się dużą popularnością. W gospodarstwach domowych takie zmiany można wprowadzić w łatwy sposób. Jak sprawić, aby także biuro rachunkowe było bardziej eko?

    Kasa fiskalna w biurze rachunkowym - zwolnienie

    Kasa fiskalna w biurze rachunkowym. Czy biuro rachunkowe może zrezygnować ze stosowania kasy fiskalnej, gdy świadczone usługi nie stanowią doradztwa a kwota obrotu nie przekroczyła limitu 20 000 zł?

    Na co zwrócić uwagę przy wyborze biura rachunkowego?

    Jak wybrać biuro rachunkowe? Decyzja o podjęciu współpracy z biurem rachunkowym to ważny krok w rozwoju firmy. Aby jednak przyniósł korzyści, przedsiębiorca musi wybrać takiego usługodawcę, który nie tylko spełni oczekiwania zlecającego, ale też wyprzedzi je, proponując nowości technologiczne i innowacje wspierające współpracę.

    Technologie w księgowości – co zmieni się w 2021 r.?

    Księgowość a innowacje technologiczne. Technologie leżą już od lat u podstaw wielu działań biznesowych. W przypadku niektórych branż, również księgowości, czas pandemii tylko przyspieszył procesy digitalizacji. Sprawił też, że na rynku pojawiło się więcej innowacji usprawniających codzienną pracę. Należy do nich nie tylko rozwój oprogramowania wspomagającego działania księgowych, ale także blockchain, roboty w biurach, sprawniejsza obsługa klientów oraz outsourcing rachunkowości.

    Rekomendowane Biura Rachunkowe 2020

    Odpowiednio prowadzona księgowość w firmie to bardzo ważna sprawa.

    II Webinarium Ksiegowość 4.0 Przyszłość Biur Rachunkowych już 27 października

    Już po raz drugi, zainteresowani branżą biur rachunkowych i finansów będą mogli wziąć udział w bezpłatnym Webinarium Księgowość 4.0.

    Świadczenie usług księgowych na podstawie umowy ustnej

    Czy na podstawie umowy ustnej o świadczenie usług księgowo-kadrowych można ponosić odpowiedzialność? Okazuje się, że tak. O czym przekonała się księgowa, pozwana przez klienta, tj. spółkę, którą obsługiwała.

    Limit decydujący o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w 2021 r.

    Znamy już limit decydujący o prowadzeniu ksiąg rachunkowych w 2021 r. Obowiązek prowadzenia pełnej księgowości występuje po przekroczeniu limitu przychodów w wysokości 2.000.000 euro. Dokonując przeliczenia, według średniego kursu euro z dnia 1 października 2020 r., limit ten wynosi 9.030.600 zł. Oznacza to, że jednostki, których przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy przekroczą ten limit, zobowiązane będą do prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2021 r.