reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Infor.pl > Biura rachunkowe > Prowadzę biuro rachunkowe > Kto jest odpowiedzialny za aktualizację polityki rachunkowości, gdy rachunkowość jest prowadzona przez biuro rachunkowe

Kto jest odpowiedzialny za aktualizację polityki rachunkowości, gdy rachunkowość jest prowadzona przez biuro rachunkowe

Powierzając prowadzenie ksiąg rachunkowych biuru rachunkowemu, zleciliśmy również w ramach umowy opracowanie zasad (polityki) rachunkowości. Została ona przez biuro stworzona i przez nas zaakceptowana. Obecnie w związku ze zmianami w ustawie o rachunkowości potrzebna jest aktualizacja tego dokumentu w sprawach dotyczących przenoszenia większości dowodów księgowych na informatyczne nośniki danych. Kto odpowiada za zaktualizowanie tego dokumentu - my czy biuro rachunkowe? Jeśli to jest nasz obowiązek, w jakiej formie należy to zrobić?

RADA

Odpowiedzialność za opracowanie jak też aktualizację dokumentacji opisującej przyjęte zasady rachunkowości ponosi kierownik jednostki bez względu na to, kto faktycznie taki dokument stworzył. Zmiany polityki rachunkowości wprowadza się uchwałą zarządu w przypadku spółek kapitałowych uchwałą wspólników w spółkach osobowych lub zarządzeniem właściciela w firmie osoby fizycznej.

UZASADNIENIE

Ustawa o rachunkowości nie pozostawia wątpliwości, że formalny obowiązek stworzenia polityki rachunkowości w formie pisemnej, a następnie jej późniejszej aktualizacji (również w formie pisemnej) spoczywa na kierowniku jednostki (art. 10 ust. 2 uor). Obowiązek ten ciąży na kierowniku jednostki bez względu na to, czy księgowość w firmie prowadzi przeznaczony do tego dział księgowy czy zajmuje się tym biuro rachunkowe.

Biuro rachunkowe może oczywiście w ramach umowy opracować zasady rachunkowości, jak również niezbędne aktualizacje tego dokumentu, ale zawsze musi przekazać je kierownikowi jednostki do zatwierdzenia (podpisu).

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Zmiany polityki rachunkowości wprowadza się uchwałą zarządu w przypadku spółek kapitałowych, uchwałą wspólników w spółkach osobowych lub zarządzeniem właściciela w firmie osoby fizycznej. W zależności od zakresu zmian w zasadach (polityce) rachunkowości aktualizację tego dokumentu można dokonać poprzez:

● nadanie nowego brzmienia danego fragmentu polityki rachunkowości (przykład 1) lub

PRZYKŁAD 1

infoRgrafika

● ustanowienie nowego jednolitego tekstu (przykład 2).

PRZYKŁAD 

infoRgrafika

PODSTAWA PRAWNA:

● art. 3 ust. 1 pkt 6, art. 10 ust. 1-2 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości

Irena Pazio
główna księgowa, praktyk, posiada certyfikat Ministra Finansów uprawniający do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych

reklama

Narzędzia

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama
reklama
reklama

Eksperci portalu infor.pl

BillBird SA

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »

reklama
reklama
reklama