REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak biuro rachunkowe może składać pliki JPK_VAT za klienta

Jak biuro rachunkowe może składać pliki JPK_VAT za klienta
Jak biuro rachunkowe może składać pliki JPK_VAT za klienta

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę biuro rachunkowe, którego klientami są mikroprzedsiębiorcy. Mam dwa pytania dotyczące JPK: 1) W jaki sposób trzeba będzie przesyłać JPK_VAT? Jakim podpisem należy opatrywać pliki JPK_VAT? Czy klient może mnie upoważnić do wysyłania JPK_VAT i wówczas mogę posługiwać się swoim podpisem? 2) Część klientów wystawia faktury sprzedaży w Excelu lub ręcznie. Czy mają oni obowiązek zakupienia nowego programu do wystawiania faktur sprzedaży, aby można było scalić w JPK_VAT dane z faktur sprzedaży z wprowadzanymi w biurze danymi z faktur zakupu?

Pliki JPK_VAT mogą być podpisywane za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego (w przypadku podatników, którzy taki podpis posiadają) lub przy użyciu profilu zaufanego eGo - ePUAP. Od 5 lutego 2018 r. istnieje możliwość podpisywania plików JPK_VAT również za pomocą innego podpisu zapewniającego autentyczność w przypadku ich przesyłania przez osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Pliki JPK_VAT mogą być też składane i podpisywane w imieniu podatników przez upoważnione do tego osoby, np. właścicieli czy pracowników biur rachunkowych, z którymi podatnicy ci współpracują (po złożeniu pełnomocnictwa na formularzu UPL-1).
W takim przypadku biuro rachunkowe może posługiwać się własnym, kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Nie ma
przeszkód, aby podatnicy nadal wystawiali faktury sprzedaży w Excelu lub ręcznie. Faktury takie muszą być jednak wprowadzane przez czynnych podatników VAT do prowadzonej przy użyciu programów komputerowych ewidencji VAT.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Biuro Rachunkowe - Wszystko o zmianach w prawie i podatkach. Teraz 14 dni ZA DARMO!

Z art. 82 § 1b Ordynacji podatkowej wynika obowiązek comiesięcznego przekazywania przez podatników prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych w formacie JPK danych wynikających z prowadzonej ewidencji VAT, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT.

Wysłanie JPK_VAT przez mikroprzedsiębiorców - obowiązek od 1 stycznia 2018 r.

Obowiązek wysyłania JPK_VAT objął 1 stycznia 2018 r. wszystkich czynnych podatników VAT, których na mocy przepisów przejściowych wcześniej nie obejmował. Dlatego od rozliczenia za styczeń 2018 r. czynni podatnicy będący mikroprzedsiębiorcami muszą wysłać po raz pierwszy plik JPK_VAT. Plik ten składa się z danych identyfikujących podatnika oraz danych, które dotyczą dokumentów sprzedażowych i zakupowych. JPK_VAT odzwierciedla dane zawarte w ewidencji VAT.

Obowiązek złożenia pliku JPK_VAT za styczeń upływa 26 lutego 2018 r. Jak wynika z komunikatu MF, plik można wysłać od 1 lutego 2018 r. za pośrednictwem bezpłatnych aplikacji Klient 2v3 oraz e-mikrofirma, udostępnianych przez Ministerstwo Finansów dla struktury 3 JPK_VAT obowiązującej w 2018 r. Aplikacje są dostępne na stronie http://www.finanse.mf.gov.pl/pp/jpk/klient-jpk.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Do wysyłania plików JPK_VAT można wykorzystywać również inne umożliwiające to aplikacje komercyjne.

Podpisywanie plików JPK_VAT - certyfikat kwalifikowany lub profil zaufany (eGo)

Wysyłane pliki JPK_VAT muszą być podpisywane przez składających je podatników. Podatnicy mogą tego dokonywać:

  1. za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego - jeżeli go posiadają,
  2. przy użyciu profilu zaufanego eGo - ePUAP.

Ministerstwo Finansów wprowadziło (dla osób fizycznych prowadzących działalność) możliwość podpisywania JPK_VAT innym podpisem elektronicznym zapewniającym autentyczność. Podpis ten jest oparty na zestawie unikatowych danych w postaci elektronicznej dotyczących osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą,przesyłającej księgi, tj. na:

1) identyfikatorze podatkowym NIP albo identyfikatorze podatkowym PESEL,
2) imieniu (pierwszym),
3) nazwisku,
4) dacie urodzenia,
5) wysokości przychodu uzyskanego w roku podatkowym, wykazanego za rok podatkowy o 2 lata wcześniejszy niż rok przesyłania księgi, albo wartości „0” (zero), gdy za ten rok podatkowy nie złożono żadnego z wymienionych zeznań lub obliczeń, tj. PIT-28, PIT-36, PIT-36L, PIT-37, PIT-38, PIT-39, PIT-40, PIT-40A.

Nowy podpis można stosować od 5 lutego 2018 r.

Pliki JPK_VAT mogą być również składane i podpisywane w imieniu podatników przez upoważnione do tego osoby, np. właścicieli czy pracowników biur rachunkowych, z którymi podatnicy ci współpracują. Pliki JPK_VAT stanowią bowiem deklaracje w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej (art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej). Zgodnie z art. 80a § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli odrębne ustawy nie stanowią inaczej, deklaracja, w tym deklaracja składana za pomocą środków komunikacji elektronicznej, może być podpisana także przez pełnomocnika podatnika, płatnika lub inkasenta.

Wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej jest oznaczony symbolem UPL-1 i również można go pobrać ze stron Ministerstwa Finansów: http://www.finanse.mf.gov.pl/documents/766655/1481810/UPL-1(6).pdf .

Jak zostało już wskazane pełnomocnictwo składa się na druku UPL-1 i można je przekazać w formie:

  • papierowej - naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach ewidencji podatników i płatników, lub
  • elektronicznej - Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej - poprzez ePUAP.

W związku z tym jeżeli pracownik lub właściciel biura rachunkowego zostanie upoważniony przez podatnika do podpisywania pliku JPK_VAT, to przy jego wysyłce będzie posługiwał się własnym podpisem (certyfikatem kwalifikowanym lub profilem zaufanym).

Wystawianie przez podatników faktur sprzedaży w Excelu lub ręcznie

W tym miejscu należy koniecznie zaznaczyć, że pliki JPK_VAT stanowią informację o prowadzonej ewidencji VAT, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, a nie informację o treści wystawionych przez podatników faktur. Informacjami o treści wystawionych przez podatników faktur są pliki JPK_FA. Są to pliki, które podatnicy obowiązani są przekazywać na żądanie organów podatkowych, przy czym większość podatników obowiązek ten będzie obciążał dopiero od 1 lipca 2018 r. Oczywiście w plikach JPK_VAT wskazywane są niektóre informacje z faktur, lecz wynika to wyłącznie z tego, że są to informacje wykazane również w prowadzonej przez podatników ewidencji VAT.

Obowiązujące przepisy nie przewidują przy tym obowiązku wystawiania faktur z wykorzystaniem programów komputerowych przez podatników obowiązanych do przekazywania plików JPK_VAT. W szczególności nie wynika to z wprowadzonego z początkiem 2018 r. obowiązku prowadzenia ewidencji VAT, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w formie elektronicznej przy użyciu programów komputerowych (art. 109 ust. 8a ustawy o VAT). W związku z tym nie ma przeszkód, aby podatnicy nadal wystawiali faktury sprzedaży w Excelu lub ręcznie. Faktury takie muszą być jednak przez czynnych podatników VAT wprowadzane do prowadzonej przy użyciu programów komputerowych ewidencji VAT.

Podstawa prawna:

  • art. 3 pkt 5, art. 80a § 1 oraz art. 82 § 1b ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 201; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 138

  • art. 109 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2017 r. poz. 1221; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 86

  • § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z 24 czerwca 2016 r. w sprawie sposobu przesyłania za pomocą środków komunikacji elektronicznej ksiąg podatkowych oraz wymagań technicznych dla informatycznych nośników danych, na których te księgi mogą być zapisane i przekazywane - Dz.U. z 2016 r. poz. 932; ost.zm. Dz.U. z 2018 r. poz. 304

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Biura rachunkowe
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Szybka ścieżka do tytułu CGMA. Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ - jedyne w Polsce z akredytacją AICPA & CIMA

Studia MBA na Wydziale Zarządzania UŁ od lipca 2024 roku zyskują nową, prestiżową międzynarodową akredytację z zakresu biznesu, rachunkowości i finansów. Program studiów MBA jako pierwszy w Polsce został uznany za zgodny z wymaganiami AICPA & CIMA światowego lidera w dziedzinie rachunkowości publicznej i zarządczej. Są to pierwsze studia MBA w Polsce, które uzyskały tę akredytację. 

Zakładanie firmy. Kiedy warto skorzystać z pomocy księgowego?

Codziennie w Polsce powstaje około 1000 nowych firm, a wielu początkujących przedsiębiorców wybiera jako formę prawną jednoosobową działalność gospodarczą. Rejestracja takiej firmy wymaga przesłania wniosku elektronicznego do CEIDG, jednak już na tym etapie mogą pojawić się liczne wątpliwości, dotyczące na przykład wyboru odpowiedniego kodu PKD czy formy opodatkowania. Czasem trudno je rozstrzygnąć bez pomocy eksperta księgowego.

Międzynarodowy Kongres Biur Rachunkowych: Eksperci i Innowacje w Targach Kielce

Jedno z najważniejszych wydarzeń w branży księgowej i finansowej już 22 i 23 września w Targach Kielce! Kongres organizowany pod patronatem Stowarzyszenia Księgowych w Polsce gromadzi wybitnych ekspertów i liderów rynku, oferując niepowtarzalną okazję do wymiany doświadczeń, zdobywania wiedzy oraz nawiązywania cennych kontaktów biznesowych.

Bezpłatne webinarium: USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych

USTAWA AML a obowiązki biur rachunkowych. ZAPRASZAMY na BEZPŁATNE WEBINARIUM 13.06.2024; godzina: 11:00.

REKLAMA

Comarch Apfino zautomatyzował procesy AML oszczędzając czas biurom rachunkowym

Biura rachunkowe muszą sprostać ważnym obowiązkom związanym z regulacjami ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu (tzw. AML). Na infor.pl można znaleźć poświęconą temu sekcję edukacyjną z testem, który pomoże sprawdzić wiedzę. Partnerem akcji jest Apfino.pl proponująca rozwiązanie AML dla biur rachunkowych.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Podziel się swoją opinią na temat raportowania AML

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowania terroryzmu (w skrócie AML) nakłada na biura rachunkowe wiele obowiązków. Zapraszamy do udziału w sondzie i wypowiedzenie się na temat procedury AML z punktu widzenia pracownika lub właściciela biura rachunkowego.

Prowadzisz lub pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź, ile wiesz o AML

Pracujesz w biurze rachunkowym? Sprawdź swoją wiedzę na temat regulacji AML, czyli przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Przed czym ubezpieczenie OC chroni biuro rachunkowe? Czy księgowi ubezpieczają się na zbyt niskie sumy?

Biura rachunkowe i firmy księgowe najczęściej wybierają ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej (OC) zawodowej z sumami gwarancyjnymi na poziomie od 50 do 100 tys. zł – podaje Leadenhall Insurance. W ramach polisy ubezpieczyciel przejmuje od księgowych finansową odpowiedzialność za nieprawidłowości i uchybienia, które popełniają podczas obsługi swoich klientów. Do najbardziej kosztownych pomyłek należą błędy w deklaracjach podatku VAT - poszkodowani klienci mogą obciążyć księgowych odsetkami naliczonymi przez Urząd Skarbowy.

REKLAMA

Zapobieganie praniu pieniędzy. Oto niezbędne procedury AML dla biur rachunkowych

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu polega m.in. na stosowaniu tzw. środków bezpieczeństwa finansowego oraz przestrzeganiu wymaganych w tym zakresie procedur. Pierwszym ze stosowanych środków bezpieczeństwa jest identyfikacja klienta i weryfikacja jego tożsamości. Dokonanie tych czynności należy udokumentować.

Jak rozwinąć swoje biuro rachunkowe? 9 pomysłów, które sprawią, że w Twoim biurze pojawi się więcej Klientów

Otworzyłeś biuro rachunkowe lub kancelarię podatkową i masz mało klientów? Jesteś nowy w swojej miejscowości, nikt Cię nie zna, konkurencja od lat działa prężnie, a Ty chciałbyś w końcu zacząć zarabiać? Sprawdź, co możesz zrobić by rozruszać swoją działalność. Przygotowaliśmy niezbędnik z podpowiedziami dla właścicieli biur rachunkowych i kancelarii podatkowych, w którym znajdziesz pomysły na to, co zrobić, by zyskać nowych klientów.

REKLAMA