REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Cezary Kociński
Doktor nauk prawnych. Przez 15 lat adiunkt i wykładowca w szkołach wyższych i doradca w JST. Specjalizuje się w ustroju administracji publicznej, procesach zachodzących w organizacjach sektora publicznego i Compliance
Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?
Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większości jednostek samorządu terytorialnego będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych.

Zgłoszenia wewnętrzne i zewnętrzne

W artykule „Sygnalista w samorządzie terytorialnym. Obowiązek wdrożenia systemów zgłoszeń” opisaliśmy pokrótce obowiązki jednostek samorządu terytorialnego na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów.

REKLAMA

W artykule „Sygnalista w urzędzie - role jednostek samorządu terytorialnego w procesach wdrożeniowych” opisaliśmy w jakiej roli może wystąpić urząd i jednostka samorządu terytorialnego przy wdrożeniu i zarządzaniu systemem do przyjmowania zgłoszeń, prowadzenia działań następczych i ochronie sygnalistów.

Dziś chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie: Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?

Większości jednostek samorządu terytorialnego np. w gminach, wójt/burmistrz/Prezydent będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych. 

Dwie procedury

Na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów nie ulega wątpliwości, że powinny być w powyższej sytuacji dwie procedury:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Procedura zgłoszeń wewnętrznych
  2. Procedura zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych

Procedura zgłoszeń wewnętrznych wymaga uzgodnień ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami osób świadczących pracę i wchodzi w życie w terminie 7 dni od podania jej do wiadomości osobom świadczącym pracę.

Procedura zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych nie wymaga uzgodnień i może wejść w życie w dniu przyjęcia lub innym terminie określonym przez organ publiczny.

W procedurze zgłoszeń wewnętrznych można dopuścić zgłaszanie naruszeń również innych przepisów, obejmując sygnalistów ochroną w takich przypadkach. Natomiast w procedurze zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych nie można tego zrobić. Nawet jeżeli organ publiczny dopuści zgłaszanie innych naruszeń niż określonych w ustawie, to w takim przypadku zgłaszającemu nie będzie przysługiwał status sygnalisty.

W obydwu procedurach mamy m.in.:

  1. obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia,
  2. obowiązek przekazania informacji zwrotnej,
  3. wstępną weryfikację zgłoszenia,
  4. fakultatywność zgłoszeń anonimowych
  5. obowiązek upoważnienia osób przyjmujących zgłoszenia, prowadzących działania następcze i kontaktujących się z sygnalistą
  6. obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń.

W procedurze zgłoszeń wewnętrznych mamy w odróżnieniu od procedury zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych:

  1. możliwość upoważnienia podmiotu zewnętrznego do przyjmowania zgłoszeń,
  2. możliwość wspólnego przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia działań następczych przez parę podmiotów (w określonych warunkach i pod określonymi warunkami),
  3. obowiązek wyznaczenie jednostki organizacyjnej lub osoby do przyjmowania zgłoszeń.

W procedurze zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych mamy w odróżnieniu od procedury zgłoszeń wewnętrznych:

  1. zaświadczenie dla sygnalisty o podleganiu ochrony,
  2. badanie właściwości,
  3. przekazanie zgłoszenia zgodnie z właściwością lub odstąpienie od przekazania zgłoszenia.

Ponadto w przypadku zgłoszeń zewnętrznych w odróżnieniu od zgłoszeń wewnętrznych mamy m.in.:

  1. określone wymogi co do osób przyjmujących zgłoszenia i kontaktujących się z sygnalistą,
  2. obowiązek przeszkolenia osób przyjmujących zgłoszenia i kontaktujących się z sygnalistą,
  3. określenie wymagań co do kanałów zgłoszeniowych, muszą one być niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności tych organów,
  4. określenie obowiązków pracownika organu publicznego, który mimo braku upoważnienia przyjął zgłoszenie o naruszeniu,
  5. możliwość w uzasadnionych przypadkach przekazania postępowania wyjaśniającego jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym lub innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.
  6. obowiązek corocznych sprawozdań,
  7. obowiązek umieszczanie obszernych informacji w BIP,
  8. obowiązkowy przegląd procedur raz na 3 lata,
  9. pomocnicze stosowanie kodeksu postępowania administracyjnego.
Ważne

Warto też pamiętać, że systemy zgłoszeń wewnętrznych muszą funkcjonować od dnia 25 września 2024 r. a systemy zgłoszeń zewnętrznych od dnia 25 grudnia 2024 r.

Podsumowanie

Zważywszy na różnice rekomendujemy, żeby obydwa systemy były odrębne i były załatwiane w dwóch odrębnych komórkach organizacyjnych lub co najmniej były obsługiwane przez różne osoby.

Polecamy: Sygnaliści w administracji publicznej. Procedura dla pracodawców

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Najnowszy sondaż prezydencki 2 tura 2025 [WYBORY]

Oto najnowszy sondaż prezydencki infor.pl dla 2 tury wyborów 2025 r. Jakie były wyniki sondaży dla drugiej tury pomiędzy Trzaskowskim i Nawrockim? Kto wygra wybory prezydenckie 2025 według sondaży?

Trzaskowski u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Kiedy Rafał Trzaskowski będzie u Sławomira Mentzena na kanale YouTube? Czy podpisze 8 punktów deklaracji Mentzena? Rozmowa odbywa się w serii "Mentzen grilluje".

Pojedynczy emeryt – niestety jestem karany za PESEL. W ZUS zaparkowane (na zawsze) składki za 10 lat pracy

Kara za PESEL polega na tym, że nasz czytelnik przez PESEL nie może odebrać swoich składek w ZUS (odebrać w formie emerytury cywilnej - drugiej emerytury równolegle wypłacanej do emerytury mundurowej). Czytelnik przepracował jako cywil sporo lat, ZUS pobrał składki, ale nie odda tych pieniędzy w formie emerytury. Przy czym innym emerytom mundurowym (o innym PESELu) ZUS odda.

Renta wdowia: ZUS rusza z decyzjami, już wkrótce wszystko będzie jasne

Prezes ZUS zapowiedział, że od 13 czerwca rozpocznie się automatyczne wydawanie decyzji w sprawie renty wdowiej. Z dotychczasowych danych wynika, że aż 75% złożonych wniosków rokuje pozytywnie. Problemy pojawiają się w co piątym przypadku – brakuje danych o drugim świadczeniu. Część wniosków zostanie też odrzucona.

REKLAMA

4 sposoby oszustw „na ZUS”. Jak się nie dać oszukać? Emeryt i rencista musi wiedzieć, czego pracownik ZUS nie ma prawa zrobić

Podszywanie się pod pracowników Zakładu Ubezpieczeń Społecznych to niestety coraz częstsza metoda oszustów, by wyłudzać pieniądze lub dane osobowe. ZUS ostrzega swoich klientów i zachęca, by próby oszustw zgłaszali na policję. Jakie są najczęstsze sposoby (typy) takich oszustw? Wyjaśnia Małgorzata Korba, rzecznik ZUS w województwie lubelskim.

Nawrocki u Mentzena - kiedy? [NA ŻYWO YOUTUBE]

Karol Nawrocki będzie u Sławomira Mentzena na kanale youtube już dziś o godzinie 13:00. Oto link do rozmowy na żywo "Mentzen grilluje: Karol Nawrocki".

5. punkt deklaracji Mentzena groźny dla Polski? Opinia wiceszefa MON

Wiceszef MON ocenia, że 5. punkt deklaracji Mentzena jest groźny dla Polski. To jedno z głównych żądań Putina. Czy Ukraina powinna być w NATO?

Pozew o podwyższenie alimentów [WZÓR]

Rolą alimentów jest zaspokajanie usprawiedliwionych potrzeb uprawnionego, w szczególności małoletniego dziecka. Kiedy można żądać podwyższenia alimentów? Jak wnieść o podwyższenie alimentów? Co powinno znaleźć się w pozwie?

REKLAMA

QUIZ Polscy prezydenci. Dasz radę zdobyć 10/10?
Ile lat w dniu wyborów musi mieć kandydat na prezydenta? Kto był pierwszym prezydentem RP? Ile lat trwa kadencja? Sprawdź swoją wiedzę o przed drugą turą wyborów.
Darowizna od matki w kwocie 4 mln złotych: Jak przekazać legalnie i bez podatku?

Darowizna na kwotę 4 milionów złotych może brzmieć jak zaproszenie do kontroli skarbowej. Tymczasem obowiązujące przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn nie tylko dopuszczają taką transakcję bez podatku, ale wręcz jasno określają, jak to zrobić legalnie i bezpiecznie. W najnowszej interpretacji indywidualnej skarbówka potwierdził, że nawet wielomilionowe darowizny mogą być zwolnione z podatku, jeśli spełnione zostaną trzy kluczowe warunki. Jakie? Sprawdzamy.

REKLAMA