REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Cezary Kociński
Doktor nauk prawnych. Przez 15 lat adiunkt i wykładowca w szkołach wyższych i doradca w JST. Specjalizuje się w ustroju administracji publicznej, procesach zachodzących w organizacjach sektora publicznego i Compliance
Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?
Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większości jednostek samorządu terytorialnego będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych.

Zgłoszenia wewnętrzne i zewnętrzne

W artykule „Sygnalista w samorządzie terytorialnym. Obowiązek wdrożenia systemów zgłoszeń” opisaliśmy pokrótce obowiązki jednostek samorządu terytorialnego na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów.

REKLAMA

REKLAMA

W artykule „Sygnalista w urzędzie - role jednostek samorządu terytorialnego w procesach wdrożeniowych” opisaliśmy w jakiej roli może wystąpić urząd i jednostka samorządu terytorialnego przy wdrożeniu i zarządzaniu systemem do przyjmowania zgłoszeń, prowadzenia działań następczych i ochronie sygnalistów.

Dziś chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie: Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?

Większości jednostek samorządu terytorialnego np. w gminach, wójt/burmistrz/Prezydent będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych. 

REKLAMA

Dwie procedury

Na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów nie ulega wątpliwości, że powinny być w powyższej sytuacji dwie procedury:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Procedura zgłoszeń wewnętrznych
  2. Procedura zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych

Procedura zgłoszeń wewnętrznych wymaga uzgodnień ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami osób świadczących pracę i wchodzi w życie w terminie 7 dni od podania jej do wiadomości osobom świadczącym pracę.

Procedura zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych nie wymaga uzgodnień i może wejść w życie w dniu przyjęcia lub innym terminie określonym przez organ publiczny.

W procedurze zgłoszeń wewnętrznych można dopuścić zgłaszanie naruszeń również innych przepisów, obejmując sygnalistów ochroną w takich przypadkach. Natomiast w procedurze zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych nie można tego zrobić. Nawet jeżeli organ publiczny dopuści zgłaszanie innych naruszeń niż określonych w ustawie, to w takim przypadku zgłaszającemu nie będzie przysługiwał status sygnalisty.

W obydwu procedurach mamy m.in.:

  1. obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia,
  2. obowiązek przekazania informacji zwrotnej,
  3. wstępną weryfikację zgłoszenia,
  4. fakultatywność zgłoszeń anonimowych
  5. obowiązek upoważnienia osób przyjmujących zgłoszenia, prowadzących działania następcze i kontaktujących się z sygnalistą
  6. obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń.

W procedurze zgłoszeń wewnętrznych mamy w odróżnieniu od procedury zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych:

  1. możliwość upoważnienia podmiotu zewnętrznego do przyjmowania zgłoszeń,
  2. możliwość wspólnego przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia działań następczych przez parę podmiotów (w określonych warunkach i pod określonymi warunkami),
  3. obowiązek wyznaczenie jednostki organizacyjnej lub osoby do przyjmowania zgłoszeń.

W procedurze zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych mamy w odróżnieniu od procedury zgłoszeń wewnętrznych:

  1. zaświadczenie dla sygnalisty o podleganiu ochrony,
  2. badanie właściwości,
  3. przekazanie zgłoszenia zgodnie z właściwością lub odstąpienie od przekazania zgłoszenia.

Ponadto w przypadku zgłoszeń zewnętrznych w odróżnieniu od zgłoszeń wewnętrznych mamy m.in.:

  1. określone wymogi co do osób przyjmujących zgłoszenia i kontaktujących się z sygnalistą,
  2. obowiązek przeszkolenia osób przyjmujących zgłoszenia i kontaktujących się z sygnalistą,
  3. określenie wymagań co do kanałów zgłoszeniowych, muszą one być niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności tych organów,
  4. określenie obowiązków pracownika organu publicznego, który mimo braku upoważnienia przyjął zgłoszenie o naruszeniu,
  5. możliwość w uzasadnionych przypadkach przekazania postępowania wyjaśniającego jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym lub innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.
  6. obowiązek corocznych sprawozdań,
  7. obowiązek umieszczanie obszernych informacji w BIP,
  8. obowiązkowy przegląd procedur raz na 3 lata,
  9. pomocnicze stosowanie kodeksu postępowania administracyjnego.
Ważne

Warto też pamiętać, że systemy zgłoszeń wewnętrznych muszą funkcjonować od dnia 25 września 2024 r. a systemy zgłoszeń zewnętrznych od dnia 25 grudnia 2024 r.

Podsumowanie

Zważywszy na różnice rekomendujemy, żeby obydwa systemy były odrębne i były załatwiane w dwóch odrębnych komórkach organizacyjnych lub co najmniej były obsługiwane przez różne osoby.

Polecamy: Sygnaliści w administracji publicznej. Procedura dla pracodawców

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

Rzecznik Generalny TSUE przeciwny podważaniu metody wyznaczania WIBOR. Nie będzie masowego kwestionowania wszystkich umów z WIBOR-em

W większości sporów sądowych o WIBOR konsumenci zarzucają bankom, że nie wskazały w umowie metody ustalania WIBOR. Kategoryczna opinia Rzecznika Generalnego Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w tym zakresie znacząco zmniejsza szanse konsumentów na skuteczne podważenie WIBOR w swoich umowach kredytowych – piszą radca prawny Bartłomiej Rybicki oraz radca prawny Bartłomiej Ślażyński z Kancelarii Radców Prawnych Anety Ciechowicz-Jaworskiej i Bartłomieja Ślażyńskiego.

REKLAMA

Bon kaucyjny za zwrócone butelki i puszki? MKiŚ: to legalne ale tylko gdy bon da się wymienić na pieniądze przez co najmniej 1 miesiąc

Ministerstwo Klimatu i Środowiska w komunikacie z 16 września 2025 r. poinformowało, że Polskie przepisy o systemie kaucyjnym jednoznacznie wskazują, że przy zwrocie opakowania ze znakiem kaucji, osobie zwracającej butelkę lub puszkę należy się zwrot w formie pieniężnej (np. w gotówce albo na kartę). Dopuszczalne prawnie jest jednak wydanie (np. przez automat) bonu lub kuponu, z kwotą kaucji - o ile taki druk da się łatwo spieniężyć i będzie on ważny przynajmniej miesiąc.

Rewolucja w recyklingu: system kaucyjny wchodzi w życie! Jak wpłynie na Ciebie, środowisko i gospodarkę? [WYWIAD]

Polska rozpoczyna rewolucję w recyklingu! Od października wchodzi w życie system kaucyjny dla butelek i puszek, który ma zwiększyć poziom selektywnej zbiórki, poprawić jakość surowców i dostosować kraj do wymogów Unii Europejskiej. Joanna Leoniewska-Gogola, liderka zespołu circular economy w Deloitte, tłumaczy w wywiadzie dla Infor.pl, jakie zmiany czekają konsumentów, przedsiębiorców i gospodarkę odpadami.

Dla kogo certyfikaty cyberbezpieczeństwa? Czy są obowiązkowe? Ustawa o krajowym systemie certyfikacji cyberbezpieczeństwa już weszła w życie

Certyfikaty cyberbezpieczeństwa są przeznaczone dla profesjonalistów IT, w tym dla administratorów systemów i sieci, specjalistów od bezpieczeństwa, inżynierów oraz osób aspirujących do tych ról, aby potwierdzić ich wiedzę i umiejętności praktyczne w zakresie ochrony przed zagrożeniami cyfrowymi. Certyfikacja obejmuje także produkty, usługi i procesy ICT, a ich celem jest informowanie konsumentów o poziomie bezpieczeństwa cyfrowego oraz wspieranie polskich firm na rynkach europejskich. Czy i dla kogo uzyskanie certyfikatów cyberbezpieczeństwa jest obligatoryjne?

Będą kolejne ograniczenia dot. ogrzewania kominkami. Nowelizacja rozporządzenia ws. warunków technicznych budynków

Od początku 2025 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii, a po ostatniej rekonstrukcji rządu Ministerstwo Finansów i Gospodarki prowadzi prace nad zmianą rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Poprzednia poważniejsza nowelizacja tego rozporządzenia miała miejsce w roku 2021. Dotychczasowe zmiany tego rozporządzenia każdorazowo i stopniowo wprowadzały nowe ograniczenia dla instalacji kominków, pieców i trzonów kuchennych. W projekcie najnowszych zmian tendencja ta jest utrzymana. I niestety, tak jak przy poprzednich zmianach, wprowadzane ograniczenia nie mają żadnego uzasadnienia technicznego.

REKLAMA

[Stare i nowe świadczenie pielęgnacyjne 3386 zł] W 2026 r. osoby niepełnosprawne i opiekunowie z podwyżką 99 zł

Zasiłek pielęgnacyjny nie będzie miał podwyżki (aż do początku 2028 r.). Jak rząd tłumaczy, dlatego, że 1 mln osób z zasiłkiem pielęgnacyjnym (większa część ze stopniem umiarkowanym niepełnosprawności) może się starać o świadczenie wspierające, które otrzymywało na koniec marca 2025 r. około 120 000 osób niepełnosprawnych (większa część beneficjentów ma stopień znaczny niepełnosprawności). Zupełnie inna sytuacja w 2026 r. (i kolejnych latach jest w świadczeniu pielęgnacyjnym (zarówno "starym" jak i "nowym"). W 2026 r. świadczenie to będzie podwyższone o 99 zł. To 3% podwyżka na 2026 r. Nie tak duża jak w latach minionych, kiedy mieliśmy galopująca inflację. Ale porównując z 0% podwyżki dla zasiłku pielęgnacyjnego, nie wygląda to źle. Opiekunowie osób niepełnosprawnych otrzymają w 2026 r. 3386 zł.

WIBOR w umowach kredytu. Czy opinia Rzeczniczki Generalnej TSUE, to sukces konsumentów, czy banków?

W dniu 11 września 2025 r. Rzeczniczka Generalna Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydała opinię w sprawie C-471/24 z wniosku o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym złożonego przez Sąd Okręgowy w Częstochowie. Opinia ta jest całkowicie korzystna dla kredytobiorców i niekorzystna dla banków – twierdzi Radca Prawny Michał Kanabaja z Kancelarii Rachelski i Wspólnicy.

REKLAMA