REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?

Paweł Bronisław Ludwiczak
Radca prawny, specjalizujący się w tematach związanych z obsługą prawną przedsiębiorców, prawem korporacyjnym, zamówieniami in house, publicznym transportem zbiorowym i Compliance.
Cezary Kociński
Doktor nauk prawnych. Przez 15 lat adiunkt i wykładowca w szkołach wyższych i doradca w JST. Specjalizuje się w ustroju administracji publicznej, procesach zachodzących w organizacjach sektora publicznego i Compliance
Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?
Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Większości jednostek samorządu terytorialnego będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych.

Zgłoszenia wewnętrzne i zewnętrzne

W artykule „Sygnalista w samorządzie terytorialnym. Obowiązek wdrożenia systemów zgłoszeń” opisaliśmy pokrótce obowiązki jednostek samorządu terytorialnego na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów.

REKLAMA

REKLAMA

W artykule „Sygnalista w urzędzie - role jednostek samorządu terytorialnego w procesach wdrożeniowych” opisaliśmy w jakiej roli może wystąpić urząd i jednostka samorządu terytorialnego przy wdrożeniu i zarządzaniu systemem do przyjmowania zgłoszeń, prowadzenia działań następczych i ochronie sygnalistów.

Dziś chcielibyśmy odpowiedzieć na pytanie: Czy organ publiczny może wdrożyć jeden system dla zgłoszeń wewnętrznych i zewnętrznych?

Większości jednostek samorządu terytorialnego np. w gminach, wójt/burmistrz/Prezydent będzie jednocześnie podmiotem prawnym zobowiązanym do wdrożenia systemu zgłoszeń wewnętrznych i organem publicznym zobowiązanym do wdrożenia zgłoszeń zewnętrznych. 

REKLAMA

Dwie procedury

Na gruncie ustawy o ochronie sygnalistów nie ulega wątpliwości, że powinny być w powyższej sytuacji dwie procedury:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  1. Procedura zgłoszeń wewnętrznych
  2. Procedura zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych

Procedura zgłoszeń wewnętrznych wymaga uzgodnień ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami osób świadczących pracę i wchodzi w życie w terminie 7 dni od podania jej do wiadomości osobom świadczącym pracę.

Procedura zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych nie wymaga uzgodnień i może wejść w życie w dniu przyjęcia lub innym terminie określonym przez organ publiczny.

W procedurze zgłoszeń wewnętrznych można dopuścić zgłaszanie naruszeń również innych przepisów, obejmując sygnalistów ochroną w takich przypadkach. Natomiast w procedurze zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych nie można tego zrobić. Nawet jeżeli organ publiczny dopuści zgłaszanie innych naruszeń niż określonych w ustawie, to w takim przypadku zgłaszającemu nie będzie przysługiwał status sygnalisty.

W obydwu procedurach mamy m.in.:

  1. obowiązek potwierdzenia sygnaliście przyjęcia zgłoszenia,
  2. obowiązek przekazania informacji zwrotnej,
  3. wstępną weryfikację zgłoszenia,
  4. fakultatywność zgłoszeń anonimowych
  5. obowiązek upoważnienia osób przyjmujących zgłoszenia, prowadzących działania następcze i kontaktujących się z sygnalistą
  6. obowiązek prowadzenia rejestru zgłoszeń.

W procedurze zgłoszeń wewnętrznych mamy w odróżnieniu od procedury zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych:

  1. możliwość upoważnienia podmiotu zewnętrznego do przyjmowania zgłoszeń,
  2. możliwość wspólnego przyjmowania zgłoszeń i prowadzenia działań następczych przez parę podmiotów (w określonych warunkach i pod określonymi warunkami),
  3. obowiązek wyznaczenie jednostki organizacyjnej lub osoby do przyjmowania zgłoszeń.

W procedurze zgłoszeń zewnętrznych i działań następczych mamy w odróżnieniu od procedury zgłoszeń wewnętrznych:

  1. zaświadczenie dla sygnalisty o podleganiu ochrony,
  2. badanie właściwości,
  3. przekazanie zgłoszenia zgodnie z właściwością lub odstąpienie od przekazania zgłoszenia.

Ponadto w przypadku zgłoszeń zewnętrznych w odróżnieniu od zgłoszeń wewnętrznych mamy m.in.:

  1. określone wymogi co do osób przyjmujących zgłoszenia i kontaktujących się z sygnalistą,
  2. obowiązek przeszkolenia osób przyjmujących zgłoszenia i kontaktujących się z sygnalistą,
  3. określenie wymagań co do kanałów zgłoszeniowych, muszą one być niezależne od kanałów komunikacji wykorzystywanych w ramach zwykłej działalności tych organów,
  4. określenie obowiązków pracownika organu publicznego, który mimo braku upoważnienia przyjął zgłoszenie o naruszeniu,
  5. możliwość w uzasadnionych przypadkach przekazania postępowania wyjaśniającego jednostkom organizacyjnym podległym lub nadzorowanym lub innej jednostce organizacyjnej, której powierzono zadania w drodze porozumienia.
  6. obowiązek corocznych sprawozdań,
  7. obowiązek umieszczanie obszernych informacji w BIP,
  8. obowiązkowy przegląd procedur raz na 3 lata,
  9. pomocnicze stosowanie kodeksu postępowania administracyjnego.
Ważne

Warto też pamiętać, że systemy zgłoszeń wewnętrznych muszą funkcjonować od dnia 25 września 2024 r. a systemy zgłoszeń zewnętrznych od dnia 25 grudnia 2024 r.

Podsumowanie

Zważywszy na różnice rekomendujemy, żeby obydwa systemy były odrębne i były załatwiane w dwóch odrębnych komórkach organizacyjnych lub co najmniej były obsługiwane przez różne osoby.

Polecamy: Sygnaliści w administracji publicznej. Procedura dla pracodawców

oprac. Wioleta Matela-Marszałek
Źródło: Źródło zewnętrzne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Prawo
Ten dodatek trzeba za czas nieobecności pracownika odpowiednio obniżyć. Ale czy zawsze? W tym zakresie obowiązują jasne zasady

Podwyżka czy dodatek? Efekt końcowy jest taki sam – na konto wpływa wyższa kwota. Jednak nie zawsze jest to takie proste. Problemy natury praktycznej pojawiają np. wtedy, gdy pracownik jest nieobecny w pracy. Czy trzeba mu wtedy wypłacić pieniądze?

Kamera monitoringu sąsiada "patrzy" na moją posesję. Czy to zgodne z prawem? Jest stanowcza decyzja Prezesa UODO

W dniu 8 grudnia 2025 r. Urząd Ochrony Danych Osobowych poinformował, że Prezes UODO Mirosław Wróblewski nakazał zaprzestania – w ciągu 7 dni od doręczenia decyzji – przetwarzania danych osobowych sąsiadów za pomocą monitoringu wizyjnego (kamery wideo), który obejmował drogę publiczną i sąsiednie posesje. Zdaniem Prezesa UODO jednoznacznym dowodem na nieprzetwarzanie danych za pomocą monitoringu wizyjnego będzie zdemontowanie kamer, względnie skierowanie poza sporny obszar monitorowania, tak by nie obejmowały posesji sąsiedzkich, a wyłącznie posesję właściciela kamer.

Ulgowe przejazdy kolejowe dla nowej grupy pasażerów. Toczą się prace nad ich wprowadzeniem. Resort jest na tak, ale kto za to zapłaci?

Czy nowa grupa pasażerów będzie miała prawo do ulgowych przejazdów kolejowych? Toczą się prace nad wprowadzeniem takich rozwiązań. Choć Ministerstwo Infrastruktury jest na tak, to otwarte pozostają pytania dotyczące finansowania.

Jedno słowo w regulaminie i gmina przegrała w sądzie. Czy wyrok NSA dla gminy Kiszkowo wpłynie na sytuację 2479 gmin w Polsce i odbiór Twoich śmieci? Sąd: te odpady gmina musi zabierać sprzed posesji

Naczelny Sąd Administracyjny wydał przełomowy wyrok, który może zmienić sposób, w jaki gminy organizują zbiórkę odpadów. Okazuje się, że „przyjmowanie" i „odbieranie" śmieci to zupełnie różne pojęcia prawne – a pomyłka i zamienne ich używanie może kosztować samorząd przegraną w sądzie. Sprawdź, jakie masz prawa jako mieszkaniec i kiedy gmina łamie prawo.

REKLAMA

Koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Gmina wprowadzi zakazy, narzuci limity i będzie prowadziła ewidencję. Przepisy trafiły do Sejmu

Czy to będzie koniec zarobku na najmie krótkoterminowym? Trwają konsultacje projektu, który ma wprowadzić regulacje przyznające gminom szczególne uprawnienia. Zyskają dzięki nim kontrolę na rynkiem lokalnym i poprawią ściągalność opłat.

Ruchomy czas pracy. Wielu pracodawców go stosuje, a pracownicy nawet o tym nie wiedzą. Jakie zasady obowiązują?

Ruchomy czas pracy to elastyczne rozwiązanie, które ułatwia współpracę pracodawcy i pracownika. W praktyce często jest wykorzystywanie nieświadomie, a strony zapominają o tym, że przepisy regulują jasne zasady, według których trzeba w tej sytuacji postępować.

Tydzień pracy krótszy, ale godzin do przepracowania tyle samo. Można też pracować tylko w weekendy i święta. Jak to zrobić?

Przepisy prawa pracy przewidują szereg rozwiązań, które pozwalają na zorganizowanie świadczenia pracy w sposób odpowiedni zarówno dla pracodawcy, jak i pracownika. Należą do nich m.in. system skróconego tygodnia pracy i system pracy weekendowej.

Egzekucja ze spadku, czyli co każdy spadkobierca wiedzieć powinien

Jaka jest definicja spadku? Z czym wiąże się przyjęcie spadku? Od kiedy możliwa jest egzekucja ze spadku? Co z odpowiedzialnością, jeśli dziedziczymy razem z kilkoma osobami? Sprawdź, o czym powinien wiedzieć każdy spadkobierca.

REKLAMA

Zadaniowy czas pracy nie wyklucza nadgodzin. Ale jak ocenić, czy należą się za nie pieniądze? Zasada jest prosta

Zadaniowy system czasu pracy stwarza pole do nadużyć zarówno po stronie pracowników, jak i pracodawców. Co zrobić, aby uniknąć na tym tle nieporozumień? Należy przede wszystkim prawidłowo wywiązać się z obowiązków narzuconych przez ustawodawcę.

Dzień wolny od pracy to nie zawsze sobota. Nie zawsze jest to również pełny dzień kalendarzowy

Jak prawidłowo obliczać wymiar czasu pracy obowiązujący konkretnego pracownika? Zazwyczaj nie ma z tym problemów, gdy pracownik pracuje w stałych dniach i godzinach. Jednak jak postępować, gdy ta układanka się komplikuje, a dzień wolny to nie zawsze dzień kalendarzowy?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA