Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Temat dla pasażerów. AirCashBack radzi, jak nie popełnić błędów przy dochodzeniu odszkodowania za lot

  • Artykuł sponsorowany
Temat dla pasażerów. AirCashBack radzi, jak nie popełnić błędów przy dochodzeniu odszkodowania za lot
Temat dla pasażerów. AirCashBack radzi, jak nie popełnić błędów przy dochodzeniu odszkodowania za lot
Materiały prasowe

Odwołania i opóźnienia lotów to codzienność podróżnych. Wielu pasażerów doświadcza frustracji, gdy plan podróży zostaje zakłócony przez nagłe anulowanie lotu, problemy z boardingiem lub znaczne przesunięcie czasu przylotu. Na szczęście w Unii Europejskiej obowiązują przepisy, które chronią pasażerów i umożliwiają dochodzenie należnych świadczeń.

W artykule wyjaśniamy, jakie prawa przysługują podróżnym na podstawie Rozporządzenia (WE) nr 261/2004, w jakich sytuacjach można ubiegać się o odszkodowanie finansowe oraz jakie dokumenty są niezbędne do skutecznej reklamacji. Podajemy też wskazówki ekspertów z AirCashBack, jak unikać najczęstszych błędów przy składaniu wniosków oraz kiedy warto skorzystać z pomocy specjalistów zajmujących się prawami pasażerów lotniczych. Dzięki tym informacjom pasażerowie mogą zwiększyć swoje szanse na otrzymanie należnej kwoty bez dodatkowego stresu.

Podstawa prawna: Rozporządzenie 261/2004

Odszkodowania i pomoc dla pasażerów w przypadku odmowy wejścia na pokład, odwołania lotu i opóźnienia rejsów reguluje Rozporządzenie (WE) nr 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r.

Przepisy gwarantują:

     -odszkodowanie finansowe od 250 do 600 euro,

     -prawo do opieki, posiłków, hotelu i transportu w sytuacji niewywiązania się przewoźnika z obowiązków.

Temat dla pasażerów. AirCashBack radzi, jak nie popełnić błędów przy dochodzeniu odszkodowania za lot

Temat dla pasażerów. AirCashBack radzi, jak nie popełnić błędów przy dochodzeniu odszkodowania za lot

Materiały prasowe

Najczęstsze błędy pasażerów ubiegających się o odszkodowanie za lot

Eksperci ds. praw pasażerów z AirCashBack analizują tysiące zgłoszeń i podkreślają, że większość nieudanych reklamacji wynika z powtarzających się błędów popełnionych przez wnioskujących, które można łatwo uniknąć.

– Pasażerowie często rezygnują lub ograniczają swoje roszczenia z powodu niepełnej wiedzy o przysługujących im prawach – wyjaśnia David Janoszka, prawnik i ekspert ds. praw pasażerów w AirCashBack. Często zdarza się, że pierwsza odmowa linii lotniczej zniechęca do dalszych działań, choć w wielu przypadkach roszczenia są całkowicie uzasadnione. Znajomość procedur i przepisów może znacząco zwiększyć szanse na otrzymanie należnego odszkodowania.

Poniżej przedstawiamy najczęstsze błędy, które popełniają pasażerowie, ubiegając się o odszkodowanie, i podpowiadamy, jak ich uniknąć.

  1.Zaufanie pierwszej odpowiedzi linii lotniczej

Przewoźnicy często odrzucają reklamację, powołując się na „nadzwyczajne okoliczności”. Statystyki pokazują jednak, że nawet połowa takich odmów jest bezpodstawna.

Najczęstsze wymówki linii lotniczych to:

   -zła pogoda (nawet gdy warunki były dobre),

   -rzekome problemy operacyjne niezależne od przewoźnika,

   -awarie techniczne – według orzecznictwa TSUE, zwykle nie zwalniają one linii z obowiązku wypłaty odszkodowania.

   2. Brak kluczowych dokumentów

Pasażerowie często nie przechowują:

   -kart pokładowych,

   -potwierdzeń rezerwacji,

-zdjęć tablicy odlotów z godziną opóźnienia.

Bez tych dowodów sprawa często może się przedłużać.

   3. Rezygnowanie z roszczenia przy opóźnieniu poniżej 3 godzin

Nie liczy się moment lądowania, ale czas dotarcia pasażera do wyjścia z samolotu. Samolot może wylądować wcześniej, ale finalne opóźnienie będzie przekraczało 3 godziny.

   4. Samodzielne negocjowanie odszkodowania zamiast skorzystania z pomocy specjalistów

Dochodzenie roszczeń często wymaga znajomości orzecznictwa TSUE, przepisów lotniczych i procedur linii. Brak doświadczenia może skutkować utratą części lub całej kwoty odszkodowania.

Ekspert z AirCashBack podpowiada. Nie daj się zniechęcić

David Janoszka, prawnik i ekspert ds. praw pasażerów w AirCashBack, podkreśla, że linie liczą na to, że pasażer zrezygnuje po pierwszej odmowie. Wiele argumentów przewoźników nie ma jednak podstaw prawnych. Rozporządzenie 261/2004 oraz orzecznictwo TSUE dają pasażerom szeroką ochronę. Jeśli lot był opóźniony ponad trzy godziny lub odwołany bez odpowiedniego wyprzedzenia, mamy realną szansę na odszkodowanie.

Ekspert dodaje, że profesjonalna pomoc prawna zwiększa skuteczność reklamacji nawet kilkukrotnie, zwłaszcza gdy przewoźnik uporczywie odrzuca roszczenia.

Kiedy przysługuje odszkodowanie? Krótka checklista

Aby otrzymać odszkodowanie, muszą być spełnione trzy warunki:

   1. Czas opóźnienia lub odwołania

     - Lot dotarł do miejsca docelowego co najmniej 3 godziny później niż planowano lub

     - Lot został odwołany mniej niż 14 dni przed wylotem.

   2.Odszkodowanie przysługuje, jeśli Twój lot spełnia warunki Rozporządzenia 261/2004:

     - Loty startujące z lotniska w Europie – w tym w krajach UE, w Szwajcarii oraz w państwach EOG (Europejski Obszar Gospodarczy – obejmuje kraje UE plus Islandię, Liechtenstein i Norwegię).

     - Loty lądujące w Europie, jeśli obsługiwane są przez linię lotniczą z UE.

Krótko mówiąc, jeśli Twój lot wylatuje z Europy lub przylatuje do Europy liniami europejskimi, masz prawo do odszkodowania przy dużym opóźnieniu lub odwołaniu lotu.

  3.Opóźnienie nie wynikało z prawdziwych nadzwyczajnych okoliczności, takich jak:

   - zamknięcie przestrzeni powietrznej,

    -ekstremalne warunki pogodowe,

   - poważne zagrożenia bezpieczeństwa.

Jak nie popełnić błędów? Praktyczne rady AirCashBack

   1.Zapisuj i dokumentuj wszystko

Rób zdjęcia tablic odlotów, kart pokładowych i informacji od obsługi – to najważniejsze dowody przy dochodzeniu odszkodowania.

   2.Nie zgadzaj się na voucher zamiast odszkodowania

Odszkodowanie pieniężne przysługuje niezależnie od oferowanego vouchera.

   3.Zgłaszaj reklamację jak najszybciej po zdarzeniu

W wielu krajach roszczenia przedawniają się po 36 miesiącach.

   4.Skorzystaj z pomocy specjalistów

Firmy takie jak AirCashBack prowadzą sprawę od początku do końca i często wygrywają reklamacje, które linie lotnicze pierwotnie odrzuciły.

Prawa pasażera w UE są silniejsze, niż się powszechnie uważa

Prawa pasażera w Unii Europejskiej są jasno określone i gwarantują, że w wielu sytuacjach odszkodowanie od linii lotniczej przysługuje. Rozporządzenie 261/2004 określa wysokość rekompensaty oraz przewiduje prawo do opieki w przypadku opóźnień lub odwołań lotów.

Skuteczna reklamacja wymaga przede wszystkim:

   -cierpliwości,

   -kompletnego zestawu dokumentów,

   -nieulegania pierwszej odmowie ze strony przewoźnika.

Korzystanie z usług profesjonalnych firm, takich jak AirCashBack, może znacząco ułatwić cały proces zgłaszania roszczeń i zwiększyć szanse na uzyskanie odszkodowania. Tego typu usługi są bezpłatne do momentu, gdy sprawa zakończy się sukcesem – prowizja pobierana jest dopiero po wypłacie środków.

Źródło: Artykuł sponsorowany

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Tykająca bomba w budżecie państwa zagrozi wypłatom np. 800 plus, 13 i 14 emerytury? Ekspert: prędzej, czy później eksploduje - dlatego trzeba coś zrobić z konstytucyjnym limitem zadłużenia

Polski budżet coraz mocniej odczuwa rekordowe wydatki na zbrojenia i programy socjalne. Dług publiczny w 2026 r. po raz pierwszy w historii III RP przekroczy 60% PKB. Jeśli ten kierunek nie ulegnie zmianie, rząd stanie przed dylematem: złamać Konstytucję czy obciąć wydatki o pół biliona złotych? A przy tak dużych cięciach wydatków nie są bezpieczne ani 800 plus, ani 13. i 14. emerytura - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Tachografy w busach (DMC 2,5-3,5 tony) obowiązkowe od lipca 2026 r. Jest kilka wyjątków. Kara 12 tys. zł za brak nowoczesnego urządzenia G2V2

Za kilka miesięcy wchodzi w życie przełomowa zmiana dla sektora tzw. transportu lekkiego. Od 1 lipca 2026 roku busy o DMC 2,5-3,5 tony, które realizują międzynarodowy transport towarów, zostaną objęte obowiązkiem posiadania inteligentnych tachografów drugiej generacji (G2V2), a ich kierowców dotyczyć będą takie same przepisy w zakresie czasu pracy, jak kierowców ciężarówek. Celem jest poprawa bezpieczeństwa na drogach i zwiększenie konkurencyjności w branży. Eksperci podkreślają - by sprostać przepisom, potrzebne są nowe rozwiązania technologiczne, administracyjne i edukacyjne. Co czeka firmy, których floty bazują na busach?

Podział majątku po rodzicach. Co musisz wiedzieć o podziale spadku po śmierci rodziców? Oto lista obowiązków, o których nie możesz zapomnieć

Po śmierci rodziców, sprawy spadkowe zazwyczaj wymagają formalnego uregulowania i podziału majątku między wszystkich prawnie uprawnionych. Bez znajomości procedur i praw, łatwo o konflikty rodzinne i nieporozumienia, dlatego kluczowe jest, aby od początku wiedzieć, jak postępować. Oto szczegóły.

Preferencje motoryzacyjne Polaków: europejskie marki wciąż na czele, rośnie zainteresowanie autami z Chin

Jeśli samochód chińskiej marki byłby tańszy o 20-30 proc. od porównywalnego modelu oferowanego przez producenta z innego kraju, zakup takiego auta rozważyłoby 60 proc. Polaków - wynika z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) na zlecenie Santander Consumer Multirent.

Samochody elektryczne w Polsce: cena, zasięg i ładowanie wciąż głównymi barierami. Nowe dane z Barometru

Relatywnie wysoka cena samochodu w pełni elektrycznego i zbyt niski maksymalny zasięg na jednym ładowaniu to według respondentów najważniejsze czynniki powstrzymujące ich przed podjęciem decyzji o zakupie takiego pojazdu - wynika z badania Barometr Nowej Mobilności.

ZUS: Renta wdowia 2026. Sprawdź warunki, limity i kto może otrzymać nawet 5900 zł miesięcznie. Zasady, terminy i wyliczenia

Urodzeni w 1961 i 1966 roku mogą w 2026 roku zyskać nawet około 5900 zł brutto miesięcznie z ZUS. To efekt nowych zasad łączenia świadczeń po śmierci małżonka oraz marcowej waloryzacji emerytur i rent. Z rozwiązania skorzystają tylko osoby spełniające określone warunki dotyczące wieku, stanu cywilnego i historii świadczeń. Sprawdzamy, kto dokładnie znajdzie się w tej grupie i jakie limity będą obowiązywać.

Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

6 tys. zł netto za pracę kobiet w domu - dużo czy mało? Najnowsze badanie ujawnia skalę niewidzialnej pracy kobiet w Polsce

Niewidzialna praca kobiet w domu - czas to wycenić! Ile wzięłaby kucharka, ile niania, ile pomoc sprzątająca? Kobiety po pracy, pracują - w domu (sic!). I choć kobiety prowadzące biznes poświęcają na zadania domowe mniej czasu, niż ogół kobiet, częściej wyżej oceniają ich wartość. Aż 21 proc. respondentek prowadzących własną firmę wycenia ją na ponad 6 tys. zł netto. Oczywiście nie chodzi o to, żeby dyskryminować czy "uderzać" w mężczyzn - gdyż Panowie również angażują się w prace domowe (niejednokrotnie znacznie lepiej) - jednak zwykle o ognisko domowe dbają częściej Panie. Zresztą statystyki potwierdzają: kobiety poświęcają na obowiązki domowe średnio 40 proc. dnia, a mężczyźni – jedynie 26 proc.

To chyba najmniej znane świadczenie z ZUS. 522,33 zł co miesiąc tylko dla wąskiej grupy seniorów

Mniej znany zasiłek z ZUS w wysokości 522,33 zł jest dostępny dla wąskiego grona osób starszych. Aby go otrzymać, konieczne jest spełnienie z góry określonych warunków. Jakich konkretnie? Oto szczegóły.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak