REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kupując komórkę w promocji sprawdź cennik

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

UOKiK przeprowadził kontrolę umów zawieranych przez operatorów sieci komórkowych. Z raportu wynika, że operatorzy wymyślili nowy sposób na ukrywanie niedozwolonych klauzul. Często zamieszczają je w cennikach.


Do tej pory istotne warunki kontraktu operatorzy umieszczali w regulaminach, teraz wielu z nich zamieszcza niedozwolone postanowienia umowne w cennikach. Zdaniem Marka Niechciała, prezesa UOKiK, taka praktyka operatorów jest niekorzystna dla abonentów, gdyż wiąże się ze znacznie mniejszą ochroną prawną ich interesów.

 

Natomiast Wacław Iszkowski z Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji wyjaśnia, że cennik zawiera też ofertę dla abonenta i oprócz cen powinien mieć też inne postanowienia, które mają zachęcić go do zakupu.

Mniejsza ochrona konsumenta

REKLAMA

- W ten sposób operatorom łatwiej potem zastąpić wpisaną tam klauzulę inną znacznie mniej korzystną dla konsumenta - wyjaśnia Kamilla Pomorska z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK. Wprowadzenie nowych postanowień do regulaminu nakłada na operatora obowiązek poinformowania abonentów o tym z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego. W dodatku w takim przypadku konsument mógłby wypowiedzieć umowę, nie ponosząc przy tym żadnych kosztów - dodaje Kamilla Pomorska.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Natomiast w razie zmiany cennika konsument nie korzysta z tak dużej ochrony prawnej przed wprowadzaniem do niego nowych niekorzystnych klauzul. Zrezygnować z usług operatora mógłby jedynie wówczas, gdyby zostały podwyższone ceny. W dodatku musiałby zapłacić karę umowną. Natomiast nie może zrezygnować z operatora w razie wprowadzenia do cennika niekorzystnego zapisu, ale niedotyczącego podwyższenia ceny.

Regulamin i cennik stanowią integralne części umowy zawieranej z konsumentem. Podpisując umowę, przyjmuje i akceptuje również postanowienia zawarte w regulaminie i cenniku.

Uwaga na promocje

Coraz częściej konsumenci kupują aparaty telefoniczne podczas promocji organizowanych przez operatorów. Zawierają wówczas jednocześnie dwie umowy: o świadczenie usług telekomunikacyjnych oraz o sprzedaż telefonu. Operatorzy nie zwracają im na to uwagi, a formularze, które wypełniają, są zredagowane w sposób niejasny, więc abonenci uważają, że zawarli tylko jedną umowę z jednym podmiotem.

- Umieszczenie w jednym dokumencie danych dotyczących dwóch umów może wprowadzać w błąd konsumentów co do charakteru umowy oraz podmiotu mającego obowiązek przyjąć reklamację - tłumaczy Kamilla Pomorska.

REKLAMA

Natomiast problemy zaczynają się w razie reklamacji za wady aparatu. Odpowiada za nie sprzedawca lub gwarant. Natomiast za niewłaściwe świadczenie usług telekomunikacyjnych odpowiada operator. Operator jest sprzedawcą telefonu tylko wówczas, gdy aparat został zakupiony w sklepie firmowym. Natomiast najczęściej kupuje się go u przedstawicieli operatora, agentów, partnerów, i w punktach autoryzowanych.

Przy umowach promocyjnych przewidziane są też kary umowne i określane jako opłata specjalna. Faktycznie jest to jednak zwrot wartości udzielonej abonentowi ulgi, na przykład ceny l zł za aparat, pakiet bezpłatnych połączeń, stawki preferencyjne lub inne udogodnienia. Abonent związany z umową przez określony czas będzie więc sukcesywnie spłacał ulgę, a w razie przedterminowego rozwiązania kontraktu uiści opłatę specjalną.

UOKiK kwestionuje

Prezes UOKiK skontrolował wzorce umowne stosowane przez operatorów telefonii komórkowej w Polsce pod kątem zgodności z przepisami ustawy Prawo telekomunikacyjne oraz przepisami kodeksu cywilnego, które dotyczą klauzul niedozwolonych. Kontrola objęła operatorów świadczących usługi telefonii mobilnej: - PTC - operatora sieci Era, PTK Centertel - operatora sieci Orange, Polkomtel - operatora sieci Plus, P4 - operatora sieci Play,- emFinanse - wirtualnego operatora mBank mobile.

UOKiK dokonał analizy wzorców umownych, czyli regulaminów świadczenia usług telekomunikacyjnych, cenników, regulaminów promocji oraz poszczególnych usług.

- W wyniku analizy UOKiK opracował raport dotyczący ochrony praw konsumentów na rynku telekomunikacyjnym - mówi Monika Stec z Departamentu Polityki Konsumenckiej UOKiK. Zwrócono w nim uwagę na praktyki naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Dzieje się to najczęściej przy reklamacji wadliwego aparatu telefonicznego. Często przyjęcie reklamacji operatorzy uzależniają od przedłożenia przez konsumenta ekspertyzy z punktu serwisowego wskazanego przez operatora. W ten sposób konsument musi udowodnić operatorowi, że aparat miał wady już w dniu zakupu i był wówczas niezgodny z umową - wyjaśnia Monika Stec.

Z raportu UOKiK wynika również, że operatorzy ograniczają możliwość wyboru przez abonenta sposobu usunięcia wady zakupionego towaru, bo w pierwszej kolejności dokonują naprawy aparatu bez względu na to, jaka jest treść żądania reklamacyjnego. Przepis stanowi, że abonent może domagać się naprawy albo wymiany aparatu. Ustawa daje więc mu wybór sprecyzowania żądania. Monika Stec zwraca uwagę na to, że operatorzy w sposób niewłaściwy interpretują ten przepis, twierdząc, że najpierw należy aparat naprawić, a jeżeli naprawić się go nie uda, to dopiero wówczas można wymienić go na nowy, wolny od wad.

Abonent płaci za dużo

Przeprowadzona kontrola wykazała, że istotnym problemem, z jakim spotykają się abonenci, są zbyt wygórowane opłaty w porównaniu z pobieranymi przez innych przedsiębiorców za zdjęcie blokady SIM-lock, która uniemożliwia korzystanie z usług telekomunikacyjnych za pośrednictwem sieci innego operatora niż ten, u którego usługi i telefon abonent zakupił. Wszyscy skontrolowani operatorzy pobierają ją w wysokości 610 zł.

Zdaniem UOKiK jest ona zbyt wygórowana, tym bardziej że inni przedsiębiorcy pobierają za taką usługę znacznie niższe kwoty. Operatorzy pobierają też opłaty za zmianę taryfy z wyższej opłaty abonamentowej na niższą oraz na taryfę o niższym abonamencie. Zdaniem prezesa Marka Niechciała operator nie może w ten sposób rekompensować sobie utraconych korzyści, które osiągnąłby, gdyby abonent nadal korzystał z wyższego abonamentu.



Podstawa prawna

l Art. 384-3853 ustawa z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93 z późn. zm.).


MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ

malgorzata.piasecka@infor.pl

 
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA