REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czeka nas podwyżka cen gazu

Subskrybuj nas na Youtube
ST

REKLAMA

REKLAMA

Projekt nowej ustawy akcyzowej dostosowuje nasze ustawodawstwo do norm unijnych. W praktyce nowa ustawa może oznaczać podwyżki gazu ziemnego (używanego np. w kuchenkach).


Projekt nowej ustawy o podatku akcyzowym zakłada zmiany w zakresie opodatkowania węgla i koksu, a także opodatkowania gazu ziemnego używanego m.in. w kuchenkach i do ogrzewania. Zgodnie z projektem, węgiel i koks ma być zwolniony z akcyzy do 1 stycznia 2012 r., natomiast gaz ziemny wykorzystywany do celów opałowych do 31 października 2013 r.

- Do tych zmian zobowiązuje nas Unia Europejska. Oceniamy, że wzrost cen po objęciu akcyzą węgla i koksu nastąpi o ok. 5 proc. Trzeba jednak podkreślić, że to będzie wzrost cen wyrobów energetycznych do produkcji ciepła, a nie do produkcji energii elektrycznej. Ciepło pochodzące z takich źródeł, jak energia elektryczna czy też olej opałowy, jest już obciążone akcyzą, bo te wyroby są opodatkowane - tłumaczył w wywiadzie dla GP Jacek Kapica, wiceminister finansów.

Jednocześnie dodał, że akcyzą zostanie również objęty gaz ziemny. Dotyczy to także tego gazu, który używany jest do ogrzewania i w kuchenkach.

- Tych zmian wymaga od nas Unia. Wynika to z zasady powszechności opodatkowania wszystkich produktów energetycznych - tłumaczył Jacek Kapica.

My, wspólnie z ekspertami, postanowiliśmy przeanalizować, jakie będą konsekwencje tych rozwiązań dla podatników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dyrektywa energetyczna

REKLAMA

Harmonizacja podatków pośrednich w obrębie UE, w tym akcyzy, następuje na podstawie postanowień Dyrektyw Rady UE adresowanych do państw członkowskich. W sektorze energetycznym decydujące znaczenie ma Dyrektywa Rady 2003/96/WE z 27 października 2003 r., która w stosunku do Polski zaczęła obowiązywać z dniem przystąpienia do UE, czyli od 1 maja 2004 r.

Jak wyjaśnia Krzysztof Ścipień, starszy asystent podatkowy w BDO Numerica, zgodnie z art. 2 dyrektywy za produkty energetyczne uznaje się m.in. gaz ziemny, węgiel kamienny i brunatny oraz koks. Państwa członkowskie, w których udział gazu ziemnego w końcowym zużyciu energii był mniejszy niż 15 proc. w 2000 roku (w Polsce było to 11 proc.), mogą zostać zwolnione z opodatkowania tego nośnika energii przez okres dziesięciu lat od daty wejścia w życie niniejszej dyrektywy lub do czasu, gdy krajowy udział gazu ziemnego w końcowym zużyciu energii osiągnie 25 proc. w zależności od tego, który z tych momentów nastąpi wcześniej.

- Oznacza to, że akcyza na gaz ziemny w Polsce może zacząć obowiązywać najpóźniej od końca października 2013 r., gdyż taki jest wymóg wynikający z dyrektywy - stwierdza Krzysztof Ścipień.

Konsekwencją obciążenia gazu ziemnego akcyzą będzie wzrost wydatków ponoszonych przez gospodarstwa domowe, ponieważ nośnik ten jest wykorzystywany głównie w kuchenkach i piecykach gazowych, jak również do ogrzewania mieszkań.

Wymogi unijne

W związku z postanowieniami Dyrektywy 2003/96/WE państwa członkowskie zobowiązane są objąć gaz ziemny przeznaczony dla celów opałowych podatkiem akcyzowym. Łukasz Strzelec, doradca podatkowy w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek, zwraca uwagę, że minimalna stawka została określona na poziomie 0,15 lub 0,3 euro za gigadżul w zależności od gospodarczego lub pozagospodarczego przeznaczenia gazu.

Ministerstwo Finansów przygotowało już projekt nowej ustawy o akcyzie, której wprowadzenie jest obecnie jednym z priorytetów legislacyjnych Rady Ministrów.

- Zgodnie z projektem, nie później niż od 1 listopada 2013 r. za 1 gigadżul gazu zapłacimy 1,18 zł akcyzy, niezależnie od jego gospodarczego lub pozagospodarczego przeznaczenia - zauważa Łukasz Strzelec.

REKLAMA

Dodaje, że ministerstwo, działając na mocy dyrektywy, dopuściło opodatkowanie gazu już od momentu, gdy wskaźnik jego zużycia na terenie kraju osiągnie 20 proc. - wtedy wymiar obciążenia akcyzą wyniesie połowę stawki docelowej, czyli 59 gr. Możliwe jest więc, że podatek od gazu ziemnego płacić będziemy już znacznie wcześniej niż pod koniec 2013 r., choć prawdopodobieństwo takiego stanu rzeczy nie wydaje się duże.

- Obecnie zgodnie z informacją Urzędu Regulacji Energetyki współczynnik udziału gazu ziemnego w konsumpcji energii na terytorium Polski wynosi około 13 proc., a od 2000 roku wzrósł zaledwie o 2 proc. - stwierdza Łukasz Strzelec.

Dodatkowo - jak wyjaśnia nam Urszula Świtalska, konsultant w TPA Horwath Sztuba Kaczmarek - zgodnie z projektem ustawy akcyzowej status podatnika akcyzy zostanie nadany dystrybutorom, którzy dostarczają gaz odbiorcom końcowym.

- Należy spodziewać się więc, że sprzedawcy będą starali się przenieść ciężar nowego opodatkowania na konsumentów w postaci podwyżek. A te dotkną przede wszystkim drobnych przedsiębiorców oraz gospodarstwa domowe wykorzystujące gaz ziemny do ogrzewania i kuchenek - zauważa Urszula Świtalska. Dyrektywa dopuszcza fakultatywne zwolnienie gazu ziemnego z akcyzy dla gospodarstw domowych oraz organizacji pożytku publicznego.

Jak wyjaśnia ekspert, zamysł Ministerstwa Finansów nie obejmuje jednak tej możliwości. Projekt ustawy przewiduje jedynie zwolnienie płynnych gazów propan, butan oraz ich mieszanin (LPG) wykorzystywanych dla celów opałowych po spełnieniu wielu warunków określonych ustawą.

- Zwolnienie to nie stanowi jednak ulgi o szerokim zastosowaniu. Szacuje się bowiem, że obecnie jedynie 5-6 proc. gospodarstw domowych korzysta w Polsce z kuchenek na LPG - argumentują eksperci TPA Horwath Sztuba Kaczmarek.

Koniec zwolnienia

Zbigniew Liptak, doradca podatkowy w Baker & McKenzie, również podkreśla, że zgodnie z projektem nowej ustawy akcyzowej najpóźniej od 1 listopada 2013 r. podatek akcyzowy będzie pobierany także od gazu ziemnego. Wtedy to zakończy się okres przejściowy, w którym kraje członkowskie mogą stosować, na mocy przepisów dyrektywy energetycznej, zwolnienie z tego podatku.

- Obowiązek wprowadzenia opodatkowania może wystąpić nawet przed tą datą - zależy to od poziomu udziału gazu ziemnego w końcowym zużyciu energii w Polsce (kluczowe dla opodatkowania progi to 20 proc. i 25 proc.) - tłumaczy Zbigniew Liptak.

Dodaje, że opodatkowanie gazu ziemnego, obok innych paliw, jest konieczne dla zapewnienia powszechności opodatkowania nośników energii. Dlatego trudno oczekiwać, żeby opodatkowanie akcyzą gazu ziemnego nie zostało wprowadzone. Trudno także oczekiwać, że obecny okres przejściowy zostanie wydłużony poprzez zmianę dyrektywy.

Nastąpi wzrost cen

Jak już wyjaśnili nasi rozmówcy, zgodnie z postanowieniami Dyrektywy 2004/74/ WE w chwili, gdy udział gazu ziemnego w konsumpcji energii osiągnie 20 proc., zostanie zastosowana pozytywna - jednak obniżona stawka akcyzy dla gazu ziemnego, stanowiąca 50 proc. zasadniczej stawki, czyli 0,59 zł/1 GJ. Po wygaśnięciu zwolnienia od akcyzy stawka ta wyniesie 1,18 zł/1 GJ.

Robert Banasiak, konsultant podatkowy w ITA Doradztwo Podatkowe, wskazuje, że zgodnie z Dyrektywą 2003/96/WE gaz ziemny, podobnie jak energia, podlega podatkom wymagalnym w momencie dostawy przez dystrybutora lub redystrybutora. Regulacja ta nie została jednak zawarta w projekcie polskiej ustawy o podatku akcyzowym.

- Tym samym opodatkowanie gazu ziemnego akcyzą może spowodować, że jego dostawcy przerzucą część, o ile nie całość, płaconego przez siebie podatku na nabywców finalnych, co zmniejszy konkurencyjność cenową korzystania z ogrzewania gazowego oraz gotowania na kuchenkach gazowych na rzecz urządzeń elektrycznych - konkluduje Robert Banasiak.

Jacek Kapica, wiceminister finansów- kliknij aby zobaczyć zdjęcie.

Fot. Marek Matusiak

 

Opodatkowanie akcyzą- kliknij, aby zobaczyć ilustrację.

 

1 stycznia 2009 r. od tego dnia ma zacząć obowiązywać nowa ustawa o podatku akcyzowym

Ewa Matyszewska

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrost limitu renty wdowiej z 5 637 zł do 12 569 zł – koniec z „niesprawiedliwością dla emerytów, którzy pracowali przez wiele lat i płacili uczciwie składki emerytalne”

Dnia 14 marca br. do Sejmu została złożona petycja w sprawie zmiany wysokości górnego limitu renty wdowiej – z trzykrotności najniższej emerytury, na trzykrotność średniej emerytury. Uwzględnienie powyższego postulatu przez ustawodawcę, spowodowałoby znaczący wzrost kwoty (z 5 637 zł do 12 569 zł), której przekroczenie skutkować będzie zmniejszeniem wysokości świadczenia przysługującego wdowom i wdowcom w ramach renty wdowiej, a w niektórych przypadkach (w przypadku znacznego przekroczenia ww. limitu) – całkowitą utratą prawa do renty wdowiej. Czy petycja ta, położy kres „niesprawiedliwości dla emerytów, którzy pracowali przez wiele lat i płacili uczciwie składki emerytalne”?

Niższe pensje dla osób bezdzietnych i posiadających wyłącznie jedno dziecko – Sejm pracuje nad podwójną składką emerytalną

W dniu 17 lutego br. do Sejmu trafiła petycja obywatelska mająca na celu wprowadzenie zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych, polegającej na znacznym podwyższeniu składek na ubezpieczenie emerytalne (a tym samym – obniżeniu wynagrodzenia) dla osób, które nie posiadają dzieci lub mają wyłącznie jedno dziecko. Jak argumentuje autor petycji – zmiana taka, miałaby rozwiązać problem spadku dzietności w Polsce i pogarszającej się demografii, która przyczynia się do destabilizacji polskiego systemu emerytalnego. W sprawie tej, zdecyduje teraz komisja sejmowa i uczyni to już niebawem, bo – na najbliższym posiedzeniu, we wtorek 22 lipca 2025 r.

Nie zrobiliście tego na czas? Teraz musicie dopłacić do rachunków za prąd. Ta suma przyprawia o zawała serca

Ostatni dzwonek pobrzmiewał do końca czerwca, ale nie wszyscy zdążyli. To wtedy skończył czas na to, żeby rozliczyć się z pomocy, która zapewniała zamrożone stawki za prąd. Kto termin przegapił, zapłaci, i to słono. Spóźnialscy muszą zwrócić pieniądze. Szacuje się, że mogą to być kwoty sięgające nawet 50 tys. złotych nie licząc odsetek.

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

REKLAMA

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

MOPS – jakie świadczenia przysługują osobom z niepełnosprawnością w 2025 roku? Sprawdź listę dodatków i zasiłków

Masz orzeczenie o lekkim, umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności i zastanawiasz się, jakie świadczenia możesz uzyskać z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS)? W 2025 roku katalog możliwego wsparcia obejmuje nie tylko pieniężne zasiłki i dodatki, ale również pomoc w postaci usług opiekuńczych, dofinansowań oraz wsparcia socjalnego. W tym poradniku znajdziesz pełną listę dostępnych świadczeń dla osób z niepełnosprawnością w 2025 roku, dowiesz się, jakie są warunki przyznania poszczególnych form pomocy i jakie dokumenty są wymagane. Wyjaśniamy też różnice między zasiłkiem stałym, pielęgnacyjnym, świadczeniem pielęgnacyjnym i innymi dodatkami, które można uzyskać z MOPS w zależności od stopnia niepełnosprawności i sytuacji życiowej.

Koniec wypłat chorobowego! Rewolucja w przepisach, która dotknie miliony Polaków. Jakie zmiany w wypłatach za L4?

Koniec wypłat chorobowego z pracy? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej szykuje rewolucyjne zmiany, które oznaczają ogromną zmianę dla pracowników, ale też dla przedsiębiorców. Nowe przepisy mają raz na zawsze zakończyć system, który obowiązuje od lat. Jakie zmiany w wypłatach za L4 czekają Polaków?

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

REKLAMA

W co inwestować w 2025 roku? Mieszkania tracą na atrakcyjności, rośnie popularność lokali usługowych

Mieszkania wciąż dominują w portfelach inwestorów, ale ich rentowność spada. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikro lokale usługowe – tańsze, łatwiejsze w zarządzaniu i znacznie bardziej dochodowe.

Rząd chce dać tylko 3% podwyżki w budżetówce. Związkowcy i pracodawcy grzmią: „To za mało!”

Rządowy wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej na 2026 r. wywołał wspólny sprzeciw związkowców i pracodawców. Obie strony zgodnie oceniły zaproponowane 3% jako „zdecydowanie niewystarczające” i wzywają do natychmiastowej rewizji. Stawką jest jakość usług publicznych, stabilność zatrudnienia i bezpieczeństwo państwa.

REKLAMA