REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nie przepłacaj za części do aut

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jaworski
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nie wszyscy producenci obniżyli ceny oryginalnych części do aut, mimo że euro jest tańsze o 16% niż przed rokiem. Ceny nie spadły m.in. w Fordzie, Hyundaiu czy Nissanie. Spore obniżki są w grupie Volkswagena.
 

W ciągu roku spadający kurs euro przyniósł nam falę obniżek cen na nowe samochody. Staniały one przeciętnie o 10-15 proc. Przy czym niektóre koncerny (Toyota, Suzuki czy Volvo) obniżyły cenniki na stałe, inne wprowadziły promocyjne obniżki do odwołania, a np. Chrysler ustalił ceny w euro. Ponieważ importerzy rozliczają się zarówno za samochody, jak i części w euro, postanowiliśmy więc sprawdzić, czy analogicznie do cen samochodów staniały też części.

REKLAMA

Zmiany bez reguły

I tu niespodzianka! Z danych przygotowanych dla GP przez Audatex nie widać, żeby sprzedawcy obniżyli gremialnie ceny cennikowe części. Tymczasem w porównywanym okresie, czyli lipiec 2007 do lipca 2008 r., kurs euro spadł o około 16 proc. Co prawda większość deklaruje, że wprowadza różne promocje i opusty, ale niektóre ceny w cennikach są nawet wyższe niż przed rokiem. Przy czym trzeba zastrzec, że nie badaliśmy wszystkich części, lecz jedynie wybrane: trzy z kategorii części użytkowych, które co pewien czas sami wymieniamy, i trzy elementy blacharskie, które najczęściej są uszkadzane w wyniku stłuczek.

- Podane ceny są cenami sugerowanymi i najczęściej maksymalnymi - mówi Mariusz Klimczak, prezes Audateksu.

Jego firma zbiera takie dane, bo służą one do stworzenia systemu wykorzystywanego przez warsztaty samochodowe czy ubezpieczycieli do oceny kosztów napraw.

REKLAMA

- Istnieją jednak na rynku porozumienia np. ubezpieczyciel - importer lub też ubezpieczyciel - warsztat naprawczy w sprawie opustów i rabatów. Podobnie w zakresie obsługi firm leasingowych i zarządzających flotami - mówi Mariusz Klimczak.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z danych Audateksu wynika, że trudno doszukać się jakiejkolwiek regularności w ruchach cenowych. Na przykład w Toyocie Corolli Verso mamy 8-proc. wzrost ceny amortyzatora, ale już ceny reflektora spadły o 4 proc. Podobnie rzecz się ma z Chevroletem Aveo, dla którego aż pięć z sześciu porównywanych części jest droższych o 8-16 proc., ale np. sprzęgło staniało o 15 proc. Z kolei w Citroenie widać, że spadły ceny części, za które płacą klienci, a części blacharskie, których koszty są pokrywane najczęściej z polisy, są nawet minimalnie droższe.

- Jest bardzo wiele czynników, które mogą mieć wpływ na ceny. Oprócz wahań kursów mogą to być zmiany w strukturze sprzedaży czy importu samochodów, centralnych cenników i polityki cenowej producentów, stanów magazynowych, promocji, cen i poziomu sprzedaży części nieoryginalnych, stopnia realizacji planów sprzedażowych - mówi Mariusz Klimczak.

Polowanie na promocje

Rzeczywiście polityka poszczególnych producentów jest bardzo różna. Z naszego porównania wynika, że nie drgnęły ceny np. w Fordzie czy Nissanie.

- Nie wykluczamy obniżek cen części w przyszłości - mówi Michał Maske z Nissana.

U kilku producentów (m.in. Renault, Suzuki) obniżki są minimalne. Za to najbardziej spadły ceny części w Skodzie.

- Obniżka jest związana ze zmianą cennikową, wynosi średnio około 11 proc. i związana jest ze spadkiem kursu euro. Dodatkowo poza tymi obniżkami mamy również okresowe promocje na części i usługi - mówi Sebastian Szczęsny, rzecznik Skody w Polsce.

Podobnie rzecz się ma w siostrzanym koncernie: Volkswagenie.

- W przypadku części kurs, po którym je kupujemy w Niemczech, był w ostatnim miesiącu zmieniany kilkakrotnie. Pociągało to za sobą obniżkę cen dla ostatecznego odbiorcy w Polsce, choć warto podkreślić, że w większości wzrosły one w Niemczech. Niemniej trudno będzie znaleźć część, która będzie obecnie droższa niż przed rokiem - mówi Tomasz Tonder z Volkswagena.

Minimalnie spadły ceny w Oplu.

- Niektóre części zakupione wraz z usługą serwisową są tańsze o 10-15 proc. Poza tym nasze ceny cennikowe są cenami sugerowanymi i mogą się różnić w poszczególnych punktach dealerskich - mówi Wojciech Osoś z General Motors Poland.

Co ciekawe, siostrzana marka z grupy, czyli Chevrolet, w badanych przez nas rodzajach części pokazał znaczny wzrost ich ceny. Różne podejścia widać też w innych siostrzanych firmach: Kia i Hyundai.

- Ceny części nie zmieniły się - mówi Monika Wilk, rzecznik Hyundai Motor Poland.

Z kolei w Kia ceny są na bieżąco uaktualniane i w ciągu ostatnich miesięcy spadły o średnio 5 proc.

- Jest to trend, a nie okresowa promocja - mówi Monika Krzesak z Kia.

Dla porównania Hyundai zdecydował się na wprowadzenie części tzw. drugiej linii (Second Line).

- To produkty dobre jakościowo oraz zgodne ze specyfikacją producenta, jednak pod względem ceny zdecydowanie bardziej konkurencyjne dla rynku alternatywnych części zamiennych - mówi Monika Wilk.

Okazuje się też, że posiadacze Hyundai muszą monitorować strony producenta czy dealerów, bo raz w roku firma organizuje akcje promocyjne, najczęściej łączone z kampaniami serwisowymi, w których klienci mogą kupić części o 35 proc. taniej.

400 proc. różnicy w cenie

Sprzedawcy aut niechętnie obniżają ceny części, bo nowe samochody są obłożone minimalną marżą, nawet sprzedawane są ze stratą, zyski płyną właśnie z serwisowania aut. Jak widać z naszego zestawienia przygotowanego na podstawie danych Audateksu, potwierdza się obiegowa opinia, że w takiej polityce celują francuscy producenci. Aż w pięciu porównywanych kategoriach oferowane przez nich części są najdroższe spośród porównywanych 15 modeli największych sprzedawców aut. Szokujące mogą być też różnice między cenami tych samych części do różnych samochodów, sięgające nawet ponad 400 proc. Sprzedawcy aut i części oryginalnych narzekają na konkurencję ze strony dystrybutorów części alternatywnych.

Z szacunków Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Zamiennych wynika, że w 2007 roku wydaliśmy na części sygnowane logo producentów aut około 5,4 mld zł, podczas gdy na części alternatywne około 4,9 mld zł.

Sprzedawcy aut przewidują, że w tym roku będzie to około 6-7 proc. więcej, co oznaczałoby, że w autoryzowanych stacjach obsługi i u dealerów kupimy w tym roku części za około 5,7 mld zł.

Jak zmieniały się ceny części

NIEZALEŻNI SPRZEDAWCY ZAREAGOWALI

Dystrybutorzy części alternatywnych (zarówno tych oryginalnych z logo producenta części, porównywalnej jakości i zamienników) szybciej zareagowali na zmiany umocnienia się złotego wobec euro. Większość części staniała przynajmniej o 5 proc., ale są też obniżki rzędu 10-20 proc.

Mimo to z szacunków Stowarzyszenia Dystrybutorów Części Zamiennych wynika, że w tym roku wydamy na takie części około 5,5 mld zł. Będzie to 12 proc. więcej niż w znakomitym 2007 r. kiedy dystrybutorzy sprzedali ich za 4,9 mld zł.

SZERSZA PERSPEKTYWA - UNIA EUROPEJSKA

Rynek części w autoryzowanych stacjach obsługi będzie rósł. To efekt wycofania się Unii Europejskiej od maja 2010 r. z tzw. regulacji GVO. Zakazywała ona m.in. blokowania sprzedaży części nieoryginalnych w autoryzowanych stacjach obsługi, uzależniania honorowania gwarancji od naprawy na częściach oryginalnych z logo producenta auta czy utrudniania niezależnym warsztatom dostępu do informacji technicznych potrzebnych do naprawy auta (głównie oprogramowania do diagnostyki komputerowej i aktualizacji danych). Ta zmiana, szczególnie przy tendencji do wydłużania okresów gwarancji mechanicznej (obecnie nawet na 5-7 lat), może spowodować znaczny wzrost przychodów ze sprzedaży części.

Marcin Jaworski

marcin.jaworski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obowiązkowa fotowoltaika na budynkach [harmonogram]. Tak nowe przepisy unijne zmienią polski rynek budowlany

Unijna dyrektywa EPBD (Energy Performance of Buildings Directive), której implementacja w Polsce nastąpi do 2026 roku, wprowadza obowiązek instalacji paneli fotowoltaicznych lub kolektorów słonecznych na dachach określonych typów budynków. To jedno z najważniejszych rozwiązań prawnych w obszarze transformacji energetycznej ostatnich lat, które może na trwałe zmienić sposób projektowania i eksploatacji nieruchomości w Polsce. Sprawdź, czy zmiany dotyczą również ciebie

Ochrona przedemerytalna a długotrwała choroba - czy zadziała art. 39 KP?

Pracownik w wieku 62 lat był chory przez 182 dni. Pobierał zasiłek chorobowy. Aktualnie przeszedł na świadczenie rehabilitacyjne. Jest u nas zatrudniony od 5 lat. Czy można rozwiązać z nim umowę z powodu długotrwałej choroby, czy obowiązuje ochrona przedemerytalna? Potrzebujemy zatrudnić nowego pracownika na to miejsce.

Rozczarowanie w Sejmie. Kierowcy nie dostaną ulgi od składki OC

Nie będzie można wycofać samochód osobowy (każdy) z użytkowania i nie płacić OC. Komisja Sejmowa proponuje umieszczenie w koszu większości postulatów deregulacji polskiego prawa. Miał skorzystać każdy kierowca. Urzędów miało nie będzie już interesował powód wycofania samochodu z ruchy. Autorzy ustawy chcieli dać kierowcom możliwość wycofania z użytkowania samochodu bo: "drugi samochód w rodzinie", "wyjazd za granicę", "kamper używany raz na jakiś czas" (powodu nie trzeba było uzasadniać).

Gotówka od ojca to problem. Skarbówka stawia sprawę bardzo jasno – odmowa zwolnienia z podatku od darowizny, nawet gdy pieniądze wpłyną na konto obdarowanego

Darowizna w gotówce od najbliższej rodziny może skończyć się podatkiem. Skarbówka w najnowszej interpretacji jasno wskazała, że wpłata pieniędzy otrzymanych „do ręki” ojca na własne konto przez obdarowanego nie wystarczy do zwolnienia z podatku – liczy się przelew lub przekaz od darczyńcy.

REKLAMA

Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Szczepienia przeciw COVID-19 od 22 września 2025. Jak się zapisać i kto może skorzystać?

Coraz więcej lekarzy alarmuje o rosnącej liczbie zachorowań na COVID-19. W odpowiedzi Ministerstwo Zdrowia uruchamia od 22 września 2025 r. program bezpłatnych szczepień dla wszystkich od 6. miesiąca życia. Wystarczy sprawdzić swoje e-skierowanie i umówić się na wizytę w przychodni lub aptece. Wyjaśniamy, kto powinien szczególnie rozważyć szczepienie, jak wygląda rejestracja i jaką szczepionką będą wykonywane dawki przypominające.

10 listopada 2025 r. wolny od pracy

Czy 10 listopada 2025 roku będzie wolny od pracy? Okazuje się, że w większości polskich firm pracownicy tego dnia nie muszą przychodzić do pracy. Pracodawca musi wyznaczyć w listopadzie dodatkowy dzień wolny za święto wypadające w sobotę

Punkty w decyzji WZON 2025. Jak wpływają na świadczenie wspierające?

Od 2024 roku system orzekania o niepełnosprawności w Polsce działa według nowych zasad. Obok tradycyjnych stopni pojawiły się punkty funkcjonalne, które decydują o wysokości świadczenia wspierającego. W 2025 roku comiesięczna pomoc może wynieść nawet 4134 zł. Wyjaśniamy, jak działa nowy mechanizm, komu przysługuje i jakie dokumenty są potrzebne, by złożyć wniosek.

REKLAMA

W ten sposób urodzeni w 1955 roku mogą uzyskać dwukrotnie wyższą emeryturę. ZUS wyjaśnia

Dodatkowy rok pracy po osiągnięciu wieku emerytalnego może znacznie zwiększyć wysokość przyszłej emerytury. Jest to możliwe dzięki corocznym waloryzacjom składek oraz skróceniu okresu, przez który ZUS przewiduje wypłatę świadczenia, co pozwala na wzrost emerytury nawet o kilkadziesiąt procent. Oto szczegóły.

Światowy Dzień Bez Samochodu. Eksperci: Środek transportu wpływa na klimat

22 września obchodzimy Światowy Dzień bez Samochodu. Z okazji tego dnia eksperci z Centrum Analiz Klimatyczno-Energetycznych (CAKE) w Instytucie Ochrony Środowiska – Państwowym Instytucie Badawczym (IOŚ-PIB) wskazują, że rozwój transportu publicznego może odegrać kluczową rolę w osiągnięciu celów klimatycznych Polski i Unii Europejskiej.

REKLAMA