REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług członka rady nadzorczej w spółdzielni

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Członek rady nadzorczej jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będącą podatnikiem VAT. Warunki pełnienia tej funkcji, wynagrodzenie i odpowiedzialność leżą w gestii zlecającego. Posiedzenia rady zwołuje zarząd. (...).
PROBLEM
Członek rady nadzorczej jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będącą podatnikiem VAT. Warunki pełnienia tej funkcji, wynagrodzenie i odpowiedzialność leżą w gestii zlecającego. Posiedzenia rady zwołuje zarząd. Wynagrodzenie jest określone w uchwale Walnego Zgromadzenia. Rada nadzorcza sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością spółdzielni i jest odpowiedzialna przed członkami za swoje decyzje. W jaki sposób należy udokumentować wypłatę wynagrodzenia za udział w posiedzeniu rady (do maja 2004 r. była to lista płac z potrąconą zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz ubezpieczenie zdrowotne – np. 103,12 zł brutto; zal. na podatek 0,17 zł; ubezp. zdrowotne 8,51 zł; do wypłaty 94,61 zł. Jaka będzie podstawa opodatkowania podatkiem VAT? Naszym zdaniem w spółdzielni nadal będzie to lista płac z potrąconym podatkiem dochodowym od osób fizycznych i ubezpieczeniem zdrowotnym, natomiast członek rady jako podatnik VAT wpłaci VAT w wysokości 18,60 zł bez wystawiania faktury. Czy nasze stanowisko w tym przypadku jest właściwe?
RADA
Czynności wykonywane przez członka rady nadzorczej spółdzielni nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.
UZASADNIENIE
W celu stwierdzenia, czy przedstawione przez Czytelnika stanowisko jest prawidłowe, należy przede wszystkim ustalić, czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004 r. osoba pełniąca funkcję członka rady nadzorczej w spółdzielni jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz czy wykonywane przez nią czynności powinny być opodatkowane tym podatkiem.
Przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, z tytułu których przychody zaliczane są do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2–8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli: wykonywane są przez osoby, które z tytułu ich wykonywania są związane ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności (art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT).
Należy uznać, że działalność wykonywana przez członka rady nadzorczej spółdzielni należy do zakresu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten obejmuje przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Stanowisko takie jest tym bardziej prawidłowe, że z art. 11 § 1 ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze wynika, że spółdzielnia z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego staje się osobą prawną.
Brzmienie przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT jest dość niejednoznaczne i zakwalifikowanie konkretnej sytuacji jako podlegającej lub niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług jest trudne. Dodatkowe wątpliwości związane są z tym, że polskie przepisy nie do końca stanowią właściwą implementację przepisów wspólnotowych. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie w swoim orzecznictwie określał kryteria interpretacyjne pojęcia „niezależnego prowadzenia działalności” (na gruncie ustawy VAT to pojęcie określane jest jako „samodzielnie prowadzona działalność gospodarcza”). Dodać należy, że samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej jest, co do zasady, zasadniczą przesłanką do uznania, że dana osoba jest podatnikiem na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
W opinii Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości czynnikiem wyróżniającym podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT działalność gospodarczą prowadzoną w sposób niezależny jest element ryzyka ekonomicznego dotyczący podjętej działalności. Za podatnika powinna być uważana osoba, która wykonuje swoją działalność w warunkach braku pewności co do popytu, konkurencji, a także ostatecznego rezultatu finansowego podjętej działalności. Dodatkowo, nie powinno uznawać się za prowadzoną niezależnie działalność gospodarczą działalności prowadzonej przez osobę fizyczną, która:
a) przy wykonywaniu przedmiotowej działalności korzysta w przeważającym zakresie z urządzeń, sprzętu, infrastruktury podmiotu zlecającego daną działalność,
b) nie ponosi ekonomicznego ryzyka działalności, oraz
c) nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za skutki związane z prowadzoną działalnością (ponieważ przedmiotowa odpowiedzialność obciąża podmiot, na rzecz którego wykonywana jest dana działalność).
Tym samym, samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej powinno być rozpatrywane w zależności od stopnia wypełnienia wskazanych przesłanek.
Trudno przewidzieć, jak w praktyce organy skarbowe odniosą się do dorobku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Większość argumentów przemawia za tym, że członek rady nadzorczej spółdzielni nie powinien z tytułu wykonywanych przez siebie czynności być podatnikiem VAT. Sytuację taką uzasadnia to, że:
1) Pomiędzy członkiem rady nadzorczej a spółdzielnią istnieją prawne więzy tworzące stosunek prawny, określające warunki wykonywania czynności, wysokość wynagrodzenia oraz zakres odpowiedzialności spółdzielni za działania członka rady nadzorczej. Niektóre z tych elementów wynikają bezpośrednio z uchwały powołującej członka rady nadzorczej (wynagrodzenie oraz niektóre warunki wykonywania czynności). Pozostałe niezbędne elementy są określone w części I działu IV powołanej ustawy – Prawo spółdzielcze. W szczególności w art. 58 tej ustawy określony został zakres odpowiedzialności członka rady nadzorczej spółdzielni za jego działania. Jest o­n bardzo zbliżony do odpowiedzialności istniejącej w ramach stosunku pracy. Wobec spółdzielni członek rady nadzorczej odpowiada osobiście na zasadach winy. Jego materialna odpowiedzialność jest jednak ograniczona. Za działania podejmowane przez członka rady nadzorczej odpowiada spółdzielnia. Takie uregulowanie odpowiedzialności nie daje podstaw do stwierdzenia, że działalność członka rady nadzorczej może być uznana za działalność gospodarczą wykonywaną samodzielnie.
2) Członek rady nadzorczej spółdzielni przy wykonywaniu swojej funkcji korzysta w przeważającym zakresie z urządzeń, sprzętu i pomieszczeń należących do spółdzielni.
3) Członek rady nadzorczej nie ponosi ekonomicznego ryzyka działalności. Można założyć, że w razie nieprzewidzianych zdarzeń związanych z funkcjonowaniem spółdzielni nie istnieją podstawy prawne do zmniejszenia wynagrodzenia członka rady nadzorczej. Na przykład, gdy bloki mieszkalne należące do spółdzielni mieszkaniowej zostaną zalane w wyniku powodzi, członek rady nadzorczej nie poniesie ekonomicznych konsekwencji takiego zdarzenia. Takie konsekwencje będzie zmuszona ponieść ze swojej kasy sama spółdzielnia lub ewentualnie dodatkowo obciążeni zostaną jej członkowie.
4) Członek rady nadzorczej nie odpowiada wobec osób trzecich za działania spółdzielni. W przypadku jakichkolwiek roszczeń osób trzecich mogą o­ne zwracać się jedynie bezpośrednio do spółdzielni. To o­na będzie ponosiła odpowiedzialność za działania wynikające z decyzji członków rady nadzorczej. Odpowiedzialność członka rady nadzorczej jest dopuszczalna w ramach art. 58 Prawa spółdzielczego i może być dochodzona tylko i wyłącznie przez samą spółdzielnię.
Z wyżej wymienionych argumentów wynika, że czynności wykonywane przez członka rady nadzorczej spółdzielni nie powinny podlegać ustawie o podatku od towarów i usług. Ze względu jednak na to, że w przedmiotowych kwestiach nie jest znana praktyka organów podatkowych, wskazane może być skierowanie zapytania do organu podatkowego w celu uzyskania informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Należy zauważyć, że żadne wątpliwości odnośnie do kwalifikacji czynności na gruncie ustawy VAT nie powstają w przypadku pełnienia przez członka rady nadzorczej swojej funkcji na podstawie umowy o pracę. W takiej sytuacji ustawa o podatku od towarów i usług całkowicie wyklucza obowiązek opodatkowania.

• art. 15 ust. 3 pkt 3, art. 29 ust. 1, art. 106, art. 109 ust. 3, art. 113, art. 155 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Marcin Sikora
prawnik, konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA