REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opodatkowanie VAT usług członka rady nadzorczej w spółdzielni

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Członek rady nadzorczej jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będącą podatnikiem VAT. Warunki pełnienia tej funkcji, wynagrodzenie i odpowiedzialność leżą w gestii zlecającego. Posiedzenia rady zwołuje zarząd. (...).
PROBLEM
Członek rady nadzorczej jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą, będącą podatnikiem VAT. Warunki pełnienia tej funkcji, wynagrodzenie i odpowiedzialność leżą w gestii zlecającego. Posiedzenia rady zwołuje zarząd. Wynagrodzenie jest określone w uchwale Walnego Zgromadzenia. Rada nadzorcza sprawuje nadzór i kontrolę nad działalnością spółdzielni i jest odpowiedzialna przed członkami za swoje decyzje. W jaki sposób należy udokumentować wypłatę wynagrodzenia za udział w posiedzeniu rady (do maja 2004 r. była to lista płac z potrąconą zaliczką na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz ubezpieczenie zdrowotne – np. 103,12 zł brutto; zal. na podatek 0,17 zł; ubezp. zdrowotne 8,51 zł; do wypłaty 94,61 zł. Jaka będzie podstawa opodatkowania podatkiem VAT? Naszym zdaniem w spółdzielni nadal będzie to lista płac z potrąconym podatkiem dochodowym od osób fizycznych i ubezpieczeniem zdrowotnym, natomiast członek rady jako podatnik VAT wpłaci VAT w wysokości 18,60 zł bez wystawiania faktury. Czy nasze stanowisko w tym przypadku jest właściwe?
RADA
Czynności wykonywane przez członka rady nadzorczej spółdzielni nie podlegają ustawie o podatku od towarów i usług.
UZASADNIENIE
W celu stwierdzenia, czy przedstawione przez Czytelnika stanowisko jest prawidłowe, należy przede wszystkim ustalić, czy w stanie prawnym obowiązującym od 1 maja 2004 r. osoba pełniąca funkcję członka rady nadzorczej w spółdzielni jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz czy wykonywane przez nią czynności powinny być opodatkowane tym podatkiem.
Przepisów ustawy nie stosuje się do czynności, z tytułu których przychody zaliczane są do przychodów, o których mowa w art. 13 pkt 2–8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli: wykonywane są przez osoby, które z tytułu ich wykonywania są związane ze zlecającym ich wykonanie prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności (art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT).
Należy uznać, że działalność wykonywana przez członka rady nadzorczej spółdzielni należy do zakresu art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przepis ten obejmuje przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych. Stanowisko takie jest tym bardziej prawidłowe, że z art. 11 § 1 ustawy z 16 września 1982 r. Prawo spółdzielcze wynika, że spółdzielnia z chwilą wpisania jej do Krajowego Rejestru Sądowego staje się osobą prawną.
Brzmienie przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy VAT jest dość niejednoznaczne i zakwalifikowanie konkretnej sytuacji jako podlegającej lub niepodlegającej przepisom ustawy o podatku od towarów i usług jest trudne. Dodatkowe wątpliwości związane są z tym, że polskie przepisy nie do końca stanowią właściwą implementację przepisów wspólnotowych. Europejski Trybunał Sprawiedliwości wielokrotnie w swoim orzecznictwie określał kryteria interpretacyjne pojęcia „niezależnego prowadzenia działalności” (na gruncie ustawy VAT to pojęcie określane jest jako „samodzielnie prowadzona działalność gospodarcza”). Dodać należy, że samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej jest, co do zasady, zasadniczą przesłanką do uznania, że dana osoba jest podatnikiem na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług.
W opinii Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości czynnikiem wyróżniającym podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT działalność gospodarczą prowadzoną w sposób niezależny jest element ryzyka ekonomicznego dotyczący podjętej działalności. Za podatnika powinna być uważana osoba, która wykonuje swoją działalność w warunkach braku pewności co do popytu, konkurencji, a także ostatecznego rezultatu finansowego podjętej działalności. Dodatkowo, nie powinno uznawać się za prowadzoną niezależnie działalność gospodarczą działalności prowadzonej przez osobę fizyczną, która:
a) przy wykonywaniu przedmiotowej działalności korzysta w przeważającym zakresie z urządzeń, sprzętu, infrastruktury podmiotu zlecającego daną działalność,
b) nie ponosi ekonomicznego ryzyka działalności, oraz
c) nie ponosi odpowiedzialności wobec osób trzecich za skutki związane z prowadzoną działalnością (ponieważ przedmiotowa odpowiedzialność obciąża podmiot, na rzecz którego wykonywana jest dana działalność).
Tym samym, samodzielne prowadzenie działalności gospodarczej powinno być rozpatrywane w zależności od stopnia wypełnienia wskazanych przesłanek.
Trudno przewidzieć, jak w praktyce organy skarbowe odniosą się do dorobku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Większość argumentów przemawia za tym, że członek rady nadzorczej spółdzielni nie powinien z tytułu wykonywanych przez siebie czynności być podatnikiem VAT. Sytuację taką uzasadnia to, że:
1) Pomiędzy członkiem rady nadzorczej a spółdzielnią istnieją prawne więzy tworzące stosunek prawny, określające warunki wykonywania czynności, wysokość wynagrodzenia oraz zakres odpowiedzialności spółdzielni za działania członka rady nadzorczej. Niektóre z tych elementów wynikają bezpośrednio z uchwały powołującej członka rady nadzorczej (wynagrodzenie oraz niektóre warunki wykonywania czynności). Pozostałe niezbędne elementy są określone w części I działu IV powołanej ustawy – Prawo spółdzielcze. W szczególności w art. 58 tej ustawy określony został zakres odpowiedzialności członka rady nadzorczej spółdzielni za jego działania. Jest o­n bardzo zbliżony do odpowiedzialności istniejącej w ramach stosunku pracy. Wobec spółdzielni członek rady nadzorczej odpowiada osobiście na zasadach winy. Jego materialna odpowiedzialność jest jednak ograniczona. Za działania podejmowane przez członka rady nadzorczej odpowiada spółdzielnia. Takie uregulowanie odpowiedzialności nie daje podstaw do stwierdzenia, że działalność członka rady nadzorczej może być uznana za działalność gospodarczą wykonywaną samodzielnie.
2) Członek rady nadzorczej spółdzielni przy wykonywaniu swojej funkcji korzysta w przeważającym zakresie z urządzeń, sprzętu i pomieszczeń należących do spółdzielni.
3) Członek rady nadzorczej nie ponosi ekonomicznego ryzyka działalności. Można założyć, że w razie nieprzewidzianych zdarzeń związanych z funkcjonowaniem spółdzielni nie istnieją podstawy prawne do zmniejszenia wynagrodzenia członka rady nadzorczej. Na przykład, gdy bloki mieszkalne należące do spółdzielni mieszkaniowej zostaną zalane w wyniku powodzi, członek rady nadzorczej nie poniesie ekonomicznych konsekwencji takiego zdarzenia. Takie konsekwencje będzie zmuszona ponieść ze swojej kasy sama spółdzielnia lub ewentualnie dodatkowo obciążeni zostaną jej członkowie.
4) Członek rady nadzorczej nie odpowiada wobec osób trzecich za działania spółdzielni. W przypadku jakichkolwiek roszczeń osób trzecich mogą o­ne zwracać się jedynie bezpośrednio do spółdzielni. To o­na będzie ponosiła odpowiedzialność za działania wynikające z decyzji członków rady nadzorczej. Odpowiedzialność członka rady nadzorczej jest dopuszczalna w ramach art. 58 Prawa spółdzielczego i może być dochodzona tylko i wyłącznie przez samą spółdzielnię.
Z wyżej wymienionych argumentów wynika, że czynności wykonywane przez członka rady nadzorczej spółdzielni nie powinny podlegać ustawie o podatku od towarów i usług. Ze względu jednak na to, że w przedmiotowych kwestiach nie jest znana praktyka organów podatkowych, wskazane może być skierowanie zapytania do organu podatkowego w celu uzyskania informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego.
Należy zauważyć, że żadne wątpliwości odnośnie do kwalifikacji czynności na gruncie ustawy VAT nie powstają w przypadku pełnienia przez członka rady nadzorczej swojej funkcji na podstawie umowy o pracę. W takiej sytuacji ustawa o podatku od towarów i usług całkowicie wyklucza obowiązek opodatkowania.

• art. 15 ust. 3 pkt 3, art. 29 ust. 1, art. 106, art. 109 ust. 3, art. 113, art. 155 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
Marcin Sikora
prawnik, konsultant podatkowy
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca to opóźnienie? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki i świadczenia]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

REKLAMA

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

REKLAMA