REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Skutki podatkowe ustanowienia współwłasności nieruchomości

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W listopadzie 2003 r. zakupiliśmy grunt (55 000 m kw.) z budynkiem biurowym o wartości 4 300 000 zł oraz magazynami, warsztatami i chłodniami. Transakcja nie podlegała podatkowi VAT (ze względu na rok budowy).
PROBLEM
W listopadzie 2003 r. zakupiliśmy grunt (55 000 m kw.) z budynkiem biurowym o wartości 4 300 000 zł oraz magazynami, warsztatami i chłodniami. Transakcja nie podlegała podatkowi VAT (ze względu na rok budowy). Wartość księgowa budynku przyjętego do ewidencji środków trwałych to 4 300 000 zł, powiększona o koszty notarialne. Wartość księgowa pozostałych budowli równa jest zeru i nie są o­ne ewidencjonowane w ewidencji środków trwałych oraz nie są amortyzowane. W listopadzie planujemy sprzedaż tej części gruntu, na której znajdują się budynki „bez wartości”. Niestety z przyczyn technicznych podzielenie geodezyjne działki (i ustanowienie odrębnej księgi wieczystej) będzie możliwe dopiero za dwa lata, więc do tego czasu nowy nabywca będzie figurował w księdze wieczystej jako współwłaściciel.
W związku z powyższym mam następujące pytania: Czy grunt sprzedawany z budowlami będzie opodatkowany podatkiem VAT? Czy grunt sprzedawany bez budowli (zostaną rozebrane) będzie opodatkowany podatkiem VAT?
Wartość zawartej umowy sprzedaży wynosić będzie 1 000 000 zł, jednak wpis do księgi wieczystej zostanie dokonany dopiero w momencie jej podpisania i po wpłacie 250 000 zł. Wtedy też nastąpi wydanie nieruchomości. Tu nasuwają mi się kolejne pytania: Czy przychód w chwili podpisania umowy wynosi 250 000 zł czy też jest to wartość całej umowy? Czy podatek VAT (jeśli sprzedaż będzie podlegała VAT) naliczamy od kwoty 250 000 zł czy od całej umowy? Pozostaje jeszcze kwestia budynków „bez wartości”. Czy poprawne są z punktu widzenia podatku dochodowego następujące działania:
– wycena budowli przez rzeczoznawcę (rzeczywista wartość, odtworzenie),
– aktualizacja majątku trwałego,
– rozebranie tych magazynów, warsztatów i hal,
– zaliczenie wartości zburzonych środków trwałych do kosztów uzyskania przychodów,
– zaliczenie kosztów prac rozbiórkowych do kosztów uzyskania przychodów.
RADA
Wydanie gruntu w związku z ustanowieniem współwłasności stanowi dostawę w rozumieniu przepisów VAT i podlega opodatkowaniu (zarówno wówczas, gdy grunt jest sprzedawany z budowlami, jak i bez nich). Przychodem podatnika na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych i podstawą opodatkowania VAT będzie cała wartość umowy. Ponieważ Czytelnik zadał kilka pytań, szczegóły omówiono w uzasadnieniu.
UZASADNIENIE
W omawianej sytuacji zamierza Pan ustanowić współwłasność gruntu, którego jest Pan właścicielem, a po dwóch latach – współwłasność tę znieść, umożliwiając nowemu współwłaścicielowi nabycie części gruntu. W związku z powyższym należy przede wszystkim wskazać, że z punktu widzenia przepisów prawa cywilnego konieczne będzie zawarcie dwóch umów sprzedaży – pierwszej ustanawiającej współwłasność, a następnie znoszącej współwłasność.
W sprawie skutków tego postępowania na gruncie VAT należy zauważyć, że opodatkowanie tym podatkiem następuje w dużej części niezależnie od skutków cywilnoprawnych danej (danych) czynności. Dlatego dla ewentualnej oceny, czy w powyższej sytuacji dochodzi do opodatkowania tym podatkiem, znaczenie ma nie tyle cywilnoprawny aspekt powyższej transakcji, ile faktyczne jej skutki (przede wszystkim – ekonomiczne).
Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT). W omawianym przypadku do przeniesienia takiego prawa niewątpliwie dochodzi, a tym samym przekazanie powyższych gruntów należy uznać za dostawę towarów, a więc czynność opodatkowaną. Co więcej – o zaistnieniu dostawy jako czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT będzie w powyższym przypadku decydować nie tyle zawarcie stosownej umowy (umów), ile czynności faktyczne. Na przykład za dostawę towarów należy uznać wydanie części nieruchomości (udostępnienie jej nabywcy) po uiszczeniu umówionej kwoty. Dostawą taką nie będzie natomiast samo zawarcie umowy ustanawiającej współwłasność. Co więcej – jeśli po przekazaniu nieruchomości i upływie dwóch lat dojdzie do zniesienia współwłasności i ustanowienia dwóch niezależnych nieruchomości, to czynność ta nie wywoła skutków prawnych na gruncie podatku VAT (przeniesienie prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel nastąpiło w momencie wydania nieruchomości, sama zmiana statusu prawnego nieruchomości pozostaje bez wpływu na opodatkowanie podatkiem VAT).
W sprawie pytań, czy podlega opodatkowaniu grunt sprzedawany z budowlami oraz grunt sprzedawany bez budowli, zauważyć należy, że w obu przypadkach (o ile przeniesione zostanie prawo do rozporządzania gruntem jak właściciel) dojdzie do opodatkowania dostawy. Od 1 maja 2004 r. grunt jest uważany za towar, a więc jego dostawa stanowi czynność opodatkowaną (w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu).
Co do kolejnych pytań należy wyjaśnić, że przychód powstanie od całej kwoty uzyskanej ze sprzedaży. Jest to konsekwencją brzmienia art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, której przepisy wiążą powstanie przychodu z pozarolniczej działalności gospodarczej ze skutkami VAT – zgodnie z art. 14 ust. 1c pkt 1 ustawy, za datę powstania przychodu z tej działalności uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku), nie później jednak niż ostatni dzień miesiąca, w którym wydano rzecz, zbyto prawo majątkowe (ewentualnie, w myśl art. 14 ust. 1f ustawy, dzień wystawienia faktury, a jeżeli faktura nie została wystawiona w terminie – dzień, w którym faktura powinna być wystawiona).
Cała wartość umowy stanowi również podstawę opodatkowania dla celów VAT. Skutki w podatku VAT następują niezależnie od skutków cywilnoprawnych. W związku z tym należy uznać, że kwota 1 000 000 zł stanowi kwotę należną z tytułu dostawy towarów. Obowiązek podatkowy w VAT powstanie z chwilą wydania towaru (w przypadku nieruchomości – udostępnienia nieruchomości), a jeżeli dostawa powinna być potwierdzona fakturą – z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi.
Jeśli natomiast chodzi o pytania dotyczące budowli „bez wartości”, to:
•  możliwość wyceny środka trwałego przez rzeczoznawcę została przewidziana wyłącznie w sytuacji, gdy nie jest możliwe ustalenie kosztu ich wytworzenia (por. art. 22g ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych),
•  przepisy nie przewidują możliwości aktualizacji wartości majątku trwałego,
•  z punktu widzenia przepisów prawa podatkowego nie ma przeszkód, aby budynki zostały rozebrane,
•  kosztem uzyskania przychodu w podatkach dochodowych są wydatki poniesione przez podatnika; straty mogą być zaliczane do kosztów uzyskania wyjątkowo (np. w przypadku strat w środkach trwałych w części niepokrytej odpisami amortyzacyjnymi); w omawianym przypadku zaliczenie wartości wyburzonych budynków do kosztów uzyskania przychodu będzie niemożliwe,
•  zaliczenie kosztów prac rozbiórkowych do kosztów uzyskania przychodów nie jest wykluczone, lecz podatnik będzie musiał udowodnić, że prace te służą podniesieniu wartości nieruchomości lub ułatwieniu sprzedaży (a tym samym uzyskaniu za nią lepszej ceny); nie ma natomiast wątpliwości w przypadku, gdy prac rozbiórkowych dokona nabywca nieruchomości (w omawianym przypadku – nowy współwłaściciel), jeśli będzie to czynił w celu przygotowania gruntu do potrzeb swojej działalności.

•  art. 7 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
•  art. 14, art. 22 oraz art. 22g ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych – j.t. Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 210, poz. 2135
Tomasz Krywan
doradca podatkowy
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zasiłek stały z MOPS – ile wynosi, jak go uzyskać i komu przysługuje w 2025 roku?

Ile wynosi zasiłek stały z MOPS w 2025 roku i jak go uzyskać? Czy zasiłek stały z MOPS wlicza się do emerytury? Komu przysługuje to świadczenie i jakie trzeba spełniać kryteria dochodowe? Jakie dokumenty złożyć, by dostać zasiłek stały z pomocy społecznej? Czy można łączyć zasiłek stały z innymi świadczeniami z MOPS? Sprawdź aktualne zasady przyznawania zasiłku stałego, wysokość kryterium dochodowego na 2025 rok oraz zobacz, czy masz prawo do wsparcia finansowego z pomocy społecznej!

Nie wyrzucaj starego dowodu osobistego! Może zapewnić Ci wyższą emeryturę. Nawet kilkaset złotych więcej

Mimo że stare dowody osobiste często traktowane są jako zwykłe pamiątki, to mało kto wie, że ich posiadanie może przynieść konkretne korzyści. W niektórych przypadkach mogą one stanowić wartościowe źródło informacji i pomóc zyskać wyższe świadczenie. Jak to możliwe? Oto szczegóły. 

Student pracuje w wakacje. Co z ubezpieczeniem zdrowotnym?

Po rozwiązaniu umowy o pracę rodzice powinni ponownie zgłosić dziecko do ubezpieczenia zdrowotnego, jeśli nadal się uczy i nie ukończyło 26 lat. To ważne dla ciągłości ubezpieczenia - przypomina Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Wzrósł dług Polski: Zła wiadomość dla rządu i samorządów, to już 57,4% PKB

Dług polskiego sektora instytucji rządowych oraz samorządowych (general government) wzrósł do 57,4% PKB w pierwszym kwartale 2025 r. z 55,3% PKB zanotowanych kwartał wcześniej. Takie dane podał Eurostat. Natomiast w pierwszym kwartale 2024 r. wskaźnik ten wyniósł 51,3% PKB.

REKLAMA

MOPS znaczny stopień niepełnosprawności – jakie świadczenia i wsparcie przysługują?

Jakie zasiłki przysługują przy znacznym stopniu niepełnosprawności w 2025 roku? Czy MOPS wypłaca zasiłek stały i pielęgnacyjny? Kiedy można liczyć na specjalny zasiłek opiekuńczy i jakie są limity dochodowe? W tym poradniku zebraliśmy najważniejsze informacje o świadczeniach MOPS i programach pomocowych dla osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności – od wysokości zasiłków po procedurę składania wniosków. Sprawdź, na co naprawdę możesz liczyć.

Mało kto o tym wie, a można dostać 100 zł na rachunki za prąd. Jakie warunki trzeba spełnić, żeby otrzymać dopłatę?

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON) zapewnia wsparcie finansowe w wysokości 100 zł miesięcznie na pokrycie kosztów prądu. Dofinansowanie to jest przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami, które do funkcjonowania wymagają użycia respiratora lub koncentratora tlenu. Oto szczegóły.

Księgowość w erze automatyzacji. Eksperci spotkają się w Targach Kielce

Nowe technologie, presja legislacyjna i rosnące oczekiwania klientów nie pozostawiają złudzeń – biura rachunkowe muszą redefiniować swoje modele działania. VI Kongres Biur Rachunkowych, który odbędzie się 30 września i 1 października 2025 roku w Targach Kielce, to odpowiedź branży na dynamiczne zmiany w otoczeniu prawnym, podatkowym i organizacyjnym.

Czy w fundacji rodzinnej beneficjent (córka fundatora) może być zatrudniona na podstawie umowy o pracę jako osoba zarządzająca mieniem fundacji?

W naszej ocenie beneficjent fundacji rodzinnej może być zatrudniony na podstawie umowy o pracę. Obowiązujące przepisy prawa nie zakazują takiego rozwiązania, a nadto zawarcie umowy o pracę z beneficjentem nie mieści się w katalogu tzw. ukrytych zysków ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Unijna reforma praw pasażerów 2025 – co się zmieni przed kolejnym sezonem wakacyjnym?

Planujesz podróż samolotem? Już wkrótce unijne przepisy dotyczące praw pasażerów przejdą największą reformę od dwudziestu lat. Rada Unii Europejskiej zatwierdziła nowelizację rozporządzenia 261/2004, które od dwóch dekad regulowało zasady odszkodowań i opieki w razie opóźnień oraz odwołań lotów. Nowe przepisy mają zostać uchwalone jeszcze w 2025 roku, a ich wejście w życie przewiduje się na przełomie jesieni i zimy, najpóźniej przed sezonem wakacyjnym 2026

Czy fundacja rodzinna może zajmować się najmem krótkoterminowym? Czy nieruchomości muszą być wprowadzone do fundacji?

W celu wynajmu nieruchomości przez fundację rodzinną, konieczne jest uprzednie nabycie przez nią prawa własności (lub innego tytułu prawnego) do tych nieruchomości. W praktyce możliwe jest to m.in. poprzez dokonanie darowizny, wniesienie mienia w formie aportu (np. w ramach przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części) albo odpłatne zbycie nieruchomości na rzecz fundacji rodzinnej.

REKLAMA