REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie VAT od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sprzedaż materiałów promocyjnych przez urząd miasta będzie sprzedażą opodatkowaną. Urząd miasta będzie zatem podatnikiem w stosunku do tej czynności i dlatego musi naliczyć podatek VAT, a następnie dokonać jego rozliczenia w deklaracji podatkowej dla podatku VAT, czyli zestawić podatek należny od sprzedaży z podatkiem naliczonym od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną.
Opisany w „GSiA” nr 18 z br. na str. 41 problem opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży materiałów promocyjnych przez urząd miasta wywołał koleje pytanie z Państwa strony dotyczące sposobu, w jaki organ władzy publicznej lub urząd obsługujący taki organ powinien rozliczać podatek naliczony od sprzedaży opodatkowanej. W przypadku bowiem tych podmiotów zdecydowana większość sprzedaży nie podlega podatkowi VAT, gdyż zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z 11 marca o podatku od towarów i usług, czyli ustawy o VAT, (Dz.U. nr 54, poz. 535), „nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały o­ne powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych”. Zatem tylko w przypadku, w którym faktycznie występuje konsumpcja oraz konkurencja z podmiotami prawa prywatnego, organy i urzędy publiczne uznawane są za podatników VAT i w takim zakresie, w jakim wykonują czynności, w stosunku do których są podatnikami VAT, podlegają tym samym zasadom co wszyscy pozostali podatnicy podatku VAT.
W związku z tym sprzedaż materiałów promocyjnych przez urząd miasta będzie sprzedażą opodatkowaną, gdyż nie mieści się w definicji „realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały o­ne (tu: urząd miasta – przypis red.) powołane”. Urząd miasta będzie zatem podatnikiem w stosunku do tej czynności i dlatego musi naliczyć podatek VAT, a następnie dokonać jego rozliczenia w deklaracji podatkowej dla podatku VAT, czyli zestawić podatek należny od sprzedaży z podatkiem naliczonym od zakupów związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Pozostaje jednak nadal pytanie, jak powinien to zrobić?
Zasady częściowego odliczania podatku naliczonego
Zgodnie z generalną zasadą określoną w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych.
W przypadku nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności dających prawo do odliczenia podatku naliczonego oraz czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, odliczeniu podlega jedynie kwota podatku naliczonego związanego z wykonywaniem czynności, w stosunku do których podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Zatem podatnicy wykonujący czynności mieszane, tzn.: równocześnie czynności w stosunku, do których przysługuje im prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, oraz czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, mają obowiązek odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanego z czynnościami umożliwiającymi obniżenie podatku należnego.
Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części tych kwot (niemożliwe jest stwierdzenie, w jakim stopniu nabyte towary lub usługi wykorzystywane są przez podatnika do czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, a w jakim do innych czynności), część kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu należy ustalić na podstawie tzw. struktury sprzedaży. Oznacza to, że podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w związku z którymi przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z zasadami, określonymi w ustawie o VAT, przy ustalaniu tzw. struktury sprzedaży, proporcja, będąca podstawą do obliczenia części kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu, jest ustalana jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługiwało podatnikowi prawo do obniżenia podatku należnego, w całkowitym obrocie podatnika. Tych wyliczeń podatnik dokonuje na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego ustalana jest proporcja.
Przy czym w sytuacji, gdy wskaźnik udziału czynności dających prawo do odliczenia podatku naliczonego do całości czynności wykonywanych przez podatnika:
• przekroczy 98 proc. – podatnik ma prawo do odliczenia całej kwoty podatku naliczonego;
• nie przekroczy 2 proc. – podatnik nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego.
Korekta odliczonego podatku naliczonego
W przypadku zastosowania struktury sprzedaży i częściowego odliczania podatku naliczonego odliczenie to następuje w dwóch etapach.
W pierwszym, w miesiącu zakupu towaru lub usługi, podatnik dokonuje odliczenia podatku naliczonego przy użyciu proporcji ustalonej na podstawie obrotów z poprzedniego roku podatkowego. Przy czym jeżeli proporcja przekracza 98 proc., to podatek naliczony może być odliczony w pełnej wysokości. Z kolei jeżeli proporcja nie przekracza 2 proc., to cała kwota nie podlega odliczeniu.
Drugi etap ma miejsce po zakończeniu roku podatkowego, w którym dokonano zakupu. Na podstawie rzeczywistej proporcji, wynikającej z obrotów uzyskanych w tym roku, powinna być dokonana weryfikacja i ewentualna korekta kwoty odliczonego podatku (odliczenie ostateczne). Korekta podatku naliczonego następuje w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następnego, tj. za styczeń lub I kwartał następnego roku. Należy podkreślić, że zasady odliczenia pełnej kwoty przy proporcji przekraczającej 98 proc. i brak prawa do odliczenia podatku przy proporcji nieprzekraczającej 2 proc. nie dotyczą proporcji ostatecznej, tym samym przy ostatecznym rozliczeniu – odliczenie powinno opierać się na rzeczywistej proporcji. Wniosek taki wypływa bezpośrednio z analizy art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, który w przypadku proporcji ostatecznej odsyła do art. 90 ust. 2–9, nie zwiera o­n natomiast odniesienia do art. 90 ust. 10.
Korekty ostatecznej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01 proc. kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.
Szczegółowe uregulowania w tym zakresie zawarte są w art. 90 i art. 91 ustawy o VAT z 11 marca 2004 r.
Postępowanie – krok po kroku
Poniżej zostało zaprezentowane przykładowe rozliczenie podatku naliczonego za maj 2006 r.
Urząd miasta w maju 2006 r. nabywa towary za 2440 zł brutto (tu: koszulki), które następnie sprzedaje. Dodatkowo, dokonując czynności opodatkowanych (tu: sprzedaż koszulek), kupuje również np: energię elektryczną. Całkowity koszt energii w maju wyniósł 6100 zł brutto. Jednak energia elektryczna wykorzystywana będzie nie tylko przy wykonywaniu czynności dających prawo do odliczenia podatku naliczonego, ale również przy wykonywaniu czynności, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego (czynności statutowe).
Rozliczenie podatku naliczonego:
(1) Urząd miasta, nabywając koszulki, otrzymuje fakturę od sprzedawcy, na której wyodrębniony jest podatek VAT. Kwota tego podatku dla urzędu stanowić będzie naliczony podatek VAT, który w całości jest związany ze sprzedażą opodatkowaną. Zatem 100 proc. podatku VAT od zakupu koszulek będzie podlegało całkowitemu odliczeniu od podatku należnego VAT.
Z tytułu nabytych koszulek urząd miasta w deklaracji za maj 2006 r. odliczy od kwoty podatku należnego 440 zł (100 proc. VAT od nabytych koszulek).
(2) W celu ustalenia, o jaką część kwoty podatku naliczonego od nabytej energii elektrycznej podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego, konieczne jest ustalenie struktury sprzedaży za 2005 r.
Struktura sprzedaży w 2005 r. wynosi:
• 5 proc. – obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego,
• 95 proc. – obrót z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.
Z tytułu nabytej energii elektrycznej urząd miasta w deklaracji za maj 2006 r. odliczy od kwoty podatku należnego dalsze 55 zł (5 proc. z 1100 zł).
(3) Po zakończonym roku, podatnik będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku odliczonego, ale tylko tego, w stosunku do którego zastosowano strukturę sprzedaży i częściowe odliczenie, czyli w przykładzie – od nabytej energii elektrycznej.
W tym celu konieczne będzie ustalenie struktury sprzedaży za rok 2006 i obliczenie kwoty podatku naliczonego, jaka faktycznie powinna być odliczona.
Struktura sprzedaży w 2006 r. wynosi:
• 90 proc. – obrót z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego,
• 10 proc. – obrót z tytułu czynności, w związku z którymi nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.
Ze struktury sprzedaży w 2006 r. wynika, że kwota podatku naliczonego, podlegająca odliczeniu, wyniesie 110 zł (10 proc. z 1100 zł), tj. o 55 zł więcej, niż podatnik odliczył z tytułu tego zakupu w 2006 r.
W związku z tym w pierwszym okresie rozliczeniowym 2007 roku urząd miasta podwyższy kwotę podatku naliczonego do odliczenia od podatku należnego o kwotę 55 zł (110 zł – 55 zł).
Zofia Kowalewska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki i świadczenia]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

REKLAMA

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA