REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nadpłata w podatku VAT

REKLAMA

Procedurę zwrotu nadpłaty stosuje się jedynie w przypadku, gdy nie znajduje zastosowania procedura zwrotu różnicy podatku. Z nadpłatą podatku, w rozumieniu Ordynacji podatkowej, będziemy mieli do czynienia w sytuacji, w której miesięczne rozliczenie VAT było błędnie sporządzone przez podatnika, w wyniku czego podatek należny został zawyżony i przewyższył kwotę podatku naliczonego.
Ustawa o VAT stanowi, że w przypadku gdy kwota podatku naliczonego jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy (art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług). Często różnicę tę mylnie utożsamia się z nadpłatą. Jest to jednak zupełnie inna instytucja prawa podatkowego. Instytucję stwierdzenia nadpłaty stosuje się w przypadku zobowiązań wynikających z podatku od towarów i usług jedynie w przypadku, w którym zastosowania nie znajdzie procedura zwrotu różnicy podatku.
Zwrot różnicy podatku następuje na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju wskazanym w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach, w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika. Wyjątek stanowi tu różnica podatku podlegająca zwrotowi w kwocie przekraczającej wartość podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów lub usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, powiększonej o 22% obrotu podatnika opodatkowanego stawkami niższymi niż stawka podstawowa VAT (22%). Podlega o­na zwrotowi w terminie 180 dni od dnia złożenia deklaracji podatkowej (art. 87 ust. 3 ustawy o VAT). W przypadku gdy urząd skarbowy nie zwróci różnicy podatku w wyżej określonych terminach, kwota różnicy traktowana jest jako nadpłata podatku podlegająca oprocentowaniu w rozumieniu przepisów Ordynacji podatkowej (art. 87 ust. 7 ustawy o VAT).
Przepis ten oznacza, że niezwrócona w ustawowym terminie kwota różnicy podatku podlega oprocentowaniu w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych. Przepis ten określa tylko wysokość oprocentowania należnego podatnikowi w sytuacji niedotrzymania terminu zwrotu podatku przez urząd skarbowy.

Definicję nadpłaty podatku zawiera Ordynacja podatkowa. Stanowi ją kwota (art. 72 Ordynacji):
1) nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku,
2) podatku pobranego przez płatnika nienależnie lub w wysokości wyższej od należnej,
3) zobowiązania zapłaconego przez płatnika lub inkasenta, jeżeli w decyzji określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej,
4) zobowiązania zapłaconego przez osobę trzecią lub spadkobiercę, jeżeli w decyzji o ich odpowiedzialności określono je nienależnie lub w wysokości większej od należnej.
Podsumowując, z nadpłatą podatku w rozumieniu Ordynacji podatkowej będziemy mieli do czynienia w sytuacji, gdy miesięczne rozliczenie VAT było błędnie dokonane przez podatnika (w wyniku czego podatek należny został zawyżony i przewyższył kwotę podatku naliczonego).

Niezwrócona przez urząd w ustawowym terminie nadpłata podlega oprocentowaniu w wysokości równej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.

Przykład 1
Spółka Budbet złożyła w październiku korektę deklaracji VAT-7 za lipiec 2004 r. W skorygowanej deklaracji spółka wykazała niższe zobowiązanie podatkowe w VAT niż pierwotnie. Zamiarem spółki jest odzyskanie nadpłaconych kwot podatku VAT.
W tej sytuacji Budbet do skorygowanej deklaracji VAT powinien załączyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty oraz o jej zwrot na rachunek bankowy. Dniem powstania nadpłaty będzie dzień złożenia korekty deklaracji w podatku od towarów i usług. Takie określenie dnia powstania nadpłaty powoduje, że Budbetowi nie przysługują odsetki od nadpłaconej kwoty bez względu na czas, w jakim nadpłata pozostaje w dyspozycji fiskusa. Odsetki mogą być naliczane dopiero wówczas, gdy fiskus zwleka ze zwrotem nadpłaty po otrzymaniu skorygowanej deklaracji wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Ordynacja podatkowa nakazuje zaliczenie nadpłaty wraz z jej oprocentowaniem z urzędu na poczet zaległości podatkowych wraz z ich odsetkami za zwłokę oraz bieżących zobowiązań podatkowych. Sam fakt wystąpienia nadpłaty u podatnika nie daje mu prawa do swobodnego dysponowania nią. Dopiero w razie braku zobowiązań i zaległości podatkowych nadpłaty podlegają zwrotowi z urzędu.

Przykład 2
W sytuacji opisanej w przykładzie pierwszym Budbet miał zaległość podatkową w podatku dochodowym. W tej sytuacji naczelnik urzędu skarbowego powinien wydać postanowienie, w którym istniejącą nadpłatę VAT zaliczy na poczet zaległości w podatku dochodowym. Oczywiście na postanowienie to Budbet może złożyć zażalenie, jeśli jednak fakt istnienia nadpłaty oraz zaległości nie budzi wątpliwości, ma niewielkie szanse na pozytywne jego rozpatrzenie.

Podatnik ma również prawo złożyć wniosek o zaliczenie nadpłaty w całości lub w części na poczet przyszłych zobowiązań podatkowych. W sprawach zaliczenia nadpłaty na poczet zaległych oraz bieżących zobowiązań podatkowych oraz zwrotu podatku wydaje się postanowienie, na które służy zażalenie. Zaliczenie następuje z dniem złożenia deklaracji wykazującej nadpłatę podatku.

Jeśli podatnik nie ma żadnych zaległości podatkowych, ma prawo do zaliczenia stwierdzonej nadpłaty na poczet przyszłych zobowiązań.


Organem podatkowym właściwym w sprawie postępowań dotyczących zwrotu nadpłaty jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy dla podatnika (art. 39 ustawy o VAT). Przy czym postępowanie w sprawie stwierdzenia nadpłaty nie może zostać wszczęte w czasie trwania postępowania podatkowego lub kontroli podatkowej oraz w okresie między zakończeniem kontroli a wszczęciem postępowania – w zakresie zobowiązań podatkowych, których dotyczy postępowanie lub kontrola.
Sławomir Biliński
odpowiadamy na pytania:
Podstawy prawne
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. Nr 137, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 162, poz. 1692

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA