REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podatnik VAT w urzędzie skarbowym - procedury szczególne

REKLAMA

Od 1 maja 2004 r. ustawa o podatku VAT wprowadziła wiele nowych unormowań. Wiązało się to z powstaniem kilku procedur szczególnych, z którymi podatnicy musieli się zapoznać i według nich postępować. Jedną z takich istotnych procedur jest ustanawianie przedstawiciela podatkowego. W opracowaniu omówimy również, jakie możliwości mają podatnicy, jeśli stwierdzą zaniedbanie ze strony organów podatkowych. Kiedy mogą złożyć zażalenie, a kiedy skargę.
W drugiej części tego krótkiego przewodnika po formalnościach wymaganych w urzędach skarbowych przedstawimy kilka procedur rzadziej znajdujących zastosowanie. Na koniec znajdą Państwo wskazówki, co robić, gdy urząd skarbowy nie realizuje swych zadań w terminie.

Jak ustanowić przedstawiciela podatkowego
Podatnicy nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju, podlegający obowiązkowi zarejestrowania się jako podatnicy VAT czynni, o których mowa w art. 96 ust. 4 ustawy o VAT, są obowiązani ustanowić przedstawiciela podatkowego (art. 15 ust. 7). Przedstawicielem podatkowym może być osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, posiadająca siedzibę na terytorium kraju, lub osoba fizyczna posiadająca stałe miejsce zamieszkania na terytorium kraju. Odpowiada o­na solidarnie z podatnikiem za zobowiązania podatkowe osoby, którą reprezentuje.

Przedstawiciel podatkowy odpowiada solidarnie z podatnikiem za jego zobowiązania podatkowe.

Ustanowienie przedstawiciela podatkowego ma charakter sformalizowany, przede wszystkim z uwagi na wymóg zachowania formy aktu notarialnego dla umowy o ustanowieniu przedstawiciela. Podatnicy powinni też uważać, aby umowa ta zawierała wszystkie dane zarówno przedstawiciela, jak i podatnika oraz adres przechowywania ewidencji VAT.
Jak zgłosić usługi elektroniczne do specjalnych procedur rozliczania VAT
W wyjątkowy sposób ustawa o VAT reguluje sposób dokonywania zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania ze specjalnych procedur rozliczania VAT w przypadku świadczenia usług elektronicznych. Co prawda z procedury tej mogą skorzystać podmioty zagraniczne, jednak informacje o sposobie dokonywania zgłoszenia mogą się przydać i polskim podmiotom mającym partnerów z tej branży w krajach Wspólnoty. Niezwykle ciekawy i wyjątkowy jest tu sposób dokonywania zgłoszenia (za pomocą aplikacji internetowej).

Ustawa o VAT w sposób szczególny definiuje usługi elektroniczne. Przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji człowieka oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej. W szczególności usługami elektronicznymi są:
• tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie programami i sprzętem,
• dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień,
• dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych,
• dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i hazardowych, jak również przekazów o charakterze politycznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym, naukowym i rozrywkowym oraz informacji o wydarzeniach,
• usługi kształcenia korespondencyjnego.

Do usług elektronicznych nie zalicza się natomiast usług nadawczych radiowych i telewizyjnych, chyba że program radiowy lub telewizyjny jest nadawany wyłącznie za pośrednictwem Internetu lub podobnej sieci elektronicznej, oraz usług telekomunikacyjnych.

Ustawa dopuszcza procedury szczególne dotyczące podmiotów zagranicznych świadczących na terytorium Wspólnoty usługi elektroniczne osobom niepodlegającym opodatkowaniu.
Przez podmioty zagraniczne rozumie się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania poza terytorium Wspólnoty, wykonujące czynności podlegające opodatkowaniu VAT na terytorium Wspólnoty, które nie zarejestrowały swojej działalności na terytorium Wspólnoty i wobec których nie powstaje wymóg identyfikacji na potrzeby VAT na terytorium państwa członkowskiego.
Przez osoby niepodlegające opodatkowaniu rozumie się osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne niebędące podatnikami VAT.

Krajem opodatkowania usług elektronicznych jest kraj usługobiorcy, nazywany państwem członkowskim konsumpcji.
Podmioty świadczące na terytorium Wspólnoty usługi elektroniczne osobom niepodlegającym opodatkowaniu, które mają siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, mogą złożyć – koniecznie drogą elektroniczną – w państwie członkowskim identyfikacji zgłoszenie informujące o zamiarze skorzystania ze specjalnych procedur rozliczania VAT od tych usług.
Naczelnik urzędu skarbowego, potwierdzając zgłoszenie, nadaje podmiotowi zagranicznemu z wykorzystaniem drogi elektronicznej numer identyfikacyjny na potrzeby wykonywanych przez niego usług elektronicznych.

Usługi elektroniczne podlegają opodatkowaniu w kraju, w którym siedzibę ma usługobiorca.
Jak opodatkować usługi taksówkowe według stawki 3%
Możliwość wyboru opodatkowania w formie ryczałtu według stawki 3% mają podatnicy świadczący usługi taksówek osobowych (PKWiU 60.22.11-00.00). Skorzystanie z tego prawa przez podatnika następuje po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego w terminie do końca miesiąca poprzedzającego okres, w którym będzie stosował ryczałt. Przy takiej formie opodatkowania nie stosuje się odliczenia podatku naliczonego. Taksówkarz opodatkowany ryczałtem składa skróconą deklarację podatkową VAT-12 za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia następnego miesiąca. (Patrz tabela).
Przykład 1
Jan Kowalski prowadzi działalność polegającą na świadczeniu usług taksówek osobowych. Zamierza skorzystać z prawa do rozliczania się w formie ryczałtu. W związku z tym 12 stycznia złożył do właściwego dla siebie urzędu skarbowego zawiadomienie, że chce rozliczać się na zasadach ryczałtu według stawki 3%. Od początku lutego pan Kowalski ma możliwość rozliczania się w formie ryczałtu, nie ma jednak możliwości odliczania podatku naliczonego. Pierwszą deklarację VAT-12 powinien złożyć za luty do 25 marca 2005 r.
Jak nadać numer ewidencyjny kasie rejestrującej
Na coraz szerszy krąg podatników nakładany jest wymóg stosowania kas rejestrujących. Stosowanie ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika pośrednio z zasad funkcjonowania podatku VAT, a w szczególności zasady wzajemnej kontroli prawidłowości naliczania podatku przez kolejnych uczestników transakcji kupna-sprzedaży, będących podatnikami VAT.

W przypadku transakcji, w których nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej, mechanizm samokontroli zostaje zachwiany, dlatego też funkcja kontrolna została w tych przypadkach przejęta przez kasy rejestrujące. Kasy fiskalne stanowią formę przymusu ewidencjonowania obrotu, który nie musi być dokumentowany w inny sposób. Warto przypomnieć, jak formalnie nadać numer kasie rejestrującej(Patrz tabela).

Jak uzyskać zwrot części kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej
Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania, w wysokości 50% jej ceny zakupu (bez podatku od towarów i usług), nie więcej jednak niż 2500 zł (art. 111 ust. 4 ustawy o VAT).
Przykład 2
W styczniu 2005 r. spółka ABC dokonała zakupu kasy rejestrującej. Ewidencjonowanie za pomocą kasy również rozpoczęła w tym samym miesiącu. Spółka zapłaciła za urządzenie 6000 zł (netto 4680 zł, VAT 1320 zł). Ma o­na prawo do odliczenia maksymalnie kwoty 2500 zł.
Aby uzyskać przywilej odliczenia ulgi na zakup kas rejestrujących, podatnik musi:
• zapłacić całą należność za nabycie kasy i posiadać dowód tej zapłaty,
• przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o liczbie stanowisk kasowych w danym punkcie (obiekcie) sprzedaży detalicznej wraz z podaniem miejsca (adresu), w którym ta działalność jest prowadzona,
• dokonać rejestracji kasy we właściwym miejscowo urzędzie skarbowym,
• użytkować kasę rejestrującą zgodnie z odrębnymi przepisami (rozporządzenie w sprawie warunków technicznych).
Wszystkie te warunki muszą być spełnione łącznie. (Patrz tabela).
Jak opodatkować VAT likwidację działalności spółki i zaprzestanie działalności przez osobę fizyczną, niekorzystającą ze zwolnienia od podatku
W przypadku rozwiązania spółki cywilnej lub handlowej niemającej osobowości prawnej lub zaprzestania wykonywania przez podatnika – będącego osobą fizyczną i obowiązanego do zgłoszenia zaprzestania działalności naczelnikowi urzędu skarbowego – czynności podlegających opodatkowaniu, podatnik musi sporządzić spis z natury towarów na dzień rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności (art. 14 ustawy o VAT). Podatnik ten jest obowiązany:
• sporządzić spis z natury w ciągu 14 dni, licząc od dnia rozwiązania spółki lub zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, oraz
• zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego o dokonanym spisie z natury, o ustalonej wartości i o kwocie podatku należnego – w ciągu 7 dni, licząc od dnia zakończenia spisu.

Przykład 3
Jan Kowalski prowadzący działalność gospodarczą w formie spółki cywilnej zaprzestał wykonywania działalności 14 stycznia 2005 r. W związku z tym ma obowiązek do 28 stycznia 2005 r. sporządzić spis z natury i do 4 lutego zawiadomić naczelnika właściwego urzędu skarbowego o jego dokonaniu.

W przypadku rozwiązania działalności gospodarczej prowadzonej w formie spółki cywilnej podatnik ma obowiązek sporządzić spis z natury na dzień rozwiązania spółki.
Jak wykreślić firmę z rejestru VAT
Jeżeli podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT zaprzestał wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, jest obowiązany zgłosić zaprzestanie działalności naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu VAT-Z. Zgodnie z art. 96 ust. 6 ustawy o VAT, na podstawie tego zgłoszenia naczelnik wykreśla go z rejestru jako podatnika VAT. W związku z tym, że numer identyfikacji podatkowej nie podlega sukcesji (poza wyjątkami dotyczącymi m.in. przekształcenia spółki cywilnej w spółkę prawa handlowego), zgłoszenia o zaprzestaniu działalności w wyniku śmierci podatnika dokonuje jego następca prawny, który powinien mieć własny numer identyfikacyjny. Gdyby jednak zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu nie wykonano, naczelnik urzędu skarbowego wykreśla podatnika z rejestru z urzędu. Naczelnik zawiadamia podatnika o wykreśleniu, ale nie ma obowiązku zawiadomienia, jeżeli w wyniku podjętych czynności sprawdzających okaże się, że podatnik nie istnieje lub mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z nim albo jego pełnomocnikiem.

Zgłoszenie VAT-Z stanowi podstawę dla naczelnika urzędu skarbowego do wykreślenia podatnika z rejestru jako podatnika VAT.


Jak upomnieć się o terminowe załatwienie sprawy
Niezwykle istotne znaczenie ma dla podatników dochowywanie terminów załatwiania spraw przez organy podatkowe. Niedochowanie terminów często bowiem wiąże się z opóźnieniem rozpoczęcia działalności czy nieotrzymaniem środków pieniężnych. Tak więc niesolidność urzędników może mieć przykre skutki dla podatnika. Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej – nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia wszczęcia postępowania, chyba że przepisy Ordynacji podatkowej stanowią inaczej (art. 139 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa).
Niezwłocznie (a więc w terminie krótszym niż miesiąc) powinny być załatwiane sprawy, które mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez stronę łącznie z żądaniem wszczęcia postępowania lub na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie (art. 139 § 2 Ordynacji podatkowej). W przypadku gdy organ podatkowy nie załatwił danej sprawy w ustawowym terminie, ma obowiązek poinformowania o tym strony z podaniem przyczyn niedotrzymania terminu. Musi także wskazać nowy termin załatwienia sprawy (art. 140 § 1 Ordynacji). Ten sam obowiązek ciąży na organie podatkowym również wtedy, gdy niedotrzymanie terminu nastąpiło z przyczyn niezależnych od organu (art. 140 § 2 Ordynacji). Takie zawiadomienie powinno nastąpić w formie postanowienia.

W terminie krótszym niż miesięczny powinny być rozpatrywane sprawy na podstawie dowodów dostarczonych przez podatników.


Jeżeli urząd nie wywiązał się z obowiązku załatwienia sprawy we właściwym terminie, strona postępowania podatkowego ma prawo złożyć ponaglenie (art. 141 § 1 Ordynacji) do:
• organu podatkowego wyższego stopnia (organu odwoławczego) – a więc dla urzędów skarbowych będzie to izba skarbowa,
• ministra właściwego do spraw finansów publicznych, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez izbę skarbową.

Jeżeli ponaglenie zostanie uznane za uzasadnione, organ podatkowy wyznacza dodatkowy termin załatwienia sprawy oraz zarządza wyjaśnienie przyczyn i ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie, a w razie potrzeby podejmuje środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości. (Patrz: wzór ponaglenia).
Do przestrzegania terminów ma motywować pracowników aparatu skarbowego art. 142 ustawy – Ordynacja podatkowa. Na jego podstawie pracownik organu podatkowego, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie lub nie powiadomił strony postępowania podatkowego o niedotrzymaniu terminu załatwienia sprawy oraz nie wyznaczył nowego terminu albo nie załatwił sprawy w dodatkowym terminie ustalonym zgodnie z art. 141 § 2 ustawy – podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej przepisami prawa.
Niezałatwienie sprawy w jednym z podanych terminów uprawnia zainteresowanego także do złożenia skargi (zażalenia) na bezczynność organu. Zażalenie takie składa się zawsze do organu wyższej instancji. Przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw (art. 227 k.p.a.).

Podatnik ma prawo do złożenia skargi na bezczynność organu podatkowego, jeżeli stwierdzi zaniedbanie bądź nienależyte wykonanie zadań przez pracowników organu podatkowego.

Uprawnienie strony postępowania podatkowego do złożenia skargi może być realizowane w stosunku do każdego organu podatkowego. A zatem na bezczynność urzędu skarbowego strona będzie mogła złożyć skargę bezpośrednio do właściwej izby skarbowej, a w przypadku bezczynności izby skarbowej – bezpośrednio do Ministra Finansów.
Po wyczerpaniu środków przewidzianych przepisami Ordynacji, służących wyegzekwowaniu załatwienia sprawy, podatnik może skierować sprawę na drogę postępowania sądowo-administracyjnego. Oznacza to możliwość złożenia skargi na bezczynność organu podatkowego do wojewódzkiego sądu administracyjnego. Skargę w formie pisma procesowego wnosi się do sądu za pośrednictwem organu, który popadł w zwłokę (art. 54 ustawy – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi). Organ ten przekazuje skargę do sądu wraz z aktami sprawy i odpowiedzią na skargę w terminie 30 dni od dnia jej wniesienia. Jeśli tego nie uczyni, to sąd na wniosek skarżącego może orzec o wymierzeniu temu organowi grzywny w wysokości do dziesięciokrotnego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
Zasady składania skargi na bezczynność normuje ustawa – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi.
Sławomir Biliński
odpowiadamy na pytania:
Podstawy prawne
• ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – Dz.U. Nr 54, poz. 535
• ustawa z 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 62, poz. 1692
• ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa – Dz.U. Nr 137, poz. 926; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1808
• ustawa z 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej – j.t. Dz.U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532
• rozporządzenie Ministra Finansów z 16 kwietnia 2004 r. w sprawie przedstawiciela podatkowego – Dz.U. Nr 66, poz. 609
• rozporządzenie Ministra Finansów z 7 października 2004 r. w sprawie innego sposobu dokonywania zgłoszenia informującego o zamiarze skorzystania ze specjalnych procedur rozliczania VAT usług elektronicznych – Dz.U. Nr 224, poz. 2276
• rozporządzenie Ministra Finansów z 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników – Dz.U. Nr 108, poz. 948; ost.zm. Dz.U. z 2004 r. Nr 85, poz. 798
• rozporządzenie Ministra Finansów z 23 grudnia 2004 r. w sprawie kas rejestrujących – Dz.U. Nr 273, poz. 2706

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA