REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostęp do Internetu oraz miejsce dostaw gazu i energii elektrycznej - komentarz do nowelizacji ustawy o VAT

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

16 grudnia 2004 r. Sejm uchwalił pierwszą nowelizację ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535). Nowelizacja ta ma na celu dostosowanie przepisów zmienianej ustawy o podatku od towarów i usług do wymogów prawa wspólnotowego w zakresie wysokości opodatkowania usług dostępu do Internetu oraz w odniesieniu do zasad dotyczących miejsca dostawy gazu i energii elektrycznej. Likwidacja zwolnień od podatku usług dostępu do Internetu
Przed wejściem w życie omawianej nowelizacji, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 oraz w związku z poz. 13 i 14 zał. nr 4 zmienianej ustawy część usług dostępu do Internetu była objęta zwolnieniem od podatku. Należy zauważyć, iż w związku z niejasnym brzmieniem poz. 14 zał. nr 4 do ustawy („usługi na dostęp wdzwaniany i szerokopasmowy do Internetu dla użytkowników indywidualnych nieprowadzących działalności gospodarczej na dostęp szerokopasmowy”) zakres usług objętych zwolnieniem budził kontrowersje.
Objęcie zwolnieniem usług dostępu do Internetu było niezgodne z regulacjami VI Dyrektywy Rady 77/388/EWG z 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych – wspólny system podatku od wartości dodanej, do przestrzegania których zobowiązani są członkowie Unii.
Należy zaznaczyć, że niezgodność ta spowodowała wszczęcie przez Komisję Europejską postępowania o naruszenie prawa wspólnotowego i w efekcie oficjalne wezwanie Polski do dostosowania prawa do regulacji unijnych w zakresie VAT na Internet (wezwanie nastąpiło już po uchwaleniu omawianej ustawy przez Sejm).
W związku z wykreśleniem w zał. nr 4 do zmienianej ustawy poz. 13 i 14, usługi dostępu do Internetu będą objęte 22% stawką podatku od towarów i usług. Dotyczy to również usług świadczonych dla szkół, zakładów kształcenia nauczycieli, placówek oświatowych, szkół wyższych, wyższych szkół zawodowych i placówek naukowych Polskiej Akademii Nauk (utrzymanie zwolnienia w tym zakresie również byłoby niezgodne z przepisami unijnymi).
Należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – korzystający z Internetu będą mogli odliczyć od swojego dochodu wydatki ponoszone na ten cel w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 760 zł.
Zmiana dotycząca stawki podatku od towarów i usług na usługi dostępu do Internetu wchodzi w życie 1 marca 2005 r. Taki termin wejścia w życie powinien umożliwić operatorom telekomunikacyjnym przestawienie systemów billingowych, a także wywiązanie się przez nich z, określonego w art. 61 ust. 5 ustawy z 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne (Dz.U. Nr 171, poz. 1800 ze zm.), obowiązku powiadomienia abonentów z wyprzedzeniem co najmniej jednego okresu rozliczeniowego o ewentualnym podwyższeniu cen usług telekomunikacyjnych.
Implementacja unijnej dyrektywy dotyczącej sektora energetycznego
Jak zaznaczono na wstępie, omawiana nowelizacja ma również na celu harmonizację polskich przepisów w zakresie podatku od towarów i usług z przepisami dyrektywy Rady Unii Europejskiej nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r., zmieniającej VI Dyrektywę w odniesieniu do zasad dotyczących miejsca dostawy gazu i energii elektrycznej. Dyrektywa Rady Unii Europejskiej nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. unowocześnia i upraszcza funkcjonowanie systemu VAT w kontekście rynku wewnętrznego energii elektrycznej i gazu, w szczególności przez zmianę określenia miejsca opodatkowania VAT dostawy tych towarów z jednoczesnym wykorzystaniem zasady samoobliczenia podatku, w sytuacji gdy nabywcą tych towarów jest podatnik. Przed wejściem w życie dyrektywy nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. do miejsca opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy gazu i energii elektrycznej miały zastosowanie ogólne zasady wynikające z VI Dyrektywy, tzn. w przypadku gdy towary były wysyłane lub transportowane, miejscem opodatkowania było miejsce, w którym towary te znajdowały się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu. Dyrektywa nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. ustanawia dla obrotu gazem oraz energią elektryczną zupełnie nowe zasady ustalania miejsca opodatkowania.
W związku z implementacją tej dyrektywy w ustawie z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w art. 22 ust. 1 dodano punkty 5 i 6, określające w sposób szczególny miejsce dostawy dla wymienionych towarów.
Zgodnie z dodanymi przepisami miejscem dostawy towarów jest w przypadku:
• dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym do podmiotu będącego podatnikiem, o którym mowa w art. 15, podatnikiem podatku od wartości dodanej lub podatnikiem podatku o podobnym charakterze, którego głównym celem nabywania gazu i energii elektrycznej jest odsprzedaż tych towarów w takich systemach i u którego własne zużycie takich towarów jest nieznaczne (pośrednicy) – miejsce, gdzie podmiot taki posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, do którego dostarczane są te towary – miejsce, gdzie podmiot ten posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, zaś w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania;
• dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, jeżeli taka dostawa jest dokonywana do podmiotu innego niż podmiot, o którym mowa wcześniej (niebędący pośrednikiem) – miejsce, w którym nabywca korzysta z tych towarów i je zużywa; jeżeli wszystkie te towary lub ich część nie są w rzeczywistości zużyte przez tego nabywcę, towary niezużyte uważa się za wykorzystane i zużyte w miejscu, w którym nabywca posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, do którego dostarczane są te towary – miejsce, gdzie nabywca posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania.

Należy zauważyć, że ilekroć w ustawie jest mowa o systemie gazowym albo systemie elektroenergetycznym – uznaje się przez to system gazowy albo system elektroenergetyczny w znaczeniu przepisów ustawy z 10 kwietnia 1997 r. – Prawo energetyczne – Dz.U. z 2003 r. Nr 153, poz. 1504 ze zm. (art. 2 pkt 27a ustawy o podatku od towarów i usług). Z regulacji zawartych w Prawie energetycznym wynika, że system gazowy albo elektroenergetyczny to sieci gazowe albo elektroenergetyczne oraz przyłączone do nich urządzenia i instalacje, współpracujące z siecią (art. 3 pkt 23 Prawa energetycznego).
Nowelizacja wprowadziła również nowe regulacje dotyczące określenia miejsca świadczenia usług:
1) polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych,
2) przesyłowych:
a) gazu w systemie gazowym,
b) energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym,
3) bezpośrednio związanych z usługami, o których mowa w pkt 1 i 2.

W przypadku gdy wymienione usługi są świadczone na rzecz:
1) osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, lub
2) podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę
– miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania (art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 12–14 ustawy o podatku od towarów i usług).
W pozostałych przypadkach będzie miała zastosowanie ogólna zasada wyrażona w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, tzn. miejscem świadczenia tych usług będzie miejsce właściwe dla świadczącego usługę.
Jednocześnie w związku ze zmianą brzmienia art. 17 ust. 2 i ust. 5 nowelizowanej ustawy, m.in. dla:
a) usług polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych, usług przesyłowych gazu w systemie gazowym i energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym oraz innych usług bezpośrednio związanych z tymi usługami, świadczonych przez podatników posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania albo pobytu poza terytorium kraju – w każdym przypadku podatnikiem jest usługobiorca,
b) dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym, jeżeli dokonującym ich dostawy na terytorium kraju jest podatnik nieposiadający siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub stałego miejsca zamieszkania na terytorium kraju – w każdym przypadku podatnikiem jest nabywca towarów, o ile jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4 lub art. 97 ust. 4 tej ustawy (podatnik VAT czynny lub podatnik VAT UE).

Należy dodać, że w związku z tymi regulacjami oraz przepisami art. 12 ust. 1 pkt 9 i art. 13 ust. 4 pkt 9 nowelizowanej ustawy, dostawy gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym nie mogą być identyfikowane jako transakcje wewnątrz- wspólnotowe.
Aby wyjaśnić w uproszczeniu te regulacje, należy stwierdzić, iż z przepisów implementowanej dyrektywy wynika, że w przypadku dostawy gazu lub energii elektrycznej pomiędzy podmiotami z różnych krajów, miejscem opodatkowania będzie tylko kraj właściwy dla nabywcy tych towarów (dostawca nie stosuje stawki 0%, jak ma to miejsce w przypadku eksportu czy wewnątrzwspólnotowej dostawy).
Ponadto, jeśli nabywca będzie zarejestrowanym podatnikiem podatku, tylko o­n będzie zobowiązany do rozliczenia podatku od tej dostawy, a zatem dostawca nie będzie musiał rejestrować się w kraju właściwym dla nabywcy. Jednak, gdy nabywcą nie będzie zarejestrowany podatnik, to na dostawcy będzie spoczywał obowiązek rozliczenia tego podatku, a zatem w tym przypadku zaistnieje obowiązek rejestracji dostawcy w kraju właściwym dla nabywcy jako podatnik.
Obowiązek rozliczenia podatku przez nabywcę oznacza, iż będzie o­n opodatkowywał nabycie przez samonaliczenie podatku. Należny podatek z tytułu nabycia przedmiotowych towarów staje się podatkiem naliczonym, który jest rozliczany za ten sam okres co podatek należny.
Należy jeszcze zwrócić uwagę, że w celu uniknięcia podwójnego opodatkowania zostało wprowadzone zwolnienie importu gazu w systemie gazowym lub energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym (art. 45 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług) – opodatkowanie tych dostaw będzie traktowane jako nabycie krajowe.
Ponieważ przedmiotowe czynności nie będą podlegały opodatkowaniu w kraju (w przypadku dostaw gazu i energii elektrycznej nie występuje wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, jak również eksport), istotna dla dostawców gazu i energii elektrycznej oraz świadczących usługi przesyłowe jest możliwość odliczenia podatku naliczonego od nabytych towarów i usług związanych z tymi dostawami i świadczonymi usługami, których miejscem opodatkowania nie będzie terytorium kraju. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od importowanych lub nabytych towarów i usług związanych z tymi czynnościami, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.
Ponieważ zarówno dostawa gazu i energii elektrycznej, jak i usługi przesyłowe wykonywane na terytorium kraju podlegają opodatkowaniu, zatem podatnik może odliczyć na ogólnych zasadach również podatek naliczony przy zakupie towarów i usług, które są związane z takimi usługami, dla których miejscem świadczenia nie jest terytorium Polski.
Należy zauważyć, iż w związku z brakiem możliwości wprowadzenia ustawowych przepisów implementujących dyrektywę Rady Unii Europejskiej nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. (projekt stosownej ustawy wpłynął do Sejmu 25 listopada 2004 r.) od 1 stycznia 2005 r. (data wejścia w życie powyższej dyrektywy) Minister Finansów, w rozporządzeniu z 23 grudnia 2004 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 273, poz. 2705), wprowadził rozwiązania umożliwiające otrzymanie efektu podatkowego analogicznego do omówionych zmian (zakres regulacji zawartych w rozporządzeniu musiał opierać się na ustawowych upoważnieniach dla Ministra Finansów).
Takie same rozwiązania jak przedstawione dotyczyły miejsca świadczenia usług polegających na zapewnieniu dostępu do systemów gazowych lub elektroenergetycznych oraz usług przesyłowych tych towarów poprzez te systemy, a także innych usług bezpośrednio związanych z wcześniej wymienionymi usługami. Ponadto wprowadzono obniżenie do wysokości 0% stawki podatku dla dostaw gazu w systemie gazowym i energii elektrycznej w systemie elektroenergetycznym do podmiotów, które na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju lub na terytorium państwa trzeciego posiadają siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, do którego dostarczane są te towary, a w przypadku braku siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, pod warunkiem niewykazywania tych dostaw odpowiednio jako wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub eksportu towarów. Należy zaznaczyć, iż zgodnie z dyrektywą nr 2003/92/WE z 7 października 2003 r. wymienione dostawy nie mogą być identyfikowane jako wewnątrzwspólnotowe dostawy towarów lub eksport towarów. W związku z omawianą nowelizacją ustawy o podatku od towarów i usług z dniem jej wejścia w życie przestaną obowiązywać regulacje wprowadzone wymienionym rozporządzeniem z 23 grudnia 2004 r.
Ponadto omawianą nowelizacją została zmieniona treść art. 9 ust. 2 ustawy z 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz.U. Nr 142, poz. 702, z późn. zm.). Przepis ten otrzymał brzmienie:
2. Obowiązek dokonania zgłoszenia aktualizacyjnego przez podatników, o których mowa w art. 6 ust. 1, występuje również w przypadku, gdy podatnikom tym, w wyniku utraty prawa do zwolnienia od podatku od towarów i usług lub rezygnacji z tego prawa, zmieniła się właściwość naczelnika urzędu skarbowego; w tym przypadku zgłoszenia aktualizacyjnego dokonuje się naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu w sprawach podatku od towarów i usług, wraz ze zgłoszeniem rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Powyższa zmiana jest zmianą porządkową, która doprowadza do zgodności tego przepisu z obowiązującą od 1 maja 2004 r. ustawą o podatku od towarów i usług.
Przedmiotowa nowelizacja wchodzi w życie z dniem 1 lutego 2005 r. (poza zmianami dotyczącymi opodatkowania Internetu, które – jak wcześniej zaznaczono – wchodzą w życie 1 marca 2005 r.).

Jerzy Dudziński
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd chce zakazać sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Branża alarmuje: to cios w małe firmy

Ministerstwo Zdrowia chce wprowadzić całkowity zakaz sprzedaży alkoholu na stacjach benzynowych. Projekt ustawy podzielił opinię publiczną. Lekarze mówią o konieczności walki z alkoholizmem, a przedsiębiorcy ostrzegają przed stratami i dyskryminacją. Sprawdzamy, co naprawdę oznaczają planowane zmiany i kto na nich straci.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

Bon senioralny, najem senioralny i nowy program pobytu dziennego - 3 filary, które mają zbudować solidny fundament pod przyszłość polityki senioralnej w Polsce

Rząd kończy prace nad trzema rozwiązaniami, które mają odmienić życie osób starszych w Polsce. Bon senioralny, najem senioralny oraz nowy program dziennych miejsc pobytu to kompleksowy pakiet wsparcia, który ma zapewnić seniorom bezpieczeństwo, lepsze warunki mieszkaniowe i codzienną opiekę. Minister Marzena Okła-Drewnowicz zapowiada, że to początek nowej jakości w polityce senioralnej – opartej na godności, aktywności i realnym wsparciu dla osób starszych oraz ich rodzin.

Karta sportowa to twój benefit? Pamiętaj, że to przychód, a z podatku musisz rozliczyć się sam. Wiele osób o tym zapomina, a to oznacza kłopoty

Karta sportowa to jeden z najbardziej popularnych benefitów, na który można liczyć nawiązując współpracę. Jednak każda uzyskana korzyść ma swoje konsekwencje podatkowe. Korzystający często o tym zapominają i wpadają w kłopoty.

REKLAMA

Nowy podatek od... skróconego czasu pracy. 6 [zamiast 8] godzin pracy dziennie, 3-dniowy weekend albo dodatkowe dni urlopu, bez zmniejszenia wynagrodzenia, ale to wszystko – nie bez podatku

„Skrócony czas pracy – to się dzieje” to nowy program pilotażowy MRPiPS, w ramach którego przedsiębiorcy (i nie tylko) z całej Polski będą mogli skrócić czas pracy swoich pracowników (bez obniżania im wynagrodzenia), a to wszystko zostanie sfinansowane w ramach dotacji pochodzącej z Funduszu Pracy. Okazuje się jednak, że ze skróceniem czasu pracy do 4 (zamiast 5) dni w tygodniu albo do 6 lub 7 (zamiast 8) godzin dziennie bądź z wprowadzeniem dodatkowych dni urlopu, może wiązać się konieczność zapłaty... podatku dochodowego.

Sąd Najwyższy zajmie się sprawą pracowniczych szczepień na COVID-19. Czy można było nakazać szczepienie, czy można było żądać zaświadczeń, czy można było rozwiązać umowę?

Skład siedmiu sędziów Sądu Najwyższego - Izba Pracy i Ubezpieczeń Społecznych zajmie się w najbliższym czasie rozstrzygnięciem ciekawego zagadnienia prawnego. Chodzi o to, czy w czasie epidemii pracodawcy mieli prawo domagania się podania przez pracownika danych wrażliwych obejmujących informację dotyczącą odbycia albo braku szczepienia na Covid-19, bądź domagania się złożenia zaświadczenia o przeciwwskazaniach do odbycia szczepienia. Czy brak tych danych mógł być podstawą zwolnienia pracownika jednostki medycznej? Wszystko to będzie rozważał SN na skutek wątpliwości składu trzyosobowego SN, do którego trafiła skarga kasacyjna, na skutek sporu między pracownikiem a pracodawcą w związku z rozwiązaniem umowy o pracę, z powodu braku szczepienia na COVID-19 i utratę zaufania do pracownika.

Oddają mieszkanie w zamian za dożywotnią rentę. Tyle pieniędzy dostają co miesiąc

Coraz wyższe rachunki za prąd, za ogrzewanie, coraz droższa żywność i leki, które kosztują majątek. Polskim emerytom coraz trudniej wiązać koniec z końcem. To dlatego niektórzy z nich decydują się na oddanie mieszkania w zamian za dożywotnią rentę? Jak na tym wychodzą. Ile wynosi comiesięczny zastrzyk gotówki, który trafia na ich konto?

Cyfrowe nawyki w pracy i w życiu osobistym: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

W dobie pracy zdalnej, cyfrowych komunikatorów i automatyzacji procesów biznesowych coraz częściej kontakt zawodowy sprowadza się do wiadomości tekstowych, powiadomień czy potwierdzeń, a prawdziwa rozmowa zostaje odsunięta na dalszy plan. Dzień Bez Maila, "święto" nietypowe, które było obchodzone 24 października, stało się symboliczną okazją, by zatrzymać się na moment, przemyśleć swoje cyfrowe nawyki i zadać pytanie: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

REKLAMA

Nie pozwól, by niezrealizowane świadczenie w postaci pieniędzy z ZUS po bliskim zmarłym przepadło

Wielu Polaków nie wie, że po śmierci bliskiej osoby można otrzymać pieniądze, które zmarły miał jeszcze do odebrania z ZUS. To tzw. niezrealizowane świadczenie – czyli należność, której osoba uprawniona nie zdążyła pobrać przed śmiercią. Warto sprawdzić, komu i na jakich zasadach przysługuje ta wypłata.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w listopadzie 2025 r. kolejne cięcie oprocentowania. Do końca października można jeszcze kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu i październiku 2025 r. - w listopadzie kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA