REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ewidencjonować wydatki na prace badawczo-rozwojowe

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Zawarte w ustawie o rachunkowości i prawie podatkowym rozwiązania dotyczące aktywowania prac badawczych i rozwojowych wydają się analogiczne. Wnikliwa analiza wskazuje jednak na pewne różnice między nimi. Nakłady na realizację prac badawczo–rozwojowych to jedyny przypadek ujmowania w bilansie wartości niematerialnych i prawnych wytworzonych przez przedsiębiorstwo we własnym zakresie i na własne potrzeby.
Przepisy ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) nie określają sposobu rozliczania kosztów takich prac. Aktywowanie i późniejsza prezentacja w bilansie nakładów na badania i rozwój wpływa na wynik finansowy i na sposób postrzegania przedsiębiorstwa na rynku. Jednak aktywowanie tych samych nakładów dla celów podatkowych skutkuje zwiększeniem bieżących obciążeń fiskalnych jednostki, ze względu na konieczność ich amortyzacji, która powoduje rozłożenie w czasie kosztów uzyskania przychodu.
Księgowe ujęcie kosztów zakończonych i niezakończonych prac rozwojowych
Artykuł 3 ust. 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości dopuszcza ujmowanie w bilansie (aktywowanie) pozycji tylko wtedy, gdy jednostka jest przekonana co do tego, że ich użytkowanie przyniesie korzyści ekonomiczne.
Ustawa o rachunkowości zalicza do wartości niematerialnych i prawnych tylko i wyłącznie koszty zakończonych prac rozwojowych. Koszty niezakończonych prac rozwojowych, które spełniają warunki ogólnej definicji aktywów, określone w art. 3 ust. 1 pkt 12 ustawy to pozycja „Wartości niematerialne i prawne w budowie”, która odzwierciedla nakłady ponoszone na wytworzenie niematerialnych zasobów jednostki. Ostrożne podejście księgowe do ujmowania prac rozwojowych wynika z tego, że w razie niepowodzenia tych prac nie jesteśmy w stanie odzyskać nawet części poniesionych nakładów.
Nakłady poniesione na prace rozwojowe raz ujęte przez jednostkę w kosztach nie mogą być aktywowane, co oznacza brak możliwości odwrócenia dokonanego odpisu aktualizującego z tytułu utraty wartości (par. 59 MSR 38).
Definicja prac badawczych i prac rozwojowych
Artykuł 3 ust. 1 pkt 14 ustawy wskazuje, że do wartości niematerialnych i prawnych zalicza się m.in. koszty zakończonych prac rozwojowych, nie precyzując jednak zakresu tych prac. Zgodnie z MSR nr 38 „Aktywa niematerialne”, prace badawcze są nowatorskim i zaplanowanym poszukiwaniem rozwiązań podjętych z zamiarem zdobycia i przyswojenia nowej wiedzy naukowej i technicznej. Prace rozwojowe zdefiniowane zostały jako praktyczne zastosowanie odkryć badawczych lub też osiągnięć innej wiedzy w planowaniu lub projektowaniu produkcji nowych lub znacznie udoskonalonych materiałów, urządzeń, produktów, procesów technologicznych, systemów lub usług, które ma miejsce przed rozpoczęciem produkcji seryjnej lub zastosowaniem tych ostatnich.
Wśród prac badawczych dominują badania, których ostateczny rezultat nie nadaje się ostatecznie do gospodarczego wykorzystania. Aktywowanie kosztów prac badawczych byłoby sprzeczne z zasadą ostrożności oraz art. 3 ust 1 pkt 12 ustawy o rachunkowości. Skoro koszty ponoszone na etapie prac badawczych nie mogą być aktywowane, to ujmuje się je w ciężar kosztów okresu poniesienia.
Aktywa z tytułu podatku odroczonego
Stosowanie ostrożnego podejścia bilansowego (bieżącego zaliczania w koszty nakładów na badania i rozwój) oraz ostrożnego podejścia podatkowego (aktywowania kosztów rozwoju dla celów podatkowych i późniejszej amortyzacji) skutkuje koniecznością tworzenia aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego (ujemne różnice przejściowe).
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Warunki umożliwiające aktywowanie prac rozwojowych
Warunki umożliwiające aktywowanie prac rozwojowych określone są w art. 33 ust. 2 ustawy. Ich spełnienie gwarantuje, że nakłady przyczynią się do osiągnięcia w przyszłości korzyści ekonomicznych, a rozłożenie ich poprzez amortyzację na kolejne okresy zapewni współmierność kosztów i korzyści z nich uzyskiwanych. Ustawa o rachunkowości nakazuje bieżące ujmowanie w koszty nakładów ponoszonych na prace rozwojowe, pozostawiając firmom możliwość aktywowania wąskiego ich zakresu. Koszty zakończonych prac rozwojowych, poniesione przed podjęciem produkcji lub zastosowaniem technologii, zalicza się do wartości niematerialnych i prawnych, jeżeli:
• produkt lub technologia wytwarzania są ściśle ustalone, a dotyczące ich koszty prac rozwojowych wiarygodnie określone,
• techniczna przydatność produktu lub technologii została stwierdzona i odpowiednio udokumentowana i na tej podstawie jednostka podjęła decyzje o wytwarzaniu tych produktów lub stosowaniu technologii,
• koszty prac rozwojowych zostaną pokryte, według przewidywań, przychodami ze sprzedaży tych produktów lub z zastosowania technologii.
Regulacje podatkowe
Sposób rozliczania skutków podatkowych nakładów ponoszonych na działalność badawczo-rozwojową reguluje art. 16b ust. 2 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zawarte w tym przepisie kryteria są analogiczne do art. 33 ust. 2 ustawy o rachunkowości, jednak sposób rozliczania jest nieco odmienny.
Zasada ostrożności preferuje bieżące ujmowanie w koszty okresu wszelkich nakładów ponoszonych na działalność badawczo-rozwojową, pozostawiając jednostce możliwość aktywowania niewielkiej jej części. O sposobie rozliczenia kosztów prac rozwojowych dla celów podatkowych zadecydujemy po uzyskaniu wyniku prac. Jeśli nakłady przyniosły pozytywny efekt gospodarczy, wówczas zostaną zaliczone do wartości niematerialnych i prawnych i staną się kosztem uzyskania przychodu przez odpisy amortyzacyjne, jeżeli jednak efekt prac będzie negatywny, to całość nakładów jest jednorazowo kosztem uzyskania przychodu w momencie porażki.
Krzysztof Majczyk
Autor jest doradcą podatkowym


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS zakończył wysyłkę listów [Waloryzacja i trzynaste emerytury]

13 czerwca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył coroczną wysyłkę listów do emerytów i rencistów. W kopercie znajdują się dwie decyzje: o marcowej waloryzacji oraz trzynastej emeryturze.

Sezon na wynajem mieszkań dla studentów 2025 rozpoczęty. Mniej ofert, wyższe ceny, większy popyt

W maju liczba wyszukiwań mieszkań na wynajem na Otodom przekroczyła 1,1 mln. Zainteresowanie lokalami „studenckimi”, „blisko uczelni” czy „na studia” wzrosło aż o 83% rok do roku. Najczęściej poszukiwane są mieszkania dwupokojowe z budżetem do 3 tys. zł miesięcznie.

Umiarkowany stopień niepełnosprawności – sprawdź, ile możesz zyskać w 2025 r.

Masz umiarkowany stopień niepełnosprawności? Być może nie zdajesz sobie sprawy, ile przywilejów Ci przysługuje – od dodatkowych dni wolnych w pracy, przez znaczące dofinansowanie turnusów rehabilitacyjnych, aż po specjalne świadczenia i kartę parkingową. Sprawdź, jak skorzystać z tych rozwiązań w 2025 roku i nie pozwól, by brak informacji kosztował Cię realne pieniądze.

Wiemy o ile wzrosną emerytury i renty w 2026 r. Rząd podał wskaźnik waloryzacji świadczeń – podwyżka jeszcze niższa, niż w tym roku

12 czerwca br. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r., która będzie teraz przedmiotem negocjacji z Radą Dialog Społecznego. Jeżeli zaproponowana wysokość zwiększenia zostanie przyjęta jako ostateczna – wiemy już jaka będzie minimalna kwota podwyżki świadczeń emerytalno-rentowych od 1 marca 2026 r.

REKLAMA

4806 zł minimalnej pensji w 2026 roku? Rząd ujawnia plany, związki żądają więcej – gorący spór o wynagrodzenia

Rada Ministrów przedstawiła już propozycję, która może wpłynąć na portfele milionów Polaków. Minimalne wynagrodzenie za pracę w 2026 roku ma wynieść 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. To o 140 zł więcej niż obecnie, czyli zaledwie 3-procentowa podwyżka. Nie wszyscy są zadowoleni – związki zawodowe żądają znacznie większego wzrostu, a pracodawcy ostrzegają przed negatywnymi skutkami gospodarczymi.

Można dostać blisko 6 tysięcy złotych. Polacy rzucili się na nowe świadczenie. Wypłaty ruszą niebawem. Ciągle jeszcze przyjmują wnioski

To nowe pieniężne świadczenie to już prawdziwy hit. Lawina wniosków o przyznanie wdowiej renty spadła na Zakład Ubezpieczeń Społecznych. W całej Polsce złożono ich już przeszło 900 tys. Maksymalna kwota jaką można otrzymać to ponad 5,6 tys. zł brutto. Wypłaty ruszą już niebawem, z początkiem lipca. ZUS ostrzega przed popełnianiem błędów w wypełnianiu dokumentów, bo może się to skończyć nieprzyznaniem świadczenia.

[Minimalne wynagrodzenie 2026] Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

[Propozycja Rady Ministrów] Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r.

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

REKLAMA

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA