REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pominięcie pełnomocnika przy czynnościach podejmowanych w postępowaniu podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu organ podatkowy wszczął wobec mnie postępowanie podatkowe dotyczące podatku dochodowego za 2002 rok. Charakter prowadzonej przeze mnie działalności wymaga częstych wyjazdów, dlatego zdecydowałem się ustanowić w sprawie pełnomocnika. Mimo tego, wszelka korespondencja dotycząca tej sprawy przesyłana jest nadal na mój adres, a nie na adres pełnomocnika. Czy taka praktyka jest właściwa?
Nie Na gruncie przepisów ordynacji podatkowej strona w toku postępowania może ustanowić pełnomocnika. W pewnych sytuacjach, np. wyjazd za granicę na okres dłuższy niż 2 miesiące, strona ma taki obowiązek. Prawo do działania przez pełnomocnika jest na gruncie każdej procedury, w tym podatkowej, traktowane jako przejaw prawa do obrony, a co za tym idzie korzysta ze szczególnych gwarancji procesowych. Pomijanie pełnomocnika w toku postępowania może mieć różne skutki, zdeterminowane rodzajem podejmowanych przez organ czynności.
Należy podkreślić, że jeżeli strona ustanawia pełnomocnika, wtedy wszystkie pisma powinny być doręczane pełnomocnikowi. Tym samym ustanowienie przez stronę pełnomocnika wyłącza po stronie organu podatkowego obowiązek doręczania jej pism. W jej miejsce jako adresat do doręczeń wchodzi pełnomocnik. W takiej sytuacji, jeśli organ doręczył pismo samej stronie z pominięciem przedstawiciela, zachowanie takie musi być traktowane jako pominięcie samej strony. Pominięcie przez organ podatkowy pełnomocnika strony jest równoznaczne z pominięciem strony w postępowaniu (tak B. Brzeziński, A. Olesińska, M. Kalinowski, M. Masternak, Ordynacja podatkowa. Komentarz, 2002, s. 478 i 504).
Także w orzecznictwie jednoznacznie podchodzi się do oceny sytuacji, gdy w sprawie został ustanowiony pełnomocnik. Mianowicie wskazuje się, iż w sytuacji gdy został ustanowiony w sprawie pełnomocnik, należy uznać, iż doręczenie pism samej stronie nie ma żadnego znaczenia procesowego i będzie traktowane jedynie jako zawiadomienie strony o treści pisma doręczonego pełnomocnikowi (wyrok NSA z 14 sierpnia 1996 r., sygn. akt SA/Gd 1686/95, niepubl.).
Nie może być tak, że pełnomocnik w sposób skuteczny ustanowiony w sprawie (w sposób przewidziany w ordynacji podatkowej: pełnomocnictwo zgłoszone ustnie do protokołu albo na piśmie, należycie opłacone – opłata skarbowa w wysokości 15 zł) dowiaduje się o podejmowanych przez organ czynnościach przypadkowo w odpowiedzi na wystosowane do organu podatkowego pismo, czy też na skutek przekazania przez stronę korespondencji, którą ta otrzymała.
Pełnomocnik jest traktowany pod względem procesowym tak samo jak jego mocodawca i musi być zawiadamiany o wszystkich czynnościach podejmowanych przez organ, w szczególności, na podstawie art. 145 § 2 ordynacji podatkowej powinny być mu doręczane pisma. Pominięcie pełnomocnika strony jest równoznaczne z pominięciem strony w postępowaniu i uzasadnia wznowienie postępowania. Może być także przyczyną uchylenia decyzji w postępowaniu międzyinstancyjnym, jeżeli pominięcie miało istotne znaczenie w toku postępowania.
Ustanowienie pełnomocnika ma także inne konsekwencje w toku postępowania. Mianowicie powinien o­n być zawiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania dowodów co najmniej na 7 dni przed. Ma o­n prawo brać udział w przeprowadzaniu dowodu. Naruszeniem w tym zakresie będzie niepowiadomienie pełnomocnika o przeprowadzaniu dowodów, nawet jeśli zawiadomiono o tym stronę, a także zbyt późne zawiadomienie o miejscu i terminie przeprowadzania dowodu. Takie naruszenia, jakich dopuści się organ podatkowy, mogą być różnie kwalifikowane. Można przyjąć, iż dowód uzyskany w taki sposób nie może zostać włączony do materiału dowodowego stanowiącego podstawę rozstrzygnięcia sprawy. W skrajnym przypadku niedopełnienie wymogów proceduralnych związanych z udziałem pełnomocnika w toku postępowania, w szczególności przy czynnościach dowodowych, może być podstawą uchylenia decyzji, przykładowo, jeżeli pełnomocnik nie został powiadomiony o przeprowadzeniu dowodu, który w ocenie organu podatkowego miał kluczowe znaczenie dla sprawy. Ponadto zbyt późne powiadomienie pełnomocnika skarżącego o wyznaczonym terminie do zapoznania się z aktami postępowania podatkowego, uniemożliwiające mu lub znacznie utrudniające wzięcie udziału w tej czynności, jest równoznaczne z pominięciem strony w postępowaniu administracyjnym i nie ma znaczenia dla oceny tego faktu okoliczność, że strona została znacznie wcześniej zawiadomiona o terminie zapoznania się z materiałem dowodowym w sprawie.
Dariusz Strzelec
konsultant w Kancelarii „Brzezińska, Narolski, Mariański Adwokaci” w Łodzi
Podstawa prawna:
art. 136, 145–147 oraz 190 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60).


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

208 chorób dających bezterminowe orzeczenie o niepełnosprawności 2025 – pełna lista i zasady

Nie każda choroba daje prawo do orzeczenia o niepełnosprawności na stałe. W 2025 roku lista 208 jednostek schorzeń została podzielona na dwie grupy: część daje bezterminowe orzeczenie automatycznie, inne jedynie wskazania do rehabilitacji lub wsparcia czasowego. Sprawdź, jakie są różnice i co zrobić, aby nie stracić prawa do świadczeń.

Znalazłeś pracę, ale ją straciłeś? Nowe przepisy pozwalają bezrobotnym wrócić do zasiłku

1 czerwca 2025 roku weszła w życie nowa ustawa o rynku pracy, która wprowadza zmiany dotyczące powrotu do zasiłku dla bezrobotnych. Zgodnie z nowymi przepisami, osoba bezrobotna, która podjęła pracę lub rozpoczęła działalność gospodarczą, będzie mogła ponownie ubiegać się o zasiłek, jeśli spełni ustalone kryteria. Jakie? Oto szczegóły.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

REKLAMA

Nowe świadczenie-wynagrodzenie dla każdej kobiety za urodzenie dziecka: od 2 333 do nawet 9 332 zł miesięcznie, które w przyszłości zagwarantuje również emeryturę – na biurku Prezydenta

Od 2 333 zł za urodzenie jednego dziecka do nawet 9 332 zł miesięcznie za urodzenie czworga dzieci – tyle miałoby wynieść nowe świadczenie-wynagrodzenie dla kobiety, która wyda na świat potomstwo, w przyszłości stanowiąc również podstawę jej emerytury. Jest to postulat petycji, która w dniu 11 sierpnia 2025 r. trafiła na biurko Prezydenta i która ma stanowić rozwiązanie problemu spadku dzietności w Polsce.

Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

Ulga mieszkaniowa w nowej odsłonie od 2026 r. Kto zyska, a kto straci na projekcie Ministerstwa Finansów?

Rząd szykuje podatkową rewolucję, która odczują zarówno właściciele mieszkań, jak i przedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy wprowadzającej szerokie zmiany – od zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, przez rozliczanie leasingu i amortyzacji, aż po warunki ulgi IP Box. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i już dziś budzą duże emocje, bo dla jednych oznaczają korzyści, a dla innych – poważne ograniczenia.

Od stycznia wzrośnie nie tylko płaca minimalna. Te świadczenia też pójdą w górę

Ci, którzy muszą wyżyć z minimalnej pensji cieszą się z podwyżki, którą dostaną od nowego roku. Jednak ten medal ma dwie strony. Podwyżka najniższej krajowej o ból głowy przyprawia przedsiębiorców, bo uruchamia efekt domina. Chodzi nie tylko o większe koszty zatrudnienia. Razem z najniższą krajową w górę szybują i inne wskaźniki, dotyczące nie tylko wysokości składek ZUS, ale także między innymi odpraw czy odszkodowań.

REKLAMA

Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA