REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Pominięcie pełnomocnika przy czynnościach podejmowanych w postępowaniu podatkowym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W ubiegłym miesiącu organ podatkowy wszczął wobec mnie postępowanie podatkowe dotyczące podatku dochodowego za 2002 rok. Charakter prowadzonej przeze mnie działalności wymaga częstych wyjazdów, dlatego zdecydowałem się ustanowić w sprawie pełnomocnika. Mimo tego, wszelka korespondencja dotycząca tej sprawy przesyłana jest nadal na mój adres, a nie na adres pełnomocnika. Czy taka praktyka jest właściwa?
Nie Na gruncie przepisów ordynacji podatkowej strona w toku postępowania może ustanowić pełnomocnika. W pewnych sytuacjach, np. wyjazd za granicę na okres dłuższy niż 2 miesiące, strona ma taki obowiązek. Prawo do działania przez pełnomocnika jest na gruncie każdej procedury, w tym podatkowej, traktowane jako przejaw prawa do obrony, a co za tym idzie korzysta ze szczególnych gwarancji procesowych. Pomijanie pełnomocnika w toku postępowania może mieć różne skutki, zdeterminowane rodzajem podejmowanych przez organ czynności.
Należy podkreślić, że jeżeli strona ustanawia pełnomocnika, wtedy wszystkie pisma powinny być doręczane pełnomocnikowi. Tym samym ustanowienie przez stronę pełnomocnika wyłącza po stronie organu podatkowego obowiązek doręczania jej pism. W jej miejsce jako adresat do doręczeń wchodzi pełnomocnik. W takiej sytuacji, jeśli organ doręczył pismo samej stronie z pominięciem przedstawiciela, zachowanie takie musi być traktowane jako pominięcie samej strony. Pominięcie przez organ podatkowy pełnomocnika strony jest równoznaczne z pominięciem strony w postępowaniu (tak B. Brzeziński, A. Olesińska, M. Kalinowski, M. Masternak, Ordynacja podatkowa. Komentarz, 2002, s. 478 i 504).
Także w orzecznictwie jednoznacznie podchodzi się do oceny sytuacji, gdy w sprawie został ustanowiony pełnomocnik. Mianowicie wskazuje się, iż w sytuacji gdy został ustanowiony w sprawie pełnomocnik, należy uznać, iż doręczenie pism samej stronie nie ma żadnego znaczenia procesowego i będzie traktowane jedynie jako zawiadomienie strony o treści pisma doręczonego pełnomocnikowi (wyrok NSA z 14 sierpnia 1996 r., sygn. akt SA/Gd 1686/95, niepubl.).
Nie może być tak, że pełnomocnik w sposób skuteczny ustanowiony w sprawie (w sposób przewidziany w ordynacji podatkowej: pełnomocnictwo zgłoszone ustnie do protokołu albo na piśmie, należycie opłacone – opłata skarbowa w wysokości 15 zł) dowiaduje się o podejmowanych przez organ czynnościach przypadkowo w odpowiedzi na wystosowane do organu podatkowego pismo, czy też na skutek przekazania przez stronę korespondencji, którą ta otrzymała.
Pełnomocnik jest traktowany pod względem procesowym tak samo jak jego mocodawca i musi być zawiadamiany o wszystkich czynnościach podejmowanych przez organ, w szczególności, na podstawie art. 145 § 2 ordynacji podatkowej powinny być mu doręczane pisma. Pominięcie pełnomocnika strony jest równoznaczne z pominięciem strony w postępowaniu i uzasadnia wznowienie postępowania. Może być także przyczyną uchylenia decyzji w postępowaniu międzyinstancyjnym, jeżeli pominięcie miało istotne znaczenie w toku postępowania.
Ustanowienie pełnomocnika ma także inne konsekwencje w toku postępowania. Mianowicie powinien o­n być zawiadamiany o miejscu i terminie przeprowadzania dowodów co najmniej na 7 dni przed. Ma o­n prawo brać udział w przeprowadzaniu dowodu. Naruszeniem w tym zakresie będzie niepowiadomienie pełnomocnika o przeprowadzaniu dowodów, nawet jeśli zawiadomiono o tym stronę, a także zbyt późne zawiadomienie o miejscu i terminie przeprowadzania dowodu. Takie naruszenia, jakich dopuści się organ podatkowy, mogą być różnie kwalifikowane. Można przyjąć, iż dowód uzyskany w taki sposób nie może zostać włączony do materiału dowodowego stanowiącego podstawę rozstrzygnięcia sprawy. W skrajnym przypadku niedopełnienie wymogów proceduralnych związanych z udziałem pełnomocnika w toku postępowania, w szczególności przy czynnościach dowodowych, może być podstawą uchylenia decyzji, przykładowo, jeżeli pełnomocnik nie został powiadomiony o przeprowadzeniu dowodu, który w ocenie organu podatkowego miał kluczowe znaczenie dla sprawy. Ponadto zbyt późne powiadomienie pełnomocnika skarżącego o wyznaczonym terminie do zapoznania się z aktami postępowania podatkowego, uniemożliwiające mu lub znacznie utrudniające wzięcie udziału w tej czynności, jest równoznaczne z pominięciem strony w postępowaniu administracyjnym i nie ma znaczenia dla oceny tego faktu okoliczność, że strona została znacznie wcześniej zawiadomiona o terminie zapoznania się z materiałem dowodowym w sprawie.
Dariusz Strzelec
konsultant w Kancelarii „Brzezińska, Narolski, Mariański Adwokaci” w Łodzi
Podstawa prawna:
art. 136, 145–147 oraz 190 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60).


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Straciłeś bliską osobę i nie masz z czego żyć? Masz orzeczenie o lekkim, umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności? Sprawdź, gdzie zanieść orzeczenie, by uzyskać pomoc w 2025 roku

Nie wiesz, co zrobić po śmierci bliskiej osoby, jeśli masz orzeczenie o niepełnosprawności i nie masz z czego żyć? Zastanawiasz się, co daje orzeczenie w stopniu lekkim, umiarkowanym lub znacznym? Czy możesz liczyć na rentę, jeśli masz tylko lekki stopień? Gdzie zanieść orzeczenie, by dostać pomoc? Jakie ulgi i świadczenia Ci przysługują? W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i dowiesz się, gdzie krok po kroku zgłosić się po realne wsparcie – z MOPS, PFRON, fundacji i parafii.

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

Waloryzacja emerytur i rent 2026: Projekt rozporządzenia Rady Ministrów już gotowy [RD216]

Rząd przygotował projekt rozporządzenia ws. waloryzacji emerytur i rent w 2026 roku [RD216]. Zgodnie z propozycją, świadczenia wzrosną jedynie o ustawowe minimum – 20% realnego wzrostu płac. Brak porozumienia w Radzie Dialogu Społecznego sprawił, że decyzję podjęła sama Rada Ministrów.

UE szykuje nowy wspólny dług i nowe podatki. Anna Bryłka alarmuje: to finansowa pułapka dla Polski i krok w stronę federalizacji Unii Europejskiej

Komisja Europejska chce wprowadzić nowe źródła dochodów budżetowych i zaciągnąć kolejny wspólny dług. posłanka do Parlamentu Europejskiego Anna Bryłka przestrzega: to zagrożenie dla suwerenności i budżetu Polski.

REKLAMA

KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Który prezydent ułaskawił najwięcej osób?

Ile ułaskawień w ciągu swoich dwóch kadencji wydał Andrzej Duda? Który prezydent ułaskawił najwięcej osób? Ile było odmów ułaskawienia? Dane z kancelarii prezydenta.

Duże mieszkania na rynku pierwotnym – kto je kupuje i za ile?

Jak wygląda sprzedaż największych, nowych mieszkań i domów? Kto najczęściej decyduje się na ich zakup? Jakie mają metraże? W jakich inwestycjach deweloperskich są dostępne? I w jakich przedziałach cenowych? Sondę przygotował serwis nieruchomości dompress.pl.

Równa płaca dla kobiet i mężczyzn – nowe obowiązki, nowe możliwości dla controllingu

Nadchodzące zmiany prawne, wynikające z unijnej Dyrektywy o jawności wynagrodzeń (2023/970), wymuszają na firmach nie tylko zwiększenie przejrzystości w polityce płacowej, ale również wprowadzenie zupełnie nowych standardów raportowania i analizy danych personalnych. Eksperci firmy Controlling Systems wskazują, że to zadanie wymaga ścisłej współpracy działów HR, IT oraz controllingu, który coraz częściej wychodzi poza swoją tradycyjną rolę finansową i staje się strategicznym partnerem w zarządzaniu kapitałem ludzkim.

REKLAMA

Czy UE zakaże faktycznie używania kominków na drewno? Eksperci ostrzegają przed skutkami zmian w Ekoprojekcie

W Brukseli odbyło się 25 czerwca 2025 r. forum konsultacyjne Komisji Europejskiej poświęcone rewizji tzw. rozporządzenia ekoprojektu dla miejscowych ogrzewaczy pomieszczeń (MOP), czyli m.in. kominków, pieców i wkładów opalanych drewnem. Nowe propozycje zmian wzbudzają poważne kontrowersje i obawy wśród producentów, przedstawicieli organizacji branżowych oraz ekspertów, a przede wszystkim wśród użytkowników takich urządzeń. W opinii wielu uczestników spotkania, w tym reprezentantów polskiej branży, propozycje Komisji mogą w praktyce doprowadzić do likwidacji legalnego rynku urządzeń grzewczych na drewno w całej Unii Europejskiej.

154 tys. zł z PFRON na samochód dla opiekuna osoby niepełnosprawnej! Od 1 sierpnia 2025 rusza nowy nabór. Nie przegap terminu

Dofinansowanie z PFRON na samochód dla opiekuna osoby niepełnosprawnej w 2025 roku to realna szansa nawet na 125 500 zł wsparcia. Już 1 sierpnia rusza VI tura naboru wniosków w programie „Samodzielność – Aktywność – Mobilność!” PFRON. Jeśli opiekujesz się osobą z niepełnosprawnością, która nie może samodzielnie przesiąść się z wózka na fotel samochodu, sprawdź, jak dostać auto z dofinansowaniem. Wyjaśniamy, ile pieniędzy można otrzymać w ramach programu PFRON w 2025 roku, kto może skorzystać i jakie warunki trzeba spełnić.

REKLAMA