REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Spółki za listopad zapłacą podwójną zaliczkę

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Problem podwójnej zaliczki na podatek występuje nie tylko u osób fizycznych, ale także u spółek płacących podatek dochodowy od osób prawnych. Także podatnicy rozliczający się w sposób uproszczony, choć w grudniu nie składają żadnej deklaracji podatkowej, do 20 dnia tego miesiąca płacą zaliczkę na podatek w podwójnej wysokości.
Z dyspozycji art. 25 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) wynika, że deklaracje i zaliczki za okres od pierwszego do przedostatniego miesiąca roku podatkowego składa się i uiszcza w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni. Zaliczka za ostatni miesiąc roku podatkowego jest uiszczana w wysokości zaliczki za miesiąc poprzedni do 20 dnia ostatniego miesiąca roku podatkowego. Oznacza to, że zaliczka za grudzień 2005 r. musi być zapłacona do 20 grudnia br., czyli w terminie wpłaty zaliczki za listopad i w wysokości zaliczki za listopad. Tak więc podatnik wynikającą z rozliczenia za listopad zaliczkę musi zapłacić w podwójnej wysokości. Ostateczne rozliczenie podatku za rok podatkowy następuje w terminie ustalonym do złożenia zeznania o wysokości dochodu osiągniętego (poniesionej straty) za ten rok.
Artykuł 25 ust. 1 i 2 ustawy nakłada obowiązek składania bez wezwania deklaracji o wysokości dochodu (straty) osiągniętego od początku roku podatkowego i wpłacania w terminie zaliczek miesięcznych na konto urzędu skarbowego.

Niewpłacona zaliczka

Niewpłacona w terminie zaliczka na podatek dochodowy staje się zaległością podatkową, od której pobiera się odsetki za zwłokę.

Zaliczki płacone w sposób uproszczony

A jak przedstawia się sytuacja w przypadku gdy podatnik wybrał uproszczony sposób zapłaty zaliczek? Trzeba bowiem pamiętać, że istnieje możliwość wyboru uproszczonego sposobu opłacania zaliczek (1/12 podatku z działalności za miniony okres). Jakie zasady dotyczą tych podatników? Czy płacą o­ni zaliczkę w podwójnej wysokości?
Oczywiście tak. Ci podatnicy, choć w grudniu nie składają żadnej deklaracji podatkowej, do 20 dnia tego miesiąca płacą zaliczkę na podatek w podwójnej wysokości (1/12 kwoty podatku z działalności gospodarczej z minionego okresu za listopad i 1/12 za grudzień). Niestety, nie mają o­ni możliwości manewru co do kwoty listopadowej i grudniowej zaliczki. Kwota ta jest u nich stała.
Trzeba podkreślić, że mimo iż obowiązek płacenia zaliczek w sposób uproszczony (jeśli takiego wyboru dokonaliśmy) dotyczy całego roku podatkowego, mogą zaistnieć sytuacje budzące pewne wątpliwości. Załóżmy, że w ciągu roku podatkowego spółka z ograniczoną odpowiedzialnością przekształciła się w spółkę akcyjną, co spowodowało obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych. Zgodnie z art. 12 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.) – na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej podmiotu istnieje obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych i – w związku z powyższym – konieczność uiszczenia płaconych w sposób uproszczony zaliczek w podwójnej wysokości. Czy zatem w dalszym ciągu spółka będzie miała prawo do płacenia zaliczek w sposób uproszczony i w jakiej wysokości?

Następca prawny

Zgodnie z art. 25 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy mogą – bez obowiązku składania deklaracji miesięcznych – wpłacać zaliczki miesięczne w danym roku podatkowym w uproszczonej formie, w wysokości 1/12 podatku należnego wykazanego w zeznaniu CIT-8, złożonym w roku poprzedzającym dany rok podatkowy. Jednocześnie w art. 93a par. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60 z późn. zm.) określono, że osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku przekształcenia innej osoby prawnej – wstępuje we wszystkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki przekształconej osoby lub spółki. A zatem skoro spółka akcyjna powstała w wyniku przekształcenia spółki z o.o. – może o­na w dalszym ciągu płacić zaliczki w uproszczonej formie bez obowiązku odrębnego złożenia zawiadomienia o wyborze tej formy. Trzeba mieć więc na uwadze treść art. 25 ust. 7a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który stanowi, że zawiadomienie o wyborze uproszczonej formy dotyczy lat następnych, chyba że podatnik w terminie wpłaty pierwszej zaliczki za dany rok podatkowy zawiadomi w formie pisemnej właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z uproszczonej formy wpłacania zaliczek.
PRZYKŁAD
11 maja 2005 r. nastąpiło przekształcenie spółki z o.o w spółkę akcyjną. Na dzień poprzedzający zmianę formy prawnej podmiotu, tj. na dzień 10 maja 2005 r., istniał obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych spółki. W prawie podatkowym oznacza to zakończenie roku podatkowego. Jeżeli bowiem z odrębnych przepisów wynika obowiązek zamknięcia ksiąg rachunkowych przed upływem przyjętego przez podatnika roku podatkowego, za rok podatkowy uważa się okres od pierwszego dnia miesiąca następującego po zakończeniu poprzedniego roku podatkowego do dnia zamknięcia ksiąg rachunkowych. W tym przypadku za następny rok podatkowy uważa się okres od dnia otwarcia ksiąg rachunkowych do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego. Zatem okres od 1 stycznia 2005 r. do 10 maja 2005 r. dla spółki stanowi odrębny rok podatkowy, następny rok podatkowy obejmuje okres od 11 maja 2005 r. do końca przyjętego przez podatnika roku podatkowego, tj. do dnia 31 grudnia 2005 r. Spółka akcyjna powstała w wyniku przekształcenia spółki z o.o. może w dalszym ciągu płacić zaliczki w formie uproszczonej.

Planować, żeby nie płacić

Warto dodać, że nie tylko w listopadzie, ale i przez cały rok podatkowy ważne jest podejmowanie właściwych decyzji z uwzględnieniem umiejętnego planowania podatkowego. Nie trzeba bowiem specjalnie nikomu tłumaczyć, że dokonanie wydatków w odpowiednim okresie powiększy koszty uzyskania przychodów, a co za tym idzie wpłynie na wysokość płaconej zaliczki na podatek. Jeśli jeszcze dokonamy tych wydatków (zakupu maszyn, urządzeń itp.) z zaznaczeniem, że będziemy je używać przez okres równy lub krótszy niż rok, mamy prawo je zaliczyć bezpośrednio do kosztów uzyskania przychodów. Już teraz warto zastanowić się, czy opłaca nam się forma uproszczona rozliczania z fiskusem, czy wybierać ją na przyszły rok, pamiętając o tym, że przy tej formie nie mamy już możliwości manewru co do listopadowej zaliczki.

Wiesława Moczydłowska

EKSPERT RADZI
Dr Jowita Pustuł,
doradca podatkowy, J. Pustuł, M. Przywara Doradztwo podatkowe w Krakowie
Czy spółka przejmująca korzysta z uprawnień podatkowych spółki przejmowanej
Przy połączeniu spółek oraz przy zawieraniu transakcji zakupu przedsiębiorstwa poza obowiązkami podatkowymi, jakie powstają w wyniku tych transakcji, są również uprawnienia podatkowe. Czy spółka nabywająca majątek innej spółki może korzystać z jej uprawnień podatkowych?

TAK, jeśli nabycie majątku spółki jest wynikiem przeprowadzonej procedury połączenia spółek. Przy połączeniu spółek dochodzi bowiem do sukcesji praw i obowiązków podatkowych. Spółka przejmująca staje się następcą prawnym spółki przejmowanej.
Spółka przejmująca jako następca prawny spółki przejmowanej traktowana jest analogicznie jak jej poprzedniczka. Dlatego też spółka przejmująca będzie miała możliwość korzystania z określonych uprawnień związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych przez przejętą spółkę – możliwość wykorzystania ulg i zwolnień podatkowych przysługujących przejętej spółce, które nie zostały przez nią zrealizowane do końca.
Przykładowo, spółka przejmująca będzie miała prawo do otrzymania zwrotu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym, wykazanego przez poprzednika prawnego, do kosztów uzyskania przychodów będzie mogła zaliczyć wydatki poniesione przez poprzednika, będzie kontynuować amortyzację rozpoczętą przez spółkę przejmowaną. Jeśli przed połączeniem spółek wydana została decyzja podatkowa, której adresatem była spółka przejmowana, odwołanie od tej decyzji będzie mogła złożyć spółka przejmująca jako następca prawny spółki przejmowanej.
Inaczej jest w przypadku strat podatkowych. Tę kwestię reguluje art. 7 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem nie można przy ustalaniu dochodu uwzględnić strat podatkowych spółek przejmowanych. Zakaz ten dotyczy skumulowanych strat podatkowych wykazywanych przez spółkę przejmowaną w ubiegłych latach podatkowych. W pewnych wypadkach przy ustalaniu podstawy opodatkowania spółki przejmującej można będzie natomiast uwzględnić bieżące straty podatkowe wykazywane przez spółkę przejmowaną w roku połączenia.
Warto zwrócić uwagę na fakt, że w wypadku nabycia majątku spółki w wyniku zawarcia umowy sprzedaży przedsiębiorstwa nabywca nie będzie mógł korzystać z uprawnień podatkowych spółki zbywającej przedsiębiorstwo. W takiej bowiem sytuacji nie obowiązuje zasada sukcesji praw i obowiązków podatkowych.

Notowała EM


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Renta wdowia – od kiedy? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

REKLAMA

W Sejmie: Wypłaty ZUS do 21. dnia miesiąca? Wcześniej między 5. a 10. dniem? [Zasiłki i świadczenia]

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

4 dni pracy i 35 dni urlopu? Tak może wyglądać 2026 rok!

Rząd zapowiada gruntowną reformę Kodeksu pracy. W centrum zmian są: skrócenie tygodnia pracy do czterech dni lub 35 godzin oraz wydłużenie urlopu wypoczynkowego do 35 dni. Nowe przepisy mogą wejść w życie już od 2026 roku. Choć projekt budzi entuzjazm wielu pracowników, jego wdrożenie wymaga kompromisów z pracodawcami i szczegółowych analiz kosztów.

Blisko LUDZI i dla LUDZI. Czym Emtor wyróżnia się jako pracodawca na rynku wózków widłowych?

Na przestrzeni lat firma Emtor udowodniła, że sukces w biznesie nie zależy wyłącznie od produktów czy wyników finansowych, ale przede wszystkim od ludzi, którzy ten biznes tworzą. To dzięki zaangażowaniu, lojalności i codziennej pracy zespołów połączenie tradycji z nowoczesnością jest możliwe. Emtor stawia na człowieka – nie tylko jako pracownika, ale jako partnera w budowaniu wspólnej przyszłości. Bo gdy ludzie czują się docenieni, chcą zostać na dłużej. Jak zatem firma buduje swoją przewagę na konkurencyjnym rynku?

Strefa czystego transportu (STC) w Krakowie od 1 stycznia 2026 r.

W głosowaniu przeprowadzonym w nocy ze środy (11.06.) na czwartek (12.06.), Rada Miasta Krakowa większością głosów zdecydowała, że SCT zacznie obowiązywać od stycznia 2026 r. i obejmie obszar do granic IV obwodnicy. Oznacza to, że nowymi przepisami objęta zostanie niemal cała powierzchnia miasta – z wyłączeniem jego obrzeży, w tym m.in. Wzgórz Krzesławickich i Swoszowic.

REKLAMA

Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej?

Z danych ZUS wynika, że do 11 czerwca 2025 r. do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpłynęło 898,7 tys. wniosków. Większość wniosków o rentę wdowią złożyły kobiety. Kiedy pierwsza wypłata renty wdowiej? Gdzie złożono najwięcej wniosków?

Bez edukacji nie ma kaucji – klucz do sukcesu systemu kaucyjnego leży w świadomości społecznej

Choć Polacy popierają wprowadzenie systemu kaucyjnego, brak wiedzy o jego działaniu może zagrozić skuteczności reformy. Edukacja i przemyślana komunikacja to fundamenty, bez których nawet najlepsza technologia nie spełni swojej roli.

REKLAMA