REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić ponaglenie

REKLAMA

Każdy lubi, gdy jego sprawa jest załatwiana szybko i bez zbędnej zwłoki. Tymczasem praktyka urzędów jest zupełnie inna. Nie zawsze pamiętają, że obowiązują ich ustawowe terminy do rozpoznania sprawy. Gdy organ wydłuża termin, podatnik może go ponaglić.
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Niestety, tu sprawa się komplikuje. Stwierdzenie „bez zbędnej zwłoki” nie zawsze oznacza zaraz. Ustawodawca dał organom podatkowym na załatwienie takiej sprawy miesiąc. Inaczej mówiąc, organ powinien załatwić sprawę szybko, ale nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych załatwienie sprawy może potrwać dłużej. Nie powinno jednak przekroczyć dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Dwie kategorie spraw
Sprawy, które będą załatwiane niezwłocznie, muszą spełniać odpowiednie warunki. Dotyczy to spraw, które:
• mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez podatnika, który jednocześnie żąda wszczęcia postępowania,
• mogą być rozpatrzone na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
Z powyższego wynika, że w postępowaniu podatkowym istnieją dwie kategorie spraw. Pierwsze, to sprawy, które wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego i mają zaznaczone ramy czasowe (nie dłużej niż 1 miesiąc, w sprawach szczególnych 2 miesiące). Drugie, to sprawy, w których dowody są znane lub przygotowane. W ich przypadku organ podatkowy musi załatwić sprawę niezwłocznie. Termin ten wymaga pewnych wyjaśnień. Jest to termin nieostry. Nie przewidziano tu też żadnych ograniczeń czasowych dla organu (np., że musi wydać rozstrzygnięcie w terminie 4 czy 7 dni). Niezwłocznie oznacza, że sprawa może być załatwiona od ręki, na poczekaniu. Ale może to być także załatwienie w ciągu 2 dni. Chodzi tu o taką szybkość działania organu, jaka zwykle potrzebna jest do załatwienia danego rodzaju sprawy.
Na koniec trzeba przypomnieć, że ustawodawca przewidział też osobne terminy do załatwienia określonych kategorii spraw, dając organom podatkowym mniej lub więcej czasu do załatwienia konkretnej sprawy.
Oddzielnie ustawodawca określił termin do załatwienia sprawy w postępowaniu odwoławczym. Odwołanie od decyzji złożone przez podatnika musi być rozpatrzone nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.
Terminy mogą być dłuższe
Czasami może okazać się, że sprawa nie zostanie załatwiona w określonych prawem terminach. Nie spowoduje to jednak niedopełnienia obowiązku przez organ podatkowy. Przepisy określają ściśle przypadki, w których w okresie załatwienia sprawy nie wlicza się określonych terminów. Do tych terminów zalicza się:
• terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności,
• okresy zawieszenia postępowania,
• okresy opóźnień spowodowanych z winy strony,
• opóźnienia z przyczyn niezależnych od organu.
Pamiętajmy, że wszystkie powyższe sytuacje mają charakter odstępstwa i nie mogą być interpretowane rozszerzająco.
ZASADA SZYBKOŚCI
Przepisy dotyczące załatwienia sprawy są uściśleniem jednej z nadrzędnych zasad postępowania podatkowego. Zgodnie z jej treścią organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwiane niezwłocznie.
Powiadomienie o opóźnieniu
Często nie zdajemy sobie sprawy, że organ podatkowy musi pilnować sam terminu do załatwienia sprawy. Jest to bardzo ważne dlatego, że ciąży na nim obowiązek poinformowania podatnika o opóźnieniu. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej podatnik musi być zawiadomiony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie. Jednocześnie organ podatkowy musi podać przyczyny niedotrzymania terminu. Musi także wskazać nowy termin załatwienia sprawy. Organ musi zawiadomić o niedotrzymaniu terminu, nawet jeśli nastąpiło to z przyczyn od niego niezależnych.
WZÓR ponaglenia
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ponaglenie – środek na bezczynność organu
Podatnik, którego sprawa jest w toku, a organ podatkowy nie śpieszy się z jej załatwieniem, może skorzystać z ponaglenia. Jest to środek dyscyplinowania organów podatkowych i przeciwdziałania ich bezczynności.
Ponaglenie służy zarówno na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie, jak i na niezałatwienie sprawy w nowym, przedłużonym już terminie. Ponaglenie wnosi się do:
• organu podatkowego wyższego stopnia (np. w przypadku urzędu skarbowego będzie to izba skarbowa),
• ministra finansów publicznych, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej.
Adresatem ponaglenia będzie więc organ nadrzędny nad organem, na którego opieszałość się skarżymy. W samym ponagleniu konieczne będzie wskazanie okoliczności wszczęcia postępowania (kiedy zostało wszczęte, na czyj wniosek, przez jaki organ).
Jaki będzie skutek ponaglenia
W przypadku uznania go za zasadne, organ wyższego rzędu lub minister finansów wyznaczy dodatkowy termin załatwienia sprawy. Jednocześnie zarządzi wyjaśnienie przyczyn niedotrzymania terminu. I co bardzo ważne, nakaże ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie. Organ rozpoznający ponaglenie może też w razie potrzeby podjąć środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.
WSTRZYMANIE Z MOCY PRAWA
Szczególnym terminem do rozpoznania sprawy jest termin do rozpoznania odwołania. Organ podatkowy II instancji ma na wydanie decyzji odwoławczej 2 miesiące. Jeśli nie dotrzyma tego terminu, ma to dla podatnika korzystne konsekwencje.
Jeżeli organ podatkowy nie rozpozna odwołania w ciągu 2 miesięcy od jego doręczenia, decyzja I instancji ulega wstrzymaniu z mocy prawa. Ważne jest jednak to, że nie została o­na do tego czasu wykonana (podatnik nie zapłacił podatku, a organ nie wszczął postępowania egzekucyjnego). W praktyce oznacza to, że decyzja, której dotyczy odwołanie, nie może być wykonana w granicach określonych w odwołaniu. Niepotrzebne jest żadne działanie podatnika. Samo zaś wstrzymanie obowiązuje do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego, czyli załatwienia sprawy.
Aleksandra Tarka

UŻYTKOWNICY PYTAJĄ
Czy można ukarać urzędnika
Czy pracownik organu podatkowego może zostać ukarany za opóźnienie w załatwieniu sprawy?

TAK. Organy podatkowe muszą działać szybko i sprawnie. Muszą też przestrzegać terminów przewidzianych do załatwienia spraw podatników. Ordynacja podatkowa przewiduje podstawy do karania opieszałych pracowników. Karę może ponieść pracownik organu podatkowego, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie. Karze podlega także pracownik, który nie dopełnił obowiązku poinformowania podatnika o przedłużeniu terminu i jego przyczynach (również wtedy, gdy termin został przedłużony, a sprawa znów nie została załatwiona w dodatkowym terminie). We wszystkich tych sytuacjach pracownik podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej przepisami prawa.

Czy mogę zastosować własną interpretację
Czy to prawda, że mogę się zastosować do własnego stanowiska zawartego we wniosku o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego?

TAK. Ale tylko w określonych przypadkach. Organ podatkowy ma na rozpoznanie wniosku specjalny dłuższy termin. W zwykłych sprawach jest to 3 miesiące od doręczenia wniosku, w sprawach szczególnie skomplikowanych – miesiąc dłużej. Wnioskodawca może zastosować się do własnego stanowiska zawartego we wniosku, pod warunkiem że organ nie dotrzyma tych terminów. Jeśli tak się stanie, ma zastosowanie tzw. milcząca interpretacja. Podatnik może postępować tak, jak opisał to we własnym stanowisku. W takim przypadku organ podatkowy jest związany tym stanowiskiem.
AT


REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 czerwca 2024 r. wyższe limity dorabiania do niektórych emerytur i rent

Od 1 czerwca 2024 r. zmienią się tzw. progi graniczne, o których powinni pamiętać pracujący seniorzy. W przeciwnym razie Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiesi lub zmniejszy świadczenie. Limity nie dotyczą jednak wszystkich emerytów i rencistów.

Urlop proporcjonalny a zmiana pracy. Co mówią przepisy?

Kiedy stosuje się urlop proporcjonalny? Co w przypadku zmiany pracy? Prezentujemy najważniejsze zasady.

Dżem, miód, soki i cukier: nowe obowiązki dla przedsiębiorców. Rewolucyjne dyrektywy śniadaniowe!

Więcej owoców w dżemie, oznakowania na sokach i skład, mniej cukru oraz kraj pochodzenia miodu - to nowe wyzwania dla przedsiębiorców w całej UE. Uregulowano nowe przepisy w zakresie bezpieczeństwa żywnościowego produktów, które mają ulepszyć ochronę konsumentów i dostosować ją do nowych wyzwań, takich jak zielona i cyfrowa transformacja. Przedsiębiorcy nie są pocieszeni, czekają ich duże zmiany.

Jeśli posiadasz dużą rodzinę, należą Ci się zniżki. Jakie?

Jesteś rodzicem przynajmniej 3 dzieci? Możesz nie wiedzieć, że przysługują Ci zniżki. Dowiedz się, jak z nich skorzystać oraz jak i gdzie złożyć odpowiedni wniosek.

REKLAMA

5000 zł na wakacje dla dzieci i młodzieży szkolnej. Tym razem nie tylko dla dzieci rolników. Sprawdź, kto skorzysta.

5000 zł na aktywizację dzieci i młodzieży szkolnej w czasie wakacji, czyli wakacyjna AktywAKCJA. Tym razem nie jest to program skierowany jedynie do dzieci rolników.

Trzaskowski wydał zarządzenie dotyczące symboli religijnych w urzędach. Hołownia komentuje

Prezydent Rafał Trzaskowski wydał zarządzenie dla Warszawy dotyczące wprowadzenia 16 standardów "równego traktowania”. Jest to szerokie zarządzenie, które dotyczy kwestii związanych z równouprawnieniem i zakazem dyskryminacji. Ocenił je marszałek Sejmu Szymon Hołownia.

Gość Infor.pl: Cezary Kaźmierczak (Związek Przedsiębiorców i Pracodawców) [17.05.2024] – Oglądaj na żywo!

Czy propozycja Trzeciej Drogi ws zakazu handlu to dobry kierunek? Dlaczego rośnie liczba przypadków łamania prawa przez przedsiębiorców? Czy płaca minimalna w Polsce jest na właściwym poziomie? Czy koszty pracy w Polsce są niskie? Czy Zielony Ład pomoże naszej gospodarce? Te pytania usłyszy gość Piotra Nowaka - Cezary Kaźmierczak - Prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Bon energetyczny - kto się załapie na 300-1200 zł? Kryteria dochodowe są naprawdę niskie

Wysokość bonu energetycznego będzie zależała m.in. od liczby osób w gospodarstwie domowym, jak również od kryterium dochodowego na osobę w gospodarstwie jednoosobowym lub wieloosobowym. Pieniądze w wysokości od 300 zł do 1200 zł są do wzięcia już w 2024 roku. Jednak załapać się na to nowe świadczenie nie będzie łatwo.

REKLAMA

Składka zdrowotna 2024. Rozliczenie za rok 2023. Wpływ na kwestie podatkowe

Już po raz drugi od momentu wprowadzenia rewolucyjnych przepisów Polskiego Ładu przedsiębiorcy mają obowiązek złożenia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne. Dwudziesty dzień maja jest ostatnim dniem na dopełnienie tego obowiązku. Na szczęście tym razem Ustawodawca oszczędził płatnikom wstecznych zmian form opodatkowania oraz półrocznych okresów składkowych. 

Prezes URE: od lipca 2024 r. o ponad 40 proc. wzrosną opłaty za dystrybucję energii. O 30 zł miesięcznie więcej zapłaci przeciętne gospodarstwo domowe

Prezes URE Rafał Gawin szacuje, że w II połowie roku miesięczne rachunki za energię elektryczną, w tym za dystrybucję, wzrosną o ok. 30 zł dla przeciętnego gospodarstwa domowego o zużyciu do 2 MWh energii elektrycznej rocznie. Analizy URE pokazują, że średnia cena taryfowa sprzedaży prądu dla gospodarstw domowych w taryfie na II połowę 2024 i na rok 2025 może wynieść poniżej 600 zł za MWh

REKLAMA