REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sporządzić ponaglenie

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Każdy lubi, gdy jego sprawa jest załatwiana szybko i bez zbędnej zwłoki. Tymczasem praktyka urzędów jest zupełnie inna. Nie zawsze pamiętają, że obowiązują ich ustawowe terminy do rozpoznania sprawy. Gdy organ wydłuża termin, podatnik może go ponaglić.
Załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego powinno nastąpić bez zbędnej zwłoki. Niestety, tu sprawa się komplikuje. Stwierdzenie „bez zbędnej zwłoki” nie zawsze oznacza zaraz. Ustawodawca dał organom podatkowym na załatwienie takiej sprawy miesiąc. Inaczej mówiąc, organ powinien załatwić sprawę szybko, ale nie później niż w ciągu miesiąca. W przypadku spraw szczególnie skomplikowanych załatwienie sprawy może potrwać dłużej. Nie powinno jednak przekroczyć dwóch miesięcy od dnia wszczęcia postępowania.
Dwie kategorie spraw
Sprawy, które będą załatwiane niezwłocznie, muszą spełniać odpowiednie warunki. Dotyczy to spraw, które:
• mogą być rozpatrzone na podstawie dowodów przedstawianych przez podatnika, który jednocześnie żąda wszczęcia postępowania,
• mogą być rozpatrzone na podstawie faktów powszechnie znanych i dowodów znanych z urzędu organowi prowadzącemu postępowanie.
Z powyższego wynika, że w postępowaniu podatkowym istnieją dwie kategorie spraw. Pierwsze, to sprawy, które wymagają przeprowadzenia postępowania dowodowego i mają zaznaczone ramy czasowe (nie dłużej niż 1 miesiąc, w sprawach szczególnych 2 miesiące). Drugie, to sprawy, w których dowody są znane lub przygotowane. W ich przypadku organ podatkowy musi załatwić sprawę niezwłocznie. Termin ten wymaga pewnych wyjaśnień. Jest to termin nieostry. Nie przewidziano tu też żadnych ograniczeń czasowych dla organu (np., że musi wydać rozstrzygnięcie w terminie 4 czy 7 dni). Niezwłocznie oznacza, że sprawa może być załatwiona od ręki, na poczekaniu. Ale może to być także załatwienie w ciągu 2 dni. Chodzi tu o taką szybkość działania organu, jaka zwykle potrzebna jest do załatwienia danego rodzaju sprawy.
Na koniec trzeba przypomnieć, że ustawodawca przewidział też osobne terminy do załatwienia określonych kategorii spraw, dając organom podatkowym mniej lub więcej czasu do załatwienia konkretnej sprawy.
Oddzielnie ustawodawca określił termin do załatwienia sprawy w postępowaniu odwoławczym. Odwołanie od decyzji złożone przez podatnika musi być rozpatrzone nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy.
Terminy mogą być dłuższe
Czasami może okazać się, że sprawa nie zostanie załatwiona w określonych prawem terminach. Nie spowoduje to jednak niedopełnienia obowiązku przez organ podatkowy. Przepisy określają ściśle przypadki, w których w okresie załatwienia sprawy nie wlicza się określonych terminów. Do tych terminów zalicza się:
• terminy przewidziane w przepisach prawa podatkowego dla dokonania określonych czynności,
• okresy zawieszenia postępowania,
• okresy opóźnień spowodowanych z winy strony,
• opóźnienia z przyczyn niezależnych od organu.
Pamiętajmy, że wszystkie powyższe sytuacje mają charakter odstępstwa i nie mogą być interpretowane rozszerzająco.
ZASADA SZYBKOŚCI
Przepisy dotyczące załatwienia sprawy są uściśleniem jednej z nadrzędnych zasad postępowania podatkowego. Zgodnie z jej treścią organy podatkowe powinny działać w sprawie wnikliwie i szybko, posługując się możliwie najprostszymi środkami prowadzącymi do jej załatwienia. Sprawy, które nie wymagają zbierania dowodów, informacji lub wyjaśnień, powinny być załatwiane niezwłocznie.
Powiadomienie o opóźnieniu
Często nie zdajemy sobie sprawy, że organ podatkowy musi pilnować sam terminu do załatwienia sprawy. Jest to bardzo ważne dlatego, że ciąży na nim obowiązek poinformowania podatnika o opóźnieniu. Zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej podatnik musi być zawiadomiony o każdym przypadku niezałatwienia sprawy we właściwym terminie. Jednocześnie organ podatkowy musi podać przyczyny niedotrzymania terminu. Musi także wskazać nowy termin załatwienia sprawy. Organ musi zawiadomić o niedotrzymaniu terminu, nawet jeśli nastąpiło to z przyczyn od niego niezależnych.
WZÓR ponaglenia
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Ponaglenie – środek na bezczynność organu
Podatnik, którego sprawa jest w toku, a organ podatkowy nie śpieszy się z jej załatwieniem, może skorzystać z ponaglenia. Jest to środek dyscyplinowania organów podatkowych i przeciwdziałania ich bezczynności.
Ponaglenie służy zarówno na niezałatwienie sprawy we właściwym terminie, jak i na niezałatwienie sprawy w nowym, przedłużonym już terminie. Ponaglenie wnosi się do:
• organu podatkowego wyższego stopnia (np. w przypadku urzędu skarbowego będzie to izba skarbowa),
• ministra finansów publicznych, jeżeli sprawa nie została załatwiona przez dyrektora izby skarbowej lub dyrektora izby celnej.
Adresatem ponaglenia będzie więc organ nadrzędny nad organem, na którego opieszałość się skarżymy. W samym ponagleniu konieczne będzie wskazanie okoliczności wszczęcia postępowania (kiedy zostało wszczęte, na czyj wniosek, przez jaki organ).
Jaki będzie skutek ponaglenia
W przypadku uznania go za zasadne, organ wyższego rzędu lub minister finansów wyznaczy dodatkowy termin załatwienia sprawy. Jednocześnie zarządzi wyjaśnienie przyczyn niedotrzymania terminu. I co bardzo ważne, nakaże ustalenie osób winnych niezałatwienia sprawy w terminie. Organ rozpoznający ponaglenie może też w razie potrzeby podjąć środki zapobiegające naruszaniu terminów załatwiania spraw w przyszłości.
WSTRZYMANIE Z MOCY PRAWA
Szczególnym terminem do rozpoznania sprawy jest termin do rozpoznania odwołania. Organ podatkowy II instancji ma na wydanie decyzji odwoławczej 2 miesiące. Jeśli nie dotrzyma tego terminu, ma to dla podatnika korzystne konsekwencje.
Jeżeli organ podatkowy nie rozpozna odwołania w ciągu 2 miesięcy od jego doręczenia, decyzja I instancji ulega wstrzymaniu z mocy prawa. Ważne jest jednak to, że nie została o­na do tego czasu wykonana (podatnik nie zapłacił podatku, a organ nie wszczął postępowania egzekucyjnego). W praktyce oznacza to, że decyzja, której dotyczy odwołanie, nie może być wykonana w granicach określonych w odwołaniu. Niepotrzebne jest żadne działanie podatnika. Samo zaś wstrzymanie obowiązuje do dnia doręczenia decyzji organu odwoławczego, czyli załatwienia sprawy.
Aleksandra Tarka

UŻYTKOWNICY PYTAJĄ
Czy można ukarać urzędnika
Czy pracownik organu podatkowego może zostać ukarany za opóźnienie w załatwieniu sprawy?

TAK. Organy podatkowe muszą działać szybko i sprawnie. Muszą też przestrzegać terminów przewidzianych do załatwienia spraw podatników. Ordynacja podatkowa przewiduje podstawy do karania opieszałych pracowników. Karę może ponieść pracownik organu podatkowego, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie. Karze podlega także pracownik, który nie dopełnił obowiązku poinformowania podatnika o przedłużeniu terminu i jego przyczynach (również wtedy, gdy termin został przedłużony, a sprawa znów nie została załatwiona w dodatkowym terminie). We wszystkich tych sytuacjach pracownik podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej przepisami prawa.

Czy mogę zastosować własną interpretację
Czy to prawda, że mogę się zastosować do własnego stanowiska zawartego we wniosku o wydanie wiążącej interpretacji prawa podatkowego?

TAK. Ale tylko w określonych przypadkach. Organ podatkowy ma na rozpoznanie wniosku specjalny dłuższy termin. W zwykłych sprawach jest to 3 miesiące od doręczenia wniosku, w sprawach szczególnie skomplikowanych – miesiąc dłużej. Wnioskodawca może zastosować się do własnego stanowiska zawartego we wniosku, pod warunkiem że organ nie dotrzyma tych terminów. Jeśli tak się stanie, ma zastosowanie tzw. milcząca interpretacja. Podatnik może postępować tak, jak opisał to we własnym stanowisku. W takim przypadku organ podatkowy jest związany tym stanowiskiem.
AT


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd szykuje zmiany w emeryturach – grupa pracowników popracuje do 70 roku życia

Ministerstwo Sprawiedliwości pracuje nad projektem zmian w przepisach, które mają wydłużyć maksymalny wiek pełnienia funkcji przez komorników sądowych oraz ich asesorów. Zgodnie z planowanymi regulacjami, osoby wykonujące te zawody miałyby obowiązek pozostawać aktywne zawodowo nawet do 70. roku życia.

Groźna nimfa kleszcza. Jak się chronić po spacerze w lesie? Ekspert radzi

Nimfa kleszcza, choć wielkości główki od szpilki, może przenosić groźne choroby. Dlatego po powrocie z lasu warto dokładnie obejrzeć ciało, wytrzepać ubrania i wziąć prysznic – przypomina główny inspektor sanitarny Paweł Grzesiowski.

1200 zł podwyżki emerytury i (jednak!) 64 tys. zł wyrównania dla 120 tys. emerytów (bez pomijania roczników 1949-1952) – jest zupełnie nowa specustawa przeliczeniowa dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r.

W dniu 29 kwietnia 2025 r. do laski marszałkowskiej został złożony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który zakłada ponowne przeliczenie emerytur (i ich podwyżkę) oraz wypłatę wyrównań za okres pobierania świadczeń w zaniżonej wysokości dla wszystkich emerytów objętych zakresem podmiotowym wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. (sygn. akt sygn. akt SK 140/20). W przeciwieństwie do tego co proponuje rząd – specustawa przeliczeniowa w tej wersji – nie pozbawia emerytów prawa do wyrównania (w wysokości 64 tys. zł dla każdego uprawnionego) i obejmuje również poszkodowane kobiety z roczników 1949-1952, które MRPiPS chce pozbawić nie tylko ww. wyrównania, ale również podwyżki bieżących świadczeń emerytalnych.

Co z podwyżkami dla nauczycieli od września? Są pierwsze odpowiedzi na postulaty ZNP

Związek Nauczycielstwa Polskiego apeluje o 10 proc. podwyżki dla nauczycieli od września tego roku. Rząd na razie nie odpowiedział na te żądania, ale pojawiły się już pierwsze komentarze samorządowców. Uważają oni, że mogliby wypłacić podwyżki, ale musi zostać spełniony jeden, podstawowy warunek.

REKLAMA

Trzeba wypłacać pieniądze na czarną godzinę. Apelują o to banki. To wezwanie budzi prawdziwą trwogę

Unieruchomione pociągi i metro, paraliż na lotniskach, brak internetu, niedziałająca sieć komórkowa i tłumy ludzi w sklepach. Szturmowali je tylko ci, którzy w portfelach mieli pieniądze, bo kartą płacić się nie dało. Ten horror wydarzył się w Hiszpanii. To tam, niczym grom z jasnego nieba, spadł blackout. Czy spełnił się czarny scenariusz, jaki wieszczyły europejskie banki? Już cztery miesiące temu apelowały do swoich klientów, żeby w domu trzymali gotówkę na czarną godzinę.

Skrócenie czasu pracy – potrzebna zmiana czy kosztowny eksperyment?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło w poniedziałek, 28 kwietnia 2025 r. rozpoczęcie pilotażowego programu skrócenia czasu pracy. Na jego realizację przewidziano 10 mln zł z Funduszu Pracy. ekspertka BCC ds. prawa pracy, radca prawny w Rycak Kancelaria Prawa Pracy i HR dr Magdalena Rycak o skróceniu czasu pracy.

Zakaz używania urządzeń telekomunikacyjnych na egzaminie – konsekwencje prawne

Niedługo rozpoczną się egzaminy maturalne. Warto pamiętać, że zakazane jest korzystanie z jakichkolwiek pomocy niedozwolonych. Każde takie działanie narusza zasady uczciwości egzaminacyjnej i grozi unieważnieniem egzaminu.

Prawne ryzyka używania AI przez pracowników. Odpowiedzialność pracodawcy wobec osób trzecich. Prawo pracy, prawo autorskie, ochrona danych poufnych i osobowych

Sztuczna inteligencja (AI) stanowi dużą pomoc w pracy, ułatwiając ją i przyspieszając w znacznym stopniu. Zdają sobie z tego sprawę zarówno pracodawcy, jak i pracownicy. Tak jednak ze strony pracodawców lub potencjalnych pracodawców wobec pracowników lub kandydatów, jak po ze strony pracowników, nieodpowiedzialne korzystania z AI może rodzić określone ryzyka prawne, które możemy ocenić przez pryzmat prawa pracy. Świadomość tych ryzyk jest ważna pod kątem znalezienia rozwiązań przed nimi zabezpieczających w sytuacji w której prawo powszechne takiego zabezpieczenia nie przewiduje.

REKLAMA

1 maja 2025 r. czyli Święto Pracy wolne od pracy. Co zmieniło się na lepsze dla polskich pracowników?

1 maja 2025 r. czyli Święto Pracy to międzynarodowy dzień upamiętniający wydarzenia chicagowskie z 1886 r. W Polsce jest to dzień wolny od pracy. Z tej okazji MRPiPS wymienia dobre zmiany dla polskich pracowników z ostatnich miesięcy.

Zmiana miejsca głosowania. Wybory 2025. Jak zagłosować w innym obwodzie?

Zmiana miejsca głosowania w wyborach na Prezydenta RP w dniu 18 maja 2025 r. jest możliwa. Co zrobić, aby zagłosować w obwodzie poza stałym miejscem zamieszkania? Niezbędne jest zaświadczenie o zmianie miejsca głosowania.

REKLAMA