REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus najpierw dał, a teraz odbiera

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W zeznaniu podatkowym za 2002 rok z tzw. premii podatkowej skorzystali liczni przedsiębiorcy, którzy nie zalegali z regulowaniem należności wobec Skarbu Państwa. Teraz urzędy skarbowe twierdzą, że zaległości były i ulga nie przysługiwała.
Niektórzy przedsiębiorcy dawno już zapomnieli o skorzystaniu z tzw. premii podatkowej. Premia podatkowa to prawo przedsiębiorcy do zaliczenia, w roku podatkowym rozpoczynającym się w 2002 r. do kosztów uzyskania przychodu w podatku dochodowym, wierzytelności zaliczonych uprzednio do przychodów należnych. Była to jednorazowa możliwość zaliczenia do kosztów niezapłaconych przez kontrahentów kwot pieniężnych. Prawo to oparte było na przepisach ustawy z 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców i uzależnione od spełnienia kilku warunków, np. złożenie do 15 października wykazu wierzytelności.
Kontrowersyjne znane zaległości
Jednym z warunków było też to, aby w terminie złożenia zeznania rocznego za 2002 r., a także za lata wcześniejsze, przedsiębiorcy nie posiadali „znanych zaległości” z tytułu podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne.
„Znane zaległości”, to jak zauważa doradca podatkowy Waldemar Szewc, znane nie tylko urzędowi, ale i podatnikowi. Przymiot „znane” oznacza, że powinno to być interpretowane w ten sposób, że dotyczy tylko podatników, którzy świadomie nie wpłacają podatku lub składek ZUS. A nie odnosić się do tych, którzy się pomylili przy ich wyliczeniu.
Należy zauważyć, że zakładając racjonalność ustawodawcy, użycie sformułowania „znane zaległości”, z pewnością nie było zabiegiem przypadkowym. Było to świadome zamierzenie ustawodawcy w zakresie umożliwienia podatnikowi skorzystania z premii podatkowej w sytuacji, gdyby posiadał o­n zaległości, które nie były mu znane w momencie składania rozliczenia rocznego za 2002 rok.
Podatnicy skwapliwie korzystali
Podatnicy korzystali nader skwapliwie z nadarzającej się okazji i wliczali w koszty uzyskania przychodów te nieściągalne wierzytelności. Jednak teraz widmo przeszłości wraca w postaci kontroli przeprowadzanych przez organy podatkowe. Co prawda na początku podatnicy wzywani są do urzędu skarbowego i informowani, że w chwili składania zeznania rocznego mieli jednak zaległości, np. z tytułu składek ZUS lub zdrowotnych. W związku z tym w ramach czynności sprawdzających wzywa się podatników do korekty zeznania rocznego. W stosunku do opornych wszczynane są postępowania podatkowe. Jak się okazuje, zaległości pojawiają się szczególnie w przypadku niedopłaconych składek ZUS. Oczywiście o tym, że mieli zaległości w opłacaniu składek ZUS na dzień składania zeznania rocznego za 2002 r., przedsiębiorcy nic nie wiedzieli. Nie wiedział o tym również ZUS, bo w tym czasie w tej instytucji panował bałagan w związku z wprowadzaniem nowego systemu rozliczania składek.
Takie postępowanie fiskusa nie jest niczym nowym. Z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia przy nieistniejącej już tzw. uldze inwestycyjnej. Wtedy również fiskus kwestionował prawo do ulgi i nakazywał zwracać pieniądze (np. 30-proc. premię). Podobnie też jak i obecnie restrykcje dotykały podatników, którzy w ocenie fiskusa naruszyli warunki przyznania ulgi.
Były drobne zaległości
Teraz natomiast okazuje się, że były drobne zaległości, a w związku z tym przedsiębiorcy nie mogli skorzystać z dobrodziejstwa premii podatkowej. Nawet wtedy gdy dowiedziawszy się o tym, czym prędzej wpłacili zaległe kwoty. Skutek jest taki, że wierzytelności nieściągalne nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów na podstawie premii podatkowej. Nie mogą być też zaliczone do kosztów uzyskania przychodów po uprawdopodobnieniu ich nieściągalności na zasadach określonych w ustawach o podatkach dochodowych, gdyż w tym momencie w wielu przypadkach nastąpiło ich przedawnienie (w prawie cywilnym po dwóch lub trzech latach). Oznacza to, że ci, którzy nie skorzystali z premii, zaliczyli do kosztów uzyskania przychodów nieściągalne wierzytelności po ich uprawdopodobnieniu. Powoduje to nierówność podatników względem prawa, wynikającą z błędnie skonstruowanego przepisu w ustawie restrukturyzacyjnej – uważa doradca podatkowy Waldemar Szewc.
Warunki skorzystania z premii podatkowej
Aby przedsiębiorca skorzystał z premii, nie mógł posiadać „znanych zaległości” w:
• podatkach stanowiących dochód budżetu państwa,
• składkach na ubezpieczenia społeczne,
• składkach na powszechne ubezpieczenie zdrowotne.
Bogdan Świąder
OPINIA
Sławomir Zieleń, doradca podatkowy, doktorant w Instytucie Nauk Prawnych PAN
Analizując przepisy, należałoby zastanowić się, komu powinny być znane zaległości. Czy organowi restrukturyzacyjnemu czy też podatnikowi? Wydaje się, że organ powinien znać zaległości w należnych jemu podatkach. Podatnik powinien natomiast znać zaległości we wszystkich innych zobowiązaniach. Jeżeli podatnik nie wiedział, że jego składka na ZUS jest niedopłacona, a dysponuje dowodami pozwalającymi postawić tezę, że je uiścił (np. dowód zapłaty), to fakt, że potem ZUS ją przekazał na inne konto, nie powinien wpływać na pozbawienie podatnika prawa do odliczenia premii. Podatnik jednak powinien umieć udowodnić, że nie znał zaległości.


Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

ZUS: Miała dług wobec ZUS ponad 300 000 zł. Opłaty dla ZUS 151 959 zł. Dług dalej nie spadł poniżej 300 000 zł

Taką historię przedstawiła dr Katarzyna Kalata. Osoba winna ZUS-owi sporo pieniędzy zapłaciła przez kilka lat ponad 60 000 zł, ale nie spłaciła ani złotówki kapitału. ZUS doliczył jej łącznie 151 959 zł opłat prolongacyjnych. Dziś nadal musi spłacić… ponad 328 000 zł. Tyle samo, co 4 lata temu.Dlaczego?Bo zgodnie z mechanizmem stosowanym przez ZUS, każda wpłata najpierw pokrywa odsetki i koszty egzekucyjne – dopiero potem zaliczana jest na należność główną.

PPK: czy można obniżyć wpłatę podstawową? Znaczenie ma kwota 5599,20 zł

Czy w programie Pracowniczych Planów Kapitałowych można obniżyć wpłatę podstawową? Okazuje się, że uczestnik PPK zatrudniony u kilku pracodawców sam musi sprawdzić, czy ma prawo do obniżenia wpłaty podstawowej.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. nowe zaświadczenia dla pracodawcy. A w nich potwierdzenia okresów potrzebnych do przeliczenia stażu pracy. Wnioski tylko przez PUE ZUS

Kto składa wnioski i otrzymuje zaświadczenia z ZUS? Pracownicy, którzy będą mieli 2 lata na wdrożenie najnowszego przywileju z Kodeksu Pracy. Polega on na ponownym przeliczeniu okresu zatrudnienia poprzez uwzględnienie w nim umów cywilnoprawnych i prowadzenia własnej firmy. Np. w 2026 r. pracodawca doliczy pracownikowi do okresu zatrudnienia (staż pracy) 4 lata przepracowane na umowie zlecenia z okresu studiów w 2018 r. Dzięki temu będzie miał dłuższy urlop (26 dni a nie 20 dni) czy wyższą odprawę. UWAGA! Pracodawca nie załatwi dokumentów niezbędnych do przeliczenia stażu pracy za pracownika. Musi mieć dokument (zaświadczenie) będący podstawą prawną. To wystawia ZUS tylko na wniosek pracownika.

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Kredyty hipoteczne oparte na WIBOR: Kontrowersje, stanowisko TSUE i analiza potencjalnego powództwa o usunięcie „wadliwego” wskaźnika

W 2025 roku kredyty hipoteczne w Polsce pozostają silnie uzależnione od wskaźnika WIBOR (Warsaw Interbank Offered Rate), który determinuje oprocentowanie zmiennych rat kredytu lub pożyczki. Według danych z lipca 2025 r., WIBOR 3M wynosi 4,96%, a WIBOR 6M – 4,79%, co po serii obniżek stóp procentowych NBP (ostatnia we wrześniu o 0,25 pp.) przyniosło ulgę kredytobiorcom. Prognozy wskazują na potencjalny dalszy spadek do ok. 4,18% w ciągu najbliższych miesięcy, co mogłoby obniżyć raty o 60-70 zł przy umowie kredytu opiewającej na 400 tys. zł.

Wynagrodzenie za bezumowne korzystanie z nieruchomości

Regulacja dotycząca służebności przesyłu i innych form posiadania czy korzystania z nieruchomości istnieje od dawna. Pomimo to, wiele przedsiębiorstw przesyłowych (energetyczne, gazowe, telekomunikacyjne, wodociągowe) w dalszym ciągu korzysta z cudzych nieruchomości bez tytułu prawnego. Jednocześnie, wielu właścicieli nieruchomości nie ma wiedzy jak uregulować taki stan rzeczy. Czy przysługuje im z tego tytułu jakiekolwiek roszczenie?

REKLAMA

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

ZUS tylko online? Sejm proceduje projekt ustawy ułatwiający życie przedsiębiorcom

Przedsiębiorcy mogą szykować się na duże ułatwienie. Do Sejmu trafił projekt ustawy, który znosi obowiązek przechowywania przez 5 lat papierowych kopii zgłoszeń do ZUS wysłanych drogą elektroniczną. Jeśli przepisy wejdą w życie, firmy zyskają mniej biurokracji, niższe koszty i pełną cyfryzację procesu.

REKLAMA