REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak inwestować taniej

REKLAMA

Dobre biuro maklerskie oferuje pakiety usług dodatkowych – doradza i zapewnia dostęp do informacji biznesowej. Warto też pamiętać o tym, że za transakcje dokonywane w internecie zapłacimy dwa, a nawet trzy razy mniej niż składając zlecenie osobiście.

Wzrosty cen na warszawskiej giełdzie zachęcają do kupowania akcji. Koniunktura sprzyja inwestorom, a domy maklerskie prześcigają się w ofertach i obniżają ceny usług. Większość nie pobiera opłat za otwarcie rachunku inwestycyjnego. Do wyjątków należy Erste Securities, gdzie uruchomienie konta kosztuje 300 zł – ale w biurze tym preferowani są głównie inwestorzy instytucjonalni.
Podobnie, jak i w banku, również w biurach maklerskich obowiązują natomiast opłaty za prowadzenie konta. Wynoszą o­ne średnio 5-10 zł miesięcznie. Klient nie musi skrupulatnie pilnować terminów – wystarczy odpowiednia kwota na koncie – a dom maklerski sam upomni się o należną mu gotówkę.
Do tańszych biur należy Biuro Maklerskie BISE (2 zł miesięcznie) i KBC Securities (3 zł w skali miesiąca). Za darmo rachunki prowadzą m.in. Dom Maklerski Banku Handlowego oraz DM Penetrator.

Informacje na wagę złota

Wybierając biuro maklerskie, warto zwrócić uwagę nie tylko na opłaty, ale i pakiet usług dodatkowych. Dla aktywnych inwestorów ważny jest szybki dostęp m.in. do raportów finansowych publikowanych przez spółki, wszelkiego rodzaju analiz fundamentalnych i technicznych, a także informacji z wynikami sesji giełdowej i dogrywek. Ciekawą ofertę ma np. Dom Maklerski BOŚ. Korzystający z internetu mają do wyboru dwie wersje obsługi rachunku inwestycyjnego Wybór pakietu żółtego pozwala składać zlecenia i dyspozycje za pośrednictwem sieci, przy ograniczonym dostępie do serwisów informacyjnych. Pakiet zielony jest skierowany do aktywnych inwestorów, którzy wykorzystują internet jako narzędzie pozyskiwania bieżących informacji.
O poziomie i jakości usług brokera świadczy również możliwość skorzystania z materiałów informacyjnych przygotowywanych przez ekspertów biura maklerskiego. Tego typu raporty i analizy, dotyczące bieżącej działalności i finansów giełdowych spółek mogą być przydatne w późniejszym podejmowaniu decyzji inwestycyjnych. Wśród brokerów szczególnie aktywnych na tym polu wyróżnia się m.in. BDM PKO BP, DI BRE Banku czy CAIB Securities.
Brokerzy oferują też różnego rodzaju pakiety zawierające bieżący dostęp do informacji agencyjnych, a także analiz i raportów. Takie usługi jednak ekstra kosztują – od kilku do nawet kilkudziesięciu złotych miesięcznie.

Czas na działanie

Kiedy już podjęliśmy decyzję o otwarciu konta, obejmującego zarówno rachunek papierów wartościowych, jak i rachunek pieniężny, udajemy się do punktu obsługi klienta, gdzie kolejnym etapem będzie zawarcie umowy o świadczenie usług maklerskich. Alternatywnym rozwiązaniem jest też rejestracja na stronie internetowej brokera.
Po otrzymaniu zgłoszenia pracownik biura maklerskiego przesyła na wskazany adres komplet dokumentów potrzebnych do uruchomienia rachunku. W przypadku zawierania umów drogą korespondencyjną przez Polaków mieszkających poza granicami kraju, konieczne jest potwierdzenie tożsamości przez polskie przedstawicielstwo dyplomatyczne lub urząd konsularny.
Podpisane umowy wraz z kserokopią dokumentu tożsamości (czasami też i kopia wyciągu bankowego) należy następnie wysłać listem poleconym lub dostarczyć osobiście na adres biura. Z kolei pracownik powinien odesłać numer rachunku, na który można przekazać gotówkę lub papiery wartościowe i wówczas można już rozpocząć inwestowanie na parkiecie.
Aby się jednak uchronić przed próbami włamania na rachunek, oprócz identyfikatora i hasła, często niezbędny jest tzw. token (niewielkie urządzenie generujące odpowiednie ciągi liczb, które za każdym razem wpisujemy w trakcie logowania). To również dodatkowy wydatek, np. w Domu Maklerskim BZ WBK token kosztuje jednorazowo 75 zł, a w Domu Inwestycyjnym BRE Banku już 149 zł.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Za co jeszcze zapłacimy

Oczywiście istotnym kosztem dla inwestora są prowizje od zakupu i sprzedaży papierów wartościowych. W większości przypadków ich maksymalny poziom na rynku akcji sięga około 1,5 proc. wartości zawieranej transakcji. W segmencie papierów dłużnych jest to zdecydowanie mniej – zazwyczaj w granicach 0,5 proc. Oczywiście w przypadku najbardziej aktywnych inwestorów, brokerzy decydują się na prowizje negocjowane.
Również opłaty za przelewy mają istotne znaczenie – jest to zazwyczaj kilka złotych od jednego przelewu, np. DI BRE Banku pobiera 5 zł od przelewu zrealizowanego w obrębie banku – poza nim kwota wzrasta do 10 zł. Jeżeli skorzystamy z internetu, Dom Inwestycyjny BRE Banku pobierze jedynie 5 zł od przelewu do obcej instytucji. Ponadto od kilku do kilkudziesięciu złotych zapłacimy także za przeniesienie akcji na rachunek w innym biurze maklerskim. Nie powinniśmy natomiast liczyć na spektakularne zyski, jeżeli chodzi o oprocentowanie gotówki na koncie – oczywiście każdy z brokerów stosuje tutaj inną strategię – w DM Banku Handlowego gotówka jest nieoprocentowana, a w Beskidzkim Domu Maklerskim oprocentowanie waha się od 2,6 do 3,2 proc. – w zależności od kwoty zgromadzonej na rachunku.
Brokerzy kuszą również promocjami, dzięki którym koszty obsługi rachunku mogą być niższe. Na przykład wspomniany już pakiet żółty w DM BOŚ daje możliwość korzystania – w ramach promocji – także z bieżących notowań. Z kolei Biuro Maklerskie BISE oferuje pakiety promocyjne dla internautów (prowizja od zleceń internetowych na rynku akcji sięga tutaj 0,4 proc.) oraz dla studentów (niższe opłaty za dokonywane operacje).

Krzysztof Pączkowski


Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zasiłek pielęgnacyjny. Ważne terminy, o których warto pamiętać

Kiedy najlepiej składać wniosek o zasiłek pielęgnacyjny z MOPS? Jaki jest termin na wniesienie odwołania do SKO? Ubiegając się o świadczenia warto pamiętać o procedurach i wymaganych formalnościach.

POLSTR zastąpi WIBOR do końca 2027 r. Będzie też spread korygujący dla wcześniej zawartych umów kredytowych. MFiG wyda rozporządzenie

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytania PAP poinformowało, że wyznaczenie zamiennika WIBOR nastąpi w formie rozporządzenia, który wyda Minister Finansów i Gospodarki. Resort nie wyklucza także ujemnego wskaźnika (spreadu) korygującego dla zamiennika WIBOR przy wcześniej zawartych umowach kredytowych.

Szybszy zwrot VAT po wdrożeniu KSeF. Ale księgowi będą poddani jeszcze większej presji czasu

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

MEN: „Nieudolna próba spowolnienia zmian”. Reforma edukacji będzie kontynuowana

Na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej pojawił się komunikat po konferencji prasowej w związku z zawetowaniem przez prezydenta nowelizacji ustawy Prawo oświatowe. Weto spowoduje pewne trudności legislacyjne, ale nie zatrzyma „Reforma26. Kompas Jutra” – zapowiedziała Barbara Nowacka.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: dobrowolna opcja poza przepisami. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Jak napisać testament, żeby był ważny? Wzór, zasady i najczęstsze błędy

Koniec roku sprzyja podsumowaniom. Wiele osób porządkuje swoje sprawy, na przykład zastanawia się nad sporządzeniem testamentu. To dobry moment, by zrobić to świadomie, bo jeden błąd formalny może sprawić, że dokument okaże się nieważny. Wyjaśniamy krok po kroku, jak napisać testament zgodnie z prawem, kiedy wystarczy kartka i długopis, a w jakich sytuacjach lepiej skorzystać z pomocy notariusza.

Świadczenie w przypadku śmierci osoby z niepełnosprawnością

W ostatnim czasie Wojewódzki Sąd Administracyjny zajął się istotnym zagadnieniem - mianowicie tematem śmierci osoby z niepełnosprawnością i możliwością uzyskania świadczenia, kiedy postępowanie jeszcze się toczyło. Poniżej przedstawiamy opis sprawy, bo warto mieć świadomość tych regulacji i tego, jako podchodzą do tego zagadnienia sądy administracyjne.

Pierwszy smartfon: 5 zasad, które pomogą wypracować zdrowe nawyki u dziecka

Trudno sobie wyobrazić, żeby rodzice i dzieci byli pozbawieni możliwości natychmiastowego kontaktu za pomocą telefonu. Nic dziwnego, że dorośli przekazują dziecku pierwszą komórkę z myślą o wykorzystaniu jej jako narzędzia do kontaktu. To, jak dziecko korzysta z telefonu, powinno wynikać z zasad ustalonych przez rodziców i wyrabiających u niego zdrowe nawyki.

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Nawet 4258,32 zł rocznie ekstra z KRUS. Mało kto korzysta z tego dofinansowania

Od marca 2025 roku seniorzy mogą ubiegać się o dodatkowe 354,86 zł miesięcznie, co daje ponad 1000 zł zastrzyku gotówki w skali kwartału, a w skali roku ponad 4000 zł. Pieniądze te są w całości dla Ciebie - nie podlegają opodatkowaniu ani egzekucjom komorniczym. Procedura składania wniosku została uproszczona do minimum, dlatego warto zweryfikować swoje uprawnienia już teraz. Oto szczegóły.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA