REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Atrakcyjna turystyka w internecie

REKLAMA

Biura podróży uwierzyły w potęgę internetu. Sprzedają w nim wszystko, co w turystyce jest możliwe do sprzedania – imprezy krajowe i zagraniczne, rezerwacje hotelowe, bilety na każdy rodzaj transportu i dziesiątki innych produktów.
Walka o klienta generuje nowe oferty turystyczne, coraz łatwiej kupić w sieci usługi dodatkowe jak ubezpieczenia podróżne, wynajem samochodu lub rezerwacje parkingu.

Wszyscy zadowoleni

Branża turystyczna jest niewątpliwie jednym z głównych beneficjentów rosnącej popularności internetu. Według przedstawicieli branży, globalna sieć to wręcz wymarzone miejsce zarówno dla sprzedających, jak i kupujących. W tym układzie podobno wszyscy są zadowoleni.
– Turystyka jest usługą specyficzną, a internet idealnie nadaje się do jej sprzedaży. Narzędzie to pozwala budować olbrzymią przewagę nad tradycyjnymi agencjami, dzięki zastąpieniu kontaktu osobistego wyszukiwarką z kilkudziesięcioma tysiącami ofert. Końcowy wybór i opcje zawsze można i tak omówić z konsultantem. Internet stwarza również możliwość błyskawicznej aktualizacji danych, co jest szczególnie ważne wobec stale zmieniających się cen ofert, w tym głównie ofert typu last-minute – mówi Adam Nowak, członek zarządu VTrip.pl.
W polskim internecie funkcjonuje kilka renomowanych portali internetowych, które jakością swoich usług przekonały do siebie tysiące internautów. Największe z nich to Travelplanet.pl i Wakacje.pl od lat walczące ze sobą o miano lidera branży. Są też giganci, tacy jak TUI czy Neckermann. Cała branża turystyczna w internecie generuje obecnie tylko kilka procent całej sprzedaży w tym segmencie rynku, ale nikt nie ma wątpliwości co do tego, że rola internetu będzie stale rosła.
– Przyjmuje się, że w bieżącym roku rynek polskiej e-turystyki jest wart niemal 80 mln zł. Obecnie stanowi to zaledwie 4-5 proc. wartości krajowego rynku turystycznego, dla porównania – w USA jest to ok. 15 proc. – mamy więc dużo do nadrobienia. Do rozwoju branży przyczynia się upowszechnienie dostępu do internetu i wzrost zaufania użytkowników do sieci jako kanału transakcyjnego. Nie bez znaczenia jest też ekspansja tanich przewoźników lotniczych, którzy popularyzują rezerwacje internetowe – mówi Paweł Wojciechowski, menedżer promocji E-Commerce w portalu Interia.pl.

Te same preferencje

Czas najlepszej sprzedaży nie różni się od tradycyjnych biur podróży, miesiące wakacyjne to prawdziwe oblężenie portali turystycznych. Internetowi turyści nie różnią się znacznie od tych kupujących w tradycyjnych punktach sprzedaży. Ich preferencje są zbliżone, poza tym, że internet daje szerszy wybór i łatwiejszy dostęp do atrakcyjnych ofert, szczególnie tych last-minute. Podstawowym kryterium wyboru jest gwarancja słonecznej pogody.
– Od lat królują cztery kierunki – Grecja, Egipt, Tunezja i Turcja – wycieczki do kurortów w tych krajach stanowią średnio 70 proc. wszystkich ofert sprzedanych przez portal Wakacje.pl. Nie zauważamy rozbieżności w preferencjach klientów kupujących przez internet i klientów decydujących się na zakup wycieczki w realnych punktach sprzedaży. Kochamy słońce, morze i ciepłe plaże i w takie miejsca najchętniej jeździmy – tłumaczy Michał Kaczorowski, prezes Wakacje.pl
Duże portale turystyczne próbują okopywać swoją pozycję na konkurencyjnym rynku i inwestują w rozwój biznesu. Portal Wakacje.pl uruchomił kilkanaście serwisów (np. tunezja.pl, malta.pl), które stanowią kompendium wiedzy o popularnych kierunkach turystycznych. Część firm inwestuje w perspektywiczny rynek rezerwacji hotelowych i sprzedaży biletów. Travelplanet.pl, poza swoim głównym serwisem, sprzedaje bilety lotnicze pod adresem Aero.pl, a rezerwacje hotelowe pod hotele24.pl. Portal. easygo.pl uruchomił niedawno system rezerwacji hotelowych w oddzielnym serwisie, na podobny krok zdecydowały się również PBP Orbis.
Najwięksi przedstawiciele turystycznej branży w internecie przestrzegają przed nowymi sprzedawcami. W ich ocenie, wielu z nich nie jest w stanie zagwarantować profesjonalnego poziomu obsługi. Traci na tym branża i pośrednio wizerunek renomowanych biur.
– W sieci funkcjonuje kilkadziesiąt różnych tzw. serwisów turystycznych. Jednak tylko kilka z nich przyjęło w swojej działalności formę profesjonalnych firm, kompleksowo zajmujących się obsługą ruchu turystyki wyjazdowej. Przysłowiowe firmy krzak stosunkowo nietrudno rozpoznać. Prosty sposób na szybką weryfikację to sprawdzenie listy współpracujących z portalem touroperatorów. Jeżeli wśród nich znajdują się tacy turystyczni giganci jak np. Neckermann, Scan Holiday czy TUI, możemy być pewni, że sprzedający nam ofertę portal to profesjonalny gracz. Aby pośredniczyć w sprzedaży ofert takich organizatorów, trzeba bowiem spełnić pewne kryteria i być na rynku określony czas. Tu organizator, udostępniając swoje produkty sam wydaje swoisty certyfikat – mówi Andrzej Glapiak z portalu easygo.pl.

Cena drugorzędna

Cena, która dla naszych rodaków jest ważnym wskaźnikiem, w przypadku usług turystycznych ma drugorzędne znaczenie. Ta sama impreza, zgodnie z Ustawą o turystyce, zarówno u organizatora wyjazdu, jego agenta, także internetowego powinna być taka sama. Ważniejsze są więc inne kryteria – ilość ofert w interesującym nas kierunku. To pozwala na wybór dla nas najlepszej. Ważne są też udogodnienia techniczne związane z dokonywaniem rezerwacji i regulowaniem opłat.
Silni lokalni gracze wkrótce mogą walczyć z zasobną w fundusze i doświadczenia konkurencją zagraniczną. Wejściem do Polski interesuje się kilku dużych graczy, m.in. największy światowy sprzedawca imprez turystycznych w internecie – amerykańska firma Expedia.
Branża turystyczna w internecie ma przed sobą lata hossy. Chętnych do kupowania w sieci i samych sprzedawców będzie przybywać. W stosunku do statystyk krajów rozwiniętych wartość polskiego rynku e-turystyki jest niewielka, ale wraz z przyrostem liczby internautów musi rosnąć liczba transakcji w sieci.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Marcin Kuśmierz
Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
ZUS komunikuje: Od 1 stycznia 2026 r. świadczenie wypłacane przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób [co, kiedy i dla kogo?]

Od 1 stycznia 2026 r. jedno z kluczowych świadczeń wypłacanych przez ZUS, obejmie szerszą grupę osób niż dotychczas. Co ważne, świadczenie to jest niezależne od innych świadczeń z ZUS, takich jak renta socjalna czy świadczenie uzupełniające dla osób niezdolnych do samodzielnej egzystencji. Do końca listopada 2025 r. ZUS przyjął 188,5 tys. wniosków o to świadczenie, a łączna kwota wypłaconych środków wyniosła ponad 7,6 mld zł. W 2026 r. wniosków będzie pewnie więcej.

80% instytucji stawia na cyfrowe aktywa. W 2026 r. w FinTechu wygra zaufanie, nie algorytm

Grudzień 2025 roku to dla polskiego sektora nowoczesnych finansów moment „sprawdzam”. Podczas gdy blisko 80% globalnych instytucji (raport TRM Labs) wdrożyło już strategie krypto, rynek mierzy się z rygorami MiCA i KAS. W tym krajobrazie technologia staje się towarem. Prawdziwym wyzwaniem nie jest już kod, lecz asymetria zaufania. Albo lider przejmie stery nad narracją, albo zrobią to za niego regulatorzy i kryzysy wizerunkowe.

Bruksela wycofuje się z pełnego zakazu aut spalinowych

Zakaz sprzedaży nowych samochodów spalinowych w Unii Europejskiej od 2035 r. nie będzie całkowity. Komisja Europejska zaprezentowała nowy pakiet motoryzacyjny, który koryguje dotychczasowe założenia i otwiera drogę do większej elastyczności technologicznej. Branża motoryzacyjna ocenia to jako dobry początek, ale jednocześnie ostrzega, że cele redukcji emisji na 2030 rok mogą okazać się bardzo trudne do osiągnięcia, zwłaszcza bez zmian po stronie regulacji i infrastruktury.

Noworoczne postanowienia skutecznego przedsiębiorcy

W świecie dynamicznych zmian gospodarczych i rosnącej niepewności regulacyjnej coraz więcej przedsiębiorców zaczyna dostrzegać, że brak świadomego planowania podatkowego może poważnie ograniczać rozwój firmy. Prowadzenie biznesu wyłącznie w oparciu o najwyższe możliwe stawki podatkowe, narzucone odgórnie przez ustawodawcę, nie tylko obniża efektywność finansową, ale także tworzy bariery w budowaniu międzynarodowej konkurencyjności. Dlatego współczesny przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na bierność – musi myśleć strategicznie i działać w oparciu o dostępne, w pełni legalne narzędzia.

REKLAMA

Masz jedną z tych chorób przewlekłych? Od stycznia 2026 możesz dostać nawet 4327 zł miesięcznie – zobacz, jak otrzymać świadczenie wspierające

Od 2026 r. krąg osób uprawnionych do świadczenia wspierającego wyraźnie się poszerzy. Po raz pierwszy pieniądze będą mogły otrzymać także osoby, które wcześniej nie spełniały wymogów, mimo chorób przewlekłych. Świadczenie może sięgnąć nawet 4327 zł miesięcznie, ale nie jest przyznawane automatycznie. Decyduje ocena codziennego funkcjonowania, a nie sama nazwa choroby.

Nowa ulga dla posiadaczy studni, która wzbudza kontrowersje – „jak tylko ludzie dowiedzą się o tym, że procedujemy taką ustawę, to od jutra u nas będą kopali następne studnie”. Kto ostatecznie zostanie zwolniony z opłaty i będzie mógł uniknąć nawet 60 tys. zł kary?

W dniu 17 października 2025 r., do Sejmu został wniesiony poselski projekt ustawy o zmianie ustawy – prawo wodne, który zakłada czasowe zwolnienie z opłaty legalizacyjnej za urządzenie wodne wykonane bez wymaganego pozwolenia lub zgłoszenia wodnoprawnego oraz warunkowe zwolnienie z przewidzianych w ustawie kar pieniężnych. Oszacowano, że na rozwiązaniu przewidzianym w projekcie, może skorzystać nawet 40 tys. gospodarstw rolnych, jednak – nie tylko rolnicy będą mogli bezkosztowo zalegalizować swoje studnie. Ten aspekt wzbudził niemałe kontrowersje podczas posiedzenia sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.

Prezenty stanowią nawet do 40 proc. świątecznych wydatków większości Polaków [BADANIE]

Polacy wskazują, jaką część ich bożonarodzeniowego budżetu stanowią wydatki na prezenty. Spośród 10 wariantów odpowiedzi najczęściej wybierane są przedziały 20-30% oraz 30-40% – odpowiednio 18,5% i 18,2%. Na trzecim miejscu jest zakres 40-50%, podawany przez 12,9% rodaków. Na czwartej pozycji widać 10-20% – 11,3% wskazań. Z kolei 10,2% ankietowanych jest niezdecydowanych. 8,4% respondentów deklaruje 50-60%. Natomiast 6,6% badanych nie kupuje żadnych prezentów.

Co 10. nowy samochód osobowy rejestrowany w Polsce jest elektryczny

Pod koniec listopada liczba zarejestrowanych w Polsce samochodów w pełni elektrycznych przekroczyła 124 tysiące. Od początku roku przybyło ich niemal 44 tysiące – wynika z danych Licznika Elektromobilności. Aktualnie auta elektryczne stanowią już co dziesiąty nowo rejestrowany samochód osobowy w kraju.

REKLAMA

Urzędy skarbowe będą oddawać pieniądze emerytom. Niektórzy otrzymają porządny zastrzyk gotówki

Każdy kolejny rachunek to dla wielu seniorów test wytrzymałości domowego budżetu. Prąd, czynsz, leki, codzienne zakupy – wszystko kosztuje coraz więcej, a emerytura nie rośnie w tym samym tempie. Dlatego informacja, że w nowym roku część pieniędzy może wrócić do kieszeni starszych Polaków, to dobra wiadomość. Fiskus szykuje bowiem zwroty nadpłaconego podatku, a przelewy trafią do milionów emerytów i rencistów z ZUS.

Alimenty, gdy rodzic nie pracuje. Ile wynoszą?

Przepisy nie określają wprost ile powinny wynosić alimenty, jeżeli rodzic pozostaje bez zatrudnienia. Kodeks rodzinny i opiekuńczy zawiera jednak ważne zasady. Czy możliwe jest zatem zaprzestanie płacenia alimentów, jeśli brakuje stałej pracy?

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA