REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak ubezpieczyć się od ryzyka w transakcjach wykorzystujących kredyt kupiecki

REKLAMA

Kredyt kupiecki jest jednym z najczęściej wykorzystywanych instrumentów finansowych na naszym rynku. Trudno spotkać firmę, która nie kupowałaby lub sprzedawała towarów i usług z odroczonym terminem płatności.

Jednak z udzielaniem kredytu kupieckiego wiąże się wiele ryzyk, na które przedsiębiorcy powinni zwracać szczególną uwagę. Nie w każdej sytuacji udzielenie kontrahentowi kredytu kupieckiego jest korzystne.

Przedsiębiorstwa mają obowiązek dokonywać płatności za pomocą przelewów bankowych. Transakcje gotówkowe są relatywnie rzadkie i mogą być przeprowadzane jedynie do kwot o wysokości określonej przez ustawodawcę (do 15 000 euro miesięcznie). Stosowne regulacje dotyczące płatności gotówkowych zostały zawarte w art. 22 pkt 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. W większości przypadków transakcje te są dokonywane z odroczonym terminem płatności. Firmy korzystają w ten sposób z kredytu kupieckiego.

Natomiast przelewy natychmiastowe lub przedpłaty są stosowane tylko w określonych przypadkach. Występują o­ne głównie w relacjach między partnerami handlowymi, którzy nie mają jeszcze do siebie zaufania, czyli zwykle na początku współpracy.

Co to jest kredyt kupiecki
Jest to „kredyt” udzielany kupującemu bezpośrednio przez sprzedawcę. Odbywa się bez pośrednictwa banku. W praktyce jest odroczeniem zapłaty za otrzymane towary lub usługi.

Cechy kredytu kupieckiego:
• pozwala pozyskać nowych lub utrzymać stałych klientów firmy
• poprawia relację firmy z klientami (w szczególności przez wydłużenie terminu płatności)
• zwiększa realizowane przez firmę obroty handlowe
• powoduje, że finansujemy naszych odbiorców
• niesie ze sobą zagrożenie spłaty zobowiązań przez kontrahentów
• wymusza na firmie poszukiwanie źródeł finansowania swojej sprzedaży

Dzięki kredytowi kupieckiemu firma może zwiększyć poziom sprzedaży, jednak nic za darmo. Zachęcanie kontrahentów do większych zakupów przez wydłużanie kredytu kupieckiego powoduje wzrost ryzyka prowadzenia działalności gospodarczej oraz dodatkowe koszty finansowe. Udzielenie kredytu kupieckiego sprawia, że de facto finansujemy działalność innej firmy.

Statystyki wskazują, że tylko 10% wierzytelności w ramach kredytu kupieckiego jest spłacana w terminie. Pozostałe 90% ma charakter przeterminowany, czyli spłata zadłużenia (faktury) jest regulowana przez kontrahentów z minimum 1-dniowym opóźnieniem. Praktyka pokazuje również, że im starsze jest zadłużenie, tym mniejsza jest skuteczność jego egzekucji. Zależność tę prezentuje wykres
.
Wykres. Wiek długu a skuteczność jego egzekucji
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Źródło: opracowanie na podstawie danych z Getin Banku S.A.

Odzyskanie należności po trzech miesiącach udaje się w większości przypadków (94%), natomiast przy zadłużeniach 12-miesięcznych wskaźnik ten drastycznie maleje. Firma ma szansę na odzyskanie jedynie co czwartej złotówki w ramach udzielonego kredytu kupieckiego. Dlatego najlepiej prowadzić dokładne, odrębne statystyki kredytów kupieckich udzielanych kontrahentom. Łatwo będzie wówczas obliczyć, czy liczba i wartość dalszych zamówień dokonywanych przez partnera notorycznie niewywiązującego się z zobowiązań kredytu kupieckiego rekompensuje straty finansowe spowodowane uwięzieniem u niego naszego kapitału.

Ryzyko handlowe

Firmy sprzedające towary lub usługi z odroczonym terminem płatności są podatne na ryzyko handlowe, które polega na:
• nieotrzymaniu zapłaty na skutek trwałej niewypłacalności (bankructwa) kontrahenta,
• przewlekłej zwłoce klienta w wywiązywaniu się z zobowiązań płatniczych, która może być efektem tymczasowej utraty płynności lub nawet zamierzonego działania – kontrahent kredytuje się naszym kosztem.


Wystąpienie tych sytuacji jest niestety trudne do przewidzenia. Jednak zanim udzielimy kredytu kupieckiego kontrahentowi (zwłaszcza nowemu), powinniśmy dowiedzieć się o nim jak najwięcej.

Bankructwo klienta jest zdarzeniem, którego nie można przewidzieć nie mając dostępu do jego bieżących danych finansowych. Nierzetelność wobec dostawców jest jednak zachowaniem, którego nie da się wyczytać nawet z bilansu lub przepływów finansowych kontrahenta. Dlatego też dostawca nie ma wpływu na to, czy sytuacja odbiorcy pozwoli na terminowe uregulowanie odroczonej płatności.

Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej znacząco wzrosła wymiana handlowa między Polską a pozostałymi krajami Unii. Krajowe firmy, korzystając ze zniesienia większości barier celnych, mogą teraz znacznie prościej dokonywać transakcji z podmiotami gospodarczymi – w szczególności z krajami „piętnastki”.

Pojawiły się nowe możliwości oraz zagrożenia związane m.in. z ryzykiem handlowym.

Okazuje się bowiem, że liczba bankructw w najbardziej rozwiniętych krajach Unii Europejskiej jest znacznie wyższa niż w naszym kraju. Czyli praktycznie sprzedając towar firmie np. z Francji lub Niemiec krajowe przedsiębiorstwo ponosi większe ryzyko, niż gdyby dokonywało transakcji z inną polską firmą. Również dochodzenie należności w przypadku niewywiązania się partnera zagranicznego będzie zazwyczaj dużo bardziej pracochłonne niż w przypadku firmy mającej siedzibę w Polsce.

Zarządzanie ryzykiem handlowym

Dokonując transakcji opartych na kredycie kupieckim warto zminimalizować towarzyszące im ryzyko handlowe. Można oczywiście powołać odpowiednie komórki zarządzające ryzykiem oraz zajmujące się windykacją należności, jednak działanie takie powoduje, że firma mniej „energii” wykorzystuje na prowadzenie swojej podstawowej działalności.

Dlatego w wielu przypadkach warto skorzystać z usług profesjonalnej firmy świadczącej usługi związane z zarządzaniem ryzykiem kredytu kupieckiego.


Podpisując kontrakt, w którym płatność kontrahenta została odroczona (kredyt kupiecki), możemy wówczas przenieść ryzyko związane z transakcją na ubezpieczyciela.

Jednym z ważniejszych zadań ubezpieczyciela jest ostrzeganie firmy przed ewentualnymi opóźnieniami w płatnościach. Praktyka wskazuje, że firmy mające jakiekolwiek kłopoty finansowe w pierwszej kolejności nie płacą swoim najmniej znaczącym kontrahentom. Jeżeli jesteśmy dla takiej firmy strategicznym partnerem, to mimo że ma o­na problemy finansowe, ureguluje swoje zobowiązania względem nas w terminie.

Dzięki współpracy z ubezpieczycielem możemy się dowiedzieć o takiej sytuacji wcześniej i przedsięwziąć odpowiednie kroki mające na celu ograniczenie ewentualnych strat. Firma mająca duże problemy z płynnością finansową w końcu przestanie regulować swoje zobowiązania nawet wobec strategicznych partnerów.

Dlaczego warto ubezpieczać należności

Można wymienić wiele argumentów, które przemawiają za skorzystaniem z usług ubezpieczenia należności.
Należą do nich m.in.:
• bezpieczeństwo firmy – w wielu branżach, np. RTV, sektorze spożywczym i transportowym, udzielenie kredytu kupieckiego jest wręcz koniecznością i od jego udzielenia zależy to, czy w ogóle dojdzie do transakcji,
• możliwość zaproponowania klientom atrakcyjniejszych warunków płatności przez wydłużenie okresu lub zwiększenie limitu kredytowego – dzięki ubezpieczeniu kontrahent spośród wielu ofert dotyczących tego samego towaru w podobnej cenie wybierze właśnie naszą ofertę; parametrem, który w tym przypadku okaże się decydujący, będzie właśnie wydłużony termin płatności,
• rezygnacja z innych bardziej kosztownych i uciążliwych zabezpieczeń transakcji, takich jak gwarancja bankowa lub akredytywa,
• ochrona firmy przed nieplanowanymi stratami, które mogą mieć istotny wpływ na funkcjonowanie przedsiębiorstwa,
• możliwość wejścia na nowe rynki zbytu bez obawy, że nowi kontrahenci okażą się niesolidni – zostaną o­ni bowiem zawczasu „zbadani” przez obsługującego firmę ubezpieczyciela; dla przykładu: jeżeli na branżowych targach uda nam się znaleźć nowego, interesującego kontrahenta – ubezpieczyciel jest w stanie ocenić go nawet w kilka dni i dzięki temu będzie możliwe podjęcie właściwej decyzji biznesowej; do zlecenia oceny firmy niezbędne są jedynie podstawowe dane o niej, takie jak: nazwa firmy, adres oraz numer w rejestrze handlowym, gdyż może się okazać, że pod jednym adresem istnieje kilka firm będących częścią większego koncernu,
• możliwość realizacji programów lojalnościowych dla klientów – najlepszym przykładem są karty flotowe wydawane przez koncerny paliwowe; dzięki ubezpieczeniu firmy paliwowe nie wymagają już od swoich kontrahentów uzyskiwania gwarancji bankowych, co jest bardzo korzystne dla obydwu stron; firmy nie muszą rozliczać wielu pojedynczych faktur – wystawiana jest jedna zbiorcza faktura na koniec miesiąca lub kwartału, jest to znaczące ułatwienie (faktura zbiorcza jest zwykle automatycznie rozksięgowywana na poszczególne jednostki firmy) oraz oszczędność zarówno dla podmiotu sprzedającego paliwa, jak i dla firmy, w której pracownicy bardzo często tankują służbowe samochody,
• kontrahent wiedząc, że współpracujemy z ubezpieczycielem należności, terminowo reguluje swoje zobowiązania; ubezpieczyciel pomaga nam przeciwdziałać zjawisku nadmiernego kredytowania się nierzetelnych klientów kosztem naszej firmy,
• w przypadku spółek giełdowych, mających obowiązek ogłaszania wyników finansowych publicznie, niebagatelne znaczenie ma zmniejszenie rezerw na straty i poprawa własnych wyników finansowych,
• bank, w którym firma posiada rachunek bieżący oraz kredyt obrotowy, będzie przychylniej patrzył na firmę w sytuacji, gdy zdecyduje się o­na dokonać cesji należności jako zabezpieczenia kredytu obrotowego; współpraca z ubezpieczycielem podniesie również prestiż firmy, gdyż bank będzie wiedział, że dany podmiot jest lepiej niż inne przedsiębiorstwo zabezpieczony przed stratami wynikającymi z braku płatności za sprzedane towary lub usługi.


• art. 22 pkt 1 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie gospodarczej – Dz.U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807; ost.zm. Dz.U. z 2006 r. Nr 17, poz. 127

Iwona Jabłońska
ekspert w dziedzinie finansów
Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA