REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak analizować koszty robocizny

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Niezwykle istotną kategorię kosztów w przedsiębiorstwie stanowią koszty robocizny. Koszty te, ponoszone w określonym przedziale czasowym, możemy analizować w różnych przekrojach (na określonych stanowiskach pracy, dla określonych zleceń produkcyjnych itp.). Dzięki temu uzyskujemy cenne informacje, niezbędne do zarządzania przedsiębiorstwem.

Właściwie przeprowadzona analiza kosztów robocizny może być pomocna m.in. w monitorowaniu liczby przepracowanych godzin i wartości robocizny dla wybranej grupy pracowników, na wybranych stanowiskach pracy czy też w wybranej jednostce organizacyjnej.

Premia za godziny nadliczbowe

W praktyce zazwyczaj za godziny przepracowane ponad podstawowy wymiar pracy płacona jest wyższa stawka godzinowa. Ta dodatkowa kwota jest często określana jako premia za godziny nadliczbowe. Premia ta może wynikać m.in. ze specyficznych wymagań klienta, który chce, aby praca została wykonana szybko czy też w określonym czasie, lub gdy w przedsiębiorstwie konieczne jest wykonanie pewnych projektów, których nie da się ukończyć bez pracy w godzinach nadliczbowych. W takiej sytuacji klient powinien zostać uprzedzony, że konieczne będą godziny nadliczbowe i że zostanie o­n obciążony ich kosztami. Można bowiem jednoznacznie stwierdzić, że premia za nadgodziny została spowodowana przez dane zadanie i w związku z tym stanowi koszt bezpośredni, który powinien zostać przypisany do zadania.

W innych okolicznościach koszt premii za nadgodziny jest traktowany jako koszt pośredni, nawet gdy premia jest płacona bezpośrednim robotnikom. Nie może o­n bowiem zostać określony za pomocą specyficznej jednostki kosztów.

Premie

Jeśli premia jest wypłacana za wykonanie określonego zadania, to może być do niego jednoznacznie przypisana. Stanowi zatem bezpośredni koszt robocizny. Jeśli jednak w systemie premiowania sumuje się wszystkie normy czasowe oraz liczby przepracowanych godzin za określony okres, a następnie oblicza się premię na podstawie tych sum, to premia jest zazwyczaj traktowana jako koszt pośredni.

Przerwy w pracy

Płatności za przerwy w pracy mają miejsce w sytuacji, gdy pracownik jest obecny w pracy i jest opłacany, lecz nie wykonuje żadnej produktywnej pracy. Przerwy w pracy mogą pojawiać się z różnych przyczyn (np. z powodu awarii maszyny, braku zleceń lub wyczerpania materiałów). Przerwy te powinny być rejestrowane, a kierownictwo powinno podejmować działania w celu ich zminimalizowania.


Branie pod uwagę przerw w pracy jest konieczne podczas uzgadniania sumy norm czasowych i łącznego czasu, którym zostały obciążone jednostki kosztów lub centra kosztów. Jeśli między tymi dwiema wartościami występują różnice, mogą o­ne być spowodowane właśnie wystąpieniem przerw w pracy. Wynagrodzenie za czas przerw w pracy jest traktowane w analizie wynagrodzeń jako koszty pośrednie.

Godziny pracy pośredniej

W praktyce występują sytuacje, w których wynagrodzenie wypłacane pracownikom bezpośrednim może być klasyfikowane jako wynagrodzenie pośrednie. Dla przykładu, mogą to być ogólne premie oparte na sumie norm czasowych oraz czasami premie za godziny nadliczbowe.

Inny przypadek, w którym wynagrodzenie pracowników bezpośrednio produkcyjnych może być traktowane jako wynagrodzenie pośrednie, dotyczy godzin pracy pośredniej. Są to godziny pracy bezpośrednich pracowników, którzy przejściowo zajmują się działaniami pośrednimi (np. czyszczeniem maszyny). W związku z tym koszty związane z tą pracą są traktowane jako robocizna pośrednia. Należy odróżnić tę sytuację od sytuacji pracowników pośrednio produkcyjnych, których cały czas pracy liczony jest jako pośredni.


Przykład 1

Analiza kosztów robocizny
Analiza wynagrodzeń dla centrum kosztów nr 58 wykazała następujące wartości płac brutto pracowników (tabela 1).

Tabela 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Określmy, które z przedstawionych wartości są bezpośrednimi kosztami robocizny, a które pośrednimi.
Nic nie wskazuje na to, że godziny nadliczbowe i premie mogą być określone przy użyciu jakiejkolwiek konkretnej jednostki kosztów. Premie za nadgodziny i wypłacone premie są kosztami pośrednimi, nawet w przypadku kwot wypłaconych pracownikom bezpośrednim. Wynagrodzenia można przedstawić w następujący sposób (tabela 2).

Tabela 2
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Nie byłoby właściwe przypisywanie premii za nadgodziny pracowników bezpośrednio produkcyjnych do jednostki kosztów, jeśli jednostka ta nie spowodowała konieczności pracy w nadgodzinach. W związku z tym premia jest traktowana jako koszt pośredni wszystkich jednostek wyprodukowanych w danym okresie.
Bezpośredni koszt robocizny w wysokości 50 100 zł może być jednoznacznie przypisany jednostkom kosztów i jednostki te zostaną nim obciążone na podstawie analizy arkuszy czasu pracy. Koszty pośrednie nie mogą zostać przypisane żadnym konkretnym jednostkom kosztów i będą podzielone pomiędzy wszystkie jednostki.


Przykład 2

Karty pracy
Pracownikowi zajmującemu się kalkulacją i analizą kosztów w firmie X dostarczono częściowo wypełnioną kartę pracy oraz kilka zapotrzebowań materiałowych (wzór 1). Jego zadaniem jest wypełnienie karty pracy i przedstawienie ostatecznych zysków lub strat związanych z tą pracą. Wskaźniki absorpcji ogólnych kosztów produkcji są następujące:
• centrum kosztów A: 8 zł za godzinę robocizny bezpośredniej,
• centrum kosztów B: 7 zł za godzinę robocizny bezpośredniej.
Ostateczna cena, jaką przedstawiono klientowi do zapłaty, była taka sama, jak cena wstępnie oszacowana.

Prawidłowo wypełnioną kartę pracy przedstawia wzór 2.

Wzór 1
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Renata Woźniak
ekspert w zakresie finansów i zarządzania
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wzrost limitu renty wdowiej z 5 637 zł do 12 569 zł – koniec z „niesprawiedliwością dla emerytów, którzy pracowali przez wiele lat i płacili uczciwie składki emerytalne”

Dnia 14 marca br. do Sejmu została złożona petycja w sprawie zmiany wysokości górnego limitu renty wdowiej – z trzykrotności najniższej emerytury, na trzykrotność średniej emerytury. Uwzględnienie powyższego postulatu przez ustawodawcę, spowodowałoby znaczący wzrost kwoty (z 5 637 zł do 12 569 zł), której przekroczenie skutkować będzie zmniejszeniem wysokości świadczenia przysługującego wdowom i wdowcom w ramach renty wdowiej, a w niektórych przypadkach (w przypadku znacznego przekroczenia ww. limitu) – całkowitą utratą prawa do renty wdowiej. Czy petycja ta, położy kres „niesprawiedliwości dla emerytów, którzy pracowali przez wiele lat i płacili uczciwie składki emerytalne”?

Niższe pensje dla osób bezdzietnych i posiadających wyłącznie jedno dziecko – Sejm pracuje nad podwójną składką emerytalną

W dniu 17 lutego br. do Sejmu trafiła petycja obywatelska mająca na celu wprowadzenie zmiany w systemie ubezpieczeń społecznych, polegającej na znacznym podwyższeniu składek na ubezpieczenie emerytalne (a tym samym – obniżeniu wynagrodzenia) dla osób, które nie posiadają dzieci lub mają wyłącznie jedno dziecko. Jak argumentuje autor petycji – zmiana taka, miałaby rozwiązać problem spadku dzietności w Polsce i pogarszającej się demografii, która przyczynia się do destabilizacji polskiego systemu emerytalnego. W sprawie tej, zdecyduje teraz komisja sejmowa i uczyni to już niebawem, bo – na najbliższym posiedzeniu, we wtorek 22 lipca 2025 r.

Nie zrobiliście tego na czas? Teraz musicie dopłacić do rachunków za prąd. Ta suma przyprawia o zawała serca

Ostatni dzwonek pobrzmiewał do końca czerwca, ale nie wszyscy zdążyli. To wtedy skończył czas na to, żeby rozliczyć się z pomocy, która zapewniała zamrożone stawki za prąd. Kto termin przegapił, zapłaci, i to słono. Spóźnialscy muszą zwrócić pieniądze. Szacuje się, że mogą to być kwoty sięgające nawet 50 tys. złotych nie licząc odsetek.

Nadchodzą rewolucyjne zmiany w świadectwie pracy? Chodzi o jedną rubrykę. Prezes UODO pisze do MRPiPS

Współczesny rynek pracy wymaga elastyczności, kompetencji i transparentności, a prawo musi podążać za zmianami społecznymi, technologicznymi ale co ciekawe czasami także za prywatnymi decyzjami pracowników. W tym wszystkim istotne znaczenie ma świadectwo pracy, którego wzór jest uregulowany jako załącznik do rozporządzenia Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 30 grudnia 2016 r. w sprawie świadectwa pracy (Dz.U. 2016 poz. 2292). Co zatem się zmieni?

REKLAMA

Koniec z oszukiwaniem w CV. Pracodawcy sprawdzą dyplom a uczelnie będą miały nowy obowiązek

Fałszywy dyplom w CV? Już wkrótce ten problem może odejść do lamusa. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego przygotowało projekt ustawy, który da pracodawcom narzędzie do weryfikacji wykształcenia kandydatów do pracy. To rewolucja w rekrutacji, która kończy z dotychczasową bezradnością pracodawców wobec przepisów o ochronie danych.

MOPS – jakie świadczenia przysługują osobom z niepełnosprawnością w 2025 roku? Sprawdź listę dodatków i zasiłków

Masz orzeczenie o lekkim, umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności i zastanawiasz się, jakie świadczenia możesz uzyskać z Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej (MOPS)? W 2025 roku katalog możliwego wsparcia obejmuje nie tylko pieniężne zasiłki i dodatki, ale również pomoc w postaci usług opiekuńczych, dofinansowań oraz wsparcia socjalnego. W tym poradniku znajdziesz pełną listę dostępnych świadczeń dla osób z niepełnosprawnością w 2025 roku, dowiesz się, jakie są warunki przyznania poszczególnych form pomocy i jakie dokumenty są wymagane. Wyjaśniamy też różnice między zasiłkiem stałym, pielęgnacyjnym, świadczeniem pielęgnacyjnym i innymi dodatkami, które można uzyskać z MOPS w zależności od stopnia niepełnosprawności i sytuacji życiowej.

Koniec wypłat chorobowego! Rewolucja w przepisach, która dotknie miliony Polaków. Jakie zmiany w wypłatach za L4?

Koniec wypłat chorobowego z pracy? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej szykuje rewolucyjne zmiany, które oznaczają ogromną zmianę dla pracowników, ale też dla przedsiębiorców. Nowe przepisy mają raz na zawsze zakończyć system, który obowiązuje od lat. Jakie zmiany w wypłatach za L4 czekają Polaków?

Upały w pracy – od 2027 roku nowe przepisy. Co musisz wiedzieć już dziś?

Rząd zapowiada zmiany w przepisach BHP. Od 1 stycznia 2027 r. pracodawcy będą musieli przestrzegać nowych zasad dotyczących pracy w wysokich temperaturach. Zanim jednak wejdą one w życie, już teraz warto znać swoje prawa.

REKLAMA

W co inwestować w 2025 roku? Mieszkania tracą na atrakcyjności, rośnie popularność lokali usługowych

Mieszkania wciąż dominują w portfelach inwestorów, ale ich rentowność spada. Coraz większym zainteresowaniem cieszą się mikro lokale usługowe – tańsze, łatwiejsze w zarządzaniu i znacznie bardziej dochodowe.

Rząd chce dać tylko 3% podwyżki w budżetówce. Związkowcy i pracodawcy grzmią: „To za mało!”

Rządowy wskaźnik wzrostu wynagrodzeń w sferze budżetowej na 2026 r. wywołał wspólny sprzeciw związkowców i pracodawców. Obie strony zgodnie oceniły zaproponowane 3% jako „zdecydowanie niewystarczające” i wzywają do natychmiastowej rewizji. Stawką jest jakość usług publicznych, stabilność zatrudnienia i bezpieczeństwo państwa.

REKLAMA