REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kiedy trzeba pamiętać o aktualizacji NIP

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Podatnicy, którzy posiadają Numer Identyfikacji Podatkowej, muszą aktualizować dane objęte zgłoszeniem identyfikacyjnym, jeśli ulegają o­ne zmianie. Za niedopełnienie tego obowiązku grożą kary.


Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.) podatnicy zobowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego. Zgłoszenia takiego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgłoszenie identyfikacyjne

Starając się o nadanie NIP, podatnik musi złożyć do właściwego urzędu skarbowego zgłoszenie identyfikacyjne, w którym musi podać ściśle określone dane. Osoby fizyczne muszą podać m.in. nazwisko, imiona, imiona rodziców, datę i miejsce urodzenia, płeć, nazwisko rodowe, obywatelstwo lub obywatelstwa, adres miejsca zamieszkania, adres miejsca zameldowania na pobyt stały lub czasowy, rodzaj i numer dowodu tożsamości oraz numer ewidencyjny PESEL. Przedsiębiorcy podają w takim zgłoszeniu dane bardziej szczegółowe.

Jeśli którakolwiek z danych ulega zmianie, np. wymieniamy dowód osobisty na nowy lub zmieniamy rachunek bankowy (a podaliśmy go w zgłoszeniu identyfikacyjnym), należy o tym fakcie zawiadomić organ skarbowy składając zgłoszenie aktualizacyjne. Robi się to na takim samym formularzu jak zgłoszenie identyfikacyjne, dla osób fizycznych jest to NIP-3, zaznaczając w odpowiednim kwadracie – aktualizacja.

Obowiązkowi ewidencyjnemu, a także obowiązkowi posiadania NIP, podlegają osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych przepisów są podatnikami. Numer podatkowy muszą także posiadać zakłady (oddziały) osób prawnych oraz płatnicy podatków, a także podmioty będące płatnikami składek na ubezpieczenia społeczne lub ubezpieczenia zdrowotne.

Obowiązki podatników

Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Ważne jest to, że aktualizację trzeba złożyć we właściwym terminie, a nie dowolnym czasie odpowiadającym podatnikowi.

W niektórych przypadkach obowiązki aktualizacyjne mogą zostać wypełnione za podatnika za pośrednictwem innych organów. I tak np. podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych, dla których płatnikiem jest organ emerytalny lub rentowy, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem tego płatnika. Płatnik jest zobowiązany przekazać zgłoszenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie 7 dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia.

Również podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych nieprowadzący działalności gospodarczej, dla których obowiązek aktualizowania danych wynika z faktu otrzymania dowodu osobistego, mogą dokonać zgłoszenia aktualizacyjnego za pośrednictwem organu wydającego dowód osobisty. Organ ten zobowiązany jest do poinformowania podatnika o obowiązku złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego oraz do przekazania zgłoszenia naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika w terminie 7 dni od dnia złożenia przez podatnika tego zgłoszenia.

Kary za brak aktualizacji

Niestety osoby, które zapomną o obowiązku aktualizacji danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym NIP, mogą zostać ukarane. W przypadku niezłożenia aktualizacji w wyznaczonych terminach organy podatkowe wszczynają postępowanie karne skarbowe nakładając na podatnika karę przewidzianą w kodeksie karnym skarbowym. Podatnik, który nie wywiązuje się z obowiązku aktualizacji danych, podlega karze grzywny. Taką sankcję przewiduje art. 81 par. 1 pkt 1 k.k.s. W praktyce kara grzywny może być wymierzona w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotnej wysokości najniższego miesięcznego wynagrodzenia. Aktualnie, przy minimalnym wynagrodzeniu wynoszącym 899,10 zł, kara grzywny może być wymierzona w wysokości od 89,91 zł do 17 982 zł.

4 KROKI
Jak uzyskać NIP za pośrednictwem płatnika
1 Płatnik pobiera druki z urzędu
Płatnicy są zobowiązani do zaopatrzenia się w formularze zgłoszeń w urzędzie skarbowym właściwym ze względu na ich siedzibę.

2 Płatnik dostarcza formularz
Płatnik w terminie 7 dni od dnia potrącenia pierwszej zaliczki na podatek dochodowy lub od dnia złożenia oświadczenia w sprawie rozliczenia rocznego dostarcza podatnikowi formularz zgłoszenia identyfikacyjnego.

3 Podatnik wypełnia formularz
W terminie 14 dni od dnia otrzymania formularza zgłoszenia podatnik powinien złożyć płatnikowi zgłoszenie identyfikacyjne.

4 Płatnik przekazuje zgłoszenie do urzędu
Płatnik jest zobowiązany przekazać, w tym za pośrednictwem placówki pocztowej operatora publicznego, zgłoszenie identyfikacyjne naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu dla podatnika, w terminie 14 dni od dnia złożenia formularza zgłoszenia przez podatnika.

SŁOWNIK

NIP – numer identyfikacji podatkowej. Jest numerem niepowtarzalnym i jednym dla danego podmiotu, który ma go identyfikować dla celów podatkowych. Nadawany na cały okres bytu danego podmiotu lub na całe życie. NIP jest zestawem cyfr tak dobranych, iż wyklucza powtórzenie się takiej samej kombinacji dla dwóch różnych podmiotów. Podatnicy podają NIP na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru zobowiązane są organy podatkowe lub celne.

W JAKIM TERMINIE AKTUALIZOWAĆ NIP
Podatnicy zgłoszenie aktualizacyjne składają do właściwego naczelnika urzędu skarbowego w odpowiednich terminach:
• podatnicy podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego – nie później niż w terminie 14 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych,
• pozostali podatnicy – nie później niż w terminie 30 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych (z pewnymi zastrzeżeniami),
• podatnicy będący wyłącznie podatnikami podatków stanowiących dochody budżetów gmin – wraz ze złożeniem pierwszej w roku podatkowym deklaracji podatkowej lub w terminie dokonania pierwszej w roku podatkowym wpłaty podatku.

KIEDY AKTUALIZOWAĆ

Przy każdej zmianie danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym należy składać w urzędzie skarbowym aktualizację NIP.

JAK AKTUALIZOWAĆ

Zgłoszenie aktualizacyjne składa się na takim samym formularzu jak zgłoszenie identyfikacyjne, zaznaczając tylko, że jest to aktualizacja.

JAKIE GROŻĄ KARY

Za niezaktualizowanie NIP grozi kara grzywny w granicach od jednej dziesiątej do dwudziestokrotności najniższego miesięcznego wynagrodzenia.

Czy termin aktualizacji liczy się od zmiany danych
Prowadzę działalność gospodarczą. W roku bieżącym zamierzam zmienić miejsce zamieszkania, o czym powinienem zawiadomić m.in. organ podatkowy. Do zgłoszenia aktualizacyjnego składanego do organu podatkowego mam obowiązek dołączyć kopie dokumentów potwierdzających informacje objęte zgłoszeniem, w szczególności: wypis z Krajowego Rejestru Sądowego i zaświadczenie o numerze identyfikacyjnym REGON. Czy 14-dniowy termin na dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego zaczyna biec od daty zaistnienia zmiany?
Tak
Podatnicy mają obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego we właściwym urzędzie skarbowym w odpowiednim terminie. Przepisy dość precyzyjnie określają terminy aktualizacji danych od dnia zaistnienia zmiany, jednak podstawowym terminem, jaki trzeba określić, aby wypełnić obowiązki aktualizacyjne, jest właśnie termin zaistnienia zmian powodujący obowiązek aktualizacyjny. W odniesieniu do różnych danych pojęcie dzień zaistnienia zmiany może być odmiennie określany. W odniesieniu do adresu zamieszkania, jego zmiana następuje w dniu faktycznej zmiany miejsca zamieszkania, zatem ten dzień będzie traktowany jako dzień, w którym zmiana zaistniała. Aktualizacja ograniczona jest do danych objętych zgłoszeniem i tylko w tym zakresie należy dokonywać aktualizacji.


Czy o nowym wspólniku trzeba informować
Zmieniamy wspólników w spółce jawnej. Czy taką zmianę należy podać w zgłoszeniu aktualizacyjnym NIP?
Tak
Ogół praw i obowiązków wspólnika spółki osobowej może być przeniesiony na inną osobę tylko wtedy, gdy umowa spółki tak stanowi oraz tylko po uzyskaniu pisemnej zgody wszystkich wspólników, chyba że umowa spółki stanowi inaczej. W przypadku przeniesienia ogółu praw i obowiązków wspólnika na inną osobę, za zobowiązania występującego wspólnika związane z uczestnictwem w spółce osobowej i zobowiązania tej spółki osobowej odpowiadają solidarnie występujący wspólnik oraz wspólnik przystępujący do spółki.
Rozwiązanie spółki należy odróżnić od wystąpienia wspólnika. To ostatnie jest zdarzeniem prawnym powodującym, że wspólnik traci swoje członkostwo w spółce, ale spółka istnieje nadal. Zatem zmiana udziałowców w spółce jawnej nie powoduje ustania bytu prawnego spółki. Pociąga jednak za sobą obowiązek aktualizowania danych objętych zgłoszeniem identyfikacyjnym przez dokonanie zgłoszenia aktualizacyjnego do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.


Podstawa prawna
• Art. 9 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t.j. Dz.U. z 2004 r. nr 269, poz. 2681 z późn. zm.).

Ewa Matyszewska
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

REKLAMA

Nowa ustawa o stażach zmienia zasady gry – koniec darmowych praktyk?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów i praktykantów?

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

Jest decyzja! 10 listopada dniem wolnym od pracy. Jednak nie dla wszystkich

Premier zdecydował, że 10 listopada 2025 roku będzie dniem wolnym od pracy dla urzędników państwowych. Dzięki tej decyzji pracownicy służby cywilnej będą mieli czterodniowy weekend, który potrwa od soboty 8 listopada do wtorku 11 listopada, czyli Narodowego Święta Niepodległości. Oto szczegóły.

REKLAMA

Nowy urlop w Kodeksie pracy. 105 dni wolnego płatnego w 100 proc. Sprawdź, komu przysługuje!

W 2025 roku wprowadzono do Kodeksu pracy nowy rodzaj urlopu, który przeznaczony jest dla rodziców wcześniaków oraz dzieci, które po urodzeniu wymagają dłuższego pobytu w szpitalu. Maksymalny czas jego trwania wynosi 15 tygodni. Oto szczegóły.

Dokumentacja medyczna na komisję. Jakie dokumenty są potrzebne do uzyskania orzeczenia o niepełnosprawności?

Uzyskanie orzeczenia o niepełnosprawności to nie tylko formalność, ale często warunek otrzymania świadczeń, ulg podatkowych czy zniżek komunikacyjnych. Żeby komisja mogła wydać decyzję, potrzebujesz pełnej i aktualnej dokumentacji medycznej. Sprawdź, jakie dokumenty musisz przygotować, gdzie je zdobyć i dlaczego ich kompletność ma kluczowe znaczenie dla szybkiego rozpatrzenia wniosku.

REKLAMA