REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak przygotować budżet gotówkowy

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Właściwe zarządzanie gotówką nabiera szczególnego znaczenia w warunkach inflacji i relatywnie wysokiego oprocentowania kredytu, choć w innych warunkach także jest niezbędne dla firmy prowadzącej racjonalną gospodarkę pieniężną.

Niedobór gotówki może prowadzić do zaniechania realizacji rentownych projektów inwestycyjnych, do niezdolności do utrzymania odpowiedniego poziomu zapasów, a także może stać się jedną z przyczyn obniżenia płynności finansowej.

Zarządzanie środkami pieniężnymi, czyli popularnie mówiąc – gotówką firmy, sprowadza się do dwóch kwestii:
• zarządzania strumieniami wpływów i wydatków oraz
• określenia optymalnego poziomu gotówki.


Zarządzanie strumieniami wpływów i wydatków opiera się na regułach tworzenia oraz modyfikacji budżetów gotówkowych, czyli krótkookresowych planów wpływów i wydatków pieniężnych. Głównym zadaniem budżetowania jest określenie z góry, w których odcinkach czasu firma może się spodziewać niedoboru, a w których nadwyżki pieniężnej, czyli dla których podokresów bieżące cash flow będzie ujemne, a dla których dodatnie. W takich planach na koniec każdego podokresu (np. na koniec miesiąca, dekady czy nawet dnia) po zróżnicowaniu wpływów i wydatków określany jest stan środków pieniężnych według reguły: stan początkowy gotówki + strumień wpływów – strumień wydatków = stan końcowy gotówki


Reguła ta może być oczywiście potraktowana jako równanie ukazujące po prostu stan zasobów pieniężnych, ale można też potraktować ją jako wyznacznik elastycznego planowania, tzn. ewentualnej modyfikacji przyszłych (spodziewanych) strumieni wpływów i wydatków. Warunkiem takiego podejścia jest możliwość określenia stanu gotówki na poziomie racjonalnie uzasadnionym czy – jak się niekiedy mówi – optymalnym.

Jak więc widać, oba zagadnienia zarządzania gotówką (sterowanie strumieniami wpływów i wydatków oraz poziom zasobów gotówki) ściśle się ze sobą wiążą.

Dalej zaprezentowano przypadek (przykład 1), w którym najpierw na podstawie założeń planistycznych stworzono półroczny budżet gotówki, a następnie, chcąc zredukować skalę zaciąganego kredytu, dokonano modyfikacji budżetu bazowego w dwóch wariantach (przykłady 2 i 3).


Przykład 1
Utworzenie budżetu gotówki (bazowego)
Firma Z sporządza budżet gotówkowy w okresie od lipca do grudnia (czyli w miesięcznych podokresach), opierając się na następujących założeniach (wszystkie dane w tys. zł):
• prognoza sprzedaży dla kolejnych miesięcy:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
– wpływy ze sprzedaży następują w trzech częściach,
– 18% miesięcznej sprzedaży wpływa w miesiącu bieżącym,
– 60% miesięcznej sprzedaży wpływa z miesięcznym opóźnieniem,
– 20% miesięcznej sprzedaży wpływa z dwumiesięcznym opóźnieniem,
– 2% miesięcznej sprzedaży traktuje się jako należności nieściągalne,
• w październiku przewiduje się sprzedaż maszyny za 15 000,
• koszty zużytych materiałów stanowią 65% wartości sprzedaży:
– materiały są kupowane z dwumiesięcznym wyprzedzeniem,
– płatność za materiały: 30% w miesiącu zakupu, 70% w miesiącu następnym,
• minimalna kwota wypłaconych wynagrodzeń miesięcznych wynosi 7000,
– gdy miesięczna sprzedaż przekracza 20 000, kwota wynagrodzeń powiększa się o 10% od nadwyżki w wartości sprzedaży,
• koszty handlowe stanowią 3% wartości sprzedaży,
• opłaty leasingowe wynoszą 1600 miesięcznie,
• gotówkowe koszty ogólnego zarządu wynoszą 300 miesięcznie,
• wydatki związane z bieżącymi naprawami i konserwacją wynoszą 100 miesięcznie,
• oszacowanie podatków:
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
• pozostałe koszty (gotówkowe) zakłada się na poziomie 0,5% wartości sprzedaży,
• w listopadzie ma nastąpić zakup maszyn za kwotę 35 000,
– płatność 15 000 w momencie zakupu, pozostała część (20 000) w miesiącu następnym,
• stan gotówki 1 lipca wynosi 3000,
– minimalny stan gotówki na koniec lipca, sierpnia, września i października powinien wynosić 2500, w pozostałych miesiącach – 2000,
• dostępny kredyt bankowy jest oprocentowany w wysokości 2% miesięcznie.

W tabeli 1 zestawiono wpływy i wydatki, w tabeli 2 – budżet gotówki.

Tabela 1. Wpływy i wydatki – wariant bazowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 2. Budżet gotówki– wariant bazowy
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Oprocentowanie 2%.
W górnej części tabeli 2 obliczony jest stan gotówki na koniec miesiąca, co – jak widać – już w lipcu daje wielkość ujemną, czyli prowadzi do konieczności zaplanowania pożyczki w okresie tego miesiąca. Analogiczna sytuacja pojawia się w grudniu.

Aby zredukować skalę pożyczek, dokonano modyfikacji założeń, przyjmując określone ścieżki możliwego postępowania. Każda z opcji zacznie działać od 1 lipca (przykład 2 i 3).


Przykład 2
Modyfikacja budżetu gotówki – windykacja należności
Utworzenie działu windykacji należności pozwoli przyspieszyć spływ należności przeterminowanych. Ocenia się, że w wyniku pracy nowej komórki dotychczas występująca utrata wpływów, wynosząca 2%, zmniejszy się do 1%. Spływ należności z dwumiesięcznym opóźnieniem zostanie zmniejszony z 20% do 10%. Nowy rozkład spływu należności:
• 18% miesięcznej sprzedaży spłynie w miesiącu bieżącym,
• 71% miesięcznej sprzedaży spłynie z miesięcznym opóźnieniem,
• 10% miesięcznej sprzedaży spłynie z dwumiesięcznym opóźnieniem,
• 1% miesięcznej sprzedaży będzie traktowany jako należności nieściągalne.
Działalność działu windykacji należności będzie kosztować firmę 50 tys. zł miesięcznie.

W tabeli 3 wielkości zmodyfikowane w stosunku do wariantu bazowego znajdują się w wierszach wyróżnionych pogrubioną ramką.

Tabela 3. Wpływy i wydatki – windykacja należności
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Tabela 4. Budżet gotówki – windykacja
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W wyniku wprowadzonych zmian konieczna do zaciągnięcia pożyczka (w skali całego półrocza) jest o połowę niższa niż w budżecie bazowym.

Przykład 3
Modyfikacja budżetu gotówki – odroczenie zobowiązań
Odroczenie płatności zobowiązań wobec części dostawców, czyli kredyt kupiecki, ma zastąpić pożyczkę bankową. Założono, że (wartościowo biorąc) u 1/2 dostawców, którym płacono z miesięcznym opóźnieniem, można przesunąć płatności o kolejny miesiąc. W tym przypadku należy się liczyć z odsetkami naliczanymi przez dostawców w wysokości 0,06% za każdy dzień zwłoki. Przesunięcie płatności może dotyczyć tylko pełnych miesięcy.

Tabela 5. Wpływy i wydatki – odroczenie zobowiązań
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W tym wariancie nastąpiło jedynie przesunięcie wydatków z początkowych miesięcy na miesiące następne (dotyczy to także grudnia). Przy czym płatność zobowiązań odroczono tylko w takiej kwocie, w jakiej było to niezbędne do zachowania na koniec danego miesiąca poziomu (stanu) gotówki uznanego za bezpieczny.
Budżet gotówki tego wariantu przedstawia tabela 6. Praktycznie w okresie budżetowanego półrocza niemal nie ma potrzeby zaciągania pożyczki. Niemniej jednak skala wydatków jest większa o naliczone odsetki, co pokazano w ostatnim wierszu tabeli 5.

Tabela 6. Budżet gotówki – odroczenie zobowiązań
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Wydaje się, że ostatni wariant modyfikacji budżetu gotówki jest najkorzystniejszy – nie ma tu potrzeby zaciągania pożyczki bankowej, zastępuje ją tańszy kredyt kupiecki (choć jego skala w okresie półrocza jest większa niż pożyczka w wariancie bazowym). Budżet w okresie półrocza pozwala zachować równowagę pieniężną oraz utrzymać bezpieczny stan gotówki na koniec poszczególnych miesięcy.


Dalsze postępowanie w procesie budżetowania powinno polegać na możliwie dokładnym określeniu kosztochłonności każdego z wariantów oraz w związku z tym – na oszacowaniu wpływu analizowanych zmian na rentowność w poszczególnych podokresach. Można wreszcie sugerować zastosowanie mieszanki opisanych wariantów, czyli połączenie różnych opcji w zależności od tego, jak kształtuje się sytuacja w każdym z kolejnych miesięcy.

Jacek Kowalczyk
ekspert w zakresie finansów, wykładowca na Wydziale Zarządzania UW
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA