REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty płatnicze dla firm

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Karty płatnicze, jakie wydawane są obecnie przez banki, nie stanowią już oferty skierowanej tylko do klientów indywidualnych. W ofercie produktów skierowanych do klientów instytucjonalnych, m.in. takich banków jak: Citibank Handlowy, ING Bank Śląski, PKO BP, Bank Pekao S.A., Raiffeisen Bank Polska, znajdziemy propozycje kart płatniczych przygotowanych specjalnie dla przedsiębiorstw.
Karty kredytowe oferowane dla przedsiębiorstw przeznaczone są do pokrywania wydatków służbowych pracowników firm. Wydatki te związane mogą być m.in. z wydatkami na podróże, rachunkami w restauracjach, reprezentacją, paliwem, materiałami biurowymi, noclegami w hotelach itp. Zalet użytkowania wyżej wymienionych kart jest wiele, m.in.: zastępują zaliczki gotówkowe, ułatwiają kontrole wydatków służbowych, a nawet pozwalają na automatyczne księgowanie na kontach kosztowych wydatków dokonanych przy ich użyciu (w tym celu wykorzystywane są wyciągi elektroniczne, które importowane są do systemów finansowo-księgowych).

Operacje wykonawcze za pomocą tych kart mogą odbywać się z powodzeniem zarówno w rzeczywistości, jak i wirtualnie – przez sieć internet, oczywiście za zgodą przedsiębiorstwa (np.: rezerwacje przelotów, przejazdów, hoteli, samochodów itp.). Rozliczenia związane z kartami, oferowane przez banki, to w przypadku kart typu charge – księgowanie transakcji na rachunku firmy raz w miesiącu kwotą zbiorczą, oraz w przypadku kart typu debet – to codzienne księgowanie transakcji w ciężar rachunku firmy.

Karty kredytowe umożliwiają dokonywanie transakcji oraz wypłaty gotówki we wszystkich placówkach akceptujących danego typu karty (np.: Visa, Visa Elektron, Mastercard, Maestro). Teoretycznie nie mają określonego czasu (po wygaśnięciu okresu ważności karta jest automatycznie odnawiana) i zasięgu działania, można się nimi posługiwać w każdym miejscu na świecie, gdzie są honorowane przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu.

Oprócz wymienionych podstawowych funkcji tych kart, w zależności od banku, oferowane są inne dodatkowe funkcje – m.in. takie jak: ubezpieczenie opóźnienia w podróży (np. przy spełnieniu określonych warunków użytkownik karty może otrzymać kwotę około 120 zł za każdą godzinę opóźnienia lotu); ubezpieczenie bagażu (od opóźnienia i zaginięcia); ubezpieczenie dokumentów; ubezpieczenie kosztów prawnych, ubezpieczenie środka transportu, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie od nieupoważnionego użycia karty, ubezpieczenie od rabunku gotówki, zniżki dla użytkowników kart, pomoc medyczna, wydanie karty zastępczej, pomoc przy utracie karty, ubezpieczenie od nieuczciwego wykorzystania karty służbowej przez pracownika itp.

Karty debetowe

oferowane dla przedsiębiorstw,
przeznaczone są dla pracowników wszystkich szczebli zatrudnienia w przedsiębiorstwach, są kartami płatniczymi służącymi do pokrywania wydatków służbowych. Wydatki, tak jak w przypadku kart kredytowych, związane mogą być m.in. z podróżami, pokrywaniem rachunków w restauracjach, reprezentacją, paliwem, materiałami biurowymi, noclegami w hotelach itp. Karty debetowe umożliwiają dokonywanie transakcji oraz wypłaty gotówki we wszystkich placówkach akceptujących danego typu karty (podobnie jak w przypadku kart kredytowych, z tą jednak różnicą, że placówek akceptujących karty debetowe jest mniej i nie możemy przy ich użyciu dokonywać zakupów w internecie).

Zalety użytkowania tych kart pokrywają się z zaletami użytkowania kart kredytowych, przyczyniają się o­ne m.in. do: wykluczenia niedogodności związanych z wypłatą i rozliczaniem zaliczek gotówkowych; ułatwień przy kontroli kosztów oraz eliminacji manualnych księgowań na kontach kosztowych wydatków dokonanych przy ich użyciu. Z karty debetowej można korzystać przez 24 godziny na dobę i 7 dni w tygodniu. Karty tego typu mogą działać jako standardowe – podłączone do jednego rachunku firmy, oraz jako zaliczkowe – podłączone do kilku rachunków pomocniczych firmy, gdzie zarządzanie zaliczkami dla pracowników oparte jest na systemie bankowości elektronicznej. Firma może, dzięki połączeniu kart z rachunkami pomocniczymi, ustalać różne limity wydatków oraz limity wypłat dla poszczególnych pracowników.

Poniżej znajduje się przykładowy schemat działania kart debetowych zaliczkowych (gdzie pracownicy dokonują wydatków do wysokości sald na subkontach), jaki funkcjonuje w rzeczywistości w jednym z wyżej wymienionych banków:















Karty debetowe, analogicznie jak karty kredytowe, oferują wiele dodatkowych funkcji – m.in. takich jak: ubezpieczenie opóźnienia w podróży; ubezpieczenie bagażu; ubezpieczenie dokumentów; ubezpieczenie kosztów prawnych, ubezpieczenie środka transportu, ubezpieczenie od następstw nieszczęśliwych wypadków, ubezpieczenie od nieupoważnionego użycia karty, ubezpieczenie od rabunku gotówki, zniżki dla użytkowników kart, pomoc medyczna, wydanie karty zastępczej, pomoc przy utracie karty, ubezpieczenie od nieuczciwego wykorzystania karty służbowej przez pracownika itp. Ponadto w niektórych bankach w przypadku kart debetowych istnieje możliwość wybrania waluty rozliczeniowej (EUR lub USD).

Przedpłacone karty płatnicze (Karty Prepaid),

podobnie jak karty debetowe i kredytowe, mogą być używane do dokonywania zakupów w punktach usługowo-handlowych oraz do podejmowania środków z bankomatów (czyli we wszystkich punktach akceptujących dany typ karty, np.: Visa, Visa Elektron, Mastercard, Maestro). Użytkownicy takich kart nie są zobligowani do posiadania rachunku bankowego w banku wystawiającym kartę i jest o­na wydawana praktycznie od ręki.

W przypadku kradzieży lub zaginięcia karty istnieje możliwość jej zastrzeżenia poprzez centrum telefoniczne dostępne przez 24 godziny na dobę, a dodatkowo za pośrednictwem cell center można również sprawdzić bieżące saldo karty i ostatnio wykonane operacje. Cechy te czynią karty przedpłacone produktem elastycznym, który stanowi odpowiedź na potrzeby klientów instytucjonalnych, a jednocześnie zapewnia bezpieczeństwo na poziomie kart debetowych i kredytowych. Karty Prepaid służą do dokonywania transakcji na terenie Polski, a każda transakcja przed jej dokonaniem wymaga akceptacji i zatwierdzenia przez bank. Cecha ta przyczynia się do eliminacji ryzyka związanego z użyciem karty przez osobę nieupoważnioną. Transakcje dokonywane tego typu kartami mogą odbywać się telefonicznie, drogą pocztową lub przez internet.

Karty te, podobnie jak inne karty wydawane przez banki, posiadają z góry określony termin ważności, w którym można zasilać kartę wielokrotnie. Po przekroczeniu terminu ważności w przypadku niektórych kart mogą o­ne zostać automatycznie odnowione. Limity na kartach, wynoszące przeważnie od kilkudziesięciu do kilku tysięcy złotych, uzależnione są od dyspozycji klienta. Zasilenia wykonywane są na podstawie przesyłanego wyłącznie przez klienta banku, pliku elektronicznego z informacją o limitach poszczególnych kart oraz przelewu na kwotę równą sumie wszystkich wykazanych zasileń.

Takie rozwiązanie pozwala zarówno na oszczędność czasu, jak i kosztów związanych z wykonaniem wielu przelewów. Istotnym elementem jest również możliwość umieszczenia na kartach własnego wzoru graficznego konkretnego klienta banku, co przyczynia się do tego, że logo danej firmy jest widoczne wszędzie tam, gdzie używana jest karta (wpływa to na wzrost postrzegalności danego przedsiębiorstwa na rynku).

Spośród kart przedpłaconych można wyróżnić kilka ich typów:

Karty lojalnościowe – przyznawane w ramach programów lojalnościowych; mogą być nagrodami lub służyć jako narzędzie motywowania posiadaczy kart do sprzedawania lub kupowania produktów danej firmy; mogą być zasilane jednorazowo lub np. na podstawie zgromadzonych punktów.

Karty promocyjne – mogą być załączane jako bonus do produktów lub rozsyłane do nabywców danego produktu; na kartach nie ma imienia i nazwiska posiadacza – nie są personalizowane; karta tego typu może być użyta bezpośrednio po aktywacji przez osobę, która ją posiada; stanowią o­ne dobre rozwiązanie prowadzące do eliminacji kosztów i problemów logistycznych związanych z dystrybucją tradycyjnych nagród rzeczowych.

Elektroniczne Bony Towarowe – stanowią alternatywę dla tradycyjnych papierowych bonów towarowych, jakie otrzymują pracownicy wielu firm, m.in. w ramach nagród świątecznych; możliwości realizacji (około 6 razy większe niż w przypadku papierowych bonów) to punkty handlowo-usługowe, gdzie akceptowane są karty płatnicze; wydawane są na okaziciela lub imiennie, a ich termin realizacji wynosi do 36 miesięcy; dany pracodawca odnosi korzyść z oprocentowania rachunku, na który przekazuje środki do wykorzystania dla swoich pracowników; aktywacja następuje po otrzymaniu bonów przez pracowników, przez co utrata nieaktywnych kart nie pociąga za sobą żadnego ryzyka i dzięki temu dystrybucja może odbywać się przez bank na adresy domowe pracowników danej firmy; właściciel takiego bonu nie musi dokonywać zakupów za określoną kwotę, może wykorzystywać go wielokrotnie w ramach określonej kwoty.

Karty stypendialne – przeznaczone są do przekazywania stypendiów; umożliwiają pełną kontrolę uczelni nad wypłatami stypendiów, a także ograniczenie czasu i kosztów związanych z utrzymywaniem kas i dokonywaniem przelewów; dla studentów ograniczają koszty związane z prowadzeniem rachunków bankowych oraz stanowią oszczędność czasu związanego z oczekiwaniem w kolejkach do kas.

Karty zasiłkowe – służą jako forma wypłaty różnego rodzaju regularnych płatności, jak np.: renty rodzinne, zasiłki dla bezrobotnych, zasiłki pielęgnacyjne itp.; skierowane są do wszelkiego rodzaju organizacji wypłacających pieniężne świadczenia socjalne; pozwalają znacznie zredukować koszty związane z realizacją takich wypłat.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.


Michał Hartmann
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Oddają mieszkanie w zamian za dożywotnią rentę. Tyle pieniędzy dostają co miesiąc

Coraz wyższe rachunki za prąd, za ogrzewanie, coraz droższa żywność i leki, które kosztują majątek. Polskim emerytom coraz trudniej wiązać koniec z końcem. To dlatego niektórzy z nich decydują się na oddanie mieszkania w zamian za dożywotnią rentę? Jak na tym wychodzą. Ile wynosi comiesięczny zastrzyk gotówki, który trafia na ich konto?

Cyfrowe nawyki w pracy i w życiu osobistym: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

W dobie pracy zdalnej, cyfrowych komunikatorów i automatyzacji procesów biznesowych coraz częściej kontakt zawodowy sprowadza się do wiadomości tekstowych, powiadomień czy potwierdzeń, a prawdziwa rozmowa zostaje odsunięta na dalszy plan. Dzień Bez Maila, "święto" nietypowe, które było obchodzone 24 października, stało się symboliczną okazją, by zatrzymać się na moment, przemyśleć swoje cyfrowe nawyki i zadać pytanie: czy technologia nas zbliża, czy może oddala?

Nie pozwól, by niezrealizowane świadczenie w postaci pieniędzy z ZUS po bliskim zmarłym przepadło

Wielu Polaków nie wie, że po śmierci bliskiej osoby można otrzymać pieniądze, które zmarły miał jeszcze do odebrania z ZUS. To tzw. niezrealizowane świadczenie – czyli należność, której osoba uprawniona nie zdążyła pobrać przed śmiercią. Warto sprawdzić, komu i na jakich zasadach przysługuje ta wypłata.

Obligacje skarbowe (oszczędnościowe) - w listopadzie 2025 r. kolejne cięcie oprocentowania. Do końca października można jeszcze kupić obligacje z wyższymi odsetkami

Po obniżkach oprocentowania obligacji skarbowych (detalicznych - oszczędnościowych) w maju, czerwcu, sierpniu i październiku 2025 r. - w listopadzie kolejny raz w tym roku Ministerstwo Finansów tnie (o 0,25 pkt proc.) odsetki nowych emisji tych obligacji.

REKLAMA

Czy można fajerwerkami świętować Dzień Niepodległości 11 listopada? Są za to kary czy nie?

Jeżeli ktoś ma pomysł obchodzić z hukiem – i to dosłownie – Święto Niepodległości, które już niebawem, bo do 11 listopada pozostało niewiele dni, powinien przemyśleć sposób świętowania i podejść do używania fajerwerków czy petard w ten dzień ostrożnie. Niewłaściwe użycie fajerwerków w Dzień Niepodległości może bowiem grozić karami.

Co dalej z branżą IT? Brak doświadczenia i umiejętności pracowników przy wdrożeniu CI/CD: czy to ten obszar jest przyszłościową i lukratywną pracą?

Co dalej z branżą IT? Okazuje się, że nie konieczne kluczową rolę na rynku pracy i gospodarczym odgrywa sztuczna inteligencja (AI) a CI/CD (Continuous Integration / Continuous Delivery) jak i DevOps - to one znajdują się obecnie w pierwszej piątce obszarów, w których firmy wykorzystują oprogramowanie open source. Istotą praktyk CI/CD jest automatyzacja procesów integracji zmian wprowadzanych w kodzie i dostarczania oprogramowania do środowiska produkcyjnego. Działanie to ma na celu zwiększenie efektywności podczas wytwarzania i ulepszania oprogramowania.

Symbole 01-U do 12-C w orzeczeniu o niepełnosprawności – pełna lista z wyjaśnieniami. Nowe zasady orzekania 2025

Masz orzeczenie o niepełnosprawności? Zwróć uwagę nie tylko na stopień: lekki, umiarkowany czy znaczny. Najwięcej mówią symbole od 01-U do 12-C. To one decydują o ulgach, dofinansowaniach z PFRON i prawach, z których możesz korzystać. Od połowy 2025 roku obowiązują nowe zasady orzekania. Zobacz, co się zmieniło i jak odczytać swój symbol.

Dzieci z autyzmem, porażeniem mózgowym, ciężko chorzy dorośli: komisje uzdrawiają na potęgę. Nikt nie jest bezpieczny

Czy w Polsce naprawdę "uzdrawia się" chorych decyzją komisji? System orzekania o niepełnosprawności niekiedy przypomina loterię. ZUS i powiatowe zespoły orzekające potrafią w kilka minut odebrać prawo do renty, a rodzice dzieci z autyzmem słyszą, że ich dzieci… wyzdrowiały. Najwyższa Izba Kontroli ostrzega: tysiące decyzji mogło zostać wydanych niezgodnie z prawem.

REKLAMA

Wydatki na psychoterapię można rozliczyć w zeznaniu podatkowym. MF potwierdza to w wydanej interpretacji indywidualnej

Czy pieniądze wydane na usługi medyczne, z których ubezpieczeni korzystają na rynku prywatnym można odzyskać? Niestety rządzący nie dotrzymali swojej obietnicy wyborczej, jednak szansa w tym zakresie pojawia się na gruncie rozliczeń podatkowych. Ale czy dla każdego?

Niezwykli ludzie. Jak wzbogacać kulturę organizacji dzięki talentom osób z niepełnosprawnością?

Najważniejszym kapitałem każdej organizacji są ludzie – to oni kształtują kulturę, rozwój i pozycję firmy na rynku. Dobrze dobrany zespół udźwignie ogromne wymagania, często przewyższając pokładane w nich oczekiwania, natomiast niewłaściwie dobrany lub źle zarządzany – może osłabić firmę i jej relacje z klientami. Integralnym elementem dojrzałej kultury organizacyjnej staje się dziś świadome włączanie różnorodności, w tym także osób z niepełnosprawnością.

REKLAMA