REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Klienci coraz chętniej robią zakupy w internetowych sklepach

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

INFORMATYKA NAJWAŻNIEJSZY JEST CZAS REALIZACJI ZAMÓWIENIA

Klienci coraz chętniej robią zakupy w internetowych sklepach

Rośnie zainteresowanie zakupami w internecie. Płatności są dokonywane najczęściej przelewem i przy odbiorze. Najchętniej w sieci kupowane są książki, płyty i sprzęt elektroniczny.

Sklepom internetowym mamy za złe jedynie to, że zbyt długo naszym zdaniem czekamy na realizację zamówienia. Czas realizacji zamówienia jest jednym z najważniejszych kryteriów oceny sklepu internetowego.

Kontakt ze sklepem

Polubiliśmy sklepy internetowe. Niskie ceny wcale nie są najważniejszym argumentem. Mamy dobre wrażenie z odwiedzin w tych miejscach, uważamy je za profesjonalne i wiarygodne. Cenimy je za wygodę, jaką nam zapewniają. Internauci lubią też bezpośredni kontakt ze sklepem internetowym poprzez email, telefon, komunikatory, szczególnie gdy trzeba załatwić jakieś formalności czy reklamacje, a także gdy chcą zasięgnąć porady eksperta.

Polacy lubią sklepy internetowe, ale nie korzystają z nich powszechnie. Z ponad 11 mln Polaków korzystających z internetu w 2006 roku, jedynie co czwarty robił zakupy on-line. Na zachodzie Europy już ponad połowa internautów kupuje w sieci. Zdaniem specjalistów z SMG/KRC większa swoboda w wykorzystywaniu sieci do zakupów wynika z większych umiejętności komputerowych oraz większej świadomości w zakresie produktów płatniczych. Badania przeprowadzone przez magazyn CIO Polska pokazały, że niechętnie płacimy kartą, bo obawiamy się o bezpieczeństwo swoich danych i że poziom zaufania do tej formy płatności zwiazany jest z wiekiem kupujących. W Polsce preferowane są płatności przelewem, a także przy odbiorze.

System płatności

W Polsce dobrze rozwinął się system płatności za pośrednictwem telefonów GSM. Płatność następuje po wysłaniu SMS-a na określony numer tzw. SMS-a specjalnego, zaczynającego się od cyfry 7. Druga cyfra określa kwotę, na jaką zostanie obciążony abonent. Cyfry od 1 do 9 to wartość obciążenia netto w złotówkach, a 0 to 0,50 zł +VAT. Polscy operatorzy koordynują udostępnianie numerów usługodawcom tak, by niezależnie od sieci, z jakiej wysłano SMS-a, zawsze wykonywała się ta sama usługa. Niestety, żądają wysokich prowizji za pośrednictwo finansowe polegające na obciążeniu abonenta i wypłatę należności usługodawcy. Taka postawa powoduje, że płatności SMS rozwijają się tylko tam, gdzie nie ma możliwości innego sposobu na realizację płatności. Płatności SMS-ami są powszechnie akceptowane przez młodzież.

Internetowe towary

W polskiej sieci można już kupić niemal wszystko. Jeśli nie w sklepach, to na aukcjach. Według SMG/KRC największą popularnością cieszą się książki (14,2 proc. internautów deklaruje, że kupowało je w internecie), odzież (12,4 proc.), telefony komórkowe i akcesoria do nich (9 proc.), sprzęt komputerowy (8,9 proc.) i RTV (8,7 proc.), muzyka (7,8 proc.) i kosmetyki (7,8 proc.). Ale rośnie zainteresowanie wszystkimi kategoriami produktów, co łatwo zauważyć porównując sprzedaż poszczególnych produktów w 2005 i 2006 roku. W stosunku rocznym o ponad 100 proc. wzrosła liczba internautów, którzy kupują w sieci: kosmetyki, części samochodowe, sprzęt fotograficzny, rzeczy dla dzieci, bilety, sprzęt sportowy, usługi turystyczne.

Raczkuje sprzedaż produktów spożywczych przez internet. Większość wielkich sieci handlowych jest na tyle zadowolona ze swojej sprzedaży w realnych sklepach, że niechętnie wdraża projekty rozwoju sprzedaży on-line. Wymaga to bowiem od niej trochę innych kompetencji i innej organizacji np. magazynu niż przy tradycyjnej sprzedaży. Na razie jedynie Leclerc wyróżnia się poważniejszymi przychodami ze sprzedaży online. Firma nie ujawnia danych, ale ocenia się, że w Warszawie realizuje w ten sposób nawet 7 proc. całości swojej sprzedaży.

Księgarnie internetowe są najpopularniejszą kategorią sklepów, a poszczególne serwisy zajmują pięć pierwszych miejsc w rankingu oglądalności e-sklepów. Co ciekawe, w rankingu popularności na trzecim miejscu znajduje się amerykański Amazon.com, z miesięczną oglądalnością na poziomie pół miliona polskich internautów.

Aukcje i porównywarki

Popularniejsze od sklepów są jednak aukcje internetowe. Zdecydowanym liderem rynku jest Allegro, które miesięcznie odwiedza połowa internautów. Światowy eBay, który ponad rok temu zadebiutował w polskim internecie, ma już ponad 2 miliony użytkowników miesięcznie, ale to ciągle dwa razy mniej niż Allegro.

Coraz większą popularnością cieszą się porównywarki cen - serwisy, w których zebrane i zestawione są ceny tych samych produktów w różnych sklepach internetowych. Porównywarki to użyteczne narzędzia pozwalające szybko znaleźć najtańszy produkt, a do tego można poznać opinie innych internautów o zakupach w danym sklepie.

RYNEK ELEKTRONICZNY

W roku 1995 uruchomiono na świecie pierwszy sklep internetowy (Amazon.com), pierwszy serwis aukcyjny (eBay) i pierwszy bank internetowy (FSNB). Rok wcześniej uruchomiono zalążek pierwszego portalu (Yahoo). Tak powstał rynek elektroniczny na świecie. Do Polski dotarł stosunkowo szybko. Już w roku 1995 powstał pierwszy polski portal Wirtualna Polska, a w 1996 pierwszy polski sklep internetowy ToTu, który założył były pracownik Politechniki Poznańskiej dr inż. Wojciech Bogajewski. W 1998 roku rozpoczął działalność pierwszy kanał internetowy w polskim banku (Pekao), a w 1999 roku w Poznaniu pierwszy polski serwis aukcyjny (Allegro).

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Karol Macheld

firmainnowacyjna@infor.pl

OPINIA

Paweł Czerniakowski

właściciel Supersam24.pl

Coraz więcej osób robi codzienne zakupy przez nasz serwis internetowy. Nowi klienci przybywają dzięki rekomendacjom dotychczasowych klientów oraz poszukując odpowiedniego dostawcy zakupów w wyszukiwarce internetowej. Cechą charakterystyczną tej sfery handlu internetowego jest wyraźna zależność popytu od pogody: im gorsza, tym jest więcej klientów. Moja firma współpracuje głównie z Bomi. Inne supermarkety jeszcze nie interesują się za bardzo sprzedażą przez internet. Są zadowolone ze sprzedaży w tradycyjnych sklepach.



Karol Macheld
Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jakich informacji może żądać rada pracowników?

W wielu przypadkach pracodawcy zastanawiają się, czy i jakie informacje muszą, a jakie mogą być – jeżeli taką wolę wykaże zarząd – przekazane radzie pracowników. Artykuł prezentuje najważniejsze przepisy i przykłady dobrych praktyk.

Ulga mieszkaniowa w nowej odsłonie od 2026 r. Kto zyska, a kto straci na projekcie Ministerstwa Finansów?

Rząd szykuje podatkową rewolucję, która odczują zarówno właściciele mieszkań, jak i przedsiębiorcy. Ministerstwo Finansów opublikowało projekt ustawy wprowadzającej szerokie zmiany – od zasad korzystania z ulgi mieszkaniowej, przez rozliczanie leasingu i amortyzacji, aż po warunki ulgi IP Box. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2026 roku i już dziś budzą duże emocje, bo dla jednych oznaczają korzyści, a dla innych – poważne ograniczenia.

Od stycznia wzrośnie nie tylko płaca minimalna. Te świadczenia też pójdą w górę

Ci, którzy muszą wyżyć z minimalnej pensji cieszą się z podwyżki, którą dostaną od nowego roku. Jednak ten medal ma dwie strony. Podwyżka najniższej krajowej o ból głowy przyprawia przedsiębiorców, bo uruchamia efekt domina. Chodzi nie tylko o większe koszty zatrudnienia. Razem z najniższą krajową w górę szybują i inne wskaźniki, dotyczące nie tylko wysokości składek ZUS, ale także między innymi odpraw czy odszkodowań.

Senat: Komornik łatwiej sprzeda Twoje mieszkanie. Jak nie dasz rady z kredytem

Zasadą staje się bowiem licytacja elektroniczna nieruchomości przez komornika. Ustawa nowelizująca odpowiednio kodeksu postępowania cywilnego jest w Senacie.

REKLAMA

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

Pracownik nie przychodzi do pracy - co robić? Jak go zwolnić?

Jeśli pracownik nie przychodzi do pracy nie wywiązuje się ze swoich podstawowych obowiązków. Pracodawca może nałożyć na niego kary porządkowe. Jak go zwolnić? Znaczenie ma tutaj rodzaj nieobecności. Jeśli jest usprawiedliwiona, pracodawca posłuży się inną podstawą prawną, a jeśli jest nieusprawiedliwiona, może zwolnić go dyscyplinarnie.

Kancelaria, która słucha i sprzedaje - jak budować nowoczesną markę w zgodzie z wartościami?

Marketing kancelarii to nie fast food. Budowanie marki kancelarii to proces na lata. Przemyślana i wdrażana na bieżąco strategia, długoterminowe i krótkoterminowe plany, odpowiednio dobrane narzędzia - brzmi jak wyzwanie. Czy to się opłaca?

Minimum 3062 zł brutto miesięcznie. Nowa ustawa zmienia zasady gry – koniec darmowych staży?

„Zobowiązanie organizatora stażu do wypłacania miesięcznego świadczenia pieniężnego dla stażystów, ustalanego w wysokości minimalnej równej 35% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale (obecnie około 3062 zł brutto)” - taki zapis znalazł się w projekcie ustawy o stażach. Co jeszcze nowego czeka stażystów?

REKLAMA

Punkty 5, 6, 7 i 8 w orzeczeniu o niepełnosprawności – co oznaczają i jak je zdobyć w 2025 r.

Brak jednego zapisu w orzeczeniu o niepełnosprawności może oznaczać stratę kilku tysięcy złotych rocznie. To właśnie punkty 5, 6, 7 i 8 w części "Wskazania do ulg i uprawnień" decydują o dostępie do świadczeń, ulg podatkowych, sprzętu medycznego czy usług opiekuńczych. W 2025 roku ich znaczenie jeszcze wzrosło, ponieważ weszły w życie nowe przepisy oraz rekomendacje dla komisji orzekających. Sprawdź, co oznaczają poszczególne punkty, jak je zdobyć i jak działać, jeśli w Twoim orzeczeniu któregoś z nich brakuje.

Ostrzeżenie ZUS przed oszustami: wygląda jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing

ZUS ostrzega ubezpieczonych przed oszustami, którzy wysyłają fałszywe wiadomości e-mail. Wygląda to jak oficjalna korespondencja z ZUS, ale to phishing. Może skutkować kradzieżą danych osobowych, haseł i przejęciem kontroli nad komputerem, także kont bankowych ofiary.

REKLAMA