REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ceny kosmetyków nie spadną

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Kozińska

REKLAMA

Likwidacja akcyzy zachęciła firmy kosmetyczne do inwestycji, i to nie tylko w Polsce. Niektóre z nich planują także silne zwiększenie eksportu.

Kosmetyki nie będą tanieć. Wprowadzając w grudniu 2006 r. zerową stawkę podatku akcyzowego na perfumy i kosmetyki kolorowe, Ministerstwo Finansów zapowiadało spadek cen. Tymczasem obniżyły się ceny niektórych kosmetyków z importu, a polskie wyroby nie potaniały niemal wcale.

- Rosną nasze koszty, bo rosną ceny ropopochodnych surowców, z których korzystamy. Na opakowania i surowce wydajemy tyle samo co producenci z Zachodu. Jednak zachodnie firmy mają znacznie wyższą marżę i zyski, dlatego mogą sobie pozwolić na obniżki cen - przekonuje Wojciech Inglot, właściciel spółki Inglot, największej polskiej fabryki kolorowych kosmetyków.

Podnoszenie standardów

Producenci zapewniają, że nie przejedli środków zaoszczędzonych dzięki likwidacji akcyzy (według szacunków Ministerstwa Finansów to około 100 mln zł), postanowili je tylko inaczej wydać.

- W ciągu ostatniego roku nakłady inwestycyjne polskich firm kosmetycznych wzrosły o 30 proc., o 8 proc. zwiększyło się zatrudnienie w tym sektorze. Producenci znacznie więcej wydają na promocję, inwestują w nowe produkty, opakowania, nowoczesne maszyny - mówi Blanka Chmurzyńska-Brown, dyrektor generalny Polskiego Związku Pracodawców Prywatnych Branży Kosmetycznej.

- Ceny nie spadły, ale widać, że polskie firmy starają się, aby nie odstawać jakością i stylistyką od zagranicznej konkurencji. Opakowanie ma ogromne znaczenie, bo kobiety kupują oczami - przyznaje Andrzej Uryga, dyrektor handlowy Drogerii Natura.

Miliardy na urodę

Na kosmetyki do makijażu kobiety wydają rocznie ponad 660 mln zł. I będą wydawać coraz więcej - podkreślają eksperci, bo pod względem sum przeznaczanych na zdrowie i urodę ciągle jeszcze doganiamy Zachód. Średnio raz na kwartał na kosmetyki zapachowe każdy z nas wydaje 126 zł (Instytut Badania Rynku i Opinii Publicznej). Cały rynek kosmetyków w Polsce jest wart (według różnych szacunków) 7,5-9 mld zł. Każdego roku sprzedaż mydeł, pachnideł, kremów, pomadek, tuszów jest większa o ponad 300 mln zł. To opłacalna branża. Zaostrza się więc walka o klienta, producenci zwiększają swoje budżety na reklamę i promocję. W I półroczu tego roku tylko na medialną reklamę kosmetyków do makijażu, perfum i dezodorantów przeznaczyli niemal 200 mln zł, 60 mln zł więcej niż w I połowie 2006 r. W sumie na reklamę kosmetyków do higieny i pielęgnacji ciała wydali w sześć miesięcy ponad 830 mln zł - prawie 150 mln zł więcej niż rok wcześniej (z danych Expert Monitor).

Warto inwestować

Notowana na giełdzie Kolastyna kupiła właśnie firmę Unicolor i szuka kolejnych konkurentów do przejęcia. Coty Polska otworzyła na początku roku w Bielsku-Białej nowy magazyn do obsługi 12 europejskich krajów. Firma Dr Eris, jedna z najbardziej znanych polskich marek kosmetycznych, rozpoczyna rozbudowę fabryki w Piasecznie.

- Eksportujemy do 29 krajów. Największe rynki to Ukraina, Czechy, Słowacja Litwa i Rosja, ale naszymi odbiorcami są także Stany Zjednoczone, Niemcy, Arabia Saudyjska, Tajwan. Udział eksportu w sprzedaży wynosi około 7 proc. i ciągle rośnie - mówi Cezary Kołodziejczyk, prezes Laboratorium Kosmetycznego Dr Irena Eris.

Zagraniczne rynki chcą teraz zdobywać także producenci kosmetyków kolorowych. Wcześniej akcyza ograniczała możliwości polskich firm. Inglot buduje za granicą własną sieć sklepów. Do końca tego roku w różnych miastach na świecie wystartuje jeszcze 40 nowych placówek.

- Mamy już prawie 30 zagranicznych sklepów w Kanadzie, Australii, na Wyspach Brytyjskich, w Arabii Saudyjskiej, Turcji. Otwieramy kolejne. Liczę, że w 2008 roku eksport będzie stanowić 30 proc. sprzedaży, a za kilka lat - do 90 proc. - zapowiada Wojciech Inglot.

SZERSZA PERSPEKTYWA - ŚWIAT

Światowy rynek kosmetyków jest wart około 170 mld USD. TNS, międzynarodowy instytut badawczy, poinformował, że jednym z najszybciej rosnących rynków w tej branży są Chiny - 17 proc. wzrostu w ciągu 2006 roku, do 2,2 mld USD. Szacuje się, że chiński rynek będzie rósł 15 - 20 proc. rocznie. Przekraczając poziom 3,8 mld USD sprzedaży, Chiny przerosną rynek USA, którego wartość szacuje się na 3,6 mld USD, a który rośnie mniej niż 0,2 proc. rocznie. Chiński rynek napędzają rosnące ceny, wzrost popytu na produkty opóźniające efekty starzenia, a także formalne złagodzenie zakazu sprzedaży bezpośredniej.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Rynek kosmetyków w Polsce w liczbach


KATARZYNA KOZIŃSKA
Współpraca WOJCIECH IWANIUK

katarzyna.kozinska@infor.pl

OPINIA

ANDRZEJ GRZEGORZEWSKI
prezes spółki Kolastyna


W niektórych segmentach krajowego rynku udział polskich kosmetyków sięga 50 proc., co jest niespotykane w innych państwach regionu. Polskie kosmetyki konkurują wysoką jakością i zarazem niższą ceną. Ale żadna polska spółka nie będzie walczyła o najwyższą półkę, jest ona w większości zarezerwowana dla wąskiego grona firm posiadających światową markę. Kolastyna w ciągu trzech lat, poprzez wzrost organiczny i akwizycje, chce zdobyć 10 proc. krajowego rynku kosmetyków pielęgnacyjnych, co oznaczałoby 100-proc. wzrost. Na temat fuzji rozmawiamy jednocześnie z mniejszymi oraz z dużymi krajowymi spółkami. Lawinowy wzrost sprzedaży w Polsce jest mało prawdopodobny, dlatego musimy mocniej wejść na zagraniczne rynki. Interesuje nas głównie Europa Środkowa i Wschodnia oraz basen Morza Śródziemnego.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Autyzm lub ADHD przemilczany w rekrutacji. Dlaczego kandydaci o tym nie mówią

Osoby z autyzmem, ADHD czy inną formą neuroatypową nie mówią o tym fakcie podczas procesu rekrutacyjnego. Dlaczego? Okazuje się, że większy odsetek osób neuroatypowych częściej szuka pracy niż osób neuronormatywnych.

Niekorzystna specustawa dla wcześniejszych emerytów - pozorne wykonanie wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. Zadowolone będą osoby nieobjęte tymi przepisami

Po opublikowaniu w dniu 3 marca 2025 r. założeń projektu ustawy o ustalaniu wysokości emerytur z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych dla osób, które do 6 czerwca 2012 r. przeszły na emerytury wcześniejsze na stronach Rządowego Centrum Legislacji ukazał się długo oczekiwany projekt tej ustawy datowany na 4 czerwca 2025 r.

Firmy chcą zatrudniać księgowych, ale… nie mają kogo! Brakuje ekspertów z doświadczeniem

Mimo stabilnej sytuacji kadrowej i rosnących wynagrodzeń, aż 84% księgowych przyznaje: znalezienie doświadczonego specjalisty to dziś prawdziwe wyzwanie. Barometr nastrojów 2025 pokazuje, że firmy częściej planują rekrutację niż redukcje – ale idealny kandydat musi dziś mieć znacznie więcej niż tylko znajomość Excela.

Polacy zaciskają pasa. Najnowszy raport pokazuje, na czym oszczędzamy najczęściej

Aż 37,2% Polaków deklaruje ograniczenie wydatków na elektronikę – wynika z najnowszego raportu. W czołówce oszczędzanych kategorii znalazły się też meble, odzież i materiały budowlane. Eksperci wskazują na wysokie ceny, niską częstotliwość zakupów oraz zmieniające się priorytety konsumenckie.

REKLAMA

Wysokość opłat za krew i jej składniki w 2026 r. [PROJEKT RESORTU ZDROWIA z 3 czerwca 2025 r.]

6 czerwca 2025 r. do uzgodnień i konsultacji publicznych trafił projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie określenia wysokości opłat za krew i jej składniki w 2026 r. Resort zdrowia ma czas na określenie tych opłat do 30 czerwca 2025 r.

Nawet 185 tys. zł na samochód dla osoby z niepełnosprawnością. Rusza druga tura naboru wniosków PFRON 2025

Druga i zarazem ostatnia w tym roku tura naboru wniosków w programie "Samodzielność – Aktywność – Mobilność!" rozpocznie się 1 sierpnia 2025 r. To szansa na uzyskanie nawet 85 proc. dopłaty do zakupu samochodu przystosowanego do potrzeb osoby z niepełnosprawnością ruchową. Sprawdź limity, warunki i checklistę, która ułatwi Ci wypełnienie elektronicznego wniosku w systemie SOW.

Pozew o zachowek. Co powinien zawierać i gdzie złożyć dokumenty?

Jak napisać pozew o zachowek, by uniknąć błędów, które mogą spowolnić lub utrudnić dochodzenie należności? To ważne informacje dla osób, które zostały pominięte w testamencie lub otrzymały mniej niż im się należało.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

REKLAMA

Bez księgowych ani rusz. Przedsiębiorcy doceniają ich nie tylko za rachunki, ale i za wsparcie strategiczne

Aż 75% przedsiębiorców w Polsce darzy swoje księgowe i księgowych dużym zaufaniem, a 71% uważa, że ich wiedza realnie wpływa na sukces firmy – wynika z najnowszego badania. Księgowi stają się dziś nie tylko strażnikami finansów, ale i partnerami w rozwoju biznesu.

Prezydent Andrzej Duda podpisał ważną ustawę. Prosiła go o to ministra z rządu Tuska

Prezydent Andrej Duda podpisał ustawę o jawności cen mieszkań, po wcześniejszym spotkaniu z minister Katarzyną Pełczyńską–Nałęcz. Nowe regulacje nakładają na deweloperów obowiązek prowadzenia stron internetowych, na których podawane mają być ceny mieszkań od początku sprzedaży do jej zakończenia.

REKLAMA