REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

O umorzenie trzeba poprosić

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Osoba, która nie ma pieniędzy na zapłatę podatku, może wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego z wnioskiem o umorzenie takiego zobowiązania. O tym, czy taką ulgę przyznać, zadecyduje fiskus.

 

Podatniczka nie pracuje. Sama wychowuje niepełnosprawnego syna, który ma rentę socjalną. Sprzedała swoje stare mieszkanie i kupiła większe. Musi zapłacić 19-proc. PIT od dochodu z tytułu sprzedaży mieszkania (mieszkanie kupione po 1 stycznia 2007 r.). Nie ma jednak środków na jego zapłatę. Chciałaby, aby urząd skarbowy umorzył jej ten podatek, jednak nie wie, jak to zrobić. O wyjaśnienie tej kwestii poprosiliśmy Tomasza Rolewicza, starszego konsultanta w dziale doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers.

- Wniosek o umorzenie składa się, jeśli upłynął już termin, w którym podatnik był zobowiązany zapłacić podatek od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości. Składany jest on do urzędu skarbowego właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika, w którym podatnik rozlicza się z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - podkreślił Tomasz Rolewicz.

Jednocześnie dodał, że podatnik powinien wskazać argumenty przemawiające za tym, że umorzenie zaległości podatkowej będzie uzasadnione ze względu na wystąpienie interesu publicznego lub ważnego interesu wnioskodawcy.

- Interes publiczny może zaistnieć w przypadku, w którym ewentualna zapłata zaległości podatkowej naruszałaby np. elementarne zasady sprawiedliwości oraz praworządne relacje między obywatelami i państwem. Z kolei na ważny interes podatnika składają się okoliczności dotyczące konkretnego, indywidualnego podatnika (wnioskodawcy) wskazujące na niemożność zapłaty przez niego podatku z powodu czynników nadzwyczajnych i nieprzewidywalnych, na które podatnik raczej nie ma wpływu i które są niezależne od sposobu jego postępowania, jak np. losowa utrata majątku bądź utrata możliwości zarobkowania - argumentował ekspert PricewaterhouseCoopers.

Jego zdaniem należy pamiętać, że nawet pomimo solidnej argumentacji zaprezentowanej we wniosku może on spotkać się z odmową. Przepisy dają tutaj urzędowi skarbowemu możliwość swobodnego uznania co do sposobu rozpatrzenia wniosku o umorzenie, z tym jednak zastrzeżeniem, że ewentualna odmowa umorzenia powinna być należycie uzasadniona.

- Warto mieć na uwadze, że samo złożenie wniosku nie chroni podatnika przed wszczę-ciem postępowania egzekucyjnego, a także to, że Ministerstwo Finansów publikuje wykaz osób, którym umorzono znaczne kwoty zaległości podatkowych - tłumaczył Tomasz Rolewicz.

Ważne!

Aby odroczyć termin płatności podatku, otrzymać umorzenie lub rozłożenie na raty podatku lub zaległości podatkowej, trzeba do naczelnika urzędu skarbowego złozyć odpowiedni wniosek. Konieczne będzie uzasadnienie go ważnym interesem podatnika lub publicznym. Decyzję o przyznaniu takiej ulgi indywidualnie podejmuje naczelnik


EWA MATYSZEWSKA

ewa.matyszewska@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minimalne wynagrodzenie 2026: Rada Ministrów proponuje 4 806 zł brutto i 31,40 zł stawki godzinowej od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 roku minimalne wynagrodzenie za pracę ma wzrosnąć do 4806 zł brutto, a minimalna stawka godzinowa – do 31,40 zł. To propozycja Rady Ministrów, która trafi teraz pod obrady Rady Dialogu Społecznego.

Od 1 marca 2026 r. najniższa emerytura 1 970,98 zł brutto [Propozycja Rady Ministrów]

W czwartek, 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję zwiększenia wskaźnika waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. Jak wynika z informacji opublikowanej przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów, rząd zaproponuje Radzie Dialogu Społecznego, by wskaźnik waloryzacji emerytur i rent w 2026 r. wyniósł 20 proc. realnego wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w 2025 r.

Najniższa krajowa 2026 - jest oficjalna propozycja rządu D. Tuska

W dniu 12 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła propozycję wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 r.

WZONu nie można zmusić do rozpatrywania sprawy o świadczenie wspierającego. Śmierć kończy sprawę

Z uwagi na przewlekłość postępowań o świadczenie wspierające (przewlekłość jest na poziomie WZON, a nie ZUS) częsta jest sytuacja śmierci osoby niepełnosprawnej przed przyznaniem przez WZON punktów. Ściślej są to sprawy o wydanie decyzji określającej w punktach poziom potrzeby wsparcia (swoisty test niesamodzielności). Natomiast samą decyzję o przyznaniu świadczenia wspierającego wydaje ZUS.

REKLAMA

PILNE: Rewolucja w orzekaniu o niepełnosprawności – te zmiany właśnie weszły w życie!

Od 11 czerwca 2025 r. obowiązują nowe przepisy dotyczące orzekania o niepełnosprawności. Zmiany wprowadzone rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej mają na celu uproszczenie procedur i ograniczenie konieczności częstego odnawiania orzeczeń. Choć część środowisk przyjęła je z ulgą, nie brakuje głosów krytyki i obaw o ich praktyczne skutki.

Renta wdowia – od kiedy pieniądze? ZUS podał harmonogram wypłat

Już od 1 lipca 2025 roku Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wypłaty rent wdowich – nowego świadczenia, na które czekało setki tysięcy uprawnionych. ZUS podał oficjalny harmonogram, z którego wynika, że świadczenia będą wypłacane w dotychczasowych terminach wypłat emerytur i rent: 1., 6., 10., 15., 20. oraz 25. dnia każdego miesiąca.

Od 1 lipca 2025 r. farmaceuci zarobią nawet 10 554 zł brutto. Nowa siatka płac w ochronie zdrowia

Od 1 lipca 2025 r. obowiązywać będą nowe minimalne wynagrodzenia dla farmaceutów zatrudnionych w placówkach ochrony zdrowia. Wzrost płac wyniesie nawet 1 300 zł brutto miesięcznie. To efekt corocznej waloryzacji stawek wynikającej z ustawy o minimalnych wynagrodzeniach w ochronie zdrowia, powiązanej ze wzrostem przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

OC dla rowerzystów – konieczność czy ograniczanie wolności? Polacy podzieleni

Czy rowerzyści powinni mieć obowiązkowe OC? Wraz ze wzrostem liczby jednośladów na drogach, temat ten wraca jak bumerang i dzieli opinię publiczną. Najnowsze badanie Rankomat.pl pokazuje, że Polacy są niemal równo podzieleni – nie brakuje zarówno zwolenników bezpieczeństwa, jak i obrońców niezależności.

REKLAMA

Czy konto firmowe jest obowiązkowe?

Przy założeniu firmy musisz dopełnić wielu formalności. O ile wybór nazwy przedsiębiorstwa, wskazanie adresu jego siedziby, czy wskazanie właściwego PKD są obligatoryjne, o tyle otworzenie rachunku firmowego niekoniecznie. Jednak dużo zależy przy tym od tego, jaka forma działalności jest prowadzona, jakie transakcje są wykonywane i wreszcie, czy chce ona korzystać z mechanizmu split payment.

W Sejmie: o terminowości wypłaty świadczeń przez ZUS. Czekamy na odpowiedź rządu

W Sejmie poseł Michał Moskal zwrócił się do rządu (MRPiPS) z prośbą o potwierdzenie albo zaprzeczenie informacji, jakie otrzymał w swoim biurze poselskim. Wyborcy interweniowali u posła domagając się załatwienia przez niego, aby ZUS wypłacał świadczenia między 5. a 10. dniem każdego miesiąca (tak kiedyś), a nie bliżej 21-ego (tak dziś). Dotyczyć ta sytuacja ma dużej liczby świadczeń - zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych, a także świadczenia pielęgnacyjnego.

REKLAMA