REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak odstąpić od umowy zawartej na odległość

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piasecka-Sobkiewicz Małgorzata
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Od umowy sprzedaży zawartej "na odległość" (tj. np. telefonicznie, faxem, mailem, czy w sklepie internetowym) konsument może odstąpić w ciągu dziesięciu dni od jej zawarcia nawet bez podania przyczyn.

Zakupy coraz częściej robimy korzystając z środków porozumiewania się na odległość. Umowę sprzedaży zawieramy wówczas bez jednoczesnej obecności obu stron. Korzystający z oferty w handlu elektronicznym nabywca ma więcej uprawnień, niż wówczas gdyby kupował w sposób tradycyjny. Na przykład w ciągu dziesięciu dni od zawarcia umowy przez internet może od niej odstąpić, nawet bez szczególnego uzasadnienia. Sprzedawca nie może domagać się, aby uiścił tzw. odstępne.

PRZYKŁAD: ZWROT MEBLI W CIĄGU DZIESIĘCIU DNI

Konsument kupił meble za pośrednictwem sklepu internetowego. Zostały one dostarczone do jego mieszkania. Po dokładnym obejrzeniu rodzina konsumenta uznała, że przestały się jej one podobać. Meble można zwrócić. W ciągu dziesięciu dni od dostarczenia ich do mieszkania należy złożyć oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Nie trzeba w nim podawać, z jakiego powodu zwraca się towar, ani uzasadniać, dlaczego meble przestały się podobać. Sprzedawca nie ma prawa domagać się od konsumenta, aby zapłacił odstępne, zwracając pełnowartościowy towar tylko dlatego, że przestał się mu on podobać.

Zanim zostanie zawarta umowa

Umowa zawierana na odległość charakteryzuje się tym, że przy robieniu w ten sposób zakupów jednocześnie nie muszą być obecne obie jej strony. Możliwe jest to dzięki wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, na przykład drukowanego lub elektronicznego formularza zamówienia. Formularz ten może być niezaadresowany lub zaadresowany do konkretnego konsumenta.

Przedsiębiorca, który zorganizował działalność w handlu elektronicznym, może porozumiewać się z nabywcami, korzystając z listów seryjnych w postaci drukowanej lub elektronicznej, reklamy prasowej formularzem zamówienia, reklamy w postaci elektronicznej, katalogu, telefonu, telefaksu, radia, telewizji, automatycznego urządzenia wywołującego, wizjofonu, wideotekstu, poczty elektronicznej lub innych środków komunikacji elektronicznej.

Natomiast propozycję zawarcia umowy sprzedaży przez telefon, wizjofon, telefaks, pocztę elektroniczną, automatyczne urządzenie wywołujące lub inny środek komunikacji elektronicznej przedsiębiorca może złożyć konsumentowi tylko wówczas, gdy wcześniej wyraził on zgodę na taki sposób porozumiewania się z nim. W dodatku konsument nie może zostać obciążony kosztami np. rozmowy telefonicznej lub innego środka porozumiewania się na odległość, wówczas gdy przedsiębiorca w taki sposób składał mu propozycję zawarcia umowy sprzedaży.

Zanim dojdzie do zawarcia umowy z konsumentem, przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą w handlu elektronicznym, musi wystąpić z ofertą, zaproszeniem do składania ofert lub zamówień. Może też zapraszać do rokowań. Propozycja przedsiębiorcy powinna informować jednoznacznie i w sposób zrozumiały, że ma on zamiar zawrzeć umowę.

Od umowy można odstąpić

Robiący zakupy przez internet konsument może odstąpić od zawartej umowy na odległość bez podania przyczyny. Wystarczy, że złoży w ciągu dziesięciu dni na piśmie oświadczenie o odstąpieniu od niej. Ten termin liczy się od dnia wydania rzeczy. Gdyby umowa dotyczyła świadczenia usług, to wówczas termin biegnie od dnia jej zawarcia.

Aby termin został zachowany, wystarczy, że przed jego upływem konsument wyśle do przedsiębiorcy oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Może to zrobić nawet w ostatnim dniu tego terminu. Natomiast skutecznie nie może odstąpić od umowy, składając oświadczenie ustnie. Odstępując od umowy, konsument nie musi płacić tzw. odstępnego, nawet wówczas gdy zwraca pełnowartościowy towar tylko z tego powodu, że przestał on mu się podobać.

Towar należy zwrócić nie później niż w ciągu 14 dni od odstąpienia od umowy. Gdyby zawierając umowę kupna, konsument uiścił jakąkolwiek przedpłatę, to wówczas sprzedawca powinien zwrócić mu pieniądze razem z odsetkami naliczonymi od dnia dokonania przedpłaty. Nie może zatrzymać przedpłaty ani potrącić tzw. kosztów manipulacyjnych. W ten sposób nie może postąpić nawet wówczas, gdyby w składanej ofercie zastrzegł możliwość dokonania potrąceń. Zastrzeżenie takie, sprzeczne z przepisami, nie jest ważne.

PRZYKŁAD: ZWROT PRZEDPŁATY

Konsument zawarł umowę sprzedaży na odległość, odpowiadając na list seryjny w postaci elektronicznej. Uiścił też przedpłatę. Po kilku dniach rozmyślił się i postanowił od umowy odstąpić, domagając się zwrotu pieniędzy. Po otrzymaniu oświadczenia o otrzymaniu od umowy przedsiębiorca zwrócił uiszczoną sumę powiększoną o odsetki ustawowe naliczane od dnia dokonania przedpłaty.

Kiedy nie można odstąpić

Od niektórych umów zawartych na odległość nie można jednak odstąpić. Na przykład wówczas gdy konsument usunie oryginalne opakowanie, nie może odstąpić od umowy dotyczącej nagrań audialnych i wizualnych oraz zapisanych na nośnikach programów komputerowych. Nie może też odstąpić od umowy dostarczania prasy, a także od umów dotyczących niektórych świadczeń. Dotyczy to świadczeń, za które cena lub wynagrodzenie zależy wyłącznie od ruchu cen na rynku finansowym, albo świadczeń o właściwościach określonych przez konsumenta w zamówieniu, albo ściśle związanych z jego osobą, bądź takich, które z uwagi na charakter nie mogą zostać szybko zwrócone lub których przedmiot ulega szybkiemu zepsuciu.

Sprzedawca z kupującym mogą się jednak umówić inaczej i uznać, że nawet w takich przypadkach konsument może odstąpić od umowy.

Informacje dla konsumenta

Przedsiębiorca, który składa propozycję zawarcia umowy na odległość, powinien udzielić konsumentowi istotnych informacji o sobie oraz o towarze. Musi to zrobić najpóźniej w chwili złożenia mu propozycji zawarcia umowy.

Konsument musi zostać poinformowany przede wszystkim o tym, kim jest sprzedawca, czyli o jego imieniu, nazwisku albo nazwie, adresie zamieszkania, albo adresie siedziby, a także o organie, który zarejestrował działalność gospodarczą przedsiębiorcy i numerze, pod którym został on zarejestrowany. Przedsiębiorca musi też podać istotne właściwości świadczenia i jego przedmiotu, cenę lub wynagrodzenie. Chodzi tutaj o wszelkie składniki wynagrodzenia, a w szczególności o cła i podatki.

PRZYKŁAD: REKLAMACJE

Konsument, który zakupił towar, zamawiając go przez internet lub z katalogu wysyłkowego, a także od akwizytora (czyli zawierając umowę poza lokalem przedsiębiorstwa), ma prawo do składania reklamacji, tak jakby dokonał zakupu u sprzedawcy w sklepie. W dodatku przy sprzedaży na raty, na przedpłaty, na zamówienie według wzoru, na próbę lub za cenę powyżej 2 tysięcy złotych na sprzedawcę zostały nałożone dodatkowe obowiązki. Powinien na piśmie potwierdzić klientowi wszystkie istotne postanowienia zawartej umowy.

Istotna jest też informacja o zasadach zapłaty ceny lub wynagrodzenia, kosztach oraz terminie i sposobie dostawy, prawie odstąpienia od umowy w ciągu 10 dni oraz o przypadkach, w których takie prawo konsumenckie jednak nie przysługuje. Konsument powinien również dowiedzieć się o kosztach wynikających z korzystania ze środków porozumiewania się na odległość, jeżeli zostały one skalkulowane inaczej niż według normalnej taryfy, a także o terminie, w jakim oferta lub informacja o cenie albo wynagrodzeniu mają charakter wiążący.

Oprócz tego przedsiębiorca powinien poinformować konsumenta o minimalnym okresie, na jaki ma być zawarta umowa o świadczenie ciągłe lub okresowe, o miejscu i sposobie składania reklamacji oraz o prawie wypowiedzenia umowy.

Wypowiedzieć można umowę o świadczenie ciągłe lub okresowe, zawartą na czas nieoznaczony z zachowaniem miesięcznego terminu wypowiedzenia. Nie trzeba przy tym wskazywać przyczyny. Strony mogą jednak zastrzec krótszy okres wypowiedzenia.

Obowiązki sprzedawcy

Sprzedawca nie może w umowie zobowiązać konsumenta, aby jeszcze przed otrzymaniem świadczenia zapłacił cenę. Powinien też określić miejsce i sposób składania informacji, aby nie stwarzało to nadmiernych kosztów i trudności dla konsumenta.

Gdyby przedsiębiorca nie mógł spełnić świadczenia, bo np. przedmiot świadczenia nie byłby dostępny, to wówczas powinien w ciągu 30 dni od zawarcia umowy zawiadomić o tym konsumenta i oddać mu wcześniej wpłacone pieniądze.

Zamiast świadczenia określonego w umowie w określonych przypadkach przedsiębiorca może spełnić świadczenie zastępcze, pod warunkiem że umowa z konsumentem przewiduje taką możliwość. Świadczenie zastępcze spełni wówczas, gdy nawet tylko z powodów przejściowych nie może spełnić świadczenia opisanego w umowie. Świadczenie zastępcze powinno jednak mieć tę samą jakość i przeznaczenie oraz tę samą cenę lub wynagrodzenie.

Wykonując je, przedsiębiorca powinien na piśmie poinformować konsumenta o tym, że ma prawo nie przyjąć tego świadczenia, odstąpić od umowy i zwrócić rzeczy na koszt przedsiębiorcy.

Ważne!

Na czas oznaczony albo nieoznaczony może zostać zawarta umowa o świadczenie ciągłe lub okresowe. Umowę zawartą na dłużej niż rok po upływie tego terminu należy uznać za zawartą na czas nieoznaczony. Umowę na czas nieoznaczony każda strona może wypowiedzieć bez wskazania przyczyny. Okres wypowiedzenia wynosi wówczas miesiąc, chyba że strony zastrzegły krótszy.

Ważne!

Przedsiębiorca powinien wykonać umowę w ciągu 30 dni, od dnia w którym złożył oświadczenie woli o zawarciu umowy.

SŁOWNIK

Lokal przedsiębiorstwa - miejsce przeznaczone do obsługiwania publiczności i oznaczone zgodnie z przepisami o działalności gospodarczej.

Oferta - propozycja zawarcia umowy, określająca istotne postanowienia umowy.

Umowa na odlegŁość - umowa zawarta poza lokalem przedsiębiorstwa, przy użyciu środków porozumiewania się na odległość. Podczas jej zawierania nie jest wymagana jednoczesna obecność sprzedawcy i klienta.

MAŁGORZATA PIASECKA-SOBKIEWICZ
malgorzata.piasecka@infor.pl

Podstawa prawna:
- Ustawa z 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. z 2002 r. nr 144, poz. 1204).
- Art. 2 ustawy z 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego (Dz.U. nr 141, poz. 1176 z późn. zm.).

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rewolucja w urlopach: im więcej dzieci (i to nie tylko własnych) – tym więcej dni wolnych, a dla pracodawców, którzy nie będą się stosować – 30 tys. zł kary

Na 1 dziecko – 2 dni wolnego, na 2 dzieci – 3 dni wolnego, na 3 dzieci – 4 dni wolnego, a na 4 i więcej – 5 dni wolnego, z zachowaniem prawa do pełnego wynagrodzenia, a za odmowę zwolnienia od pracy w ramach ww. puli – 30 tys. zł kary dla pracodawcy. O zmianę art. 188 kodeksu pracy – w dniu 12 kwietnia br., zawnioskowały do Ministry Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Rzeczniczka Praw Dziecka i Okręgowa Rada Adwokacka, powołując się m.in. na naruszenie przez ww. przepis konstytucyjnej zasady równości. Czy położy to kres absurdowi tylko 2 dni zwolnienia od pracy na wszystkie dzieci i obojga rodziców?

Kwalifikacje nauczycieli do zmiany. Związkowcy wyliczają poważne wady projektu

MEN zmienia przepisy dotyczące kwalifikacji nauczycieli. Związkowcy z KSOiW NSZZ "Solidarność" uważają, że projekt rozporządzenia budzi poważne wątpliwości i niesie "istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty". Apelują o przeprowadzenie szerokich konsultacji społecznych, aby "uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji".

UWAGA: maturę można zdawać w domu. Jest komunikat CKE

Wprawdzie nie doszło jeszcze do tego, że maturę można zdawać zdalnie (na szczęście), ale okazuje się, że można ją zdawać w domu. Są na to przepisy, jest specjalny wniosek, a poszczególne Okręgowe Komisje Egzaminacyjne wydają w tym zakresie wytyczne.

Zmiany w wypłatach 800 plus. ZUS przesuwa w maju terminy przelewów. Kiedy pieniądze trafią do rodziców?

Jak to jest z tym przelewaniem 800 plus na konta rodziców? Wedle harmonogramu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, pieniądze wypłacane są w dziesięciu określonych terminach. Bywa, że z powodu takiego a nie innego ułożenia dat, przelewy robione są wcześniej. Tak właśnie będzie w maju.

REKLAMA

Czy 04.05.2025 r. to niedziela handlowa, handel bez zakazu, zakupy w Lidlu i Biedronce, w galeriach, wszystkie sklepy otwarte czy tylko Żabka

Długi weekend, święto w czwartek 1 maja i w sobotę 3 maja to mocno ograniczone możliwości zakupowe. Zarówno w czwartek jak i w sobotę sklepy nieczynne. W sobotę 03.05.2025 r. można je zrobić tylko w małych sklepach osiedlowych, a z sieciowych głównie w Żabce. A jak będzie w niedzielę 04.05.2025 r. - można wybrać się do Lidla lub Biedronki albo wręcz do galerii handlowej na duże tygodniowe zakupy?

MRPiPS: nowe rozwiązania na rzecz osób z niepełnosprawnościami i przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności. Termin do 20 maja 2025 r. na składanie dokumentów

Rok 2025 jest wyjątkowo obfitujący w zmiany prawa czy też projekty zmian w zakresie uprawnień dla osób z niepełnosprawnościami i ogólnie dla całego systemu orzecznictwa. Ale to nie koniec! Idą kolejne zmiany i to na z góry określone lata: na 2026, 2027 a nawet 2028 r. Perspektywa odległa - to fakt, ale takie działania jak zapowiada resort pracy wymagają długiej perspektywy. Udało się dotrzeć do informacji, z których wynika, że MRPiPS ogłasza program: "Przebudowa modelu orzekania o niepełnosprawności". Co będzie obejmował program, do kogo jest skierowany i co można zyskać?

Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze?

Egzaminy maturalne 2025 rozpoczną się już niebawem. Główna sesja egzaminacyjna zaplanowana jest na okres od 5 do 22 maja 2025 r. Jakie dokumenty trzeba mieć przy sobie na maturze? Co w przypadku, gdy zapomni się dokumentów?

Znieważenie flagi państwowej – co grozi za obrazę symboli narodowych?

Flaga państwowa to jeden z najważniejszych symboli każdego kraju – wyraża tożsamość narodową, suwerenność, a także dumę z historii i wspólnoty obywatelskiej. W Polsce ochrona flagi jest zagwarantowana przepisami prawa, a jej znieważenie jest przestępstwem. Warto więc wiedzieć, czym jest znieważenie flagi Rzeczypospolitej Polskiej, jakie formy może przybrać oraz jakie sankcje grożą za tego rodzaju działanie.

REKLAMA

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób [NOWE ŚWIADCZENIE]. Dodatkowo wyrównanie od stycznia 2025

2610,72 zł w maju z ZUS dla prawie 130 tys. osób. Co istotne osoby, który mają prawo do tego nowe dodatku dostaną również wyrównanie od 1 stycznia 2025 r. Wysokość dodatku wynosiła w styczniu i lutym 2025 r. 2520 zł, a od marca jest to 2610,72 zł. Na konta świadczeniobiorców wpłyną więc w maju spore pieniądze.

Co najmniej 2074 zł brutto za pracę w majówkę?

Związek Zawodowy „Związkowa Alternatywa” apeluje do rządu o wprowadzenie wyższego wynagrodzenia dla pracowników wykonujących swoje obowiązki w trakcie dni świątecznych w majówkę. W opublikowanym komunikacie związkowcy proponują, by za trzy dni pracy (1,3 i 4 maja) wypłacana była kwota nie niższa niż 2074 zł brutto.

REKLAMA