REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak płacić mniej za prąd

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Monika Burzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ceny energii elektrycznej rosną, a należności za jej zużycie stanowią coraz poważniejszy element domowych budżetów. Jakie mamy prawa jako odbiorcy energii ?

Czy można domagać się sprawdzenia licznika

REKLAMA

Z odczytów licznika energii elektrycznej wynika, że od kilku miesięcy znacznie wzrosło jej zużycie w moim mieszkaniu. Jest to dziwne, bo nic się nie zmieniło i cały czas korzystam z tych samych urządzeń nawet rzadziej niż w przeszłości. Wydaje mi się, że licznik działa nieprawidłowo. Jak wygląda przeprowadzenie badań specjalistycznych tego typu urządzeń? Czy na mój wniosek zakład energetyczny będzie musiał się tym zająć?

Tak

Na żądanie czytelniczki zakład energetyczny, zajmujący się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej, będzie musiał sprawdzić prawidłowość działania układu pomiarowo-rozliczeniowego. Powinno to nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Odbiorca ma też prawo domagać się laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania tego układu. Takie badanie laboratoryjne przeprowadza się w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania. Jeśli w wyniku tych badań okaże się, że wszystko jest w porządku, odbiorca, który nie jest właścicielem układu pomiarowo-rozliczeniowego, musi liczyć się z obowiązkiem poniesienia kosztów sprawdzenia prawidłowości działania tego układu oraz badania laboratoryjnego.

W ciągu 30 dni od dnia otrzymania wyniku tych badań odbiorca może zlecić wykonanie dodatkowej ekspertyzy badanego uprzednio układu pomiarowo-rozliczeniowego. Przedsiębiorstwo energetyczne powinno umożliwić przeprowadzenie takiej ekspertyzy. Koszty jej wykonania pokrywa odbiorca.

Jedynie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu układu pomiarowo-rozliczeniowego przedsiębiorstwo energetyczne zwraca koszty sprawdzenia prawidłowości działania tego układu, badania laboratoryjnego oraz ekspertyzy. Poza tym w takich sytuacjach dokonuje korekty należności za dostarczoną energię elektryczną.

Podstawa prawna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Par. 43 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).


Czy muszę zapłacić za zdjęcie przyłącza

Planuję przebudowę domu. Z tego powodu będzie potrzebne czasowe odłączenie prądu i zdjęcie przyłącza do sieci. W zakładzie energetycznym powiedziano mi, że będę musiał za to zapłacić. Czy słusznie?

Tak

W takim przypadku koszty związane z odłączeniem napięcia i zdjęciem przyłącza obciążą naszego czytelnika. Przedsiębiorstwo energetyczne podejmuje stosowne czynności w sieci elektrycznej w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania prac w obszarze oddziaływania tej sieci. Jednak koszty odłączenia napięcia i zdjęcia przyłącza z własnego budynku mieszkalnego pokrywa odbiorca energii elektrycznej.

Podstawa prawna

• Par. 42 pkt 6 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).


Czy wystarczy protokół elektromontera

W czasie robienia odczytów z licznika elektromonter stwierdził zerwanie plomby legalizacyjnej. Czy sporządzony przez niego protokół może być podstawą wymierzenia kary pieniężnej za uszkodzenie zabezpieczeń układu pomiarowego?

Nie

Protokół sporządzony przez elektromontera podczas odczytów z licznika może być jedynie sygnałem do przeprowadzenia kontroli, a nie podstawą obciążenia czytelnika opłatą za zerwanie plomby legalizacyjnej.

REKLAMA

Kontrola układów pomiarowych i ich zabezpieczeń powinna być przeprowadzana przez upoważnionych przedstawicieli przedsiębiorstwa energetycznego, w zespole liczącym co najmniej dwie osoby, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez przedsiębiorstwo energetyczne oraz legitymacji służbowych.

Kontrola w lokalu mieszkalnym powinna być przeprowadzona w godzinach 7.00-20.00, z wyłączeniem dni wolnych od pracy. Ważne jest, by odbyła się w obecności odbiorcy lub osoby przez niego upoważnionej. Kończy ją sporządzenie protokołu w dwóch egzemplarzach. Odbiorcy lub osobie przez niego upoważnionej przysługuje prawo zgłoszenia na piśmie, przed podpisaniem protokołu kontroli, w terminie siedmiu dni od jego otrzymania, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń w nim zawartych.

Odbiorca może również odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie siedmiu dni roboczych od jego otrzymania pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.

Podstawą do obciążenia odbiorcy opłatą za zerwanie plomby legalizacyjnej może być zatem tylko protokół sporządzony z kontroli przeprowadzonej zgodnie z wyżej przedstawionymi zasadami, które wynikają z obowiązujących przepisów. Wszelkie ustalenia kontroli przeprowadzonej niezgodnie z nimi nie mogą być podstawą do obciążenia odbiorcy opłatami przewidzianymi w taryfie lub umowie sprzedaży energii elektrycznej.

Podstawa prawna

• Par. 5, par. 7, par. 10, par. 13-15 rozporządzenia ministra gospodarki z 11 sierpnia 2000 r. w sprawie przeprowadzania kontroli przez przedsiębiorstwa energetyczne (Dz.U. nr 75, poz. 866).

 


Czy można zainstalować układ przedpłatowy

Miałem kilka poważnych opóźnień w opłacaniu należności za prąd. W związku z tym zakład energetyczny postanowił zainstalować mi układ przedpłatowy. Czy rzeczywiście ma do tego prawo? Kto będzie ponosił koszty tej instalacji?

Tak

Z przedstawionych informacji wynika, że czytelnik nie regulował terminowo należności za prąd, dlatego zakład energetyczny może założyć mu przedpłatowy układ pomiarowy.

Przedsiębiorstwo energetyczne może stosować to rozwiązanie w ściśle określonych sytuacjach. Może mieć to miejsce wtedy, gdy co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy odbiorca zwlekał z zapłatą za pobraną energię elektryczną albo za świadczone usługi związane z dostarczaniem energii elektrycznej przez okres co najmniej jednego miesiąca.

Zainstalowanie układu przedpłatowego jest uzasadnione również w przypadku, gdy odbiorca nie ma tytułu prawnego do nieruchomości, obiektu lub lokalu, do którego jest dostarczana energia elektryczna. Poza tym powodem zastosowania tego rodzaju rozwiązania może być użytkowanie nieruchomości, obiektu lub lokalu w sposób uniemożliwiający sprawdzanie stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego.

Koszty zainstalowania przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego ponosi przedsiębiorstwo energetyczne.

W razie braku zgody odbiorcy na zainstalowanie przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej lub rozwiązać umowę sprzedaży prądu.

Podstawa prawna

• Art. 6a ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 89, poz. 625 z późn. zm.).


Czy trzeba płacić według prognoz

Zakład energetyczny, który dostarcza prąd w naszym mieście, pobiera opłaty na podstawie prognoz zużycia prądu. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem?

Tak

Przepisy pozwalają przedsiębiorstwom energetycznym na stosowanie takiego rozwiązania. Jeżeli okres rozliczeniowy jest dłuższy niż miesiąc, to w okresie tym zakład energetyczny może pobierać opłaty za prąd oraz za usługi przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej w wysokości określonej na podstawie prognozowanego zużycia prądu, z uwzględnieniem sezonowości poboru energii i trendu poboru przez odbiorcę w ciągu ostatnich dwóch lat.

W przypadku gdy te prognozy będą nieprecyzyjne i powstanie nadpłata, to podlega ona zaliczeniu na poczet płatności ustalonych na najbliższy okres obliczeniowy, o ile odbiorca nie zażąda jej zwrotu. W przypadku powstania niedopłaty podlega ona doliczeniu do pierwszej faktury ustalonego na najbliższy okres rozliczeniowy.

Podstawa prawna

• Par. 31 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ministra gospodarki z 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz.U. nr 128, poz.895).


Czy należy się bonifikata za przerwę w dostawie prądu

Kilka dni temu prawie cały dzień nie miałem prądu. Z pewnością przerwa nie była planowana. W związku z tym miałem kłopoty z korzystaniem z komputera, który był mi niezbędny przy wykonaniu zaplanowanych prac. Miałem później problemy z moim zleceniodawcą. Czy zakład energetyczny powinien zrekompensować mi to bonifikatą w opłatach za prąd? Jestem zaliczany do IV grupy przyłączeniowej.

Nie

Ze względu na to, że nasz czytelnik jest odbiorcą zaliczonym do grupy przyłączeniowej IV, nie przysługuje mu bonifikata od przedsiębiorstwa energetycznego za przerwę nieplanowaną w dostawie prądu, która trwała do 24 godzin.

Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych IV i V dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć w przypadku przerwy planowanej - 16 godzin, a w sytuacji gdy przerwa nie była planowana - 24 godzin. Czas przerw w ciągu roku stanowiący sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich nie może przekroczyć w przypadku przerw planowanych - 35 godzin, a jeśli nie były planowane - 48 godzin.

Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych I - III i VI dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy planowanej i nieplanowanej w dostarczaniu energii elektrycznej oraz dopuszczalny łączny czas trwania w ciągu roku kalendarzowego wyłączeń planowanych i nieplanowanych określa umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowa kompleksowa.

Należy podkreślić, że nie każde wstrzymanie dostaw prądu następuje z winy przedsiębiorstwa energetycznego. Są też sytuacje, kiedy źródłem awarii jest stan instalacji elektrycznej w budynku należącym do odbiorcy, za co przedsiębiorstwo energetyczne nie ponosi odpowiedzialności.

Poza tym warto zaznaczyć, że w przypadku przerw nieplanowanych (tzn. spowodowanych wystąpieniem awarii w sieci elektroenergetycznej) czas jej trwania jest liczony od momentu uzyskania przez przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej informacji o jej wystąpieniu do czasu wznowienia dostarczania energii elektrycznej.

Podstawa prawna

• Par. 40 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).

MONIKA BURZYŃSKA

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Bezwarunkowy dochód podstawowy 2025. Czy Polacy będą dostawać 1700 zł miesięcznie bez pracy?

Bezwarunkowy Dochód Podstawowy (BDP) to pomysł, który od lat dzieli opinię publiczną. Zakłada on, że każdy obywatel, niezależnie od tego, czy pracuje, ile zarabia, czy jest studentem albo seniorem, co miesiąc otrzymuje od państwa stałą kwotę pieniędzy. W Polsce w debacie najczęściej pojawia się kwota 1700 zł, która ma wystarczyć na podstawowe potrzeby życiowe. Czy to realne? Kto miałby za to zapłacić?

4 sierpnia 2025 ZUS wypłaci nawet 4134 zł tym osobom, bez względu na dochód. Dla kogo świadczenie?

Zakład Ubezpieczeń Społecznych 4 sierpnia 2025 roku przeleje na konta uprawnionych kolejne transze świadczenia - od 751 zł do nawet 4134 zł. Świadczenie to przysługuje bez względu na ich dochody.

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy. Sprawdź, co oznacza symbol 04-O

Masz wadę wzroku? W 2025 możesz stracić prawo jazdy – nawet jeśli wcześniej nie było przeciwwskazań. Nowe przepisy i decyzje lekarzy sprawiają, że coraz więcej kierowców traci uprawnienia z powodu pogarszającego się widzenia. Wystarczy, że nie spełnisz jednego z wymogów: ostrości, pola widzenia lub zdolności do jazdy po zmroku. Zobacz, jakie schorzenia oczu mogą prowadzić do takich decyzji – zwłaszcza jeśli masz orzeczenie z symbolem 04-O, cierpisz na zaćmę, jaskrę lub AMD.

133 korzystne wyroki sądów powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 16 prawomocnych – uruchomienie pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków

Orzecznictwo w sprawach art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej po wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 4 czerwca 2024 r. sygn. akt SK 140/20 jest bardzo niejednolite. Wskazana niejednolitość przejawia się na wielu płaszczyznach, przede wszystkim niektóre sądy powszechne orzekają na korzyść emerytów poprzez zmianę decyzji ZUS, inne z kolei orzekają na niekorzyść, oddalając odwołania emerytów. Również w ramach orzeczeń korzystnych, można zaobserwować spore różnice. We wpisie przedstawiam zbiór znanych mi korzystnych orzeczeń dotyczących art. 25 ust. 1b ustawy emerytalnej, wydanych po wyroku TK z 4 czerwca 2024 roku sygn. akt SK 140/20.

REKLAMA

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Czy benzyna E10 niszczy silniki? Sprawdź, do których aut nie wolno jej tankować [LISTA]

Nowa benzyna E10 już od ponad roku zastępuje na stacjach tradycyjną Pb95, ale wielu kierowców nadal nie wie, że w starszych autach może powodować poważne problemy. Mechanicy ostrzegają: regularne tankowanie E10 w nieprzystosowanych samochodach może prowadzić do wycieków, korozji i kosztownych awarii. Niektóre modele są na to szczególnie narażone. Sprawdź, czy Twoje auto znajduje się na tej nieoficjalnej "czarnej liście". Zobacz, które silniki nie powinny korzystać z E10 i co możesz zrobić, by uniknąć usterek.

REKLAMA

1878,91 zł brutto dodatkowo dla emerytów już we wrześniu 2025. Jednak nie każdy otrzyma pełną kwotę

Rząd zdecydował: tegoroczna czternasta emerytura trafi do seniorów we wrześniu. W 2025 roku dodatkowe świadczenie w pełnej wysokości wyniesie 1878,91 zł brutto – tyle, ile obecnie wynosi najniższa emerytura. O terminie wypłaty przesądza rozporządzenie Rady Ministrów, które właśnie weszło w życie.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA