REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak płacić mniej za prąd

Monika Burzyńska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Ceny energii elektrycznej rosną, a należności za jej zużycie stanowią coraz poważniejszy element domowych budżetów. Jakie mamy prawa jako odbiorcy energii ?

Czy można domagać się sprawdzenia licznika

REKLAMA

Z odczytów licznika energii elektrycznej wynika, że od kilku miesięcy znacznie wzrosło jej zużycie w moim mieszkaniu. Jest to dziwne, bo nic się nie zmieniło i cały czas korzystam z tych samych urządzeń nawet rzadziej niż w przeszłości. Wydaje mi się, że licznik działa nieprawidłowo. Jak wygląda przeprowadzenie badań specjalistycznych tego typu urządzeń? Czy na mój wniosek zakład energetyczny będzie musiał się tym zająć?

Tak

Na żądanie czytelniczki zakład energetyczny, zajmujący się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej, będzie musiał sprawdzić prawidłowość działania układu pomiarowo-rozliczeniowego. Powinno to nastąpić nie później niż w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania.

Odbiorca ma też prawo domagać się laboratoryjnego sprawdzenia prawidłowości działania tego układu. Takie badanie laboratoryjne przeprowadza się w ciągu 14 dni od dnia zgłoszenia żądania. Jeśli w wyniku tych badań okaże się, że wszystko jest w porządku, odbiorca, który nie jest właścicielem układu pomiarowo-rozliczeniowego, musi liczyć się z obowiązkiem poniesienia kosztów sprawdzenia prawidłowości działania tego układu oraz badania laboratoryjnego.

W ciągu 30 dni od dnia otrzymania wyniku tych badań odbiorca może zlecić wykonanie dodatkowej ekspertyzy badanego uprzednio układu pomiarowo-rozliczeniowego. Przedsiębiorstwo energetyczne powinno umożliwić przeprowadzenie takiej ekspertyzy. Koszty jej wykonania pokrywa odbiorca.

Jedynie w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu układu pomiarowo-rozliczeniowego przedsiębiorstwo energetyczne zwraca koszty sprawdzenia prawidłowości działania tego układu, badania laboratoryjnego oraz ekspertyzy. Poza tym w takich sytuacjach dokonuje korekty należności za dostarczoną energię elektryczną.

Podstawa prawna

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• Par. 43 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).


Czy muszę zapłacić za zdjęcie przyłącza

Planuję przebudowę domu. Z tego powodu będzie potrzebne czasowe odłączenie prądu i zdjęcie przyłącza do sieci. W zakładzie energetycznym powiedziano mi, że będę musiał za to zapłacić. Czy słusznie?

Tak

W takim przypadku koszty związane z odłączeniem napięcia i zdjęciem przyłącza obciążą naszego czytelnika. Przedsiębiorstwo energetyczne podejmuje stosowne czynności w sieci elektrycznej w celu umożliwienia bezpiecznego wykonania prac w obszarze oddziaływania tej sieci. Jednak koszty odłączenia napięcia i zdjęcia przyłącza z własnego budynku mieszkalnego pokrywa odbiorca energii elektrycznej.

Podstawa prawna

• Par. 42 pkt 6 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).


Czy wystarczy protokół elektromontera

W czasie robienia odczytów z licznika elektromonter stwierdził zerwanie plomby legalizacyjnej. Czy sporządzony przez niego protokół może być podstawą wymierzenia kary pieniężnej za uszkodzenie zabezpieczeń układu pomiarowego?

Nie

Protokół sporządzony przez elektromontera podczas odczytów z licznika może być jedynie sygnałem do przeprowadzenia kontroli, a nie podstawą obciążenia czytelnika opłatą za zerwanie plomby legalizacyjnej.

REKLAMA

Kontrola układów pomiarowych i ich zabezpieczeń powinna być przeprowadzana przez upoważnionych przedstawicieli przedsiębiorstwa energetycznego, w zespole liczącym co najmniej dwie osoby, na podstawie imiennego upoważnienia wydanego przez przedsiębiorstwo energetyczne oraz legitymacji służbowych.

Kontrola w lokalu mieszkalnym powinna być przeprowadzona w godzinach 7.00-20.00, z wyłączeniem dni wolnych od pracy. Ważne jest, by odbyła się w obecności odbiorcy lub osoby przez niego upoważnionej. Kończy ją sporządzenie protokołu w dwóch egzemplarzach. Odbiorcy lub osobie przez niego upoważnionej przysługuje prawo zgłoszenia na piśmie, przed podpisaniem protokołu kontroli, w terminie siedmiu dni od jego otrzymania, umotywowanych zastrzeżeń co do ustaleń w nim zawartych.

Odbiorca może również odmówić podpisania protokołu kontroli, składając w terminie siedmiu dni roboczych od jego otrzymania pisemne wyjaśnienie przyczyn tej odmowy.

Podstawą do obciążenia odbiorcy opłatą za zerwanie plomby legalizacyjnej może być zatem tylko protokół sporządzony z kontroli przeprowadzonej zgodnie z wyżej przedstawionymi zasadami, które wynikają z obowiązujących przepisów. Wszelkie ustalenia kontroli przeprowadzonej niezgodnie z nimi nie mogą być podstawą do obciążenia odbiorcy opłatami przewidzianymi w taryfie lub umowie sprzedaży energii elektrycznej.

Podstawa prawna

• Par. 5, par. 7, par. 10, par. 13-15 rozporządzenia ministra gospodarki z 11 sierpnia 2000 r. w sprawie przeprowadzania kontroli przez przedsiębiorstwa energetyczne (Dz.U. nr 75, poz. 866).

 


Czy można zainstalować układ przedpłatowy

Miałem kilka poważnych opóźnień w opłacaniu należności za prąd. W związku z tym zakład energetyczny postanowił zainstalować mi układ przedpłatowy. Czy rzeczywiście ma do tego prawo? Kto będzie ponosił koszty tej instalacji?

Tak

Z przedstawionych informacji wynika, że czytelnik nie regulował terminowo należności za prąd, dlatego zakład energetyczny może założyć mu przedpłatowy układ pomiarowy.

Przedsiębiorstwo energetyczne może stosować to rozwiązanie w ściśle określonych sytuacjach. Może mieć to miejsce wtedy, gdy co najmniej dwukrotnie w ciągu kolejnych 12 miesięcy odbiorca zwlekał z zapłatą za pobraną energię elektryczną albo za świadczone usługi związane z dostarczaniem energii elektrycznej przez okres co najmniej jednego miesiąca.

Zainstalowanie układu przedpłatowego jest uzasadnione również w przypadku, gdy odbiorca nie ma tytułu prawnego do nieruchomości, obiektu lub lokalu, do którego jest dostarczana energia elektryczna. Poza tym powodem zastosowania tego rodzaju rozwiązania może być użytkowanie nieruchomości, obiektu lub lokalu w sposób uniemożliwiający sprawdzanie stanu układu pomiarowo-rozliczeniowego.

Koszty zainstalowania przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego ponosi przedsiębiorstwo energetyczne.

W razie braku zgody odbiorcy na zainstalowanie przedpłatowego układu pomiarowo-rozliczeniowego przedsiębiorstwo energetyczne może wstrzymać dostarczanie energii elektrycznej lub rozwiązać umowę sprzedaży prądu.

Podstawa prawna

• Art. 6a ustawy z 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (t.j. Dz.U. z 2006 r. nr 89, poz. 625 z późn. zm.).


Czy trzeba płacić według prognoz

Zakład energetyczny, który dostarcza prąd w naszym mieście, pobiera opłaty na podstawie prognoz zużycia prądu. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem?

Tak

Przepisy pozwalają przedsiębiorstwom energetycznym na stosowanie takiego rozwiązania. Jeżeli okres rozliczeniowy jest dłuższy niż miesiąc, to w okresie tym zakład energetyczny może pobierać opłaty za prąd oraz za usługi przesyłania lub dystrybucji energii elektrycznej w wysokości określonej na podstawie prognozowanego zużycia prądu, z uwzględnieniem sezonowości poboru energii i trendu poboru przez odbiorcę w ciągu ostatnich dwóch lat.

W przypadku gdy te prognozy będą nieprecyzyjne i powstanie nadpłata, to podlega ona zaliczeniu na poczet płatności ustalonych na najbliższy okres obliczeniowy, o ile odbiorca nie zażąda jej zwrotu. W przypadku powstania niedopłaty podlega ona doliczeniu do pierwszej faktury ustalonego na najbliższy okres rozliczeniowy.

Podstawa prawna

• Par. 31 ust. 3 i ust. 4 rozporządzenia ministra gospodarki z 2 lipca 2007 r. w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń w obrocie energią elektryczną (Dz.U. nr 128, poz.895).


Czy należy się bonifikata za przerwę w dostawie prądu

Kilka dni temu prawie cały dzień nie miałem prądu. Z pewnością przerwa nie była planowana. W związku z tym miałem kłopoty z korzystaniem z komputera, który był mi niezbędny przy wykonaniu zaplanowanych prac. Miałem później problemy z moim zleceniodawcą. Czy zakład energetyczny powinien zrekompensować mi to bonifikatą w opłatach za prąd? Jestem zaliczany do IV grupy przyłączeniowej.

Nie

Ze względu na to, że nasz czytelnik jest odbiorcą zaliczonym do grupy przyłączeniowej IV, nie przysługuje mu bonifikata od przedsiębiorstwa energetycznego za przerwę nieplanowaną w dostawie prądu, która trwała do 24 godzin.

Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych IV i V dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy w dostarczaniu energii elektrycznej nie może przekroczyć w przypadku przerwy planowanej - 16 godzin, a w sytuacji gdy przerwa nie była planowana - 24 godzin. Czas przerw w ciągu roku stanowiący sumę czasów trwania przerw jednorazowych długich i bardzo długich nie może przekroczyć w przypadku przerw planowanych - 35 godzin, a jeśli nie były planowane - 48 godzin.

Dla podmiotów zaliczanych do grup przyłączeniowych I - III i VI dopuszczalny czas trwania jednorazowej przerwy planowanej i nieplanowanej w dostarczaniu energii elektrycznej oraz dopuszczalny łączny czas trwania w ciągu roku kalendarzowego wyłączeń planowanych i nieplanowanych określa umowa o świadczenie usług przesyłania lub dystrybucji albo umowa kompleksowa.

Należy podkreślić, że nie każde wstrzymanie dostaw prądu następuje z winy przedsiębiorstwa energetycznego. Są też sytuacje, kiedy źródłem awarii jest stan instalacji elektrycznej w budynku należącym do odbiorcy, za co przedsiębiorstwo energetyczne nie ponosi odpowiedzialności.

Poza tym warto zaznaczyć, że w przypadku przerw nieplanowanych (tzn. spowodowanych wystąpieniem awarii w sieci elektroenergetycznej) czas jej trwania jest liczony od momentu uzyskania przez przedsiębiorstwo energetyczne zajmujące się przesyłaniem lub dystrybucją energii elektrycznej informacji o jej wystąpieniu do czasu wznowienia dostarczania energii elektrycznej.

Podstawa prawna

• Par. 40 rozporządzenia ministra gospodarki z 4 maja 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków funkcjonowania systemu elektroenergetycznego (Dz.U. nr 93, poz. 623).

MONIKA BURZYŃSKA

REKLAMA

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
QR Code
Infor.pl
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Producenci owoców i warzyw twardo o Zielonym Ładzie. Oberwą rolnicy, ale też inne grupy społeczne

Producenci owoców i warzyw mówią, że Zielony Ład to bardziej ideologia niż idea. Dotknie nie tylko rolników, ale też inne grupy społeczne. Nie sprzeciwiają się idei produkcji żywności wyróżniającej się wyższą jakością, zwracają jednak uwagę na szereg problemów, które przy okazji mogą poważnie uderzyć w ich działalność. Wśród nich znalazła się biurokracja.

Wynagrodzenie lekarzy: Wkrótce będzie podwyżka. Ile i dla kogo?

Zwiększy się wynagrodzenie lekarzy odbywających specjalizację w ramach rezydentury. W ministerstwie zdrowia trwają prace nad nowym rozporządzeniem.

Energetyczna linia bezpośrednia – dla kogo nowe rozwiązanie?

Energetyczna linia bezpośrednia. 7 września 2023 roku weszły w życie zmiany w ustawie Prawo energetyczne, które zwiększają dostępność rozwiązania technologicznego nazywanego linią bezpośrednią. Choć przepisy w nowym kształcie obowiązują już od niemal roku, przedsiębiorcy podchodzą do tego rozwiązania z dystansem, co może wynikać z braku dostatecznej wiedzy. Wyjaśniamy więc, czym jest linia bezpośrednia i kto może z niej skorzystać.

Czy można zakupić karnet na basen z ZFŚS?

"Zamierzamy przekazać pracownikom karnety na basen. Czy można w całości sfinansować je ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych?" - pyta czytelnik.

REKLAMA

Wraca handel w niedziele, na razie nie we wszystkie, ale w trzydzieści zamiast siedmiu – które i kiedy

Wraca handel w niedziele. Poselski projekt nie znosi, ale nowelizuje ustawę o zakazie handlu w niedziele. Nowelizacja jest krótka i prosta: zakaz handlu obejmuje maksymalnie dwie niedziele w miesiącu, a handlowcy mają gwarantowany za niedzielę dzień wolny, zaś za samą pracę w niedzielę – podwójną stawkę.

MON: Zmiany w dodatkach stażowych i awansach. Odejścia z wojska. Karta Rodziny Wojskowej

Wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak – Kamysz zapowiedział w Sejmie korzystne zmiany dla sił zbrojnych jak i poszczególnych żołnierzy. Przed nami modernizacja wojsk i więcej pieniędzy na wynagrodzenia mundurowych.

Ceny prądu od lipca 2024 r. Gospodarstwa domowe będą zwolnione z opłaty mocowej? Jakie to kwoty?

W dniu 22 maja 2024 r. sejmowa komisja ds. energii zarekomendowała Sejmowi przyjęcie poprawek, które do ustawy ws. osłon dla odbiorców energii zgłosił Senat. Chodzi tu w szczególności o czasowe zwolnienie gospodarstw domowych z opłaty mocowej, które miałoby dodatkowo ograniczyć prognozowany od 1 lipca wzrost rachunków za prąd.

Wszystko jasne: o tyle wyższe będą konta i subkonta emerytalne w ZUS od 1.06.2024 r., oto ogłoszone wskaźniki rocznej waloryzacji

Już wszystko wiadomo o rocznej waloryzacji składek emerytalnych w ZUS. Zgodnie z przepisami prawa minister rodziny i prezes GUS ogłosili wskaźnik waloryzacji kont emerytalnych i kapitału początkowego oraz subkont emerytalnych. Oznacza to, że suma zgromadzonych tam kapitałów odpowiednio wzrośnie, a tym samym wysokość nowych emerytur wyliczanych przez ZUS od lipca 2024 roku.

REKLAMA

Rewolucja w Policji? Szkolenia 100% stacjonarne są historią? Szkolenia hybrydowe! Pierwsze zawodowe podoficerskie

Od 20 maja do 10 czerwca szkolenia hybrydowe policjantów. W Krakowie. Wdrożenie tego rozwiązania w całej Polsce zostałoby (prawdopodobnie) przyjęte z zadowoleniem przez mundurowych.

Tylko 4568 zł najniższej krajowej czy aż 4963 zł europejskiej płacy minimalnej – rząd pilnie liczy wynagrodzenie 2025

Jeśli rząd by ustalał wynagrodzenie minimalne na 2025 rok według nowych zasad – przygotowanego już projektu ustawy dostosowującego ten proces do prawa europejskiego, to według wyliczeń na koniec kwietnia powinno ono wynosić, jako europejska płaca minimalna, 4 963 zł. Według starych, wciąż prawnie obowiązujących zasad byłoby to mniej o prawie 400 zł.

REKLAMA