REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co grozi za wyłudzenie pieniędzy od fiskusa

Magdalena Majkowska
Magdalena Majkowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Podatnicy, którzy wprowadzając w błąd fiskusa, oczekują nienależnego zwrotu części VAT na materiały budowlane, sporo ryzykują. Co grozi za wyłudzenie pieniędzy od urzędu skarbowego?

 

Osoby fizyczne, które po 30 kwietnia 2004 r. poniosły koszty zakupu materiałów budowlanych związanych z inwestycją mieszkaniową, mogą odzyskać część wydatków poniesionych na ten cel, jeżeli złożą w urzędzie skarbowym odpowiedni wniosek. Indywidualnym inwestorom, którzy wprowadzają w błąd organy podatkowe i narażają fiskusa na nienależny zwrot wydatków, grożą sankcje karne skarbowe, z karą pozbawienia wolności włącznie.

Neutralizacja skutków podwyżki

System rekompensat stworzony dla osób fizycznych - nabywców materiałów budowlanych - neutralizuje skutki podwyżki od 1 maja 2004 r. stawki VAT na materiały budowlane z 7 do 22 proc., której efektem był wzrost kosztów realizacji inwestycji mieszkaniowych systemem gospodarczym. Zasady zwrotu reguluje ustawa z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym. Przypomnijmy, że fiskus zwraca część VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych osobom fizycznym, które nie są podatnikami VAT i nie dokonały zakupu materiałów budowlanych w celu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem.

Prawo do zwrotu przysługuje indywidualnym inwestorom, którzy posiadają prawo do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w rozumieniu ustawy - prawo budowlane albo tytuł prawny do budynku lub lokalu - w przypadku remontu. Jeżeli inwestycja wymaga pozwolenia na budowę, warunkiem zwrotu jest posiadanie takiego pozwolenia. Zwrot VAT jest limitowany. Wysokość limitu oraz przysługującą kwotę zwrotu podatnik oblicza samodzielnie zgodnie z ustawowymi wytycznymi. Limit zwrotu jest odnawialny i dotyczy okresów pięcioletnich liczonych od daty złożenia pierwszego wniosku.

Zwrot części wydatków przysługuje tylko osobom, które poniesione wydatki mają udokumentowane fakturami VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług, wystawionymi od 1 maja 2004 r. Wykaz faktur podatnik musi dołączyć do wniosku o zwrot.

PRZYKŁAD: PIĘCIOLETNI LIMIT ZWROTU

Pan Jacek w 2006 roku zakończył trwającą trzy lata budowę domu. Inwestycja była realizowana systemem gospodarczym. Podatnik w styczniu 2007 r. złożył wniosek o zwrot części VAT zawartego w cenie zakupionych materiałów budowlanych i otrzymał zwrot. W kwietniu 2008 r. podatnik wyremontował mieszkanie.

W związku z poniesionymi wydatkami zamierza złożyć kolejny wniosek o rekompensatę pozostałej części wydatków. Musi jednak pamiętać, że pięcioletni okres dla limitu przysługującego mu zwrotu VAT jest liczony od daty pierwszego złożonego wniosku, czyli w tym wypadku złożonego w 2007 roku. Jeżeli podatnik cały limit zwrotu wykorzystał w ramach pierwszego wniosku, kolejny będzie mógł złożyć dopiero po upływie pięciu lat.

Ustawodawca, regulując zasady zwrotu VAT, wprowadził jednocześnie do kodeksu karnego skarbowego (k.k.s.) nowy przepis sankcjonujący działania mające na celu wyłudzenie zwrotu. Zgodnie z art. 76a k.k.s. osoba, która przez podanie danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajenie rzeczywistego stanu rzeczy wprowadza w błąd właściwy organ narażając na nienależny zwrot wydatków na materiały budowlane, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności albo obu tym karom łącznie.

Kary za przestępstwa skarbowe

W 2008 roku najniższa stawka dzienna za przestępstwo karne skarbowe wynosi 37,53 zł, natomiast najwyższa - 15 012 zł. Oznacza to, że nieuczciwemu inwestorowi może grozić ka- ra grzywny w wysokości od 375,30 zł (najniższa liczba stawek dziennych wynosi 10) do 10 808 640 zł (najwyższa liczba stawek dziennych wynosi 720).

Przepis art. 76a k.k.s. w par. 2 wprowadza również uprzywilejowany typ przestępstwa ze względu na małą wartość kwoty narażonej na nienależny zwrot. W takiej sytuacji nieuczciwemu podatnikowi grozi jedynie kara grzywny do 720 stawek dziennych. Nie można natomiast orzec wobec niego kary pozbawienia wolności. Zgodnie z kodeksem karnym skarbowym przez pojęcie mała wartość należy rozumieć wartość, która w czasie popełnienia czynu zabronionego nie przekracza dwustukrotnej wartości minimalnego wynagrodzenia. Wskaźnik ten w 2008 roku wynosi 1126 zł, zatem według przepisu przewidującego łagodniejszy typ przestępstwa będzie odpowiadał sprawca, który naraził urząd skarbowy na nienależny zwrot VAT w wysokości nieprzekraczającej 225 200 zł.

Osoba, która wprowadziła w błąd organ podatkowy i w konsekwencji naraziła go na nienależny zwrot wydatków związanych w budownictwem mieszkaniowym, może podlegać karze grzywny za wykroczenie skarbowe. Dotyczy to przypadków, gdy kwota narażona na nienależny zwrot nie przekracza ustawowego progu, czyli granicy pomiędzy wykroczeniem a przestępstwem karnym skarbowym. W tym roku ustawowy próg wynosi 5630 zł. Wysokość kary grzywny za wykroczenie skarbowe w 2008 roku może wynosić od 112,6 zł do 22 520 zł. W przypadku jednak, gdy kara zostaje nałożona w drodze mandatu karnego przez urząd skarbowy, jej wysokość nie może przekroczyć 2252 zł.

PRZYKŁAD: KOREKTA WNIOSKU

Podatnik zorientował się, że w złożonym wniosku o zwrot VAT niesłusznie uwzględnił fakturę na zakup materiałów związanych z remontem mieszkania wystawioną w marcu 2004 r. oraz dwie faktury na zakup materiałów budowlanych, które jeszcze przed 1 maja 2004 r. były opodatkowane 22-proc. stawką VAT. W takim wypadku istnieje możliwość skorygowania wniosku. Taka korekta polega na uzupełnieniu lub poprawieniu wniosku wcześniej złożonego, poprzez złożenie nowego wniosku z ponownym wyliczeniem kwoty zwrotu. Z możliwości korekty mogą także korzystać m.in. podatnicy, którzy z różnych przyczyn nie uwzględnili w dołączonym wykazie wszystkich faktur objętych zwrotem bądź odwrotnie - zorientowali się, że uwzględnili we wniosku fakturę, która nie powinna się w nim znaleźć.

W przypadku, gdy składana korekta wiąże się wyłącznie z rezygnacją z faktur poprzednio ujętych w dołączonym do wniosku wykazie faktur, podatnik nie musi sporządzać nowego wykazu w całości. Wystarczy, że składając korektę poinformuje o pozycjach, które zostały wycofane. Podobnie będzie w sytuacji uzupełnienia wniosku o nowe, pominięte lub zapomniane wcześniej pozycje. Również w tej sytuacji podatnik nie musi sporządzać nowego wykazu faktur w całości. Wystarczy, że składając korektę dołączy uzupełnienie poprzednio złożonego wykazu o nowe pozycje, a w samej korekcie poinformuje o ich dodaniu. Podatnicy, którzy korzystają z gotowych zwrotów wniosków opracowanych przez Ministerstwo Finansów (VZM-1 wraz z załącznikami o symbolach VZM-1/A oraz VZM-1/B), mogą to uczynić w części Dodatkowe informacje.

Kodeks karny skarbowy sankcjonuje wprowadzenie w błąd organu podatkowego, które w efekcie powoduje narażenie fiskusa na nienależny zwrot wydatków na materiały budowlane. Wprowadzenie w błąd zgodnie z brzmieniem przepisów może polegać na podaniu danych niezgodnych ze stanem rzeczywistym lub zatajeniu rzeczywistego stanu rzeczy. Oznacza to takie działanie (lub zaniechanie) podatnika, które skutkuje powstaniem rozbieżności między stanem faktycznym a jego wyobrażeniem w świadomości urzędnika organu podatkowego. W wyniku takiej rozbieżności musi powstać zagrożenie w postaci narażenia organu podatkowego na nienależny zwrot. Wprowadzenie w błąd może w szczególności polegać na podaniu nieprawdziwych danych, będących podstawą wyliczenia kwoty zwrotu.

Prawo do zwrotu części VAT na materiały budowlane dokumentowane jest fakturami potwierdzającymi poniesione wydatki. Wprowadzanie w błąd urzędu skarbowego będzie miało zatem miejsce np. w sytuacji, gdy podatnik posługuje się fałszywymi bądź przerobionymi fakturami.

Urząd zweryfikuje wniosek

Niebezpieczeństwo nienależnego zwrotu VAT powstanie także m.in. w przypadku, gdy podatnik ubiega się o zwrot wydatków na zakupy, których nie dokonał w związku z inwestycją mieszkaniową uprawniającą do zwrotu.

PRZYKŁAD: PODROBIONE FAKTURY

Podatnik w związku z budową domu złożył wniosek o zwrot części VAT zawartego w cenie materiałów budowlanych. W celu uzyskania wyższego zwrotu posłużył się kilkoma podrobionymi fakturami. W części faktur przerobił natomiast datę ich wystawienia, tak aby mogły być objęte zwrotem. Takie działanie podatnika polegające na podaniu organowi podatkowemu danych niezgodnych z prawdą zagrożone jest karą grzywny lub pozbawienia wolności na podstawie art. 76a kodeksu karnego skarbowego. Dodatkowo, w przypadku faktur sfałszowanych (podrobionych) oraz przerobionych przez podatnika obok odpowiedzialności karnej skarbowej nie jest wykluczona również odpowiedzialność karna za przestępstwo fałszowania dokumentów na podstawie art. 270 kodeksu karnego.

Oczywiście w praktyce może zdarzyć się sytuacja, że podatnik przez pomyłkę wynikającą np. z niedostatecznej znajomości przepisów regulujących zasady zwrotu uwzględni we wniosku fakturę, która nie powinna się w nim znaleźć. W takim wypadku zawsze może dokonać korekty wcześniej złożonego wniosku.

Podatnik, który składa wniosek o zwrot wydatków, powinien wiedzieć, że urząd skarbowy na pewno go zweryfikuje oceniając zasadność zwrotu. W szczególności sprawdzony zostanie wykaz faktur złożony przez podatnika.

PRZYKŁAD: KARA GRZYWNY

Podatnik wykorzystał cały przysługujący w ciągu pięciu lat limit zwrotu VAT. Następny wniosek może złożyć dopiero za dwa lata. Ponieważ chciał szybciej odzyskać poniesione wydatki na zakup materiałów budowlanych, namówił brata, który nie realizował żadnej inwestycji mieszkaniowej, aby to on złożył wniosek o zwrot na podstawie kilkunastu pozostałych faktur. Wnioskowana kwota zwrotu wyniosła 80 tys. zł. Takie działanie naraża organ podatkowy na nienależny zwrot. Ponieważ jednak wnioskowana kwota jest małej wartości w rozumieniu przepisów kodeksu karnego skarbowego podatnikowi grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych.

Jeżeli urząd skarbowy w trakcie weryfikacji wniosku stwierdzi, że budzi on jakieś zastrzeżenia, np. uwzględnia faktury na wydatki, które nie są objęte zwrotem, z pewnością wezwie podatnika w celu złożenia wyjaśnień. Jeżeli okaże się, że podatnik próbował wprowadzić organ podatkowy w błąd i wyłudzić wyższy zwrot niż faktycznie mu się należał, urząd skarbowy ukarze nieuczciwego podatnika mandatem karnym. Dotyczy to przypadków wykroczenia, gdy okoliczności jego popełnienia nie budzą wątpliwości i sprawca wyraził zgodę na przyjęcie mandatu.

OD JAKICH INWESTYCJI JEST ZWROT VAT

O zwrot części wydatków mogą ubiegać się wyłącznie osoby fizyczne, które poniosły wydatki w związku z inwestycją polegającą na:

- budowie budynku mieszkalnego,

- nadbudowie lub rozbudowie budynku na cele mieszkalne lub przebudowie (przystosowaniu) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny spełniający wymagania określone w odrębnych przepisach,

- remoncie budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego.


MAGDALENA MAJKOWSKA

magdalena.majkowska@infor.pl


PODSTAWA PRAWNA

- Ustawa z 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz.U. nr 177, poz. 1468 z późn. zm.).

- Art. 76a ustawy z 10 września 1999 r. Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2007 r. nr 111, poz. 756 z późn. zm.).

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Infor.pl
Rodzice dzieci z chorobami rzadkimi czekali na to latami. Prezydent właśnie podjął decyzję

Przełomowe zmiany w Funduszu Medycznym zatwierdził Prezydent RP. Nowelizacja ustawy otwiera drogę do finansowania leczenia chorób rzadkich u dzieci oraz tworzy nowe subfundusze. Miliardy złotych na ochronę zdrowia w najbliższych latach zapewnić ma budżet państwa. Co dokładnie się zmieni?

Likwidacja abonamentu RTV: jest pierwszy prawny konkret ale finał nie wcześniej niż w 2027 r. Co w zamian? Kto będzie płacił na publiczną telewizję i radiofonię?

O likwidacji abonamentu RTV mówiło się wiele od dłuższego czasu. Mamy wreszcie pierwszy prawny konkret w tej sprawie, a jest nim projekt nowelizacji ustawy o radiofonii i telewizji oraz niektórych innych ustaw, którego obszerne założenia zostały opublikowane 5 grudnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. W tych założeniach wprost planowane jest uchylenie ustawy o opłatach abonamentowych, a co za tym idzie likwidację obowiązku płacenia tzw. abonamentu RTV. Za opracowanie gotowego projektu jest odpowiedzialna Marta Cienkowska Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt – zgodnie z założeniami MKiDN- ma być przyjęty przez Radę Ministrów i skierowany do Sejmu w II albo III kwartale 2026 r. A zatem – jeżeli wszystko pójdzie po myśli projektodawców – likwidacja abonamentu RTV będzie możliwa najwcześniej od 2027 roku.

"Kazali mi się rozebrać do bielizny". Tak wygląda komisja ZUS. Co zrobić, gdy badanie zamienia się w upokorzenie?

Kazali jej stanąć na środku pokoju, w samej bieliźnie. Przed trzema lekarzami, bez parawanu, bez wyjaśnienia, bez cienia empatii. "Czułam się, jakbym była przesłuchiwana, a nie badana" – mówi nauczycielka po mastektomii. Jej historia wywołała lawinę podobnych relacji i ujawniła to, o czym pacjenci mówią od lat: że komisje ZUS potrafią przekroczyć granice godności. Co możesz zrobić, jeśli spotka cię to samo? Jak złożyć skargę, jak bronić swoich praw i jak wygrać w sądzie z instytucją, która twierdzi, że "wszystko odbyło się zgodnie z procedurą"?

Co daje znaczny stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Znaczny stopień niepełnosprawności otwiera w 2026 roku dostęp do najszerszego pakietu świadczeń i ulg w polskim systemie wsparcia. Osoby z tym orzeczeniem mogą korzystać ze stałych wypłat sięgających kilku tysięcy złotych miesięcznie, wysokich dopłat PFRON, ulg podatkowych, preferencji transportowych oraz szczególnych praw w miejscu pracy. To realne ułatwienia, które obejmują zarówno finanse, jak i codzienne funkcjonowanie, od rehabilitacji i mobilności, po dostęp do usług publicznych. Poniżej przedstawiamy pełne, aktualne zestawienie uprawnień na nadchodzący 2026 rok.

REKLAMA

Pracodawca wtedy musi zapłacić, choć pracownik nie pracuje, a nie jest to urlop - te dni wolne a płatne należą się

Pracujesz na etacie i myślisz, że znasz wszystkie swoje prawa? Okazuje się, że polskie prawo pracy przewiduje specjalne dni wolne z zachowaniem pełnego wynagrodzenia, o których wielu pracowników nawet nie słyszało. Nie chodzi wcale o urlop wypoczynkowy ani zwolnienie lekarskie - to zbyt proste. Sprawdź, w jakich sytuacjach możesz legalnie nie przyjść do pracy, a pracodawca i tak musi Ci zapłacić.

Kontrowersyjna reforma PIP: czy jej potrzebujemy? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze zmiany

Kontrowersyjna reforma PIP to m.in. nowe uprawnienie inspektorów pracy do przekształcania umów cywilnoprawnych jak umowa o dzieło czy zlecenie w umowy o prace. Czy potrzebujemy tak dużych zmian? Stały Komitet Rady Ministrów przyjął projekt. Oto najważniejsze punkty projektu ustawy o zmianie ustawy o PIP.

Co daje lekki stopień niepełnosprawności? Ulgi, zasiłki, dofinansowania [Pełna lista 2026] Kwoty, warunki i ograniczenia

Wokół lekkiego stopnia niepełnosprawności narosło mnóstwo mitów. Jedni są pewni, że „nic nie daje”, inni oczekują szeregu świadczeń, których w rzeczywistości nie dostaną. Tymczasem w 2026 roku osoby z lekkim stopniem mogą otrzymać więcej niż w latach poprzednich, dzięki cyfrowym wnioskom, zmianom w orzecznictwie, nowym programom PFRON oraz szerszemu stosowaniu ulgi rehabilitacyjnej. Ten artykuł pokazuje realne, konkretne i aktualne uprawnienia na 2026 rok. Jasno oddziela to, co przysługuje, od tego, czego nie dostaniesz z lekkim stopniem, aby nikt nie wprowadził Cię w błąd.

Alarmujące dane GUS: albo bezpiecznie, albo szybko. Dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy

Alarmujące dane GUS z 2024 r. i pierwszego półrocza 2025 r.: dramatycznie rośnie liczba poważnych wypadków przy pracy. Trzeba wybrać: albo bezpiecznie, albo szybko. Jak zahamować niebezpieczny kierunek?

REKLAMA

Emerytury czerwcowe 2026 - kiedy przeliczenie przez ZUS?

Emerytury czerwcowe - nowe przepisy wchodzą w życie w styczniu 2026 r. Komu ZUS przeliczy emeryturę? Kiedy nastąpi przeliczenie? Czy trzeba składać wnioski do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych?

PPK: nie każdy o tym wie, że uczestnik PPK może przenosić środki między swoimi rachunkami PPK

Podmiot zatrudniający dokonuje wpłat do PPK na rachunek uczestnika utworzony w związku z zatrudnieniem w tym podmiocie. Uczestnik PPK, który ma kilka rachunków PPK, może jednak w każdym czasie złożyć wniosek o wypłatę transferową środków między tymi rachunkami. Oznacza to, że osoba mająca kilka rachunków PPK ma możliwość przenoszenia środków pomiędzy tymi rachunkami.

Zapisz się na newsletter
Najlepsze artykuły, najpoczytniejsze tematy, zmiany w prawie i porady. Skoncentrowana dawka wiadomości z różnych kategorii: prawo, księgowość, kadry, biznes, nieruchomości, pieniądze, edukacja. Zapisz się na nasz newsletter i bądź zawsze na czasie.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA